۲:۵۴
#روز_نگاشت - 1403
* چهارشنبه – 25 مهر ماه 1403 – 12 ربیع الثانی 1446 – 16 اکتبر 2024
امروز، شنیدن مجموعه ی «وحدت در نگاه قرآن و عترت» مطرح شده در مسجد عشقعلی قم، توسط حجتالاسلام شیخ محمدصادق امیدواری خراسانی را به پایان رساندم. • ریز موضوعات این جلسات، عبارت بود از:• جاذبه و دافعه در تکوین وتشریع• جایگاه تولّی وتبرّی در اسلام• «لعن» یعنی چه و چرا؟• جایگاه لعن در قرآن وحدیث• «ملعونین از منظر قرآن»: /کافرین/ظالمین/کاذبین/مفسدین/کتمان کنندگان حقایق/ایذاکنندگان خداورسول/ابلیس (شیطان)/یهود/تهمت زنندگان بر بیگناهان/أصحاب سبت/پیمانشکناناهمیّت تَبَرّا = برائت قبل از ولایت و لعن قبل از سلام• وحدت و تقریب بین مذاهب، بهچه معناست؟ چه جایگاهی دارد؟• دریافت معنای(وحدت) و (اتحاد) از قرآن وحدیث مولا امیرمؤمنان علیهالسلام• حبل الله در «واعتصموا بحبل الله» کیست؟• مجموعه جلساتی است قابل استفاده که شنیدن آن کمتر از دو ساعت زمان می گیرد.• البته افراد ممکن است همین مباحث را با ادبیات دیگری بیان کنند ولی بیان ایشان هم نکته های مفیدی دارد.• این مجموعه را در روز های 23 تا 25 مهر ماه 1403 شنیدم که با این حساب تا امروز 1452 ساعت فایل صوتی و تصویری در حیطه های اعتقادی، عبادی، تفسیری، نهج البلاغه، اخلاقی و تاریخ اسلام شنیده یا دیده ام؛ 529 ساعت فایل صوتی و تصویری در حیطه های روانشناختی، تربیتی، مهارت های زندگی و پزشکی شنیده و دیده ام؛ 122 ساعت فایل صوتی و تصویری در موضوعاتِ دیگری مانند فقهی، فلسفی، عرفانی، اجتماعی، سرگذشت ها شنیده و دیده ام. الحمدلله رب العالمین.• صبح ساعت هفت تا هشت و چهل دقیقه جلسه ی مباحثه ای داشتم که برایم تذکرات وجدانی خوبی در بحث توحید داشت؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هدان لهذا.• حال خوبی نداشتم مثل دو روز قبل. با کمی تأخیر به یکی از مدارسی که قرار بود برای کمکهای مشاورهای و روانشناختی بروم، رسیدم. در بدو ورود، دانش آموزی را به من معرفی کردند که نیاز به کمک دارد. به تشخیص معلم سال گذشتهی او، کلاً تمرکز در کلاس ندارد و حرف شنوی هم ندارد، ولی میفهمد. در نوشتن خیلی ضعیف است و شدیداً علاقمند به نقاشی است. رفتارهای تکرار شونده ی زیادی دارد. اصلاً با کسی ارتباط ندارد. به کلاس دانش آموز رفتم تا او را در ضمن کلاس مشاهده نمایم. درس کلاس راجع به هم خانوادهها بود؛ تلاش معلم و بچهها جالب و ستودنی بود، اما یک سؤال آموزشی دقیق این است که: «مفهوم هم خانواده را چگونه میتوان به بچههای دبستانی آموزش داد؟» یاد دفتری افتادم که در آن بیش از ۷۰ جلسه حضورم در کلاسهای مختلف درسی در مدارس را نوشته بودم، امانت به کسی دادم و دیگر باز نگشت! ... و چند خطی مثل نوشتههای آن زمان: هوای کلاس گرفته است، گرچه یک پنجره باز است. همه ی بچهها به بحث گرفته نمیشوند و تعداد محدودی فعال در بحث هستند. آرامش معلم بسیار خوب است. ایشان را از حدود سال ۱۳۸۵ میشناسم. دانش آموز مورد نظر هیچ مشارکتی ندارد، ولی به نظر میرسد میشنود و در ذهنش مطالب را ثبت میکند. به هر کدام از بچهها که نگاه میکنم دو حقیقت را میبینیم: پدر و مادری که پاره ی تن خود را با چه آرزوها و امیدهایی راهی مدرسه کرده است و این که نوجوانی و جوانی این بچهها چگونه خواهد شد؟! صدای سرفه ی وحشتناک یکی از دانش آموزان عجیب است. چه بسا زمینهی بیماری بچههای دیگر شود. واقعاً ملاحظات بهداشتی در آمدن او به مدرسه شده است؟! به نحوهی نشستن بچهها سختگیری خاصی نمیشود، بنابراین بچهها تقریباً به جهت نوع قرار گرفتن روی صندلیها راحت هستند. بعد از قسمتهای مشارکتی بحث، معلم گرامی از برخی دانش آموزان که در ابتدا فعال نبوده اند، میخواهد که برخی قسمتهای کتاب را بخوانند و به این ترتیب وارد بحث شوند. • بعد از کلاس نشستی با معلم کلاس اول دانش آموز مدّ نظر مدرسه دارم. معلم جوان است و هنوز ازدواج نکرده است و طبیعی است که برخی مطالب هنوز برایش قابل درک نباشد. صحبت خوب و مفصلی داشتیم. فکر میکنم توانستم برخی دریچههای جدید را در مقابل دید ایشان بگشایم. • ساعت حدود ۱۲ آماده ی خروج از مدرسه بودم که مؤسس و اداره کننده ی مجموعه را دیدم و دقایقی هم با ایشان نشستیم. خود را به مسجد نزدیک مدرسه رساندم و بعد از نماز، سؤالاتی از امام جماعت پرسیدم. راجع به آیه ی «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ»، و این که چرا تمام پیامبران اولوالعزم در این منطقه از جهان بودهاند. راجع به قبسی از نور در بحث خلقت هم سوالی پرسیدم.