عکس پروفایل رسا نهضت نهج البلاغه دانشگاهیانر

رسا نهضت نهج البلاغه دانشگاهیان

۴۱۱عضو
عکس پروفایل رسا نهضت نهج البلاغه دانشگاهیانر
۴۱۱ عضو

رسا نهضت نهج البلاغه دانشگاهیان

کانال اطلاع رسانی جشنواره ملی رسا ( نهج البلاغه دانشگاهیان )
✓نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با همکاری دستگاه‌های آموزش عالی کشور سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

۱۲ اردیبهشت

بازارسال شده از رسا نهضت نهج البلاغه دانشگاهیان
thumnail
undefined undefined قابل توجه
اساتید ، دانشجویان ، کارکنان و خانواده دانشگاهیان عزیز
undefined رشته کتابخوانی در جشنواره ملی رسا کمترین فرصت را از شما می گیرد
undefinedدانشجویان :undefinedتا ۹ مهرماه ۱۴۰۳ فرصت دارید با خواندن یک سوم کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری از جوایز بخش دانشگاهی بهرمند شوید
undefinedو یا خواندن دو سوم کتاب تا ۲۰ آبان از جوایز مرحله استانی بهرمند شوید
undefined️و با خواندن کل کتاب تا ۲۷ آذر از جوایز نفیس ملی بهرمند شوید
undefinedundefinedundefinedکارکنان :undefined تا ۹ مهرماه ۱۴۰۳ فرصت دارید با خواندن یک سوم کتاب تحکیم خانواده در نهج البلاغه ( تنها ۲۰ صفحه) از جوایز بخش دانشگاهی بهرمند شوید
undefined و یا خواندن دو سوم کتاب تا ۲۰ آبان از جوایز مرحله استانی بهرمند شوید
undefined و با خواندن کل کتاب تا ۲۷ آذر از جوایز نفیس ملی بهرمند شوید
undefined اساتید :تا ۲۷ آذرماه فرصت دارید با خواندن کتاب نبوت ها در نهج‌البلاغه از جوایز بخش ملی جشنواره بهرمند شوید
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۷:۴۰

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
undefined شرح #حکمت6
undefined قسمت دوم
undefinedخودپسندی و از خود راضی بودن:
undefinedسرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخته می‌شود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است. حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۶ فرمودند: «دشمنان انسان از خود راضی فراوانند».
undefined نکته اول که باید در باب خودپسندی و هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبّر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجّه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد. حضرت در حکمت ۴۵۴ می فرمایند: « فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند».
undefined نکته دوّم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبّران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود. در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ می‌خوانیم: «مردم! از آنچه بر ملت‌های متکبّر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلّت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبرها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتاده پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید، همانگونه که از حوادث سخت به او پناه می‌برید. آگاه باشید زنهار زنهار، از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و حسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواسته‌های پروردگار مبارزه کنند».
undefined همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ می فرمایند: « بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-»
undefined نکته سوّم تسلیم گمراهان نشدن است. حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید: «و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق می‌دهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند».
undefined نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است. حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذارده و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است». یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبّر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملت‌های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینه‌ها از کینه‌ها تنگی گرفت». دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید».
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۷:۴۳

1_2550667134.oga

۰۴:۴۸-۱ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت6 قسمت undefined
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۷:۴۴

۱۳ اردیبهشت

thumnail
undefined پیام یک
چرا جشنواره نهج البلاغه ؟؟
ایا آموزه های نهج‌البلاغه می تواند نظام ارزشی ما را بسازد
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور پاسخ می دهد .
منتشر فرمایید

undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۰۶

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
undefinedشرح #حکمت6
undefined قسمت سوم
undefined نکته پنجم که در بحث خودپسندی باید توجه کرد تا از این آفت در امان ماند، بحث توجه به این حقیقت است که عزت و بزرگی و کبریا مخصوص ذات اقدس خداوندی است. در خطبه ۱۹۲ بند اول ، حضرت می فرمایند: «ستایش خداوندی را سزاست که لباس عزت و بزرگی پوشید و آن دو را برای خود انتخاب کرد و از دیگر پدیده‌ها بازداشت. آن دو را مرز میان خود و دیگران قرار داد و آن دو را برای بزرگی و عظمت خویش برگزید و لعنت کرد آنکس را که در آرزوی عزت و بزرگی با خدا به ستیزه برخیزد، از این رو فرشتگان مقرب خود را آزمود و فروتنان را از گردن کشان جدا فرمود» که اشاره است به آزمون سجده بر آدم که ابلیس به خاطر گردنکشی مردود و رجیم شد اما فرشتگان مقرّب شدند.
undefinedنکته ششم در مورد علل خودپسندی است. چه می‌شود انسانها دچار این رذیله مهلک و خطرناک می‌شوند؟ در نهج‌البلاغه چندین دلیل برای خود پسندی بیان شده است که به ترتیب عرض می‌کنم.
1. ستایش و تشویق: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر رحمت الله می نویسند: «تا می توانی با اهل ورع و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش بده که تو را فراوان نستایند و تو را برای اعمال زشتی که انجام نداده‌ای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وامی دارد.» در جای دیگری از همین نامه می‌فرمایند: «مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی و به خوبیهای خودت اعتماد کنی و ستایش را دوست داشته باشی که اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به تو است و کردار نیک نیکوکاران را نابود می سازد.»
2. دنیا پرستی : در نامه اول نهج البلاغه است: «همانا بسیاری از مردم تغییر کرده‌اند و از سعادت و رستگاری بی‌بهره مانده اند، به دنیا پرستی روی آورده و از روی هوای نفس سخن گفتند.کردار اهل عراق مرا به شگفتی وا داشته است که مردمی خودپسند در چیزی گرد آمده اند.» در خطبه ۲۳۰ هم می فرمایند: «بر شما باد به تلاش و کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا. دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّتهای پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت.»
3. افتخار به آفرینش خود: در خطبه ۱ درباره ابلیس ملعون و راز سکوتش می فرمایند: «سپس خداوند از فرشتگان خواست تا آنچه در عهده دارند انجام دهند و عهدی را که پذیرفته اند وفا کنند این گونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند جز شیطان، غرور و خودبزرگ بینی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرینش خودش از آتش افتخار نمود و آفرینش انسان از خاک را تحقیر کرد.» در بند دوم از خطبه ۱۹۲ هم می فرمایند: «شیطان بر آدم به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبین و سرسلسله متکبران است.» undefinedعجیب است که مولا امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «ابلیس که شش هزار سال عبادت خدا را کرده بود فقط به خاطر یک استکباری که از خودش نشان داد از درگاه خدا رانده شد.» چه برسد به ما که عبادت های او را هم نکرده ایم.
4. حسادت : امیرالمؤمنین در حکمت ۲۱۲ می فرمایند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» در واقع می‌خواهند بفرمایند یکی از آفتهای عقل است. آثار خودپسندی یکی دیگر از مباحث نهج البلاغه است که در بحث بعدی عرض خواهم کرد.
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۴:۰۴

4_5812383583888738551(1).mp3

۳۰:۱۶-۷.۱۷ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت6 undefined
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۴:۱۰

thumnail
undefined زرتشتی بود و زرتشتی زاده ، مسلمان شد و‌شیعه حافظ قرآن و نهج البلاغه شدو مربی بچه شیعه
✓هرکس توی خونش نهج‌البلاغه نداره به حق غربت امیرالمومنین علیه السلام یک نهج البلاغه بگیره بگذاره توی خونش
undefinedشهید کریم کاویانی
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefined سایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۷:۳۹

۱۴ اردیبهشت

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefined شرح #حکمت6
undefined قسمت چهارم
undefinedنکته هفتم در باب خودپسندی و از خود راضی بودن "آثار خود پسندی" است.
undefined1. خودپسندی آفت عقل: حضرت هم در حکمت ۲۱۲ و هم در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند هشتم، به این نکته اشاره کردند. در حکمت ۲۱۲ فرمودند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» یعنی خودپسندی دشمن عقل است. در نامه ۳۱ هم می‌نویسند: « بدان که خود بزرگ بینی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است.»
undefined2. خودپسندی مانع رشد و فزونی نعمت ها : در حکمت ۱۶۷ می‌خوانیم ؛ «خودپسندی مانع فزونی است.»
undefined3. خودپسندی عامل بی ارزش شدن انسان: در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: «بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند بپنداری و در شُکوهِ خداوندی همانند او بدانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.»
undefined4. خودپسندی عامل عذاب و بدبختی: در بند دوازدهم از خطبه ۲ میفرمایند: « برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند و با آب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.»
undefined5. خودپسندی عامل تولید و گسترش بغض و کینه بین انسان ها: حضرت علی (علیه السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطانی است که ملت های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی های جهالت فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم کرده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند.»
undefined6. خودپسندی عامل جنگ و پیکار با خدا : امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ بند دوم میفرمایند: «شیطان بر آدم (علیه السلام) به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد؛ پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و سر سلسله متکبّران است که اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس کبریایی و عظمت با خدا درافتاد. لباس بزرگی را بر تن پوشید و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورد، آیا نمی نگرید که خدا به خاطر خود بزرگ بینی او را تحقیر و خوار کرد؟ و به جهت بلندپروازی او را پست و ذلیل گردانید؟ پس او را در دنیا طرد شده و آتش جهنم را در قیامت برای او مهیّا فرمود.»
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱:۳۶

