عکس پروفایل مجله عصراندیشهم

مجله عصراندیشه

۱,۹۵۲عضو
عکس پروفایل مجله عصراندیشهم
۲هزار عضو

مجله عصراندیشه

undefinedمجله فرهنگ و علوم انسانی
ادمین:@m_asreandishe
اینستاگرام:https://www.instagram.com/asre_andisheh/

۲۷ آبان

undefined کتاب‌ خواندن پیشرفت اقتصادی نمی‌آورد!

undefinedشما بسیار شنیده‌اید که ایرانیان کم کتاب می‌خوانند و تا وقتی جامعه با کتاب خواندن رشد فکری نکند، توسعه نمی‌یابد. صرف‌نظر از این‌که ما در مقایسه با بقیه مردم دنیا کم کتاب می‌خوانیم یا نمی‌خوانیم، کتاب خواندن درمان توسعه‌نیافتگی ما نیست. توضیح می‌دهم که کتاب را به دلیل دیگری باید خواند و بقیه جوامع هم با کتاب خواندن عموم مردم توسعه نیافته‌اند. بگذارید اول داستانی را خلاصه بگویم.
undefined «یو هوآ» نویسنده مشهور چینی (متولد 1960) در فصل دوم کتاب «چین در ده کلمه» می‌نویسد: «از آن‌جا که در زمانه و مکانی بزرگ شدم که کتاب وجود نداشت ... گاردهای سرخ بخش عمده‌ای از کتاب‌ها کتابخانه را در کتاب‌سوزان‌ها آتش زده بودند ... در خانه ما ده دوازده جلد کتاب پزشکی پدر و مادرم ... مجموعه چهارجلدی منتخب آثار مائو و کتاب سرخ کوچک بود که برگزیده گفته‌های مائو بود... تمام تلاشم برای یافتن کتاب بیرون از خانه بی‌نتیجه ماند... در سال 1977 دوران انقلاب فرهنگی گذشته بود ... به هر نفر تنها یک کوپن می‌دادند و با هر کوپن فقط می‌شد دو جلد کتاب خرید ... بعد از سی سال از چین بدون کتاب به چین امروز رسیده‌ایم که کتاب بیشتر از کتاب‌خوان متقاضی وجود دارد. ... در گذشته کتابی برای خرید نبود.» (صص. 70-49)
undefined انقلاب چین سال 1949 به پیروزی رسید، از سال 1966 انقلاب فرهنگی چین آغاز شد که طی آن تا سال 1976 به مدت ده سال، بسیاری از منابع و آثار فرهنگ چین نابود شد، و به قول یو هوآ، عصری بود که کتاب وجود نداشت. چین از 1949 تا عصر اصلاحات به مدت سی سال، عصر بی‌کتاب را طی کرد. یک نسل فقط با چهار کتاب نوشته‌های مائو و کتاب سرخ کوچک (برگزیده نوشته‌های مائو) که کسی نمی‌خواند و فقط برای نمایش یا شعار سیاسی دادن بود، زندگی گذراند.
undefined چگونه چینی که کتاب نمی‌خواند، به یکباره از ابتدای دهه 1980، چهار سال بعد از مائو، در مسیر اصلاحات قرار گرفت؟ مردم به یکباره کتاب‌خوان شدند؟ نه، منطق بازی سیاست و اقتصاد تغییر کرد. مردم برای کار کردن در کارخانه‌ها، کارآفرینان برای تولید، و کشاورزان برای باانگیزه کار کردن به کتاب خواندن احتیاج نداشتند. روابط مردم با حکومت عوض شد.
undefined عموم مردم انگلستان موقع انقلاب صنعتی هم کتاب نمی‌خواندند، مردم کره جنوبی اوایل دهه 1960 تا اواسط دهه 1980 – زمانی که کره ظرف بیست‌وپنج سال کشوری صنعتی شد – هم کتاب‌خوان نبودند. مردم ویتنام، اندونزی، بنگلادش و هندوستان هم که در بیست سال گذشته رشد اقتصادی زیادی داشته‌اند هم کتاب‌خوان‌های قهاری نبوده و نیستند.
undefined کتاب خواندن عموم مردم، علت توسعه و رشد اقتصادی نبوده و نمی‌شود. عموم مردم کتاب را به دلایل دیگری می‌توانند بخوانند: برای سرگرمی، برای لذت خواندن، برای یاد گرفتن سلوک شخصی، برای غنی‌سازی تجربه انسانی، برای انسان‌تر شدن و کسب ظرفیت مشارکت در تجربه بشری، برای کسب تجربه معنوی، و به همین دلیل است که داستان و رمان در صدر خواندنی‌های مردم جهان است. داستان و رمان هم روی توسعه و رشد اقتصادی اثر ندارند. من معتقدم وقتی مردم کشورها به رفاه و وضع اقتصادی بهتری برسند، بیشتر کتاب می‌خوانند؛ نه برعکس. کتاب‌ نخواندن عموم مردم را عامل توسعه‌نیافتگی معرفی کردن، آدرس غلط دادن است.
undefined مردم هر قدر هم کتاب بخوانند، تا ماهیت روابط مردم و حاکمیت، قواعد حاکم بر اقتصاد و سیاست و جنس حکمرانی عوض نشود، توسعه رخ نمی‌دهد.
undefined کتاب خواندن در درازمدت ممکن است مردمانی خلق کند که زندگی فرهنگی‌تر، انتخاب‌های بهتر یا مقاومت بیشتری در برابر حکمرانی نادرست داشته باشند، اما مسیر از کتاب خواندن به توسعه، نه مستقیم است نه حتی میان‌مدت.
undefined آیا کتاب خواندن به کلی بی‌حاصل است؟ ابداً، کتاب خواندن برای بسط تخصص فردی – بالاخص برای انسان‌هایی که جنس کارشان علمی و تخصصی است – و برای عموم مردم در جهت داشتن تجربه انسانی و غنی، ضروری است. کتاب، در کنار سایر عوامل، از جمله جامعه‌ای با سطح مناسبی از رفاه و عدالت، به انسانی‌تر زیستن کمک می‌کند؛ ولی توسعه‌نیافتگی را نمی‌توان به عهده تقصیر مردم در کتاب نخواندن گذاشت، و از کتاب خواندن عموم مردم هم نمی‌توان انتظار توسعه‌یافتگی داشت.

