بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

۱۰:۱۸

thumbnail
با سلام و احترام undefinedundefined نظر به توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران جهت مطالعه و آموزش نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در سال ۱۴۰۴، کانال نهج‌البلاغه خوانی در پیام‌رسان های ایتا و بله، همزمان با شهادت مولا امام علی علیه‌السلام، تأسیس شد.
ان شاءالله اولین دور از ختم نهج‌البلاغه*، همراه با ارائه برخی شروح و توضیحات، از *عید سعید فطر آغاز خواهد شد.
ان شاءالله اطلاع رسانی درباره فرایند و چگونگی کار از طریق کانال‌های ایتا و بله صورت خواهد پذیرفت.
undefined لطفا این پیام را در کانال‌ها و گروه‌های خود به اشتراک بگذارید و در این کار خیر سهیم شوید...
نشانی کانال نهج‌البلاغه خوانیundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۰:۳۳

thumbnail
بخشی از پیام امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه به کنگره هزاره نهج‌البلاغه در سال ۱۳۶۰
و اما كتاب نهج البلاغه كه نازله روح اوست براي تعليم و تربيت ما خفتگان در بستر منيت و در حجاب خود و خودخواهي خود معجونی است براي شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازه يك انسان و يك جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاريخ به پيش رود و هر چه جامعه ها به وجود آيد و دولتها و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفكران و فيلسوفان و محققان بيايند و در آن غور كنند و غرق شوند. هان فيلسوفان و حكمت اندوزان بيايند و در جملات خطبه اول اين كتاب الهي به تحقيق بنشينند و افكار بلند پايه خود را به كار گيرند و با كمك اصحاب معرفت و ارباب عرفان اين يك جمله كوتاه را به تفسير بپردازند و بخواهند بحق وجدان خود را براي درك واقعي آن ارضا كنند به شرط آن كه بياناتی كه در اين ميدان تاخت و تاز شده است آنان را فريب ندهد و وجدان خود را بدون فهم درست بازی ندهند و نگويند و بگذرند تا ميدان ديد فرزند وحی را دريافته و به قصور خود و ديگران اعتراف كنند و اين است آن جمله: «*مع كل شي لا بمقارنه و غير كل بمزايله*» (بخشی از خطبه اول نهج‌البلاغه) و اين جمله و نظير آن كه در كلمات اهل بيت وحي آمده است بيان و تفسير كلام الله است كه در سوره حديد است و براي متفكران آخر زمان آمده است: «*و هو معكم اينما كنتم*» (حدید، ۵۷)...
متن کامل پیام امام خمینی
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۶:۱۵

#نهج_البلاغه#معرفی_کتاب#سبک_زندگی_اسلامی undefined «کلام امیر»undefined شرحی فارسی و روان بر نهج البلاغهundefinedحجت الاسلام شریفانی
undefined ویژگی ها: undefinedذکر شناسنامه برای خطبه ها و نامه هاundefinedتبیین لغات به صورت نسبتا گسترده و منظمundefinedعنوان گذاری برای هر بند نهج البلاغه undefinedنظاممند کردن مباحث به صورت دسته بندی شدهundefined ارائه زیبایی‌های ادبی از قبیل تشبیهات، استعارات و...undefined ارائه آیات و روایات مشابه۱. جلد اول دانلود۲. جلد دوم دانلود۳. جلد سوم دانلود۴. جلد چهارم دانلود۵. جلد پنجم دانلود۶. جلد ششم دانلود۷. جلد هفتم دانلود۸. جلد هشتم دانلود۹. جلد نهم دانلود۱۰. جلد دهم دانلود۱۱. جلد یازدهم دانلودhttps://eitaa.com/Rooshdaneh/19080

