بله | کانال اندیشه هیأت‌
عکس پروفایل اندیشه هیأت‌ا

اندیشه هیأت‌

۱۴عضو
thumbnail
undefinedمعرفی صاحب‌نظران هیأت
محمّد اسفندیاری (زاده ۱۳۳۸، تهران)
اسلام‌پژوه، تاریخ‌نگار، کتابشناس و سرپرست دانشنامهٔ امامت (موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة) است.
وی در تهران و قم به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و از استادانی چون آیات یحیی نوری، جوادی آملی، استادی، گرامی قمی، وجدانی فخر و استاد حکیمی بهره برد.
او عضو شورای عالی چندین نشریّه و نهاد و مشاور علمی برخی مؤسسه‌های علمی است. بعضی از کتابها و مقالاتش به عنوان آثار برگزیدهٔ کشوری، از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، انتخاب شده‌است.
از جمله فعالیت های ارزشمند او میتوان به نقد کتب عاشورایی در مجموعه دعبل خزاعی نیر اشاره کرد.
وی در سال ۱۳۷۶ به عنوان مؤلف و ویراستار نمونه، در سال ۱۳۸۳ به عنوان کتابشناس نمونه، در سال ۱۳۸۴ به عنوان حامی نسخه‌های خطّی، و در سال ۱۳۸۶ به عنوان پیشکسوت حوزهٔ نقد برگزیده شده‌است.
بعضی از آثار او عبارتند از: کتاب‌پژوهی، کتابشناسی تاریخی امام حسین، کتابشناسی توصیفی علی شریعتی، آسیب‌شناسی دینی (نشر کویر)، همهٔ ما برادریم (انتشارات نگاه معاصر)، عاشوراشناسی (نشر نی)، پیک آفتاب (شرکت سهامی انتشار)، شعلهٔ بی‌قرار، حقیقت و مدارا (انتشارات نگاه معاصر) عاشوراشناسی (نشر نی)، و حقیقت عاشورا (نشر نی).
undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است...@AndisheyeHeyat

۵:۳۴

thumbnail
نگاهی به اثری از استاد محمد اسفندیاریundefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است...@Andisheyeheyat

۵:۳۵

thumbnail
undefined معرفی پایان‌نامه
عنوان: بایدها و نبایدهای مداحی در بیانات مقام معظم رهبری و تطبیق آن با قرآن و روایات
(پدیدآورنده: محمدرضا حسینونداستاد راهنما: محمد حاجی خلفدانشکده اصول الدین، دانشکده الهیات و معارف اسلامیرشته: معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیثثبت: کارشناسی ارشد / ۱۳۹۵ )undefined*اندیشه هیأت*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@AndisheyeHeyat

۵:۳۶

thumbnail
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مداحی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)» را یکی از ابزارهای ویژه در برابر «جنگ نرم دشمن» می‌دانند.
تصویر فوق مجموعه توصیه‌های رهبرانقلاب درباره‌ی مداحی و هیئت‌داری را در این اطلاع‌نگاشت مرور میکند.undefined*اندیشه هیأت*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۵:۳۶

بازارسال شده از همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی
thumbnail
#اطلاعیه
undefinedنشست خبری سومین همایش علمی «هیأت و آیین‌های مذهبی»
undefinedسخنرانان:undefined حجت‌الاسلام و المسلمین باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی
undefined دکتر علی غلامیدبیر علمی همایش
undefined دکتر سید ابوالحسن حسینیدبیر اجرایی همایش
undefined یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ undefined ساعت ۱۰:۳۰ undefined سالن شهدای مقاومت، مجتمع فرهنگی سرچشمه
undefined محور اصلی: «هیأت کنشگر؛ قیام خانوادگی»
undefined جهت هماهنگی و ثبت نام نهایی حضور در نشست، خواهشمند است به شماره ۰۹۱۰۸۱۰۳۹۴۶ پیامک دهید.
undefined همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی سایت | تلگرام | بله | اینستاگرام

