توضیحات دو جدول بالا
محارم سببی داماد
در ازدواج دو دسته از زنان نامحرم بر مرد محرم ميشوند يک دسته هنگام عقد و يک دسته بعد از نزديکي.
هنگام عقد = مادر، مادر بزرگ، جده زن هر چه رو به بالا رود. بعد آمیزش = دختر، نوه، نتیجه زن هرچه رو به پایین رود.
محرميت داماد با مادر زن و مادر بزرگ او
هنگام عقد (دائم يا موقّت) مادر، مادر بزرگ و جده زن (پدری و مادری) هرچه بالا روند با داماد محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت هميشگي است يعني حتي اگر عقد چند لحظه باشد و بلافاصله جدا شوند و يا با هم زندگي کنند و همبستر شوند و يا نشوند و يا زن طلاق بگيرد و بعد از طلاق با شخصي ديگري ازدواج کند يا زن بميرد، باز هم مادر و مادر بزرگ او براي هميشه با اين مرد محرم ميباشند.
نامادری همسر
داماد فقط به مادر زن خود محرم است و اگر زن نامادری دارد داماد به او محرم نیست.
محرميت ناپدري با دختر، نوه و نتیجه همسر بعد از نزدیکی
اگر مردي زني را عقد كند و با او نزديكي نمايد، دختر و نوه دختري و پسري آن زن هر چه پايين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم ميشوند، ولي قبل از نزديکي محرم نيستند.
نکته اين محرميت ناپدری هميشگي است یعنی: فرقي ندارد که زن فوت کند يا زنده باشد، يا زن و شوهر از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، عقد موقت باشد يا دائم، حتي اگر زن طلاق بگيرد و بعد از طلاق با شخصي ديگري ازدواج کند و از آن شوهر دختردار شود آن دختر نيز به شوهر اول اين زن محرم است.
محرمیت ناپدری با دختر و عروس زن
دختر زن فقط با ناپدري محرم است و با پدر، پسر، برادر، عمو و دایی ناپدري محرم نيست.
عروس زن با هيچ کدام از اقوام ناپدری شوهرش حتي با خود ناپدري هم محرم نيست.
نکته مهم در اين مسئله دقت شود:
ناپدري تا آميزش نکند به فرزندان و نوههاي زن محرم نميشود. نامادري در هنگام عقد با فرزندان و نوههاي مرد محرم ميشود.خانوادههايي که بچهدار نميشوند فرزندي را براي بزرگ کردن ميگيرند و خانوادههايي که فرزند پسر را انتخاب ميکنند، اين فرزند پسر بايد کمتر از دوسال داشته باشد و با شرائط ذکر شده در رساله، شير داده شود تا محرميت حاصل شود. اما اگر پسر کوچکي را با مادر آن زن عقد کنند تا به دختر اين زن محرم شود، تا دخول نشود آن پسر به اين زن محرم نميشود اين مطلب فرق دارد با جايي که دختر کوچکي را به پدر مردي عقد ميکنند تا با پسر اين مرد محرم شود در اينجا ميشود زن پدر و زن پدر، حتي اگر دخول نشود به فرزندان مرد محرم است ولي ناپدري تا آميزش نکند به فرزندان زن محرم نميشود.
ناپدری = یعنی مردی که با مادر انسان ازدواج کند. نامادری = یعنی زنی که با پدر انسان ازدواج کند.
توضیح المسائل مراجع م 2385 و 2386، حضرت امام استفتائات ج3 ص 106 س 75 ص 118 س 99 ص 119 س 100 ص 121 س 108، فاضل استفتائات ج1 س 1451 تا 1453، مکارم استفتائات ج1 س 718 تا 725، و ج2 س 933 و 940 و ج3 س 637 ، صافی 300 پرسش ج2 س 236 ، نوری استفتاءات ج1 س 700 و 701 و ج2 س 641 ، وحید استفتاءات بخش ازدواج و حجاب س 19 و20، سیستانی سایت استفتاءات بخش حجاب و محرمیت؛ دفتر مراجع.
