سیدعلی علوی@IranAlavi
۱۵:۴۰
این اتحاد، برای دشمن مسلمانان کشنده و غیر قابل تحمل است.
در مراسم نماز میّت، وقتی عالم اهل سنت برای احترام به شیعیان، دستهایش را به نشانه همراهی گشود، واکنش عالم شیعه را ببینید...لحظهای کمنظیر از وحدت اسلامی رقم خورد.
سیدعلی علوی@IranAlavi
در مراسم نماز میّت، وقتی عالم اهل سنت برای احترام به شیعیان، دستهایش را به نشانه همراهی گشود، واکنش عالم شیعه را ببینید...لحظهای کمنظیر از وحدت اسلامی رقم خورد.
سیدعلی علوی@IranAlavi
۱۷:۲۲
۲۳ آبان، سالگرد شهادت رفیق چندین سالهی دوران جوانیام، شهید مدافع حرم، مرتضی عبداللهی است.هر چقدر از شجاعت، مرام و از خودگذشتگی این عزیز بگویم کم است و به معنی واقعی کلمه، یک مرد بود.پدر ایشان، مصطفی عبداللهی هم ابتدای امسال به فیض شهادت رسید.
شادی روح ایشان و باقی شهدای اسلام، فاتحهای قرائت فرمایید.
سیدعلی علوی@IranAlavi
شادی روح ایشان و باقی شهدای اسلام، فاتحهای قرائت فرمایید.
۱۵:۰۲
آنهایی که با او بودند، اینگونه بودند
زندگی پر از مشکلات، اختلافات و سوءتفاهم است.اگر گذشت نباشد، رابطهها آرامآرام تیره میشود و دلها از هم فاصله میگیرند.همهی ما بلدیم ببخشیم، همهی ما بلدیم مهربان باشیم؛اما واقعیت این است که برای همه یکسان خرجش نمیکنیم.گاهی برای غریبهها خوشخلقتریم، و برای نزدیکترینهایمان سختگیر و کینهجو.
«مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»
سیرهی یاران پیامبر اینگونه بود که آنها در میان خودشان بسیار مهربان و باگذشت بودند.اوایل هجرت به مدینه، در یکی از جنگها، غنایم زیادی به دست مسلمانان رسید. پیامبر به انصار فرمودند:«اگر بخواهید، این غنایم را به مهاجرین میدهم و در عوض، مهاجرین دیگر در خانههای شما نمانند و از کمکهای شما استفاده نکنند.و اگر بخواهید، غنائم میان همه تقسیم میشود، ولی مهاجران همچنان در خانههای شما بمانند و از حمایت شما برخوردار باشند.»
و اما پاسخ تاریخی انصار:«یا رسول الله! غنایم را به مهاجران بدهید و آنها همچنان در خانههای ما بمانند.»
اما ما…گاهی با عزیزترینهایمان مثل «اشدّاء» رفتار میکنیم:سخت، بیانعطاف، بیگذشت.و با غریبهها، نرم و مهربانیم:- با همکار مهربان، در خانه پرخاشگر...- با یک توریست خارجی بسیار مهربانیم، اما با هموطن خشک و غریبه.- و صدها مثال دیگر که همه بلدیم...اگر قرار است به قرآن عمل کنیم، باید برعکس باشیم.رحمت و گذشت برای عزیزانی که کنارماناند و به ما نزدیکترند.
و حالا…شاید خوب باشد همین لحظه کمی فکر کنیم،با چه کسی در زندگیمان اشتباها «أشدّاء» بودهایم؟چه کسی را باید رَحِماءَ بَینَهُم ببینیم اما ندیدیم؟کدام رابطه را میتوانیم همین امروز ترمیم کنیم؟
اگر میشود، امروز آشتی کن.پیام بده.دل کسی را به دست بیاور.رحمت را خرج همانهایی کن که خدا گفته: «بین خودتان».
