بله | کانال روش پژوهش برای همه فصول
عکس پروفایل روش پژوهش برای همه فصولر

روش پژوهش برای همه فصول

۲۶۲عضو
روش پژوهش برای همه فصول
undefined رمزگشایی قدرت پرامپتینگ! (بایدها و نبایدهای طراحی پرامپت برای دانشجویان و اساتید) undefined فرصت استثنایی برای دانشجویان و اساتید علاقه‌مند به هوش مصنوعی undefined آیا می‌دانید کیفیت پاسخ‌های هوش مصنوعی (مثل ChatGPT، Gemini، Claude و...) کاملاً به نحوه صحبت کردن شما با آن‌ها (طراحی پرامپت) بستگی دارد؟ undefined یادگیری اصول مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) دیگر یک گزینه نیست، یک ضرورت است! undefined با افتخار معرفی می‌کنیم undefined دوره آموزشی رایگان: "باید و نبایدهای طراحی و مهندسی پرامپت" (مخصوص دانشجویان و اساتید) undefined زمان برگزاری: در ماه‌های آینده (اطلاعات دقیق متعاقباً اعلام می‌شود) undefined هزینه شرکت: کاملاً رایگان! undefined در این دوره کاربردی و به‌روز چه می‌آموزیم؟ اصول و تکنیک‌های پیشرفته‌ای که حرفه‌ای‌ها استفاده می‌کنند را بررسی خواهیم کرد، از جمله: undefinedزنجیره‌افکار (Chain-of-Thought): چگونه هوش مصنوعی را وادار به استدلال گام‌به‌گام کنیم؟ undefinedundefinedundefined undefinedکم‌تر، بیشتر است (Less is More): قدرت پرامپت‌های مختصر و مؤثر undefinedundefined undefinedپرامپت‌نویسی زمینه‌محور (Context-Specific Prompting): تنظیم پرامپت برای حوزه‌های تخصصی (پزشکی، حقوقی، مهندسی و...)undefined undefinedخود-سازگاری (Self-Consistency): بهبود قابلیت اطمینان پاسخ‌ها undefined undefinedری اکت (ReAct (Reason + Act)) ترکیب استدلال و عمل برای حل مسئله undefinedundefinedundefined undefinedپرامپت‌نویسی با نمونه‌های محدود (Few-Shot Prompting): آموزش هوش مصنوعی با مثال‌های کم undefined undefinedدرخت‌افکار (Tree-of-Thought (ToT)): اکتشاف چندمسیره برای حل مسائل پیچیدهundefined undefinedرگ (Retrieval-Augmented Generation (RAG)): ترکیب هوش مصنوعی با دانش خارجی undefinedundefinedundefined undefinedپرامپت‌نویسی پویا (Dynamic Prompting): ساخت پرامپت‌های انعطاف‌پذیر undefined undefinedپرامپت‌نویسی بدون نمونه (Zero-Shot Prompting): گرفتن پاسخ بدون ارائه مثال undefined undefinedخود-بهینه‌سازی (Self-Refine): چگونه از خود هوش مصنوعی برای بهبود پرامپت‌ها استفاده کنیم؟ undefinedundefined و تکنیک‌های کاربردی دیگر... undefined این دوره برای چه کسانی است؟ دانشجویان همه رشته‌ها (برای پژوهش، انجام پروژه‌ها، نوشتن بهتر، یادگیری عمیق‌تر) undefined اساتید و مدرسان (برای طراحی فعالیت‌های آموزشی، راهنمایی دانشجویان، تسریع پژوهش) undefinedundefined هر کسی که می‌خواهد به‌صورت حرفه‌ای و مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی در مسیر تحصیلی و علمی خود استفاده کند. undefined چرا شرکت در این دوره مهم است؟ صرفه‌جویی در زمان و انرژی در انجام تکالیف و تحقیقاتundefined افزایش کیفیت و دقت خروجی‌های هوش مصنوعی undefined درک عمیق‌تر از نحوه کار مدل‌های زبانی و محدودیت‌های آن‌ها undefined کسب مهارتی ضروری برای آینده تحصیلی و شغلی در عصر هوش مصنوعی. undefined رایگان بودن این فرصت ارزشمند! undefined undefined همین حالا اقدام کنید! کانال ما را دنبال کنید تا از اطلاعیه‌های دقیق زمان ثبت‌نام و شروع دوره به‌موقع مطلع شوید. این فرصت را برای ارتقای مهارت‌های هوش مصنوعی خود و همکاران و دوستان‌تان از دست ندهید!
thumbnail
undefined تکنیک‌های مهندسی پرامپت‌

