خطرپذیری مؤمنانه
عافیتطلبی تقلبی، یعنی فرار از هر زحمت و مسئولیت.
یک نمونه تاریخی تلخ اما آموزنده مردم کوفه هستند که وقتی امیرالمؤمنین(علیهالسلام) آنها را برای دفاع از خود فراخواندند، بهانه آوردند و راحتی لحظهای را انتخاب کردند.
نتیجه؟ همانها زیر چکمههای حاکمان ظالمی مثل حجاج عذاب دیدند.
فرار از سختیِ لازم، ما را به رنجهای بزرگتر میاندازد. خطرپذیری مؤمنانه یعنی تحمل زحمت و پذیرش خطرهای حسابشده برای رسیدن به قله زندگی.
اما این به معنی پریدن در هر مهلکهای نیست؛ بلکه پذیرش هوشمندانه و شجاعانه مسئولیتهاست.
مسئله بعدی این است که؛
چگونه این صفت شجاعانه را در خودمان پرورش دهیم؟
برگرفته از جلسات «عافیتطلبی»
#سیر_عافیت_طلبی #خطرپذیری_مومنانه
️ @Aminikhaah
عافیتطلبی تقلبی، یعنی فرار از هر زحمت و مسئولیت.
نتیجه؟ همانها زیر چکمههای حاکمان ظالمی مثل حجاج عذاب دیدند.
فرار از سختیِ لازم، ما را به رنجهای بزرگتر میاندازد. خطرپذیری مؤمنانه یعنی تحمل زحمت و پذیرش خطرهای حسابشده برای رسیدن به قله زندگی.
اما این به معنی پریدن در هر مهلکهای نیست؛ بلکه پذیرش هوشمندانه و شجاعانه مسئولیتهاست.
مسئله بعدی این است که؛
#سیر_عافیت_طلبی #خطرپذیری_مومنانه
۱۸:۰۸
#سیر_عافیت_طلبی
۱۸:۴۰
مـصـطـفے امـیـنے خواهـ
چه بسا عافیت طلبی قلابیِ امروز؛ ذلت فردا را میخرد...
برگرفته از جلسات «عافیت طلبی» #سیر_عافیت_طلبی
️ @Aminikhaah_media
علاقه به علی.jpg
۵.۲۱ مگابایت
نسخه با کیفیت اصلی جهت انتشار در صفحات فضای مجازی#پوستر
۱۸:۴۰
عشق و عافیت
خطرپذیری مؤمنانه یعنی؛ وقتی جان در خطر است، آن را فدای معشوق کنیم.
نمونهای از این عشق و شجاعت، شب هجرت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و «لیلة المبیت» است. وقتی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) جانشان در خطر بود، امیرالمؤمنین(علیهالسلام) بدون کوچکترین ترس، جای ایشان خوابید و تنها پرسید:
«آیا شما سالم میمانید؟»پاسخ مثبت را که شنید، سجده شکر کرد.
این یعنی اوج خطرپذیری عاشقانه؛ جایی که راحتی و عافیت کاذب، جایی در دل عاشق ندارد.
️
اول قدم از عشق سر انداختن است جان باختن است و با بلا ساختن است
در واقع پذیرش خطر، اول شرط عاشقیست.
برگرفته از جلسات «عافیتطلبی»
#سیر_عافیتطلبی #لیلة_المبیت
️ @Aminikhaah
خطرپذیری مؤمنانه یعنی؛ وقتی جان در خطر است، آن را فدای معشوق کنیم.
نمونهای از این عشق و شجاعت، شب هجرت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و «لیلة المبیت» است. وقتی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) جانشان در خطر بود، امیرالمؤمنین(علیهالسلام) بدون کوچکترین ترس، جای ایشان خوابید و تنها پرسید:
این یعنی اوج خطرپذیری عاشقانه؛ جایی که راحتی و عافیت کاذب، جایی در دل عاشق ندارد.
اول قدم از عشق سر انداختن است جان باختن است و با بلا ساختن است
در واقع پذیرش خطر، اول شرط عاشقیست.
#سیر_عافیتطلبی #لیلة_المبیت
۱۸:۳۲
اولین قدم برای تمرین توقع نداشتن و رسیدن به اخلاص عملی، درس عاشقانهای از خانه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) و حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است.