سیدعلی علوی@IranAlavi
زندگی پر از مشکلات، اختلافات و سوءتفاهم است.اگر گذشت نباشد، رابطهها آرامآرام تیره میشود و دلها از هم فاصله میگیرند.همهی ما بلدیم ببخشیم، همهی ما بلدیم مهربان باشیم؛اما واقعیت این است که برای همه یکسان خرجش نمیکنیم.گاهی برای غریبهها خوشخلقتریم، و برای نزدیکترینهایمان سختگیر و کینهجو.
«مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»
سیرهی یاران پیامبر اینگونه بود که آنها در میان خودشان بسیار مهربان و باگذشت بودند.اوایل هجرت به مدینه، در یکی از جنگها، غنایم زیادی به دست مسلمانان رسید. پیامبر به انصار فرمودند:«اگر بخواهید، این غنایم را به مهاجرین میدهم و در عوض، مهاجرین دیگر در خانههای شما نمانند و از کمکهای شما استفاده نکنند.و اگر بخواهید، غنائم میان همه تقسیم میشود، ولی مهاجران همچنان در خانههای شما بمانند و از حمایت شما برخوردار باشند.»
و اما پاسخ تاریخی انصار:«یا رسول الله! غنایم را به مهاجران بدهید و آنها همچنان در خانههای ما بمانند.»
اما ما…گاهی با عزیزترینهایمان مثل «اشدّاء» رفتار میکنیم:سخت، بیانعطاف، بیگذشت.و با غریبهها، نرم و مهربانیم:- با همکار مهربان، در خانه پرخاشگر...- با یک توریست خارجی بسیار مهربانیم، اما با هموطن خشک و غریبه.- و صدها مثال دیگر که همه بلدیم...اگر قرار است به قرآن عمل کنیم، باید برعکس باشیم.رحمت و گذشت برای عزیزانی که کنارماناند و به ما نزدیکترند.
و حالا…شاید خوب باشد همین لحظه کمی فکر کنیم،با چه کسی در زندگیمان اشتباها «أشدّاء» بودهایم؟چه کسی را باید رَحِماءَ بَینَهُم ببینیم اما ندیدیم؟کدام رابطه را میتوانیم همین امروز ترمیم کنیم؟
اگر میشود، امروز آشتی کن.پیام بده.دل کسی را به دست بیاور.رحمت را خرج همانهایی کن که خدا گفته: «بین خودتان».
۱۸:۰۴
شهادت مادرم افسانه نیست
با گسترش فضاهای ارتباطی، فرصت برای انتشار شبهات برای برخی ایجاد شده است:
روایت شهادت حضرت زهرا (س) (یعنی حمله به خانهی ایشان و ضرب و جرح) افسانه است و اصلا ایشان به خاطر زخم از دنیا نرفتند، بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.
برای پاسخ به این شبهه، به صورت خیلی مختصر به چند پاسخ اکتفا میکنیم:
اصل تهدید به حمله به خانه، در منابع معتبر اهلسنت ثبت شده است
در کتب معتبر اهلسنت، از جمله منابع حدیثی و تاریخی، تهدید به آتشزدن خانهی فاطمه (س) بهگونهای نقل شده که حتی بزرگان اهلسنت نیز منکر آن نمیشوند. در برخی نقلها، صریحا آمده است که گفته شد:«خانه را آتش بزنید؛ حتی اگر فاطمه داخل آن باشد.»اصل ماجرای رفتن به سمت خانه و تهدید، در منابع اسلامی (از جمله منابع اهلسنت) قطعی است؛ گرچه آنان به دلایلی بخشی از واقعه را پنهان و سانسور کردند، اما تهدید خلیفهی دوم در تاریخ ثبت شده است. منبع
