بله | کانال اندیشکده صدراعظم
عکس پروفایل اندیشکده صدراعظما

اندیشکده صدراعظم

۵۴عضو
بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumbnail
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش ها منتشر کرد: مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات
undefinedدفتر مطالعات بخش عمومی در گزارش «مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات» آورده است که رویکرد های اتخاذ شده در حوزه مالیات علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای تکالیف بر عهده دولت، می تواند به عنوان ابزاری برای سیاستگذاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
undefinedویکرد های اتخاذ شده در حوزه مالیات علاوه بر تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای تکالیف بر عهده دولت، می تواند به عنوان ابزاری برای سیاستگذاری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
undefined شماره مسلسل: ۲۰۶۸۰
undefined rc.majlis.ir/fa/report/show/1836219
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۸:۳۱

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس

20680.pdf

۵.۶۴ مگابایت

#سند_پژوهشی | مالیات بر درآمد شرکت ها در ایران (۱): بررسی نرخ مؤثر مالیات
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۸:۳۱

بازارسال شده از اینتاپرس
thumbnail
میرزایی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:کاهش فاکتور‌های صوری با صدور صورت‌حساب الکترونیک
undefined️یک نماینده مجلس یکی از بزرگترین مشکلات مودیان مالیاتی را مسئله فاکتور‌های صوری دانست و گفت: با زیرساخت صورتحساب الکترونیک و اعتبارسنجی هر شرکت، امکان ایجاد شرکت‌های صوری و ارائه فاکتور‌های جعلی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر خواهد شد.
http://www.intamedia.ir/news/ID/47180

۱۶:۲۸

اندیشکده صدراعظم
undefined میرزایی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: کاهش فاکتور‌های صوری با صدور صورت‌حساب الکترونیک undefined️یک نماینده مجلس یکی از بزرگترین مشکلات مودیان مالیاتی را مسئله فاکتور‌های صوری دانست و گفت: با زیرساخت صورتحساب الکترونیک و اعتبارسنجی هر شرکت، امکان ایجاد شرکت‌های صوری و ارائه فاکتور‌های جعلی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر خواهد شد. http://www.intamedia.ir/news/ID/47180
متأسفانه همچنان این گزاره اشتباه درحال انتشار و گسترش است. عجیب‌تر اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس تحت تأثیر القائات نادرست و غیرمستند عده‌ای پروژه‌بگیر قرار می‌گیرند و بدون تأمل و بررسی این اظهارات غیرکارشناسی و غیرواقعی را مطرح می‌کنند و به آن وجه و اعتبار می‌دهند.