۶:۵۰

thumbnail
undefined با افزونه پیپرپاپ (PaperPop) می‌توانید ضریب تاثیر مجلات (Impact Factor)، رتبه‌بندی آنها (Q1 - Q4) و سایر اطلاعات مورد نیاز در گوگل اسکالر و پاب‌مد مشاهده کنید.از طریق پیوند زیر می‌تواند این افزونه کاربردی را به مرورگر خود اضافه کنیدhttps://chromewebstore.google.com/detail/paperpop-impact-factor-ra/pdmgonafkgopgipcmgfpfobgknbofnpn?hl=en&pli=1

۱۰:۴۵

thumbnail
undefined نیاز به ابزار هوش مصنوعی برای پژوهش داری؟ با Toolify بهترین وب‌سایت‌ها و ابزارها را یک‌جا پیدا کن؛ جعبه‌ابزاری کامل برای پژوهشگرانundefined https://www.toolify.ai/

۱۹:۱۲

undefined Theories without method stagnate, and methods without theories stray.
نظریه‌ها بدون روش راکد و بلا استفاده می‌مانند، و روش‌ها بدون نظریه به بیراهه می‌روند.

۱۲:۰۷

راهنمای گام به گام پژوهش.m4a

۱۸:۳۸-۳۴.۳۳ مگابایت
undefined سلام به شنوندگان و همراهان عزیز کانال روش پژوهش برای همه فصول. امیدوارم حال همگی خوب باشد.
تا به حال شده مقاله یا گزارش تحقیقی را بخوانید و احساس کنید دارید متنی به زبان بیگانه مطالعه می‌کنید؟ با اصطلاحات پیچیده، نمودارهای عجیب و غریب و روش‌هایی سروکار دارید که درکشان برایتان دشوار است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، قطعاً تنها نیستید. دنیای پژوهش اغلب می‌تواند مانند یک قلعه بسته به نظر برسد که فقط متخصصان حق ورود به آن را دارند.
اما کتاب "Understanding Research: A Consumer's Guide" نوشته ویکی پلانو کلارک و جان کرسول، دقیقاً همان کلیدی است که این قلعه را برای شما می‌گشاید. این کتاب به شکلی استثنایی، نقشه راهی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا نه تنها از پژوهش‌ها سر در بیاورید، بلکه بتوانید هوشمندانه آن‌ها را نقد و ارزیابی کنید.
نویسندگان این کتاب به جای اینکه از شما بخواهند یک محقق حرفه‌ای شوید، بر این اصل مهم تأکید دارند: شما یک «مصرف‌کننده» پژوهش هستید. چه یک دانشجو باشید، چه یک مدیر، یک معلم یا حتی یک شهروند کنجکاو، شما دائماً در معرض نتایج پژوهش‌ها قرار دارید. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه یک مصرف‌کننده بصیر و منتقد باشید.
کرسول و پلانو کلارک به طرز ماهرانه‌ای تمام مراحل فرآیند پژوهش را از طرح سوال اولیه تا جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل نتایج به زبانی ساده و کاربردی توضیح می‌دهند. آنها شما را با دو رویکرد اصلی کمی و کیفی آشنا می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه هر کدام سوالات متفاوتی را پاسخ می‌دهند.
اما نقطه قوت واقعی این کتاب، تمرکز عملی آن است. کتاب پر است از مثال‌های ملموس، نکات کلیدی و سوالاتی که باید از هر پژوهشی بپرسید. پس از مطالعه آن، دیگر هنگام مواجهه با یک مقاله یا گزارش، منفعل نیستید. شما مجهز به ابزارهایی هستید که می‌پرسید: روش تحقیق آن چیست؟ داده‌ها چگونه جمع‌آوری شده؟ آیا نتایج معتبر هستند؟
در پادکست امروز، با هم بیشتر در این کتاب غور می‌کنیم و به بخش‌های کلیدی آن می‌پردازیم. اگر مشتاقید که بالاخره بتوانید حرف پژوهشگران را بفهمید و در مورد ادعاهایی که هر روز می‌شنوید قضاوت آگاهانه‌ای داشته باشید، تا پایان این اپیزود با ما همراه باشید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۵:۵۳

