بله | کانال دو کلمه حرف حساب
عکس پروفایل دو کلمه حرف حسابد

دو کلمه حرف حساب

۸عضو
بازارسال شده از تحلیل و تبیین | KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined* حق امنیت روانی؛ از مبانی فقهی تا الزامات حکمرانی*
undefined آئین اختتامیه «همایش بین‌المللی حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.
undefined به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در پرونده «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» در یادداشتی به بررسی مسئله امنیت روانی به عنوان یکی از حقوق ملّت پرداخته است.
undefined️ در میان مفاهیم بنیادین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «حقوق ملت» نه صرفاً فصلی از متن قانون، بلکه روح حاکم بر تمام نظام حقوقی و سیاسی کشور به شمار می‌آید. این حقوق، ریشه در مبانی اسلامی و فقهی دارند و در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به عنوان محور حکمرانی عادلانه و مردم‌محور شناخته می‌شوند.
undefined️ یکی از مفاهیم کلیدی در این منظومه فکری، «حق بر امنیت روانی» است؛ حقی که در سال‌های اخیر، به ویژه در بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، جایگاه ویژه‌ای یافته و به عنوان یکی از شاخص‌های حقوق عامه مردم معرفی شده است.
undefined️ رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های عمومی، دیدارهای مسئولان و بیانیه‌های راهبردی بر حفظ و تقویت امنیت روانی مردم تأکید کرده‌اند. ایشان «تشویش اذهان عمومی»، «انتشار اخبار یأس‌آور» و «سیاه‌نمایی در رسانه‌ها» را از عوامل تهدیدکننده آرامش جامعه دانسته و مسئولیت صیانت از این حق را متوجه همه ارکان حاکمیت، به‌ویژه قوه قضائیه و دستگاه‌های فرهنگی دانسته‌اند. در بیانات ایشان، تأمین امنیت روانی نه صرفاً یک ضرورت اجتماعی، بلکه «تکلیف شرعی و حکومتی» توصیف شده است.
undefined متن کامل را از اینجا بخوانیدundefinedfarsi.khamenei.ir/others-note?id=61909

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined رهبر انقلاب: امروز منفورترین انسانهای دنیا رئیس دولت صهیونی و منفورترین سازمان در دنیا رژیم صهیونی استundefined آمریکا هم در این جهت در کنار او است و از منفوریت او به آمریکا هم حتماً سرایت کرده. ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
undefined سایز پست | استوری
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined* عبور اقتصادی از وضعیت نه جنگ نه صلحundefined نماپخش رادیونگار قسمت ۵۶ را *[از اینجا بشنوید ](https://youtu.be/UQ2Vxkg7nVk)
undefined #رادیو_نگار در گفت‌وگو با دکتر مهدی طغیانی به چگونگی و مختصات عبور از وضعیت نه جنگ نه صلح و اولویت‌بندی‌های موضوعی در این مسیر پرداخته است.
undefined یوتیوب | اینستاگرام | آپارات undefined castbox | shenoto | وبسایت
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined توصیه اخیر رهبر انقلاب به ملت ایران:undefined در مقابل دشمن مثل دوران جنگ دوازده روزه همه در کنار هم قرار بگیریم.undefined این یک عامل بسیار مهم برای اقتدار ملی کشور است. ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
undefined سایز پست | استوری
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از تحلیل و تبیین | KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined آزادی سیاسی و چارچوب‌گذاری حزبی در فرآیند انتخابات
undefined آئین اختتامیه «همایش بین‌المللی حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.
undefined به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در پرونده «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» در یادداشت زیر الزامات فعالیت حزبی در انتخابات را ذیل محور «حق رأی، آزادی، تمدن اسلامی و تصویر جهانی» بررسی کرده است.
undefined️ با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۵/۷/۲۴ خط‌مشی‌ها و سیاست‌های محوری حوزه انتخابات در نظام حقوقی معین شد. با لحاظ الزام‌آوری این سند فرازین در نظم حقوقی عرصه انتخابات و همچنین چارچوب اندیشه سیاسی حضرت آیت­‌الله خامنه‌ای در جایگاه ولی فقیه، استخراج و اصطیاد بایسته‌ها و الزامات قانون‌گذاری در حوزه انتخابات با ابتناء بر سیاست‌های مزبور اهمیت می‌یابد.
undefined️ انتخابات به عنوان بزرگ‌مصداق مشارکت سیاسی در دکترین مردم‌سالاری دینی، در نظر فقاهتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از یک‌سو واجد اوصاف فقهیِ «تکلیف»، «واجب عینی»، «وظیفه شرعی، اسلامی و الهی» است و از سوی دیگر، «حق مردم» است؛ حقی اجتماعی و سیاسی است که با کاربست آن سلسله‌مراتب گونه‌گون نظام اسلامی از رئیس جمهور، نماینده مجلس شورای اسلامی تا مباشران شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزیده می‌شوند...
undefined متن کامل را از اینجا بخوانیدundefinedfarsi.khamenei.ir/others-note?id=61918

