(خباب بن ارت) سوابق بسیار درخشانی در اسلام دارد؛
۳:۴۰
گیف
۰۰:۳۰
صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الصّادِقُ
۱۸:۴۸
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۳.m4a
۰۳:۲۱-۳.۴۹ مگابایت
۶:۲۲
میدانیم که ما دو نوع اسلام داریم:
«لَمَّا اَدخَلَ اللهُ العَرَبَ فِی دِینِهِ اَفواجاً و اَسلَمَت لَهُ هٰذِهِ الأُمَّهُ طَوعاً وَ کَرهاً کُنتُم مِمَّن دَخَلَ فِی الدِّینِ إمَّا رَغبَةً وَ إمَّا رَهبَةً عَلَی حِینِ فَازَ أهلُ السَّبقِ بِسَبقِهِم»
" وقتی خداوند متعال عرب را در دین خودش فوج فوج وارد کرد، این امّت یا از روی میل و رغبت درونی یا از سر بی میلی اسلام آوردند، در آن روزگار شما بنی امیه در دین اسلام داخل شدید یا از روی میل به دنیا، یا از ترس جان و مال تان. "
«وَ لَوْ كَانَتِ الْأَنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّةٍ لَا تُرَامُ وَ عِزَّةٍ لَا تُضَامُ وَ مُلْكٍ تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّجالِ لَكَانَ ذَلِكَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الِاعْتِبَارِ وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الِاسْتِكْبَارِ وَ لَآمَنُوا عَنْ رَهْبَةٍ قَاهِرَةٍ لَهُمْ أَوْ رَغْبَةٍ مَائِلَةٍ بِهِمْ»
اگر انبیاء اینگونه بودند که اهل چنان نیرویی بودند که کسی نمیتوانست با آنها مقابله کند و چنان عزّتی داشتند که کسی نمیتوانست در آن نفوذ کند و اگر چنان پادشاهی و ملکی داشتند که گردن ها به سمتش کشیده میشد و مردان برای رسیدن به بهشت، کمربند ها را محکم میبستند، آن موقع ایمان آوردن مردم در مقابل انبیایی که شبیه پادشاهان قدرتمند و عزتمند و شوکت و جلالی داشته باشند، خیلی آسان تر می شد؛ در آن صورت مردم، یا از روی ترسی که نیروی قاهر انبیا بر آنها تحمیل می کرد ایمان می آوردند، یا از روی میل و رغبت به دنیایی که در ملک و پادشاهی انبیاء بود؛ {غرض اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند اینکه انبیاء معمولا در فقر و در ظاهری ضعیف و ساده ظهور می کردند، به خاطر این بود که افراد با رغبت و میل عقلانیت ایمان بیاورند و الّا اگر مثل پادشاهان بودند مردم هیچ وقت به اینها ایمان نمی آوردند بلکه یا از روی ترس ایمان می آوردند یا با میل و رغبت به مال و منالی که از طریق آنها می توانستند بدست آورند.}
۶:۲۲
#ایران #تسلیتبا نهایت تاسف، حادثه انفجار در بندر شهید رجایی #بندرعباس را به هموطنان عزیز و خانوادههای داغدار تسلیت میگوییم. 
از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان علو درجات، رحمت و مغفرت، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانوادههای مصیبت دیده صبر و شکیبایی خواستاریم...
مومنین عزیز برای صبر و شکیبایی خانواده های مصیبت دیده و شفای مجروحین و ختم به خیر شدن این حادثه دعا کنید...
اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج
.