۱۶:۳۳

thumbnail
از تاب‌آوری تا پادشکنندگی«تحلیل جامعه‌شناختی تجربه‌زیسته نویسنده در نشریه سامان»undefinedمهراب عالی، دکترای جامعه‌شناسی توسعه
undefinedدکتر مدنی‌زاده، وزیر اقتصاد، در یکی از تازه‌ترین اظهارات خود، به موضوعی کلیدی در عرصه اقتصاد ایران اشاره کرد: ضرورت گذار از «تاب‌آوری» به «پادشکنندگی» در ساختارهای اقتصادی کشور. این گزاره، فراتر از یک شعار، می‌تواند یک نقشه راه دقیق برای مواجهه با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی باشد که نظام مالیاتی کشور به‌شدت به آن نیازمند است.تاب‌آوری، مفهومی شناخته‌شده در مدیریت بحران و اقتصاد است که به معنای توانایی یک سیستم برای حفظ عملکرد و بازگشت به وضعیت پیش از بحران است. در واقع، سیستم تاب‌آور قادر است در برابر فشارها و شوک‌ها مقاومت کرده و آسیب‌ها را کاهش دهد تا به وضعیت پایدار بازگردد.اما پادشکنندگی، مفهومی نوین و پیشرفته‌تر است که توسط نسیم طالب متفکر لبنانی- آمریکایی مطرح شده است. برخلاف تاب‌آوری که به بازگشت سیستم به وضعیت اولیه تاکید دارد، پادشکنندگی به توانایی سیستم در بهره‌گیری از آشفتگی‌ها و بحران‌ها برای قوی‌تر شدن اشاره دارد. یک سیستم پادشکننده نه تنها از فشارها آسیب نمی‌بیند، بلکه آنها را فرصتی برای رشد، بهبود و نوآوری تبدیل می‌کند.
undefinedنظام مالیاتی کشور، به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد دولت، در مواجهه با تحریم‌ها، تورم بالا، نوسانات اقتصادی و فشارهای اجتماعی، نیازمند تاب‌آوری است تا بتواند در شرایط سخت به وظیفه خود عمل کند. اما شرایط پیچیده و مداوم بحران‌ها در ایران، نیازمند سطح بالاتری از آمادگی و قابلیت است: پادشکنندگی.این بدان معناست که نظام مالیاتی ضمن آنکه باید مقاوم باشد و بتواند به حالت اولیه بازگردد، بلکه باید از فشارها و تحولات منفی بهره ببرد تا خود را اصلاح و بهبود بخشد. به عبارت دیگر، هر بحران باید به فرصتی برای افزایش شفافیت، ارتقای فناوری‌های اطلاعاتی و بهبود فرآیندها تبدیل شود.
undefinedتحلیل جامعه‌شناختی تجربه زیسته ارتباط مستقیم نویسنده با مصاحبه عمیق، گفتگو و تهیه گزارش های متعدد از کارکنان سازمان در «نشریه سامان» طی دوسال اخیر به روشنی نشان می دهد، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که تاب‌آوری و پادشکنندگی نظام مالیاتی را در سالهای گذشته تهدید کرده است، مشکلات معیشتی، رفاهی، انگیزشی و عدم درک تخصص‌گرایی در این سازمان تخصصی و فنی بوده است که سیستم را به سمت نقطه ای بی بازگشت می برد. به روشنی معلوم است، وضعیت رهاشدگی ذهنی و روانی کارکنان سازمان، با پرداخت‌های ناکافی، وضعیت رفاهی نامناسب، عدم شفافیت و مشخص بودن مسیر ارتقا شغلی، به شدت موجب کاهش انگیزه و کارایی کارکنان مالیاتی کشور شده است. این وضعیت نه تنها به عملکرد سیستم ضربه زده، بلکه توانایی نظام مالیاتی برای مواجهه هوشمندانه با بحران‌ها را کاهش داده و آینده آن را با مخاطره مواجه کرده است.
undefinedدکتر مدنی‌زاده به درستی هشدار داده است که در دنیای پرتنش و پیچیده امروز، دیگر تنها تاب‌آور بودن کفایت نمی‌کند. در حالی که تاب‌آوری نظام مالیاتی با چالش مواجه است، باید به طور جدی به پادشکننده کردن آن اندیشید. یعنی باید نظام مالیاتی کشور به نقطه‌ای برسد که از فشارها و بحران‌ها فرصت بسازد و با اصلاح و نوآوری‌های مستمر، به نهادی کارآمدتر و قوی‌تر تبدیل شود. اما بدون تردید این هدف بدون شفاف‌سازی فرآیندهای انتصابات، سرمایه‌گذاری جدی در رفاه و توانمندسازی نیروی انسانی، رفع دغدغه های معیشتی و ارتقاء شغلی و به رسمیت شناختن تخصص کارکنان مالیاتی کشور محقق نخواهد شد. آینده اقتصاد ایران به شدت وابسته به این تحول بنیادین است.

