بله | کانال درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللّهی
عکس پروفایل درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللّهید

درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللّهی

۱۴۱عضو

نهایة الحکمة ج06-استاد عبدالهی.MP3

۳۲:۰۲-۲۹.۳۴ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه ششم، مدخل نهایةاز «و لمّا کان من المستحیل...» تا «و قد تبیّن بما تقدم...) ص5
1. مقصود از عرض ذاتی در تعریف موضوع علم2. دیدگاه علامه در عرضی ذاتی3. دو قسم محمولات در فلسفه‌
1404/07/14
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللهی undefined @MAbdullahi

۵:۴۰

نهایة الحکمة ج07-استاد عبدالهی.MP3

۵۱:۰۱-۴۶.۷۳ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه هفتم، مدخل نهایةاز «و قد تبیّن بما تقدم...» تا «و أمثال هذه المسائل...» ص5
1. اعمیت فلسفه نسبت به سایر علوم: اعمیت مصداقی موضوع آن نسبت به به موضوعات سایر علوم2. بداهت تصوری وجود3. بداهت تصدیقی وجود4. قسم اول محمولات فلسفی: محمولات مساوی وجود
1404/07/19
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللهی undefined @MAbdullahi

۱۲:۳۵

نهایة الحکمة ج08-استاد عبدالهی.MP3

۳۰:۴۹-۲۸.۲۲ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه هشتم، مدخل نهایةاز «و أمثال هذه المسائل...» ص5 تا «و رابعاً أن هذا الفن لمّا کان أعمّ» ص6
1. قسم دوم محمولات فلسفی: محمولات اخص از وجود2. عکس الحمل در محمولات فلسفی قسم دوم
1404/07/19
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللهی undefined @MAbdullahi

۱۲:۴۳

نهایة الحکمة ج09-10-استاد عبدالهی.mp3

۰۱:۲۴:۴۷-۳۸.۸۲ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه نهم و دهم، مدخل نهایةاز «و رابعاً أن هذا الفن لمّا کان أعمّ» ص6 تا انتهای مدخل
1. فلسفه علم اصالی است، نه علمی که مقدمه علم دیگری باشد؛2. فلسفه طبق نظر برخی بزرگان به معنایی دیگر آلی است؛3. اقسام برهان:الف) برهان لمّی: علیت اوسط برای نتیجهب) برهان إنّ مطلق:ج) برهان دلیل:د) برهان از راه ملازمات عامه4. توسعه علیت به ملازمات عامه از راه تقسیم آن به علیت خارجی و تحلیلی5. یقینی نبودن سایر اقسام برهان غیر از لمّی
1404/08/03
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۳:۴۷

نهایة الحکمة ج11-استاد عبدالهی.mp3

۵۶:۳۸-۲۵.۹۳ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه دوازدهم، مرحله 1، فصل 1از «الفصل الأول فی أن الوجود» ص8 تا «فمن سخیف القول ما قال بعضهم» ص8
1. نسبت سه‌گانه واقع، ذهن و زبان؛2. تفاوت اشتراک لفظی و معنوی ؛3. توضیح اصطلاحات سه‌گانه معنا، مفهوم و مصداق
1404/08/05
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۳:۵۸

نهایة الحکمة ج12-استاد عبدالهی.MP3

۲۹:۱۴-۲۶.۷۷ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه دوازدهم، مرحله 1، فصل 1از «فمن سخیف القول ما قال بعضهم» ص8 تا انتهای فصل 1
1. بررسی دیدگاه اشتراک لفظی وجود میان همه ممکنات؛2. بررسی دیدگاه اشتراک لفظی میان واجب و ممکن.
1404/08/05
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۳:۵۹

نهایة الحکمة ج13-استاد عبدالهی.MP3

۴۴:۵۳-۴۱.۱۱ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 13مرحله 1، فصل 2
مقدمات اصالت وجود1. پذیرش رئالیسم معرفت‌شناختی (نفی سفسطه و شکاکیت)اصالت وجود یا ماهیت به مثابه نخستین مسئله فلسفه رئالیستی2. نخستین معرفت رئالیستی به یک واقعیت خارجی عبارت است از هلیت بسیطه آن واقعیت که موضوع آن مفهوم ماهوی و محمولش مفهوم وجود است؛أسّ المطالب ثلاثة علمتوضیح هلیت بسیطه و مرکبه3. مغایرت وجود و ماهیت در ذهن4. اتحاد وجود و ماهیت در خارج.
1404/08/10
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۴:۴۸