• عصر برای برگزاری چهاردهمین جلسه ی «مباحثاتی پیرامون کتاب غیبت نعمانی» رفتم که بحث مفید و مفصلی در «رابطه ی اخلاق و دین» مطرح نمودم؛ گر چه فرصت به ادامه ی مرور کتاب ارزشمند غیبت نعمانی نرسید ولی بحث مطرح شده مورد استقبال دوستان گرامی قرار گرفت.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
* چهارشنبه – 25 مهر ماه 1403 – 12 ربیع الثانی 1446 – 16 اکتبر 2024
امروز، شنیدن مجموعه ی «وحدت در نگاه قرآن و عترت» مطرح شده در مسجد عشقعلی قم، توسط حجتالاسلام شیخ محمدصادق امیدواری خراسانی را به پایان رساندم. • ریز موضوعات این جلسات، عبارت بود از:• جاذبه و دافعه در تکوین وتشریع• جایگاه تولّی وتبرّی در اسلام• «لعن» یعنی چه و چرا؟• جایگاه لعن در قرآن وحدیث• «ملعونین از منظر قرآن»: /کافرین/ظالمین/کاذبین/مفسدین/کتمان کنندگان حقایق/ایذاکنندگان خداورسول/ابلیس (شیطان)/یهود/تهمت زنندگان بر بیگناهان/أصحاب سبت/پیمانشکناناهمیّت تَبَرّا = برائت قبل از ولایت و لعن قبل از سلام• وحدت و تقریب بین مذاهب، بهچه معناست؟ چه جایگاهی دارد؟• دریافت معنای(وحدت) و (اتحاد) از قرآن وحدیث مولا امیرمؤمنان علیهالسلام• حبل الله در «واعتصموا بحبل الله» کیست؟• مجموعه جلساتی است قابل استفاده که شنیدن آن کمتر از دو ساعت زمان می گیرد.• البته افراد ممکن است همین مباحث را با ادبیات دیگری بیان کنند ولی بیان ایشان هم نکته های مفیدی دارد.• این مجموعه را در روز های 23 تا 25 مهر ماه 1403 شنیدم که با این حساب تا امروز 1452 ساعت فایل صوتی و تصویری در حیطه های اعتقادی، عبادی، تفسیری، نهج البلاغه، اخلاقی و تاریخ اسلام شنیده یا دیده ام؛ 529 ساعت فایل صوتی و تصویری در حیطه های روانشناختی، تربیتی، مهارت های زندگی و پزشکی شنیده و دیده ام؛ 122 ساعت فایل صوتی و تصویری در موضوعاتِ دیگری مانند فقهی، فلسفی، عرفانی، اجتماعی، سرگذشت ها شنیده و دیده ام. الحمدلله رب العالمین.• صبح ساعت هفت تا هشت و چهل دقیقه جلسه ی مباحثه ای داشتم که برایم تذکرات وجدانی خوبی در بحث توحید داشت؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هدان لهذا.• حال خوبی نداشتم مثل دو روز قبل. با کمی تأخیر به یکی از مدارسی که قرار بود برای کمکهای مشاورهای و روانشناختی بروم، رسیدم. در بدو ورود، دانش آموزی را به من معرفی کردند که نیاز به کمک دارد. به تشخیص معلم سال گذشتهی او، کلاً تمرکز در کلاس ندارد و حرف شنوی هم ندارد، ولی میفهمد. در نوشتن خیلی ضعیف است و شدیداً علاقمند به نقاشی است. رفتارهای تکرار شونده ی زیادی دارد. اصلاً با کسی ارتباط ندارد. به کلاس دانش آموز رفتم تا او را در ضمن کلاس مشاهده نمایم. درس کلاس راجع به هم خانوادهها بود؛ تلاش معلم و بچهها جالب و ستودنی بود، اما یک سؤال آموزشی دقیق این است که: «مفهوم هم خانواده را چگونه میتوان به بچههای دبستانی آموزش داد؟» یاد دفتری افتادم که در آن بیش از ۷۰ جلسه حضورم در کلاسهای مختلف درسی در مدارس را نوشته بودم، امانت به کسی دادم و دیگر باز نگشت! ... و چند خطی مثل نوشتههای آن زمان: هوای کلاس گرفته است، گرچه یک پنجره باز است. همه ی بچهها به بحث گرفته نمیشوند و تعداد محدودی فعال در بحث هستند. آرامش معلم بسیار خوب است. ایشان را از حدود سال ۱۳۸۵ میشناسم. دانش آموز مورد نظر هیچ مشارکتی ندارد، ولی به نظر میرسد میشنود و در ذهنش مطالب را ثبت میکند. به هر کدام از بچهها که نگاه میکنم دو حقیقت را میبینیم: پدر و مادری که پاره ی تن خود را با چه آرزوها و امیدهایی راهی مدرسه کرده است و این که نوجوانی و جوانی این بچهها چگونه خواهد شد؟! صدای سرفه ی وحشتناک یکی از دانش آموزان عجیب است. چه بسا زمینهی بیماری بچههای دیگر شود. واقعاً ملاحظات بهداشتی در آمدن او به مدرسه