۶:۰۹

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumbnail
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش ها منتشر کرد: بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون
undefinedدفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارش «بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون» آورده که بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ درحالی ازسوی دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که برخلاف سنوات گذشته، ارقام مربوط به منابع- مصارف هدفمندی یارانه‌ها و برخی دیگر از فصول مهم که پیش از این در احکام بودجه منعکس می‌شد به جداول کلان بودجه منتقل شده بود.
undefinedدر ادامه آمده که رقم سرجمع منابع- مصارف عمومی ۵۹۸۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این مقدار حدود ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع- مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها، نفت طرح‌های خاص و نفت نیروهای مسلح بود که به جداول کلان منتقل شده بودند. درنهایت در مصوبه مجلس شورای اسلامی، اقلام مذکور از سقف منابع عمومی خارج شدند و رقم منابع عمومی معادل ۴۹۵۶ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
undefined شماره مسلسل: ۲۱۰۰۸
undefined rc.majlis.ir/fa/news/show/1846581
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۷:۱۱

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس

21008.pdf

۳.۱۸ مگابایت

#سند_پژوهشی | بودجه سال ۱۴۰۴ از لایحه تا قانون
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۷:۱۱

بازارسال شده از چارسو اقتصاد
thumbnail
undefined #مجله_تصویری
undefined بار اصلی مالیات بر دوش کیست؟!

undefinedطبق داده‌ها، عمده فشار مالیاتی ایران بر روی شرکت‌ها و افراد شناسنامه‌دار است. یعنی فردی که یک بیزنس سالم دارد، به سازمان مالیات می‌دهد
undefined جدیدترین قسمت از گفت‌وگو مجله تصویری چارسو اقتصاد با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های مالیات بر عایدی سرمایه با حضور جواد صرف‌جو، کارشناس حوزه مالیات و تحلیل سیستم‌ها، در آپارات، یوتیوب و وب‌سایت چارسو اقتصاد منتشر شد.

undefined فیلم کامل گفت‌وگو
مجله تصویری چارسو اقتصاد با جواد صرف‌جو: یوتیوب | آپارات | وب‌سایت

undefined پایگاه تحلیلی چارسو اقتصاد | @charsooeghtesad

۶:۴۸

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumbnail
#گزارش_کارشناسی |توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد: بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور: بودجه دستگاه های اجرایی
undefined دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش ها در گزارش «بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور: بودجه دستگاه‌های اجرایی» آورده که بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور معمولاً در جدول ۷ بودجه‌های سنواتی مطرح می‌شود. این بودجه در سال‌های گذشته حدود سه‌چهارم از بودجه را تشکیل می‌داد.
undefinedدر ادامه بیان شده که البته به‌علت رشد قابل ملاحظه سایر جدول‌های بودجه (ردیف‌های متفرقه و تملک دارایی‌های مالی) سهم این بخش از بودجه در سال ۱۴۰۴ به ۵۸ درصد رسیده است. بودجه دستگاه‌های اجرایی در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۴۱ درصد رشد داشته و به ۳۱۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
undefined شماره مسلسل: ۲۱۰۳۲
undefined rc.majlis.ir/fa/news/show/1847251
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۱۶:۵۴

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس

21032.pdf

۴.۰۲ مگابایت

#سند_پژوهشی | بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور(۲): بودجه دستگاه های اجرایی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۱۶:۵۴

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس
thumbnail
#گزارش_کارشناسی |توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شد؛ ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریور ۱۴۰۴: اصلاح ساختار بودجه
undefinedدفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارش «ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا پایان شهریور ۱۴۰۴: اصلاح ساختار بودجه» آورده که فصل سوم قانون برنامه هفتم توسعه با عنوان «اصلاح ساختار بودجه» در پی مهار ابرچالش مزمن نظام مالی دولت ایران است؛ ابرچالشی که از ناترازی ساختاری میان منابع و مصارف، وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، بی‌انضباطی مالی و ضعف بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌های عمرانی بودجه ناشی می‌شود.

undefined شماره مسلسل: ۲۱۰۴۳
undefined rc.majlis.ir/fa/news/show/1847671
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۱۵:۰۷

بازارسال شده از پژوهانه | مرکز پژوهش‌های مجلس

21034.pdf

۱.۸ مگابایت

#سند_پژوهشی | ارزیابی عملکرد برنامه هفتم پیشرفت تا شهریور ۱۴۰۴: فصل ۴ - اصلاح نظام مالیاتی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
undefined پژوهانه | @rcmajles_ir