undefined دکتر محمد فاضلی
undefined توضیح: یو هوآ. (1395) چین در 10 کلمه. ترجمه سعید مقدم. نشر مرکز. (کتاب خیلی خواندنی است.)#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۶:۱۷

۲۸ آبان

undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ایدر ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست
undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
قسمت اولundefinedدو دیدگاه در میان فقهای شیعه وجود دارد که یکی از آن دو هم دارای دو قرائت متفاوت است و درنتیجه به سه دیدگاه مختلف می‌رسیم. توضیح قضیه آن است که برای پیدا کردن جواب این سؤال باید به سراغ نظریات فقهای شیعه در باب ولایت فقیه برویم. در این مورد دو نظر از میان دیدگاه‌ها مهم‌تر تلقی می‌شوند؛ یکی نظریه انتصاب است که در طول تاریخ فقه شیعه اکثریت قاطع فقها طرفدار همین نظر بوده‌اند و دیگری نظریه انتخاب که در سال‌های بعد از انقلاب ازسوی مرحوم ‌آیت‌الله منتظری مطرح شد و بعد از طرح ایشان بعضی فقها از آن تبعیت کردند؛ مثل مرحوم ‌آیت‌الله آصفی که بعد از تألیف کتاب مرحوم آقای منتظری، ایشان هم کتابی تحت عنوان «ولایة الأمر في عصر الغیبة» نوشت و از نظر او تبعیت و دفاع کرد. غیر از این دو نظریه، یعنی انتصاب و انتخاب که معروف‌ترین نظریات موجود در میان فقهای شیعه در باب ولایت فقیه هستند، نظریات دیگری هم هست که البته طرفداران کم‌تری نسبت به این دو دارد؛ مثلاً نظریه مرحوم شهید سید محمدباقر صدر، نظریه مرحوم ‌آیت‌الله سید محمد شیرازی تحت عنوان «شوری الفقهاء المراجع» و نظریه مرحوم آقای محمدمهدی شمس‌الدین که زمانی رئیس مجلس شیعی لبنان بود.#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۱۰

undefinedاسلام خشمانی یا رحمانی؟
undefinedحسین علی‌خانی طلبه حوزه علمیه قم: یک، تمرکز بر به خشم آوردن دشمن به‌ عنوان یکی از معیارهای دینداری، می‌تواند به تقابل‌ها و تشنج‌های مذهبی دامن بزند. حال آنکه دین اسلام به ارزش‌هایی مانند صلح، همزیستی و هدایت دیگران به سوی حق تأکید دارد. خشم و دشمنی به خودی خود نباید هدف مقدسی برای دینداران باشد مگر در شرایط خاصی که باعث دفاع از ارزش‌ها و حقوق اخلاقی و انسانی باشد.
undefinedدو، تطبیق خشم آوردن دشمن به عنوان عمل صالح، بسیار بحث‌برانگیز است. در قرآن و متون دینی، اعمال صالح بیشتر به نیکی کردن، عدالت، کمک به نیازمندان و راست‌گویی تعبیر شده‌اند. این تفسیر می‌تواند باعث سوءتفاهم یا انحراف از ارزش‌های اصلی دینی گردد.
undefinedسه، با اینکه استقبال از چالش مبارزه برای دین، می‌تواند به گونه‌ای مثبت تعبیر شود که فرد باید برای اعتقادات خود استقامت و پایداری داشته باشد. اما در عین حال، باید با ارزش‌های تعقل، شناخت مسیر درست و انتخاب نبردهای واقعی و پرهیز از خشونت‌های غیرضروری همراه باشد.
undefinedچهار، در دنیای امروز آمادگی برای جهاد و مبارزه، نیازمند رویکردی متعادل بوده. مبارزه می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد؛ از جمله مبارزه فکری، فرهنگی و اجتماعی برای ترویج صلح و عدالت. در نتیجه ارزشمند آن است که تعالیم دینی به صورتی تفسیر شوند که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، رشد معنوی و انسان‌دوستی را ترویج دهند، نه فقط تقابل و دشمنی را دامن زند.
undefinedدر قرآن، آیاتی وجود دارد که بر دفاع از حق تأکید دارند. مثلاً آیه ۲۱۷ سوره بقره به دفاع در مقابل ظلم اشاره می‌کند، اما تأکید دارد که تجاوزکاران را دوست ندارد: وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِینَ. قرآن کریم همچنین به ارزش‌های دیگری مانند رحمت و بخشش نیز تشویق می‌کند؛ مثلاً در آیه ۹۹ از سوره حجرات، رحمت و بخشش را به عنوان ارزشی قوی معرفی می‌کند. عنوان عمل صالح در قرآن و سنت نیز به کارهایی اشاره دارد که به رشد فردی و اجتماعی کمک می‌کند و رضایت خداوند را در پی دارد: در آیه ۹۷ سوره نحل، از پاداش‌های عمل صالح سخن به میان آمده است، بدون اینکه صراحتاً به موضوع به خشم آوردن دشمن اشاره کند.
undefinedحضرت علی در نهج البلاغه به جهاد به عنوان بالاترین اعمال تأکید دارد اما ضمن آن به عدالت، حکمت و صبر نیز توجه دارد. جهاد در اسلام، شرایط و ضوابطی مشخص دارد و نباید صرفاً به معنای جنگ فیزیکی باشد؛ در متون دینی، جهاد اکبر به عنوان جهاد با نفس مطرح شده است که تأکید بیشتری بر خودسازی دارد.
undefinedدر نتیجه دین اسلام بیشتر از خشم و دشمنی، بر صلح، برادری و همکاری تأکید دارد، مگر در مواردی که دفاع از حق و جلوگیری از ظلم لازم باشد. تحریک دشمن نباید هدف قرار گیرد، بلکه باید اصلاح مسیر و ترویج ارزش‌های انسانی و دینی در اولویت باشد.#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۱۰