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined  از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ طرح آمریکایی‌ها تفاوتی نکرده است
undefined* ونزوئلا؛ ایستگاه جدید برای براندازی دولت‌های ملّی*
undefined شماره جدید روزنامه #صدای_ایران منتشر شد.
undefined نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید.
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined رویش مقاومت، شایعات مذاکره و ماهیت رفتار آمریکا
undefined رادیو نگار، پادپخش رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آقای دکتر حسین محمدی سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، سه محور مهم سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران در تاریخ ۱۴۰۴/۰۹/۰۶ را در یک چارچوب تحلیلی بررسی کرده است.
undefined️  «مقاومت» و «بسیج» به هم پیوند خورده‌اند و بسیج روشی و تکنیکی بوده برای توسعه‌ی الگوی مقاومت در جهان. این نکته‌ی مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ بسیج یک مفهوم کهنه و مندرس نیست، بلکه مفهومی است که از بدو تأسیس توسط حضرت امام تا امروز کار کرده؛ هم در داخل، هم در خارج.
undefined️ متأسفانه یک خط سیاسی در کشور وجود دارد که نمی‌خواهد از این ایده‌ی کهنه و مندرس «مذاکره» دست بردارد و تلاش می‌کند هر طور شده مسئله‌ی مذاکره را در فضای سیاسی کشور به عنوان یک ایده زنده نگه دارد. به نظرم همان خط سیاسی که به دنبال زنده نگه داشتن ایده‌ی مذاکره است، این خبر را تولید کرده؛ هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصه‌ی خارجی. طبعاً نیت‌هایی دارند، از یک طرف تخریب چهره‌ی مقاومتی جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بین‌الملل، و از طرف دیگر زنده نگه داشتن مسئله‌ی مذاکره با آمریکایی‌ها در عرصه‌ی داخلی.
undefined حضرت آقا هم در سخنانشان کاملاً شفاف اشاره کردند: «شایعاتی درست میکنند که دولت ایران به واسطه‌ی فلان کشور به آمریکا پیغام فرستاده؛ دروغ محض که چنین چیزی حتماً وجود نداشت.»
undefined️ آمریکایی‌ها از ابتدای جنگ اوکراین حضور جدی داشتند و اوکراینی‌ها را برای حضور در جنگ با روسیه تشویق و تحریک کردند. نکته‌ی قابل توجه اینجاست که قطعاً مطلوب آمریکایی‌ها این نبود که روسیه در این جنگ به این نتیجه برسد، امّا وقتی جنگ به نتیجه نرسید و ناتو نتوانست روسیه را تضعیف بکند ــ چون روسیه‌ی ضعیف مطلوب آمریکایی‌ها است ــ حالا که نتوانستند، هزینه‌اش را باید اوکراین بدهد، نه آمریکایی‌ها؛ و درواقع باید اروپایی‌ها بدهند، نه آمریکایی‌ها...
undefined این قسمت رادیو نگار را از اینجا بشنوید.
undefinedمتن کامل گفت‌وگو:undefinedfarsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61945

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined  از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ طرح آمریکایی‌ها تفاوتی نکرده است
*undefined
ونزوئلا؛ ایستگاه جدید برای براندازی دولت‌های ملّی*

