بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
۶:۳۷
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
۶:۳۷
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
۶:۳۷
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
۶:۳۷
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
۱۸:۴۵
والعصر
آنچه گذشت...
در روزهای اخیر، دوره چلچراغ برای ما تجربهها و نکات قابلتوجهی به همراه داشت؛ مجموعهای از مشاهدهها، گفتگوها و برداشتهایی که بهتر است مرحلهبهمرحله مرور و منتشر شوند تا تصویری روشنتر از آنچه گذشته و آنچه پیشِ روست به دست بدهند.
به همین دلیل، تصمیم گرفتهایم جمعبندیها و گزارشهای این دوره را در قالب بخشهای کوتاه و منظم با شما به اشتراک بگذاریم؛ بخشهایی که هم به ثبت تجربهها کمک میکند و هم در ادامه کار به ما کمک خواهد کرد.
این مجموعه را در #مارکو_چه_برایمان_آوردهای؟ دنبال کنید. #مارکو_چه_برایمان_آورده_ای #دفتر_والفجر __
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع) سایت | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ایکس
@BasijISU_ir
@valasr_info
#گزارش_متنی📄
گزارش بازدید از دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)
️در این بازدید که با حضور حجت الاسلام و المسلمین طالبی طادی معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار گردید؛ تفاوت این دانشگاه با دانشگاه امام صادق(ع) بیان گردید که میتوان به صورت خلاصه در موارد زیر بیان کرد:
تمایز در جذب و سطح علمی:اصلیترین تفاوت در بدنه دانشجویی و سطح پذیرش مشاهده میشود. دانشگاه امام صادق (ع) یک نهاد گستردهتر است که دانشجویان را از مقطع کارشناسی تا دکتری تحت گزینش خاص جذب میکند. در مقابل، دانشگاه باقرالعلوم(ع) رویکردی تخصصیتر داشته و پذیرش آن عمدتاً بر طلاب و فارغالتحصیلان حوزه علمیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری متمرکز است.
تمایز در ساختار و چابکی اجرایی:ساختار سازمانی دو دانشگاه تفاوت چشمگیری دارد. دانشگاه امام صادق (ع) دارای ساختارهای اداری مفصل، دفاتر متعدد در حوزههای پژوهشی و مدیریتی است که این تعدد لایهها، گرچه ظرفیت سازمانی بالایی ایجاد میکند، اما بهطور مشخص باعث افزایش بوروکراسی و کندی در حل مسائل ساختاری و تعاملات بینبخشی شده است. در مقابل، دانشگاه باقرالعلوم (ع) با ساختار جمعوجورتر و چابکی عملیاتی بیشتر در ذیل دفتر تبلیغات اسلامی، تمرکز خود را بر اجرای سریع و فعالسازی حلقههای پژوهشی مسئلهمحور قرار داده و کمتر درگیر بوروکراسیهای دستوپاگیر است.
تمایز در مأموریت و تمرکز پژوهشی:مأموریت امام صادق (ع) تربیت مدیران و متخصصان در رشتههای متنوع علوم انسانی با نگاه تلفیقی است. در حالی که این دانشگاه به دنبال ایجاد تنوع است، باقرالعلوم (ع)مأموریت خود را در عمق بخشیدن به علوم انسانی اسلامی بنیادی(نظیر فلسفه و فقه مضاف) متمرکز کرده و ارتباطی نزدیکتر و تأثیرگذارتر با نظام فکری حوزه دارد. به عبارت دیگر، امام صادق ظرفیتسازی گستردهتری دارد، اما باقرالعلوم بر تولید پژوهشهای عمیق و پاسخگو در حوزههای معرفتی کلان تمرکز ویژه دارد.#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)سایت | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ایکس
@BasijISU_ir
@valasr_info
#دفتر_والفجر__
۱۸:۵۵
#گزارش_متنی📄
گزارش نشست علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا:
در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه و پس از بازدید از دانشگاه باقرالعلوم(ع) طی دیدار با استاد پارسانیا ایشان ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) از انگیزه حضور در این دانشگاه پرسیدند و پس از گفتگویی دوستانه در این زمینه مباحثی را در زمینه علوم انسانی اسلامی فرمودند که در ادامه به صورت خلاصه اشاره می شود:
لزوم فهم عمیق مبانی علوم انسانی مدرن و پرهیز از مواجهه سطحیدر این بخش، بر ضرورت شناخت ریشهای مبانی علوم انسانی مدرن تأکید شد. بیان گردید که این مبانی تا حدی در تولید علوم نقشآفریناند که حتی ادبیات علمی و مفاهیم کلیدی ما را نیز دگرگون کردهاند. به عنوان نمونه، به واژه «ملت» و تحولات معنایی آن پس از ورود مفاهیم علوم جدید غربی به ایران اشاره شد؛ تحولی که نشان میدهد مفاهیم علمی صرفاً ابزار نظری نیستند، بلکه در لایههای مختلف اندیشه و حتی زبان اثر میگذارند.
