عکس پروفایل برنامه تلویزیونی سورهب

برنامه تلویزیونی سوره

۲۲۹عضو
عکس پروفایل برنامه تلویزیونی سورهب
۲۲۹ عضو

برنامه تلویزیونی سوره

undefined ویژه‌برنامه شبکه چهار سیمارمضان ۱۳۹۹
شماره پیامک برنامه: ۳۰۰۰۰۴۴۷

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

thumnail
سوره undefined : سخنرانی شهید بهشتیundefined بررسی مساله قسط و عدل در قرآن
#شب_سی‌_یکم_سوره #فصل_قرآن_کریم
@sooreh_tv

۵:۵۳

thumnail
سوره undefined : صحیفه امام با صدای یوسف‌علی میرشکاک (۳۱ )
موضوع: خطر عالم متهتک و جاهل متنسک‌
#سوره #صحیفه_امام #فصل_قرآن_کریم #شب_سی‌_یکم_سوره

@sooreh_tv

۷:۲۳

thumnail
undefined برش‌هایی از گفتگوی سوره با محمد عبدالصالح شاهنوش
undefined آنچه باعث می‌شود ناعدالتی همچنان در جهان جولان دهد قطع ارتباط عدالت الهیاتی و اجتماعی است. عدالت الهیاتی در غرب می شود یک مسئله کلامی و انتزاعی و کل انجیل مسیحی می‌شود همسایه‌ات را دوست بدار.
undefinedقسط را اینطور معنی کرده‌اند که منهای فقر که به نظر می‌رسد تعریف درستی نیست. منهای فقر بودن لازمه قسط است اما این هدف نیست. تو میتوانی فقر را حذف کنی اما با یک رفتار ناعادلانه.

undefined موضوع: قرآن و مسالۀ نابرابری | پخش: ( ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ )
Instagram
twitter

@sooreh_tv

۷:۴۳

۳۱ خرداد ۱۴۰۰

thumnail
undefined فصل جدید برنامه سوره: زنده، هفتگی و گفتگو محورسری جدید سوره با تغییراتی در فرم و افزودن بخش‌های جدیدی به برنامه به صورت هفتگی و به طور زنده، سه‌شنبه شب‌ها ساعت 22 روی آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت. ‌گفتگو با چهره‌های شاخص قلمرو دین‌پژوهی، ارتباط تلفنی با صاحب‌نظران در حین برنامه و پرداختن به اخبار مهم قلمرو دین‌پژوهی بخش‌های مهم سری جدید برنامه سوره خواهند بود.
با اعلام روابط عمومی این برنامه به نظر می‌رسد قتل بابک خرمدین و حواشی فقهی پیرامون آن از جمله موضوعاتی است که سوره در بخش اخبار قسمت اول خود به آن خواهد پرداخت.‌‌طرح مفهوم فمینیسم اسلامی، پرداختن به آرا و اندیشه‌های سید قطب و بررسی و نقد کتاب شهید جاوید از موضوعاتی بود که در فصل‌های قبل این برنامه مجال طرح در تلویزیون را پیدا کرد و واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت.‌‌‌‌
undefined https://www.instagram.com/p/CQYszYkBwsw/?utm_medium=copy_link@sooreh_tv

۱۶:۵۰

thumnail
undefined تیزر فصل جدید برنامه تلویزیونی سورهundefined هر هفته، سه‌شنبه‌ شب‌ها، زنده، ساعت ۲۲، شبکه چهار
undefined https://www.instagram.com/p/CQYszYkBwsw/?utm_medium=copy_link@sooreh_tv

۱۶:۵۴

۱ تیر ۱۴۰۰

thumnail
حکومت ديني دامنه‌ي اختيار، مشارکت و انتخاب سياسي فرد، جامعه و نهادهاي اجتماعي را تا چه ميزان مي‌تواند محدود کند؟ ‌undefined در جدال میان دولت حداقلی و حداکثری باید جانب کدام سو را گرفت؟‌undefined سورۀ اول با ابوالقاسم علیدوست | متولد ۱۳۴۰ در ابرکوه یزد‌undefined از چهره‌های سرشناس فقهی در حوزه علمیه قم، برنده کتاب سال جمهوری اسلامی با کتاب برگزیده فقه و مصلحت، عضو جامعه مدرسین و استاد خارج فقه ‌‌undefined فقه و مصلحت، فقه هسته‌ای، فقه و مسائل نوپیدا، فقه و قاعده نفی سبیل و فقه هنر از جملۀ مسائلی است که از دهه هشتاد مورد توجه حجت الاسلام علیدوست بوده است.‌undefined پخش: سه‌شنبه، ۱ تیر ۱۴۰۰، به طور زنده، ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌@Sooreh_tv

