بله | کانال آکادمی هدی
عکس پروفایل آکادمی هدیآ

آکادمی هدی

۴۱۱عضو
thumbnail
قاب‌های کوچک و رویداد بزرگ
undefinedدر چند سال اخیر، بیش از ده عکاس بین‌المللی سفر اربعین را روایت کرده‌اند.
undefinedامّا آیا این روایت‌ها، سهمی در جهانی کردن #اربعین داشته‌اند؟
undefinedقطعه فوق نگاهی‌ست متفاوت به حضور عکاسان خارجی در گردهمایی اربعین.#ضدکلیشه
undefined @Hodaacademy

۱۸:۴۰

thumbnail

۱۸:۴۰

thumbnail

۱۸:۴۰

thumbnail

۱۸:۴۰

thumbnail
جوشش‌های یک سرداب
undefinedمطالعه سفرنامه های خارجی از شهر سامرا، نشان می دهد که تا همین قرون اخیر زیارت سرداب محل غیبت امام زمان، به اندازه مزار دو امام شهید در سامرا مورد توجه بوده است.
undefinedتوصیفاتی که لزوم بازخوانی کارکرد سرداب مقدس به عنوان مامنی برای ارتباط قلبی شیعیان با امام حاضر و برد رسانه‌ای این نماد را از سوی دیگر یادآوری می‌کنند.
undefinedبه مناسبت روزهای شهادت امام حسن عسکری و غیبت امام زمان، نگاهی داریم بر برش‌هایی از روایت بیرونی از سامرای شیعه...@Hodaacademy

۱۸:۴۰

thumbnail
روایت آمریکایی از " دلبستگی اسلامی "
undefinedآریلا، دختر یهودی‌‌ای‌ست که در نوجوانی اعلام مسلمانی می‌کند. چندی بعد، در رشته الهیات دانشگاه هاروارد قبول می‌شود و علیرغم وابستگی زیاد به پدر، با اصرار خود پدر به هاروارد می‌رود.
undefinedچند ماه بعد، خبر فوت پدر را روی واتس‌اپ دریافت می‌کند. این فقدان سنگین و نیاز به هضم آن، او را به سفری در نگرش اسلام حول " دلبستگی و فقدان عزیزان "می‌برد.
undefinedاو در پژوهش‌ها به این نتیجه می‌رسد که نگرش اسلام به این امر در رسانه‌ها درست بیان نمی‌شود و تصمیم به ساخت مستندی برای تبیین موضوع با محوریت پیغمبر (ص) و جناب خدیجه می‌گیرد.
undefinedاو طرح مستند خود را به دست شبکه پی‌بی‌اس می رساند و بیان می‌دارد که پخش آن، نگرش‌ها به اسلام را تغییر خواهد داد. علیرغم انتظار او، این شبکه‌ سرمایه‌گذار و حامی ساخت آن می‌شود.
undefinedاکران این مستند با نام " قصه‌های ناگفته از عشق در اسلام" مبتنی بر روایت فردی مسلمان شده با اقبال بالای مخاطبین جهانی مواجه می‌شود و کاربران، آن را دارای نگاهی تازه می‌دانند. انتشار نسخه کامل آن روی یوتیوب نیز بحث‌ها حول نگرش اسلام به "عشق به افراد" را زنده می‌کند.
undefinedاین مستند(که اساتید با گرایش شیعی مثل امید صفی نیز در آن سخن گفته‌اند) البته در گستره جهان اسلام بدون واکنش نبود و برخی آن را پرداختی ناقص و ذوقی خواندند که آریلا در جواب، این مستند را صرفاً یافته‌های شخصی و محدود خود خواند.
undefinedاقبال بالا به این مستند، فرای اهمیت نگرش و احساس عمیق پشت خروجی‌های رسانه‌ای، اهمیت فرم را به ما یادآوری می‌کند. همچنان باید منتظر ماند و دید نهادهای مرجع مذهبی، در فرم‌ تولیدات خود تجدید نظر می‌کنند یا رضایت می‌دهند که روایت‌های شخصی و محدود ، مرجع باورهای مذهبی باشند...