هفت خانواده و چهل و هشت نوع مرور.m4a

۲۵:۵۵-۴۷.۷۴ مگابایت
undefined آیا تا به حال در دریای انواع مختلف «مرور نظام‌مند» و «مطالعه مروری» غرق شده‌اید؟ آیا سردرگمی بین Scoping Review, Systematic Review, Meta-synthesis و غیره، پروژه تحقیقاتی شما را کند کرده است؟
مقاله «Meeting the review family» اثر ساتن و همکاران (۲۰۱۹)، یک راهنمای جامع و شفاف برای شناخت این «خانواده» بزرگ ارائه می‌دهد.
ما در این پادکست اختصاصی، هسته اصلی این مقاله را برای شما روایت کرده‌ایم.
این پادکست برای همه کسانی که می‌خواهند پژوهش خود را بر پایه‌ای مستحکم و شفاف بنا کنند، یک شنیدن واجب است!
امیدواریم این گفتار کوتاه، چراغ راه پژوهش‌های آینده شما باشد. حتماً نظرتان را درباره پادکست با ما به اشتراک بگذارید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۱۶:۳۷

مطالعه موردی.m4a

۳۰:۱۱-۵۵.۶ مگابایت
undefinedاین پادکست بر اساس مقاله کلیدی «روش‌شناسی مطالعه موردی کیفی: طراحی و اجرای مطالعه برای پژوهشگران تازه‌کار» نوشته بکستر و جک (2008) تولید شده است.
اگر شما یک دانشجو یا پژوهشگر نوپا در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی یا سلامت هستید و قصد دارید از روش «مطالعه موردی کیفی» در پژوهش خود استفاده کنید، این اپیزود دقیقا برای شماست.
بکستر و جک در این مقاله، یک راهنمای گام‌به‌گام و بسیار کاربردی برای درک و اجرای این روش تحقیق ارائه می‌دهند. آنها به شکلی شفاف به سوالات مهمی مانند مطالعه موردی چیست؟ چگونه سوال تحقیق مناسب را طراحی کنیم؟ و چگونه داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کنیم؟ پاسخ می‌گویند.
در این پادکست، ما به طور خلاصه به بررسی مبانی فلسفی این روش، انواع طرح‌های مطالعه موردی، و همچنین مراحل عملی اجرای آن از انتخاب مورد تا اعتباربندی یافته‌ها می‌پردازیم.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۱۷:۰۴

روش شناسی دلالت پژوهی.m4a

۱۵:۳۶-۲۸.۷۶ مگابایت
undefined پادکست جدید ما با عنوان «کشف معنای پنهان: راهنمای مطالعات دلالت‌پژوهی» منتشر شد!
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یافته‌های یک پژوهش چه پیامدهای عمیق‌تری برای نظریه و عمل دارد؟ در این اپیزود، به سراغ مقاله حسن دانایی‌فرد با عنوان «Implication studies: a methodological framework» می‌رویم.
این مقاله یک نقشه راه روشن و کاربردی برای پژوهشگرانی ارائه می‌دهد که می‌خواهند به جای توقف در «یافته‌ها»، به کشف «دلالت‌ها» و پیامدهای گسترده‌تر پژوهش خود بپردازند. ما در این گفت‌وگو به شکلی ساده و گویا، مراحل اصلی این چارچوب نوآورانه را مرور می‌کنیم و اهمیت آن را در تکمیل چرخه پژوهش تحلیل خواهیم کرد.
برای شنیدن این بحث جذاب روش‌شناختی که دیدگاه شما را نسبت به پژوهش متحول می‌کند، همین حالا به پادکست ما گوش دهید.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۶:۲۵

