عکس پروفایل موسسه مطالعات پژوهشی معنام

موسسه مطالعات پژوهشی معنا

۴۹۸عضو
thumnail
undefined ارزیابی کاربست علم شناسی پارادایمی در پیشبرد ایده علوم انسانی اسلامی
undefined این مقاله به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی (استاد گروه روش شناسی علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) نگاشته شده و در شماره 26 فصلنامه علمی پژوهی تحقیقات بنیادین علوم انسانی به چاپ رسیده است و چکیده آن به شرح زیر است:
undefined در سال های اخیر اصطلاحاتی از قبیل «پارادایم اجتهادی دانش دینی» یا «پارادایم اسلامی علوم انسانی» کاربرد فراوانی داشته است. این امر نشان می دهد عده ای از فعالان عرصه علم دینی و به ویژه علوم انسانی اسلامی تلاش می کنند تا در چارچوب علم شناسی پارادایمی کوهن، یا نسخه های جدیدتر آن، ایده علوم انسانی اسلامی را پیش ببرند.
undefined در این مقاله پس از اشاره به تاریخچه استفاده از اصطلاح پارادایم، معنای پارادایم در علم شناسی کوهن و اندیشمندان پس از وی و همچنین استفاده از این اصطلاح در عرصه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی به پرسش هایی از ان دست پاسخ داده شده است: کسانی که اصطلاح پارادایم را در حوزه علوم انسانی به کار گرفتند، چه تغییراتی در معنای مدنظر کوهن از اصطلاح پارادایم اعمال کردند و کاربست علم شناسی پارادایمی در علوم انسانی با چه نقدهایی روبه روست. همچنین تلقی آن ها از این اصطلاح چیست و چه نقدهایی به کاریست این اصطلاح در عرصه علوم انسانی اسلامی وارد است...
undefinedفایل PDF مقاله: B2n.ir/k46752
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#علم_دینی#فلسفه_علم#علوم_انسانی_اسلامی#مقاله
undefined آدرس تارنمای موسسه :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۷:۵۲

thumnail
undefined مایکل بیهی و اسرار سلول
undefined قسمت پنجم: فاکتور مجهول در حیات (X فاکتور)
undefined مایکل جی بیهی بیوشیمی‌دان آمریکایی، استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و مدافع تئوری «طراحی هوشمند» است .
undefined از جمله مهم ترین آثار او، کتاب “جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی نظریه تکامل داروین را مورد چالش جدی قرار داده است.
undefined پروفسور مایکل بیهی نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را با زبانی ساده در قالب مجموعۀ ویدئویی #اسرار_سلول بیان کرده است. او در این قسمت عامل گمشده کلیدی در توضیح «پیچیدگی حیات» را بررسی می‌کند و آن‌ را یک هوش یا آگاهی می‌داند و طراحی هوشمند را لازمه توضیح بوجود آمدن پیچیدگی حیات قلمداد می‌کند.

ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_زیست_شناسی #گفتار_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۰:۲۵

thumnail
undefined کارگاه علم النفس دینی
undefined گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کارگاه علم النفس دینی ( با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) را به صورت حضوری و مجازی برگزار می کند:
undefined ارائه دهنده:دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
undefinedزمان برگزاری: ۹ و ۱۰ مردادماه، شش جلسه ۲ ساعته در دو روز
undefinedمهلت ثبت نام: تا ۵ مردادماه
undefined مخاطب این دوره اساتید و دانشجویان و محققان رشته‌های علوم انسانی و اسلامی می‌باشند و حداقل شرایط شرکت در این دوره داشتن لیسانس در حوزه رشته الهیات و فلسفه است.
undefined علاقه‌مندان جهت هماهنگی و ثبت نام می‌تواندد با ماره زیر تماس گیرند: 02532941251
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_اسلامی#علم_النفس#رویداد_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۷:۱۴