undefined #سرمقاله شماره جدید روزنامه اینترنتی KHAMENEI.IR
undefined️ «مردم در منطقۀ آمریکای جنوبی، ونزوئلا و کشورهای دیگر منطقه به‌شدت آرام و فراری از تنش و درگیری‌اند.» اینها بخش‌هایی از روایتی است که یکی از دیپلمات‌های کشورمان از روحیۀ اجتماعی مردم در امریکای جنوبی دارد. مردمی که در طول تاریخ خودشان هر قدر نجابت به خرج داده و اهل آرامش بوده‌اند اما به همان اندازه هم مورد طمع استعمارگرانی از پرتغال، فرانسه، هلند و اسپانیا بوده‌اند.
undefined️ برخلاف تصور، منشأ اکثریت غالب درگیری‌ها در پانصد سال اخیر این منطقه، نه نزاع‌های داخلی، بلکه قیام‌ها و ستیزهایی علیه استعمارگران و دست‌نشاندگان محلی آن‌ها بوده است. پیش از قرن نوزدهم، تاریخ آمریکای لاتین کارنامۀ پرباری از مقاومت‌های مردمی و قیام‌های خونین علیه دستگاه استعماری اسپانیا، فرانسه و پرتغال را به ثبت رسانده است. اما با افول قدرت‌های سنتی اروپایی پس از پایان جنگ جهانی دوم، دوران جدیدی از سلطه در منطقه آغاز شد که رهبری آن را ایالات متحدۀ آمریکا بر عهده گرفت.
undefined️ صنعت و اقتصاد آمریکا که شکوفایی خود را مدیون جنگ عالم‌گیری بود که شعله‌هایش به خاک این کشور نرسید، پس از جنگ جهانی دوم باید روند رشد و سیطرۀ خود را ادامه می‌داد. این پیشروی بر پایۀ نفت، مواد اولیۀ معدنی و محصولات کشاورزی سایر نقاط دنیا بنا شده بود. بی‌دلیل نیست که جغرافیای آمریکای جنوبی تقریباً همزمان با غرب آسیا، به یکی از مهم‌ترین نقاط مورد طمع واشنگتن تبدیل شد. در این میان، کودتای ۲۸ مرداد برای براندازی دولتی ملی در ایران که ملی شدن صنعت نفت را هدف قرار داده بود، عملاً به یک راهنمای عملی برای براندازی دولت‌های مستقل در آمریکای جنوبی تبدیل شد؛ دولت‌هایی که به ساز مقامات کاخ سفید نمی‌رقصیدند.
undefined️ نتیجۀ این مداخلات آن شد که جوامع آمریکای لاتین در طول نیمۀ دوم قرن بیستم، با راهبری دیکتاتورهای وابسته به آمریکا و بلوک غرب، تبدیل به پادگان‌های امپریالیستی دنیا شدند تا حافظ منافع سیاسی و اقتصادی غرب باشند.
undefined️ جنگ‌افروزی‌ها و لفاظی‌های امروز ایالات متحده علیه ونزوئلا نه‌تنها جدید نیست، بلکه دقیقاً در امتداد ۷۵ سال استعمار نوین این منطقه قرار دارد. اگر مقامات کاخ سفید برای نفت، طوق بردگی را به زور بر گردن جوامع غرب آسیا انداختند، در آمریکای جنوبی، آن‌ها حتی به میوه و کشاورزی این مردم نیز رحم نکردند.
undefined️ بخشی غم‌انگیز از تاریخ این منطقه، داستان شلتاق سرمایه‌داری آمریکا و کشیدن تسمه از گردۀ مردم توسط شرکت‌هایی بود که با حمایت دیکتاتورهای فاسد مورد حمایت واشنگتن، محصولات میوه و کشاورزی منطقه را به غارت می‌بردند.
undefined️ قصۀ فشار، تحریم و محاصرۀ امروز ونزوئلا توسط کاخ سفید، باز هم همان قصۀ چند صد سالۀ استعمار قدیم و قصۀ ۷۵ سالۀ استعمار نوین است. آمریکای جنوبی پس از ۴۰۰ سال استعمار مستقیم اروپاییان و یک قرن تحمیل دیکتاتورهای وابسته به آمریکا، هنوز در قرن بیست‌ویکم مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با سایۀ سنگین سلطه است.
undefined️ جرم جوامع این منطقه فقط یک چیز است: آن‌ها می‌خواهند خودشان برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند؛ نه اینکه فرمان سرنوشت‌شان از واشنگتن صادر شود یا بخشی از جغرافیای منفعت‌طلبانۀ مقامات کاخ سفید باشند.
undefined️ در ۵۰ سال گذشته هر وقت جوامع منطقه نخواسته‌اند زیر بار سلطه و استیلا بروند، شمشیر غرب از نیام بیرون آمده. به همین دلیل هم تقریبا همۀ درگیری‌های ۵ قرن اخیر علیه استعمارگران و دست‌نشانده‌های آنها بوده. انگار که استعمار قدیم و جدید عهد کرده‌اند آب خوش از گلوی مردم نجیب این منطقه پایین نرود. جرم آمریکای جنوبی این است که با نه گفتن به استیلا و سلطه، اسرار باطن استعمار جدید و قدیم را هویدا می‌کنند.
undefined نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید.
undefinedروزنامه #صدای_ایرانundefined @sedaye_iran_newspaper

۱۴:۳۳

بازارسال شده از روزنامه صدای ایران
thumbnail
undefined ستونِ خانهundefined شهیده اعظم میرزایی
undefined️ مرد به نقطه‌ای نامعلوم خیره می‌ماند. چانه‌اش می‌لرزد. اشک در چشمانش حلقه می‌زند. نفس عمیقی می‌کشد و بغضش را قورت می‌دهد: «مادرم شصت سالش بود. در شهرستانِ اَزنایِ استان لرستان به دنیا آمده بود. هم همسر جانباز بود، هم خواهر جانباز. با پدرم پسر عمو، دختر عمو بودند. از سال شصت و چهار که ازدواج می‌کنند با پدرم به تهران می‌آیند. مادرم خیلی زن صبوری بود. با از دست دادنش ستون زندگی‌مان از دست رفت. ما سه تا برادریم که نداشتن خواهر باعث شد سنگ صبورِ درد دل‌های‌مان مادر باشد.» مرد سرش را به نشانه‌ی افسوس به چپ و راست تکان می‌دهد. دست‌ها را روی هم می‌گذارد و روی پایش فشار می‌دهد: «حوالی دوازده شبِ بیست و پنج خرداد، موشک به محله‌مان نارمک خورد. خانواده‌ی من و برادرم و پدر و مادرم در طبقات مختلف یک ساختمان زندگی می‌کردیم. همه‌ی آن ساختمان خراب شد و مادرم از میان ما رفت. مزارش در قطعه‌ی چهل و دو بهشت‌زهرا است.» شهیده اعظم میرزایی مادری که با رفتنِ خود، در و دیوار خانه را هم با خود بُرد که بعد از او خانه‌ای نباشد که فرزندانش با دیدنِ خانه‌ی بدون حضور مادر غصه بخورند.
undefined #فرزند_ایران؛ تک‌نگاری‌هایی از زندگی شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر با رژیم صهیونی 
undefined سیده اعظم‌الشریعه موسوی
undefined نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید.
undefinedروزنامه #صدای_ایرانundefined @sedaye_iran_newspaper

