بازارسال شده از نهاد کتابخانههای عمومی کشور
۸:۰۱
بازارسال شده از کتابخانههای عمومی استان البرز
۹:۰۴
معرفی کتاب ما یک درخت کاشتیمدر این داستان که هنرمند مشهور باب استاک، برنده جایزههای متعدد، تصویر سازی کرده است، دو خانواده ی جوان در دو نقطه ی خیلی دور از یکدیگر درختی می کارند. همان طور که درختان رشد می کنند و شکوفا می شوند، خانواده ها هم بزرگ تر می شوند.درختان در سراسر دنیا به پاکیزگی هوا و غنی شدن خاک کمک میکنند و به انسانها میوه و سایه ی خود را می بخشند.
۷:۰۶
بازارسال شده از پریسا براتی
۷:۰۸
بازدید دانش آموزان مدرسه روستایی شهید ابوطالب پالیزگیر از کتابخانه به مناسبت تاسیس نهاد
۷:۱۰
بازارسال شده از پریسا براتی
۷:۱۰
قصه گویی دانش آموز فعال برای همکلاسه ها به مناسبت تاسیس نهاد
۷:۱۱
خدیجه از قبیله قریش بود و چندین کاروان تجارتی داشت. ابوطالب، عموی حضرت محمد (ص)، از خدیجه میخواهد که محمد (ص) با کاروان او همراه شود. مدتی بعد خدیجه از محمد (ص) خواستگاری میکند و تمام ثروتش را در اختیار ایشان میگذارد.
۷:۲۶
صلح امام حسن علیهالسلام، پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخاین کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی (ع)، موقعیت سیاسی ایشان و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همت مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشرشده است.
این کتاب در زمره متقنترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. این کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است، هماهنگی و پیوستگیاش آن را بهصورت جویباری سرشار از اندوختههای عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی بههمپیوسته و کامل از همه جهاتی که با موضوع متناسب است همانند ساخته است. پیراستگیاش همراه با جامعیت و روشنیاش همراه با عمق و نقد تحلیلیاش، نقطه مرکزی این ممیزات است.
مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارشهای تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما بااینحال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دستاول تاریخی هستند.
این کتاب در زمره متقنترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. این کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است، هماهنگی و پیوستگیاش آن را بهصورت جویباری سرشار از اندوختههای عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی بههمپیوسته و کامل از همه جهاتی که با موضوع متناسب است همانند ساخته است. پیراستگیاش همراه با جامعیت و روشنیاش همراه با عمق و نقد تحلیلیاش، نقطه مرکزی این ممیزات است.
مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارشهای تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما بااینحال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دستاول تاریخی هستند.
۷:۳۱
مجموعۀ جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، شامل چهار سخنرانی از استاد شهید مطهری در سال 1346 شمسی است که در حسینیه ارشاد صورت گرفته و مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش است.
شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیهالسلام وسیعتر و متنوعتر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد، حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد. یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم، ناحیه تأثیر او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر «جاذبه و دافعه» نیرومند اوست که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا مینماید و در این کتاب دربارهاش گفت و گو شده است. شخصیت افراد از نظر عکسالعمل سازی در روحها و جانها یکسان نیست.
امتیاز اساسی علی علیهالسلام و سایر مردانی که از پرتو حق روشن بودهاند این است که علاوه بر مشغول داشتن خاطرها و سرگرم کردن اندیشهها، به دلها و روحها نور و حرارت و عشق و نشاط و ایمان و استحکام میبخشند. نظر به این که دو نیرویی بودن به تنهایی کافی نیست که معرّف مکتب علی باشد، در این کتاب کوشش شده تا حدالامکان نشان داده شود جاذبه علی چه افرادی از چه طرازی را جذب میکرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد مینمود.
قانون «جذب و دفع» یک قانون عمومی است که بر سرتاسر نظام آفرینش حکومت میکند. از نظر جوامع علمی امروز بشر مسلّم است که هیچ ذرهای از ذرات جهان هستی از دایره حکومت جاذبه عمومی خارج نبوده و همه محکوم آنند. از بزرگترین اجسام و اجرام عالم تا کوچکترین ذرات آن دارای این نیروی مرموز به نام نیروی جاذبه هستند و هم به نحوی تحت تأثیر آن میباشند.
شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیهالسلام وسیعتر و متنوعتر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد، حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد. یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم، ناحیه تأثیر او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر «جاذبه و دافعه» نیرومند اوست که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا مینماید و در این کتاب دربارهاش گفت و گو شده است. شخصیت افراد از نظر عکسالعمل سازی در روحها و جانها یکسان نیست.
امتیاز اساسی علی علیهالسلام و سایر مردانی که از پرتو حق روشن بودهاند این است که علاوه بر مشغول داشتن خاطرها و سرگرم کردن اندیشهها، به دلها و روحها نور و حرارت و عشق و نشاط و ایمان و استحکام میبخشند. نظر به این که دو نیرویی بودن به تنهایی کافی نیست که معرّف مکتب علی باشد، در این کتاب کوشش شده تا حدالامکان نشان داده شود جاذبه علی چه افرادی از چه طرازی را جذب میکرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد مینمود.
قانون «جذب و دفع» یک قانون عمومی است که بر سرتاسر نظام آفرینش حکومت میکند. از نظر جوامع علمی امروز بشر مسلّم است که هیچ ذرهای از ذرات جهان هستی از دایره حکومت جاذبه عمومی خارج نبوده و همه محکوم آنند. از بزرگترین اجسام و اجرام عالم تا کوچکترین ذرات آن دارای این نیروی مرموز به نام نیروی جاذبه هستند و هم به نحوی تحت تأثیر آن میباشند.
۷:۴۶
ساخت اوریگامی پروانه
۷:۵۵
بازارسال شده از کتابخانههای عمومی استان البرز
دبیرخانه کانون های خدمت رضوی با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز برگزار میکند؛








دومین جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی •••◇◇¤ هشتمین خورشید ¤◇◇•••








آخرین مهلت ثبت نام: ۱۴۰۴/۰۱/۱۰









آیین اختتامیه جشنواره: "دهه کرامت"۱۴۰۴ همزمان با میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا"ع"





بخش های مختلف جشنواره:*- قصه گویی سنتی و کلاسیک"*- قصه گویی "مدرن و نوآورانه"*- قصه گویی "آیینی و سنتی"*- قصه گویی" ۹۰ ثانیه ای"*- پادکست*- زبان اشاره 









موضوعات جشنواره:*- شخصیت شخصیت حضرت رضا (ع)*- معارف رضوی*- بخش آزاد 







گروه های سنی :*- افراد ۷ تا ۱۲ سال*- افراد ۱۲ تا ۱۷ سالافراد بالای ۱۷ سال*- 






https://survey.porsline.ir/s/rKhRkiU7لینک فرم ثبت نام جشنواره









@alborzpl
دومین جشنواره بین المللی قصه گویی رضوی •••◇◇¤ هشتمین خورشید ¤◇◇•••
آخرین مهلت ثبت نام: ۱۴۰۴/۰۱/۱۰
آیین اختتامیه جشنواره: "دهه کرامت"۱۴۰۴ همزمان با میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا"ع"
۴:۳۴
کتاب ضیافت حقیقی دربردارندهی بیانات و سخنرانیهای آیت الله محمد شجاعی است که دربارهی ماه مبارک رمضان و روزه مطرح کردهاند. سخنرانیهای ایشان بسیار پرمخاطب بوده و بارها از شبکه قرآن پخش شدهاند.
استاد محمد شجاعی با بیان صمیمانه مؤمنان را به عبادت مخلصانه، حداکثر استفاده از ایام و لیالی ماه مبارک به ویژه شبهای قدر، تقرب به درگاه الهی و برخورداری از نعمات معنوی در دنیا و آخرت ترغیب میکنند و رهنمودهایی برای حفظ خلوص قلبی که در ایام مبارک رمضان حاصل شده، برای باقی ایام سال و عمر دارند.
آیت الله محمد شجاعی را بیشتر بشناسیم:
آیت الله شجاعی در سال 1319 هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به سرانجام رساند و در سال 1331 وارد حوزۀ علمیۀ زنجان شد. پس از آموختن منظومتینِ مرحوم سبزواری، در سال 1335 به قم هجرت و در مکتب عارف فیلسوف، امام خمینی (ره)، علم اصول و فقه را تلمذ کرد. همزمان از محضر فقهی آیت الله العظمی محقق داماد در دروس خارج فقه و استنباط احکام شرعی و اجتهاد بهره میبرد و در دروس خارج فقه و اصول برخی از آیات عظام حاضرمیشد.