۶:۳۹

thumbnail
undefined معرفی صاحب‌نظران هیأت
سید مهدی حسینی رکن‌آبادی
سید مهدی حسینی رکن‌آبادی (متولد ۱۳۴۸، قم) شاعر، پژوهشگر و صاحب‌نظر در عرصۀ هیأت و ادبیات آیینی است. او از نوجوانی با شور و ذوق شاعری وارد این وادی شد و نخستین تجربه‌های شعری خود را در سال‌های دفاع مقدس و در جبهه‌ها با نوحه‌سرایی آغاز کرد.تحصیلات دانشگاهی او در رشتۀ ادبیات فارسی و بهره‌مندی از محضر استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه) زمینه‌ساز رشد و بالندگی علمی و هنری وی در عرصۀ شعر آیینی شد.
رکن‌آبادی از سال ۱۳۶۹ با راه‌اندازی جلسات نقد شعر و ستایشگری، سهمی جدی در ارتقای سطح علمی و هنری این حوزه داشته است. انجمن «مشکات» در قم، از مهم‌ترین محافل ادبی است که به همت او شکل گرفت و همچنان فعال است.وی از اساتید برجستۀ نقد شعر و نقد ستایشگری به شمار می‌رود و آثار متعددی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و ادبی از خود به‌جا گذاشته است؛ از جمله:«آینه بی‌غبار»، «عقیق شکسته»، «آیین شورآفرینی» و «فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی».
رکن‌آبادی در نگاه خود به هیأت، آن را صرفاً یک مجلس آیینی نمی‌داند، بلکه رسانه‌ای جریان‌ساز و اثرگذار می‌خواند که باید ظرفیت قدسی و تربیتی آن شناخته و به‌درستی از آن بهره‌برداری شود. او بر این باور است که خودسازی معنوی نخستین وظیفۀ شاعر و ستایشگر اهل‌بیت(ع) است و شعر و ذکر در هیأت باید با معرفت، هنر و احساس درآمیزد تا پیام اهل‌بیت(ع) را به دل مخاطب برساند.undefined*اندیشه هیأت*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۴:۵۹

thumbnail
undefined استاد #سیدمهدی_حسینی
undefined باید هیأت را به‌عنوان یک رسانه تأثیرگذار و جریان‌ساز در نظر بگیریم و یاد بگیریم چگونه از ظرفیت والا و قدسی این رسانه استفاده کنیم.undefined خودسازی معنوی مهم‌ترین و اولین وظیفه ستایشگران و شاعران است.undefined حرف هیأت، معرفی اهل‌بیت(ع) به زبان هنر ‌است و شاعر و ذاکر از طریق قلب و احساس، این محتوا را به مخاطب خود ارائه می‌کنند.undefined امروز لازم است تا عملکرد ذاکر، واعظ و شاعر در هیأت‌ها بررسی شود و در صورت فاصله داشتن با تراز ولایی و شیعی، بحث آموزش، تمرین، ارتقای مهارت‌ها و عمیق شدن علمی ضروری است و این مهم باید با جدیت مطالبه شود.
undefined #الی_الحبیب_۲
undefined دومین همایش ملیجمعی از ستایشگران جوانهیأت‌های کشور
undefined |۱۲و۱۳خردادماه۱۴۰۱|undefined |شهر‌مقدس‌قم|
undefined جامعه ایمانی مشعرundefined @www1542org

۱۱:۳۱

thumbnail
undefined #خبر | فراخوان برگزاری سومین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی منتشر شد
undefined مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری اندیشکده هیأت، سومین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی را با محور اصلی «هیأت کنشگر؛ قیام خانوادگی» برگزار می‌کند.
undefined دبیر علمی این همایش دکتر علی غلامی بوده و محورهای اصلی شامل هیأت‌داری خانوادگی، کارویژه هیأت در ایجاد بنیان خانواده، جایگاه هیأت در تحکیم نهاد خانواده و نقش هیأت در جهاد تبیین می‌باشد.
undefined مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ دی‌ماهundefined مهلت ارسال مقالات: ۲۰ اسفندماهundefined تاریخ برگزاری همایش: ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵
undefined متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال آثار به تارنمای همایش مراجعه نمایند:http://heyatconf.ir/
undefinedمتن کامل خبر (https://sazmanheyat.ir/single-news/1322)
#سازمان_هیأت_و_تشکل‌های_دینیundefined eitaa.com/Beyragheheyat