نهایة الحکمة ج14-استاد عبدالهی.MP3

۳۵:۴۲-۳۲.۷ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 13مرحله 1، فصل 2 از ابتدا (ص9) تا «و إذ کان کل شیء...» (ص10)
توضیح متن
1404/08/10
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۴:۴۸

نهایة الحکمة ج15-استاد عبدالهی.MP3

۴۰:۱۶-۳۶.۸۸ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 15مرحله 1، فصل 2 «و إذ کان کل شیء...» (ص10) تا «و بذلک یندفع ما أورد علی... » (ص10)
1. تبیین اصطلاحات سه‌گانه بالذات، بالتبع و بالعرض؛2. تبیین اصطلاحات سه‌گانه حیث اطلاقی، تعلیلی و تقییدی؛3. تبیین اصطلاحات سه‌گانه واسطه در اثبات، واسطه در ثبوت و واسطه در عروض؛4. تبیین مدعای اصالت وجود بر پایه سه دسته اصطلاحات پیشین 5. استدلال بر اصالت وجود
1404/08/17
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۹:۳۷

نهایة الحکمة ج16-استاد عبدالهی.MP3

۲۷:۱۴-۲۴.۹۵ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 16مرحله 1، فصل 2 از«و بذلک یندفع ما أورد علی...» (ص10) تا «و یندفع أیضا ما أشکل علیه...» (ص10)
1. اشکال نخست بر اصالت وجود: تحقق وجود مستلزم تکرر آن است؛2. پاسخ نخست به اشکال: وجود بالذات محقق است، نه به وجودی دیگر؛3. پاسخ دوم به اشکال: از تحلیل زبان‌شناختی نمی‌توان نتیجه هستی‌شناختی گرفت.
1404/08/17
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۹:۳۷

نهایة الحکمة ج17-استاد عبدالهی.MP3

۳۸:۴۱-۳۵.۴۲ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 17مرحله 1، فصل 2 از «و یندفع أیضا ما أورد علیه...» (ص11) تا «و تبیّن أیضا فساد القول بأصالة...» (ص11)
1. تبیین اشکال سوم بر اصالت وجود: لزوم اشتراک لفظی وجود؛2. پاسخ به اشکال: خلط مفهوم و مصداق3. تبیین اصالت ماهیت (موجوده نه ماهیت من حیث هی)4. اشکال بر اصالت ماهیت: لزوم انقلاب ذات
1404/08/19
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۹:۳۷

نهایة الحکمة ج18-استاد عبدالهی.MP3

۲۱:۴۷-۱۹.۹۶ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 18مرحله 1، فصل 2 از «و تبیّن أیضا فساد القول بأصالة...» (ص10) تا «یتفرع علی أصالة الوجود» (ص12)
1. تبیین دیدگاه ذوق التأله محقق دوانی: وحدت وجود و کثرت موجود به معنای منتسب به وجود؛2. اشکال بر دیدگاه دوانی: اگر انتساب موجب عروض حقیقت عینی بر ماهیت شود، این حقیقت عینی همان وجود است،اما اگر موجب عروض حقیقت عینی بر ماهیت نشود، مستلزم انقلاب ذات است.
1404/08/19
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۹:۳۸

نهایة الحکمة ج19-استاد عبدالهی.MP3

۴۵:۱۹-۴۱.۵ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 19مرحله 1، فصل 2 از «یتفرع علی أصالة الوجود» (ص12) تا «و ثانیاً أن الوجود لایتصف...» (ص12)
1. محمولات ماهیت: الف) ذاتی (ذات و ذاتیات)، ب) عرضی (مفارق، لازم (که خود 3 قسم است: لازم ماهیت با وجود ذهنی، لازم ماهیت با وجود خارجی، لازم ذات ماهیت))2. حمل همان اتصاف موضوع به محمول است، ماهیت به خودی خود معدوم است، معدوم واجد چیزی نیست و بالوجود موجود است. پس همه محمولات ماهیت نیز به واسطه وجود است.3. لوازم ذات ماهیت در واقع لوازم الوجودین هستند؛4. وجود (خارجی یا ذهنی) لازم ماهیت است.
1404/08/24
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۵:۰۵