۱۸:۳۶

thumbnail
undefinedاگر پا را از ایران فراتر بگذاریم، با نوع جدیدی از مبلغین مواجه می‌شویم که در عین پایبندی به محتوای سنتی شیعه، ظاهر مدرن و متفاوتی دارند.
undefinedسید عمار نخجوانی را احتمالاً باید خالق فرم جدیدی از تبلیغ شیعه در غرب دانست. جوانی که ابتدا فوتبالیست نونهالان لیورپول بود و پس از جنگی درونی، در مسیر تبلیغ دینی پا گذاشت.
undefinedقسمت چهارم #گنبد_مینا، به داستان مبلغ پرحاشیه‌ای می‌پردازد که امروزه در بسیاری از جستجوهای یوتیوبی عقاید شیعه، نتیجه اول را دارد...
undefined @Hodaacademy

۱۹:۱۰

thumbnail
undefined این پاییز هم، با روزهای تلخ و شیرین‌ش می‌گذرد و آن‌چه می‌ماند اندوخته‌ها و آموخته‌های ما از فصل هزاررنگ است.
undefinedمبنای #پیشنهادهای_ماه هدی همین است. یک بسته جمع‌وجور یادگیری، برای جلوگیری از خمودگی‌ و درجازدن.
undefined #پیشنهاد_خواندن : مجله مدارسازمان‌های فرهنگی مدرن، به جای هزینه‌های گزاف تبلیغات، برای خلق اجتماع یا #کامیونیتی وقت می‌گذارند. مجله ارزشمند مدار، راه‌وچاه خلق کامیونیتی را در یک جزوه جمع‌آوری کرده‌؛ هم بودن در مدار را توصیه می‌کنیم هم مطالعه این جزوه را.
undefined #پیشنهاد_دیدن : مستند ابسترکتچه کسانی گرافیک دنیای امروز را می‌سازند؟ مستند سریالی"ابسترکت: هنر طراحی" پا به دنیای خلاق ترین طراحانِ دنیا میگذارد و نشان می‌دهد چگونه ایده‌های آنان در ریز و درشت دنیای ما تاثیر دارد. با زیرنویس ببینید.
undefined # پیشنهاد_شنیدن : پادکست فینسوفموفقیت در امر رسانه‌ای عمومی، بدون شناخته زمینه اجتماعی شدنی نیست. این مبنای جذابیت پادکست فینسوف است. پادکستی جذاب که البته خوب است ادعاهای آن، جداگانه در فضای علمی نیز بررسی شوند. بشنوید.
undefined #پیشنهاد_گذراندن : ویدئوی وایرال بساز!مارکز برونلی مثال نقض خوبی‌ست برای اینکه آدم ها یا مجری خوبی هستند یا مدرس. یوتیوبر مطرح، حالا در یک مسترکلاس مفید، فوت‌های کوزه‌گری‌اش در تولید ویدئوهای پربازدید و فراگیر فرهنگی را بیان می‌کند. (گذراندنش، قطعاً به بسیاری از دوره‌های دورِ کُندِ داخلی، ارجحیت دارد!) دوبله بگذرانید.
undefined @Hodaacademy

۷:۵۹

thumbnail
undefined پاییز پارسال، در جریان ساخت مستند "مجلس آخر" ( تعزیه‌های فاطمی) موفق شدیم در یک شب بارانی خود را به تعزیه موریزان خوانسار برسانیم و تماشاگر یکی از نقاط اوج هنر تعزیه، یعنی مقابل‌خوانی‌ باشیم.
undefined در این سبک، دو تعزیه‌خوان بدون وقفه در قالب شعر با هم سخن می‌کنند.
undefinedیکی از کهن‌ترین مقابل‌خوانی‌ها، گفت‌وگوی حضرت زهرا(س) با دخترشان حضرت زینب بهنگام وصیت است که نمود احساسات پاک مردم از مظلومیت اهل بیت پیغمبر(ص) است.
undefinedدر ایام سوگ سرّ مظلومه هستی، حضرت صدیقه طاهره(س) گوشه‌ای از این روایت دلنشین غربت را به تماشا بنشینید...@Hodaacademy