۸:۰۹

thumnail

۸:۰۹

thumnail

۸:۰۹

thumnail
undefinedتوئیت سردبیر سوره:‌
‏امشب به یاری خدا در ‎#سوره به یکی از پرسش‌های ‎#علی_لاریجانی خواهیم پرداخت که او پس از ثبت‌نام در انتخابات و پیش از رد صلاحیتش با عنوان ‎#پرسش_سخت مقابل رقبایش گذاشت:«چهارچوب‌های دخالت حکومت در زندگی مردم و چگونگی آن»
@Sooreh_tv4

۱۱:۱۷

thumnail
پیام‌ دعوت تصویری مسعود دیانی سردبیر-مجری برنامه سوره به تماشای قسمت نخست؛
undefined علی لاریجانی پیش از رد صلاحیت در انتخابات رقبای انتخاباتی خود را دعوت به یک پرسش سخت کرد. او از حدود اختیارات دولت در سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم پرسید.
undefined سوره امشب با حضور ابوالقاسم دینی، فقیه نواندیش دینی به مسئله اختیارات دولت خواهد پرداخت.
@sooreh_tv

۱۲:۱۲

undefined حدیثی که لحظاتی قبل به مناسبت میلاد حضرت رضا در برنامه سوره خوانده شد.

چون مردی را دیدید که هیئت و رفتار نیکو دارد، و آرام آرام سخن می‌گوید و در حرکات خود فروتنی نشان می‌دهد، مواظب باشید که فریب نخورید. چه بسیار کس که به سبب سستی و ناتوانی و بزدلی، از دست یافتن به دنیا و مرتکب شدن محرمات آن عاجز است، پس دین را همچون دامی برای دست یافتن به دنیا قرار می‌دهد، و پیوسته مردمان را با ظاهر خود می‌فریبد، و چون به حرامی دست یابد از آن پروایی ندارد.
و چون دیدید آن مرد از حرام نیز چشم می پوشد باز خود را نگهدارید و فریب مخورید، زیرا شهوات مردمان متفاوت از هم است؛ چه بسیار کسانی که از مال حرام دوری می کنند اگر چه بسیار زیاد باشد اما نفس خود را بر زنا ن زشت و کریه المنظر حمل می کنند و از آنان به حرام می افتند.
و چون دیدید که از این نیز چشم پوشی می کند باز صبر پیشه کنید و فریب مخورید تا عقل او را بسنجید. چه بسیار کسان که همه ی محرمات و شهوات را ترک کرده اند اما به عقل متین رجوع نمی کنند و فساد ناشی از جهلشان بیشتر از اصلاح ناشی از عقلشان است.
و باز اگر عقل مرد را متین یافتید درنگ کنید و فریب مخورید تا مشاهده کنید هوای نفس او بر عقلش چیره و مسلط است یاعقلش بر هوای نفس او غلبه دارد و دریابید چقدر رسیدن به مقامات و ریاست های باطل و بیهوده را دوست دارد و چقدر از این مقام ها و ریاست ها دوری می کند. چه اینکه در میان مردم کسانی هستند که زیان دیدگان دنیا و آخرتند به این دلیل که دنیا را برای به دست آوردن دنیا ترک کرده اند و در نگاهشان لذت رسیدن به مقام و ریاست باطل از همه ی لذت ثروت ها و نعمت های حلال الهی بیشتر است، اینان به هدف رسیدن به پست و ریاست و مقام همه ی نعمت های حلال خدا را را ترک می کنند. چنانکه اگر به چنین کسی گفته شود از خدای بترس چنین نمی کندو ریاست و عزت از راه گناه را بر می گزیند، به راستی که چنین کسی را فقط دوزخ کفایت می کند و به راستی که جهنم چه جایگاه بدی است.
پس او هچون کوران رفتار می کند و با نخستین گام در راه باطل به دورترین مقصدهای خسارت و گمراهی رهنمود می شود، تمنا ها و آرزوهایش اراده اش را به سوی سرکشی ها و طغیان هایی می کشاند که از ناکامیهای او زاییده شده است؛ پس حرام خدای تعالی را حلال می پندارد و حلال خدا را حرام می داند و از آنچه از دینش از دست می رود هراسی ندارد. و چون به ریاستی که به خاطر رسیدن به آن به چنین شقاوتی رسیده است برسد از زمره ی جماعتی می شودکه خدای تعالی بر آنها غضب کرد و آنان را لعن و نفرین فرمود و عذاب سخت خود برای ایشان آماده کرد.
و اما مرد! مرد حقیقی! او آن کس است که هوای نفس خود را مطیع امر خدای تعالی قرار دهد و قوایش را در راه رضای خدا صرف نماید و ذلتی که در آن رضایت حق باشد را از عزتی که از راه باطل به دست آید به عزت ابدی و حقیقی نزدیکتر بداند و ضررهایی که در این مسیر تحمل می کند را در برابر خسارت هایی که به نعمت های آخرت که نعمت هایی ابدی و بی نهایتند ناچیز بداند
و آگاه باشد که چه بسیار شادی ها و مسرت ها یی که چون با پیروی از هوای نفس به آنها برسد عذابی در پی خواهند داشت که انقطاع و زوالی برای آن نیست. پس مرد حقیقی چنین کس است و به راستی که چه نیک مردی است. به او تمسک کنید و به شیوه و منش او اقتداء کنید و به وسیله ی او به پروردگار توسل جوئید. به راستی که دعای او هیچ گاه رد نمی شود و در تقاضای او ناامیدی نیست.
https://telegra.ph/مرد-حقیقی-را-چگونه-بشناسیم-06-22

