۱ آبان ۱۳۹۹
حلقهی مطالعاتی تمنا
شروع مجازی! حلقهی مطالعات فلسفه و فیزیک: "دربارهی زمان" همخوانی رسالهی دیرند و همزمانی؛ روایتی از نزاع اینشتین و برگسون چهارشنبهها، ساعت ۱۸ جلسهی نخست: ۸ مرداد برگزاری در کلاس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/reihanedu/tamanacircle حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
مدتی این مثنوی تاخیر شد...
سلام!از جلسهی قبلی مدت زیادی گذشته و پیوستگی مطالب رو از دست دادیم. بهذهنم رسید توی چهار جلسهی آینده متن رو تموم کنیم.
و اینکه از این به بعد جلسه رو ساعت چهار شروع کنیم...پس امروز، یعنی چهارشنبه، ساعت چهار!
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
سلام!از جلسهی قبلی مدت زیادی گذشته و پیوستگی مطالب رو از دست دادیم. بهذهنم رسید توی چهار جلسهی آینده متن رو تموم کنیم.
و اینکه از این به بعد جلسه رو ساعت چهار شروع کنیم...پس امروز، یعنی چهارشنبه، ساعت چهار!
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۷
ما نمیتوانیم بگوییم که نظریهی سقوط آزاد اجسام #گالیله صحت دارد و نظریهی صعود اجسام سبک #ارسطو باطل است، زیرا تلقی یونانیان از ماهیت جسم و مکان و نسبت بین آنها مبتنی بر تفسیری متفاوت از موجودات است و لذا نحوهی دیگری از نگرش و پرسش از حوادث طبیعی را میطلبد.
هیچ کس را یارای این ادعا نیست که شعر شکسپیر از شعر آشیل پیشرفتهتر است، و ناممکنتر اینکه بگوییم درک جدید از موجود صحیحتر از درک یونانیان از موجود است.
مارتین هایدگرعصر تصویر جهان
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
هیچ کس را یارای این ادعا نیست که شعر شکسپیر از شعر آشیل پیشرفتهتر است، و ناممکنتر اینکه بگوییم درک جدید از موجود صحیحتر از درک یونانیان از موجود است.
مارتین هایدگرعصر تصویر جهان
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۷
نه مهر و نه ماه و نه هیچ یک از افلاک در گردش خويش دایرهای واقعی نمیپیمایند. زیرا هیچ نقطهی ثابتی بهسان مرکز آن #دایره موجود نیست. هیچ کجا دایرهای که کامل تر از او نمیتواند بود، نمیتوان یافت.
و هیچ شیئی در هیچ زمانی، دوباره به مکانی که پیش از این در آن بوده بازنمیگردد و حتی حرکتش نیز به یک قرار و سامان نمیماند و به هیچ رو در همان دایرهی چرخش پیشین به گردش خویش ادامه نمیدهد، اگرچه ما چشمان خویش را بر این حقیقتها پوشیده باشیم.
نیکلاس کوزانوسجهل آموخته
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
و هیچ شیئی در هیچ زمانی، دوباره به مکانی که پیش از این در آن بوده بازنمیگردد و حتی حرکتش نیز به یک قرار و سامان نمیماند و به هیچ رو در همان دایرهی چرخش پیشین به گردش خویش ادامه نمیدهد، اگرچه ما چشمان خویش را بر این حقیقتها پوشیده باشیم.
نیکلاس کوزانوسجهل آموخته
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۷
هیچ پایانی بهراستی پایان نیست. در هر سرانجام، مفهوم یک آغاز نهفته است. چهکسی میتواند بگوید «تمام شد» و دروغ نگفته باشد؟
نادر ابراهیمیبار دیگر شهری که دوست میداشتم
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
نادر ابراهیمیبار دیگر شهری که دوست میداشتم
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۸
در واقع، حتی اگر عصر #مدرن را بر اساس مرگ خدا تعریف کنیم، کاری که #نیچه کرد، همچنان عصر مدرن را بر طبق رابطهاش با خداوند تعریف کردهایم و تعریف ما همچنان صبغهی الهیاتی دارد، ولو آن را الهیاتی کاملا منفی بدانیم.