وقتی حضرت علی(علیهالسلام) گرسنه به خانه آمدند، حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) دو روز سهم غذای خود را برای دیگران گذاشته بودند و پاسخشان اوج خلوص بود:«ای ابالحسن! من از خدایم شرم میکنم که تو را به چیزی تکلیف کنم که توان فراهم کردنش را نداری.»
چنین عشق و فداکاری بیتوقع، حاصل حیا و تقوای الهی است و مایه آرامش و شادی حقیقی؛ همانطور که امیرالمؤمنین(علیهالسلام) فرمودند نگاه به فاطمه(سلاماللهعلیها) غمها را از دلشان برطرف میکرد.
#سیر_عافیت_طلبی #اخلاص#عشق
۷:۲۴
﷽
ردّپایِ «وسواس خناس» در بزرگترین فتنه تاریخ!
" />
مهمترین آزمون تاریخ اسلام پس از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله)، ماجرای انحراف مردم مدینه بود.
حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در خطبه فدکیه، این واقعه را نه یک دعوای سیاسی، بلکه یک «طراحی شیطانی» معرفی میکنند: «و اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ»؛ شیطان سرش را از کمینگاه بیرون آورد و شما را صدا زد و شما هم اجابت کردید!
شیطان از کینهها و حسادتهای پنهان استفاده کرد تا مردم به اسم دفاع از دین، بزرگترین ضربه را به دین بزنند. آنها نگران بودند که میراث پیامبر از بین نرود، اما خودشان خانه وحی را به آتش کشیدند.
" />
مشکل اصلی، «وسواس خناس» بود؛ وسوسهگرانی از جنس جن و انس که با شعار دلسوزی، مردم را از ولایت جدا کردند.
برگرفته از جلسات «خناس»
#فاطمیه #خطبه_فدکیه #خناس
️ @Aminikhaah
#فاطمیه #خطبه_فدکیه #خناس
۷:۲۴
﷽
نقشه شیطان برای خانهنشین کردن خوبان
" />
درتحلیل خطبه بانوی دو عالم، به این سؤال میرسیم: شیطان چگونه جامعه را تسخیر میکند؟ اولین و مهمترین قدمش چیست؟
پاسخ: او ابتدا کاری میکند که آدمهای خوب، سالم، الهی و دلسوز از میدان به در شوند و آدمهای بیارزش، فرومایه و بیاعتقاد، به صدر بنشینند.
" />
شیطان با یک ترفند رسانهای دقیق، عالمان ربانی را با برچسبهایی مثل «تندرو»، «دلواپس» یا اتهامات اقتصادی، از چشم مردم میاندازد. یک خطای کوچکشان را صد برابر بزرگنمایی میکند و صدها عیب و خیانت آن سلبریتیهای بیخاصیت را کوچکنمایی میکند.
نتیجه؛ جامعهای که مختصاتش به هم میریزد. در چنین جامعهای، علیبنابیطالبها خانهنشین میشوند و اراذل و اوباش بر مسند قدرت مینشینند. آنوقت است که شیطان میبیند یک اسب زینکرده برای تاخت و تازش آماده است.
این دقیقاً داستان مدینه پس از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) است!
برگرفته از جلسات «خناس»
#خناس#فاطمیه#شیاطین_انس
️ @Aminikhaah
#خناس#فاطمیه#شیاطین_انس
۱۲:۰۳
﷽
حمله دو مرحلهای خنّاس
" />
در انتهای «سوره ناس» میخوانیم که وسواس خناس، هم از جنس جن است و هم از جنس انسان: «مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ» (سوره ناس، آیه ۶).
حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در تحلیلشان میفرمایند که ابتدا منافقان (همان وسوسهگران انسانی) به میدان آمدند و فضا را غبارآلود کردند، و سپس شیطان (ابلیس و لشکریان جنیاش) سرش را از کمینگاه بیرون آورد و مدیریت را به دست گرفت.
این یعنی یک حمله دو مرحلهای! اول، «وسوسهگرانِ انساننما» زمین را آماده میکنند. آنها با حرفهایشان، با تحلیلهایشان، با شایعاتشان و با شعارهای زیبایشان، دلهای ما را نسبت به حق، سرد و دچار تردید میکنند.