در منابع اصلی اهلسنت، نارضایتی حضرت زهرا از دو خلیفهی اول به صورت صریح نقل شده است
در منابع درجهاول اهلسنت همچون صحیح بخاری و صحیح مسلم —که معتبرترین کتابهای حدیثی نزد آنان هستند— آمده است:
فاطمه زهرا (س) بر ابوبکر غضبناک شد؛
با او قهر کرد؛
و این قهر تا زمان وفات حضرت ادامه داشت.این روایت در بخاری، کتاب «الخمس» نقل شده است:«فغَضِبَت فاطمةُ بنتُ رسولِ اللَّهِ صلّى اللَّه عليه وسلم فهجَرَتْ أبا بكرٍ، فلم تَزَلْ مُهاجِرَتَهُ حتّى تُوُفِّيَتْ.»این مهمترین سند اهلسنت است که نشان میدهد حضرت زهرا (س) از برخوردی که با ایشان شد، شدیداً ناراضی بودند.روایت عیادت ابوبکر و عمر، عدم اجازه ورود، وساطت امیرالمؤمنین، و شهادت گرفتن حضرت زهرا (س) نیز در منابع متعدد آمده است. در این روایت مشهور، حضرت زهرا (س) به آن دو گفتند:«شما مرا خشمگین کردید و راضیام نساختید؛ و نزد رسول خدا (ص) از شما شکایت خواهم کرد.» منبع
ابوبکر، در واپسین لحظات عمر خود از اقدام نسبت به خانه فاطمه ابراز پشیمانی کرددر منابع تاریخی اهلسنت نقل شده است که ابوبکر در آخرین ساعات عمر خود، از سه کار اظهار پشیمانی نمود؛ یکی از آنها کاری بود که در ارتباط با خانه حضرت زهرا انجام شده بود.در برخی نقلها چنین آمده است:«ای کاش به خانه فاطمه حمله نمیکردم...» منبع
اینها تنها گوشهای از اسنادی است که با تکیه بر منابع معتبر اهلسنت میتوان در پاسخ به این شبهات ارائه کرد.
سیدعلی علوی
@IranAlavi
با گسترش فضاهای ارتباطی، فرصت برای انتشار شبهات برای برخی ایجاد شده است:
روایت شهادت حضرت زهرا (س) (یعنی حمله به خانهی ایشان و ضرب و جرح) افسانه است و اصلا ایشان به خاطر زخم از دنیا نرفتند، بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.
برای پاسخ به این شبهه، به صورت خیلی مختصر به چند پاسخ اکتفا میکنیم:
در کتب معتبر اهلسنت، از جمله منابع حدیثی و تاریخی، تهدید به آتشزدن خانهی فاطمه (س) بهگونهای نقل شده که حتی بزرگان اهلسنت نیز منکر آن نمیشوند. در برخی نقلها، صریحا آمده است که گفته شد:«خانه را آتش بزنید؛ حتی اگر فاطمه داخل آن باشد.»اصل ماجرای رفتن به سمت خانه و تهدید، در منابع اسلامی (از جمله منابع اهلسنت) قطعی است؛ گرچه آنان به دلایلی بخشی از واقعه را پنهان و سانسور کردند، اما تهدید خلیفهی دوم در تاریخ ثبت شده است. منبع
در منابع درجهاول اهلسنت همچون صحیح بخاری و صحیح مسلم —که معتبرترین کتابهای حدیثی نزد آنان هستند— آمده است:
اینها تنها گوشهای از اسنادی است که با تکیه بر منابع معتبر اهلسنت میتوان در پاسخ به این شبهات ارائه کرد.