undefinedکاظم جلالی سفیر ایران در روسیه: روس‌ها علاوه بر خط آهن رشت-آستارا تمایل دارند با سرمایه‌گذاری خودشان خط آهنی با عرض ریلی استاندارد روسی از پارس آباد تا بندر عباس تاسیس کنند.
دقت کنید با عرض ریلی خودشان... برای اینکه کل خط در اختیار خودشان باشد. نوع تعامل روسیه با ایران مهم است
undefined داوود حشمتی#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۲۵

undefined دو پیام مهم ایلان ماسک در مذاکره با نماینده ایران چه بود؟ / کارشناس شبکه فاکس نیوز:
"اول اینکه شماها بیشتر از 300 بار به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کردین، موشک بالستیک به کشتی‌های جنگی شلیک کردین و در حال تلاش برای نابودی اسرائیلید، اگه بخواید رابطه داشته باشیم، این حملات باید متوقف بشه ... دوماً ترامپ مایل به همکاری با شماست، اگه سلاح هسته‌ای نسازید!"#عصراندیشه@Asreandisheh

۹:۲۲

۲۹ آبان

مجله عصراندیشه
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ای در ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران قسمت اولundefined دو دیدگاه در میان فقهای شیعه وجود دارد که یکی از آن دو هم دارای دو قرائت متفاوت است و درنتیجه به سه دیدگاه مختلف می‌رسیم. توضیح قضیه آن است که برای پیدا کردن جواب این سؤال باید به سراغ نظریات فقهای شیعه در باب ولایت فقیه برویم. در این مورد دو نظر از میان دیدگاه‌ها مهم‌تر تلقی می‌شوند؛ یکی نظریه انتصاب است که در طول تاریخ فقه شیعه اکثریت قاطع فقها طرفدار همین نظر بوده‌اند و دیگری نظریه انتخاب که در سال‌های بعد از انقلاب ازسوی مرحوم ‌آیت‌الله منتظری مطرح شد و بعد از طرح ایشان بعضی فقها از آن تبعیت کردند؛ مثل مرحوم ‌آیت‌الله آصفی که بعد از تألیف کتاب مرحوم آقای منتظری، ایشان هم کتابی تحت عنوان «ولایة الأمر في عصر الغیبة» نوشت و از نظر او تبعیت و دفاع کرد. غیر از این دو نظریه، یعنی انتصاب و انتخاب که معروف‌ترین نظریات موجود در میان فقهای شیعه در باب ولایت فقیه هستند، نظریات دیگری هم هست که البته طرفداران کم‌تری نسبت به این دو دارد؛ مثلاً نظریه مرحوم شهید سید محمدباقر صدر، نظریه مرحوم ‌آیت‌الله سید محمد شیرازی تحت عنوان «شوری الفقهاء المراجع» و نظریه مرحوم آقای محمدمهدی شمس‌الدین که زمانی رئیس مجلس شیعی لبنان بود. #عصراندیشه @Asreandisheh
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ایدر ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست
undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانقسمت دومundefined
در طول تاریخ فقه شیعه اکثریت فقها از نظریه انتصاب دفاع کرده‌اند. مطابق این نظریه، باید دو قرائت را از هم تفکیک کنیم که یکی قرائت رایج از این نظریه و دیگری قرائت مرحوم امام خمینی از آن است. توضیح قضیه این است که مطابق‌ قرائت رایج از نظریه انتصاب، ائمه (ع) به فقیه جامع‌الشرایط برای اداره امور اعطای ولایت کرده‌اند و این ولایت بالفعل است؛ بنابراین پذیرش مردم در تحقق این ولایت یا جواز اِعمال این ولایت هیچ‌گونه دخالتی ندارد. پس در واقع نقش مردم در این میان فقط ولایت‌پذیری است؛ یعنی مکلف‌اند که ولایت فقیه عادل جامع‌الشرایط را بپذیرند و زمینه را برای اجرای ولایت او یعنی تصدی قدرت ازسوی او فراهم کنند. این همان دیدگاهی است که اصطلاحاً بعضی از معاصران از آن تعبیر به این کرده‌اند که مردم در تأسیس حکومت اسلامی و استمرار آن نقش کارآمدی دارند؛ به این معنا که اگر حکومت بخواهد کارآمد باشد، یعنی بتواند به اهداف خود برسد و کاری از آن در راستای تحقق اهدافش برآید، باید از پشتیبانی مردم برخوردار باشد؛ بنابراین مشخصاً اگر این سؤال مطرح شود که آیا درصورتی‌که مردم حکومت اسلامی را قبول نداشته باشند، تشکیل آن مشروعیت دارد یا خیر، طرفداران این قرائت رایج از نظریه انتصاب پاسخ مثبت می‌دهند. اگر فقیه جامع‌الشرایط مورد قبول مردم نباشد، آیا او شرعاً مجاز است تشکیل حکومت دهد؟ آن‌ها می‌گویند بله شرعاً مجاز است.#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۲۹

undefined کنایه روزنامه دولت به مجلس به دلیل مخالفت با اصلاح قانون بکارگیری افراد در مشاغل حساس؛ حضور ظریف در معاونت راهبردی با مقامات عالی نظام هماهنگ شده!
روزنامه ایران نوشت:

حضور ظریف در معاونت راهبردی رئیس‌جمهور به نحوی با موافقت مقامات عالی نظام انجام شده و بر این اساس بر خلاف فضاسازی نمایندگان ناموافق که مدعی هستند دولت لایحه اصلاحیه مذکور را صرفاً برای حل مسأله حضور ظریف در کابینه مطرح کرده‌، این لایحه به معنای واقعی کلمه تلاشی برای اصلاح قانونی است که ایران را از خدمات فرزندان توانمند خود محروم می‌سازد و بهره‌مندی نظام سیاسی را از ظرفیت‌های موجود محدود می‌کند.#عصراندیشه@Asreandisheh