۱۷:۴۱

thumbnail
در جستجوی فرمول‌های جادویی برای چرخیدن محتواهای مذهبی
undefinedاز ابتدای فعالیت هدی، چندین بار به بهانه‌های مختلف، سراغ عوامل موثر بر فراگیری محتواهای مذهبی رفته‌ایم. (مثلاً اینجا یا اینجا)
undefinedبا مجموع مشاهدات و مطالعات، همچنان باورمان این است که فرمول قطعی ای برای وایرل شدن محتواهای مذهبی وجود ندارد. امّا عواملی هستند که احتمال چرخیدن یک محتوا را افزایش می‌دهند.
undefinedحالا پایگاه ان‌پی، از زاویه محتوای اینستاگرامی به موضوع پرداخته و در گزارش اخیرش آورده که واکنش برانگیزی و حرف تازه داشتن یک محتوا(ی مذهبی) احتمال فراگیری آن را افزایش می‌دهد.
undefinedدر لایه دوم، این که تا چه میزان مرتبط با ترندهای روز باشد. (مثلاً: مناسبت‌های مذهبی، واکنش مذهبی به اتفاقات جامعه و...)
undefinedدر سطح بعدی، تاکید بر ارتباط پذیری شخصی است. وقتهایی که افراد می‌گویند "دقیقاً این رو منم حس کردم" احتمال فراگیری محتوا بیشتر می‌شود.
undefinedنکته جالب اینکه، علیرغم تصورات، جذابیت بصری کمترین سهم را در فراگیری محتواهای اینستاگرامی دارد.
undefined️لازم به ذکر است اصل این پژوهش اعم از محتواهای مذهبی و ناظر به جامعه آمریکا- اروپا بوده است.
undefined @Hodaacademy

۱۸:۴۶

thumbnail
قرمز روشن: تجربه اشقیاخوانان تعزیه غصب فدک
undefinedتاثیرگذاری در نقش منفی تعزیه ، تجربه‌ای متفاوت در همه فرم‌های سوگ است؛ چه اینکه تعزیه‌خوان هم نقش منفورترین شخصیت مردم را بازی می‌کند، و هم در یک " آن " باید در نقشی فرو رود کند که مخالف همه باورهای شخصی‌ اوست.
undefinedاین تجربه متفاوت، موجب شده که تاریخ تعزیه، پر از اتفاقات خاص و معنادار حول اشقیاخوانان باشد.
undefinedبه بهانه شهادت حضرت زهرا (علیها‌السلام) سفری داشته‌ایم به درونیان اشقیاخوانان مجلس غصب فدک - از قدیمی‌ترین نسخ تعزیه- تا روی دیگری از مواجهه رسانه‌ای با سوگ بزرگ شیعیان را ببینیم...
undefined @Hodaacademy

۱۸:۲۶

thumbnail
undefined کمپین ده هزار میلیارد تومنی مسیحیان تا چه حد به اهدافش رسید؟
🟠پنج موسسه مسیحی در آمریکا، کمپین  گسترده‌ای را حول معرفی حضرت عیسی با حمایت ۱۰۰ میلیون دلاری بانیان‌ش اجرا کردند.
undefinedموضوع این کمپین بازنمایی شخصیت انسانی عیسی مسیح است: اینکه روح او مشکلات انسان‌های امروز را می‌فهمد و یک قهرمان‌ مانده در تاریخ نیست.
🟠در این کمپین ویدئوها و عکس‌های انسان‌های رنج دیده‌ تصویر می‌شود(ناشی از تبعیض، نژادپرستی و...) و شباهت مسیح با آنان نوشته می‌شود. مثلاً:مسیح هم یک‌ مهاجر بود که رنج زیادی کشیده بود؛ اما این قدرت را داشت که به اذیت‌کنندگانش نیز عشق بورزد.
undefined️این کمپین افرادی را هدف گرفته که اسم حضرت مسیح را شنیده‌اند امّا در مورد کارآیی آموزه‌های او در این روزگار دچار تردید هستند. 
🟠علاوه بر وبسایت و کانال یوتیوب، این کمپین بخش عمده‌ای از پیام‌های خود را روی بیلبوردهای رقابت بسکتبالی بزرگ "مدنس مارچ" و شبکه‌های اجتماعی این رخداد انجام داده است.
undefined️نکته جالب تحقیقات وسیعی است که قبل طراحی این کمپین انجام شده. با هزار نفر مصاحبه شده و سعی شده حفره‌های معنوی زندگی آنان استخراج شود.
🟠امّا دستاوردهای این کمپین پرسروصدا چه بوده است؟محتواهای این کمپین در طول سه ماه اجرا بیش از ۳۰ میلیون بار در یوتیوب دیده شد، بیش از ده میلیون بار در تبلیغات تلویزیونی و ۹۵ میلیون بار به صورت میدانی بازدید شد.
undefined️همچنین ۱۰ هزار نفر در اثر این کمپین به برنامه‌های مطالعاتی یوورژن ( پست هدی در مورد یوورژن را ببینید) پیوستند، ۳۰۰۰ نفر در چت‌های آنلاین با مبلغین تعامل کردند و ۱۰۰۰ نفر درخواست دعا و بخشش توسط کشیش‌ها را داشتند.
undefinedبه این کمپین البته انتقاداتی جدی وارد شده. مثلاً لافلین نویسنده منتقد کلیسا نوشت: "بله، ۹۵ میلیون نفر بیلبوردها را دیده‌اند، اما چند نفر در مورد پیام آن فکر کرده‌اند؟ چند نفر به مسیحیت گرویده‌اند؟"
undefinedالبته آن‌ها نیز این انتقادات را بی‌پاسخ نگذاشتند:"ما به دنبال استخدام کشیش یا تغییر آئین نبودیم. بیشتر می خواستیم احترام و ارتباط افراد نسبت به شخصیت مسیح بیشتر شود."
@Hodaacademy