۱۷:۳۵

۵ تیر ۱۴۰۰

thumnail
#بازپخش_قسمت_نخستحکومت ديني دامنه‌ي اختيار، مشارکت و انتخاب سياسي فرد، جامعه و نهادهاي اجتماعي را تا چه ميزان مي‌تواند محدود کند؟ ‌undefined در جدال میان دولت حداقلی و حداکثری باید جانب کدام سو را گرفت؟‌
undefined امروز شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۴، شاهد بازپخش قسمت نخست سوره از شبکه چهار سیما‌‌ خواهید بود.
@sooreh_tv

۷:۰۵

undefined سه‌شنبه ۱ تیر ، #سوره سری جدید خودش رو با تغییراتی در فرم و محتوا شروع کرد. هر قسمت از برنامه سوره که حالا به صورت هفتگی و به طور زنده از شبکه ‌چهار سیما پخش میشه سه آیتم داره که شامل آیتم اخبار، آیتم ادبیات مسئله یا سرمقاله و آیتم معرکۀ آراء است. سوره در شب اول خودش در هر کدام از این آیتم‌ها به چه موضوعاتی پرداخت؟
undefined آیتم اول؛ اخبار شب اول :- واکنش‌ها و نقدها به فصل قبل سوره ( فصل قرآن، رمضان ۱۴۰۰)- نقدها به برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان که به موضوع بازگشتگان از مرگ می‌پردازه.- موضوع قتل بابک خرمدین، رومینا اشرفی و ... و چالش‌ها بر سر حکم شرعی قصاص والد.- سن بلوغ دختران و احکام فقهی جدیدی که از سوی برخی از مراجع مثل محمد اسحاق فیاض صادر شده.
undefined آیتم دوم؛ ادبیات مسئله :پذیرش قالب حکومت مدرن در جهان اسلام و محدودیت‌هایی که در میزان اختیار دولت در زندگی خصوصی و اجتماعی مردم ایجاد می‌کرد و شکل گیری مفاهیم جدیدی همچون دولت حداقلی و حداکثری در غرب و نسبت جهان اسلام با این مفاهیم و شکل گیری بحث فقه و شریعت حداقلی و حداکثری در این کشاکش و نزاع‌ها در آیتم ادبیات مسئله این هفته مورد توجه قرار گرفته.
undefined آیتم سوم؛ معرکه آرا :آیا مردم را باید به‌اجبار به بهشت فرستاد؟ تیتر عنوان این آیتم سوره است که به نزاعی بین رئیس جمهور وقت یعنی دکتر روحانی و سایر افرادی که در نقد یا تایید موضع دکتر روحانی درباره حدود اختیاد دولت پرداخته بودند می‌پردازه.
undefined گستره اختیار دولت در دخالت در زندگی خصوصی و اجتماعی مردم کجاست و چه پارامترهایی در این مسئله دخیل هستند؟ این موضوع گفتگوی شب نخست سوره با ابوالقاسم علیدوست بود که بعد از پخش آیتم‌های سوره آغاز شد.
آیتم‌های سوره در شب نخست رو به ترتیب می‌تونید در زیر همین متن ببینید. اگر به نظرتون جالب توجه برای دیگران بفرستید و اونها رو دعوت به پیوستن به صفحات مجازی سوره و دنبال کردن سوره در هفته‌های آتی کنید. سوره به موضوعات مهم و چالش برانگیزی خواهد پرداخت.
undefinedundefinedundefined
@sooreh_tv

