مرور انتخابات ریاست جمهوری گذشته به خصوص از سال ۱۳۸۴ به بعد نشان میدهد که مناظرات عرصه خوبی برای تقویت و بازنمایی کنترل شده ظرفیتهاست. چنانکه مناظرات ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در خاطرات جمعی به صورت تقریباً واضحی به یاد مانده است.
مناظرات اساسا میتواند:
(۱) فضای رقابت را تشدید نماید و رأیدهندگان را به مشارکت ترغیب کند؛
(۲) تمایزات را نشان داده و امکان انتخاب را تسهیل کند؛
(۳) مسئلهسازی کرده و امکان مقایسه راهحلها را فراهم آورد؛ و
(۴) شناخت را شکل داده و تصویرسازی کند.
البته کاندیداهایی میتوانند از چنین ظرفیتی برخوردار شوند که دارای توان رتوریکِ سیاسی باشند، درواقع لازم است کاندیدا فارغ از توانمندی مدیریتی و اجرایی، سخنور خوبی باشد و از اطلاعات کافی نیز برخوردار باشد. به این جهت بررسی مناظرات میتواند در ضمن ارائه ارزیابی واقعبینانه از کاندیداها، آرایش و گفتمان سیاسی ایشان را مشخص نماید و این امکان را برای رأیدهندگان فراهم کند که بدون غلبه فضای کلامی-اقناعی به صورت منطقی تصمیم بگیرند و همچنین کاندیداها و مشاورنشان میتوانند در ضمن ارزیابی عملکرد خود و دیگر کاندیداها، نسبت به اصلاح کنشگری و بهبود تصویر خود اقدام نمایند. در همین خصوص هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در جهت تحقق رسالت خود، بهبود نظام انتخاباتی ایران، میکوشد تحلیل واقعبینانه و غیرجانبدارانهای در چارچوب علم بازاریابی سیاسی از این رخداد منحصربفرد ارائه کند.
#یادداشت#سیاسی#انتخابات
۱۵:۵۳