#رسا 


#نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
#جشنواره_ملی_نهج_البلاغه 
سایت جشنواره: rasanahad.ir
به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
ایتا | بله | روبیکا
@rasanahad
از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان علو درجات، رحمت و مغفرت، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانوادههای مصیبت دیده صبر و شکیبایی خواستاریم...
.
۳:۱۳
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۵.mp3
۰۲:۰۹-۲.۰۳ مگابایت
.
۳:۳۵
«لَا المُهاجِرُ کَالطَّلیق»
{می دانید که در جنگ فتح مکه، پیامبر خدا(صلوات الله علیه)، ابوسفیان سردسته بنی امیه و طایفه شان را فرمود: آزادشان کردم؛ از آن به بعد فرزندان ابوسفیان معروف شدند به ابن الطُّلَقا (فرزندان آزاد شده پیامبر).}
در مورد خودشان هم در خطبه ۴۷ میفرمایند:
«سَبَقتُ اِلَی الاِیمانِ وَ الهِجرَة»«من نسبت به مؤمنین هم در ایمان به خدا و پیامبر و هم در هجرت سبقت گرفتم.»
و در خطبه ۱۸۹ بند دوم، حقیقت مهاجر بودن را اینگونه بیان می کنند:
«وَالهِجرَةُ قائِمَةٌ عَلیٰ حَدِّها الأوَّل...لا یَقَعُ الإسمُ الهِجرَةِ عَلیٰ أحَدٍ الا بِمَعرِفَةِ الحُجَةِ فِی الأرضِ؛ فَمَن عَرَفَها وَ أقَرَّ بِها فَهُوَ مُهاجِر »«و هجرت همچنان بر همان جایگاه و ارزش نخست خود قرار دارد...نام مهاجر را بر هرکسی نمی توان گذاشت، جز آنکس که حجت خدا بر زمین را بشناسد؛ هرکس حجت خدا را بشناسد و به امامت او اقرار کند، پس او مهاجر حقیقی است. »
.
۳:۳۵
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۶.mp3
۰۳:۱۳-۲.۸۴ مگابایت
۳:۳۸
«طوبیٰ لِمَن قَنِعَ بِالکَفاف» : "خوشا به حال کسی که از دنیا، به اندازه کفاف زندگی قناعت کند."یا در حکمت های ۵۷، ۳۴۹ و ۴۷۵ میفرماید: قناعت آن سرمایه ای است که هیچ وقت تمام نمیشود.(القَناعَةُ مالٌ لا یَنفَدُ)یا در حکمت ۲۲۹ وقتی از حضرت سؤال می کنند که منظور خداوند متعال از حیاة طیبه در آیه «فَلَنُحییَنَّه حَیاةً طَیِّبَة » (پس ما قطعاً او را به حیاة طیبه احیا می کنیم) چیست؟ فرمودند:« هی القَناعَة » ؛ منظور از حیاة طیبه قناعت است. و در همین حکمت فرمودند: «کفیٰ بالقَناعَةِ مُلکاً » ؛ "کسی که میخواهد پادشاه زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند." یعنی کسی که می خواهد محتاج غیر نباشد و خودش آقای زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند.
علی (علیه السلام) آثاری برای قناعت در نهج البلاغه بیان کردند که به ترتیب اینگونه است:
۳:۳۹
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۷.mp3
۰۱:۴۶-۱.۹۱ مگابایت
۳:۰۴
۳:۰۴
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
شرح حکمت ۴۳ قسم ۸.mp3
۰۲:۴۰-۲.۸۳ مگابایت
۳:۰۶
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #حکمت43 (8)
الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
مطلب سوم درباره رضایت از خدا، آثار و برکات آن است. مولا علی (علیه السلام) دو اثر را برای رضایت نسبت به آنچه خدا رزق و روزی ما کرده، بیان می کنند.
اول دفع حزن و افسردگی است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « وَ مَن رَضِیَ بِرِزقِ اللهِ لَم یَحزَن علیٰ مَا فَاتَه» ؛ " کسی که به روزی خدا خشنود باشد، بر آنچه از دستش رفته است، ناراحت و اندوهگین نشود."
دوم رفع فقر است؛ که در حکمت ۳۷۱ فرمود:« لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَه مِنَ الرِّضیٰ بِالقُوتِ » ؛ " هیچ مالی در فقر زدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست. "
مطلب چهارم، راه های کسب رضایت از زندگی است. مولا علی علیه السلام چند چیز را راه رسیدن به رضایت از زندگی بیان کردند:
اول، زیاد یاد مرگ کردن است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ المَوتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنیا بِالیَسیر» ؛ " هرکس فراوان به یاد مرگ باشد، در دنیا به اندک چیزی خشنود است."
دوم، چشم بستن بر دردها و آزار هایی است که دیگران به انسان می رسانند.در حکمت ۲۱۳ می فرمایند: " چشمت را بر دردها و آزارها ببند، تا ابد راضی و خشنود خواهی شد. "
و سوم، دشمنی با فاسقان و غضب برای خداست که یکی از ارکان چهارگانه جهاد شناخته شده است.حضرت در حکمت ۳۱ می فرمایند: « شَنِئَ الفاسِقینَ وَ غَضِبَ لِلهِ، غَضِبَ اللهُ لَه وَ أرضَاهُ یوم القیامَه» ؛" کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم به خاطر او به خشم می آید و روز قیامت او را خشنود سازد."
و نکته پایانی هم اینکه، اهل بیت (علیهم السلام)، اسوهٔ رضایت از خدا هستند. حضرت در خطبه ۳۷ بند دوم میفرمایند:«رَضِینا عَنِ اللهِ قَضاءَه» ؛ " ما از خدا و در برابر هر آنچه حکم کند، راضی هستیم. "
حجتالاسلام مهدوی ارفع
ادامه دارد...


#رسا 


#نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
#جشنواره_ملی_نهج_البلاغه 
سایت جشنواره: rasanahad.ir
به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
ایتا | بله | روبیکا
@rasanahad
۳:۰۶
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۹.mp3
۰۲:۱۹-۲.۵۱ مگابایت
۲:۳۵
مباحث خوبی پیرامون جهاد در نهج البلاغه است که به ترتیب عرض می کنم:
«یکی امر به معروف، دوّمی نهی از منکر، سوّمی صداقت در هر شرایطی و چهارم دشمنی با فاسقان.»
۲:۳۶