thumbnail
undefined معرفی ابزار Scholar Labs برای جستجو در مقالات علمی
ابزار Google Scholar Labs، یک قابلیت آزمایشی جدید در گوگل اسکالر است که به کمک هوش مصنوعی، روند پژوهش‌ علمی را تسهیل می‌کند.
وقتی سوال پژوهشی می‌دهید، AI آن را تحلیل می‌کند تا «موضوعات کلیدی»، «روابط بین مفاهیم» و جنبه‌های مختلف آن را شناسایی کند.سپس در پایگاه Google Scholar جست‌وجو را به شکلی هدف‌مند انجام می‌دهد، به‌جای جستجوی ساده‌ی کلمات، به جنبه‌های مختلف سوال شما توجه می‌کند.نتایج را ارزیابی می‌کند و مقالاتی که بهترین پاسخ را به سوال شما می‌دهند، انتخاب می‌کند. برای هر مقاله، توضیح می‌دهد که چگونه آن مقاله به پرسش شما مرتبط است.

۱۷:۱۸

undefined دومین دوره تحلیل کتاب‌سنجی (Bibliometric Analysis) با R
آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از میان هزاران مقاله علمی، هسته‌ی اصلی و جریان‌های پویای یک حوزه پژوهشی را شناسایی کرد؟ چگونه می‌توان نویسندگان اثرگذار، مقالات کلیدی و پیوندهای نامرئی میان موضوعات مختلف را کشف نمود؟پاسخ در توانایی انجام «تحلیل کتاب‌سنجی» نهفته است.اما ابزار این تحقق چیست؟ زبان برنامه‌نویسی R، انتخاب ایده‌آلی است که با قدرت، انعطاف‌پذیری و رایگان بودن، دروازه‌ای به سوی انجام تحلیل‌های پیشرفته و انتشار مقاله برای شما می‌گشاید.ما فرصتی بی‌نظیر را برای کسب این مهارت ضروری، در دومین و تنها دوره تخصصی تحلیل کتاب‌سنجی با R فراهم کرده‌ایم.
undefinedundefined مدرس دوره:دکتر مهدی خسروی
undefined ویژگی‌های دوره:مدت دوره: ۶ ساعت (یک جلسه فشرده و کاملا کاربردی)شیوه برگزاری: آنلاینمخاطبین: دانشجویان مقاطع مختلف، پژوهشگران، اساتید و کلیه علاقه‌مندان به تحلیل داده‌های علمی
undefined هزینه سرمایه‌گذاری برای دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی:undefined هزینه ثبت‌نام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومانundefined ثبت‌نام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفرundefined اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان
زمان برگزاری:undefined تاریخ برگزاری: جمعه، ۵ دی‌ماهundefined ساعت: ۹ صبح
undefined جهت ثبت‌نام و واریز هزینه:شماره کارت5859-8311-6928-7082
undefined برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبت‌نام:می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.

۹:۱۲

روش پژوهش برای همه فصول
undefined دومین دوره تحلیل کتاب‌سنجی (Bibliometric Analysis) با R آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از میان هزاران مقاله علمی، هسته‌ی اصلی و جریان‌های پویای یک حوزه پژوهشی را شناسایی کرد؟ چگونه می‌توان نویسندگان اثرگذار، مقالات کلیدی و پیوندهای نامرئی میان موضوعات مختلف را کشف نمود؟ پاسخ در توانایی انجام «تحلیل کتاب‌سنجی» نهفته است. اما ابزار این تحقق چیست؟ زبان برنامه‌نویسی R، انتخاب ایده‌آلی است که با قدرت، انعطاف‌پذیری و رایگان بودن، دروازه‌ای به سوی انجام تحلیل‌های پیشرفته و انتشار مقاله برای شما می‌گشاید. ما فرصتی بی‌نظیر را برای کسب این مهارت ضروری، در دومین و تنها دوره تخصصی تحلیل کتاب‌سنجی با R فراهم کرده‌ایم. undefinedundefined مدرس دوره: دکتر مهدی خسروی undefined ویژگی‌های دوره: مدت دوره: ۶ ساعت (یک جلسه فشرده و کاملا کاربردی) شیوه برگزاری: آنلاین مخاطبین: دانشجویان مقاطع مختلف، پژوهشگران، اساتید و کلیه علاقه‌مندان به تحلیل داده‌های علمی undefined هزینه سرمایه‌گذاری برای دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی: undefined هزینه ثبت‌نام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومان undefined ثبت‌نام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر undefined اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان زمان برگزاری: undefined تاریخ برگزاری: جمعه، ۵ دی‌ماه undefined ساعت: ۹ صبح undefined جهت ثبت‌نام و واریز هزینه: شماره کارت 5859-8311-6928-7082 undefined برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبت‌نام: می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.
سلام علیکمهمانند سنت‌های گذشتهدوره‌های جدید برای شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی رایگان است.از این رو افراد دوره اول می‌توانند در دوره جدید (دوم) رایگان شرکت کنند...