شده است؟! به نحوهی نشستن بچهها سختگیری خاصی نمیشود، بنابراین بچهها تقریباً به جهت نوع قرار گرفتن روی صندلیها راحت هستند. بعد از قسمتهای مشارکتی بحث، معلم گرامی از برخی دانش آموزان که در ابتدا فعال نبوده اند، میخواهد که برخی قسمتهای کتاب را بخوانند و به این ترتیب وارد بحث شوند. • بعد از کلاس نشستی با معلم کلاس اول دانش آموز مدّ نظر مدرسه دارم. معلم جوان است و هنوز ازدواج نکرده است و طبیعی است که برخی مطالب هنوز برایش قابل درک نباشد. صحبت خوب و مفصلی داشتیم. فکر میکنم توانستم برخی دریچههای جدید را در مقابل دید ایشان بگشایم. • ساعت حدود ۱۲ آماده ی خروج از مدرسه بودم که مؤسس و اداره کننده ی مجموعه را دیدم و دقایقی هم با ایشان نشستیم. خود را به مسجد نزدیک مدرسه رساندم و بعد از نماز، سؤالاتی از امام جماعت پرسیدم. راجع به آیه ی «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ»، و این که چرا تمام پیامبران اولوالعزم در این منطقه از جهان بودهاند. راجع به قبسی از نور در بحث خلقت هم سوالی پرسیدم.• عصر برای برگزاری چهاردهمین جلسه ی «مباحثاتی پیرامون کتاب غیبت نعمانی» رفتم که بحث مفید و مفصلی در «رابطه ی اخلاق و دین» مطرح نمودم؛ گر چه فرصت به ادامه ی مرور کتاب ارزشمند غیبت نعمانی نرسید ولی بحث مطرح شده مورد استقبال دوستان گرامی قرار گرفت.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
۲:۱۴
#روز_نگاشت - 1403#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها #تربیتی
* دوشنبه – 30 مهر ماه 1403 – 17 ربیع الثانی 1446 – 21 اکتبر 2024
• امروز ساعت ۱۰ صبح برای جمع مادران متوسطهی ۱ و ۲ مجتمع پسرانه ی حامد سخنرانی داشتم؛ با عنوان «چاله سازی و چارهسازی در مسیر تربیت». قرار بود سخنم را تک جلسهای تنظیم کنم که با فاصلههایی که بین جلسات هست، فراموش نشود. طرحی که پیش از حضور برای ادارهی جلسه تنظیم کردم چنین بود:• الف) بررسی برداشت حاضران از عنوان جلسه؛ چاله سازی یعنی چه؟ • ب) چالههای موجود در مقابل فرزندان شما چیست؟ ۱- تمایل به تنهایی. ۲- فضای مجازی. ۳- مسؤولیت پذیری. ۴- ... . ۵- نظم. ۶- امکانات رفاهی بیش از حد. ۷- شب بیداریها. ۸- پرخاشگری. ۹- دوستان نااهل. ۱۰- دوری از اعتقادات. ۱۱- تمرکز. ۱۲- وقت گذرانی بیش از حد با دوستان. ۱۳- کم انگیزگی. ۱۴- قدرناشناسی. (احتمالاً اینجا فرصت بخش اول گفتگو به اتمام میرسد)• ج) خواندن متن انتخاب شده از کتاب جوجه های رنگی. • د) راهکارهایی مؤثر برای این چاله ها: ۱- آگاهی بخشی (نیاز به مطالعهی جدی والدین). ۲- مراقبت و پیگیری. ۳- شجاعت در متفاوت بودن. ۴- اتصال به حبل اللّه اعظم وجود مقدس امام عصر علیه السلام. ۵- آشنایی با رقبای تربیتی؛ ما بعضی رقیبان را رفیق میدانیم. ۶- اهتمام جدی والدین به اصلاح فکر و رفتار خود. ۷- ایجاد فرصتهای رشد فردی و خانوادگی. ۸- جابجایی نقش مادر و پدر و قرار گرفتن در جای درست.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
* دوشنبه – 30 مهر ماه 1403 – 17 ربیع الثانی 1446 – 21 اکتبر 2024
• امروز ساعت ۱۰ صبح برای جمع مادران متوسطهی ۱ و ۲ مجتمع پسرانه ی حامد سخنرانی داشتم؛ با عنوان «چاله سازی و چارهسازی در مسیر تربیت». قرار بود سخنم را تک جلسهای تنظیم کنم که با فاصلههایی که بین جلسات هست، فراموش نشود. طرحی که پیش از حضور برای ادارهی جلسه تنظیم کردم چنین بود:• الف) بررسی برداشت حاضران از عنوان جلسه؛ چاله سازی یعنی چه؟ • ب) چالههای موجود در مقابل فرزندان شما چیست؟ ۱- تمایل به تنهایی. ۲- فضای مجازی. ۳- مسؤولیت پذیری. ۴- ... . ۵- نظم. ۶- امکانات رفاهی بیش از حد. ۷- شب بیداریها. ۸- پرخاشگری. ۹- دوستان نااهل. ۱۰- دوری از اعتقادات. ۱۱- تمرکز. ۱۲- وقت گذرانی بیش از حد با دوستان. ۱۳- کم انگیزگی. ۱۴- قدرناشناسی. (احتمالاً اینجا فرصت بخش اول گفتگو به اتمام میرسد)• ج) خواندن متن انتخاب شده از کتاب جوجه های رنگی. • د) راهکارهایی مؤثر برای این چاله ها: ۱- آگاهی بخشی (نیاز به مطالعهی جدی والدین). ۲- مراقبت و پیگیری. ۳- شجاعت در متفاوت بودن. ۴- اتصال به حبل اللّه اعظم وجود مقدس امام عصر علیه السلام. ۵- آشنایی با رقبای تربیتی؛ ما بعضی رقیبان را رفیق میدانیم. ۶- اهتمام جدی والدین به اصلاح فکر و رفتار خود. ۷- ایجاد فرصتهای رشد فردی و خانوادگی. ۸- جابجایی نقش مادر و پدر و قرار گرفتن در جای درست.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