۵:۱۴

undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ایدر ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست
undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانقسمت سومundefined
اگر این فقیه جامع‌الشرایط مقبول مردم نباشد، آیا می‌تواند تشکیل حکومت دهد؟ یعنی آیا عملاً امکان این کار برای او فراهم می‌شود؟ پاسخ این است که اگر مقبول مردم نباشد، در کثیری از اوقات عملاً نمی‌تواند تشکیل حکومت دهد. بله، برای آن‌که عملاً بتواند تشکیل حکومت دهد، به آرای اکثریت مردم نیاز ندارد؛ بلکه همین مقدار که گروهی از مردم - خصوصاً اگر گروه ذی‌نفوذ و توانمندی باشند و بتوانند پست‌ها و مراکز حساس کشور را در اختیار بگیرند - از او حمایت و پشتیبانی نمایند، عملاً برای تحقق تصدی حکومت ازسوی چنین فقیهی کفایت می‌کند. پس مطابق این قرائت رایج از نظریه انتصاب، نقش مردم در مشروعیت حکومت اسلامی منتفی است.#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۵:۵۹

thumnail
undefinedشماره جدید مجله اندیشه پویا منتشر شد#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۶:۱۴

undefinedایران‌تایمز نوشت:undefined گزارش مدیرکل آژانس به اعضای شورای حکام بیرون آمد که گفته اورانیوم ۶۰ درصد ایران با افزایش ۱۸ کیلوگرم به ۱۸۲ کیلوگرم رسیده است.
در صورت تغلیظ این میزان اورانیوم به غلظت ۹۰ درصد ایران می‌تواند با آن ۴ بمب اتمی بسازد.
#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۷:۵۷

۳۰ آبان

undefinedشبکه نسیم برنامه مذهبی پخش میکندشبکه دو برنامه‌های سیاسی‌اش بیش از شبکه خبر شدهشبکه ملی یک هم که اصلا معلوم نیست از آنتن چه میخواهدوقتی مدیر شبکه‌ به مدیر پخش تنزل پیدا میکند، همین میشود که اکثر شبکه‌ها ماموریتشان را فراموش میکنند و دیگر خبری از شبکه سرگرمی یا خانواده نیست
undefined سیدمحمدصادق لواسانی (@smslavasani)#عصراندیشه@Asreandisheh

۳:۵۸

undefinedانتظار از سیاستundefinedدکتر جواد کاشی: در دهه هفتاد سوال «انتظار از دین» در ذهنیت اهل فکر و نظر محوریت پیدا کرد. کاش قبل از آن سوال «انتظار از سیاست» را طرح کرده بودیم و به آن می‌اندیشیدیم. هر پاسخی به پرسش «انتظار از سیاست» پیامدهای تلخ و شیرین خود را در همه عرصه‌ها به بار می‌آورد منجمله بر دین. تجربه جنگ هشت ساله با عراق، پاسخی به پرسش انتظار از سیاست ساخت و پیش روی ما قرار داد: اقتدار، عزت و شکوه. نظام سیاسی با این پاسخ سامان یافت و مسیر خود را پی گرفت. ما در انتخاب میان دو گزینه «عزت و ذلت» قرار گرفتیم. پیداست که نباید تن به ذلت می‌دادیم و همیشه در جهت عزت و اقتدار و شکوه ملی حرکت می‌کردیم.  این امکان وجود داشت که به پرسش انتظار از سیاست، پاسخ دیگری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادیم و در مقابل دوگانه‌های دیگر قرار می‌گرفتیم. «فضیلت» یک پاسخ دیگر به سوال انتظار از سیاست بود. آن را رها کردیم. فضیلت در ادبیات سیاسی به معنای اولویت بخشی به خیر عمومی در مقابل خیر یا نفع خصوصی است. اگر انتخابش کرده بودیم در میان دوگانه آنچه خیر عموم مردم را تامین می‌کند و آنچه نفع یک گروه خاص را قرار داشتیم.  رفاه و خوشی یک پاسخ دیگر به پرسش ما بود. آنگاه می‌توانستیم در دوگانه هر آنچه موجبات رفاه و شادی اکثر مردم است و آنچه سبب رفاه و خوشی اقلی از مردم قرار داشتیم. آزادی یک پاسخ دیگر بود. آنگاه می‌توانستیم در دوگانه کاستی یا افزونی هستی آزاد تک تک شهروندان قرار داشته باشیم. گسترش میدان رقابت یک پاسخ دیگر بود. اگر آن را اختیار کرده بودیم می‌توانستیم به عرصه سیاسی به مثابه میدان بازی بیاندیشیم تا خود را در دوگانه برد و باخت بیابیم. آنگاه از یکی دو باخت، خود را نمی‌باختیم و آماده بازی‌های بعد می‌شدیم. اختیار هر پاسخی به سوال انتظار از سیاست، پیامدهای خود را به بار خواهد آورد. می‌توانستیم انتخاب‌های دیگر کنیم و اینک در موضع پاسخ‌گویی به پرسش‌های دیگر باشیم. سخت است، اما می‌توانستیم به توازن میان این همه بیاندیشیم. متاسفانه مثل کشتی بانانی عمل شد که همه چیز را هیزم سوخت حرکت کشتی می‌کنند منجمله بدنه خود کشتی‌ را. اگر هم فر و شکوه و عزت نصیب ایران شده، باید پاسخ دهیم چقدر یک جامعه و حکومت فضیلت‌مند داریم به طوری که دلمشغول خیر عمومی مردم باشیم؟ رفاه و خوشی مردم را تا کجا افزون کرده‌ایم؟ چقدر مردم احساس آزادی در انتخاب و مشارکت و زندگی می‌کنند، چقدر آموخته‌ایم با قواعد یک بازی منصفانه در داخل، منطقه و عرصه بین‌الملل بازی کنیم؟ اقتدار و عزت را نمی‌توان از دایره حیات سیاسی حذف کرد. اما امروز بیش از هر وقت نیازمند آن هستیم که پنجره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر را هم به پرسش انتظار از سیاست بگشائیم. نباید آنچه تاریخ پیش روی ما قرار داده، به تقدیر و زندان ما تبدیل شود. برخیزیم پنجره‌ها را بگشائیم. #عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۱۳