۱۳:۱۷

thumnail
undefined آیتم اخبار، شب اول سوره
undefined تاریخ پخش: ۱ تیر ۱۴۰۰ |‌شبکه چهار تلویزیون

@Sooreh_tv

۱۳:۱۸

thumnail
undefined #سرمقاله (ادبیات مسئله)، شب اول سوره
قالب حکومت مدرن در جهان اسلام و محدودیت‌هایی که در میزان اختیار دولت در زندگی خصوصی و اجتماعی مردم ایجاد می‌کرد و شکل گیری مفاهیم جدیدی همچون دولت حداقلی و حداکثری در غرب و نسبت جهان اسلام با این مفاهیم و شکل گیری بحث فقه و شریعت حداقلی و حداکثری در این کشاکش و نزاع‌ها در آیتم ادبیات مسئله این هفته مورد توجه قرار گرفته.
undefined تاریخ پخش: ۱ تیر ۱۴۰۰ |‌شبکه چهار تلویزیون
@Sooreh_tv

۱۳:۲۲

thumnail
undefined معرکۀ آراء، شب اول سوره
آیا مردم را باید به‌اجبار به بهشت فرستاد؟ تیتر عنوان این آیتم سوره است که به نزاعی بین رئیس جمهور وقت یعنی دکتر روحانی و سایر افرادی که در نقد یا تایید موضع دکتر روحانی درباره حدود اختیاد دولت پرداخته بودند می‌پردازه.