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ undefined #مدرس *خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد*. ۱۳۷۸/۱۱/۲۶
undefined تصویری از رهبر انقلاب در کنار مزار شهید مدرس
undefined انتشار به مناسبت سالگرد شهادت شهید مدرس
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از روزنامه صدای ایران
thumbnail
undefined شرط پایان دشمنی؛ ناامیدی یا اصلاح دشمن
undefined انقلاب یک حرکت عظیمی بود برای اینکه وابستگی و عقب‌ماندگی‌ را -این دو ذلّت بزرگ را- به برکت اسلام و با راهنمایی و رهبری اسلام، از این ملّت بزداید. آن کسانی که از وابستگی ایران به خودشان بهره میبردند، امروز با ما دشمنند؛ دشمن خونی! آن ‌کسانی که از عقب‌ماندگی ملّت ایران منتفع میشدند، امروز با ما دشمنند؛ دشمن خونی، دشمن آشتی‌‌ناپذیر.
undefined البتّه این دشمنی ممکن است تا قیامت طول نکشد، عَسَى اللّهُ اَن یَجعَلَ بَینَکُم وَ بَینَ الَّذینَ عادَیتُم مِنهُم مَوَدَّة؛ ممکن است یک وقتی اتّفاق بیفتد در آینده -صد سال دیگر، پنجاه‌ سال دیگر، نمیدانیم- که این دشمنی از بین برود؛ امّا شرط از بین رفتن دشمنی چیست؟ این که او ناامید بشود یا اصلاح بشود؛ که حالا این اصلاح شدن بعید است، اصلاح شدن ابرقدرت‌ها بعید است.
undefined خب پس این دشمنی هست. آن درسی که ما باید بگیریم مبنی بر این است که دشمن را بشناسیم، سمت و سوی کار دشمن را بدانیم، آن‌قدر بصیرت پیدا کنیم که هر حرکتی که دشمن انجام میدهد، بفهمیم که هدفش چیست. اگر متوجّه ما و متعرّض به ما است، علاج کنیم آن را، بِایستیم، مقاومت کنیم؛ این وظیفه‌ی ما است.
undefined رهبر انقلاب اسلامی؛ ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
undefined #بازی‌خوانی
undefined نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید.
undefined روزنامه #صدای_ایرانundefined @sedaye_iran_newspaper

۱۴:۳۳

بازارسال شده از ریحانه
undefined #قهرمان_بانو | بار جنگ روی شانه‌های یک زن
undefined روایت کتاب «خانوم‌ماه» از نگاه مخاطبین ریحانه
undefined کتاب «خانوم‌ماه» به نویسندگی ساجده تقی‌زاده، زندگی خانم‌‌ناز علی‌‌نژاد، خواهر شهید و جانباز و همسر شهید شیرعلی سلطانی است که در سه فصل جداگانه به روایت زندگی خانم‌ناز می‌‌پردازد.
خانم‌ناز، تازه از دوختن لباس عروس فارغ شده بود که دخترهایش برگشتند خانه. ازشان پرسید: «فخرالدین و رضیه کجان؟» بچه‌ها نبودند. آب شده و رفته بودند زیر زمین. از خانه‌ی خودشان گشتن را شروع کردند تا خانه دوست و آشنا و خیابان. نفس خانم‌ناز توی سینه گیر کرده بود. بچه‌های امانتی همسر شهیدش نبودند. ناگهان انگار چیزی یادش آمد. رفت سر مزار همسرش. از دور گمشده‌ها را دید. رضیه پایین مزار پدر و فخرالدین بالای سر پدر خوابش برده بود! آنها باز هم گم ‌شدند و هر بار سر مزار پدر پیدا شدند. بچه‌ها شنیده بودند که شهدا زنده‌اند. فکر می‌کردند اگر آنجا بنشینند و صبر کنند؛ بالأخره پدر را می‌بینند.
مرد خانه با مبارزات پیش از انقلاب و پس از آن با جنگیدن در جبهه‌های دفاع مقدس سهم جهاد خود را به جا آورده و شهید شده بود. حالا خانم‌ناز مانده بود با بچه قد و نیم‌قد و وصیت همسرش. اکثر قصه‌های زندگی شهدا همین‌جا تمام می‌شود. قصه تا وقتی گفته می‌شود که مرد خانه روی دست مردم شهرش تشییع شده. سکانس پایانی زنی ایستاده و محکم را نشان می‌دهد که دست فرزندانش را گرفته و با همسرش عهد می‌بندد که آنها را هم‌مسیر با آرمان‌های انقلاب بزرگ کند.
«خانوم ماه» اما اینجا تمام نمی‌شود. بنا دارد از روزهای دور از همسر بگوید. روزهایی که بار تربیت بچه‌ها، مسئولیت خانه و درآمد روی شانه‌های مادر مانده. آمده تا نشان بدهد چقدر از بار جنگ روی شانه نحیف زنان ایرانی بوده. زنانی که با صبر و ایمانشان قوت دادند به مردان یک سرزمین. زنانی که بعد از شهادت همسر هم، جهاد را ادامه دادند.
خانم ناز این سرزمین زیاد پیش آمده که عزیزانش را با پرچم سه رنگ ایران تشییع کند. برای یک عزیز خبر شهادت را همان اول بشنود، برای دیگری خبر را آهسته آهسته بفهمد و برای دیگری چند سالی انتظار و امید را به جان بخرد...
کتاب «خانوم ماه» خاطرات زندگی شهید شیرعلی سلطانی ملقب به شهید بی‌سر است که با روایت همسرش بانو خانم‌ناز علی‌نژاد منتشر شده است. ساجده تقی‌زاده این کتاب را به نگارش درآورده و انتشارات به‌نشر آن را به چاپ رسانده است.
«خانوم ماه» پس از انتشار مفتخر به دریافت تقریظ از رهبر معظم انقلاب شد. در بخشی از متن تقریظ «خانوم ماه» آمده است: «نگارنده تا توانسته با ادبیات شیوا و سلیقه‌ی رنگین خود، از این عشق و ایمان پرده‌برداری کرده است.
ولی هرچه گویم عشق را شرح و بیان
چون به عشق آیم خجل باشم از آن.
آنچه باید با چشم دل ببینیم بیش از آن است که با چشم صورت خوانده‌ایم. لایه‌های پنهان را جور دیگر باید دید و فهمید. شاید صدای آسمانی حاج شیرعلی در هنگام خواندن دعای کمیل کمکی در این‌باره بکند یا اشکهای همسر شهید بر روی سنگ مزارش. غصه‌های این بانو مرا غصه‌دار کرد...»undefined رقیه پورحنیفه
undefined شماره ٧
undefined*تقریظ رهبر انقلاب بر «خانوم‌ماه» را از* اینجا بخوانید
undefined ایتا | بله | روبیکا | سروش پلاس | تلگرام | اینستاگرام
رسانه «ریحانه» را دنبال کنیدundefined @khamenei_reyhaneh