وی از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی در فلسفه و حکمت الهیِ سینوی و درس شفا و سفر از خویش به خدا وا سفار اربعة صدرا بود. این نزدیکی با علامه طباطبایی تا آنجا بود که همۀ رسالههای دستنویس علامه را استنساخ کرد. در 1346، با گذشت چهار سال از تبعید امام خمینی (ره) و پس از وقایع خرداد 1342 و تعطیلی دروس ایشان و نیز درگذشت آیت الله محقق داماد و پایان یافتن درس حضرت آیت الله علامه طباطبایی به منظور ادامه تألیف تفسیر المیزان، آیت الله شجاعی به زنجان بازگشت.
در 1351 از سوی ساواک دستگیر و دو ماه در کمیته ضدخراب کاری ساواک و شهربانی مورد آزار و شکنجه واقع شد و پس از تحمل هشت ماه حبس در زندان قصر، از مهلکه رژیم طاغوت آزاد شد. پس از مدتی، دوباره فصلی از شکنجههای طاقتفرسا از سوی ساواک بر او آغاز شد که پس از مدتی با عنایت خاصۀ ربوبی از زندان رژیم آزاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که عرصه سیاست و دیانت درهم آمیخت، به درخواست مردم زنجان، نمایندگی مردم آنجا را در دور اول مجلس شورای اسلامی پذیرفت اما پس از چندی به دلیل ناتوانی و بیماری و خستگی باقیمانده ازدوران زندان، از این سمت استعفا داد. پس از آن در تهران اقامت گزید و با تشکیل جلسات درس و بحث، مباحث تزکیه و خودسازی، تفسیر و معارف قرآن ی را برای جویندگان حق مطرح کرد.
استاد محمد شجاعی با بیان صمیمانه مؤمنان را به عبادت مخلصانه، حداکثر استفاده از ایام و لیالی ماه مبارک به ویژه شبهای قدر، تقرب به درگاه الهی و برخورداری از نعمات معنوی در دنیا و آخرت ترغیب میکنند و رهنمودهایی برای حفظ خلوص قلبی که در ایام مبارک رمضان حاصل شده، برای باقی ایام سال و عمر دارند.
آیت الله محمد شجاعی را بیشتر بشناسیم:
آیت الله شجاعی در سال 1319 هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به سرانجام رساند و در سال 1331 وارد حوزۀ علمیۀ زنجان شد. پس از آموختن منظومتینِ مرحوم سبزواری، در سال 1335 به قم هجرت و در مکتب عارف فیلسوف، امام خمینی (ره)، علم اصول و فقه را تلمذ کرد. همزمان از محضر فقهی آیت الله العظمی محقق داماد در دروس خارج فقه و استنباط احکام شرعی و اجتهاد بهره میبرد و در دروس خارج فقه و اصول برخی از آیات عظام حاضرمیشد.
وی از شاگردان ممتاز علامه طباطبایی در فلسفه و حکمت الهیِ سینوی و درس شفا و سفر از خویش به خدا وا سفار اربعة صدرا بود. این نزدیکی با علامه طباطبایی تا آنجا بود که همۀ رسالههای دستنویس علامه را استنساخ کرد. در 1346، با گذشت چهار سال از تبعید امام خمینی (ره) و پس از وقایع خرداد 1342 و تعطیلی دروس ایشان و نیز درگذشت آیت الله محقق داماد و پایان یافتن درس حضرت آیت الله علامه طباطبایی به منظور ادامه تألیف تفسیر المیزان، آیت الله شجاعی به زنجان بازگشت.
در 1351 از سوی ساواک دستگیر و دو ماه در کمیته ضدخراب کاری ساواک و شهربانی مورد آزار و شکنجه واقع شد و پس از تحمل هشت ماه حبس در زندان قصر، از مهلکه رژیم طاغوت آزاد شد. پس از مدتی، دوباره فصلی از شکنجههای طاقتفرسا از سوی ساواک بر او آغاز شد که پس از مدتی با عنایت خاصۀ ربوبی از زندان رژیم آزاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی که عرصه سیاست و دیانت درهم آمیخت، به درخواست مردم زنجان، نمایندگی مردم آنجا را در دور اول مجلس شورای اسلامی پذیرفت اما پس از چندی به دلیل ناتوانی و بیماری و خستگی باقیمانده ازدوران زندان، از این سمت استعفا داد. پس از آن در تهران اقامت گزید و با تشکیل جلسات درس و بحث، مباحث تزکیه و خودسازی، تفسیر و معارف قرآن ی را برای جویندگان حق مطرح کرد.
