عکس پروفایل موسسه مطالعات پژوهشی معنام

موسسه مطالعات پژوهشی معنا

۴۹۳عضو

فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی (2).mp3

۰۱:۰۰:۰۷-۱۳.۷۷ مگابایت
undefined صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی»

undefined با ارائه:دکتر سیدهادی رضوی‌پور(دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا)
undefined شنبه ۳۰ تیرماه
undefined فایل PDFارائه شده در نشست: B2n.ir/h39709ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_فیزیک#علوم_انسانی#نشست_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۳

موسسه مطالعات پژوهشی معنا
undefined undefined نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » undefined این نشست به همت هسته حکمرانی و هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با ارائه دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) برگزار می‌شود. undefined در این جلسه، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی می‌گردد و تلاش بر آن است كه معارف انسان‌شناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسه‌ای شود. undefined زمان برگزاری این نشست علمی شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در آن شرکت نمایند: undefined skyroom.online/ch/iict/roshd2 undefined متن خبر: B2n.ir/u82608 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #فلسفه_فیزیک #علوم_انسانی #نشست_علمی undefined آدرس تارنمای ما : undefined https://philoscience.ir undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید: undefined @philoscience
undefinedundefinedundefined

۱۸:۲۴

undefined صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی»

undefined با ارائه:دکتر سیدهادی رضوی‌پور(دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا)
undefined شنبه ۳۰ تیرماه
undefined جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک (https://iict.ac.ir/wp-content/uploads/2024/07/6071523859.pdf) کنید
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_فیزیک#علوم_انسانی#نشست_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۵

thumbnail
undefined عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد
undefined کتاب " عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد" اثر هربرت آ.دیویدسون (2021-1932) استاد دانشگاه کالیفرنیا است که به همت دکتر حسن قنبری (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران) به فارسی ترجمه شده است.
undefined این اثر کتابی مفصل در حوزه فلسفه اسلامی است که ساحت معرفت شناختی عقل را ذیل نظر سه فیلسوف بنیانگذار این فلسفه به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد.
undefined نویسنده ابتدا پیشینه یونانی این بحث و تاثیر آن بر این سه فیلسوف را بررسی و در ادامه نقش عقل در تحقق معرفت انسان و نیز تحقق جهان تحت القمر را نشان میدهد.
undefined وی در ادامه همچنین تاثیر فارابی و به ویژه ابن سینا بر تفکر قرون وسطای یهودی و مسیحی را به تفصیل بررسی می کند و نشان میدهد که عقل گرایی در حوزه تفکر اسلامی با عقل گرایی مدرن غربی چقدر متفاوت است و این تفاوت است که گاهی این دو حوزه را از هم بسیار دور می کند.
undefined معرفی کتاب: B2n.ir/s17641
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_اسلامی#معرفی_کتاب
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۳۵

thumbnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر یحیی بوذری نژاد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهرانundefinedدکتر عبدالله بیچرانلو؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران undefinedدکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهرانundefined زمان: سه شنبه 2 بهمن ماهundefined ساعت: 10 صبح
undefined مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ،طبقه 5 اتاق شورای گروه ارتباطات ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۰:۲۳

thumbnail
undefinedآیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟
undefined دکتر رضا داوری اردکانی در یادداشتی بیان داشته است:
undefinedمهندسی اجتماعی به معنای ساختاردهی یا تغییر جامعه بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های مشخص است. برخی معتقدند این فرآیند امکان‌پذیر است، به‌ویژه در زمینه برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، که در دنیای مدرن رایج شده است. ولی در بسیاری از موارد، مانند سوسیالیسم، تلاش‌هایی برای مهندسی جامعه از طریق انقلاب‌ها و تغییرات عمده صورت گرفته که اغلب به نتایج مورد نظر نرسیده است.در حقیقت، مهندسی اجتماعی معمولاً به معنی تغییر و اصلاحات در جامعه بر اساس طرح‌ها و ایدئولوژی‌های خاص است که از شرایط تاریخی و اجتماعی بی‌توجه به آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، که اغلب منجر به ناکامی می‌شود. تاریخ بشر در طول زمان به‌طور طبیعی تغییر کرده است، نه از طریق برنامه‌ریزی‌های دقیقی که توسط گروهی خاص انجام شده باشد.در دنیای جدید، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند آموزش و سیاست‌های اقتصادی، بیشتر از پیش اهمیت یافته است و به نوعی به مهندسی اجتماعی نزدیک می‌شود. اما این تغییرات باید با توجه به شرایط واقعی و امکان‌های موجود در جامعه صورت گیرند.در نهایت، تاریخ و فرهنگ انسان‌ها محصول تغییرات تدریجی و نه مهندسی‌های اجتماعی بر اساس ایدئولوژی‌های خاص است. هرچند که طرح‌ها و برنامه‌های اصلاحی می‌توانند مفید باشند، اما باید از درک واقعی شرایط و امکان‌های جامعه برخوردار باشند تا موفقیت‌آمیز باشند.
متن کامل در:https://B2n.ir/d12117ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#علوم_اجتماعی#علوم_انسانی#یادداشتundefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۳:۰۵

thumbnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر سجاد مهدی زاده ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefinedدکتر کمیل قیدرلو ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) undefinedدکتر محمد صادق نصراللهی ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefined زمان: چهارشنبه 3 بهمن ماهundefined ساعت: 14
undefined مکان: دانشگاه امام صادق (علیه اسلام)- سالن شهید مطهری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۶:۳۰

thumbnail
undefinedهدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟
undefined دکتر احمدحسین شریفی در این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است:
علوم انسانی چه نوع علومی‌اند؟ چه تفاوت‌ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه‌ها در علوم انسانی چگونه‌ است؟ آیا منحصر دانستن روش‌شناسی علوم انسانی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش‌های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون‌دینی نمی‌کند؟ چگونه می‌توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم‌کیش و هم ‌آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش‌ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی‌طرفی علمی نیست؟ چگونه می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی‌های عینیت، بی‌طرفی، آزاداندیشی و واقع‌گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟undefined
خلاصه متن کتاب در:https://B2n.ir/t76744ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#معرفی_کتاب#مبانی_علوم_انسانی#مبانی_علوم_اسلامیundefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۳:۲۴

thumbnail
undefined علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی
undefined این مقاله به قلم دکتر حسن سبحانی؛پژوهشگر و عضوهیئت علمی دانشگاه تهران نگاشته شده و به چاپ رسیده است.
undefined فرضیات در علوم انسانی که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنش ها و رفتارهای آدمی است دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسان ها است. اما اثبات فرضیات، با روش های واقع نمایی علمی، امکان پذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است.
undefinedدر این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده می شود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایم های فلسفهٔ علم می گیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است.
undefined متن کامل مقاله در : undefinedB2n.ir/w38603ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#مقاله#علوم_انسانی_اسلامی#عقلانیت_اسلامی
undefinedادرس تارنمای ما: undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۸:۴۱

thumbnail
undefinedامام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):مسئله‌ی حضور پرشور مردم در صحنه ــ که جزو لوازم حتمی اداره‌ی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است.»
undefined undefinedایام الله 22 بهمن،و چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.undefined
undefinedادرس تارنمای ما: undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۴:۱۱

thumbnail
undefinedدر اسلام در مقابل تفاوت‌ها و اختلافات اقتصادی هدف به تعادل و عدالت رساندن شرایط اقتصادی است. در اقتصاد اسلامی مقصود تبدیل نابرابری‌های اقتصادی به فرصت‌های سازنده است که با دو شیوه و سیاست قابل اجرا خواهد بود.الف) سیاست‌گذاری بخش عمومیب) فرهنگ سازی
undefined مولفان دکترسعید کیان پور، محسن حاجیان و ساناز لطفی فرد در این کتاب معتقد هستند:
undefinedدر اقتصاد اسلامی دیدگاه متعادلی نسبت‌به عدالت اقتصادی وجود دارد که سبب شده دیدگاه معقولی نسبت به تفاوت‌های اقتصادی وجود داشته باشد. در اقتصاد اسلامی رویکرد درآمد به یک اندازه وجود ندارد و در عین‌حال دیدگاه آزادی مطلق اقتصاد نیز وجود ندارد؛ بلکه در نظر اسلام درآمد‌ها باید با رعایت حقوق و عدالت دریافت شود و هر شخص بر اساس تلاش و کار ارائه شده دستمزد دریافت کند. همچنین باور بر این است که اختلاف درآمدی نباید به‌گونه‌ای باشد که سبب ثروت‌اندوزی و خارج شدن اقتصاد از تعادل شود. به‌همین‌دلیل برخی از اقتصاددانان معتقدند که دیدگاه اقتصاد اسلامی نسبت‌به تفاوت اقتصادی معقولیت و مقبولیت بیشتری نسبت‌به مکاتب دیگر دارد. در اقتصاد اسلامی باور این است که هر کسی باید مالک دارایی‌هایش و دستاورد‌هایش باشد و با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی در تولید، توزیع و مصرف تعادل را در اقتصاد برقرار کرد.
خلاصه متن کتاب در:undefinedB2n.ir/f60062ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#معرفی_کتاب#اقتصاد_اسلامی#عدالت_اقتصادی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۷:۴۱

thumbnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر امیرخادم علیزاده ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییundefinedدکتر محمد مجاهدی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییundefinedدکتر حبیب اله طباطباییان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییundefined زمان: شنبه 4 اسفندماهundefined ساعت: 14 تا 16
undefined مکان: دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم ارتباطات،طبقه دوم غربی،اتاق دفاع دکتری(جنب پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۸:۴۹

thumbnail
undefinedمعرفی اجمالی کتاب فقه سیاسی اثر آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست
undefinedاز مهمترین عرصه‌های علوم انسانی در طول تاریخ مباحث مربوط به سیاست و شیوه حکمرانی بوده است که اندیشمندان بسیاری متناسب با سیستم حکومتی موردپذیرش خود در این عرصه قلم زده و آثار فراوانی را به رشته تحریر درآورده‌اند.کتاب ابتدا به چیستی فقه سیاسی پرداخته، سپس پیشینه آن را مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن جایگاه فقه سیاسی در فقه شیعه واکاوی و پیش فرض های لازم برای پرداختن به فقه سیاسی بیان میشود.
undefinedمؤلف محترم در جلد اول این اثر تلاش نموده‌اند تا برخی از مسائل فقه سیاسی را به‌ صورت نوین عرضه کنند و از این رو به مطالب مهمی پیرامون جایگاه حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج)، مقوم‌های حکومت اسلامی، اصل عدم ولایت و اعتبار عهدنامۀ مالک اشتر به عنوان متنی مهم در عرصه فقه سیاسی پرداخته اند.
undefined جهت تهیه کتاب به این لینک مراجعه کنید.undefinedB2n.ir/y51978ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#معرفی_کتاب#فقه_سیاسی#جلد_اول undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۸:۳۱

thumbnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه امام صادق(علیه السلام) برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر جلال درخشه ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefinedدکتر مصطفی غفاری ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefinedدکتر جبار شجاعی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefined زمان: چهارشنبه 8 اسفندماهundefined ساعت: 8 تا 10
undefined مکان: دانشگاه امام صادق(علیه السلام)،سالن شهید مطهری
#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۳:۳۲

thumbnail
undefinedعلوم انسانیِ بیگانه با «انسان ایرانی»
undefinedدراین یادداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم، نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی به نقد علوم انسانی پرداخته است:
undefined«علوم انسانی مُقَفَّل»، «علوم انسانی مُعَطّل»، «علوم انسانی مُسَخّر»، «علوم انسانی مُحتضَر»، «مرگ علوم انسانی» از جمله اصطلاحاتی است که مدتهاست، با نگرانی و ناامیدی در بیان و بنان عده‌ای از دغدغه‌مندان و متخصصان «علوم انسانی وارداتی» در کشور ما مطرح شده و می‌شود.
undefinedبنده هرگز چنین نگاهی به «علوم انسانی» ندارم. بلکه اهمیت و ضرورت آنها را برای مدیریت فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی کشور به مراتب بیش از علوم طبیعی می‌دانم و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، علوم انسانی را «هوای تنفسی» مجموعه‌های نخبه و «عهده‌دار هدایت جامعه» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌ می‌دانم و معتقدم نه مردم و نه مدیران جامعه اسلامی نمی‌توانند به علوم انسانی بی‌اعتنا و بی‌توجه باشند. مگر کسی می‌تواند خود را بی‌نیاز از هوا برای تنفس بداند؟ و مگر جامعه را بدون نرم‌افزار می‌توان اداره کرد؟!
undefined جهت مشاهده متن یادداشت به لینک زیر مراجعه کنید:undefinedhttps://B2n.ir/n00646ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#یادداشت#علوم_انسانی#علوم_انسانی_وارداتی#نرم_افزار_علوم_انسانی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۵:۵۱