thumnail
undefined کارنامه اسلام؛ کتابی که فصلی درخشان از تاریخ بشر را ورق می‌زند
undefined کتاب کارنامه اسلام به قلم دکتر عبدالحسین زرین کوب نگاشته شده و توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده و به چندین زبان زنده دنیا از جمله ایتالیایی و بلغاری نیز ترجمه شده است. نویسنده در این کتاب بر دستاوردهای تمدن اسلامی در قرون نخست هجری می بالد و اشاره می‌کند که هر چند گسترش سرزمینی اسلام با جنگ حاصل شد، اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبوده است.
undefined این کتاب فصل درخشان تاریخ انسانی است؛ نه فقط از جهت توفیقی که مسلمین در ایجاد یک فرهنگ تازه جهانی یافتند، بلکه به سبب فتوحاتی بود که آنها از این طریق موفق به برپایی دنیای تازه ای به عنوان قلمرو اسلامی ورای شرق و غرب شدند که نه شرق بود و نه غرب.
undefined طرز بیانی که نویسنده در این کتاب به کار برده شاید در نظر اول در نزد برخی از خوانندگان تا اندازه ای حماسه آمیز جلوه کند، اما این پندار درست نیست. نویسنده فقط خواسته است با همان چشمی به فرهنگ گذشته اسلام بنگرد که خود مسلمین گذشته، بدان می نگریسته اند.
متن معرفی: https://b2n.ir/n68995
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#تاریخ_علم_دوره_اسلامی#معرفی_کتاب
undefined آدرس تارنمای موسسه :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۷:۵۸

thumnail
undefined فلسفه ها را برای توجیه وضع خودشان می‌سازند!
undefined خیلی‌ها فلسفه‌ها را از وضع خودشان می‌سازند، نه اینکه فلسفه‌ای را اول قبول کردند بعد خودشان را با آن فلسفه تطبیق می‌دهند، [بلکه] فلسفه‌ها را برای توجیه وضع خودشان می‌سازند.
undefined اینکه دلش می‌خواهد این جور باشد، آن وقت شکل فیلسوفانه به قضیه می‌دهد، می‌گوید: منطقا نمی‌شود چنین چیزی باشد!
undefined برگرفته از بیانات استاد شهید مطهری
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه#بریده_گفتاری
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۷:۵۸

thumnail
undefined نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی »
undefined این نشست به همت هسته حکمرانی و هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با ارائه دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) برگزار می‌شود.
undefined در این جلسه، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی می‌گردد و تلاش بر آن است كه معارف انسان‌شناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسه‌ای شود.
undefined زمان برگزاری این نشست علمی شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در آن شرکت نمایند:undefined skyroom.online/ch/iict/roshd2
undefined متن خبر: B2n.ir/u82608
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_فیزیک#علوم_انسانی#نشست_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۰۶

thumnail
undefined جمع میان روش و تجربه در علم اجتماعی
undefined دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined در بحث از دیالکتیک میان روش و تجربه در علم اجتماعی، سؤال این است که این‌ها چطور باید با یکدیگر ارتباط پیدا کنند؟ معقول‌ترین ایده، ایدۀ اعتدالی و میانه‌رو است.
undefined جمع بین این دو به این صورت است که دانشمند وقتی دستگاه نظری خودش را سامان می‌دهد، از همان ابتدا دستگاه نظری را با لحاظ مسائل و درنظرگرفتن آن‌ها سامان دهد. یعنی اینکه با تکیه‌بر مشکلات نظری فعالیت‌های تجربی کنونی و همچنین نوعی تخیل خودش را در موقعیت قرار بدهد و بگوید چه مبناهای انسان‌شناختی و چه نوع انسان‌شناسی یا متافیزیک یا مباحث نظری علم‌الاجتماعی به من کمک می‌کند تا بتوانم رفتار هر انسان اجتماعی را بفهمم.
undefined لذا به‌سراغ مسئلۀ اجتماعی خاصی در جامعه می‌رود و به بررسی علل بروز آن می‌پردازد و از جزئی و از پایین شروع می‌کند و این امر را در ذهن خود پرورش می‌دهد و سؤال می‌کند و این سؤال را به دستگاه نظری و فلسفی خود عرضه می‌کند.
undefined حالا با این سؤال با ذهن مستنطق و پرسشگر به سراغ دستگاه نظری و فلسفی خود می‌‎رود و با این مسئله مواجه می‌شود و برای حل آن دستگاه نظری خود را توسعه می‌دهد.
undefined در مرحلۀ بعد یافته‌های نظری خود را بر پدیده‌های تجربی تطبیق می‌دهد. این سیر به‌صورت دیالکتیکی ادامه دارد. یعنی شما از مسائل واقعی حرکت می‌کنید به‌سمت مسائل نظری. دستگاه نظری شما پاسخ‌هایی می‌دهد و شما پاسخ‌ها را به وضعیت تجربی تطبیق می‌دهید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#روش_شناسی_علم#علم_اجتماعی#مصاحبه
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۰۷