۱۴:۳۳

بازارسال شده از تحلیل و تبیین | KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined* حق‌الناس انگاری آراء مردم در مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان*
undefined آئین اختتامیه «همایش بین‌المللی حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.
undefined به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در پرونده «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» و ذیل محور «حق رأی، آزادی، تمدن اسلامی و تصویر جهانی» در این یادداشت حق الناس بودن رأی مردم در انتخابات را بررسی کرده است.
undefined️ مفهوم «حق‌الناس»، که از مفاهیم فقهی است در ابتدا منحصراً در حوزه شخصی بوده و در دوران پس از انقلاب اسلامی با چرخشی مفهومی، وارد عرصه عمومی و سیاسی شد. با تطور گفتمان حقوقی در دوران معاصر، کاربرد حق‌الناس از حوزه‌های خصوصی مانند مالکیت و روابط خانوادگی و روابط اجتماعی میان مردم فراتر رفته و به عرصه‌های عمومی مانند تعیین سرنوشت سیاسی و فرآیندهای انتخاباتی گسترش یافت. در این راستا، آراء مردم در انتخابات می‌تواند به عنوان مصداقی از حق‌الناس تلقی شود که نیازمند صیانت در ساحات قانونگذاری، نظارت و اجرا است.
undefined️ اهمیت موضوع حق‌الناس از آنجاست که در ادبیات فقهی و حقوقی، حق‌الناس به عنوان حقی که اولویت بر حق‌الله دارد، می‌تواند مبنایی برای تحقق بهتر آرمان عدالت و جمهوریت و جلوگیری از هرگونه تحدید و تبعیض ناروا در مسیر انتخابات باشد.
undefined️ رهبر انقلاب از سال ۱۳۹۲ با تعبیر رأی مردم امانت و حق‌الناس است، این مفهوم را به عرصه انتخابات وارد کردند و در بیانات متعدد ابعاد آن را تبیین نمودند. ایشان رد صلاحیت فرد صالح یا تأیید فرد فاقد صلاحیت را تضییع حق‌الناس دانسته و بر احراز عرفی به‌جای یقین شرعی تأکید کردند تا فرآیند از سلیقه‌گرایی مصون بماند.
undefined️ سیاست‌های کلی انتخابات نیز با الزام به صیانت از آراء مردم به‌عنوان حق‌الناس و شفافیت معیارها و پاسخگویی مکتوب، چارچوب حقوقی این مفهوم را تثبیت کرد. این تطور، حق‌الناس را از یک قاعده فردی به اصلی حاکمیتی ارتقا داد که نظارت استصوابی شورای نگهبان را ذیل آن توسعه داده و با نگاهی فقهی ارتقاء می‌دهد.
undefinedمتن کامل را از اینجا بخوانیدundefinedfarsi.khamenei.ir/others-note?id=61916

۱۴:۳۳

بازارسال شده از امین
thumbnail
undefined ای جماعت چطوره حالاتتون، قربون اون فهم و کمالاتتون

گردنتون پیش کسی خم نشه، از سر بنده سایه‌تون کم نشه…

undefined شعرخوانی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد در دیدار جمعی از شاعران با رهبر انقلاب. ۱۳۸۳/۸/۸
undefined انتشار به مناسبت سالروز درگذشت این شاعر و طنزپرداز برجسته کشور
undefined متن شعر
undefined @khamenei_poems