لزوم نگاه روشمند به میراث علمی خویش در مواجهه با علوم غربییکی از نکات محوری مطرحشده، جایگاه تقسیمبندی علوم در روند تاریخی و معرفتی تمدنها بود. در سنت حکمی اسلامی، علوم بر اساس موضوع به دو شاخه نظری و عملی تقسیم میشد که هر یک شاخهها و غایات خاص خود را داشتند. در مقابل، علوم جدید غربی عمدتاً بر اساس روش تعریف و دستهبندی میشوند؛ تا جایی که «علم» در معنای رایج مدرن تقریباً منحصر در دانشی میشود که از مسیر تجربه قابل آزمون باشد. این تفاوت بنیادین، ضرورت بازخوانی جدی سرمایه فلسفی و حکمی خودمان را برای گفتوگو و مواجهه علمی با علوم غربی دوچندان میکند.
اخلاق و ایمان؛ بال دیگر علمآموزیدر ادامه، از روش تربیتی مرحوم آیتالله مهدوی کنی بهعنوان نمونهای کمنظیر یاد شد. ایشان اخلاق را رکن اساسی تربیت علمی دانستند؛ تا جایی که درس ثابت و همیشگی ایشان «درس اخلاق» بود. این رویکرد اخلاقمحور، هویت ویژهای برای دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) ایجاد کرد و پشتوانهای معنوی–معرفتی برای ورود آنان به عرصههای مختلف علوم انسانی فراهم ساخت.
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)سایت | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ایکس
@BasijISU_ir
@valasr_info
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
۱۹:۲۷
#گزاش_متنی📄
گزارش بازدید از مؤسسه امام خمینی(ره) قم
️در روز پنجشنبه ۲۲ آبان از مؤسسه امام خمینی قم بازدید به عمل آمد. پس از بازدید از مؤسسه آموزش مجازی و کانون روانشناسی مأوا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفدرالهی راد از اساتید مطرح دوره طرح ولایت و فلسفه، نگاه این مؤسسه به علوم انسانی اسلامی را بیان فرمودند که به صورت خلاصه ارائه میگردد:
استاد الهیراد بیان فرمودند که هویت هر تمدن بر فرهنگ و بهویژه بر علوم انسانی آن استوار است. علوم انسانی نیز، برآمده از مبانی معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی یک تمدن است؛ ازاینرو، شناخت تمدن غرب بدون درک دقیق این مبانی ممکن نیست.
ایشان ضعف مهم حوزه و دانشگاه را فقدان غربشناسی جامع و غیرگزینشی دانستند. بهگفته ایشان، بخش قابلتوجهی از مباحث غرب در محیطهای علمی ایران یا سانسورشده ارائه میشود یا بدون نقد جدی تکرار میگردد. نمونه بارز آن ادامه تدریس برخی نظریههای منسوخشده مانند پوزیتیویسم منطقی است؛ درحالیکه خود بنیانگذاران آن در غرب از آن عبور کردهاند. ایشان این وضعیت را «دیکتاتوری معرفتی» خواندند که مانع شکلگیری نگاه دقیق و واقعبینانه به غرب میشود.
در ادامه، استاد الهیراد تأکید کردند که علوم انسانی غربی بر چهار مبنای کلیدی شکل گرفتهاند: نسبیت معرفتی، ماتریالیسم، فیزیکالیسم و غیرواقعگرایی اخلاقی. ازاینرو، نمیتوان این علوم را از مبانیشان جدا کرد. اگر قرار است علوم انسانی اسلامی شکل گیرد، تحول باید از سطح مبانی آغاز شود.
ایشان میان بخش توصیفی و بخش هنجاری علوم انسانی تفکیک کردند: توصیفات، ناظر به کشف واقعاند و دینی و غیردینی ندارند.اما هنجارها و بایدها، کاملاً متکی بر مبانی دینیاند و در این بخش است که اسلام ورود همچنین فرمودند که تحول علوم انسانی تنها با بازسازی معرفتشناسی و مبانی فلسفی ممکن است؛ و این مسیر بدون شناخت دقیق تمدن غرب و نقد عالمانه آن آغاز نخواهد شد.