مجله عصراندیشه
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ای در ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران قسمت سومundefined اگر این فقیه جامع‌الشرایط مقبول مردم نباشد، آیا می‌تواند تشکیل حکومت دهد؟ یعنی آیا عملاً امکان این کار برای او فراهم می‌شود؟ پاسخ این است که اگر مقبول مردم نباشد، در کثیری از اوقات عملاً نمی‌تواند تشکیل حکومت دهد. بله، برای آن‌که عملاً بتواند تشکیل حکومت دهد، به آرای اکثریت مردم نیاز ندارد؛ بلکه همین مقدار که گروهی از مردم - خصوصاً اگر گروه ذی‌نفوذ و توانمندی باشند و بتوانند پست‌ها و مراکز حساس کشور را در اختیار بگیرند - از او حمایت و پشتیبانی نمایند، عملاً برای تحقق تصدی حکومت ازسوی چنین فقیهی کفایت می‌کند. پس مطابق این قرائت رایج از نظریه انتصاب، نقش مردم در مشروعیت حکومت اسلامی منتفی است. #عصراندیشه @Asreandisheh
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ایدر ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست
undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانقسمت چهارمundefined
undefinedیک قرائت دوم از نظریه انتصاب وجود دارد که قرائت مرحوم امام (ره) است. امام خمینی (ره) با این‌که طرفدار نظریه انتصاب بود، ولی در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی دیدگاه متفاوتی با اکثریت قاطع طرفداران این نظریه داشت.undefinedاستفتایی که دبیرخانه مرکزی ائمه ‌جمعه در سال ۶۶ از مرحوم امام به عمل آورد، این بود که فقیه ‌جامع‌الشرایط در چه صورت ولایت دارد؟ امام (ره) در پاسخ بیان داشتند فقیه ‌جامع‌الشرایط در همه صور ولایت دارد ولکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی به آرای اکثریت مسلمانان بستگی دارد که در صدر اسلام از آن به بیعت با ولی مسلمین تعبیر می‌شد و در قانون اساسی هم از آن یاد شده است. در این عبارت، امام (ره) دو موضوع را از هم تفکیک کرده و در ابتدا می‌فرماید فقیه ‌جامع‌الشرایط در همه صور ولایت دارد و اضافه می‌کند ولکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی به آرای اکثریت مسلمین بستگی دارد؛ یعنی امام (ره) بین ثبوت ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط و تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی تفکیک می‌کند و برای مطلب اول که ثبوت فقیه ‌جامع‌الشرایط است هیچ شرطی قائل نمی‌شود و نمی‌گوید ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط به این شرط یا فلان عامل دیگر بستگی دارد؛ اما بعد با آوردن «لکن» و استدراک، در مورد تولی امور مسلمین صریحاً می‌گوید به آرای اکثریت مسلمانان بستگی دارد.#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۲۸

undefinedچند خبر درباره سیاست‌خارجی در روز جاری
undefinedبا پیشنهاد خوب اما دیرهنگام ایران مبنی برتوقف غنی سازی ۶۰ درصد، آنطورکه از توصیه گروسی به شورای حکام برمیآید، اوتلویحا خواستارآن شده لحن وبرخی گزاره ها در قطعنامه کنونی تغییر کند تا با از بین رفتن احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، راه برای پیشنهاد جدید تهران باز بماند
undefined مریم سالاری (@SalariMaryam)
undefinedرویترز و NHK می گویند ایران پیشنهاد کرده در صورتی که غرب علیه ایران قطعنامه صادر نکند حاضر است میزان ذخیره اورانیوم 60 درصد را در حد فعلی نگه دارد. هنوز این خبر تایید نشده است اما گویای احساس خطر ایران از بابت صدور قطعنامه و ارجاع عدم پای بندی non-compliance  به شورای امنیت است
undefined Rahman Ghahremanpour (@RGhahremanpour)
undefinedگروسی: در پارچین و طالقان سایت های هسته ای نیستاطلاعاتی نداریم که تایید کند که در پارچین و طالقان فعالیت هسته ای وجود دارد#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۵:۱۲

۱ آذر

undefinedآیت‌الله سبحانی در دیدار معاون رئیس جمهور: اگر قرار است روزی به تعطیلی‌ اضافه شود مصلحت دین و کشور لحاظ شود

undefined️ زمانی که قانون اساسی را تصویب کردیم، جمعه را به عنوان روز تعطیل رسمی انتخاب کردیم و نباید در آن تغییری ایجاد شود و اگر قرار است روزی به اضافه شود مصلحت دین و کشور لحاظ شود.
#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۳۰