۱۴:۳۳

بازارسال شده از تحلیل و تبیین | KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined انتخابات در جمهوری اسلامی ایران ریشه در مبانی دینی دارد و نه قرارداد اجتماعی
undefined آئین اختتامیه «همایش بین‌المللی حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.
undefined به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در پرونده «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» و در ذیل محور «حق رأی، آزادی، تمدن اسلامی و تصویر جهانی»، در یادداشت زیر به بررسی ریشه‌های اسلامیِ انتخابات در جمهوری اسلامی پرداخته است.
undefined️ انتخابات برخلاف نظام‌های مردم‌سالار مدرن که ریشه در قرارداد اجتماعی و اراده عمومی دارد، با ابتناء بر نظریه مردم‌سالاری دینی و ابتناء این نظریه بر آموزه‌های اسلامی، ماهیتی اسلامی می‌یابد. تقریر مذکور که ریشه آن به مبانی اسلامی جایگاه اراده و خواست مردم در امر حکمرانی بر می‌گردد، با مبنای انتخابات در سایر نظام‌های مردم‌سالار که ذیل «قرارداد اجتماعی» و «اراده عمومی» معنا می‌یابد، واجد تمایزات بنیادین است.
undefined️ قرارداد اجتماعی اولاً و بالذات، یک نوع قرارداد است که مبنای انعقاد آن به اراده آزاد و برابر انسان‌ها بر می‌گردد و بیانگر آن است که انسان‌ها مبتنی بر اراده آزاد خود که در وضعیت اجتماعی و مدنی از طریق قرارداد اجتماعی در اراده عمومی متجلی می‌شود، می‌توانند در نظم سیاسی جدید آزادانه به تعیین سرنوشت اجتماعی خویش در امر حکمرانی اقدام کنند.
undefined️ در حکمرانی اسلامی، جهان‌بینی حاکم، جهان‌بینی اسلامی است که در این جهان‌بینی، انسان اسلامی جهان هستی را تک سطحی و تک‌لایه‌ تصور نمی‌کند بلکه قائل به چندلایه‌ای بودن جهان هستی و ذومراتب بودن آن است و بر همین اساس آن چیزی که به جهان هستی و نسبت انسان با این جهان معنا می‌بخشد نه اراده خودبنیاد انسانی بلکه اراده الهی است که در قالب مجموعه‌ دستوراتی تحت عنوان شریعت اسلام به منظور تنظیم مناسبات اجتماعی انسان ارسال شده است.
undefined️ مطابق با این نگاه، هرچند شریعت اسلام عهده‌دار هدایت تمام جوانب و زوایای زندگی انسان است و آنچیزی که محوریت پیدا می‌کند، سعادت و رستگاری انسان از مجرای عمل به شریعت اسلام است اما محوریت داشتن انسان و سعادت یافتن انسان اسلامی با محوریت داشتن انسان در اندیشه‌های غربی متفاوت است.
undefinedمتن کامل را از اینجا بخوانیدundefinedfarsi.khamenei.ir/others-note?id=61914

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined* بنیان‌گذار ماشین کشتار صهیونیستی
*undefined بخش «درس و عبرت تاریخ» رسانه KHAMENEI.IR به بهانه دهم آذرماه، سال‌مرگ دیوید بن‌گوریون، بنیان‌گذار رژیم جعلی اسرائیل گزارشی اجمالی درباره‌ی بُنیادهای خشونت‌ساختاری رژیم صهیونیستی و مسیرى که بنیان‌گذاران آن برای دهه‌ها به منطقه تحمیل کردند، منتشر می‌کند.undefined**undefined️ در سال ۱۹۴۷ میلادی، زمانی که بریتانیا احساس کرد زمینه لازم برای تشکیل دولتی یهودی در فلسطین فراهم شده با همکاری ایالات متحده، طرحی را در سازمان ملل متحد به تصویب رساند که بخشی از خاک فلسطین را به قوم یهود اختصاص می‌داد.
undefined️ یک سال بعد، در ۱۹۴۸ میلادی، انگلیس قیومیت خود بر فلسطین را پایان داد و از این سرزمین خارج شد. بلافاصله پس از خروج بریتانیا، در شب چهاردهم ماه می ۱۹۴۸، دیوید بن‌گوریون موجودیت دولت اسرائیل را اعلام کرد.
undefined️ بن‌گوریون دولت را نهادی می‌دید که خشونت را سازماندهی و هدایت می‌کند و آن را ابزاری ضروری برای آزادسازی انرژی سربازان و تعالی غرایز سرکوب‌شده «انسان یهودی» می‌دانست.
undefined️همین دیدگاه پایه تشکیل و حفظ رژیم اسرائیل شد و او سازمان‌های نظامی صهیونیستی مانند «هاشو‌میر» را با شعار «یهودیه با خون و آتش سقوط کرد و با خون و آتش برپا خواهد شد» تأسیس کرد.
undefined️ دیوید بن‌گوریون از دهه ۱۹۳۰ به وضوح بر نقش اسلحه و زور در بقای یهودیان و تحقق اهداف صهیونیستی تأکید داشت. در سال ۱۹۳۷ و در یکی از جلسات هستدروت گفته بود: «ارزش و منزلت اسرائیل نه در رهایی بلکه در جنگ است.» به باور او، تنها زور اسلحه می‌تواند سرنوشت قوم یهود را تعیین کند و قطعنامه‌های رسمی و مذاکرات با اعراب هیچگاه تأثیر واقعی ندارند...
undefinedمتن کامل #گزارش را بخوانیدundefinedfarsi.khamenei.ir/others-report?id=61947