۱۵:۰۷

undefined آموزش مالیات
undefined*اندیشکده صدراعظم*undefined
سوال: کدام یک از موارد می‌تواند مشمول مالیات حق‌واگذاری محل شود؟
گزینهundefined. فقط املاک تجاری
گزینهundefined. فقط املاک تجاری و اداری
گزینهundefined. املاک تجاری به شرط ثبت در سامانه املاک و اسکان
گزینهundefined. همه املاک فارغ از نوع کاربری، در صورت دریافت وجه ناشی از انتقال حق‌واگذاری محل، می‌توانند مشمول شوند
undefined ارتباط با «اندیشکده صدراعظم»:
undefined| وبگاه | | بله | | اینستاگرام |

۶:۱۲

بازارسال شده از جامعه اندیشکده‌ها
thumbnail
undefined کتاب مدیریت مالیه عمومی و معماری نوظهور آن منتشر شد
undefined مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری منتشر کرد.
undefined این کتاب که به‌ عنوان اثر برجسته «صندوق بین‌‌المللی پول» در زمینه مدیریت مالیه عمومی محسوب می‌شود، به قلم گروهی متشکل از ۳۴ نویسنده و پژوهشگر صاحب نام به رشته تحریر درآمده است و پرسش‌های بسیار مهمی در مورد نوآوری‌‌ها و اصلاحات مدیریت مالیه عمومی مطرح می‌کند، همچنین دستاوردهای این متخصصین و مسائل و چالش‌هایی را که با آن روبه‌رو بوده‌اند، از جمله بحران مالی و اقتصادی جهانی، ارزیابی می‌کند.
undefined مترجمان: سید حمید پورمحمدی و محمد نقش‌گر
undefined علاقه‌‌مندان جهت سفارش کتاب می‌‌توانند به سایت انتشارات مرکز پژوهش‌ های توسعه و آینده‌ نگری مراجعه یا با شماره ۰۹۳۲۳۱۷۹۰۸۵ تماس بگیرند.
#اخبار#نشر_اندیشکده
undefined  جامعه اندیشکده‌ها در وب I بله I تلگرام

۱۰:۴۳

بازارسال شده از جامعه اندیشکده‌ها
thumbnail
undefined نسبت مالیات ها به تولید ناخالص داخلی در ایران و جهان
undefined در هر جامعه، دولت کالاها و خدماتی را فراهم می کند که جامعه در تولید آن ها ناکام است. از این رو افراد بخشی از درآمد خود را در ازای این خدمات در اختیار دولت قرار می دهند. این پرداخت همان تعهدی است که امروزه با عنوان مالیات از آن یاد می شود. امروز دولت ها منابع به دست آمده از مالیات را در قانون گذاری، تنظیم گری، تأمین امنیت، بهداشت عمومی و آموزش پایه و… غیرهزینه می کنند. بسیاری از کشورهای دنیا سوابق طولانی تری را نسبت به ما در دریافت مالیات توسط دولت داشته اند. بنابراین، الگوگیری از آن ها می تواند دلالت هایی درباره سطح بهینه مالیات در اقتصاد ایران و نسبت وضع فعلی با شرایط مطلوب داشته باشد.
کلیدواژگان: تولید ناخالص داخلی، مالیات، اقتصاد کلان
undefined این مطالعه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توسط سید سروش میرهاشمی با همکاری مهدی قاسمی سیانی، سید محمدحسن رسولی در سال ۱۴۰۴ انجام شده است.
undefined متن کامل پژوهش:undefined https://iranthinktanks.com/Research1271
#اقتصاد#بررسی_تحلیل
undefined  جامعه اندیشکده‌ها در وب I بله I تلگرام

۵:۱۸

بازارسال شده از اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور
thumbnail
گزارش سیاستی فرار مالیاتی و نواقص نظام مالیاتی در ایران منتشر شد.
undefinedپژوهشگر؛ وحیده حاجی حسنی
undefined تاریخ انتشار ؛ ۱۴۰۴/۸/۲۰undefined شماره مسلسل ؛ ۱۴۰۳۱۲۱۲۷undefined تعداد صفحات ؛ ۳۱ برگ undefined نوع گزارش ؛ سیاستی
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.