thumnail
undefined ابوالقاسم عمّار بن علی موصلی
undefined عمّار موصلی، جراح و چشم پزشک مسلمان در قرن چهارم هجری بود. وی در موصل (عراق) به دنیا آمد و سپس در مصر مقیم شد و در سال (۴۰۰هـ.ق) وفات یافت. موصلی در کار طبابت در رشتۀ چشم پزشکی تخصص داشت و در مداوای بیماری های چشم با دارو و تجربه و همچنین جراحی تبحر خاصی داشت.
undefined او مخترع سرنگ زیرپوستی است که از آن برای برداشتن آب مروارید ، عامل اصلی نابینایی استفاده می کرد. تنها کتابی که از عمار موصلی به جا مانده، «المنتخب فی علم العین و عِلَلها و مداواتها بالأدویه و الحدید» است. این کتاب در عین اختصار یکی از افتخارات تاریخ علم در عالم اسلام است.
undefined وی در بخش‌های مختلف کتاب شش نوع عمل آب مروارید را شرح می دهد که در نوع خود بی نظیر و بدیع بود. در این کتاب درباره 48 بیماری مربوط به چشم بحث می کند . او در این رساله ، شیوه خارج کردن آب مروارید را از چشم به وسیله سوزنی تو خالی مطرح کرده است .
undefined او همچنین نخستین کسی بود که روش درمان انحراف چشم را ابداع کرد. روشی که او برای درمان تاری دید ناشی از انحراف دید در کودکان به کار برد، پوشاندن چشم سالم بود که از این نظر هزار سال از سایر چشم پزشکان جلوتر بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#تاریخ_علم_دوره_اسلامی#معرفی_دانشمندان
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۵:۵۱

thumnail
undefined فصلنامۀ صدرا، شماره 46 و 47 منتشر شد.
undefined شماره 46 و 47 فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (پاییز و زمستان 1402) با مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد.
undefined فهرست موضوعات پرونده‌های این شماره:
undefined سیرۀ تمدنی اهل بیت (ع)
undefined معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملک‌زاده
undefined آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی
undefinedاقتصاد ایران و بازار سرمایه؛ از آسیب‌شناسی تا ارائه راهکار
undefined بازخوانی انقلاب اسلامی؛ از ریشه تا میوه
undefinedهفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی
undefined متن خبر و فهرست مطالب این شماره: scih.ir/I50Z2
undefined علاقه‌مندان جهت دریافت نسخه الکترونیکی این نشریه می‌توانند به وبگاه نورمگز مراجعه فرمایند:undefinedB2n.ir/y30360
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#علوم_انسانی_اسلامی#مجله_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۲

thumnail
undefined معنای فلسفه از زبان دکتر دینانی
undefined اصلا فیلو یعنی دوستدار، سوفیا یعنی حکمت، یعنی کسی که دوست دارد حکمت را. سقراط می‌گفت من دوست دارم دانش را، فیلسوف نیستم.
undefined فیلسوفان بزرگ آمدند و هر کدام یک مکتب فلسفی دارند. ارسطو یک مکتب فلسفی دارد، افلاطون دارد، هراکلیتوس دارد، فلاسفه جدید هم همین طور.
undefined خب [این‌ها] اندیشه‌هاشون تنظیم شده و به صورت یک مکتب فلسفی درآمده، اگر منظور دانستن این مکتب‌هاست این هم در حد اطلاعات خوبه، این میتونه کمکت بکند. اما این فلسفه نیست، [بلکه این] فلسفه دانستن است یا تاریخ فلسفه است.
undefined فلسفه فلسفیدن است، فیلسوف کسی است که می‌اندیشد اندیشه‌ها را از نو...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه#بریده_گفتاری
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۳

فيزیک كوانتوم و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی (2).mp3

۰۱:۰۰:۰۷-۱۳.۷۷ مگابایت
undefined صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی»

undefined با ارائه:دکتر سیدهادی رضوی‌پور(دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا)
undefined شنبه ۳۰ تیرماه
undefined فایل PDFارائه شده در نشست: B2n.ir/h39709ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_فیزیک#علوم_انسانی#نشست_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۳