@IranAlavi
۱۹:۱۵
لحظهنوشت|سیدعلی علوی
شهادت مادرم افسانه نیست با گسترش فضاهای ارتباطی، فرصت برای انتشار شبهات برای برخی ایجاد شده است: روایت شهادت حضرت زهرا (س) (یعنی حمله به خانهی ایشان و ضرب و جرح) افسانه است و اصلا ایشان به خاطر زخم از دنیا نرفتند، بلکه به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. برای پاسخ به این شبهه، به صورت خیلی مختصر به چند پاسخ اکتفا میکنیم:
اصل تهدید به حمله به خانه، در منابع معتبر اهلسنت ثبت شده است در کتب معتبر اهلسنت، از جمله منابع حدیثی و تاریخی، تهدید به آتشزدن خانهی فاطمه (س) بهگونهای نقل شده که حتی بزرگان اهلسنت نیز منکر آن نمیشوند. در برخی نقلها، صریحا آمده است که گفته شد: «خانه را آتش بزنید؛ حتی اگر فاطمه داخل آن باشد.» اصل ماجرای رفتن به سمت خانه و تهدید، در منابع اسلامی (از جمله منابع اهلسنت) قطعی است؛ گرچه آنان به دلایلی بخشی از واقعه را پنهان و سانسور کردند، اما تهدید خلیفهی دوم در تاریخ ثبت شده است. منبع
در منابع اصلی اهلسنت، نارضایتی حضرت زهرا از دو خلیفهی اول به صورت صریح نقل شده است در منابع درجهاول اهلسنت همچون صحیح بخاری و صحیح مسلم —که معتبرترین کتابهای حدیثی نزد آنان هستند— آمده است:
فاطمه زهرا (س) بر ابوبکر غضبناک شد؛
با او قهر کرد؛
و این قهر تا زمان وفات حضرت ادامه داشت. این روایت در بخاری، کتاب «الخمس» نقل شده است: «فغَضِبَت فاطمةُ بنتُ رسولِ اللَّهِ صلّى اللَّه عليه وسلم فهجَرَتْ أبا بكرٍ، فلم تَزَلْ مُهاجِرَتَهُ حتّى تُوُفِّيَتْ.» این مهمترین سند اهلسنت است که نشان میدهد حضرت زهرا (س) از برخوردی که با ایشان شد، شدیداً ناراضی بودند. روایت عیادت ابوبکر و عمر، عدم اجازه ورود، وساطت امیرالمؤمنین، و شهادت گرفتن حضرت زهرا (س) نیز در منابع متعدد آمده است. در این روایت مشهور، حضرت زهرا (س) به آن دو گفتند: «شما مرا خشمگین کردید و راضیام نساختید؛ و نزد رسول خدا (ص) از شما شکایت خواهم کرد.» منبع
ابوبکر، در واپسین لحظات عمر خود از اقدام نسبت به خانه فاطمه ابراز پشیمانی کرد در منابع تاریخی اهلسنت نقل شده است که ابوبکر در آخرین ساعات عمر خود، از سه کار اظهار پشیمانی نمود؛ یکی از آنها کاری بود که در ارتباط با خانه حضرت زهرا انجام شده بود. در برخی نقلها چنین آمده است: «ای کاش به خانه فاطمه حمله نمیکردم...» منبع اینها تنها گوشهای از اسنادی است که با تکیه بر منابع معتبر اهلسنت میتوان در پاسخ به این شبهات ارائه کرد.
سیدعلی علوی @IranAlavi
ماموریت صبر
یکی دیگر از شبهاتی که گاه مطرح میشود، این است:
اگر علی علیهالسلام شجاعترین مرد زمان خود بود، چرا در برابر حوادث پس از شهادت پیامبر (ص) بهویژه ماجرای هجوم به خانه، قیام نکرد و از همسرش دفاع مسلحانه نکرد؟
در پاسخ، سه نکته بنیادین مطرح است:
علی (ع) مأمور به صبر بود؛ صلح و آرامش وظیفهای الهی برای او بود
در مسند احمد بن حنبل (ج ۱، ص ۴۶۹)، پیامبر خطاب به علی (ع) فرمود:«إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اخْتِلاَفٌ أَوْ أَمْرٌ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ»«پس از من، اختلاف یا حادثهای رخ خواهد داد؛ اگر میتوانی صلح و آرامش را برقرار کنی، چنین کن.»این روایت اهلسنت نشان میدهد امیرالمومنین توسط پیامبر، مامور به صبر و پرهیز از درگیری بودند.حال میتوان اینگونه هم نتیجه گرفت که طرف مقابل از این موضوع مطلع بود و ممکن است از ماموریت حضرت سوء استفاده کرده باشد...
شجاعت، به معنای معنای مقابلهجویی در هر شرایطی نیست؛ عقلانیت در تصمیمگیری، بالاترین جلوه شجاعت است.