" />
وقتی این وسوسهگرانِ انسانی کار خودشان را کردند و قلب ما آماده پذیرش باطل شد، آنوقت نوبت به «وسوسهگرانِ جنی» میرسد تا تیر خلاص را بزنند.
برگرفته از جلسات «خناس»
#فاطمیه#وسواس_خناس#جنگ_نرم
️ @Aminikhaah
#فاطمیه#وسواس_خناس#جنگ_نرم
۱۳:۴۳
﷽
وسوسه چیست و راه نجات از آن کدام است؟
" />
برخی علما مانند آیتالله مجتبی تهرانی(رحمةاللهعلیه) میفرمایند «وسوسه» مانند نغمهای است که یک صیاد برای به دام انداختن شکارش میخواند؛ یک صدای زیبا و فریبنده.
خطرناکترین جنبه وسوسه این است که ما فکر میکنیم حرف دل خودمان است! شیطان طوری در گوش ما نجوا میکند که میگوییم: «به نظرم رسید... ایده خودم است...» در حالی که این همان نغمه فریبنده صیاد است.
راه نجات چیست
️پاسخ حضرت زهرا(سلاماللهعلیها): پناه بردن به کتاب خدا و اهل بیت. این یعنی راه مبارزه با فتنه، پناه بردن به ذکر خداست و برترین ذکر، قرآن و یاد اهلبیت است.
برگرفته از جلسات «خناس»
#راه_نجات#تمسک_به_قرآن_و_اهل_بیت#خناس
️ @Aminikhaah
راه نجات چیست
#راه_نجات#تمسک_به_قرآن_و_اهل_بیت#خناس
۱۰:۲۸
﷽
انقلابی در نگاه به تفاوتهای زن و مرد!
" />
روانشناسی مدرن و تفکرات فمینیستی، از یک سو معتقد به یکسانسازی زن و مرد در بُعد ساختاری هستند، اما در بُعد فطری برایشان تفاوت قائل میشوند.
در حالی که اسلام دقیقاً برعکس عمل میکند: در «فطرت»، زن و مرد کاملاً یکسان هستند. هر دو انساناند و هر دو میتوانند به بالاترین درجات کمال برسند.
قرآن وقتی از «اولوا الالباب» (صاحبان خرد ناب) صحبت میکند، در آیه بعد تصریح میکند: «أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ» (سوره آل عمران، آیه ۱۹۵)؛ یعنی بخشی از این صاحبان خرد، زن هستند.
" />
اما در «شاکله» (ساختار جسمی و روحی)، زن و مرد تفاوتهای حکیمانهای دارند که شریعت اسلام این تفاوتها را به رسمیت شناخته و برایشان احکام متفاوتی وضع کرده است. مثلاً زن به خاطر ساختار لطیف روحیاش، از مسئولیتهای سنگین و خشنی مثل قضاوت یا جهاد معاف است، این یک امتیاز و رحمت از سوی خدا و سبب ایجاد تناسب در نظام خلقت است، نه یک نقص.
وقتی این نگاه را پیدا کنیم، دیگر از تعبیر امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در مورد «نواقص العقول» در زنان دلگیر نمیشویم؛ چون میفهمیم منظور، نقص در «عقل شاکلهای» (عقل معاش و تدبیر اجتماعی) است، نه «عقل فطری» که همان راه رسیدن به خداست. این نگاه، پایه یک زندگی آرام و عادلانه است.
برگرفته از جلسات «شاکله»
#شاکله#تفاوت_زن_و_مرد#فطرت
️ @Aminikhaah
#شاکله#تفاوت_زن_و_مرد#فطرت
۱۴:۵۹
﷽
وقتی شیطان لباس «مصلحت» میپوشد!
خطرناکترین و کارآمدترین وسوسه شیطان، آن حرفی که باعث شد مردم مدینه در بزرگترین امتحانشان رفوزه شوند، چه بود؟
شیطان نیامد بگوید: «بیایید با علی(علیهالسلام) دشمنی کنیم». او با لباس دلسوزی و مصلحتاندیشی وارد شد! شعارشان این بود: «ما نگران دین پیامبر و وحدت امت هستیم!»
" />
همان نامردی که پشت در خانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) آمد، در جواب بانوی دو عالم که پرسیدند چرا اینجا آمدهای، گفت: «آمدهام تا به دین پدرت آسیبی نرسد و امت دچار تفرقه نشود!»