۱۴:۳۳

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
undefined تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی معاون رئیس‌جمهور درپی درگذشت همسر ایشان
undefined️ در پی تماس تلفنی از سوی دفتر مقام معظم رهبری با آقای «اسماعیل سقاب اصفهانی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی، پیام دلجویی و تسلیت رهبر انقلاب درپی فوت همسر و آسیب‌دیدگی فرزندان ایشان در حادثه دردناک پیش‌آمده، به وی ابلاغ شد.
undefined معاون رئیس جمهور در این تماس از ابراز محبت رهبر معظم انقلاب تشکر کرد.
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۴:۳۳

بازارسال شده از سیاسی نیوز
undefined آزادی بیان در موقعیت پاسخگویی با پیروی از نسخه خاتمی
undefinedشانزدهم آذر در تقویم رسمی به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. مطابق سنت سیاسی ایران، مسئولان دولتی در این روز با دعوت دانشجویان در دانشگاه حضور یافته و با آن‌ها گفتگو می‌کنند.
undefinedفاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت پزشکیان هم در روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه یزد بود. اما سخنگوی دولت همانند کاری که سال گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده بود، امسال هم پس از مواجهه با اعتراضات و انتقادات دانشجویان، جایگاه سخنرانی را ترک کرد. این اقدام مهاجرانی در تعارض با فلسفه سنت ۱۶ آذر و نقض غرض حضور مسئولان در دانشگاه است.
undefinedاز سوی دیگر مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، نیز از حضور در جمع دانشجویان فرار کرد و از پاسخگویی به دانشجویان امتناع ورزید. مراسم روز دانشجو در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بدون حضور مهمان دعوت شده یعنی مجید انصاری، معاون رئیس جمهور برگزار شد. گفتنی است آقای انصاری شرط حضور در جمع دانشجویان را عدم حضور رسانه‌ها اعلام کرده بود.
undefinedشاید در نگاه اول اتخاذ این رویکرد از سوی اعضای دولتی که خود را مدعی «گفتگوی صادقانه با مردم» می‌داند؛ کمی دور از ذهن بنظر برسد. اما این رفتار در جریان اصلاحات که همواره سنگ دموکراسی و دگرپذیری را به سینه می‌زند، مسبوق به سابقه است.
undefinedاسلاف و گذشتگان این جریان در بی‌توجهی به انتقادات و بی احترامی به دانشجویان ید طولایی داشته‌اند. برای مثال حسن روحانی عناوین مختلفی را به منتقدین‌ش نسبت داد، از «ترسو» و «متحجر» گرفته تا عناوینی همچون «بروید به جهنم».
undefinedالبته گل سرسبد این رفتارها، برخورد خاتمی با دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۳ بود‌. آن‌جا که مدعی اصلی آزادی بیان و رواداری اصلاح‌طلبان به دانشجویان گفت: «کاری نکنید بدهم بیرون‌تان کنند».
undefinedدر واقع اصلاحطلبان همواره نشان دادند که انتقاد و آزادی بیان را مادامی که میکروفون در دست آن‌ها باشد قبول دارند و اگر زمانی در موقعیت پاسخگویی قرار بگیرند از همان نسخه خاتمی پیروی خواهند کرد!
undefined️@siasinews

۱۳:۰۰

بازارسال شده از KHAMENEI.IR

رادیو نگار ۵۹.mp3

۱۹:۲۹-۱۳.۴۵ مگابایت
undefined* جنگ‌طلبان مشغول کارند!*
undefined پادپخش رادیو نگار؛ قسمت ۵۹
undefined معماری جدید جنگ در راهبرد ایالات متحده آمریکا موضوع این قسمت از رادیو نگار است که در گفت‌وگو با آقای محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
undefined دولت جنگ‌طلب آمریکا که اخیراً نام وزارت دفاع خود را به وزارت جنگ تغییر داده علاوه بر پرونده جنگ اوکراین، دخالت مستقیم در مسائل غزّه، شرکت در جنگ ۱۲ روزه دوشادوش رژیم صهیونی و افزایش تهدید نظامی علیه دولت ونزوئلا را هم به کارنامه یک سال اخیر خود اضافه کرده است.
undefined آمریکا با این پرونده‌ها و دخالت‌های نظامی در پی تحقیق چه هدفی است و می‌خواهد چه پیام و تصویری از خود به دنیا ارائه کند؟
undefined برای تحلیل این موضوعات با قسمت پنجاه‌ونهم #رادیو_نگار همراه باشید.
undefinedاز طریق یکی از سکوهای زیر بشنویدundefinedundefined castbox | shenoto | سایت