شجاعت امیرالمؤمنین (ع) بر کسی پوشیده نیست؛ او در تمام غزوات پیامبر(ص) دلاورترین میدان نبرد بود. اما شجاعت واقعی همیشه در شمشیر کشیدن نیست؛ صبر هوشمندانه در شرایط فتنه، جلوهای عمیقتر از شجاعت علوی بود.
نمونهاش رفتار پیامبر (ص) در فتح مکه است: قریش بارها بر پیامبر ظلم کردند و پیمانشکنی نمودند، اما پیامبر به جای انتقامجویی، عفو عمومی اعلام کرد تا خون نریزد و اسلام تضعیف نشود.
اگر امیرالمومنین شمشیر میکشیدند، جان مسلمانان و اصل اسلام در خطر میافتاد
امیرالمومنین بهخوبی میدانستند که اگر در آن زمان حساس شمشیر میکشیدند، به جای احقاق حق، جنگ داخلی، خونریزی و انحراف کامل مسیر اسلام در همان آغاز شکل میگرفت. نمونهی همین رویکرد را در دوران خلیفه سوم میتوان دید، آنجا که حضرت علی علیهالسلام با وجود اعتراض به عملکرد عثمان، تمام تلاش خود را برای آرامسازی جامعه و جلوگیری از قتل او بهکار گرفت.
سیدعلی علوی@IranAlavi
یکی دیگر از شبهاتی که گاه مطرح میشود، این است:
اگر علی علیهالسلام شجاعترین مرد زمان خود بود، چرا در برابر حوادث پس از شهادت پیامبر (ص) بهویژه ماجرای هجوم به خانه، قیام نکرد و از همسرش دفاع مسلحانه نکرد؟
در پاسخ، سه نکته بنیادین مطرح است:
در مسند احمد بن حنبل (ج ۱، ص ۴۶۹)، پیامبر خطاب به علی (ع) فرمود:«إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اخْتِلاَفٌ أَوْ أَمْرٌ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ»«پس از من، اختلاف یا حادثهای رخ خواهد داد؛ اگر میتوانی صلح و آرامش را برقرار کنی، چنین کن.»این روایت اهلسنت نشان میدهد امیرالمومنین توسط پیامبر، مامور به صبر و پرهیز از درگیری بودند.حال میتوان اینگونه هم نتیجه گرفت که طرف مقابل از این موضوع مطلع بود و ممکن است از ماموریت حضرت سوء استفاده کرده باشد...
شجاعت امیرالمؤمنین (ع) بر کسی پوشیده نیست؛ او در تمام غزوات پیامبر(ص) دلاورترین میدان نبرد بود. اما شجاعت واقعی همیشه در شمشیر کشیدن نیست؛ صبر هوشمندانه در شرایط فتنه، جلوهای عمیقتر از شجاعت علوی بود.
نمونهاش رفتار پیامبر (ص) در فتح مکه است: قریش بارها بر پیامبر ظلم کردند و پیمانشکنی نمودند، اما پیامبر به جای انتقامجویی، عفو عمومی اعلام کرد تا خون نریزد و اسلام تضعیف نشود.
امیرالمومنین بهخوبی میدانستند که اگر در آن زمان حساس شمشیر میکشیدند، به جای احقاق حق، جنگ داخلی، خونریزی و انحراف کامل مسیر اسلام در همان آغاز شکل میگرفت. نمونهی همین رویکرد را در دوران خلیفه سوم میتوان دید، آنجا که حضرت علی علیهالسلام با وجود اعتراض به عملکرد عثمان، تمام تلاش خود را برای آرامسازی جامعه و جلوگیری از قتل او بهکار گرفت.
۱۹:۱۹
هوش مصنوعی و یک تجربه واقعی
تلویزیون منزل ما خراب شده بود. با باز کردن دستگاه، جستجو در اینترنت و پرسوجو از هوش مصنوعی، تا حدودی فهمیدم مشکل از نور پسزمینه (Backlight) است. برای اطمینان، دستگاه را پیش تعمیرکار بردم و به او گفتم که احتمالا مشکل از کجاست. بعد از یک روز گفت برد خراب است و هزینهاش ۵ میلیون تومان میشود.من دوباره از هوش مصنوعی پرسیدم و پاسخ تعمیرکار را گفتم. هوش مصنوعی گفت: با توجه به اطلاعاتی که به من دادی، تعمیرکار اشتباه میکند و مشکل قطعا از نور پسزمینه است.قطعه را ۷۰۰ هزار تومان خریدم، دستگاه را بهدقت باز کردم (واقعا سخت و حساس بود!) و جایگزین قطعهی خراب کردم و الحمدلله تلویزیون درست شد.