#کانال_احکام_نموداری:
@Feghh_Z
محارم سببی داماد
در ازدواج دو دسته از زنان نامحرم بر مرد محرم ميشوند يک دسته هنگام عقد و يک دسته بعد از نزديکي.
هنگام عقد = مادر، مادر بزرگ، جده زن هر چه رو به بالا رود. بعد آمیزش = دختر، نوه، نتیجه زن هرچه رو به پایین رود.
محرميت داماد با مادر زن و مادر بزرگ او
هنگام عقد (دائم يا موقّت) مادر، مادر بزرگ و جده زن (پدری و مادری) هرچه بالا روند با داماد محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت هميشگي است يعني حتي اگر عقد چند لحظه باشد و بلافاصله جدا شوند و يا با هم زندگي کنند و همبستر شوند و يا نشوند و يا زن طلاق بگيرد و بعد از طلاق با شخصي ديگري ازدواج کند يا زن بميرد، باز هم مادر و مادر بزرگ او براي هميشه با اين مرد محرم ميباشند.
نامادری همسر
داماد فقط به مادر زن خود محرم است و اگر زن نامادری دارد داماد به او محرم نیست.
محرميت ناپدري با دختر، نوه و نتیجه همسر بعد از نزدیکی
اگر مردي زني را عقد كند و با او نزديكي نمايد، دختر و نوه دختري و پسري آن زن هر چه پايين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم ميشوند، ولي قبل از نزديکي محرم نيستند.
نکته اين محرميت ناپدری هميشگي است یعنی: فرقي ندارد که زن فوت کند يا زنده باشد، يا زن و شوهر از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، عقد موقت باشد يا دائم، حتي اگر زن طلاق بگيرد و بعد از طلاق با شخصي ديگري ازدواج کند و از آن شوهر دختردار شود آن دختر نيز به شوهر اول اين زن محرم است.
محرمیت ناپدری با دختر و عروس زن
دختر زن فقط با ناپدري محرم است و با پدر، پسر، برادر، عمو و دایی ناپدري محرم نيست.
عروس زن با هيچ کدام از اقوام ناپدری شوهرش حتي با خود ناپدري هم محرم نيست.
نکته مهم در اين مسئله دقت شود:
ناپدري تا آميزش نکند به فرزندان و نوههاي زن محرم نميشود. نامادري در هنگام عقد با فرزندان و نوههاي مرد محرم ميشود.خانوادههايي که بچهدار نميشوند فرزندي را براي بزرگ کردن ميگيرند و خانوادههايي که فرزند پسر را انتخاب ميکنند، اين فرزند پسر بايد کمتر از دوسال داشته باشد و با شرائط ذکر شده در رساله، شير داده شود تا محرميت حاصل شود. اما اگر پسر کوچکي را با مادر آن زن عقد کنند تا به دختر اين زن محرم شود، تا دخول نشود آن پسر به اين زن محرم نميشود اين مطلب فرق دارد با جايي که دختر کوچکي را به پدر مردي عقد ميکنند تا با پسر اين مرد محرم شود در اينجا ميشود زن پدر و زن پدر، حتي اگر دخول نشود به فرزندان مرد محرم است ولي ناپدري تا آميزش نکند به فرزندان زن محرم نميشود.
ناپدری = یعنی مردی که با مادر انسان ازدواج کند. نامادری = یعنی زنی که با پدر انسان ازدواج کند.
توضیح المسائل مراجع م 2385 و 2386، حضرت امام استفتائات ج3 ص 106 س 75 ص 118 س 99 ص 119 س 100 ص 121 س 108، فاضل استفتائات ج1 س 1451 تا 1453، مکارم استفتائات ج1 س 718 تا 725، و ج2 س 933 و 940 و ج3 س 637 ، صافی 300 پرسش ج2 س 236 ، نوری استفتاءات ج1 س 700 و 701 و ج2 س 641 ، وحید استفتاءات بخش ازدواج و حجاب س 19 و20، سیستانی سایت استفتاءات بخش حجاب و محرمیت؛ دفتر مراجع.