۴:۴۵

thumbnail
undefined*معرفی پایان نامه*
عنوان: بررسی تطبیقی مراسم حج و مراسم اربعین
(پدیدآور: احمد اکبری استاد راهنما: محسن علی نجیمی، استاد مشاور: کریم کشکولی موسسه آموزش عالی علامه مجلسیثبت: کارشناسی ارشد / ۱۳۹۵)undefined*اندیشه هیأت*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۶:۵۴

thumbnail
undefined اگر در دیدار مداحان بودید، چه می‌گفتید؟
undefined دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب معمولاً هر ساله در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. اگر فرض کنید شما در دیدار سال ۱۴۰۴ فرصت صحبت داشته باشید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟
undefined به امید خدا، گزارش این دیدگاه‌ها توسط «اندیشکده هیأت»، پس از جمع‌بندی به‌صورت عمومی در کانال‌های «اندیشه هیأت» به نشانی @AndisheyeHeyat منتشر و به دفتر رهبر معظم انقلاب نیز ارسال خواهد شد.
undefined حرف خود را از طریق پیوند زیر ثبت کنید:undefined www.D72.ir/Heyat
undefined مهلت: تا 21آذرماهundefined منتظر مشارکت شما هستیم.#دیدار_مداحان #رهبر_انقلاب #اندیشکده_هیأت #فراخوان #نظرسنجی #هیأت
undefined «اندیشه هیأت»؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است...@AndisheyeHeyat

۵:۱۴

thumbnail
undefined معرفی پایان‌نامه
عنوان: برساخت هویت شیعی در هیأت های مذهبی
(پدیدآور: پرستو میرزاییاستاد راهنما: اسماعیل شریفی / استاد مشاور: غلامرضا تاجبخش دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، دانشکده علوم انسانی ثبت: کارشناسی ارشد / 1400)undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است...@AndisheyeHeyat

۴:۴۶

thumbnail
undefined معرفی صاحب‌نظران هیأت
دکتر محمد فراهانی
undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...
@AndisheyeHeyat

۶:۰۴

thumbnail
undefined معرفی پایان‌نامه
عنوان: آسیب‌شناسی فقهی مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع)
(پدیدآور: محمدرضا مفیدی‌فراستاد راهنما: ابراهیم شفیعی سروستانی دانشگاه قرآن و حدیث، دانشکده علوم و معارف حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامیثبت: کارشناسی ارشد / 1394)undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۵:۴۴

اندیشه هیأت‌
undefined undefined معرفی پایان‌نامه عنوان: آسیب‌شناسی فقهی مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع) (پدیدآور: محمدرضا مفیدی‌فر استاد راهنما: ابراهیم شفیعی سروستانی دانشگاه قرآن و حدیث، دانشکده علوم و معارف حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی ثبت: کارشناسی ارشد / 1394) undefined *«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ... @Andisheyeheyat
undefined پژوهشی برای آغاز دوباره‌ی گفت‌وگو میان فقه و هیأت
پایان‌نامه‌ی «آسیب‌شناسی فقهی مجالس عزاداری اهل‌بیت(ع)»، یک مطالعه‌ی فقهیِ منظم بر رفتارها، آیین‌ها و پدیده‌های عزاداری است؛ متنی که دغدغه‌ی آن، تشخیص مرز مشروعیت رفتارهای هیأتی در پرتو منابع فقهی است.
در متن اثر، نویسنده با رجوع به آثار فقهی از قرون گذشته تا امروز (از شیخ طوسی، شهید ثانی، ابن‌ادریس تا فقهای معاصر)، مصادیق زنده‌ی هیأت را بررسی کرده است:
undefined قمه‌زنی،
undefined صدای بلند هیأت‌ها و حق‌الناس،
undefined آیین‌های نوپدید و شیوه‌های نوحه‌خوانی،
undefined نسبت شور دینی و آزار غیرمؤمنان،
undefined و مسأله‌ی «بدعت در عزاداری».
این پایان‌نامه به جای موضع‌گیری، ساختار اجتهادی مسئله را نشان می‌دهد. یعنی چگونه فقه در برابر یک پدیده‌ی اجتماعیِ عاطفی وارد میدان است و از لابه‌لای نصوص و فتاوا، تلاش می‌کند برای رفتار هیأتی «حکم شرعی» بیابد.——————————————————————————————undefined داده‌های مفید برای پژوهشگر هیأتی*:

undefined *منابع فقهی مستندساز رفتار هیأتی*:

فهرست صریحی از متون فقهی و اصولی آمده که در آن‌ها به موضوعات عزاداری اشاره شده‌است — از «مکاسب محرمه»، «تحریر الوسیله» بگیر تا «جواهر الکلام» و فتاوای معاصر.

undefined *روش‌شناسی مواجهه فقه با پدیده‌ی فرهنگی*:

در متن دیده می‌شود که فقه با عزاداری، نه صرفاً به عنوان عمل عبادی، بلکه به عنوان پدیده‌ای اجتماعی تعامل می‌کند.