۸:۱۴

توضیح شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه از نحوه آشنایی شان با نهج البلاغه‌
شاید برایتان پیش آمده باشد- و اگر هم پیش نیامده، می‌توانید آنچه را می‌خواهم بگویم در ذهن خود مجسم سازید- که سالها با فردی در یک کوی و محله زندگی می‌کنید، لااقل روزی یک بار او را می‌بینید و طبق عرف و عادت سلام و تعارفی می‌کنید و رد می‌شوید، روزها و ماهها و سالها به همین منوال می‌گذرد...تا آنکه تصادفی رخ می‌دهد و چند جلسه با او می‌نشینید و از نزدیک با افکار و اندیشه‌ها و گرایش‌ها و احساسات و عواطف او آشنا می‌شوید؛ با کمال تعجب احساس می‌کنید که هرگز نمی‌توانسته‌اید او را آنچنان که هست حدس بزنید و پیش‌بینی کنید.
از آن به بعد چهره او در نظر شما عوض می‌شود، حتی قیافه‌اش در چشم شماطور دیگر می‌نماید، عمق و معنی و احترام دیگری در قلب شما پیدا می‌کند، شخصیتش از پشت پرده شخصش متجلی می‌گردد، گویی شخص دیگری است غیر آن که سال‌ها او را می‌دیده‌اید.
احساس می‌کنید دنیای جدیدی کشف کرده‌اید.
برخورد من با نهج البلاغه چنین برخوردی بود.
از کودکی با نام «نهج البلاغه» آشنا بودم و آن را در میان کتاب‌های مرحوم پدرم (اعلی الله مقامه) می‌شناختم. پس از آن، سالها بود که تحصیل می‌کردم. مقدمات عربی را در حوزه علمیه مشهد و سپس در حوزه علمیه قم به پایان رسانده بودم. دروسی که اصطلاحاً «سطوح» نامیده می‌شود نزدیک به پایان بود و در همه این مدت نام «نهج البلاغه» بعد از قرآن بیش از هر کتاب دیگر به گوشم می‌خورد. چند خطبه زهدی تکراری اهل منبر را آنقدر شنیده بودم که تقریباً حفظ کرده بودم، اما اعتراف می‌کنم که مانند همه طلاب و هم‌قطارانم با دنیای نهج البلاغه بیگانه بودم؛ بیگانه وار با آن برخورد می‌کردم، بیگانه‌وار می‌گذشتم.
تا آنکه در تابستان سال هزاروسیصدوبیست، پس از پنج سال که در قم اقامت داشتم، برای فرار از گرمای قم به اصفهان رفتم. تصادف کوچکی مرا با فردی آشنا با نهج البلاغه آشنا کرد. او دست مرا گرفت و اندکی وارد دنیای نهج البلاغه کرد. آن وقت بود که عمیقاً احساس کردم این کتاب را نمی‌شناختم و بعدها مکرر آرزو کردم که‌ای کاش کسی پیدا شود و مرا با دنیای قرآن نیز آشنا سازد.
از آن پس چهره نهج البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه‌ام قرار گرفت و محبوبم شد؛ گویی کتاب دیگری است غیر آن کتابی که از دوران کودکی آن را می‌شناختم. احساس کردم که دنیای جدیدی کشف کرده‌ام...
منبع: مقدمه کتاب سیری در نهج‌البلاغه
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۱:۴۰

و خدایی که در این نزدیکی است...
بدان، خدايى كه گنج هاى آسمان و زمين در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده، و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده كه از او بخواهى تا عطا كند، درخواست رحمت كنى تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش كسى را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد كند، و تو را مجبور نساخته كه به شفيع و واسطه اى پناه ببرى.
و در صورت ارتكاب گناه در توبه را مسدود نكرده است، در كيفر تو شتاب نداشته، و در توبه و بازگشت، بر تو عيب نگرفته است*، در آنجا كه رسوايى سزاوار توست، رسوا نساخته، و براى بازگشت به خويش شرائط سنگينى مطرح نكرده است، در گناهان تو را به محاكمه نكشيده، و از رحمت خويش نا اميدت نكرده، بلكه بازگشت تو را از گناهان نيكى شمرده است. هر گناه تو را يكى، و هر نيكى تو را ده به حساب آورده، و راه بازگشت و توبه را به روى تو گشوده است.