#کانال_احکام_نموداری:
@Feghh_Z
۵:۳۴
۱۷:۰۰
۱۷:۰۱
توضیحات دو جدول بالا:
#محارم_سببی_عروس
#مرداني_که_به_سبب_ازدواج_بر_زن_محرم_ميشوند
هنگام عقد (دائم يا موقّت) پدر، پدر بزرگ و جد شوهر (پدری و مادری) هر چه بالا روند، با زن محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت هميشگي است یعنی: فرقي ندارد عقد براي چند لحظه باشد يا مادام العمر، آميزش شود يا نشود، شوهر فوت کند يا زنده باشد، از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، در هر صورت پدر، پدر بزرگ و جد شوهر با عروس هميشه محرم ميباشند.
ناپدری همسر عروس فقط به پدر شوهر خود محرم است و اگر شوهر ناپدری دارد عروس به او محرم نیست.
محرميت نامادري (زن بابا) با پسران شوهر در هنگام عقد، پسر، نوه و نتیجه شوهر هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند، يا بعدا به دنيا بيايند به زن محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت نامادری هميشگي است یعنی: فرقي ندارد که مرد فوت کند يا زنده باشد، از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، عقد موقت باشد يا دائم، زن کودک باشد يا بزرگ. حتي اگر مرد زن ديگر بگيرد و از آن زن پسردار شود آن پسر نيز به این زن محرم است.
محرمیت نامادری با پسر و داماد شوهر
پسر مرد فقط با نامادري (زن بابا) محرم است و با ديگر اعضاي خانواده نامادري يعني دختر، خواهر و مادرِ زن بابا محرم نيست.
داماد مرد با هيچ کدام از اقوام نامادری همسرش حتي خود زن پدر خانمش محرم نيست.
توضیح المسائل مراجع م 2389؛ امام استفتاءات ج3 محرميّت س91 تا 110؛ صافی300 پرسش ج1 س203 تا 208؛ نوری استفتاءات ج2 س 611 و 617؛ فاضل استفتاءات ج1 س1450؛ مکارم استفتاءات ج1 س722 و 762؛ سیستانی سایت استفتاءات بخش محرمیت؛ بهجت استفتاءات ج4 س4946 تا 4977؛ دفتر مراجع.
#احکام_نموداری: @Feghh_Z
#محارم_سببی_عروس
#مرداني_که_به_سبب_ازدواج_بر_زن_محرم_ميشوند
هنگام عقد (دائم يا موقّت) پدر، پدر بزرگ و جد شوهر (پدری و مادری) هر چه بالا روند، با زن محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت هميشگي است یعنی: فرقي ندارد عقد براي چند لحظه باشد يا مادام العمر، آميزش شود يا نشود، شوهر فوت کند يا زنده باشد، از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، در هر صورت پدر، پدر بزرگ و جد شوهر با عروس هميشه محرم ميباشند.
ناپدری همسر عروس فقط به پدر شوهر خود محرم است و اگر شوهر ناپدری دارد عروس به او محرم نیست.
محرميت نامادري (زن بابا) با پسران شوهر در هنگام عقد، پسر، نوه و نتیجه شوهر هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند، يا بعدا به دنيا بيايند به زن محرم ميشوند.
نکته: اين محرميت نامادری هميشگي است یعنی: فرقي ندارد که مرد فوت کند يا زنده باشد، از هم طلاق بگيرند يا نگيرند، عقد موقت باشد يا دائم، زن کودک باشد يا بزرگ. حتي اگر مرد زن ديگر بگيرد و از آن زن پسردار شود آن پسر نيز به این زن محرم است.
محرمیت نامادری با پسر و داماد شوهر
پسر مرد فقط با نامادري (زن بابا) محرم است و با ديگر اعضاي خانواده نامادري يعني دختر، خواهر و مادرِ زن بابا محرم نيست.
داماد مرد با هيچ کدام از اقوام نامادری همسرش حتي خود زن پدر خانمش محرم نيست.