این یعنی فقه در حال عبور از «فقه فردی» به سوی «فقه رفتار جمعی» است.

undefined *ملاحظات اخلاقی در کنار احکام شرعی*:

در گفتار مربوط به صدای بلند مجالس، نویسنده به حق‌الناس اشاره کرده و از منظر اخلاق اجتماعی، مرز فقهی را پیشنهاد می‌دهد. این بخش، داده‌ای نادر در میان آثار مشابه است.

undefined *تحلیل تاریخی فتاوا*:

پایان‌نامه نشان می‌دهد تغییر دیدگاه فقها نسبت به آیین‌های عزاداری تابع شرایط فرهنگی و اجتماعی عصرشان بوده است؛ داده‌ای که می‌تواند پایه‌ی «تحلیل تاریخیِ فقه آیین‌ها» باشد.
—————————————————-—————————
undefined *انگیزه‌های پژوهشی برآمده از متن*:
این پایان‌نامه بیش از پاسخ، پرسش می‌آفریند. برای پژوهشگر امروز هیأت، چند مسیر تازه آشکار می‌شود — مسیرهایی که از دل همین داده‌ها می‌جوشند:

undefined *تیترهای پیشنهادی برای پژوهش‌های بعدی*:

*«ترسیم نقشه‌ی تحول دیدگاه‌های فقهی نسبت به مناسک عزاداری در طول چند دهه؛»

بخشی از آن در متن انجام شده ولی می تواند به شیوه آماری تکمیل شود
«تحول‌پذیری فقه در مواجهه با فرهنگ هیأت»
پژوهش حاضر فقه را ایستا می‌نبیند؛ اما مطالعه تطبیقی نشان می‌دهد فقه در مواجهه با عرف هیأت‌ها پویا شده است. می‌توان تحقیقی نو بر محور “فقهِ تعاملی هیأت‌ها” انجام داد؛ چگونه تجارب هیأتی بر اجتهادات اثر گذاشته‌اند؟
«فقه هیأت در برابر فقه مناسک»
متن همه چیز را ذیل فقه عزاداری گذاشته، حال آنکه هیأت دارای کارکردهای اجتماعی، رسانه‌ای و تربیتی است. تحقیقی تازه می‌تواند تبیین کند که آیا باید از «فقه هیأت» سخن گفت (به مثابه فقه نظام فرهنگی)، نه فقط فقه مناسک.
«زیست هیأتی و اخلاق فقهی»
اثر حاضر عمدتاً بر مرز حکم تمرکز دارد، نه بر نسبت اخلاق و حکم؛ مثلاً در آسیب‌های عزاداری، فقط حرمت‌ها و جوازها بیان شده. پژوهش جدید می‌تواند پیوند میان «اخلاق دینی» و «جاذبه‌ی هیأت» را بررسی کند: فقهِ همراهِ با اخلاقِ عزاداری.
«فقه و رسانه هیأت»
یکی از فصل‌های جالب، فقه صدای بلند مجالس است (بلندگوها، آزار دیگران و حق‌الناس). این فصل الهام‌بخش مطالعه‌ای در زمینه‌ی «فقه رسانه هیأت» است؛ یعنی بررسی مرزهای اخلاقی و حقوقی هیأت در عصر رسانه و فضای دیجیتال.undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۸:۱۷

thumbnail
undefined*معرفی پایان‌نامه*
عنوان: کارکرد هیئات مذهبی در مانایی نهضت عاشورا در یکصد سال
(پدیدآور: حبیب جمشیدی باندری استاد راهنما: حسین مفتخریاستاد مشاور: علی اکبر وهابی دریاکناری دانشگاه خوارزمیثبت: کارشناسی ارشد / 1397)
#پایان‌نامهundefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۵:۱۹