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)سایت | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ایکس
@BasijISU_ir
@valasr_info
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
۱۴:۰۹
#گزارش_متنی📄
گزارش نشست علمی با حضور استاد اسدپور:
️در این نشست که در روز جمعه ۲۲ آبان برگزار شد ،استاد اسدپور با مروری بر تاریخچه بحث علم دینی در دهههای ۷۰ و ۸۰ شمسی، به آسیبشناسی جریانهای اصلی مدعی "علم دینی" پرداختند که به صورت خلاصه بیان میگردد:
ایستایی فکری و فرهنگی در تاریخ معاصر: ایشان با نگاهی تاریخی به دوره صفویه تاکنون، به "ایستایی" و "سکون" در عرصههای فکر و فرهنگ جامعه ایرانی اشاره کردند. علیرغم وقوع انقلابها، جنگها و تحولات سیاسی پرشمار در تاریخ ایران، جریان اندیشه و فرهنگ بهصورت عجیبی ثبات خود را حفظ کرده و دچار تحول بنیادین نشده است.
ابرمسئله مواجهه با غرب و مسئله سوژگی:ایشان "نحوه مواجهه با غرب" را "ابرمسئله" اصلی فضای فکری ایران دانستند. مشکل اصلی این است که ما "خود" را در موقعیت "سوژه"ی غرب مدرن تعریف کردهایم. یعنی خود و هویت خویش را از دریچه نگاه و روایت غرب میبینیم و میسنجیم. این "سوژگی" باعث شده است که حتی وقتی میخواهیم خودمان را روایت کنیم، در دام تقابلهایی مانند غربگرا، غربستیز یا غربگزیر افتاده و نتوانیم پایگاه مستقل معرفتی برای خود تعریف کنیم.
راه حل امام خمینی(ره): پایگاه مستقل معرفتی· راهحل ارائه شده از سوی امام خمینی(ره)، ایجاد یک "خودآگاهی" و "پایگاه معرفتی مستقل" بود.· امام به ما آموخت که باید جهان، انسان و دین را از "منظر خود" و "زاویه دید خود" ببینیم و روایت کنیم. این پایگاه مستقل، برخاسته از سنت عرفانی، فلسفی و فقهی بومی خودمان است که امام در سراسر عمر فکری و عملی خویش بر آن تکیه داشت.
آسیبشناسی جریانهای علم دینی: اسارت در سوژگی غرب استاد اسدپور تأکید کردند که جریانهای مختلف علم دینی نیز عمدتاً در دام همان "سوژگی غرب" گرفتارند. حتی جریانهای "غربستیز" که هویت خود را در "تضاد" با غرب تعریف میکنند، عمیقاً تحت تأثیر و درگیر با "دیگری" (غرب) هستند و پایگاه مستقل معرفتی ندارند به عنوان مثال، به "فلسفه شدن اسلامی" سید منیرالدین حسینی اشاره شد که در تقابل با فلسفه هگل شکل گرفت و ریشه در همان سنت فکری غرب داشت. همچنین از نظریه "تقدم اراده بر معرفت" به عنوان نمونهای از "نسبیتگرایی معرفتی" نام برده شد که میتواند به انسداد معرفتشناختی بینجامد.
سنت تفسیری صحیح در مقابل نسبیتگراییدر مقابل این نگاهها، سنت تفسیری اصیل اسلامی (مانند روش علامه طباطبایی در المیزان) بر این اصل استوار است که قرآن "ظهور" دارد و مفسر باید با کنار گذاشتن پیشفرضها و با روش "قرآن به قرآن" به کشف این معانی بپردازد. در این سنت، اگرچه پیشفهم مفسر مؤثر است، اما هدف، "کشف واقع" و فهم ظهور ذاتى متن است، نه تحمیل اراده و جهتگیری پیشین بر قرآن.
️جمعبندی:چالش اصلی در شکلگیری علوم انسانی اسلامی، فقدان همان "پایگاه معرفتی مستقل" است که امام خمینی(ره) ترسیم کرد. بسیاری از جریانهای فعلی، چه موافق و چه مخالف غرب، هنوز در حال "درگیری با دیگری" هستند و نتوانستهاند از آن فضا خارج شده و بر اساس سنت فکری بومی خود، به تولید علم بپردازند. بحث درباره قلمرو دین (حداقلی یا حداکثری) و میزان تأثیرگذاری آن در علوم مختلف، از جمله مباحث فرعی ولی مهم در این حوزه است که نیازمند بحث و بررسی بیشتر است.
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)سایت | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ایکس
@BasijISU_ir
@valasr_info
#مارکو_چه_برایمان_آورده_ای
#دفتر_والفجر__
۱۷:۳۴
__
۱۴:۳۴
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
جلسه اول مصیر، دکتر صابری (online-audio-converter.com).mp3
۰۱:۳۲:۵۴-۶۳.۷۹ مگابایت
با حضور :
*
#دفتر_برهان
#واحد_جهادعلمی__
۱۶:۵۰
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
۱۷:۴۸
با حضور :
*
#دفتر_برهان
#واحد_جهادعلمی__
۶:۱۵
۶:۱۵
۶:۱۵
۶:۱۵
۶:۱۵
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
#دفتر_والفجر
#واحد_جهادعلمی__
۱۷:۴۶
بازارسال شده از بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
__
۱۲:۵۴