توضیح المسائل مراجع م 2389؛ امام استفتاءات ج3 محرميّت س91 تا 110؛ صافی300 پرسش ج1 س203 تا 208؛ نوری استفتاءات ج2 س 611 و 617؛ فاضل استفتاءات ج1 س1450؛ مکارم استفتاءات ج1 س722 و 762؛ سیستانی سایت استفتاءات بخش محرمیت؛ بهجت استفتاءات ج4 س4946 تا 4977؛ دفتر مراجع.
#احکام_نموداری: @Feghh_Z
۱۷:۰۲
سلام علیکم
۱۳:۰۳
ان شاءالله بزودی بارگزاری مطالب با سبک نوین در کانال فقه و زندگی از سر گرفته خواهد شد.
۱۰:۱۸
۲۱:۱۶
#اعمال_عید_غدیرصلوات فرستادن شکرگزاری غسل کردن پوشیدن لباس پاکیزه عطر زدنشادی کردن و جشن گرفتن نیکی و احسان و هدیه دادن اطعام مؤمنین دید و بازدید تبسم و مصافحه کردن تبریک و تهنیت گفتن دلجویی و مهرورزی متقابل پیمان اخوت روزه گرفتن و افطارى دادن صدقه دادن زیارت امام علی (ع) خواندن نماز عید غدیر خواندن دعای ندبه هنگام دیدار مومنین بگويد: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ
#نماز_عید قبل از ظهر خوانده میشود و دو رکعت است در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آية الكرسى و ده مرتبه سوره قدر خوانده شود، این نماز در نزدیکی ظهر خوانده میشود بعد از اين نماز اين دعا را بخواند رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً@Feghh_Z
#نماز_عید قبل از ظهر خوانده میشود و دو رکعت است در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آية الكرسى و ده مرتبه سوره قدر خوانده شود، این نماز در نزدیکی ظهر خوانده میشود بعد از اين نماز اين دعا را بخواند رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً@Feghh_Z
۲۱:۱۷
#عقد_اخوت عهدی است كه مومنین در عید غدیر خم با یکدیگر میبندند که بعد از آن نسبت به هم این امور را رعایت کنند: 1. برای یکدیگر دعا کنند 2.دید و بازدید رفتن 3.در آخرت یکدیگر را شفاعت كنند.
#کیفیت_عقد_اخوت: دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن خود بگذارد و بگوید: وَاخَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِیاللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ عَلَیهِمُ السَّلَامُ عَلَى أَنِّیإِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِیبِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ و ادامه دهد: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَة
#عقد_فارسی میتوان عقد اخوت را به فارسی اینگونه بخواند: عهد میبندم در حق شما دعا و زیارت و شفاعت را.
#منحصر_به_عید_غدیر عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد.
#عاقد، عقد اخوت را میتوان خود افراد بخوانند و لازم نیست عاقد بخواند.
#باطل_کردن، عقد اخوت یك عقد اخلاقی و مستحبی است و مثل عقد ازدواج نیست كه نیاز به صیغه طلاق برای فسخ داشته باشد.
#عقد_اخوت_و_محرمیت، عقد اخوت دو فرد باعث محرمیت یا حرمت ازدواج نمیشود.
#عقد_اخوت_خانمها زنان نیز مى توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند.
#عقد_اخوت_با_نامحرم، زن و مرد نامحرم نمیتوانند با هم عقد اخوت ببندد.
#تعداد_نفرات محدودیتی در تعدد اخوتها وجود ندارد و یك نفر میتواند با چند نفر عهد اخوت ببندد.
#مدت_عقد_اخوت تا آخر عمر و قسمت شفاعت آن مخصوص قیامت است.
#عقد_اخوت_با_شهداء، میتوان با شهداء عهد کرد که هنگام خواندن دعا و رفت و آمد با مومنین ایشان را هم در این اعمال شریک کند و از ایشان طلب کند که در قیامت او را مورد شفاعت قرار دهند.
#چند_بار_خواندن عقد اخوت با یك نفر مشكلی ندارد.