موسسه مطالعات پژوهشی معنا
undefined undefined نشست « فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی » undefined این نشست به همت هسته حکمرانی و هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با ارائه دکتر سیدهادی رضوی‌پور (دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا) برگزار می‌شود. undefined در این جلسه، مبانی فيزيک مدرن و اثر آن بر روش تفكر و زندگی مدرن و حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی بحث و بررسی می‌گردد و تلاش بر آن است كه معارف انسان‌شناسی سنتی و اسلامی را با علوم طبيعی مدرن مطالعه مقایسه‌ای شود. undefined زمان برگزاری این نشست علمی شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر در آن شرکت نمایند: undefined skyroom.online/ch/iict/roshd2 undefined متن خبر: B2n.ir/u82608 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #فلسفه_فیزیک #علوم_انسانی #نشست_علمی undefined آدرس تارنمای ما : undefined https://philoscience.ir undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید: undefined @philoscience
undefinedundefinedundefined

۱۸:۲۴

undefined صوت نشست «فيزیک كوانتوم و نسبت و اثر آن بر حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی»

undefined با ارائه:دکتر سیدهادی رضوی‌پور(دكترای فيزیک از دانشگاه مک‌گيل، كانادا)
undefined شنبه ۳۰ تیرماه
undefined جهت دانلود فایل ارائه شده در نشست کلیک (https://iict.ac.ir/wp-content/uploads/2024/07/6071523859.pdf) کنید
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_فیزیک#علوم_انسانی#نشست_علمی
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۲۵

thumnail
undefined عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد
undefined کتاب " عقل نزد فارابی ابن سینا و ابن رشد" اثر هربرت آ.دیویدسون (2021-1932) استاد دانشگاه کالیفرنیا است که به همت دکتر حسن قنبری (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران) به فارسی ترجمه شده است.
undefined این اثر کتابی مفصل در حوزه فلسفه اسلامی است که ساحت معرفت شناختی عقل را ذیل نظر سه فیلسوف بنیانگذار این فلسفه به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهد.
undefined نویسنده ابتدا پیشینه یونانی این بحث و تاثیر آن بر این سه فیلسوف را بررسی و در ادامه نقش عقل در تحقق معرفت انسان و نیز تحقق جهان تحت القمر را نشان میدهد.
undefined وی در ادامه همچنین تاثیر فارابی و به ویژه ابن سینا بر تفکر قرون وسطای یهودی و مسیحی را به تفصیل بررسی می کند و نشان میدهد که عقل گرایی در حوزه تفکر اسلامی با عقل گرایی مدرن غربی چقدر متفاوت است و این تفاوت است که گاهی این دو حوزه را از هم بسیار دور می کند.
undefined معرفی کتاب: B2n.ir/s17641
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ#فلسفه_اسلامی#معرفی_کتاب
undefined آدرس تارنمای ما :undefined https://philoscience.ir
undefined ما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @philoscience

۱۸:۳۵

thumnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر یحیی بوذری نژاد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهرانundefinedدکتر عبدالله بیچرانلو؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران undefinedدکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهرانundefined زمان: سه شنبه 2 بهمن ماهundefined ساعت: 10 صبح
undefined مکان: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ،طبقه 5 اتاق شورای گروه ارتباطات ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۰:۲۳

thumnail
undefinedآیا مهندسی اجتماعی ممکن است؟
undefined دکتر رضا داوری اردکانی در یادداشتی بیان داشته است:
undefinedمهندسی اجتماعی به معنای ساختاردهی یا تغییر جامعه بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های مشخص است. برخی معتقدند این فرآیند امکان‌پذیر است، به‌ویژه در زمینه برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، که در دنیای مدرن رایج شده است. ولی در بسیاری از موارد، مانند سوسیالیسم، تلاش‌هایی برای مهندسی جامعه از طریق انقلاب‌ها و تغییرات عمده صورت گرفته که اغلب به نتایج مورد نظر نرسیده است.در حقیقت، مهندسی اجتماعی معمولاً به معنی تغییر و اصلاحات در جامعه بر اساس طرح‌ها و ایدئولوژی‌های خاص است که از شرایط تاریخی و اجتماعی بی‌توجه به آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، که اغلب منجر به ناکامی می‌شود. تاریخ بشر در طول زمان به‌طور طبیعی تغییر کرده است، نه از طریق برنامه‌ریزی‌های دقیقی که توسط گروهی خاص انجام شده باشد.در دنیای جدید، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند آموزش و سیاست‌های اقتصادی، بیشتر از پیش اهمیت یافته است و به نوعی به مهندسی اجتماعی نزدیک می‌شود. اما این تغییرات باید با توجه به شرایط واقعی و امکان‌های موجود در جامعه صورت گیرند.در نهایت، تاریخ و فرهنگ انسان‌ها محصول تغییرات تدریجی و نه مهندسی‌های اجتماعی بر اساس ایدئولوژی‌های خاص است. هرچند که طرح‌ها و برنامه‌های اصلاحی می‌توانند مفید باشند، اما باید از درک واقعی شرایط و امکان‌های جامعه برخوردار باشند تا موفقیت‌آمیز باشند.
متن کامل در:https://B2n.ir/d12117ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#علوم_اجتماعی#علوم_انسانی#یادداشتundefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۳:۰۵

