قابهای کوچک و رویداد بزرگ
در چند سال اخیر، بیش از ده عکاس بینالمللی سفر اربعین را روایت کردهاند.
امّا آیا این روایتها، سهمی در جهانی کردن #اربعین داشتهاند؟
قطعه فوق نگاهیست متفاوت به حضور عکاسان خارجی در گردهمایی اربعین.#ضدکلیشه
@Hodaacademy
۱۸:۴۰
۱۸:۴۰
۱۸:۴۰
۱۸:۴۰
جوششهای یک سرداب
مطالعه سفرنامه های خارجی از شهر سامرا، نشان می دهد که تا همین قرون اخیر زیارت سرداب محل غیبت امام زمان، به اندازه مزار دو امام شهید در سامرا مورد توجه بوده است.
توصیفاتی که لزوم بازخوانی کارکرد سرداب مقدس به عنوان مامنی برای ارتباط قلبی شیعیان با امام حاضر و برد رسانهای این نماد را از سوی دیگر یادآوری میکنند.
به مناسبت روزهای شهادت امام حسن عسکری و غیبت امام زمان، نگاهی داریم بر برشهایی از روایت بیرونی از سامرای شیعه...@Hodaacademy
۱۸:۴۰
روایت آمریکایی از " دلبستگی اسلامی "
آریلا، دختر یهودیایست که در نوجوانی اعلام مسلمانی میکند. چندی بعد، در رشته الهیات دانشگاه هاروارد قبول میشود و علیرغم وابستگی زیاد به پدر، با اصرار خود پدر به هاروارد میرود.
چند ماه بعد، خبر فوت پدر را روی واتساپ دریافت میکند. این فقدان سنگین و نیاز به هضم آن، او را به سفری در نگرش اسلام حول " دلبستگی و فقدان عزیزان "میبرد.
او در پژوهشها به این نتیجه میرسد که نگرش اسلام به این امر در رسانهها درست بیان نمیشود و تصمیم به ساخت مستندی برای تبیین موضوع با محوریت پیغمبر (ص) و جناب خدیجه میگیرد.
او طرح مستند خود را به دست شبکه پیبیاس می رساند و بیان میدارد که پخش آن، نگرشها به اسلام را تغییر خواهد داد. علیرغم انتظار او، این شبکه سرمایهگذار و حامی ساخت آن میشود.
اکران این مستند با نام " قصههای ناگفته از عشق در اسلام" مبتنی بر روایت فردی مسلمان شده با اقبال بالای مخاطبین جهانی مواجه میشود و کاربران، آن را دارای نگاهی تازه میدانند. انتشار نسخه کامل آن روی یوتیوب نیز بحثها حول نگرش اسلام به "عشق به افراد" را زنده میکند.
این مستند(که اساتید با گرایش شیعی مثل امید صفی نیز در آن سخن گفتهاند) البته در گستره جهان اسلام بدون واکنش نبود و برخی آن را پرداختی ناقص و ذوقی خواندند که آریلا در جواب، این مستند را صرفاً یافتههای شخصی و محدود خود خواند.
اقبال بالا به این مستند، فرای اهمیت نگرش و احساس عمیق پشت خروجیهای رسانهای، اهمیت فرم را به ما یادآوری میکند. همچنان باید منتظر ماند و دید نهادهای مرجع مذهبی، در فرم تولیدات خود تجدید نظر میکنند یا رضایت میدهند که روایتهای شخصی و محدود ، مرجع باورهای مذهبی باشند...
۱۸:۳۶
۱۹:۱۰
۷:۵۹
۱۷:۴۱
در جستجوی فرمولهای جادویی برای چرخیدن محتواهای مذهبی
از ابتدای فعالیت هدی، چندین بار به بهانههای مختلف، سراغ عوامل موثر بر فراگیری محتواهای مذهبی رفتهایم. (مثلاً اینجا یا اینجا)
با مجموع مشاهدات و مطالعات، همچنان باورمان این است که فرمول قطعی ای برای وایرل شدن محتواهای مذهبی وجود ندارد. امّا عواملی هستند که احتمال چرخیدن یک محتوا را افزایش میدهند.