توضیح المسائل مراجع م 2368، 2369 و 2728؛ آقا، اجوبه، س 1464و1465
@Feghh_Z
#کیفیت_عقد_اخوت: دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن خود بگذارد و بگوید: وَاخَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِیاللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ عَلَیهِمُ السَّلَامُ عَلَى أَنِّیإِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِیبِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ و ادامه دهد: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَة
#عقد_فارسی میتوان عقد اخوت را به فارسی اینگونه بخواند: عهد میبندم در حق شما دعا و زیارت و شفاعت را.
#منحصر_به_عید_غدیر عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد.
#عاقد، عقد اخوت را میتوان خود افراد بخوانند و لازم نیست عاقد بخواند.
#باطل_کردن، عقد اخوت یك عقد اخلاقی و مستحبی است و مثل عقد ازدواج نیست كه نیاز به صیغه طلاق برای فسخ داشته باشد.
#عقد_اخوت_و_محرمیت، عقد اخوت دو فرد باعث محرمیت یا حرمت ازدواج نمیشود.
#عقد_اخوت_خانمها زنان نیز مى توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند.
#عقد_اخوت_با_نامحرم، زن و مرد نامحرم نمیتوانند با هم عقد اخوت ببندد.
#تعداد_نفرات محدودیتی در تعدد اخوتها وجود ندارد و یك نفر میتواند با چند نفر عهد اخوت ببندد.
#مدت_عقد_اخوت تا آخر عمر و قسمت شفاعت آن مخصوص قیامت است.
#عقد_اخوت_با_شهداء، میتوان با شهداء عهد کرد که هنگام خواندن دعا و رفت و آمد با مومنین ایشان را هم در این اعمال شریک کند و از ایشان طلب کند که در قیامت او را مورد شفاعت قرار دهند.
#چند_بار_خواندن عقد اخوت با یك نفر مشكلی ندارد.
توضیح المسائل مراجع م 2368، 2369 و 2728؛ آقا، اجوبه، س 1464و1465
@Feghh_Z
۱۳:۱۵
۱۲:۱۸
احکام عزاداری.mp3
۰۸:۴۵-۸.۰۲ مگابایت
۲۰:۱۵
۲۰:۳۸
#نذر#نیت_و_قصد_در_دلاگر نذری را فقط در دل نیت كرده و به زبان جاری نكرده باشیم، آیا می توان ادا نكرد؟ نذر باید با زبان گفته شود و صرف نیت و قصد در دل صحیح نیست، و چیزى بر شما واجب نمىشود.
#صیغه_نذر روش نذر کردن چگونه است؟ همه مراجع بجز مکارم و مظاهری: باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی آن را (براى خدا بر عهده من است) را بگوید. مثلا بگوید: ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ عهده ﻣﻦ ﺍﺳﺖ اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم.
آیات عظام مکارم و مظاهری: لفظ للّه علىّ یا فارسی آن لازم نیست و اگر بگوید نذر مىكنم اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم، نذر او صحیح است.
تبصره: لازم نیست صیغه نذر را به عربی بخوانند و میتوانند به فارسی بخوانند.شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار باشد.
#ناتوانی_در_اداء_نذر، اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.
#نذورات_اضافیاضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را میتوان باقیمانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مىتوانید آن را بفروشید و پول آن را در مجالس عزادارى آینده مصرف كنید.
#نذری_مشکوک خیرات و نذریهای که همسایهها میدهند، اگر به رعایت حلال و حرامی توسط آن خانواده شك باشد، خوردن آنها چه حكمی دارد؟ تا به حرام بودن آن یقین پیدا نکردید، خوردنش اشکال ندارد. یعنی اگر شما بدانید درآمد آنها مخلوطى از حرام و حلال است و این نذری و خیرات نیز از همین درآمدها تهیه شده ولى به خاطر این كه پولها با هم مخلوط است و نمىدانید این نذری و خیرات از حلال است یا از حرام، خوردن آن اشكالى ندارد. نذریهای افرادی که خمس نمیدهد، نیز همین حکم را دارد یعنی چون یقین ندارید که این نذری متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
#اسماء_متبرکه_نذرینوشتن اسماء متبركه روی حلوا و شلهزرد و خوردن آن چه حكمی دارد؟ اشکال ندارد ولی بعداز نوشتن اگر بادست برخورد کند باید با وضو باشد.