4_5814610232373937852(2).mp3

۲۱:۵۸-۵.۲۷ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت6 undefined
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۲:۴۸

thumnail
undefined#عظمت_ترویج_نهج_البلاغه
به به چه فضیلتی / خوشا به حال خادمین نهج‌البلاغه
undefinedامام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
undefinedسجده بر غیر خدا شایسته و مورد پذیرش دین نیست.اما اگر قرار بود که کسی را جز خدا سجده کنند، به مردم فرمان می دادم، بر اشخاصی که فضایل و علوم علی بن ابی طالب علیه السلام، وصی پیامبر را به آنها می رسانند،سجده کنند.
undefinedبحار الأنوار ج ۲۱ ص ۲۲۹
undefinedاین حدیث گهربار در صدد بیان عظمت مروّجان فضائل و علوم امیرالمومنین علیه السلام می باشد. چرا که نشر فضائل وعلوم مولا، باعث محبت به مولا و تقویت ایمان فرد وجامعه و دارای ثمرات بی شمار دیگری است.undefinedنهج البلاغه شریف هم بخشی از علوم علوی را در بر دارد و هم در واقع بیان فضائل مولا است. بنابراین #ترویج_نهج_البلاغه خوانی قطعا از مصادیق این حدیث گهربار است.
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۶:۱۴

thumnail
undefinedفیلم کوتاهِ " سایه "
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۶:۱۸

thumnail
undefinedدلم هوای بقیع دارد و غم صادقundefinedعزا گرفته دل من ز ماتم صادقundefinedدوباره بیرق مشکی به دست دل گیرمundefinedزنم به سینه که آمد محرم صادق
فرا رسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بر عموم مسلمین تسلیت و تعزیت باد.

undefined#رسا undefined#نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined#جشنواره_ملی_نهج_البلاغه
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۱۷:۱۳

۱۵ اردیبهشت

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبسم اللّه الرّحمن الرّحیمundefined
#حکمت7الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ .
و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.
undefined شرح #حکمت7
undefined امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در حکمت هفتم نهج البلاغه پیرامون نقش و تأثیر صدقه دادن سخن به میان آوردند. می فرمایند: « الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ» یعنی "صدقه دادن دارویی اثر بخش است ". مقصود حضرت ممکن است یکی از این دو معنا باشد:
undefined معنای اول: اینکه صدقه دادن برای درمان دردهای جسمانی اثر بخش باشد، با توجه به استفاده از لفظِ "دواء" undefined معنای دوم: مقصود حضرت این باشد که صدقه دادن برای رفع مشکلات معنوی و مشکلات غیر جسمانی مؤثر است، که در این صورت چند مورد از این مشکلات که با صدقه دادن پیشگیری یا درمان میشود، در نهج البلاغه بیان شده است:
undefined1. نکته اول افزایش روزی است. در حکمت ۱۳۷ می خوانیم: «إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ» ؛ "رزقتان را با صدقه دادن فرود آوردید."
undefined2. دفع و رفع فقر: در حکمت ۲۵۸ میخوانیم:« إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ» هنگامی که تنگدست شدید، پس با خدا از طریق صدقه دادن تجارت کنید." ممکن است این حکمت ۲۵۸ ناظر به آن آیه شریفه ( آیه ۱۶۰ سوره انعام) باشد که فرمود: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ؛ "کسی که یک حسنه بیاورد، ده برابر برای او اثر خواهد بود"
undefined3. ایمان: مسأله دیگری که در نهج البلاغه با صدقه حفظ میشود، مسأله ایمان است. در حکمت ۱۴۶ نهج البلاغه می خوانیم: « سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ »"ایمان خود را با صدقه دادن حفاظت و صیانت کنید."
undefined4. دیگر مسأله ای که از طریق صدقه دادن حل میشود، کفّاره گناهان است. حضرت در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه در بیان فلسفه صدقه پنهانی می فرمایند: « وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ» ؛ "صدقه پنهانی گناهان را می پوشاند و کفّاره گناهان حساب میشود."
undefined5. دفع مرگ بد : نکته آخر دفع مرگ بد است که انسانها میخواهند سعی کنند عاقبت بخیر شوند. یکی از راههای دفع عاقبت به شرّی، صدقه آشکار است. در همان خطبه ۱۱۰ می خوانیم: « وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ» ؛ "صدقه آشکار دفع مرگ بد می کند."
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع

undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۲۲

4_5816862032187623526.mp3

۰۲:۴۲-۵.۵۸ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت7
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۲۴

thumnail
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۳۶

thumnail
undefinedحکمت های علوی ( ۷)
راه شناخت مومن و منافق
لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ، فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ".

اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد.و اين بدان جهت است كه قضاى الهى جارى شد، و بر زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گذشت كه فرمود: «اى على مؤمن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.»
حکمت ۴۵ نهج البلاغه
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۸:۰۰