نهایة الحکمة ج20-استاد عبدالهی.m4a

۲۷:۲۹-۲۲.۲۱ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 20مرحله 1، فصل 2 از «و ثانیاً أن الوجود لایتصف...» (ص12) تا «و خامساً أن للموجود من حیث اتصافه» (ص13)
***متأسفانه بحث «و ثانیاً أن الوجود...» ضبط نشده، به همین جهت، در ابتدای این جلسه محتوای آن به اختصار بیان شده است.
فرع ثانی1. ماهیت از آن جهت که در ذهن موجود است، احکامی دارد؛2. ماهیت از جهت فرض صدق بر کثیرین کلی یا جزئی است؛3. ماهیت از جهت صدق بر اشیاء یا اندراج اشیاء تحت آن، یا جنس آن اشیاء است، یا فصل، یا نوع، یا عرضی عام یا عرضی خاص آنها؛4. ماهیت از جهت اندراجش تحت یک شیء یا جوهر است یا یکی از اعراض نه‌گانه؛5. حقیقت عینی اصیل وجود صدق بر شیئی نمیکند و اندراج تحت چیزی ندارد. پس به هیچ یک از این احکام سه‌گانه متصف نمی‌شود.6. وجود مساوق تشخص است؛ چون قابل صدق بر چیزی نیست، پس ابای از شرکت دارد؛7. وجود مثل (یعنی هم‌نوع) و ضد ندارد.
فرع ثالث 1. وجود جزء چیزی نیست؛ چون جزء دیگر و کل یا الف) همان وجودند که معقول نیست شیء جزء خودش باشد، یا ب) غیر وجودند که عدم و لاشیء است؛2. وجود جزء ندارد (به همان دلیل بالا) و ذات آن بسیط است.
فرع چهارم
صفات حقیقی وجود (نه صفاتی که به عرض ماهیت بر وجود حمل می‌شود) عین وجود است.
1404/08/24
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۵:۰۵

تبیین فقهی مبانی سلوک در سیر توحیدی انسان از دیدگاه علامه طهرانی.pdf

۱.۱۲ مگابایت

undefined انتشار مقاله علمی پژوهشیعنوان: نقش اندیشه‌های دریدا و تأثیر آن در رهیافت الهیاتی کاپوتو؛ بررسی تحلیلی و انتقادی
نویسندگان: ابوذر فلاح زاده، مهدی عبدالهی، هادی واسعی
چکیده:مسئله توحید و یگانگی خداوند فراتر از وحدت عددی، از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده در رویکردهای فلسفی و عرفانی است. بررسی و تبیین این مسئله از منظر حکمت متعالیه که از جمله مهمترین سیستمهای فکری و فلسفی در حوزه اندیشه اسلامی است و متأثر از عرفان، قرآن و اندیشه های ناب معصومین علیهم السلام قرار گرفته است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا هدف تحقیق حاضر بررسی مبانی فلسفی سیر توحیدی انسان از دیدگاه علامه طهرانی است. روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی می باشد.یافته ها نشان داد از نظر علامه طهرانی منظور از سیر توحیدی تحوّل وجودی صیرورت و حرکت استعلایی وجود انسان به سوی خداگونگی در قوس صعود و عروج نفس انسان از سلسله مراتب عالم برای دستیابی به مقام فنای فی الله و بقای بالله می باشد. تحوّل وجودی ناظر بر استکمال وجود آدمی و احسن شدن نظام بینشی، گرایشی و کنشی اوست. تحوّل وجودی ناظر بر استکمال وجود آدمی و احسن شدن نظام بینشی، گرایشی و کنشی اوست.
کلمات کلیدی: سلوک، توحید، سیر توحیدی، علامه طهرانی.
undefined مبانی فقهی حقوق اسلامی، سال 16، بهار و تابستان 1402، شماره 1 (پیاپی 31).
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهیدانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران undefined @MAbdullahi