thumbnail
undefinedمهمترین چالش‌های بومی‌سازی علوم انسانی و نظریه‌پردازی بومی
undefinedجناب آقای دکتر علی شیرخانی در این پژوهش سعی کرده اند؛چالش‌های بومی‌سازی علوم انسانی به مثابه یک ضرورت برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی و نظریه‌پردازی به مثابه دستگاهی تبیینی برای تحلیل بهتر جامعه را بررسی نمایند.
undefinedنظريه مجموعه اي از گزاره هاي معرفتي جهت دهنده بـه دانـش يـا كـنش اسـت،به عبارت ديگر، نظريه حاصل جمع گزاره ها درباره يك موضوع خاص با هـدف جهت دهندگي است،هر نظريه در علوم انساني بدون ترديد داراي دو بعد توصيفي و هنجـارياست. در بعد توصيفي به وصف و توضيح آنچه هست مي پردازد.خـواه ايـن بـودن بـه انسان بازگردد، خواه به جامعه و دستاوردهاي انسان.ميتوان گفت كه يك نظريه بيانگر يك ايده يا ايده هاي مشخص و روشني در باب موضوع خود است. نظريه بدين معنا ميتواند سه شكل كلي به خـودبگيرد:1:مجموعه اي از قوانين، اصول و هنجارهاي جهت دهنده2: مجموعه اي از تعاريف، اصول موضوعه، يا گزارههاي بيّن3: مجموعه اي از توصيفات فرآيندهاي علمي يـا قـوانين علمـي يـا هنجارهـاياساسي.
undefined جهت مطالعه مقاله به این لینک مراجعه کنید.undefinedhttps://B2n.ir/f97183ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#مقاله#بومی_سازی_علوم#علوم_اسلامی#علوم_انسانی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute.

۹:۳۸

thumbnail
undefinedتفاوت‌های بومی‌سازی، اسلامی‌سازی و غنی‌سازی علوم انسانی
undefined در این نظریه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی،سه مفهوم درباب علوم انسانی را به صورت اجمالی بیان نموده اند:
undefinedدر این دیدگاه ما باید سه مفهوم را از هم متمایز کنیم:الف: غنی‌سازیب: بومی‌سازیپ: اسلامی‌سازی یا ارزش‌مداری علوم انسانی.undefinedغنی‌سازی به معنای پر کردن شکاف ایجاد شده بین علوم انسانی خود و دیگران است. علوم انسانی ما باید متناسب پیشرفت‌هایی باشد که در این زمینه در جهان صورت گرفته است.undefinedبومی‌سازی را به این معنا می‌دانم که محتوای دانش علوم انسانی با فرهنگ، تمدن و جامعه ایران، سازگاری، تناسب و هماهنگی داشته باشد یعنی مسائل آن ناظر به مشکلات ویژه ما باشد.undefinedدر مفهوم سوم که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است من معتقدم که در مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی علوم نوین باید تجدید نظر و بازنگری شود. به اعتقاد ما علوم انسانی یا فرهنگ غنی اسلامی و معارف اسلامی که منبعث از وحی و مبادی مابعدالطبیعه است، بر سایر فلسفه‌ها، برتری نسبی دارد.undefined جهت مطالعه دیدگاه به این لینک مراجعه کنید.undefinedhttps://B2n.ir/k90772ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#دیدگاه_نظریه_پردازی#بومی_سازی_علوم#غنی_سازی_علوم#اسلامی_سازی_علوم_انسانی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute.

۱۳:۵۱

thumbnail
-undefinedمبانی تمدن غربی مخالف مبانی اسلام است و نمیتوانیم پیرو آن باشیم
undefinedرهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام: مبانی تمدن غربی مخالف مبانی اسلام است و نمیتوانیم پیرو آن باشیم/ از هر مزیتی در هر جای دنیا می‌توانیم و باید استفاده بکنیم اما در مبانی، نمیتوانیم بر مبانی تمدن غربی تکیه کنیم
undefinedما نمی‌توانیم در مسائل گوناگون سیاسی‌مان، اقتصادی‌مان و دیگر چیزها پیرو مبانی تمدن مادی غرب باشیم. تمدن غربی البته مزایایی دارد؛ در این شکی نیست. از هر مزیتی در هر جای دنیا در غرب و شرق و دور و نزدیک، هر جا مزیتی هست که ما می‌توانیم یاد بگیریم استفاده کنیم، باید بکنیم؛ در این تردیدی نیست. اما در مبانی آن تمدن نمی‌توانیم تکیه کنیم، مبانی آن تمدن، مبانی غلطی است. مخالف با مبانی اسلامی است. ارزش‌های آن تمدن، ارزش‌های دیگری است. لذا شما می‌بینید خیلی راحت از لحاظ قانونی، از لحاظ اجتماعی، از لحاظ رسانه‌ای، می‌رسند به چیزهایی که شما از فکر کردنش هم خجالت می‌کشید، شمای مسلمان و آشنای با قرآن. بنابراین نباید دچار «فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ» بشویم. ۱۴۰۳/۱۲/۱۸

undefined جهت مطالعه متن بیانات به این لینک مراجعه نمایید:undefinedhttps://B2n.ir/w26189ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#دیدار_رمضانی_رهبری_با_مسئولان_نظام#مقام_معظم_رهبری_مدظله_العالی#مبانی_تمدن_غربی_مخالف_مبانی_اسلام#علوم_اسلامی#علوم_انسانی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute.