۲:۴۴
#روز_نگاشت - 1403
* شنبه – 5 آبان 1403 – 22 ربیع الثانی 1446 – 26 اکتبر 2024
• برای پیگیری اقدامات مشاورهای یک دبستان حدود ساعت شش و سی دقیقه از منزل خارج شدم. الحمدلله صف بنزین شلوغ نبود و قبل از ۷ در مدرسه حاضر بودم. مدیر دبستان از دانش آموزی گفتند که با بچهها شوخی بدنی میکند و حرفهای زشت میزند. بنا شد قرار گفتگویی با پدر بگذارند و مشکل را اطلاع رسانی کنند تا خود پدر با مادر هم صحبت کند. باید تا جلسهای که هفته ی بعد برای والدین میگذاریم تنشهای احتمالی این خانواده گرفته شود. • حدود ۴۰ دقیقه در حیاط بودم و بچهها را مشاهده میکردم و رفتار برخی را تعقیب میکردم. کار تربیت فوق العاده شیرین و بینهایت ارزشمند و البته دشوار است. واقعاً بین تربیت عالمانه و دغدغهمند و تربیت از روی ناآگاهی و نگاه شغلی به این جایگاه متفاوت است. با یکی از دانش آموزانی که دارای مسئله بود صحبت کردم. اضطراب پدر و مادر قابل درک است ولی دانش آموز هم در شرایط مطلوبی نیست. • با مدیر مجموعه راجع به برنامههای آموزشی معلمان صحبت کردم. برنامهای با حضور دو تن از آقایان برای دانش افزایی معلمانشان گذاشتهاند. پیشنهاد مطالعه ی کتاب را برای جمع مربیان را دادم و البته اگر بشود تقدیر مالی هم انجام شود خوب است. • در زنگ کلاسها سری به راهروها زدم و برخی کلاسها را از پشت پنجره بازدید کردم. در مجموع آرام است و البته برخی بچهها از درون، دنیایی متلاطم دارند. زنگ ورزش کلاس دوم دبستان را دیدم. معلم ورزش دستشان در جیبشان بود. بچهها دنبال توپ میدویدند؛ دویدنی غیرحرفهای به نام فوتبال. واقعاً حقوق این معلم اگر در همه ی زنگ در همین وضع باشد ... !! پدر و مادرهایی که بعضی با هزار زحمت هزینه ی مدرسه ی فرزندشان را پرداخت میکنند راضی هستند؟ اصلاً گاهی از این وضع آموزش و پرورش در مدارس حال بدی پیدا میکنم! وضع فرهنگ و آموزش در این کشور شیعه! ...
http://sm-kheradmand.com
* شنبه – 5 آبان 1403 – 22 ربیع الثانی 1446 – 26 اکتبر 2024
• برای پیگیری اقدامات مشاورهای یک دبستان حدود ساعت شش و سی دقیقه از منزل خارج شدم. الحمدلله صف بنزین شلوغ نبود و قبل از ۷ در مدرسه حاضر بودم. مدیر دبستان از دانش آموزی گفتند که با بچهها شوخی بدنی میکند و حرفهای زشت میزند. بنا شد قرار گفتگویی با پدر بگذارند و مشکل را اطلاع رسانی کنند تا خود پدر با مادر هم صحبت کند. باید تا جلسهای که هفته ی بعد برای والدین میگذاریم تنشهای احتمالی این خانواده گرفته شود. • حدود ۴۰ دقیقه در حیاط بودم و بچهها را مشاهده میکردم و رفتار برخی را تعقیب میکردم. کار تربیت فوق العاده شیرین و بینهایت ارزشمند و البته دشوار است. واقعاً بین تربیت عالمانه و دغدغهمند و تربیت از روی ناآگاهی و نگاه شغلی به این جایگاه متفاوت است. با یکی از دانش آموزانی که دارای مسئله بود صحبت کردم. اضطراب پدر و مادر قابل درک است ولی دانش آموز هم در شرایط مطلوبی نیست. • با مدیر مجموعه راجع به برنامههای آموزشی معلمان صحبت کردم. برنامهای با حضور دو تن از آقایان برای دانش افزایی معلمانشان گذاشتهاند. پیشنهاد مطالعه ی کتاب را برای جمع مربیان را دادم و البته اگر بشود تقدیر مالی هم انجام شود خوب است. • در زنگ کلاسها سری به راهروها زدم و برخی کلاسها را از پشت پنجره بازدید کردم. در مجموع آرام است و البته برخی بچهها از درون، دنیایی متلاطم دارند. زنگ ورزش کلاس دوم دبستان را دیدم. معلم ورزش دستشان در جیبشان بود. بچهها دنبال توپ میدویدند؛ دویدنی غیرحرفهای به نام فوتبال. واقعاً حقوق این معلم اگر در همه ی زنگ در همین وضع باشد ... !! پدر و مادرهایی که بعضی با هزار زحمت هزینه ی مدرسه ی فرزندشان را پرداخت میکنند راضی هستند؟ اصلاً گاهی از این وضع آموزش و پرورش در مدارس حال بدی پیدا میکنم! وضع فرهنگ و آموزش در این کشور شیعه! ...