مجله عصراندیشه
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ای در ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران قسمت چهارمundefined undefinedیک قرائت دوم از نظریه انتصاب وجود دارد که قرائت مرحوم امام (ره) است. امام خمینی (ره) با این‌که طرفدار نظریه انتصاب بود، ولی در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی دیدگاه متفاوتی با اکثریت قاطع طرفداران این نظریه داشت. undefinedاستفتایی که دبیرخانه مرکزی ائمه ‌جمعه در سال ۶۶ از مرحوم امام به عمل آورد، این بود که فقیه ‌جامع‌الشرایط در چه صورت ولایت دارد؟ امام (ره) در پاسخ بیان داشتند فقیه ‌جامع‌الشرایط در همه صور ولایت دارد ولکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی به آرای اکثریت مسلمانان بستگی دارد که در صدر اسلام از آن به بیعت با ولی مسلمین تعبیر می‌شد و در قانون اساسی هم از آن یاد شده است. در این عبارت، امام (ره) دو موضوع را از هم تفکیک کرده و در ابتدا می‌فرماید فقیه ‌جامع‌الشرایط در همه صور ولایت دارد و اضافه می‌کند ولکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی به آرای اکثریت مسلمین بستگی دارد؛ یعنی امام (ره) بین ثبوت ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط و تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی تفکیک می‌کند و برای مطلب اول که ثبوت فقیه ‌جامع‌الشرایط است هیچ شرطی قائل نمی‌شود و نمی‌گوید ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط به این شرط یا فلان عامل دیگر بستگی دارد؛ اما بعد با آوردن «لکن» و استدراک، در مورد تولی امور مسلمین صریحاً می‌گوید به آرای اکثریت مسلمانان بستگی دارد. #عصراندیشه @Asreandisheh
undefinedحکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله‌ایدر ثبوت ولایت برای فقیه رأی مردم شرط نیست
undefinedگفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا؛ حقوق‌دان و عضو هیئت‌ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانقسمت پنجمundefined
پس امام دو مقام یا مرحله را از هم جدا می‌کند که یکی مرحله ثبوت ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط و دیگری مرحله تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی است که می‌توانیم از آن به مرحله اعمال ولایت تعبیر کنیم؛ یعنی مرحله اول ثبوت ولایت و مرحله دوم اعمال ولایت است. در ثبوت ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط به عقیده امام، هیچ شرطی مطرح نیست؛ زیرا ثبوت ولایت برای فقیه ‌جامع‌الشرایط فقط به اعطای ولایت از سوی ائمه (ع) به چنین فقیهی نیاز دارد و ائمه (ع) نیز مطابق روایتی که در باب ولایت فقیه داریم و حضرت امام و دیگران هم این روایات را مورد بررسی قرار دادند، ولایت را به کسی که فقیه باشد و دیگر شرایط لازم مانند عدالت و کفایت را داشته باشد تفویض کرده‌اند. منظور این است که در مرحله تفویض ولایت از سوی ائمه (ع) به فقیه ‌جامع‌الشرایط رأی، خوش‌آمد، مقبولیت و آرای اکثریت مردم به هیچ‌وجه دخالتی ندارد. اما تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی یعنی اعمال ولایت؛ همان ولایتی که ائمه (ع) به فقیه جامع‌الشرایط دادند و فقیه می‌خواهد آن را اعمال کند؛ آن هم نه اعمال محدود و در محدوده قضاوت یا اجرای حدود یا امور حسبیه بلکه اعمال در حد تشکیل حکومت اسلامی، یعنی یک اعمال مُوسّع. چون ممکن است تولی امور مسلمین دارای مراتب مختلفی باشد، امام با عطف تفسیری این تولی امور مسلمین را تبیین می‌کند و می‌گوید تشکیل حکومت اسلامی؛ یعنی منظورم از مرحله دوم، اعمال ولایت است ازسوی فقیه ‌جامع‌الشرایط در یک محدوده وسیع که همان تشکیل حکومت اسلامی است.#عصراندیشه@Asreandisheh

۴:۴۵

undefinedعواقب حکم بازداشتِ نتانیاهو و گالانت!
undefinedحکم بازداشت بنیامین نتانیاهو و یوآف گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی چه عواقبی برای آنها خواهد داشت؟به لحاظ عملی، همان عواقبی که برای ولادیمیر پوتین و عمرالبشیر به دنبال داشته است؛ یعنی تقریباً هیچ!با این حال، گالانت و نتانیاهو برای سفر به کشورهای عضو دیوان کیفری با مشکلات بسیاری روبرو خواهند داشت. ضمن آنکه حکم بازداشت، به لحاظ اخلاقی به حیثیت آنان به سختی آسیب خواهد زد.در این میان اما دیوان کیفری بین‌المللی هم از عواقب صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت در امان نخواهد ماند. به احتمال زیاد دولت ترامپ و کنگرۀ آمریکا، دیوان را تحریم و برای آن دردسرهای بسیاری ایجاد خواهند کرد چرا که مقام‌های اسرائیلی "خط قرمز" آنان محسوب می‌شوند!به نظرم حتی ممکن است کریم اسد احمد خان دادستان دیوان کیفری که برای صدور حکم بازداشت دو مقام فعلی و سابق اسرائیلی تلاش فراوان کرد، قربانی این تلاش شود. در هفته‌های اخیر رسانه‌ها از تحقیقات قضایی از کریم خان در یک پروندۀ "تعرض جنسی" خبر داده‌اند! #احمد_زیدآبادی #عصراندیشه@Asreandisheh