۱۰:۰۹

thumbnail
-undefinedعلوم‌انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روش‌هایی که به کشف حقیقی انسان منجر می‌شود
undefinedدر این یادداشت دکتر حسن رحیم پورازغدی نظریه پرداز و عضوحقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب تحول علوم انسانی اسلامی اصولی را بیان نموده اند:
undefinedعلوم‌انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روش‌هایی که به کشف حقیقی انسان منجر می‌شود. این سخن به این معنا است که انسان هم دارای بعد عقلی است که باید با مبانی عقلی مورد بررسی قرار گیرد و هم دارای بعد شهودی است که باید با مراجعه به «درون»، آن را یافت.علوم‌انسانی اسلامی یعنی انسان‌شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همۀ راه‌هایی که به‌سوی انسان سوق داده می‌شود. در علوم‌انسانی مبانی عقلی لازم است؛ ولی عقل به‌تنهایی کافی نیست. در علوم‌انسانی مبانی شهودی لازم است؛ ولی شهود به‌تنهایی کافی نیست. به‌طورکلی علوم‌انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده می‌کند. علوم‌انسانی اسلامی از علوم‌انسانی فعلی چیزی کم ندارد، بلکه مبانی اضافه نیز دارد. در علوم‌انسانی اسلامی نقل را جایگزین عقل نکردیم، بلکه دریچه‌های معرفت و علم را تعمیق و توسعه دادیم.

undefined جهت مطالعه متن یادداشت به این لینک مراجعه نمایید:undefinedhttps://B2n.ir/s65959ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#یادداشت#دکتر_حسن_رحیم_پور_ازغدی#تحول_در_علوم#انسان_شناسی#علوم_اجتماعی#علوم_اسلامی#علوم_انسانی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute.

۶:۱۶

thumbnail
undefinedمفهوم اسلامی‌سازی در حوزه علوم انسانی
undefinedدر این یادداشت حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی؛عضو هیئت علمی گروه اخلاق مؤسسه امام خمینی(ره) درباره اهداف و مقاصد در حوزه علوم انسانی اسلامی نکاتی را بیان نموده اند:
undefinedاسلامی‌سازی علوم انسانی به معنای توسعه نگرشی مبتنی بر مبانی اسلامی در این علوم است، چراکه علوم انسانی تحت تأثیر جهان‌بینی‌ها و فرهنگ‌ها قرار دارد، این فرآیند با توجه به تفاوت‌های بنیادین در نگاه به انسان و جهان مانند اعتقاد به وجود خدا یا ترکیب جسم و روح، دستورالعمل‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد، برای مثال در روان‌شناسی، مشاوره، اقتصاد و حقوق نگرش اسلامی بر پایه اصول دینی مانند آخرت‌گرایی و عدالت راهکارهایی متفاوت از نگرش‌های مادی‌گرایانه ارائه می‌کند، روش‌های اسلامی‌سازی شامل ترکیب روش‌های تجربی با اجتهاد در منابع دینی است، اگرچه این حرکت در مراحل ابتدایی است و با چالش‌هایی مواجه بوده، اما اقدامات مثبتی مانند تألیف کتاب‌ها و برگزاری کرسی‌های علمی انجام شده است.آینده علم مسیری روشن و شفاف را پیش رو دارد، تمامی شاخه‌های علمی به‌طور طبیعی در حال گسترش و روشن‌تر شدن هستند و حتی گاهی یک علم به دو شاخه مستقل تبدیل می‌شود؛ همان‌طور که در گذشته شاهد این روند بوده‌ایم، بنابراین نباید عجله یا نگرانی داشت، باید میدان علم را باز بگذاریم و از انگ زدن، شعار دادن یا تقابل و تمسخر یکدیگر اجتناب کنیم، هرکس باید پژوهش علمی خود را با رویکردهای مختص به خود پیش ببرد، زیرا تمسخر و تحقیر هیچ‌گاه ثمربخش نخواهد بود، نه علوم انسانی اسلامی باید دیگران را دست‌کم بگیرد و نه طرف مقابل به آن انگ بزند.

undefined جهت مطالعه متن یادداشت به این لینک مراجعه نمایید:undefinedhttps://B2n.ir/r62656ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#یادداشت#روانشناسی_اسلامی#تحول_در_علوم#اسلامی_سازی#علوم_انسانی undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute.

۹:۰۲