thumnail
موسسه مطالعات پژوهشی معنا با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می کند:undefined️ سلسله نشست‌های ‌های همایش بین المللی علوم‌انسانی اسلامی: روش پژوهش اجتماعی در علوم انسانی اسلامی ،روش ژرف کاوی
undefined ارائه دهنده:undefined دکتر علی سیدی فرد؛ هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined اساتید مدعو:undefinedدکتر سجاد مهدی زاده ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefinedدکتر کمیل قیدرلو ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) undefinedدکتر محمد صادق نصراللهی ؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)undefined زمان: چهارشنبه 3 بهمن ماهundefined ساعت: 14
undefined مکان: دانشگاه امام صادق (علیه اسلام)- سالن شهید مطهری ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#نشست#علوم_اجتماعی
undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۶:۳۰

thumnail
undefinedهدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟
undefined دکتر احمدحسین شریفی در این کتاب در جستجوی پاسخ سؤالاتی از این قبیل است:
علوم انسانی چه نوع علومی‌اند؟ چه تفاوت‌ها و تمایزهایی با علوم غیرانسانی دارند؟ هدف یا اهداف علوم انسانی چیست؟ علوم انسانیِ اسلامی به چه معنی است؟ آیا قید «اسلامی» در این ترکیب، احترازی است یا توضیحی؟ روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی به چه صورت است؟ روش تحلیل و داوری نظریه‌ها در علوم انسانی چگونه‌ است؟ آیا منحصر دانستن روش‌شناسی علوم انسانی در روش تجربی موجه است؟ آیا استناد به متون دینی در تحلیل کنش‌های انسانی، علم تولیدی ما را امری اختصاصی و درون‌دینی نمی‌کند؟ چگونه می‌توان درستی نظریه خود را برای کسانی که هم‌کیش و هم ‌آیین ما نیستند، تبیین کرد؟ ارزش‌ها چه نقشی در علوم انسانی دارند؟ آیا پذیرش تأثیر ارزش در دانش، مستلزم از دست دادن عینیت و بی‌طرفی علمی نیست؟ چگونه می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت و در عین حال ویژگی‌های عینیت، بی‌طرفی، آزاداندیشی و واقع‌گرایی علمی را تأمین کرد؟ دلایل مخالفان علم دینی و علوم انسانیِ اسلامی به طور خاص، چیست؟ از چه قوت و اعتباری برخوردارند؟undefined
خلاصه متن کتاب در:https://B2n.ir/t76744ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#معرفی_کتاب#مبانی_علوم_انسانی#مبانی_علوم_اسلامیundefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۳:۲۴

thumnail
undefined علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی
undefined این مقاله به قلم دکتر حسن سبحانی؛پژوهشگر و عضوهیئت علمی دانشگاه تهران نگاشته شده و به چاپ رسیده است.
undefined فرضیات در علوم انسانی که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنش ها و رفتارهای آدمی است دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسان ها است. اما اثبات فرضیات، با روش های واقع نمایی علمی، امکان پذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است.
undefinedدر این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده می شود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایم های فلسفهٔ علم می گیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است.
undefined متن کامل مقاله در : undefinedB2n.ir/w38603ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_#مقاله#علوم_انسانی_اسلامی#عقلانیت_اسلامی
undefinedادرس تارنمای ما: undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۸:۴۱

thumnail
undefinedامام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):مسئله‌ی حضور پرشور مردم در صحنه ــ که جزو لوازم حتمی اداره‌ی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است.»
undefined undefinedایام الله 22 بهمن،و چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد.undefined
undefinedادرس تارنمای ما: undefined https://manainstitute.ir undefinedما را در ایتا و بله دنبال کنید:undefined @maanainstitute

۱۴:۱۱