۶:۴۰
کاردستی مراحل قورباغه
۶:۲۹
کاردستی نماز
۶:۳۴
"آموزش ژیمناستیک به کودکان" / ویژه مهدهای کودک، پیش دبستانیکتاب حاضر با عنوان اصلی (Teaching childeren gymnastics) اثری از پیتر اچ ورنر (Peter H Werner) می باشد که با ترجمه ای از دکتر رضا محمدکاظمی و نیما صمدازده و ریحانه احمدی، توسط انتشارات کتابخانه فرهنگ منتشر شده است.بخش اول کتاب با مروری بر توسعه و پیشرفت مناسب با ژیمناستیک آغاز می شود و اینکه چرا آن باید به عنوان بخشی از برنامه مقدماتی کیفیتی PE باشد و اینکه این نگرش چه تفاوتی با دیدگاه سنتی تربیت بدنی دارد. همچنین بخش 1 تعریفی از فردی که آموزش جسمانی دیده است را ارائه می دهد که این تعریف در برگیرنده مواردی چون توضیح اهداف شناختی-عاطفی و روانی حرکتی و بحث در مورد ارائه این تعاریف برای ساختار ژیمناستیک کودکان می باشد. عملا درتربیت بدنی دو موقعیت آموزشی همانند وجود ندارد. در فصل 2 چندین راه پیشنهادی در مورد اینکه شما چگونه می توانید برنامه های خود را سازماندهی کنید تا کلاس خود را به صورت کلاسی برجسته و تک نشان دهید را ارائه می دهد.
۶:۴۲
اولش قرار بود که یک تحقیق کوتاه و جمع و جور باشد در مورد شخصیت فکری و فرهنگیِ مرتضی آوینی. دنبال کتابی بودم که در آن، کسی مبتنی بر یک تحقیق جامع همه زندگیِ آوینی را روی دایره ریخته باشد، اما نبود. بعدها فهمیدم که برای خیلی شخصیتهای مهمِ دیگر هم این اتفاق نیفتاده است. غصه ام شد. به سرم زد که این کار را انجام دهم.
اولش به هر کسی که میگفتم میخواهم چنین کاری را انجام دهم جدی نمیگرفت. حتی بعضیها تا همین آخرش هم جدی نگرفتند. بماند. تحقیقاتم حدود یک سالی طول کشید. خیلی سخت بود، چون تقریباً از صفر شروع کرده بودم و کم کم باید همه آنهایی را که به مرتضی ربطی داشتند پیدا میکردم. نکتهای که کار را سختتر میکرد آن بود که عدهای از نزدیکان آوینی حتی حاضر نبودند اندک صحبتی از او بکنند. نه تنها با من، که در این بیست سالِ بعد از شهادت مرتضی تقریباً با هیچ کس. هیچ کس یعنی آن کسی که بعداً بخواهد نتایجِ گفت وگویش را جوری منتشر کند.
اولش به هر کسی که میگفتم میخواهم چنین کاری را انجام دهم جدی نمیگرفت. حتی بعضیها تا همین آخرش هم جدی نگرفتند. بماند. تحقیقاتم حدود یک سالی طول کشید. خیلی سخت بود، چون تقریباً از صفر شروع کرده بودم و کم کم باید همه آنهایی را که به مرتضی ربطی داشتند پیدا میکردم. نکتهای که کار را سختتر میکرد آن بود که عدهای از نزدیکان آوینی حتی حاضر نبودند اندک صحبتی از او بکنند. نه تنها با من، که در این بیست سالِ بعد از شهادت مرتضی تقریباً با هیچ کس. هیچ کس یعنی آن کسی که بعداً بخواهد نتایجِ گفت وگویش را جوری منتشر کند.
۶:۴۴
معرفی متنی جنگ نا همترازجنگ و دفاع بهعنوان یکی از پدیدههای زندگی بشر در طول تاریخ شاهد سبکهای مختلفی در بین ملل، حکومتها، گروهها و نظریهپردازان بوده است. جنگها با پیشرفت فنآوری و بهکارگیری تسلیحات نوین، ماهیت پیچیدهتر و مخربتری به خود گرفته و هرروز در گوشهای از جهان، شاهد کشتار انبوه انسانهای بیگناه و تخریب و انهدام منابع، سرمایهها و مراکز حیاتی و اقتصادی در اثر بمبارانها و انبوه آتش ویرانگر قدرتهای سلطهجو هستیم و این روند ادامه خواهد یافت.