۱۶:۳۱

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined میلاد با سعادت بانوی بانوها، مادر آبرومند دو عالم، فخر زمین و زمان، صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن روز مادر مبارک
جامعه، دوزخی از مردم افراطی بودعقل، قربانی یک قوم خرافاتی بود
بشر از لطف خداوند مکدّر می‌‌شدشرم می‌ کرد اگر صاحب دختر می‌‌شد
اشک لالایی بی‌ واژه‌ی مادرها بودگورِ بی‌ فاتحه گهواره‌ی دخترها بود
ناگهان یک نفر این غائله را بر هم زد”عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد“
آن‌ که بر شانه ی خود پرچم اسلام گرفتدخترش فاطمه بانوی جهان نام گرفت
عشق را طبع خداوند به توصیف آوردشَرفِ هر دو جهان فاطمه تشریف آورد
سَیِّده، مُحتَرَمه، مُمتَحَنه، حَنّانهحانیه، عالِمه، اُم النُّجَباء، ریحانه
عطر او آمد و عالم نفسی تازه گرفتو به یُمن قدمش نام زن آوازه گرفت
شهر با آمدنش عاطفه را باور کردزن به شکرانه ی او چادر شوکت سر کرد
خواست تا خیر کثیرش به دو عالم برسدتا عقیقِ شرفُ الشمس به خاتم برسد
مادرانه به طرفداری احمد برخاستتا ابوجهل سَرِ عقل بیاید برخاست
جلوه‌ای کرد و دلیل زهق الباطل شدو از آن نور سه آیه به زمین نازل شد
بی‌ گمان بولهب آن‌ روز پر از واهمه بوددامن پاک خدیجه ثمرش فاطمه بود
بنویسید که معصومه‌ی عصمت زهراستسند محکم اثبات نبوّت زهراست
دختری که لقب اُم اَبیها داردپدرش بوسه به دستش بزند جا دارد
و خداوند اگر وَاعتصمو می‌‌گویداز کرامات نخ چادر او می‌گوید
سوره ی دَهر چنین گفته به مدحش سخنیتا ابد دَهر نبیند به خود این‌ گونه زنی
نه فقط جلوه‌ی او سوره‌ی انسان آوردچادرش یک‌ شبه هفتاد مسلمان آورد
راه عرفان خداوند به او وابسته‌ ستجز در خانه‌ی زهرا همه درها بسته‌ ست
زُهد با دیدن او حسِّ تفاخر داردقُرة العین نبی وصله به چادر دارد
همه در خدمت بانوی دو عالم بودندابر و باد و مه و خورشید و فلک هم بودند
فضه هم بود ، ولی باز خودش نان می‌پختنان برای دل بی‌ تاب فقیران می‌پخت
بارها خادمه‌اش گفت: به لطفت شادم”من از آن روز که در بند توام آزادم“
فاطمه مرکز پیوند دو دریا شده بودیعنی آیینه‌ی پیغمبر و مولا شده بود
غیر زهرا که به جز حق به کسی راغب نیستاَحدی کفو علی بن ابی‌طالب نیست
عشق باید که پس از این سخن آغاز کندمرتضی در بزند فاطمه در باز کند
آفتاب از افق خانه‌ شان سر می‌زدهر زمان فاطمه لبخند به حیدر می‌زد
کار او عشق علی بود چه خیرُالعملیکیست خوشبخت‌ ترین مرد جهان غیر علی
وقت آن شد بنویسید که حجت، زهراستسند محکم اثبات ولایت زهراست
اولین شیعه‌ی بی‌ تابِ علی، زهرا بودکه سراپای وجودش سپر مولا بود
یک جهان هم اگر از بیعت خود بر می‌گشتباز هم فاطمه دور سر حیدر می‌ گشت
نسل زهرا و علی سلسله‌ی طوبی شدمیوه‌ی این شجره نایبة الزهرا شد
آسمان‌ها پس از او یکسره کوکب دیدندچادر فاطمه را بر سر زینب دیدند
زینب آن زن که علمدار دفاع از حرم استخطبه‌ی دم‌ به‌ دمش دختر تیغ دو دم است
او که چون مادر خود پای ولایت ماندهیک‌ تنه فاتحه‌ی کاخ ستم را خوانده
تا ابد در دل ما هست غم عاشورااین خبر را برسانید به تکفیری‌‌ها
”یا علی” از لب سردار نیفتاده هنوزعلم از دست علمدار نیفتاده هنوز
کیست دشمن که در این معرکه جولان بدهد؟پسر فاطمه کافی‌ ست که فرمان بدهد
همه از خاتمه‌ی معرکه آگاه شوندفاتحان با خبر از ”نَصرُ مِنَ الله” شوند
باز طوفان هدفش وادی شن خواهد بودشیعه عکس‌ العملش سخت و خشن خواهد بود
ننگ بادا به ابوجهل، به همدستِ یهودلعنِ تاریخ به موذی‌ گری آل سعود
سپر خویش کنم غیرت سرداران رابه جهانی ندهم یک وجب از ایران را
پس چه شد دبدبه و کبکبه ی نادان‌هاداغ شد بر دلشان داغی تابستان‌ها
چشم بد دور که این دشت پُر از لاله شده‌ ستسرو خوش قامتمان تازه چهل ساله شده‌ ست
سربلندیم اگر تکیه به دنیا نکنیمآنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم
غرق زخمیم ولی قامتمان خم نشدهسایه ی چادر او از سرمان کم نشده
بنویسید امید دل زهرا مهدی‌ ستچاره ی کار همه مردم دنیا مهدی‌ ست
(مجید تال)ـــــــــــــــــــundefined السلام علیک ایتها الصدیقة الطاهره . . .
undefined دو کلمه حرف حسابundefinedundefinedپیام‌رسان ایتا:https://eitaa.com/Dokameharfehesabپیام‌رسان بله:https://ble.ir/2kakameharfehesab#نشر_حداکثری#جهاد_تبیین

۳:۵۹