۱۱:۳۱

undefined ششمین دوره آموزش مقاله مروری برگزار می‌شود
undefined دوره مقاله مرور دامنه‌ای (Scoping Review)، مرور نظام‌مند (Systematic Review) و مرور نگاشتی (Mapping Review)
مدرس: دکتر مهدی خسروی
undefined دوره یک روزه ۸ ساعته
undefinedنحوه برگزاری: برخط (آنلاین)
undefined زمان برگزاری: جمعه ۲۸ آذر ۱۴۰۴
undefined ساعت برگزاری: ۹ الی ۱۷
undefined هزینه سرمایه‌گذاری برای دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی:undefined هزینه ثبت‌نام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومانundefined ثبت‌نام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفرundefined اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان
undefined جهت ثبت‌نام و واریز هزینه:شماره کارت5859-8311-6928-7082
undefined برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبت‌نام:می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.

۱۱:۳۷

روش پژوهش برای همه فصول
undefined ششمین دوره آموزش مقاله مروری برگزار می‌شود undefined دوره مقاله مرور دامنه‌ای (Scoping Review)، مرور نظام‌مند (Systematic Review) و مرور نگاشتی (Mapping Review) مدرس: دکتر مهدی خسروی undefined دوره یک روزه ۸ ساعته undefinedنحوه برگزاری: برخط (آنلاین) undefined زمان برگزاری: جمعه ۲۸ آذر ۱۴۰۴ undefined ساعت برگزاری: ۹ الی ۱۷ undefined هزینه سرمایه‌گذاری برای دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی: undefined هزینه ثبت‌نام عادی: ۵۰۰,۰۰۰ هزار تومان undefined ثبت‌نام گروهی (۳ نفره): ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر undefined اعضای بنیاد ملی نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور: ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان undefined جهت ثبت‌نام و واریز هزینه: شماره کارت 5859-8311-6928-7082 undefined برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام ثبت‌نام: می‌توانید از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و تلگرام با آیدی @T_Babazade71 در ارتباط باشید.
سلام علیکمهمانند سنت‌های گذشتهدوره‌های جدید برای شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی رایگان است.از این رو افراد دوره اول، دوم، سوم، دانشکده حکمرانی و دانشکده گردشگری می‌توانند در دوره جدید رایگان شرکت کنند...

۱۱:۳۹

اشباع با چند مصاحبه کافیست؟.m4a

۱۸:۰۶-۳۳.۳۴ مگابایت
undefined اشباع در تحقیقات کیفی؛ چند مصاحبه کافی است؟
در تحقیقات کیفی، یکی از سوالات همیشگی این است: «چه تعداد مصاحبه برای رسیدن به اعتبار نتایج کافی است؟» مقاله مهم Hennink, Kaiser & Marconi پاسخی دقیق و عملی به این پرسش ارائه می‌دهد.
این پژوهش مفهوم کلیدی «اشباع» را به دو بخش تقسیم می‌کند: ۱. *اشباع کد*؛ زمانی که داده‌های جدید منجر به ایجاد کدهای تازه نمی‌شوند.۲. *اشباع معنا*؛ زمانی که نه تنها کدها تکمیل شده‌اند، بلکه درک عمیق و جامعی از موضوع شکل گرفته است.
در این اپیزود، به بررسی این دو مفهوم می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا «اشباع معنا» ممکن است نیاز به مصاحبه‌های بیشتری داشته باشد و چگونه می‌توان آن را در فرآیند تحقیق شناسایی و اعتبارسنجی کرد.
این پادکست برای پژوهشگران کیفی، و همه علاقه‌مندان به روش‌شناسی جذاب و کاربردی خواهد بود.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۲۰:۲۶