۱۶:۴۵

undefined درباره نقل‌قول معاون حقوقی رییس‌جمهور از رهبر معظم انقلاب درباره قانون مشاغل حساس
undefinedمجید انصاری مدعی شد که «رهبری شخصا به دکتر پزشکیان فرمودند با اصلاح قانون تابعیت قهری موافق هستم؛ گفتند نظر من را در مجلس اعلام کنید تا این قانون مانع استفاده از نیرو‌ها در مشاغل مختلف نشود»
سایت انتخاب با این نقل قول از انصاری، نوشته است که دولت اکنون با ارسال لایحه ای قصد اصلاح این قانون را دارد. یک فوریت بررسی این اصلاحیه اما در مجلس رد شده است.
اما احسان صالحی دبیر سابق شورای اطلاع رسانی دولت در رشته‌توییتی نوشته است:
بر مبنای قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، تابعیت مضاعف یک فرد و فرزندان و همسر او، مانع انتصاب در مشاغل حساس است. دولت چهاردهم این قانون را مشکلی برای برخی انتصابات خود می‌دانست لذا به‌عنوان اولین لایحه خود، اصلاحیه‌ای برای این قانون به مجلس داد.در لایحه دولت، بکلی موضوع تابعیت همسر و فرزندان حذف شده است تا فردی که خود تابعیت کشور دیگری را ندارد اما همسر و یا فرزندانش تابعیت مضاعف دارند امکان انتصاب در مشاغل حساس را از دست ندهد.آنچه مجلس روز یکشنبه به آن رأی نداد یک فوریت رسیدگی به این اصلاحیه بود.اما آنچه معاون حقوقی رییس‌جمهور، از رهبر معظم انقلاب درباره قانون مذکور نقل کرده و از آن به‌عنوان تأیید لایحه دولت استفاده شده است، تفاوت فاحشی با پیشنهاد دولت دارد.‏آقای انصاری گفته است «رهبر معظم انقلاب شخصا به دکتر پزشکیان فرمودند با اصلاح قانون تابعیت قهری موافق هستم، نظر من را در مجلس شورای اسلامی اعلام کنید»با فرض صحت این نقل قول، مشخص است که فرمایش رهبری مشخصا درباره تابعیت قهری است یعنی چنانچه فرزند فردی در کشوری دیگر متولد شده ‏و آن کشور بر اساس نظام خاک به فرزند تابعیت داده، امکان انتصاب پدر در مشاغل حساس، بخاطر تابعیت قهری فرزند، سلب نشود.اما در لایحه پیشنهادی دولت، تفکیکی بین تابعیت قهری و اکتسابی نشده و بکلی مانع تابعیت مضاعف فرزندان و همسر برای انتصاب در مشاغل حساس از قانون حذف شده است.‏بر این اساس پروژه سرکوفت‌زنی به مجلس با استناد به نظر منسوب به رهبر معظم انقلاب، بلاوجه است و آنچنان که آقای انصاری گفته نظر ایشان صرفا درباره اصلاح تابعیت قهری است. اما در لایحه دولت تفکیکی در این زمینه نشده است.
#عصراندیشه@Asreandisheh

۱۹:۰۰

undefined تحلیل علی لاریجانی از تلاش‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران: آنها دنبال یک رفتار نیشگونانه نسبت به ایران هستند که ما چون در آنجا [جبهه مقاومت] مثلاً موفق نشدیم به شما ضربه بزنیم
علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب:undefinedمن این قطعنامه‌ای که الان در آژانس کشورهای غربی دارند دنبال می‌کنند، یادم می‌آید که شبیه به همان کاری بود که بعد از جنگ ۳۳ روزه، اینها انجام دادند. آن موقع آقای کیسینجر گفته بود الان که این بحران منطقه به وجود آمده، خب یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. حالا بحران در لبنان است، اینها سر مسئله‌ی هسته‌ای ما، گفتند ما قطعنامه می‌خواهیم بدهیم که به محض اینکه وضع در جنگ ۳۳ روزه عوض شد و در واقع رژیم صهیونیستی فهمید دیگر نمی‌تواند جلو برود در این قضیه، خب رفتند دنبال آتش‌بس و همان موقع یک مرتبه گفتند یک قطعنامه داریم می‌دهیم علیه ایران. آن موقع من یادم است آقای سولانا زنگ زد به من و گفت که من خیلی متأسفم، چون خرابکارها کار خودشان را کردند. یعنی یک تلقی اشتباهی برایشان پیش آمد. خب حالا ببینید مثلاً از آن موقع که اینها قطعنامه دادند برای جلوگیری از تکنولوژی هسته‌ای، جلوگیری شد؟ یعنی ایران ضعیف شد از آن موقع تا به حال؟ خودشان دارند می‌بینند. الان هم یک اشتباه مشابهی دارند می‌کنند.
undefinedمن تحرکی که الان کشورهای اروپایی دارند ایجاد می‌کنند برای قطعنامه در آژانس را از این سنخ می‌بینم .درواقع دنبال یک رفتار نیشگونانه نسبت به ایران هستند که ما چون در آنجا مثلاً موفق نشدیم به شما ضربه بزنیم یک جای دیگر به شما ضربه می‌زنیم .منتها یک اشتباهی دارند می‌کنند؛ ببینید وقتی فرض کنیم ما همان روش گذشته را ادامه می‌دهیم در قبل که شما قطعنامه صادر کردید برای ایران مزاحمت ایجاد کردید از نظر اقتصادی، ولی ایران توانست خودش را یک قدری باز بیابد. از نظر هسته‌ای شما پیش بردید یا ایران قوی‌تر شد؟ تکنولوژی‌های جدید هسته‌ای پیدا کرد و الان غنی‌سازی‌اش را برده بالای ۶۰ درصد. پس شما موفق نبودید. بله؛ یک خسارت اقتصادی به ما زدید ولی آن کاری که میخواستید که این نبود؛ کاری که میخواستید این بود که ایران را از نظر هسته‌ای متوقف کنید. بعد هم نتیجه‌اش این بود که بعد از یک مدتی آمدید گفتید بیایید تفاهم کنیم. تفاهم کردیم باز دوباره آمریکایی‌ها خلف وعده کردند. خب الان در موقعیت مختلفی هستیم. به‌هرحال ما غنی‌سازی را گسترش دادیم و غنی‌ُسازی را بردیم بالای ۶۰ درصد.
undefinedشما با تجربه‌ای که برای منصرف کردن ایران دارید و دیدید که نمی‌شود، پس دو تا راه بیشتر پیش رویتان ندارید؛ یکی برگردید به همان برجامی که تصویب شده -خب ایران همیشه به شما گفته بیایید برگردید اشتباهتان را حل کنید البته خسارتهای ما را هم باید بهنحوی تأمین کنید-؛ یک راه دیگرش هم این است که خیلی خب، قبول ندارید؟ -چون شنیدم دولت جدید ایالات متحده گفته «ما آن برجام را اصلاً قبول نداریم چون ایرانی‌ها سر ما را کلاه گذاشتند!»- آن وحی منزل نیست، خب بیایید سر موضوع جدید: شما می‌گویید «ایران هسته‌ای را ما قبول داریم. به سمت بمب نرود عیب ندارد!»؛ ما غنی‌سازی در این حد داریم، خب بیایید توافق کنید -که ایران یک شروطی دارد برای این امر با توجه به تجربه‌ی گذشته- ما به سمت بمب نمی‌رویم، شما هم شروط ما را بپذیرید. توافق بعدی بکنید. بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم شما رفتار غلط قبلی‌تان را دنبال کنید. ولی به‌هرحال این هم یک راه‌حل است. بیایید از این راه‌حل استفاده کنید./ khamenei.ir
#عصراندیشه@Asreandisheh