تمرکز بر روی بحث سبکهای جنگ و دفاع، ناشی از اهمیت درک تغییرات اساسی و دگرگونکننده امور نظامی و آمادگی جهت مواجهه با سبکهای نوظهور در آینده و حتی پایهگذاری سبکهای بومی در این عرصه است. هر سبک از جنگ، تفکرات راهبردی و تاکتیکی جدید و همچنین فناوریهای نوظهور را به دنبال دارد. هر سبک نظامی ممکن است در هر یک از حوزههای زیر، ویژگیهای متمایز با سایر سبکها داشته باشد:
۱- نوع رزمنده
۲- صحنه نبرد
۳- نوع سلاح، تجهیزات و مهمات
۴- اهداف قابلتصرف
۵- نوع ساختار سازمانی و روابط فرماندهی
برخی از سبکهای جدید جنگ بهصورت بخشی از جنگ، سابقه طولانی داشتهاند (مانند عملیات روانی) لیکن بهعنوان یک سبک از جنگ، توسعه فوقالعاده یافته و فنون جدیدی در آن بهکاررفته است. برخی از سبکهای جدید جنگ در سالهای اخیر بهطورجدی وارد عملیاتهای نظامی شدهاند (مانند جنگ اطلاعاتی و جنگ ناهمتراز) و برخی دیگر مانند جنگ محیطی، هنوز زمینههای لازم فنآوری برای حضور آنها درصحنه نبرد فراهم نشده است.
تلاش ارتشهای کلاسیک برای افزایش برد، کشندگی، دقت و سرعت در جنگ، از کوتاه کردن نیزهها و بلند کردن طول شمشیرها برای افزایش برد شروع و با اختراع ابزارهای کهن مانند سنگانداز، منجنیق و کمان بهمنظور افزایش برد ادامه یافت. تفنگ با لوله خاندار، تانک، هواپیما، بمب هستهای و ... هرکدام عرصههای جدیدی درصحنه نبرد به وجود آوردند. هر تحول علمی یا فنآوری جدید با توجه به میزان تأثیرگذاریاش در سرنوشت نبرد، سبب تغییر در سبکهای جنگ میگردید. ارتشهایی که سلاحهایی با برد و دقت بیشتری داشتند، زودتر جابجا میشدند و کوبندهتر میجنگیدند، معمولاً در جنگ پیروز بودند. بدین سبب، بخش بزرگی از تلاش بشر مصروف گسترش برد، افزایش دقت، قدرت آتش و بالا بردن سرعت پیشروی ارتشها شده است.
تمرکز بر روی بحث سبکهای جنگ و دفاع، ناشی از اهمیت درک تغییرات اساسی و دگرگونکننده امور نظامی و آمادگی جهت مواجهه با سبکهای نوظهور در آینده و حتی پایهگذاری سبکهای بومی در این عرصه است. هر سبک از جنگ، تفکرات راهبردی و تاکتیکی جدید و همچنین فناوریهای نوظهور را به دنبال دارد. هر سبک نظامی ممکن است در هر یک از حوزههای زیر، ویژگیهای متمایز با سایر سبکها داشته باشد:
۱- نوع رزمنده
۲- صحنه نبرد
۳- نوع سلاح، تجهیزات و مهمات
۴- اهداف قابلتصرف
۵- نوع ساختار سازمانی و روابط فرماندهی
برخی از سبکهای جدید جنگ بهصورت بخشی از جنگ، سابقه طولانی داشتهاند (مانند عملیات روانی) لیکن بهعنوان یک سبک از جنگ، توسعه فوقالعاده یافته و فنون جدیدی در آن بهکاررفته است. برخی از سبکهای جدید جنگ در سالهای اخیر بهطورجدی وارد عملیاتهای نظامی شدهاند (مانند جنگ اطلاعاتی و جنگ ناهمتراز) و برخی دیگر مانند جنگ محیطی، هنوز زمینههای لازم فنآوری برای حضور آنها درصحنه نبرد فراهم نشده است.