http://sm-kheradmand.com
۳:۱۰
Zendegi-Ba-Emame-Asr-243.mp3
۰۱:۲۲:۳۵-۲۶.۵۲ مگابایت
۴:۰۱
۸:۲۵
۸:۲۶
۸:۲۶
۸:۲۶
۸:۲۶
۸:۲۶
۸:۲۷
۸:۲۷
۲:۴۰
#روز_نگاشت - 1403#نوجوانی
* شنبه – 7 مهر ماه 1403 – 24 ربیع الاول 1446 – 28 سپتامبر 2024
• عصر در جلسهی تربیتی مدرسه آقاسیّدطه شرکت کردم. آقای دکتر سیّدمهدی صدرالحفاظی مدیر مجموعه و گویندهی جلسه بودند:• اصول تربیتی ما از این قرار است:• ۱- توجه به مبداء. ۲- تلاش برای حرکت بر مبنای ثقلین. ۳- اهمیت شکر و سپاس؛ از خدا، از پدر و مادر، از معلم. از مشکلات عدم شکرگزاری ایجاد توقع و زیاده خواهی است. امروز در کلاس راجع به معنی شکر و اَشکال آن سخن گفتیم. ۴- نماز و انجام فرائض؛ روزه و محرم و نامحرم. در اهمیّت نماز صبح با بچهها صحبت خواهیم کرد. شنبه و پنجشنبه نماز جماعت در مدرسه نداریم. ۵- اصل پنجم ما اصل نظم و انضباط است. بچهها حتماً ۱۰ شب خوابیده باشند. اگر عادت کنند نتایج خوبی خواهد داشت. اصل بهداشت و نظافت و حمام یک روز در میان، خیلی خوب است. ۶- خود انضباطی و خودکار بودن؛ اتاق خودش را خودش منظّم کند و کارهای خودش را بدون تذکّر انجام دهد. تذکّری که نشانه ی سهل انگاری فرد است شخصیت او را کوچک میکند. ۷- حقّ النّاس را عملاً بیاموزد. ۸- دوستیابی و کنترل دوستان. نباید به بچهها گفت به شما اعتماد نداریم، اما در عمل و نظام تربیت به آن ها اعتماد نمیکنیم. نباید اجازه دهیم که بچهها با هم به پارک و گردش بروند. نسبت به دوستیها حساس باشید. ۹- تکریم دانش آموز و احترام به عزّت نفس او. واقعاً دانش آموز و بچهها نیاز به احترام دارند. اکرام فرزند خصوصاً جلوی فامیل. برخی پدران و مادران میخواهند اقتدار خودشان را در جمع نشان دهند، غافل از این که با تحقیر فرزند نمیتوان چنین کرد. ۱۰- اصل صداقت در گفتار و رفتار. ۱۱- مسؤولیّت پذیری دانش آموزان. الان بچهها یک وظیفه ی دینی دارند و یک وظیفهی درسی و ما تکلیف را از این جهت خیلی مهم میشماریم. به بچهها میگوییم غلط حل کنید بهتر از آن است که انجام ندهید. ۱۲- اصل ادب. دفترچه ی ادب تابستان خوانده شود. ۱۳- حفظ ظاهر مناسب دانش آموز. چون اگر ظواهر رعایت نشود رسوخ در باطن میکند. شعائر نشانه ی تقوای قلب است. جوراب ساقه کوتاه مناسب بچهها نیست. ۱۴- مدیریت فضای مجازی. بچهها باید به سن خودشان جلو بروند. یکی از عمدهترین مشکلات جامعه ی امروز ما گوشیهای موبایل است که از مسائل اخلاقی تا اعتقادی و غیره را تحت تأثیر قرار میدهد. ما به بچهها میگوییم که به شما اطمینان داریم ولی به فضای مجازی اعتماد نداریم!• بعد از این ۱۴ اصل، برخی نکتهها را یادآوری میکنیم:• ۱- اعتماد خانوادهها به مدرسه موجب تسهیل تلاشهای تربیتی ماست. ۲- هماهنگی کامل با مدرسه را داشته باشید. ۳- تکالیف بچهها به تدریج زیاد میشود؛ هر شب سه ساعت باید مطالعه و تکلیف داشته باشند. ۴- پول در جیب زیاد، به هر دلیلی باشد کار را خراب میکند. ۵- از هفته ی بعد یک هفته در میان جلسه مادران داریم که دو قسمت است: یک قسمت هشدارهای تربیتی و یک قسمت هم بحثهای تربیتی. ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰. ۶- علیکم بِالاوائِل.
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
* شنبه – 7 مهر ماه 1403 – 24 ربیع الاول 1446 – 28 سپتامبر 2024
• عصر در جلسهی تربیتی مدرسه آقاسیّدطه شرکت کردم. آقای دکتر سیّدمهدی صدرالحفاظی مدیر مجموعه و گویندهی جلسه بودند:• اصول تربیتی ما از این قرار است:• ۱- توجه به مبداء. ۲- تلاش برای حرکت بر مبنای ثقلین. ۳- اهمیت شکر و سپاس؛ از خدا، از پدر و مادر، از معلم. از مشکلات عدم شکرگزاری ایجاد توقع و زیاده خواهی است. امروز در کلاس راجع به معنی شکر و اَشکال آن سخن گفتیم. ۴- نماز و انجام فرائض؛ روزه و محرم و نامحرم. در اهمیّت نماز صبح با بچهها صحبت خواهیم کرد. شنبه و پنجشنبه نماز جماعت در مدرسه نداریم. ۵- اصل پنجم ما اصل نظم و انضباط است. بچهها حتماً ۱۰ شب خوابیده باشند. اگر عادت کنند نتایج خوبی خواهد داشت. اصل بهداشت و نظافت و حمام یک روز در میان، خیلی خوب است. ۶- خود انضباطی و خودکار بودن؛ اتاق خودش را خودش منظّم کند و کارهای خودش را بدون تذکّر انجام دهد. تذکّری که نشانه ی سهل انگاری فرد است شخصیت او را کوچک میکند. ۷- حقّ النّاس را عملاً بیاموزد. ۸- دوستیابی و کنترل دوستان. نباید به بچهها گفت به شما اعتماد نداریم، اما در عمل و نظام تربیت به آن ها اعتماد نمیکنیم. نباید اجازه دهیم که بچهها با هم به پارک و گردش بروند. نسبت به دوستیها حساس باشید. ۹- تکریم دانش آموز و احترام به عزّت نفس او. واقعاً دانش آموز و بچهها نیاز به احترام دارند. اکرام فرزند خصوصاً جلوی فامیل. برخی پدران و مادران میخواهند اقتدار خودشان را در جمع نشان دهند، غافل از این که با تحقیر فرزند نمیتوان چنین کرد. ۱۰- اصل صداقت در گفتار و رفتار. ۱۱- مسؤولیّت پذیری دانش آموزان. الان بچهها یک وظیفه ی دینی دارند و یک وظیفهی درسی و ما تکلیف را از این جهت خیلی مهم میشماریم. به بچهها میگوییم غلط حل کنید بهتر از آن است که انجام ندهید. ۱۲- اصل ادب. دفترچه ی ادب تابستان خوانده شود. ۱۳- حفظ ظاهر مناسب دانش آموز. چون اگر ظواهر رعایت نشود رسوخ در باطن میکند. شعائر نشانه ی تقوای قلب است. جوراب ساقه کوتاه مناسب بچهها نیست. ۱۴- مدیریت فضای مجازی. بچهها باید به سن خودشان جلو بروند. یکی از عمدهترین مشکلات جامعه ی امروز ما گوشیهای موبایل است که از مسائل اخلاقی تا اعتقادی و غیره را تحت تأثیر قرار میدهد. ما به بچهها میگوییم که به شما اطمینان داریم ولی به فضای مجازی اعتماد نداریم!• بعد از این ۱۴ اصل، برخی نکتهها را یادآوری میکنیم:• ۱- اعتماد خانوادهها به مدرسه موجب تسهیل تلاشهای تربیتی ماست. ۲- هماهنگی کامل با مدرسه را داشته باشید. ۳- تکالیف بچهها به تدریج زیاد میشود؛ هر شب سه ساعت باید مطالعه و تکلیف داشته باشند. ۴- پول در جیب زیاد، به هر دلیلی باشد کار را خراب میکند. ۵- از هفته ی بعد یک هفته در میان جلسه مادران داریم که دو قسمت است: یک قسمت هشدارهای تربیتی و یک قسمت هم بحثهای تربیتی. ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰. ۶- علیکم بِالاوائِل.