*هر گاه او را بخوانى، ندايت را مى شنود، و چون با او راز دل گويى راز تو را مى داند، پس حاجت خود را با او بگوى، و آنچه در دل دارى نزد او باز گوى*، غم و اندوه خود را در پيشگاه او مطرح كن، تا غم هاى تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را يارى رساند.

*و از گنجينه هاى رحمت او چيزهايى را درخواست كن كه جز او كسى نمى تواند عطا كند*، مانند عمر بيشتر، تندرستى بدن، و گشايش در روزى.

سپس خداوند كليدهاى گنجينه هاى خود را در دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد، پس هر گاه اراده كردى مى توانى با دعا، درهاى نعمت خدا را بگشايى، تا باران رحمت الهى بر تو ببارد.

*هرگز از تأخير اجابت دعا نا اميد مباش*، زيرا بخشش الهى باندازه نيّت است، گاه، در اجابت دعا تأخير مى شود تا پاداش درخواست كننده بيشتر و جزاى آرزومند كامل تر شود، گاهى درخواست مى كنى امّا پاسخ داده نمى شود، زيرا بهتر از آنچه خواستى به زودى يا در وقت مشخّص، به تو خواهد بخشيد، يا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستى، دعا به اجابت نمى رسد، زيرا چه بسا خواسته هايى دارى كه اگر داده شود مايه هلاكت دين تو خواهد بود، پس خواسته هاى تو به گونه اى باشد كه جمال و زيبايى تو را تأمين، و رنج و سختى را از تو دور كند، پس نه مال دنيا براى تو پايدار، و نه تو براى مال دنيا باقى خواهى ماند...

فرازی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه

دوستان و آشنایان خود را به *کانال نهج‌البلاغه خوانی
دعوت کنیدundefined

ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۲۱:۳۸

thumbnail
صحبت‌های شیرین و شنیدنی مرحوم استاد علامه محمدتقی جعفری رضوان‌الله تعالی علیه پیرامون چرایی و ضرورت نگارش تفسیر و شرح نهج‌البلاغه
دریافت از آپارات
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۸:۵۳

thumbnail
توصیف جرج جرداق مسیحی از نهج‌البلاغه
جرج جرداق*، نویسنده و ادیب *مسیحی که به اعتراف خود بیش از ۲۰۰ بار کتاب نهج البلاغه را خوانده و در آن اندیشیده است، در مجموعه شش جلدی که در وصف امیرالمومنین(ع) به نام «الامام علی، صوت العدالة الانسانیة» به رشته تحریر درآورده، می نویسد:
آیا در تاریخ مشرق زمین، هیچ به سراغ نهج البلاغه رفته اید؟ نهج البلاغه ای که از فکر و خیال و عاطفه، آیاتی به دست می دهد که تا انسان هست و تا خیال و عاطفه و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق بدیع ادبی- هنری او پیوند ناگسستنی خواهد داشت. سخنانی به هم پیوسته و هماهنگ، جوشان از درکی عمیق و بینشی ژرف، لبریز از شور واقعیت و گرمی حقیقت و سرشار از اشتیاق تمام برای شناخت ماورای این حقیقت.
سخنانی زیبا و نغز که زیبایی موضوع و بیان، چنان در آن به هم آمیخته که تعبیر با مدلول و شکل با معنا یکی شده اند، هم چنان که حرارت با آتش و نور با خورشید و هوا با هوا یکی هستند. بشر نیز در مقابل آن، همچون موجودی است که در برابر سیلی خروشان، دریایی پرموج، توفانی سرکش یا گردبادی تند قرار گرفته باشد، نمی تواند به شمار آید.
نهج البلاغه بیانی است رساتر از هر رسا و پاره ای است از یک تنزیل! و پیوند ناگسستنی با اصول ادب انسانی دارد و تا آنجا اوج می گیرد که درباره آن گفته اند: بیانی است فروتر از کلام خداوند و فراتر از گفتار بشری (امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی، جرج جرداق، ترجمه سیدهادی خسروشاهی).
خبرگزاری حوزه
*کانال نهج‌البلاغه خوانی*undefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۰:۵۲