توضیح المسائل مراجع، م 114 ، 129 و 2641 ؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 66 و 82
@Feghh_Z
#صیغه_نذر روش نذر کردن چگونه است؟ همه مراجع بجز مکارم و مظاهری: باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی آن را (براى خدا بر عهده من است) را بگوید. مثلا بگوید: ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ عهده ﻣﻦ ﺍﺳﺖ اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم.
آیات عظام مکارم و مظاهری: لفظ للّه علىّ یا فارسی آن لازم نیست و اگر بگوید نذر مىكنم اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم، نذر او صحیح است.
تبصره: لازم نیست صیغه نذر را به عربی بخوانند و میتوانند به فارسی بخوانند.شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار باشد.
#ناتوانی_در_اداء_نذر، اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.
#نذورات_اضافیاضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را میتوان باقیمانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مىتوانید آن را بفروشید و پول آن را در مجالس عزادارى آینده مصرف كنید.
#نذری_مشکوک خیرات و نذریهای که همسایهها میدهند، اگر به رعایت حلال و حرامی توسط آن خانواده شك باشد، خوردن آنها چه حكمی دارد؟ تا به حرام بودن آن یقین پیدا نکردید، خوردنش اشکال ندارد. یعنی اگر شما بدانید درآمد آنها مخلوطى از حرام و حلال است و این نذری و خیرات نیز از همین درآمدها تهیه شده ولى به خاطر این كه پولها با هم مخلوط است و نمىدانید این نذری و خیرات از حلال است یا از حرام، خوردن آن اشكالى ندارد. نذریهای افرادی که خمس نمیدهد، نیز همین حکم را دارد یعنی چون یقین ندارید که این نذری متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
#اسماء_متبرکه_نذرینوشتن اسماء متبركه روی حلوا و شلهزرد و خوردن آن چه حكمی دارد؟ اشکال ندارد ولی بعداز نوشتن اگر بادست برخورد کند باید با وضو باشد.
توضیح المسائل مراجع، م 114 ، 129 و 2641 ؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 66 و 82
@Feghh_Z
۲۰:۳۸
۶:۳۷
۲۳:۲۹
#احکام_عاشوراء_تاسوعا
کار کردن و خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ اگر چه حرام نیست، لکن شایسته است به عزاداری اشتغال داشته باشید و خود را از این ثواب بزرگ محروم نسازید.
تبصره: اگر باز ماندن مغازهها جسارت به ساحت مقدّس اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود باید از آن اجتناب کنند.
آيا #نماز جماعت #اول_وقت مهمتر است يا ادامه عزادارى امامحسين عليه السلام؟ نماز جماعت مقدم است؛ همان طورى كه امام حسين عليه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر نماز را اقامه كردند.
#روزه_گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ روزه گرفتن در روز تاسوعا مستحب است و روزه گرفتن درعاشورا مکروه است (آقای وحید: روزه روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست).
آیا میتوان #گوشت_عقیقه را در مراسم عزاي امام حسين استفاده کرد؟ اشکالی ندارد و در کل گوشت عقیقه باید صرف صدقه يا احسان به مؤمنين شود.
توضيح المسائل، مراجع م 1747؛ استفتائات جامع مراجع پیرامون عزاداری س 45 52
@Feghh_Z
کار کردن و خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ اگر چه حرام نیست، لکن شایسته است به عزاداری اشتغال داشته باشید و خود را از این ثواب بزرگ محروم نسازید.
تبصره: اگر باز ماندن مغازهها جسارت به ساحت مقدّس اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود باید از آن اجتناب کنند.
آيا #نماز جماعت #اول_وقت مهمتر است يا ادامه عزادارى امامحسين عليه السلام؟ نماز جماعت مقدم است؛ همان طورى كه امام حسين عليه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر نماز را اقامه كردند.