۱۱:۴۸

نهایة الحکمة ج21-استاد عبدالهی.MP3

۴۴:۵۵-۴۱.۱۳ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 21مرحله 1، فصل 2 از «سادساً أن الوجود عارض...» (ص14) تا «و المغایرة کما عرفت...» (ص14)
1. معنای عروض وجود بر ماهیت: تجرید ماهیت از وجود در ظرف تحلیل عقل و حمل وجود بر آن؛2. دلایل مغایرت وجود با ماهیت: الف) امکان سلب وجود از ماهیت؛ب) نیازمندی اتصاف ماهیت به وجود به دلیل؛ج) تساوی نسبت ماهیت به وجود و عدم.
1404/09/08
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۶:۴۰

نهایة الحکمة ج22-استاد عبدالهی.MP3

۲۴:۰۳-۲۲.۰۳ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 22مرحله 1، فصل 2 «و المغایرة کما عرفت...» (ص14) تا «و سابعاً أن ثبوت کل شیء»
1. عدم تنافی مغایرت وجود و ماهیت در ظرف تحلیل عقلی با اتحاد خارجی و ذهن آن دو؛2. لازمه اصالت وجود این است که اختلاف وجود به تبع ماهیت در ظرف تحلیل عقل است؛3. ماهیات انحای وجودند؛4. ماهیات حدود وجودند، یعنی ذات هر ماهیت موجود، حدّی دارد که وجود ماهیت خارج از آن نیست. بر همین اساس، هر ماهیت موجود مستلزم سلب همه ماهیات دیگر است.
1404/09/08
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۶:۴۰

نهایة الحکمة ج23-استاد عبدالهی.MP3

۵۰:۳۳-۴۶.۳ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 23مرحله 1، فصل 2 «و سابعاً أن ثبوت کل شیء...» تا «و الذی ینبغی أن‌یقال»
1. رئالیسم معرفت‌شناختی مستلزم نظریه مطابقت در مسئله چیستی صدق است؛2. تبیین واقع و مطابَق قضایا و تصدیقات صادقنظر جمهور:تصدیقات بر سه دسته‌اند:الف) قضایایی که در خارج مطابَق دارند مانند انسان موجود است؛ب) قضایایی که در ذهن مطابَق دارند مانند انسان نوع است؛ج) تصدیقاتی که در خارج و ذهن مطابق ندارند مانند «عدم علت، علت عدم معلول است.»دو دسته نخست، مطابق واقعی دارند، اما دسته سوم مطابق واقعی ندارند چون عدم نه در خارج و نه در ذهن، مطابَق ندارد، آثارش نیز همین طور.بر این اساس، این دسته از قضایا مطابِق با نفس الامر دانسته می شوند، یعنی عقل برای عدمی که مطابَق واقعی ندارد، مطابقی را در خارج اعتبار میکند مجازاً.
1404/09/10
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۶:۴۰

نهایة الحکمة ج24-استاد عبدالهی.MP3

۲۷:۰۲-۲۴.۷۶ مگابایت
undefined درس‌گفتارهای مهدی عبداللّهیundefinedنهایة الحکمة
جلسه 24مرحله 1، فصل 2 «و الذی ینبغی أن‌یقال...» (ص14) تا «و یسع الصوادق من القضایا» (ص15)
1. نظر علامه در تبیین واقع و مطابَق قضایای صادق:الف) از آنجا که وجود اصیل است، پس وجود موجود حقیقی است و حکم حقیقی دارد؛ب) از آنجا که ماهیات ظهورات ذهنی وجود هستند، عقل مجازا واقعیت و موجود را به ماهیت هم توسعه می‌دهد. در نتیجه ماهیت و احکامش نیز موجود شمرده می‌شوند؛ج) در مرتبه بعد، عقل برای هر مفهومی که به تبع وجود یا ماهیت،‌ انتزاع می‌کند، وجود و ثبوت اعتبار می‌کند.نتیجه: نفس الامر عبارت است از ظرف مطلق ثبوت و تحقق با این دو مرتبه توسعه.نکته مهم در تعبیر «إضطراراً»:این تعبیر اشاره به آن دارد که اعتبار مجازی وجود برای ماهیت و سپس برای مفاهیم دیگر، امری بی‌ضابطه نیست. در سادساً گذشت که هر ماهیتی اختصاص به برخی وجودات دارد، هم‌چنان‌که سایر مفاهیم که به تبع ماهیت و وجود انتزاع می‌شوند.

1404/09/10
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی#تدریس_من#نهایة_الحکمة
●➼‌┅═❧═┅┅───┄undefined مهدی عبداللّهی undefined @MAbdullahi

۱۶:۴۱