thumbnail
و درود خدا بر او، فرمود:
خدا «*ايمان*» را براى پاكسازى دل از شرك،و «*نماز*» را براى پاك بودن از كبر و خودپسندى،و «*زكات*» را عامل فزونى روزى،و «*روزه*» را براى آزمودن اخلاص بندگان،و «*حج*» را براى نزديكى و همبستگى مسلمانان،و «*جهاد*» را براى عزّت اسلام،و «*امر به معروف*» را براى اصلاح توده هاى ناآگاه،و «*نهى از منكر*» را براى بازداشتن بى خردان از زشتى ها،و «*صله رحم*» را براى فراوانى خويشاوندان،و «*قصاص*» را براى پاسدارى از خون ها،و اجراى «*حدود*» را براى بزرگداشت محرّمات الهى،و ترك «*مى گسارى*» را براى سلامت عقل،و دورى از «*دزدى*» را براى تحقّق عفّت،و ترك «*زنا*» را براى سلامت نسل آدمى،و ترك «*لواط*» را براى فزونى فرزندان،و «*گواهى دادن*» را براى به دست آوردن حقوق انكار شده،و ترك «*دروغ*» را براى حرمت نگهداشتن راستى،و «*سلام*» كردن را براى امنيّت از ترس ها،و «*امامت*» را براى سازمان يافتن امور امّت،و «*فرمانبردارى از امام*» را براى بزرگداشت مقام رهبرى، واجب كرد.
حکمت ۲۵۲ نهج‌البلاغه
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۰:۲۳

1_17500136206.pdf

۲.۷۱ مگابایت

کتاب رایگان «راه و رسم پارسایی»
برای شرکت در مسابقه به اینجا مراجعه کنید undefinedundefined
کانال رسمی حرم مطهر امام رضا (ع) undefinedundefined @razavi_aqr_ir
کتابی که توسط آستان قدس رضوی درباره برخی بخش‌های نهج‌البلاغه با بیانی ساده منتشر شده و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است...
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۹:۱۹

thumbnail
و درود خدا بر او، فرمود:
خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُم‏
با مردم آن گونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک ریزند، واگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما آیند.
نهج البلاغه، حکمت ۱۰
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۹:۲۸

thumbnail
امام علی (ع) فرمودند: آنهایی که وقتشان پایان یافته همچنان خواستار مهلت هستند و آنهایی که مهلت دارند همچنان کوتاهی می کنند (حکمت ۲۸۵ نهج البلاغه).
جوونیم و سالمیم توان داریم ولی بازهم از فرصت استفاده نمی کنیم و هی میگیم انشاء الله از فردا ان شاء الله از شنبه ولی حواسمون نیست که یه روز یک جمعه ای میاد که بعد اون هیچ شنبه ای نیست و هرچی هم خواهش و التماس کنیم دیگه بهمون فرصتی داده نمیشه...
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۸:۲۷

thumbnail
كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً
شما را به ترس از خدا سفارش مى كنم، به دنيا پرستى روى نياوريد، گر چه به سراغ شما آيد، و بر آنچه از دنيا از دست مى دهيد اندوهناك مباشيد، حق را بگوييد، و براى پاداش الهى عمل كنيد و دشمن ستمگر و ياور ستمديده باشيد.
بخشی از نامه ۴۷ نهج‌البلاغه
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۳:۳۴

thumbnail
روز انتقام گیری از ظالمان
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ. روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است.
حکمت ۲۴۱ نهج‌البلاغه
و این را نیز می‌دانیم که طبق روایت دیگری از امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام:
اَلْعامِلُ بِالْظُلْمِ وَ الرّاضى بِه ِ وَ المْعُينُ عَلَيْه ِ شُـرَكاءُ ثـَلاثـَةٌ [وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۴۱۰، حديث ۶].
کسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب می‌شوند.
دوستان و آشنایان خود را به کانال نهج‌البلاغه خوانی دعوت کنیدundefined
ایتاhttps://eitaa.com/joinchat/2124743799Ce1bdc2131f
بلهhttps://ble.ir/NahjalbalaghaImamAli

۱۹:۰۳