فارغ از نیت تعمیرکار، چیزی که مشاهده شد این بود که هوش مصنوعی فقط با دریافت یک توصیف ساده از وضعیت دستگاه و چند عدد ولتاژ اندازهگیریشده روی برد، با قاطعیت نظر تعمیرکار را رد کرد؛ و نتیجه هم نشان داد که حق با او بود. سوال این است که این دانش و تجربه را از کجا بدست آورده است؟
هوش مصنوعی در دنیای حقیقی ما حضور ندارد و موجودی مستقل نیست؛ بخش زیادی از اطلاعاتش را از علوم، دانش و تجربههایی که ما انسانها در طول چند هزار سال زندگی و تمدن بدست آوردیم و الان در فضای مجازی قرار دادهایم، بهدست میآورد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی از تجارب و علوم بشر که بهصورت عمومی در وب وجود دارد بهره میبرد و ارتقاء پیدا میکند.
از طرفی حتما شنیدهاید که اخیرا محققان گفتهاند که استفادهی بیش از اندازه از هوش مصنوعی ممکن است مهارتهایی مانند فکر کردن، تحلیل، تخیل و استدلال را از انسانها بگیرد.
ترکیب این دو گزاره ممکن است این نگرانی را بهوجود آورد که بهزودی انسانها موجوداتی بسیار وابسته به هوش مصنوعی شوند؛ هوش مصنوعیای که منبع دانشش خودِ تجربهی بشر است.
بنابراین با کاهش فعالیتها و اشتراک تجارب و مستندات حاصل از دستاوردهای انسانها، دادههای ورودی خود هوش مصنوعی کاهش پیدا کند و یعنی این فرآیند ممکن است مانع رشد و پیشرفتِ کل بشریت بشود؛ یا دستکم سرعتِ طبیعی رشدِ تواناییهای انسانی را کاهش دهد.
فرض کنید به دانشآموزان از سال اول ابتدایی ماشین حساب داده بشود، آیا این جامعه میتواند متخصص ریاضی تربیت کند؟ یعنی انسان برای سادهسازی و تسریع کارش، هوش مصنوعی را ایجاد کرد، همین هوش مصنوعی در بلندمدت ممکن است مانع پیشرفت و رشد بشر بشود، مگر اینکه از آن استفاده درست و در جای خود بشود.
البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد، اینکه در آینده رباتها وارد فضای حقیقی زندگی ما شوند، خودشان شروع به اکتشاف، تجربه و تولید دانش کنند و این کمبودِ ناشی از تکیهی بیش از حد انسان بر هوشمصنوعی را جبران نمایند.
سیدعلی علوی@IranAlavi
تلویزیون منزل ما خراب شده بود. با باز کردن دستگاه، جستجو در اینترنت و پرسوجو از هوش مصنوعی، تا حدودی فهمیدم مشکل از نور پسزمینه (Backlight) است. برای اطمینان، دستگاه را پیش تعمیرکار بردم و به او گفتم که احتمالا مشکل از کجاست. بعد از یک روز گفت برد خراب است و هزینهاش ۵ میلیون تومان میشود.من دوباره از هوش مصنوعی پرسیدم و پاسخ تعمیرکار را گفتم. هوش مصنوعی گفت: با توجه به اطلاعاتی که به من دادی، تعمیرکار اشتباه میکند و مشکل قطعا از نور پسزمینه است.قطعه را ۷۰۰ هزار تومان خریدم، دستگاه را بهدقت باز کردم (واقعا سخت و حساس بود!) و جایگزین قطعهی خراب کردم و الحمدلله تلویزیون درست شد.