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
۹:۵۱
#روز_نگاشت - 1403#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده #تربیتی
* شنبه – 3 آذر 1403 – 21 جمادی الاول 1446 – 23 نوامبر 2024
• امروز شنیدن فایل صوتی «مقدمه ی بحث پیرامون فضای مجازی» را که سخنرانی یک متخصص با تجربه در این حیطه بود به پایان رساندم. حدود یک ساعت و نیم صحبت بود و نکات جالبی داشت. فکر می کنم اگر فرصت تکمیل بحث در چند جلسه به ایشان داده می شود خیلی نکته های قابل استفاده ی بیشتری بیان می کردند. برخی از نکاتی که از گفته های ایشان یادداشت کردم:• فضای مجازی، مدام در حال تغییر است. • بیت نت: زمانی که هنوز اینترنت نبود. • امروزه آدم ها را می شود از گوشی هایشان شناخت!• امروزه زمانه ایست که گوشی در رخت خواب هم چک می شود! آخرین لحظات قبل از خواب و بلافاصله بعد از بیدار شد! • فوبی تکنولوژی!• اتفاقات در فضای مجازی دیده نمی شود! تجربه می شود!• در بازی های، بچه باید مراحلی را برود که از او خواسته اند! بازی سازان با بچه های ما بازی می کنند!• در بازی «جی تی ای» بچه باید مشروب بخورد تا قوی شود. آدم بکشد تا امتیاز بگیرد و این مشهور ترین بازی بچه های ایرانی است در حالی که در امریکا فقط در دو ایالت قابل خرید و فروش است. در برخی کشورهای اروپایی هم استفاده از آن برای بچه ها ممنوع است.• کالاف دیوتی: معادل 2 سال خدمت در ارتش آمریکا است؛ • بازی ها هویت را شکل می دهند؛ بچه ها هویتشان شبیه کارکترهای بازی می شود! کودکان خواب کاراکترهای بازی شان را می بینند؛ زندگی با هویت مجازی در زندگی حقیقی می تواند منجر به جنایت شود؛ ان چنان که شده است و می شود!• هدف در جنگ نرم تغییر حکومت ها نیست! وقتی است که بچه به خاطر بازی، رو در روی پدر و مادر ها می ایستد! وقتی است که مرد خانه، خسته از سر کار آمده ولی خانواده را رها می کند و روی کاناپه وارد عالم مجازی می شود! وقتی است که خانم خانه متأثر از رسانه ها، همه ی شک ها را نسبت به همسرش پیدا می کند! زمانی است که همه از هم شک دارند و گوشی هایشان را از هم مخفی می کنند! • تحقیقات می گوید: هر چه سرعت اینترنت بیشتر می شود راندمان تحصیلی پائین می آید!• طلاق عاطفی از طلاق رسمی بد تر است!• اقتصاد شده تجارت الکترونیک! 132 میلیارد تومان در کشور ما جم خریداری شده است! واحد پول بازی کلش آو کلاینز (Clash of Clans) • بچه باید با بچه بازی کند نه با گوشی اش!• چرا بچه هایمان را نمی گذاریم پشت ماشین بنشینند؟ آیا کسی در این ممانعت می گوید که می خواهید مانع رشد ماشین سازی شوید؟ ولی وقتی صحبت از مدیریت برای استفاده از فضای مجازی می شود می گویند: آیا می خواهید جلوی تکنولوژی را بگیرید؟• وقتی یک کودک یا نوجوان در حال بازی کامپیوتری است، او در تکنولوژی پیش نمی رود! آن کسی که آن بازی را تولید کرده و به تدریج باگ هایش را می گیرد، پیشرفت می کند! کشور ما در حدود 10 سال پیش 12 برابر ژاپن از فضای مجازی استفاده می کرد! ما پیشرفته تر شدیم؟ مثل آن که 12 % از آمریکایی ها گوشی آیفون دارند! اما در ایران ...؟• استاندارد استفاده از اینترنت در جهان، 16 ساعت در ماه است! در برخی کشورهای صنعتی .... در ایران ...!!