واقعه پس از رحلت پیامبر، بزرگترین درس برای همه ماست: باید مراقب کسانی باشیم که با زیباترین شعارها، ما را به سمت بزرگترین خطاها سوق میدهند.
برگرفته از جلسات «خناس»
#خناس#ایام_فاطمیه#فریب_شیطان
️ @Aminikhaah
#خناس#ایام_فاطمیه#فریب_شیطان
۱۵:۰۵
﷽
تفاوت «شاکله» و «فطرت»، از دیدگاه علامه طباطبایی
" />
روانشناسی امروز، انسان را در همین تیپهای شخصیتی خلاصه میکند و معتقد است باید با تیپ خودمان و دیگران کنار بیاییم. اما علامه میفرمایند؛ ما یک لایه عمیقتر و بنیادیتر به نام «فطرت» داریم که در همه انسانها یکسان است: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (سوره روم، آیه ۳۰).
فطرت، همان گرایش ذاتی به خدا، به خوبیها و به کمال مطلق است که در وجود همه ما، چه مؤمن و چه کافر، چه زن و چه مرد، قرار داده شده است.
" />
با این تفکیک، دستهبندیهایی مثل مؤمن و کافر، ربطی به تیپ شخصیتی و مزاج ما (که مربوط به شاکله است) ندارد. یک فرد با مزاج سوداوی که گرایش به مادیات دارد، میتواند با اتصال به فطرتش به یکی از اولیای خدا تبدیل شود و یک فرد با مزاج دموی که اهل عرفان است، میتواند با غفلت از فطرتش به یک جنایتکار تبدیل شود.
این یعنی ما بر خلاف نظر روانشناسی غرب، مجبور به پذیرش عیبهای تیپ شخصیتیمان نیستیم! ما میتوانیم به پشتوانه فطرت، بر محدودیتهای شاکله خود غلبه کنیم.
برگرفته از جلسات «شاکله»
#شاکله_و_فطرت#مبارزه_با_نفس
️ @Aminikhaah
#شاکله_و_فطرت#مبارزه_با_نفس
۶:۴۷
#شاکله#شخصیت_شناسی_قرآنی
۱۸:۴۹
#درمان_وسواس#خناس#ذکر
۱۵:۲۴
﷽
روایتگری امالبنین(س) بر منبر بقیع!
" />
در عاشورا شمشیرها جنگیدند، اما پس از عاشورا، این روایتها بودند که میدان اصلی نبرد شدند. و میداندارِ این نبرد، یک زن بود:حضرت امالبنین (سلاماللهعلیها) بانویی هوشمند که فرماندهی جنگ نرم را برعهده گرفت.
او یک «رسانه» تمامعیار بود! هر روز در بقیع مینشست، مرثیه میخواند و با اشک، روایت میساخت. حقیقتِ کربلا را تکرار میکرد تا مبادا تاریخ وارونه شود... تا نگذارند جای جلاد و شهید عوض شود.
این یعنی پیروزی در جنگ روایتها. حضرت امالبنین فقط مادر چهار شهید نبود؛ راوی قیام حسین(علیهالسلام) بود، صدای بلندِ حقیقت...
و امروز، او الگویی است برای مادران شهدا؛
همان سرمایههایی که یک جملهشان میتواند دلها را بیدار کند و گرههای ذهنی را باز کند.
برگرفته از جلسه «وفات امالبنین»
#ام_البنین #جنگ_روایت_ها
️ @Aminikhaah
و امروز، او الگویی است برای مادران شهدا؛
#ام_البنین #جنگ_روایت_ها
۱۷:۰۷
گاهی هم آفت، یک علف هرز یا پیچک سمی است که خود را در میان گیاهان دیگر مخفی کرده و دور ساقه گل میپیچد. این، حکایت وسواس خناس انسی است؛ آن انسانهای شیطانصفتی که با ظاهری موجه و حرفهای زیبا، خود را در میان مردم جا میزنند، اما هدفشان خشکاندن ریشه ایمان و قطع کردن ارتباط ما با حقیقت است.
#وسواس_خناس#خناس
۸:۳۲
این یعنی در برابر طوفان وسوسه، فقط باید خود را به آغوش امن الهی سپرد.
#پناهگاه_امن#خناس
۱۵:۵۴