undefined تاریخ پخش: ۱ تیر ۱۴۰۰ |‌شبکه چهار تلویزیون
@Sooreh_tv

۱۳:۲۳

۶ تیر ۱۴۰۰

undefined محمد عبدالصالح شاهنوش مسئول پژوهشکده حقوق خصوصی قوه‌قضائیه یادداشتی را در نقد برخی از استدلال‌های آیت‌الله علیدوست در اختیار برنامه سوره قرار داده است که متن کامل آن بدون تغییر منتشر می‌شود.
۱- جناب آقای علیدوست در صحبت خود چند بار تأکید داشتند که منظورشان از مصلحتی که مبنای حکم است، مصلحت شرعی است. این در حالی است که مصلحت خود مبنای حکم شرعی است. اگر مصلحت مقید به وصف شرعی بودن شود منجر به دو ردر قانونگذاری می شود زیرا از طرفی مصلحت مبنای تشریع اشت و از طرف دیگر اینکه چه مصلحتی مبنای قانون گذاری باشد به تشریع یا انتخاب شارع وابسته است. در نتیجه نمی توان با این بیان نمی توان مصلحت را مبنای حکم شرعی دانست بلکه همه چیز وابسته به انتخاب شارع خواهد بود. این نگاه به تشریع همان چیزی است که اشاعره به آن قائل بودند و ردّ آن چیزی  است که عدليه بر آن استدلال می کردند. به نظر می رسد مصلحتی که مبنای حکم است مصلحت واقعی است و نه مصلحت شرعی و از همینجاست که اشکال بعدی (بند ۲) بروز می­کند.
۲- تکیه بر مصلحت در فهم حکم شرعی مستلزم امکان شناخت مصلحت واقعی است. این در حالی است که شناخت مصلحت وقعی به دلایل مختلفی لااقل در همه افعال اختیاری انسان ممکن به نظر نمی­رسد یا لااقل آنچه به عنوان مصلحت شناخته می­شود از این حیث که واقعا مصلحت است یا نه، می­تواند محل تردید و مناقشه قرار گیرد. دقیقا به همین دلیل عدلیه که خود معتقد به وابسته بودن حکم افعال به مصالح واقعی هستند معتقدند به مقتضای «قاعده لطف» خداوند متعال حکم را بیان می­کند (تشریع می­کند) زیرا عقل انسان نمی­تواند همه مصالح واقعی را کشف کند.‌
۳- بر اساس آنچه در بند ۱ و ۲ گفته شد به نظر می­رسد تکیه بر مصلحت در تشریع مستلزم انکار جعل احکام است زیرا اگر همه آنچه در حکم شرعی باید در نظر گرفته شود، مصلحت نهفته در آن است، پس حکم دائر مدار آن خواهد بود و بنابراین احکامی که توسط خداوند متعال صادر شده است نیز چیزی جز بیان مصلحتی که مقتضی لزوم فعل یا ترک فعل است نخواهد بود. در میان اصولیون معاصر آغا ضیاء عراقی نیز بر اساس آنچه در تقریرات درس اصول ایشان (نهایي الافکار) آمده است معتقد است هیچ حکمی حتی احکام تکلیفی  از جانب خداوند متعال وضع نمی شوند بلکه حکم خدا صرفا بیان مصلحت فعل یا بیان علم او مصلحت است. البته دلیل ایشان بر این مطلب عدم راهیابی تغییر در ذات الهی است. نظر ایشان توسط میرزای نائینی و شاگردان ایشان مورد نقد واقع شده است و در این مختصر بنای ورود به این بحث دامنه دار را ندارم. آنچه ضرورت داشت تا بر آن تأکید شود توجه به این نکته بود که اصرار جناب آقای علی دوست به وابسته بودن تشریع به مصلحت به گونه ای که صرفا در موارد مصلحت حکم باقی باشد از طریق دیگری به همان نتیجه ای می رسد که آغا ضیاء عراقی به آن رسیده بود یعنی اینکه حکم جعل نمی شود بلکه احکام الهی صرفا بیان مصالح هستند. روشن است که این نظریه تا چه اندازه متدلوژی فقهی را تحت تأثیر قرار می دهد.
۴- جناب آقای علی دوست در خصوص رابطه میان حکومت بر مردم تأکید داشتند که این رابطه به شکل والی و رعیت است و نه رابطه عید و مولی. در اینکه رابطه حاکم با مردم رابطه عبد و مولی نیست تردیدی نیست. عبودیت در معنای خاص آن فقط در رابطه با خداوند متعال معنا می یابد. فقط اوست که شایستگی بندگی انسان را دارد. اما نباید از این نکته غافل شد که رسول خدا ص و ائمه علیهم السلام نیز همچون خداوند متعال واجب الاطاعه هستند و ظاهر برخی آیات این است که این وصف مربوط به جنبه حاکم بودن آنها است و در نتیجه آنها نیز از حیث حاکم بودن صاحب امر و نهی هستند. این در حالی است که بیان استاد علی دوست در برنامه سوره ظهور در نفی هر نوع مقام امر و نهی برای رسول خدا ص و أئمه علیهم السلام داشت و ایشان حاکم اسلامی را صرفاً راعی و مراقبت کننده از حقوق مردم دانستند. البته در اینکه حاکم وظیفه مراقبت و رعایت حقوق مردم را دارد تردیدی نیست اما اینکه مردم در برابر حاکم اسلامی تکلیفی دارند نیز تردیدی نیست و این تکالیف دو طرفه است. برای نمونه آیه شریفه انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون اقتضا دارد که وجوب اطاعت از أئمه علیهم السلام در عرض اطاعت از خداوند متعالی است و روشن است که لفظ ولی در این آیه شریفه فقط به معنای رعایت کننده نیست بلکه به معنای ولایت امر است. همچنین آیه شریفه أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم نشان می­‌دهد رسول خدا و أئمه صاحب امر هستند و اطاعت از آنها در عرض یا در طول اطاعت از خداوند متعال واجب است. به هر صورت اطلاق و عموم ادعای آقای علی دوست قابل مناقشه به نظر می‌رسد.
@sooreh_tv

۱۳:۰۷

۸ تیر ۱۴۰۰

thumnail
سقط جنین معلول، یک بررسی اخلاقی؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ ‌undefined اگر والدین در بازی بخت آزمایی ژنتیک بازنده شدند حق دارند نتیجه را نپذیرند و جنین را نابود کنند؟‌ آیا این نگاه به معلولیت انتقال پیام حقارت به معلولیت نیست؟ ‌undefined️ سورۀ دوم با نعیمه پورمحمدی| متولد ۱۹ اسفند ۱۳۵۹، قم ‌‌undefined مجله هفتگی سوره دربخش اخبار این هفته دو گفتگوی تلفنی مهم خواهد داشت.undefined نعیمه پورمحمدی متولد ۱۳۵۹ در قم و استاد الهیات و فلسفه و عضو هیأت علمی گروه فلسفه دین، دانشکده فلسفه در دانشگاه ادیان و مذاهب است. ‌‌undefined آثار مکتوب:۱. ژن بد! سقط جنین گزینشی؛ پرسشهای اخلاقی۲. جهان معلول‌ساز: دربارۀ اخلاق معلولیت۳.تحلیل و بررسی نقد فمینیستی بر تعاریف معلول و معلولیت در حقوق ایران و اسناد بین المللی» ‌
undefined پخش: سه‌شنبه، ۸ تیر ۱۴۰۰، به طور زنده، ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌‌‌ | بازپخش: شنبه ۱۲ تیر ساعت ۱۴‌
@Sooreh_tv

۶:۳۰

thumnail

۶:۳۰

thumnail

۶:۳۰