undefined *معرفی پایان‌نامه: «کارکرد هیئات در مانایی نهضت عاشورا در یکصد سال»*undefined
پژوهش تحصیلات تکمیلیِ حاضر با رویکردی جامعه‌شناختی‌ـ‌دینی، به سراغ این پرسش رفته است که:
«هیأت در تداوم فرهنگی و معنوی عاشورا، چه نقشی ایفا می‌کند؟»
undefined این پایان‌نامه با روش میدانی (مصاحبه با مسئولان و کارشناسان هیأتها) و مطالعه کتابخانه‌ای انجام شده است و تلاش دارد نشان دهد چگونه هیأت، فراتر از یک مناسک، به نهاد فرهنگیِ زنده تبدیل می‌شود که پیام عاشورا را در متن جامعه بازتولید می‌کند.

undefined *دستاورد اصلی پژوهش*:هیئت مذهبی، در صورتی که مدیریت فرهنگی-دینی آگاهانه داشته باشد، یکی از مؤثرترین ابزارهای صیانت از حافظه‌ی تاریخی شیعه، ترویج هنجارهای اخلاقی، و ایجاد همبستگی اجتماعی مبتنی بر ولایت است.
undefined *البته پژوهش از چالش‌ها نیز غافل نیست*:بی‌توجهی به آسیب‌های مدیریتی، افراط در استفاده از صوت و نماد، و ضعف در پیوند دادن محتوا با اهداف نهضت حسینی از جمله مسائلی است که در این تحقیق مطرح شده است.
undefined *کلیدواژه‌ها*:هیأت مذهبی، نهضت عاشورا، کارکرد فرهنگی، پایداری اجتماعی، هویت دینی
🧭 *نکته الهام‌بخش برای پژوهشگران هیأت*:این پایان‌نامه، مسیر خوبی برای عبور از نگاه صرفاً مناسکی به هیأت و ورود به قلمرو کارکردشناسی فرهنگی و تمدنی هیأت نشان می‌دهد.
از دل آن می‌توان به موضوعاتی مانند «نقش هیأت در بازتولید گفتمان مقاومت» و «هیأت به مثابه نهاد اجتماع دینی در عصر رسانه» رسید.

undefined *می توان پیشنهادات پژوهشی زیر را بر اساس متن پایان نامه دریافت کرد*:
1.بررسی تطبیقی راهبردهای هیئات مذهبی در حفظ و انتقال مفاهیم عاشورا در دو دهه‌ی اخیر
2. واکاوی کارکردهای آموزشی و تبلیغی هیئت‌های مذهبی در راستای تعمیق آموزه‌های دینی
3. تأثیر متغیرهای اجرایی (مانند زمان و محتوای سخنرانی، سبک مداحی و ...) بر کیفیت دریافت پیام عاشورا توسط مخاطبان
4. بررسی مدل‌های ارتباطی مؤثر میان مسئولین هیئت و مخاطبان برای تعمیق مشارکت در اهداف بلندمدت نهضت
#پایان‌نامه #هیأت #عاشورا
undefined*«اندیشه هیأت»*؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است ...@AndisheyeHeyat