فارغ از نیت تعمیرکار، چیزی که مشاهده شد این بود که هوش مصنوعی فقط با دریافت یک توصیف ساده از وضعیت دستگاه و چند عدد ولتاژ اندازهگیریشده روی برد، با قاطعیت نظر تعمیرکار را رد کرد؛ و نتیجه هم نشان داد که حق با او بود. سوال این است که این دانش و تجربه را از کجا بدست آورده است؟
۱۵:۰۱
وقتی دیدم
با آنهمه ثروت، برج، هواپیما و ...، باز هم سیر نمیشه و یک ساله برای جایزه صلح التماس میکنه؛
از بیم تحریم، در یک رویداد نامربوط، جایزهای نامربوطتر را به فردی کاملا بیربط میدهند؛
حاضرین، از ترس تهمت و فشار، با شور و شوق تصنعی، لباسِ جدیدِ پادشاه را ستایش میکنند؛
به دستِ آلوده به خون، نشانِ صلح میبخشند؛
اون وقت بود که فهمیدم این دنیا چقدر بیارزشه...
سیدعلی علوی@IranAlavi
اون وقت بود که فهمیدم این دنیا چقدر بیارزشه...
۱۷:۴۹
لحظهنوشت|سیدعلی علوی
وقتی دیدم
با آنهمه ثروت، برج، هواپیما و ...، باز هم سیر نمیشه و یک ساله برای جایزه صلح التماس میکنه؛
از بیم تحریم، در یک رویداد نامربوط، جایزهای نامربوطتر را به فردی کاملا بیربط میدهند؛
حاضرین، از ترس تهمت و فشار، با شور و شوق تصنعی، لباسِ جدیدِ پادشاه را ستایش میکنند؛
به دستِ آلوده به خون، نشانِ صلح میبخشند؛ اون وقت بود که فهمیدم این دنیا چقدر بیارزشه...
سیدعلی علوی @IranAlavi
۱۴:۵۳
در حرم مطهر آقا علیبنموسیالرضا دعاگوی همه هستیم. میخواستم شکلات بگیرم و در اطراف حرم پخش کنم، میزان و مبلغش مهم نیست، فقط شیرین کردن کام چند تا زائر در این شب و روز عزیز مهم است.خودم ۵۰۰ هزار میذارم، برای اعضا کانال هم همینمقدار در نظر میگیرم، هر کی خواست مشارکت کند.
۱۵:۳۲
پخش شکلات بین زائران حرم رضوی، ایام میلاد حضرت زهرا
.
۳,۷۰۰,۰۰۰ ریال
از ۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
۷۴%
تامین شده
مهلت تمام شد
جزئیات
۱۵:۳۵
یک میلیون تومان شکلات خریداری شد
۱۶:۱۷
و پخش شد
۱۶:۱۹
نشانهی حقانیت امام زمانهاش
لحظهلحظهی ۱۸ سال زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، سرشار از برکت و نورانیت بوده است که هنوز هم بعد از ۱۴۰۰ سال، ما از مکتب ایشان مستفیض میشویم: تسبیحات حضرت زهرا، عفت و پاکی، تربیت فرزندان، الگوی همسرداری و ...اما یکی از شاخصترین آنها، مجموعه حمایتهایی است که در اواخر عمر مبارکشان در دفاع از حقانیت امیرالمومنین انجام دادند که متاسفانه در نهایت منجر به شهادت این بانوی بزرگوار شد. وقتی با اهل سنت گفتگو میکنید، سر موضوع حضرت زهرا واقعا گیر میکنند و پاسخی ندارند بدهند. به این مناظرهی کوتاه و هوشمندانهی علامه امینی رحمتالله دقت کنید:
زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرداما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند .سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید:آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت …؟اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمی شناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی غاضبه علیهما – فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی ار ابوبکر غضبناک بود “و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
سیدعلی علوی@IranAlavi
لحظهلحظهی ۱۸ سال زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها، سرشار از برکت و نورانیت بوده است که هنوز هم بعد از ۱۴۰۰ سال، ما از مکتب ایشان مستفیض میشویم: تسبیحات حضرت زهرا، عفت و پاکی، تربیت فرزندان، الگوی همسرداری و ...اما یکی از شاخصترین آنها، مجموعه حمایتهایی است که در اواخر عمر مبارکشان در دفاع از حقانیت امیرالمومنین انجام دادند که متاسفانه در نهایت منجر به شهادت این بانوی بزرگوار شد. وقتی با اهل سنت گفتگو میکنید، سر موضوع حضرت زهرا واقعا گیر میکنند و پاسخی ندارند بدهند. به این مناظرهی کوتاه و هوشمندانهی علامه امینی رحمتالله دقت کنید:
زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرداما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند .سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید:آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت …؟اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمی شناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی غاضبه علیهما – فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی ار ابوبکر غضبناک بود “و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
۱۸:۲۰
روز مادر رو به مادری کهخادم ملت رو تربیت کرد تبریک میگم...