حالا پایگاه انپی، از زاویه محتوای اینستاگرامی به موضوع پرداخته و در گزارش اخیرش آورده که واکنش برانگیزی و حرف تازه داشتن یک محتوا(ی مذهبی) احتمال فراگیری آن را افزایش میدهد.
در لایه دوم، این که تا چه میزان مرتبط با ترندهای روز باشد. (مثلاً: مناسبتهای مذهبی، واکنش مذهبی به اتفاقات جامعه و...)
در سطح بعدی، تاکید بر ارتباط پذیری شخصی است. وقتهایی که افراد میگویند "دقیقاً این رو منم حس کردم" احتمال فراگیری محتوا بیشتر میشود.
نکته جالب اینکه، علیرغم تصورات، جذابیت بصری کمترین سهم را در فراگیری محتواهای اینستاگرامی دارد.
️لازم به ذکر است اصل این پژوهش اعم از محتواهای مذهبی و ناظر به جامعه آمریکا- اروپا بوده است.
@Hodaacademy
۱۸:۴۶
قرمز روشن: تجربه اشقیاخوانان تعزیه غصب فدک
تاثیرگذاری در نقش منفی تعزیه ، تجربهای متفاوت در همه فرمهای سوگ است؛ چه اینکه تعزیهخوان هم نقش منفورترین شخصیت مردم را بازی میکند، و هم در یک " آن " باید در نقشی فرو رود کند که مخالف همه باورهای شخصی اوست.
این تجربه متفاوت، موجب شده که تاریخ تعزیه، پر از اتفاقات خاص و معنادار حول اشقیاخوانان باشد.
به بهانه شهادت حضرت زهرا (علیهاالسلام) سفری داشتهایم به درونیان اشقیاخوانان مجلس غصب فدک - از قدیمیترین نسخ تعزیه- تا روی دیگری از مواجهه رسانهای با سوگ بزرگ شیعیان را ببینیم...
@Hodaacademy
۱۸:۲۶
🟠پنج موسسه مسیحی در آمریکا، کمپین گستردهای را حول معرفی حضرت عیسی با حمایت ۱۰۰ میلیون دلاری بانیانش اجرا کردند.
🟠در این کمپین ویدئوها و عکسهای انسانهای رنج دیده تصویر میشود(ناشی از تبعیض، نژادپرستی و...) و شباهت مسیح با آنان نوشته میشود. مثلاً:مسیح هم یک مهاجر بود که رنج زیادی کشیده بود؛ اما این قدرت را داشت که به اذیتکنندگانش نیز عشق بورزد.
🟠علاوه بر وبسایت و کانال یوتیوب، این کمپین بخش عمدهای از پیامهای خود را روی بیلبوردهای رقابت بسکتبالی بزرگ "مدنس مارچ" و شبکههای اجتماعی این رخداد انجام داده است.
🟠امّا دستاوردهای این کمپین پرسروصدا چه بوده است؟محتواهای این کمپین در طول سه ماه اجرا بیش از ۳۰ میلیون بار در یوتیوب دیده شد، بیش از ده میلیون بار در تبلیغات تلویزیونی و ۹۵ میلیون بار به صورت میدانی بازدید شد.
@Hodaacademy
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
۱۸:۴۲
۱۸:۵۷
۱۸:۴۸
۱۸:۴۸
۱۸:۴۸
🛕تحلیل سایتهای عکاسی نشان میدهد گرایش مبلغین بودایی به هنر عکاسی ، بیش از سایر ادیان است.
۱. نمایش حقیقت دنیا بدون تزیین
۲. امکان تعمق و تمرکز بر جزئیات هستی ( که امروزه در فیلمهای کوتاه تیکتاکی- اینستاگرامی مفقود است)
۳ . در بودیسم، جهان هستی یک جریان زاینده و نوبهنو است. در چنین نگاهی، عکاسی، هنر ثبت لحظاتی از هستی ست که هرگز دوباره به آن شکل تکرار نخواهند شد.
۱۸:۴۸