تلاش ارتشهای کلاسیک برای افزایش برد، کشندگی، دقت و سرعت در جنگ، از کوتاه کردن نیزهها و بلند کردن طول شمشیرها برای افزایش برد شروع و با اختراع ابزارهای کهن مانند سنگانداز، منجنیق و کمان بهمنظور افزایش برد ادامه یافت. تفنگ با لوله خاندار، تانک، هواپیما، بمب هستهای و ... هرکدام عرصههای جدیدی درصحنه نبرد به وجود آوردند. هر تحول علمی یا فنآوری جدید با توجه به میزان تأثیرگذاریاش در سرنوشت نبرد، سبب تغییر در سبکهای جنگ میگردید. ارتشهایی که سلاحهایی با برد و دقت بیشتری داشتند، زودتر جابجا میشدند و کوبندهتر میجنگیدند، معمولاً در جنگ پیروز بودند. بدین سبب، بخش بزرگی از تلاش بشر مصروف گسترش برد، افزایش دقت، قدرت آتش و بالا بردن سرعت پیشروی ارتشها شده است.
۶:۵۳
"خط مقدم" است اثری است از "فائضه غفارحدادی" که در آن "روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی ایران" ارائه میکند. این کتاب که به پژوهش "محمدحسین پیکانی" و "با محوریت زندگی شهید حسن طهرانیمقدم" به رشتهی تحریر در آمده، از شخصیت پردازی فوقالعادهای برخوردار است؛ به طوری که خواننده کاملا میتواند با شخصیتهایی که از نقشهای فرعی در رمان برخوردار هستند نیز ارتباط برقرار کند، آنها را بشناسد و با آنان تعامل خوبی داشته باشد."فائضه غفارحدادی" شخصیت "شهید حسن طهرانیمقدم" را به خوبی وصف میکند و با وجود اینکه شخصیت شهیدان و مردان خدا، ایدهآلی است که گاه ماورای دسترسی است، اما باز هم خواننده میتواند با ایشان همذاتپنداری کرده و وی را درک کند. نحوه ابراز احساسات، مناجات، عبادت و بسیاری دیگر از حالتهای شهید در رمان "خط مقدم" چنان دلپذیر وصف شده که مخاطب کاملا آن را درک میکند و حس میکند که اگر خودش نیز در شرایط مشابه بود، همان کار را انجام میداد."فائضه غفارحدادی" گذشته از ارائهی "روایتی داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی ایران"، به خانواده این شهید نیز پرداخته و حتی حس دلتنگی همسر "شهید حسن طهرانیمقدم" را در شبهایی که از او دور بود، بسیار زیبا توصیف کرده است. با خواندن رمان "خط مقدم" بار دیگر به خواننده یادآوری میشود که چرا این چنین مجذوب شخصیت شهدا هستیم و چه چیزی در روحیهی این مردان خدایی، حس همدلی را در ما برمیانگیزد. سبک نگارش نویسنده نه سنگین است و نه خواندن آن دشوار و فراتر از درک میباشد؛ در واقع میتوان گفت که "فائضه غفارحدادی" در "خط مقدم" موفق شده از پس بیان یک موضوع بزرگ و ضروری بربیاید.
۷:۰۴
یکی از نعمتهای بهشتی، وجود چشمههای فراوان در آنجا است و به ظاهر چشمه غیر از نهر است و زیبایی خاص خود را دارد؛ زیرا هرچند دیدن جریان آب و مشاهده نهر آب لذتبخش است؛ اما مشاهده چشمه لذت مضاعف در انسان ایجاد میکند.گفتنی است بهشت و جهنم در قرآن کریم هم با اوصاف مادی ذکر شدهاند و هم با اوصاف روحانی و معنوی. توصیف با نعمتهای مادی از آن جهت است که برای بسیاری از مردم شناخت از طریق اوصاف معنوی و روحانی بسیار مشکل است؛ زیرا ذهن انسانها بیشتر با مادیات خو گرفته است. البته ممکن است یک آیه با توجه به بطون مختلفی که دارد به صورت همزمان هم به نعمتهای ظاهری بپردازد و هم به نعمتهای باطنی. در هر صورت در بسیاری از آیات قرآن کریم از وجود چشمهها در بهشت، سخن به میان آمده است:«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی جَنَّاتٍ وَ عُیونٍ؛ [۱] همانا پرهیزگاران در باغها و چشمهها هستند.»«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی ظِلالٍ وَ عُیونٍ؛ [۲] همانا پرهیزگاران در زیر سایهها و بر کنار چشمهها هستند.»«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی مَقامٍ اَمینٍ.فی جَنَّاتٍ وَ عُیونٍ؛ [۳] همانا پرهیزگاران در جایگاهی آسوده قرار دارند. در بوستانها و کنار چشمهسارها.»
۹:۴۹