سه رویکرد تحلیل محتوای کیفی.m4a

۱۴:۵۸-۲۷.۵۸ مگابایت
undefined سه رویکرد در تحلیل محتوای کیفی
در این پادکست به یکی از مهم‌ترین و پرارجاع‌ترین مقالات حوزه پژوهش کیفی پرداخته‌ام: مقاله Hsieh و Shannon با عنوان «سه رویکرد به تحلیل محتوای کیفی»*. این مقاله به پژوهشگران کمک می‌کند تا درک روشن‌تری از ماهیت تحلیل محتوا به‌عنوان یک روش نظام‌مند برای تفسیر داده‌های متنی به‌دست آورند.

در این اپیزود، ابتدا به اهمیت تحلیل محتوا در مطالعات سلامت، علوم اجتماعی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای اشاره می‌کنم و توضیح می‌دهم که چرا این مقاله به یک منبع پایه برای دانشجویان و پژوهشگران تبدیل شده است. سپس سه رویکرد اصلی معرفی‌شده در مقاله یعنی *Conventional، Directed و Summative
را با زبانی ساده و کاربردی توضیح می‌دهم و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را بررسی می‌کنم.

این پادکست برای پژوهشگران تازه‌کار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حتی پژوهشگران باتجربه که می‌خواهند انتخاب روش مناسبی برای تحلیل داده‌های کیفی داشته باشند، بسیار کاربردی است. امیدوارم این توضیحات به درک بهتر مفاهیم مقاله و انتخاب رویکرد مناسب در پژوهش‌های شما کمک کند.https://ble.ir/Research_Method_For_All_Seasons

۲۰:۲۶

A&S-25-0238.R1.pdf

۱۰۱۰.۴۴ کیلوبایت

undefined What Do We Know About Wicked Problems after nearly 52 Years: Tracing the DNA of Wicked Problems through A Bibliometric Study
Authors: Guy Peters, Brian Head, Hasan Danaeefard, Mehdi Khosravi*
CORRESPONDING AUTHORS: MEHDI KHOSRAVI

۶:۰۸

POR.pdf

۲.۱ مگابایت

undefined Mapping and Evolving the Intellectual Structure of Politicization Research: A Scoping Review and Bibliometric Analysis of Current Trends and Future Directions
Authors: Hasan Danaeefard, Guy Peters, Mehdi Khosravi, Mohammad Abdolhoseinzadeh, Seyed Hosein Kazemi & Mahdi Abdolhamid

۶:۱۴

PAP.pdf

۳۲۶.۷۴ کیلوبایت

undefinedInaction in taking advantage of public participation in legislation: evidence from the Iranian parliament
Authors: Hasan Danaeefard, Hosein Babaie Mojarad, Seyed Hosein Kazemi, Jafar Zinatbakhsh, Mehdi Khosravi*
Corresponding Authors: Mehdi Khosravi