۱۸:۴۲

thumbnail

۱۸:۴۲

thumbnail

۱۸:۴۲

thumbnail

۱۸:۴۲

thumbnail
undefined" حاشیه‌داشتن " شاید برای عمده ما، بار منفی‌ داشته باشد. امّا برخی معتقدند یک فعالیت زنده در رسانه حتماً حاشیه‌هایی را متوجه یک فرد یا برند خواهد کرد و این هوشمندی ‌اوست که چگونه حاشیه‌ها را به نفع خود، مدیریت کند‌‌.
undefinedقسمت چهارم #گنبد_مینا، بررسی روش سید عمار نخجوانی‌ ست؛یک گونه‌ خاص در تاریخ مبلغین شیعی که فعالیت رسانه‌ای‌اش، خالی از حاشیه نبوده است...
undefined ببینید: بخش اول
undefined @Hodaacademy

۱۸:۵۷

thumbnail

۱۸:۴۸

thumbnail

۱۸:۴۸

thumbnail

۱۸:۴۸

thumbnail
undefined علاقه عجیب مبلغین بودایی به عکاسی: ماجرا چیست؟
🛕تحلیل سایت‌های عکاسی نشان می‌دهد گرایش مبلغین بودایی به هنر عکاسی ، بیش از سایر ادیان است.
undefinedچند پژوهش‌ علمی، نشان می‌دهند که این امر، فراتر از قاب‌های خوش‌رنگ و لعاب معابد، ریشه در آموزه‌های دینی آنان دارد.
undefined١٢٠ سال قبل، مبلغ جوانی به نام رینپوچ، دوربینی به تبّت می‌آورد و به بزرگان توضیح می‌دهد که این، ابزار نمایش جزئیات دنیاست آنچنان که بودا تشویق به آن می‌کرد.
undefinedاو عکسی از استاد خود بر پشت‌بام‌ معبد گرفت. اقبال زیاد به آرامش این تصویر سیاه سفید در مجلات، نظر بزرگان بودایی را نسبت به عکاسی مثبت‌تر هم کرد.
undefinedاو که برای تحصیل در رشته هنر ادیان‌ به آکسفورد رفته بود، سعی کرد ارتباطی میان مبانی بودیسم و نگاه به اجزاء طبیعت تعریف کند‌.
undefinedاین نگاه به عنوان یک مکتب پذیرفته نشد اما در نمایشگاه عکس تورنتو، یک عکاس ارتدوکس متوجه ارتباط معنایی میان عکسهای رینپوچ و آموزه‌های بودا شد.
undefinedاو درمصاحبه‌هایی با رینپوچ و سه سال مطالعه آموزه‌های بودا در نگریستن به دنیا،  مکتبی را با عنوان " عکاسی اهل عمق " به ثبت رساند.
undefinedاین مکتب، بسرعت مورد توجه بودائیان هنردوست قرار گرفت که به دلائل زیر عکاسی را رسالتی برای خود می‌دانستند:
۱. نمایش حقیقت دنیا بدون تزیین

۲.
امکان تعمق و تمرکز بر جزئیات هستی ( که امروزه در فیلم‌های کوتاه تیک‌تاکی- اینستاگرامی مفقود است)

۳
. در بودیسم، جهان هستی یک جریان زاینده و نوبه‌نو است. در چنین نگاهی، عکاسی، هنر ثبت لحظاتی از هستی‌ ست که هرگز دوباره به آن شکل تکرار نخواهند شد.

undefinedدر عین حال، دالایی‌لاما در کتاب "تو آنچنان که هستی " مبلغین را از نمایش دادن خود منع می‌کند و در عمده معابد بودائی نیز، عکاسی ممنوع است...
undefined @Hodaacademy

۱۸:۴۸