۲۱:۲۱

۲ آذر

مجله عصراندیشه
undefined تحلیل علی لاریجانی از تلاش‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران: آنها دنبال یک رفتار نیشگونانه نسبت به ایران هستند که ما چون در آنجا [جبهه مقاومت] مثلاً موفق نشدیم به شما ضربه بزنیم علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب: undefinedمن این قطعنامه‌ای که الان در آژانس کشورهای غربی دارند دنبال می‌کنند، یادم می‌آید که شبیه به همان کاری بود که بعد از جنگ ۳۳ روزه، اینها انجام دادند. آن موقع آقای کیسینجر گفته بود الان که این بحران منطقه به وجود آمده، خب یک قطعنامه علیه ایران بدهیم. حالا بحران در لبنان است، اینها سر مسئله‌ی هسته‌ای ما، گفتند ما قطعنامه می‌خواهیم بدهیم که به محض اینکه وضع در جنگ ۳۳ روزه عوض شد و در واقع رژیم صهیونیستی فهمید دیگر نمی‌تواند جلو برود در این قضیه، خب رفتند دنبال آتش‌بس و همان موقع یک مرتبه گفتند یک قطعنامه داریم می‌دهیم علیه ایران. آن موقع من یادم است آقای سولانا زنگ زد به من و گفت که من خیلی متأسفم، چون خرابکارها کار خودشان را کردند. یعنی یک تلقی اشتباهی برایشان پیش آمد. خب حالا ببینید مثلاً از آن موقع که اینها قطعنامه دادند برای جلوگیری از تکنولوژی هسته‌ای، جلوگیری شد؟ یعنی ایران ضعیف شد از آن موقع تا به حال؟ خودشان دارند می‌بینند. الان هم یک اشتباه مشابهی دارند می‌کنند. undefinedمن تحرکی که الان کشورهای اروپایی دارند ایجاد می‌کنند برای قطعنامه در آژانس را از این سنخ می‌بینم .درواقع دنبال یک رفتار نیشگونانه نسبت به ایران هستند که ما چون در آنجا مثلاً موفق نشدیم به شما ضربه بزنیم یک جای دیگر به شما ضربه می‌زنیم .منتها یک اشتباهی دارند می‌کنند؛ ببینید وقتی فرض کنیم ما همان روش گذشته را ادامه می‌دهیم در قبل که شما قطعنامه صادر کردید برای ایران مزاحمت ایجاد کردید از نظر اقتصادی، ولی ایران توانست خودش را یک قدری باز بیابد. از نظر هسته‌ای شما پیش بردید یا ایران قوی‌تر شد؟ تکنولوژی‌های جدید هسته‌ای پیدا کرد و الان غنی‌سازی‌اش را برده بالای ۶۰ درصد. پس شما موفق نبودید. بله؛ یک خسارت اقتصادی به ما زدید ولی آن کاری که میخواستید که این نبود؛ کاری که میخواستید این بود که ایران را از نظر هسته‌ای متوقف کنید. بعد هم نتیجه‌اش این بود که بعد از یک مدتی آمدید گفتید بیایید تفاهم کنیم. تفاهم کردیم باز دوباره آمریکایی‌ها خلف وعده کردند. خب الان در موقعیت مختلفی هستیم. به‌هرحال ما غنی‌سازی را گسترش دادیم و غنی‌ُسازی را بردیم بالای ۶۰ درصد. undefinedشما با تجربه‌ای که برای منصرف کردن ایران دارید و دیدید که نمی‌شود، پس دو تا راه بیشتر پیش رویتان ندارید؛ یکی برگردید به همان برجامی که تصویب شده -خب ایران همیشه به شما گفته بیایید برگردید اشتباهتان را حل کنید البته خسارتهای ما را هم باید بهنحوی تأمین کنید-؛ یک راه دیگرش هم این است که خیلی خب، قبول ندارید؟ -چون شنیدم دولت جدید ایالات متحده گفته «ما آن برجام را اصلاً قبول نداریم چون ایرانی‌ها سر ما را کلاه گذاشتند!»- آن وحی منزل نیست، خب بیایید سر موضوع جدید: شما می‌گویید «ایران هسته‌ای را ما قبول داریم. به سمت بمب نرود عیب ندارد!»؛ ما غنی‌سازی در این حد داریم، خب بیایید توافق کنید -که ایران یک شروطی دارد برای این امر با توجه به تجربه‌ی گذشته- ما به سمت بمب نمی‌رویم، شما هم شروط ما را بپذیرید. توافق بعدی بکنید. بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم شما رفتار غلط قبلی‌تان را دنبال کنید. ولی به‌هرحال این هم یک راه‌حل است. بیایید از این راه‌حل استفاده کنید./ khamenei.ir #عصراندیشه @Asreandisheh
undefined مُصطفی فقیهی Mostafa Faghihi (@Faghihimostafa1):
مهمتر از پیام پُراهمیت لاریجانی به ترامپ پیرامون «مذاکره برای توافقی جدید» -که پیشتر از سوی تهران رد می‌شد- محل انتشار این مصاحبه است که پیغام لاریجانی به ساکن جدید کاخ سفید را با پشتیبانی تمام عیار حاکمیت همراه می‌کند.این پازل می‌تواند با انتصاب احتمالی او به دبیری شورای عالی امنیت ملی، کامل شود.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined انتخاب (@Entekhab\_News):undefined در گفتگو با وبسایت Khamenei .ir ؛
علی لاریجانی:شنیدم دولت جدید ایالات متحده گفته «ما برجام را اصلاً قبول نداریم چون ایرانی‌ها سر ما را کلاه گذاشتند!»
آن وحی منزل نیست، خب بیایید سر موضوع جدید ...#عصراندیشه@Asreandisheh

۶:۲۲