#روز_مادر #میلاد_حضرت_زهرا
سیدعلی علوی@IranAlavi
#روز_مادر #میلاد_حضرت_زهرا
سیدعلی علوی@IranAlavi
۹:۵۷
پاکی ذات و با خدا بودن، کاری میکنه که سن هر چقدر بیشتر میشه، انسان زیباتر و نورانیتر میشه!
ماشاءالله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظيم
سیدعلی علوی@IranAlavi
ماشاءالله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظيم
سیدعلی علوی@IranAlavi
۲۰:۰۵
لحظهنوشت|سیدعلی علوی
خطوط قرمز صهیونیست؟! خبرهای قحطی و گرسنگی منجر به مرگ از غزه را میشنوید. شاید با خودتان بگویید که چقدر اینها با مسلمانان دشمنی دارند و هیچ خط قرمزی را رعایت نمیکنند. من به شما عرض میکنم که اشتباه میکنید! مشکل اینها مسلمانان نیست، اینها با هر کسی که کوچکترین اقدامی علیه آنها انجام بدهد، به بدترین شکل مقابله میکنند. مقابله هم باید کاملا بازدارنده باشد که دیگه حتی جرات فکر کردن به مخالفت با تفکرات صهیونیست را نداشته باشد. مثال اول: فاجعه پاتریا در سال ۱۹۴۰، با توجه به اعتراضات و شورشهای اعراب بر ضد مهاجرت یهودیان، دولت بریتانیا تصمیم گرفت یهودیانی که به صورت غیر قانونی به اسرائیل مهاجرت کردند را به جزیرهی موریس تبعید کنند. سازمانهای صهیونیستی در حال بررسی چگونگی خنثی کردن طرح اخراج یهودیان از فلسطین بودند گروه صهیونیستی تروریستی هاگانا بمب بزرگی روی یکی از این کشتیها به نام پاتریا کار گذاشتند که منجر به غرق شدن کشتی و کشته شدن ۲۶۷ نفر و زخمی شدن ۱۷۲ نفر شد. پس از این فاجعه، بریتانیا از طرح خود منصرف شد...
سیدعلی علوی @IranAlavi
صهیونیسم برای رسیدن به اهداف خودش، یهودی را هم میکشد.اگر تاریخ را مطالعه کنید، با سبک تفکر آنها آشنا میشوید.باید یهودیها در خارج از اسرائیل امنیت جانی نداشته باشند تا یک وقت مهاجرت معکوس رخ ندهد.#سیدنی
سیدعلی علوی@IranAlavi
سیدعلی علوی@IranAlavi
۵:۰۶
مقام اسرائیلی: نخستین جنگ سایبری تمامعیار به زودی در خاورمیانه رخ میدهد.
انشالله سعی میکنم در چند روز آینده کمی درباره احتمالات ممکن این جنگ مطلب بنویسم.
سیدعلی علوی@IranAlavi
انشالله سعی میکنم در چند روز آینده کمی درباره احتمالات ممکن این جنگ مطلب بنویسم.
سیدعلی علوی@IranAlavi
۱۵:۴۴