#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی


اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام

۵:۲۸

بازارسال شده از اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور

نواقص نظام مالیاتی.pdf

۶۶۸.۱۸ کیلوبایت

گزارش سیاستی فرار مالیاتی و نواقص نظام مالیاتی در ایران منتشر شد.
undefinedپژوهشگر؛ وحیده حاجی حسنی
undefined تاریخ انتشار ؛ ۱۴۰۴/۸/۲۰undefined شماره مسلسل ؛ ۱۴۰۳۱۲۱۲۷undefined تعداد صفحات ؛ ۳۱ برگ undefined نوع گزارش ؛ سیاستی
مطالعه این گزارش را به سیاستمداران و سیاستگذاران توصیه میکنیم.


#اندیشکده_نظام_مسائل_حکمرانی_کشور #مالیات #نظام_مالیاتی


اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛|[سایت](www.andishkademasael.ir)| کانال ایتا| کانال بله| اینستاگرام

۵:۲۸

thumbnail
undefined آموزش مالیات
undefined*اندیشکده صدراعظم*undefined
سوال: کدامیک از آرا زیر قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است؟
گزینهundefined. آرا هیئت موضوع ماده ۲۱۶ در مقام هئیت بدوی
گزینهundefined. آرا هیئت موضوع ماده ۱۵۷
گزینهundefined. آرا هیئت موضوع ماده ۲۴۳
گزینهundefined. آرا هیئت موضوع ماده ۲۴۴
undefined ارتباط با «اندیشکده صدراعظم»:
undefined| وبگاه | | بله | | اینستاگرام |

۹:۲۱

thumbnail
undefined آموزش مالیات
undefined*اندیشکده صدراعظم*undefined
سوال: کدامیک از اظهارنامه‌های ذیل جریمه عدم تسلیم ندارد؟
گزینهundefined. اظهارنامه ماده ۵۷ ق.م.م
گزینهundefined. اظهارنامه ماده ۲۶ ق.م.م
گزینهundefined. اظهارنامه ماده ۱۱۴ ق.م.م
گزینهundefined.  همه موارد
undefined ارتباط با «اندیشکده صدراعظم»:
undefined| وبگاه | | بله | | اینستاگرام |

۹:۲۵

بازارسال شده از جامعه اندیشکده‌ها
thumbnail
undefined صورتحساب های غیرواقعی: چالش جدی سامانه مودیان
undefined فساد اقتصادی یکی از چالش های بنیادین پیش روی نظام های مدیریتی و نظارتی است که پیامدهای مخربی بر توسعه پایدار و عدالت اجتماعی دارد. با گسترش فعالیت های اقتصادی و پیچیدگی معاملات، بهره گیری از ابزارهای نوین و هوشمند برای شناسایی و مقابله با تخلفات مالی بیش از پیش ضرورت یافته است. استقرار سامانه های موثر نظارتی و تقویت همکاری های بین بخشی می تواند به کاهش فرار مالیاتی و ارتقای شفافیت در اقتصاد کمک کند. در این راستا، شناخت دقیق عوامل موثر بر تخلفات مالی و تدوین راهکارهای علمی برای مقابله با آن ها، نقشی حیاتی در تحکیم پایه های عدالت مالیاتی و ایجاد فضای رقابتی سالم دارد.
کلیدواژگان: مالیات
undefined این مطالعه در اندیشکده صدراعظم با همکاری عباس ساجدی فر، بشیر نداف در سال ۱۴۰۴ انجام شده است.
undefined متن کامل پژوهش:undefined https://iranthinktanks.com/Research1296
#اقتصاد#بررسی_تحلیل
undefined  جامعه اندیشکده‌ها در وب I بله I تلگرام

۱۲:۴۵