۶:۴۳

undefined مفاهیم مقاوم در برابر جستجو
ایده اصلی مقاله «Stop Searching, and You Will Find It: Search-Resistant Concepts in Systematic Review Searches» به معرفی و بررسی مفهومی به نام «مفاهیم مقاوم در برابر جستجو» می‌پردازد. این مفاهیم در فرآیند جستجوی نظام‌مند به دلایلی قابل بازیابی نیستند و اضافه کردن آنها به استراتژی جستجو با عملگر AND ممکن است باعث از دست رفتن مطالعات مرتبط شود.
undefinedچرا برخی مفاهیم مقاوم به جستجو هستند؟سه دلیل اصلی وجود دارد:undefinedضعف در گزارش‌دهی (Visibility/Searchability): نویسندگان ممکن است مفهوم را در عنوان یا چکیده مقاله ذکر نکنند. محدودیت کلمات چکیده، چکیده‌های غیراطلاع‌رسان، و محدودیت‌های ناشران در دسترسی به متن کامل نیز باعث کاهش قابلیت جستجو می‌شوند.undefinedعدم وجود اصطلاحات استاندارد (Indexability): نبود واژگان کنترل‌شده یا استاندارد برای یک مفهوم در پایگاه‌های اطلاعاتی (مانند MeSH) باعث می‌شود نتوان تمام مطالعات مرتبط را با یک عبارت جستجو پیدا کرد.undefinedمحدودیت دانش انسان (Known Unknowns): ممکن است پژوهشگران از تمام اصطلاحات یا روش‌های مرتبط با یک مفهوم (مانند مداخلات جدید در یک بیماری) آگاه نباشند، بنابراین جستجوی جامعی انجام نمی‌دهند.
undefinedراه‌حل‌های پیشنهادی برای مواجهه با مفاهیم مقاوم به جستجو:undefinedحذف مفهوم از جستجو: اگر تعداد نتایج جستجو بدون آن مفهوم قابل مدیریت باشد، بهتر است آن مفهوم را جستجو نکنیم تا حساسیت جستجو افزایش یابد.undefinedاستفاده از استراتژی جستجوی طولانی: در صورت نیاز، می‌توان تمام عبارت‌های ممکن مرتبط با آن مفهوم را به صورت جامع به جستجو افزود.undefinedایجاد یا استفاده از فیلترهای جستجوی آماده: استفاده از فیلترهای از پیش آزمون‌شده (مانند فیلترهای عوارض جانبی) می‌تواند کمک‌کننده باشد.undefinedغربالگری اولویت‌دار (Priority Screening): با استفاده از مدل‌های یادگیری ماشین، مطالعات مرتبط‌تر اولویت‌بندی و غربال می‌شوند.undefinedروش‌های تکمیلی جستجو: مانند ردیابی استنادها، بررسی منابع مقالات مرتبط، جستجو در گوگل اسکالر و تماس با نویسندگان.
جمع‌بندی:این مقاله تاکید می‌کند که در جستجوهای نظام‌مند، همیشه نمی‌توان از تمام مفاهیم استفاده کرد. شناسایی «مفاهیم مقاوم در برابر جستجو» و انتخاب راه‌حل مناسب (از حذف مفهوم تا استفاده از روش‌های تکمیلی) می‌تواند به بازیابی بهتر مطالعات و جلوگیری از اتلاف زمان منجر شود. همچنین با استانداردسازی اصطلاحات و بهبود گزارش‌دهی، مقاومت این مفاهیم به مرور کاهش می‌یابد.شاید بشود گفت، در عمل، گاهی «جستجو نکردن صریح یک مفهوم» و تکیه بر ترکیب‌های دیگر و جستارهای تکمیلی، بهترین راه جمع‌آوری شواهد است.