۶:۵۲

اندیشه هیأت‌
undefined undefined اگر در دیدار مداحان بودید، چه می‌گفتید؟ undefined دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب معمولاً هر ساله در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. اگر فرض کنید شما در دیدار سال ۱۴۰۴ فرصت صحبت داشته باشید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟ undefined به امید خدا، گزارش این دیدگاه‌ها توسط «اندیشکده هیأت»، پس از جمع‌بندی به‌صورت عمومی در کانال‌های «اندیشه هیأت» به نشانی @AndisheyeHeyat منتشر و به دفتر رهبر معظم انقلاب نیز ارسال خواهد شد. undefined حرف خود را از طریق پیوند زیر ثبت کنید: undefined www.D72.ir/Heyat undefined مهلت: تا 21آذرماه undefined منتظر مشارکت شما هستیم. #دیدار_مداحان #رهبر_انقلاب #اندیشکده_هیأت #فراخوان #نظرسنجی #هیأت undefined «اندیشه هیأت»؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است... @AndisheyeHeyat
undefined هیأت: از آیین تا نهاد تمدنی؛ راهبردهای نوین برای نقش‌آفرینی بنیادین
undefined پاسخ دکتر محمد فراهانی به فراخوان اندیشه هیأت:
از دعوت ارزشمند شما به رسانه «اندیشه هیأت» سپاسگزارم. بی‌تردید هیأت تنها یک آیین نیست، بلکه زیست‌بومی تمدنی است که می‌تواند در تربیت دینی، انسجام اجتماعی و حتی سیاست‌گذاری فرهنگی کشور نقشی بنیادین ایفا کند.
اگر در دیدار سالانه ستایشگران اهل‌بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب فرصت سخن داشتم، بر چند نکته تأکید می‌کردم: - ضرورت نگاه علمی و راهبردی به هیأت به‌عنوان یک نهاد تمدنی، نه صرفاً آیینی. - توجه به تربیت نسلی که هیأت را محل رشد اخلاقی، معرفتی و اجتماعی بداند. - تقویت پیوند هیأت با مسائل روز جامعه، از جمله عدالت اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و مسئولیت‌های فرهنگی. - حمایت از پژوهش‌های تخصصی و اندیشکده‌های هیأت برای تولید ادبیات علمی و سیاست‌گذاری دقیق. - ضرورت صیانت از اصالت‌های معنوی و دوری از تجاری‌سازی یا سطحی‌نگری در این عرصه.
امید است این حرکت علمی و رسانه‌ای بتواند به غنای نگاه‌ها و تصمیمات کلان در حوزه هیأت کمک کند.
#فراخوان #هیأت #نهادتمدنیundefined«اندیشه هیأت»*؛ جایی که *«هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۶:۱۳

اندیشه هیأت‌
undefined undefined اگر در دیدار مداحان بودید، چه می‌گفتید؟ undefined دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب معمولاً هر ساله در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. اگر فرض کنید شما در دیدار سال ۱۴۰۴ فرصت صحبت داشته باشید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟ undefined به امید خدا، گزارش این دیدگاه‌ها توسط «اندیشکده هیأت»، پس از جمع‌بندی به‌صورت عمومی در کانال‌های «اندیشه هیأت» به نشانی @AndisheyeHeyat منتشر و به دفتر رهبر معظم انقلاب نیز ارسال خواهد شد. undefined حرف خود را از طریق پیوند زیر ثبت کنید: undefined www.D72.ir/Heyat undefined مهلت: تا 21آذرماه undefined منتظر مشارکت شما هستیم. #دیدار_مداحان #رهبر_انقلاب #اندیشکده_هیأت #فراخوان #نظرسنجی #هیأت undefined «اندیشه هیأت»؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است... @AndisheyeHeyat
undefined منبر، رکن مغفول هیأت؛ و تیغ دو لبه‌ی آگاهی و آسیب
undefined پاسخ دکتر سعید طاووسی مسرور به فراخوان اندیشه هیأت:
اگر فرصتی دست می‌داد، درباره‌ی جایگاه واعظان و سخنرانان هیئات ـ اعم از معمّم و غیرمعمّم ـ سخن می‌گفتم و این نکته‌ی مهم را مطرح می‌کردم که: شما در روز ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) با مداحان دیدار می‌کنید؛ اما در کنار مداحان، رکن اساسی دیگرِ هیئات، همین واعظان و سخنرانان هستند. با این حال، معمولاً آن‌گونه که باید و شاید به این قشر توجه نمی‌شود. بیشتر نگاه‌ها معطوف به مداحی، نوحه، شعر، آهنگ و مسائل مربوط به اجرای مداحی است؛ در حالی‌ که نقش سخنرانان نیز نیازمند توجه جدی است.
متأسفانه در میان برخی از سخنرانان، آسیب‌هایی رواج یافته است؛ از جمله نقل مطالب بی‌اساس، دروغین، ضعیف یا غیرمعتبر. کار به جایی رسیده که گاه حتی از سطح ضعف و عدم اعتبار گذشته و به نقل مطالب کاملاً بی‌پایه و ساختگی می‌رسد؛ یا اینکه برخی سخنان از منابع متأخر و مشکل‌دار نقل می‌شود.
آسیب دیگر، کم‌سوادی برخی واعظان و روحانیون است؛ ناآشنایی یا آشنایی اندک با معارف دین، مفاهیم قرآن کریم، تفسیر، حدیث، تاریخ و حتی فقه؛ که نتیجه‌ی آن، ارائه‌ی تصویری نادرست از مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مخاطب است.
یکی دیگر از آسیب‌های مشاهده شده در برخی سخنرانان، «غلو» است؛ آن هم در سطوح مختلف. آسیب مهم دیگر، اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی است. البته روشن است که منعکس کردن حقایق و مطالب تاریخی در سخنرانی‌ها لازم است؛ اما این مسئله کاملاً متفاوت است با دامن‌زدن به اختلافات و رودررو قرار دادن شیعه و سنی.
در کنار برشمردن این آسیب‌ها، لازم است از سخنرانان خوب، قوی، اهل مطالعه و دارای روش درست نیز تجلیل شود؛ باید آن‌ها را معرفی کرد و به عنوان الگو ارائه داد. این اقدام موجب می‌شود میان این افرادِ زحمت‌کشیده و آگاه، با افرادِ سطحی، ضعیف، اختلاف‌افکن و گاه دچار انحراف، تفاوت گذاشته شود و جایگاه هر گروه روشن گردد.
#فراخوان #منبر #آسیبundefined«اندیشه هیأت»*؛ جایی که *«هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۹:۰۲