#روزه_گرفتن در روز تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ روزه گرفتن در روز تاسوعا مستحب است و روزه گرفتن درعاشورا مکروه است (آقای وحید: روزه روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست).
آیا میتوان #گوشت_عقیقه را در مراسم عزاي امام حسين استفاده کرد؟ اشکالی ندارد و در کل گوشت عقیقه باید صرف صدقه يا احسان به مؤمنين شود.
توضيح المسائل، مراجع م 1747؛ استفتائات جامع مراجع پیرامون عزاداری س 45 52
@Feghh_Z
۱۹:۲۲
Recording 12.m4a
۰۹:۱۵-۸.۵۸ مگابایت
۱۰:۳۴
انواع روشهای پاسخگویی احکام:
1. افراطی، 2.تفریطی، 3.عین عبارت 4.تسهیل سازی.
#عین_عبارت یعنی عینا همان مطلبی كه در اغلب رساله ها عملیه بیان شده را، به عنوان پاسخ ارائه میدهند، آن هم بدون كوچكترین توضیح و تبدیل كردن مطلب به زبان ساده و عمومی. در اكثر خانههای مردم ما، حداقل یك رساله عملیه یافت میشود و الان همه بوسیله اینترنت دسترسی به رسالهها را دارند. اما نكته اینجاست كه : آیا اكثر مردم، بصورت تخصصی، با اصطلاحات و زبان فقه، آشنا هستند؟ آیا أكثر مردم، میتوانند پاسخ سوالات فقهی خود را، به راحتی و به روشنی، از رساله های عملیه استخراج كنند؟ به گمان حقیر، پاسخ این سوالات منفی میباشد. لذا بد نیست كه كارشناسان بخش احكام، این نكته را مد نظر داشته باشند، و نحوهی پاسخدهی خود را تغییر دهند. اینكه ما صرفا احكام را از رساله عملیه نقل كنیم، آن هم بدون هیچگونه توضیحی، برای سائل كافی نیست. مخاطب ما، به پاسخی صاف و پوست كنده و صریح و واضح نیاز دارد، كه جای سوال دیگری برایش باقی نماند.
#تفریطی بدون هیچ دقتی و قید و بندی و همینطوری که دلت پاک باشه و اشکال نداره و ... باید دقت داشت که اگر قرار بیدر و پیکر باشه خوب خدا اصلا تکلیف نمیگذاشت یا برای تکالیف شرایط نمیگذاشت یا اگر اشتباه انجام دادی یا اصلا انجام ندادی قضاء و کفاره نمیگذاشت.
#افراطی در این نوع پاسخگویی یه وجه شاذ و نادری را پیدا میکنند و بیان میکنند غالبا این افراد برای خودنمایی اینکار را میکنند تا خود را با سواد نشان بدهند و ... اینها درد مردم را نمیفهند، دردمند نیستند، باید دقت داشت اسلام اجازه سختگیری #بی_دلیل #بی_دلیل #بی_دلیل به خود و دیگران را نداده است.
#تسهیل سازی بهترین روش پاسخگوی این است که پاسخها با ادبیاتی ساده و روان بیان شود و راهكارها ارائه شود و فقط کلی گویی نباشد.@Feghh_Z
1. افراطی، 2.تفریطی، 3.عین عبارت 4.تسهیل سازی.
#عین_عبارت یعنی عینا همان مطلبی كه در اغلب رساله ها عملیه بیان شده را، به عنوان پاسخ ارائه میدهند، آن هم بدون كوچكترین توضیح و تبدیل كردن مطلب به زبان ساده و عمومی. در اكثر خانههای مردم ما، حداقل یك رساله عملیه یافت میشود و الان همه بوسیله اینترنت دسترسی به رسالهها را دارند. اما نكته اینجاست كه : آیا اكثر مردم، بصورت تخصصی، با اصطلاحات و زبان فقه، آشنا هستند؟ آیا أكثر مردم، میتوانند پاسخ سوالات فقهی خود را، به راحتی و به روشنی، از رساله های عملیه استخراج كنند؟ به گمان حقیر، پاسخ این سوالات منفی میباشد. لذا بد نیست كه كارشناسان بخش احكام، این نكته را مد نظر داشته باشند، و نحوهی پاسخدهی خود را تغییر دهند. اینكه ما صرفا احكام را از رساله عملیه نقل كنیم، آن هم بدون هیچگونه توضیحی، برای سائل كافی نیست. مخاطب ما، به پاسخی صاف و پوست كنده و صریح و واضح نیاز دارد، كه جای سوال دیگری برایش باقی نماند.