۷:۲۵

thumbnail
undefined تفاوت‌ بین نظریه، چارچوب نظری و چارچوب مفهومی
بر اساس مقاله وارپیو و همکاران (۲۰۲۰)، در ادامه تفاوت‌های کلیدی بین نظریه، چارچوب نظری و چارچوب مفهومی به صورت دقیق توضیح داده شده است. این مفاهیم اغلب به جای هم استفاده می‌شوند، اما در پژوهش‌های علمی نقش‌های متمایز و حیاتی دارند.
undefined نظریه (Theory): یک نظریه، مجموعه‌ای از گزاره‌های به‌هم‌پیوسته و انتزاعی است که روابط بین چندین سازه (Construct) را توصیف، تبیین یا پیش‌بینی می‌کند. نظریه‌ها به ما کمک می‌کنند پدیده‌های جهان را درک کنیم. آن‌ها می‌توانند توصیفی، تبیینی، رهایی‌بخش، اخلال‌گر (برای رد دانش موجود) یا پیش‌بینانه باشند. نظریه‌ها سطوح مختلفی دارند: از نظریه‌های کلان (مانند مارکسیسم) تا نظریه‌های میان‌دامنه (مانند نظریه کنشگر-شبکه) و خرد (مانند کنش متقابل نمادین).
undefined چارچوب نظری (Theoretical Framework): چارچوب نظری، داربست یا اسکلتی است که شما به عنوان پژوهشگر آن را می‌سازید. این داربست از یک یا چند نظریه انتخاب‌شده تشکیل شده است. شما در چارچوب نظری، مفاهیم و پیش‌فرض‌های آن نظریه‌ها را تعریف کرده، آن‌ها را به طور منطقی به هم وصل می‌کنید و نشان می‌دهید که چگونه این مبانی نظری، مطالعه خاص شمارا هدایت و شکل می‌دهند. در واقع، چارچوب نظری بازتاب کار شما برای به کارگیری یک نظریه در پژوهش است.
undefined چارچوب مفهومی (Conceptual Framework): چارچوب مفهومی، توجیه و نقشه راه برای انجام مطالعه است. این چارچوب سه بخش اصلی دارد:۱. مروری بر دانش موجود (معمولاً از طریق پیشینه تحقیق).۲. شناسایی شکاف‌ها یا سوالات بی‌پاسخ در آن دانش.۳. تشریح مبانی روش‌شناختی پژوهش.هدف آن پاسخ به این دو سوال است: «چرا این پژوهش مهم است؟» و «یافته‌های این مطالعه چه کمکی به دانش موجود می‌کنند؟»
undefinedنحوه استفاده از این سه مفهوم، به شدت تحت تاثیر پارادایم پژوهشی شما قرار دارد.الف) رویکرد قیاسی عینی‌گرا (Objectivist Deductive): در این رویکرد (مانند پوزیتیویسم)، پژوهشگر از کل (نظریه) به جزء (داده) حرکت می‌کند.نظریه: نقطه آغاز تحقیق است. پژوهشگر یک جزء آزمون‌پذیر از نظریه (مثلاً یک رابطه علّی) را استخراج و آن را به یک فرضیه تبدیل می‌کند. هدف، آزمون و احتمالا تصحیح یا توسعه آن نظریه است. نظریه در اینجا ابژه تحقیق است.چارچوب نظری: معمولا واضح و از پیش تعیین‌شده است، زیرا بر اساس یک نظریه خاص بنا می‌شود. این چارچوب، متغیرها و روابطی را که باید اندازه‌گیری شوند، دیکته می‌کند.چارچوب مفهومی: شکاف موجود در پشتیبانی تجربی از نظریه را شناسایی کرده و توضیح می‌دهد که چگونه آزمون این فرضیه خاص، به پر کردن آن شکاف کمک می‌کند.
ب) رویکرد استقرایی ذهنیت‌گرا (Subjectivist Inductive): در این رویکرد (مانند ساختارگرایی)، پژوهشگر از جزء (داده) به کل (نظریه) حرکت می‌کند.نظریه: نقش آن بسیار منعطف‌تر است و می‌تواند در سه نقطه مختلف ظاهر شود:۱. توسعه کاملاً استقرایی: نظریه در پایان مطالعه و از دل داده‌ها پدیدار می‌شود.۲. کاملاً آگاه از نظریه: پژوهش از ابتدا تحت تاثیر یک نظریه است، اما به جای آزمون آن، از آن به عنوان لنزی برای دیدن دنیا استفاده می‌کند تا پدیده‌ها را بفهمد.۳. اطلاع‌رسانی نظریه به تحلیل: در حین تحلیل داده‌ها، از مفاهیم یک نظریه برای عمق‌بخشیدن به تفسیر استفاده می‌شود.چارچوب نظری: ممکن است در ابتدا وجود نداشته باشد (در حالت توسعه کاملاً استقرایی)، یا می‌تواند ترکیبی از ایده‌های چند نظریه باشد که لنز تحلیلی منحصربه‌فردی را می‌سازد.چارچوب مفهومی: همان نقش کلیدی را در توجیه مطالعه دارد. شکافی در درک تجربه انسانی از یک پدیده را نشان داده و توضیح می‌دهد که چگونه روش‌های کیفی انتخاب‌شده (مثل مصاحبه) برای کشف آن تجربه مناسب هستند.
undefined به طور خلاصه:نظریه، توضیحی عام درباره چگونگی کارکرد پدیده‌هاست.چارچوب نظری، کاربرد خاص شما از آن توضیح عام در مطالعه‌تان است.چارچوب مفهومی، دلیل و منطق انجام آن مطالعه خاص است.

۱۲:۲۴