thumbnail
«خط دیدار» مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
گزیده‌ای از سخنان سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با مداحان
#دیدارمداحانundefined«اندیشه هیأت»*؛ جایی که *«هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۵:۱۰

اندیشه هیأت‌
undefined undefined اگر در دیدار مداحان بودید، چه می‌گفتید؟ undefined دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب معمولاً هر ساله در ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود. اگر فرض کنید شما در دیدار سال ۱۴۰۴ فرصت صحبت داشته باشید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟ undefined به امید خدا، گزارش این دیدگاه‌ها توسط «اندیشکده هیأت»، پس از جمع‌بندی به‌صورت عمومی در کانال‌های «اندیشه هیأت» به نشانی @AndisheyeHeyat منتشر و به دفتر رهبر معظم انقلاب نیز ارسال خواهد شد. undefined حرف خود را از طریق پیوند زیر ثبت کنید: undefined www.D72.ir/Heyat undefined مهلت: تا 21آذرماه undefined منتظر مشارکت شما هستیم. #دیدار_مداحان #رهبر_انقلاب #اندیشکده_هیأت #فراخوان #نظرسنجی #هیأت undefined «اندیشه هیأت»؛ جایی که «هیأت» موضوع اندیشه است... @AndisheyeHeyat
undefinedابتذال کلام به بهانه جذب بیشتر
undefinedپاسخ آقای سجاد سلیمانی به فراخوان اندیشه هیأت:
به نام خدامهمترین آفتی که امروز مراسمات مذهبی ما را تهدید می‌کند، نزول معنا، ابتذال کلام، بی‌هویتی در موسیقی و آهنگ و در نتیجه کم‌مایه‌شدن جلسات است. بهانه هم معمولا آن است که برای جذب جوانان و افراد با افکار نامتجانس، باید از محتوا، معنا، کلام و وزانت جلسات بکاهیم تا تعداد مخاطبان رشد یابد. البته روشن است که این بهانه بیانگر تمام ماجرا نیست بلکه دلیل مهمتر، وجود ابتذال فکری و کمی آگاهی و دانش برخی مادحان است که به این صورت جلوه‌گر می‌شود و در ارتباط با مخاطب همسان رشد می‌یابد و روز به روز مسیر مداحی را بیشتر به انحراف می‌کشاند. در حالی که هدف مداح باید رشد مخاطب باشد و این بدون رشد فردی، تهذیب و دانش لازم حاصل نمی‌شود.لذا شایسته است در وهله نخست وضعیت مداحی از این بی‌سر و سامانی فعلی خارج شود و ذکر مراثی و مناقب در مکان‌های عمومی نیازمند برخی تاییدیه‌ها گردد. همچنین از اشعار به زبان فارسی رسمی و معیار استفاده شود، به معنا بسیار توجه شود، آشنایی با تاریخ اسلام و زبان عربی برای مداحان بی‌شک یک ضرورت است و مهمترین نکته آن‌که کار مداح اجتهاد کردن نیست، بلکه باید تابع اصول مشخصی باشد.
#فراخوان #نقد #ابتذالundefined«اندیشه هیأت»*؛ جایی که *«هیأت» موضوع اندیشه است ...@Andisheyeheyat

۵:۰۵