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
* شنبه – 3 آذر 1403 – 21 جمادی الاول 1446 – 23 نوامبر 2024
• امروز شنیدن فایل صوتی «مقدمه ی بحث پیرامون فضای مجازی» را که سخنرانی یک متخصص با تجربه در این حیطه بود به پایان رساندم. حدود یک ساعت و نیم صحبت بود و نکات جالبی داشت. فکر می کنم اگر فرصت تکمیل بحث در چند جلسه به ایشان داده می شود خیلی نکته های قابل استفاده ی بیشتری بیان می کردند. برخی از نکاتی که از گفته های ایشان یادداشت کردم:• فضای مجازی، مدام در حال تغییر است. • بیت نت: زمانی که هنوز اینترنت نبود. • امروزه آدم ها را می شود از گوشی هایشان شناخت!• امروزه زمانه ایست که گوشی در رخت خواب هم چک می شود! آخرین لحظات قبل از خواب و بلافاصله بعد از بیدار شد! • فوبی تکنولوژی!• اتفاقات در فضای مجازی دیده نمی شود! تجربه می شود!• در بازی های، بچه باید مراحلی را برود که از او خواسته اند! بازی سازان با بچه های ما بازی می کنند!• در بازی «جی تی ای» بچه باید مشروب بخورد تا قوی شود. آدم بکشد تا امتیاز بگیرد و این مشهور ترین بازی بچه های ایرانی است در حالی که در امریکا فقط در دو ایالت قابل خرید و فروش است. در برخی کشورهای اروپایی هم استفاده از آن برای بچه ها ممنوع است.• کالاف دیوتی: معادل 2 سال خدمت در ارتش آمریکا است؛ • بازی ها هویت را شکل می دهند؛ بچه ها هویتشان شبیه کارکترهای بازی می شود! کودکان خواب کاراکترهای بازی شان را می بینند؛ زندگی با هویت مجازی در زندگی حقیقی می تواند منجر به جنایت شود؛ ان چنان که شده است و می شود!• هدف در جنگ نرم تغییر حکومت ها نیست! وقتی است که بچه به خاطر بازی، رو در روی پدر و مادر ها می ایستد! وقتی است که مرد خانه، خسته از سر کار آمده ولی خانواده را رها می کند و روی کاناپه وارد عالم مجازی می شود! وقتی است که خانم خانه متأثر از رسانه ها، همه ی شک ها را نسبت به همسرش پیدا می کند! زمانی است که همه از هم شک دارند و گوشی هایشان را از هم مخفی می کنند! • تحقیقات می گوید: هر چه سرعت اینترنت بیشتر می شود راندمان تحصیلی پائین می آید!• طلاق عاطفی از طلاق رسمی بد تر است!• اقتصاد شده تجارت الکترونیک! 132 میلیارد تومان در کشور ما جم خریداری شده است! واحد پول بازی کلش آو کلاینز (Clash of Clans) • بچه باید با بچه بازی کند نه با گوشی اش!• چرا بچه هایمان را نمی گذاریم پشت ماشین بنشینند؟ آیا کسی در این ممانعت می گوید که می خواهید مانع رشد ماشین سازی شوید؟ ولی وقتی صحبت از مدیریت برای استفاده از فضای مجازی می شود می گویند: آیا می خواهید جلوی تکنولوژی را بگیرید؟• وقتی یک کودک یا نوجوان در حال بازی کامپیوتری است، او در تکنولوژی پیش نمی رود! آن کسی که آن بازی را تولید کرده و به تدریج باگ هایش را می گیرد، پیشرفت می کند! کشور ما در حدود 10 سال پیش 12 برابر ژاپن از فضای مجازی استفاده می کرد! ما پیشرفته تر شدیم؟ مثل آن که 12 % از آمریکایی ها گوشی آیفون دارند! اما در ایران ...؟• استاندارد استفاده از اینترنت در جهان، 16 ساعت در ماه است! در برخی کشورهای صنعتی .... در ایران ...!!
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
۶:۳۰
باید فاطمیه با عظمت برگزار شود - آیت الله جعفر تبریزی.mp3
۰۱:۰۶-۱.۰۱ مگابایت
۶:۱۳
رساندن خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها به دنیا.mp3
۰۲:۲۵-۲.۲۲ مگابایت
۶:۱۳
#روز_نگاشت - 1394
* پنجشنبه – 7 آبان 1394 – 15 محرم الحرام 1437 – 29 اکتبر 2015
• امروز سومین جلسه از مجموعه جلسات «#مباحثی_پیرامون_معرفت_امام_زمان_علیه_السلام» را برگزار کردیم. خلاصه ای از مطالب طرح شده در این جلسه به قلم یکی از شنوندگان فایل صوتی آن، چنین است:• پیامبر صلی الله علیه و آله در واقعه ی غدیر جملات و سخنانی محوری بیان کردند که در تاریخ جاری گردید؛ خطاب به مردم فرمودند: «الستُ اولی بکم من انفسکم؟» آیا من نسبت به شما از خود شما اولی تر نیستم؟ گفتند بلی. • باور مهدویت باوری جهانی است و در میان ادیان الهی و غیر الهی جایگاه دارد.• از اصول مهم شیعه و پیروان مکتب خلفا این است که کلام معصوم حجت است.• پیامبر صلی الله علیه و آله، سر منشا فیض وجود در عالم خلقت هستند و این فیض از پیامبر به امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و از ایشان به اوصیائ خدا و از ایشان به بندگان خوب خدا منتقل می شود. • سر منشا ولایت تکوینی وجود مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله می باشند.• اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله متوقف در ولایت تشریعی نبود؛ اطاعت از احکام واجب است اما آن چه که مهم است ولایت تکوینی است؛ علت اولی به وجود معلول است؛ فاعل در فعلش وجود شدیدتری دارد تا خود فعل نسبت به خودش. معلول مرتبه ی نازل تر خود علت است. • امام زمان علیه السلام برای ما دو شان دارند؛ یک شان ولایت تکوینی است و دیگری شأن ولایت تشریعی؛ • امام رضا علیه السلام در توصیف مقام «امام» می فرمایند: امام مانند خورشید فروزنده ای است که با تابش نور خود، به زندگیِ تاریک بشر روشنی می بخشد در حالی که خود در تارُک بلند افق آسمان قرار دارد.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