#تفریطی بدون هیچ دقتی و قید و بندی و همینطوری که دلت پاک باشه و اشکال نداره و ... باید دقت داشت که اگر قرار بیدر و پیکر باشه خوب خدا اصلا تکلیف نمیگذاشت یا برای تکالیف شرایط نمیگذاشت یا اگر اشتباه انجام دادی یا اصلا انجام ندادی قضاء و کفاره نمیگذاشت.
#افراطی در این نوع پاسخگویی یه وجه شاذ و نادری را پیدا میکنند و بیان میکنند غالبا این افراد برای خودنمایی اینکار را میکنند تا خود را با سواد نشان بدهند و ... اینها درد مردم را نمیفهند، دردمند نیستند، باید دقت داشت اسلام اجازه سختگیری #بی_دلیل #بی_دلیل #بی_دلیل به خود و دیگران را نداده است.
#تسهیل سازی بهترین روش پاسخگوی این است که پاسخها با ادبیاتی ساده و روان بیان شود و راهكارها ارائه شود و فقط کلی گویی نباشد.@Feghh_Z
۱۰:۳۴
۸:۰۸
فقه و زندگی
فیلم
خیلی ها همیشه دغدغهشون اینه که سریع و راحت به پاسخهای درست دسترسی داشته باشند و براحتی به سوالات مردم پاسخ بدند
توی این ویدیو روشی رو بهتون آموزش می دیم که با کمک این آدرسها خیلی راحت و سریع به جواب مورد نظر برسید و بتونید سوالات را پاسخ بدید.
مقام معظم رهبری:
https://www.leader.ir/fa/faq
آیت الله سیستانی:
https://www.sistani.org/persian/book/26575/
آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/ahkam
آیت الله سبحانی: https://www.tohid.ir/fa/index/estefta?sName=مسائل اعتقادی
آیت الله شبیری:https://zanjani.ir/سوالات-شرعی/?fa
آیت الله جوادی:https://javadi.esra.ir/سوالات-شرعی
آیت الله وحید:http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی#!/istifta/categories
آیت الله صافی:https://www.saafi.ir/category/پرسش-و-پاسخ/
یه نکته:یک کانال خصوصی یا گروه بسازید و این آدرسها توی اونجا داشته باشید تا هر موقع خواستید دم دست باشه.
در آخر یادتون باشه کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید موفق و موید باشید.
آدرس کانال ما در ایتا و آپارات و بله:
@Feghh_Z
توی این ویدیو روشی رو بهتون آموزش می دیم که با کمک این آدرسها خیلی راحت و سریع به جواب مورد نظر برسید و بتونید سوالات را پاسخ بدید.
مقام معظم رهبری:
https://www.leader.ir/fa/faq
آیت الله سیستانی:
https://www.sistani.org/persian/book/26575/
آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/ahkam
آیت الله سبحانی: https://www.tohid.ir/fa/index/estefta?sName=مسائل اعتقادی
آیت الله شبیری:https://zanjani.ir/سوالات-شرعی/?fa
آیت الله جوادی:https://javadi.esra.ir/سوالات-شرعی
آیت الله وحید:http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی#!/istifta/categories
آیت الله صافی:https://www.saafi.ir/category/پرسش-و-پاسخ/
یه نکته:یک کانال خصوصی یا گروه بسازید و این آدرسها توی اونجا داشته باشید تا هر موقع خواستید دم دست باشه.
در آخر یادتون باشه کانال ما رو به دوستانتون معرفی کنید موفق و موید باشید.
آدرس کانال ما در ایتا و آپارات و بله:
@Feghh_Z
۸:۱۰