* پنجشنبه – 7 آبان 1394 – 15 محرم الحرام 1437 – 29 اکتبر 2015
• امروز سومین جلسه از مجموعه جلسات «#مباحثی_پیرامون_معرفت_امام_زمان_علیه_السلام» را برگزار کردیم. خلاصه ای از مطالب طرح شده در این جلسه به قلم یکی از شنوندگان فایل صوتی آن، چنین است:• پیامبر صلی الله علیه و آله در واقعه ی غدیر جملات و سخنانی محوری بیان کردند که در تاریخ جاری گردید؛ خطاب به مردم فرمودند: «الستُ اولی بکم من انفسکم؟» آیا من نسبت به شما از خود شما اولی تر نیستم؟ گفتند بلی. • باور مهدویت باوری جهانی است و در میان ادیان الهی و غیر الهی جایگاه دارد.• از اصول مهم شیعه و پیروان مکتب خلفا این است که کلام معصوم حجت است.• پیامبر صلی الله علیه و آله، سر منشا فیض وجود در عالم خلقت هستند و این فیض از پیامبر به امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و از ایشان به اوصیائ خدا و از ایشان به بندگان خوب خدا منتقل می شود. • سر منشا ولایت تکوینی وجود مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله می باشند.• اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله متوقف در ولایت تشریعی نبود؛ اطاعت از احکام واجب است اما آن چه که مهم است ولایت تکوینی است؛ علت اولی به وجود معلول است؛ فاعل در فعلش وجود شدیدتری دارد تا خود فعل نسبت به خودش. معلول مرتبه ی نازل تر خود علت است. • امام زمان علیه السلام برای ما دو شان دارند؛ یک شان ولایت تکوینی است و دیگری شأن ولایت تشریعی؛ • امام رضا علیه السلام در توصیف مقام «امام» می فرمایند: امام مانند خورشید فروزنده ای است که با تابش نور خود، به زندگیِ تاریک بشر روشنی می بخشد در حالی که خود در تارُک بلند افق آسمان قرار دارد.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
۱۳:۳۵
#روز_نگاشت - 1403#در_مسیر_کسب_معرفت
* سه شنبه – 15 آبان 1403 – 3 جمادی الاول 1446 – 5 نوامبر
• صبح ساعت ۷ صبح برای کمکهای مشاورهای به یک مؤسسه ی فرهنگی حاضر در محل قرار بودم. ملاقاتی را با خانواده ی یکی از دانش آموزان پیش دبستانی تنظیم کرده بودند که فرزندشان در پذیرش جدایی از پدر و مادر در ساعات مدرسه مسئله داشت. • سخنرانی حاج آقای فائق را پس از نماز مغرب و عشا، در مسجد اعظم قلهک شنیدم و نکاتی یادداشت کردم:• بحث نیّت فقط مربوط به نماز نیست، بنابراین میشود در مثالهایش موارد مختلفی را بیان کرد. سؤال این است که وقتی برای انجام عملی نیّت خدایی دارم ولی نیّت دیگری هم در کنارش میکنم، آیا عملم صحیح است؟ مشهور فقها میگویند قصد دوم اگر ریا باشد و نوعی خودنمایی و عمل نمایی باشد و برای خودم هم میخواهم انجام دهم، این باعث ابطال مطلب میشود؛ یعنی اگر قصد زمینهی ارائه ی عمل به دیگری به خاطر خودم باشد سبب بطلان عمل میشود ولی اگر قصد دوم یک امری باشد مثل این که علاوه بر وضوی برای خدا، ضمناً قصد خنکی هم بکنم، این مشکلی پیش نمیآورد. • بعد بحث از آیاتی از سورههای نمل شد؛ این که عدهای جریانات مربوط به حوادث قبل از ظهور را به شرایط کنونی نسبت میدهند، اینها را حجّت خدا میداند و برای چنین ادعاهایی شواهد قوی میخواهد. سخن باید استوار باشد، به شکلی بشود از آن در درگاه خدا هم دفاع کرد. • مشهور است که شب پنجم ماه جمادیالاول شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها است.
http://sm-kheradmand.com
* سه شنبه – 15 آبان 1403 – 3 جمادی الاول 1446 – 5 نوامبر
• صبح ساعت ۷ صبح برای کمکهای مشاورهای به یک مؤسسه ی فرهنگی حاضر در محل قرار بودم. ملاقاتی را با خانواده ی یکی از دانش آموزان پیش دبستانی تنظیم کرده بودند که فرزندشان در پذیرش جدایی از پدر و مادر در ساعات مدرسه مسئله داشت. • سخنرانی حاج آقای فائق را پس از نماز مغرب و عشا، در مسجد اعظم قلهک شنیدم و نکاتی یادداشت کردم:• بحث نیّت فقط مربوط به نماز نیست، بنابراین میشود در مثالهایش موارد مختلفی را بیان کرد. سؤال این است که وقتی برای انجام عملی نیّت خدایی دارم ولی نیّت دیگری هم در کنارش میکنم، آیا عملم صحیح است؟ مشهور فقها میگویند قصد دوم اگر ریا باشد و نوعی خودنمایی و عمل نمایی باشد و برای خودم هم میخواهم انجام دهم، این باعث ابطال مطلب میشود؛ یعنی اگر قصد زمینهی ارائه ی عمل به دیگری به خاطر خودم باشد سبب بطلان عمل میشود ولی اگر قصد دوم یک امری باشد مثل این که علاوه بر وضوی برای خدا، ضمناً قصد خنکی هم بکنم، این مشکلی پیش نمیآورد. • بعد بحث از آیاتی از سورههای نمل شد؛ این که عدهای جریانات مربوط به حوادث قبل از ظهور را به شرایط کنونی نسبت میدهند، اینها را حجّت خدا میداند و برای چنین ادعاهایی شواهد قوی میخواهد. سخن باید استوار باشد، به شکلی بشود از آن در درگاه خدا هم دفاع کرد. • مشهور است که شب پنجم ماه جمادیالاول شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها است.
http://sm-kheradmand.com
۱۷:۱۰