مایکل آلنگیلسپیریشههای الهیاتی مدرنیته
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
مایکل آلنگیلسپیریشههای الهیاتی مدرنیته
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۸
#متافیزیک همانا تمایلی نهچندان ظریف برای خدا شدن است: و شالودهشکنی (واسازی= Deconstruction) پیوسته یادآور این تذکر است که ما خدا نیستیم. در حقیقت، مدعیست حتی یارای آن را [نیز] نداریم که دزدانه از بلندای دوشِ خداوند بنگریم.
مرولد وستفالانتوتئولوژی غالب: به سوی ایمانِ مسیحی پستمدرن
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
مرولد وستفالانتوتئولوژی غالب: به سوی ایمانِ مسیحی پستمدرن
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۹:۳۸
۱۱ آبان ۱۳۹۹
4_6025834353169271038.pdf
۵.۲۲ مگابایت
نسخهی اصلی کتاب دیرند و همزمانیما فقط فصل سوم رو مد نظر داریم برای خوندن یعنی:CHAPTER THREEConcerning the Nature of Time
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۳:۵۹
اینْ همان ذاتِ توجه ماست که میتواند بدون شکافبرداشتن تقسیم شود.
هانری برگسوندیرند و همزمانی
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
هانری برگسوندیرند و همزمانی
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۰۲
از خلافآمد عادت بطلب کام که منکسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم
#حافظ
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
#حافظ
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۰۲
اگر انسان در اردوگاه کار اجباری با فنا شدن ارزشهایش مبارزه نمیکرد و نمیکوشید که باقیماندهی عزت نفس خود را حفظ کند، او احساس فرد بودن، اندیشه داشتن، آزادی درون و ارزشهای شخصی را از دست میداد و بنابراین خود را تنها بخشی از خیل عظیم مردم به حساب میآورد.
ویکتور فرانکلانسان در جستجوی معنا
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
ویکتور فرانکلانسان در جستجوی معنا
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۰۲
وقتی موسی در کوه حوریب خدا را ملاقات میکند و خدا موسی را مامور رساندن پیامش به سوی بنی اسرائیل میکند، موسی چنین میگوید:
«اینک چون من نزد بنیاسرائیل برسم، و بدیشان گویم خدای پدران شما مرا نزد شما فرستاده است، و از من بپرسند که #نام او چیست، بدیشان چه گویم؟» خدا به موسی گفت: «هستم آنکه هستم.» و گفت: «به بنیاسرائیل چنین بگو: اهْیَه (هستم) مرا نزد شما فرستاد.»
خروج ۳:۱۴
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
«اینک چون من نزد بنیاسرائیل برسم، و بدیشان گویم خدای پدران شما مرا نزد شما فرستاده است، و از من بپرسند که #نام او چیست، بدیشان چه گویم؟» خدا به موسی گفت: «هستم آنکه هستم.» و گفت: «به بنیاسرائیل چنین بگو: اهْیَه (هستم) مرا نزد شما فرستاد.»
خروج ۳:۱۴
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۰۲
4_6044051723243226848.mp3
۰۱:۱۱:۱۱-۲۸.۵۲ مگابایت
۱۴:۴۷
4_6048555322870597967.pdf
۵۹۸.۳۳ کیلوبایت
متن جلسهی هفتم
• عصر تصویر جهان/ مارتین هایدگر• مبادی مابعدالطبیعهی علوم نوین/ آرتور برت• دیرند و همزمانی/ هانری برگسون
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
• عصر تصویر جهان/ مارتین هایدگر• مبادی مابعدالطبیعهی علوم نوین/ آرتور برت• دیرند و همزمانی/ هانری برگسون
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۵۰
[توجه به تقارنها] نمونهای دیگر از قویتر بودن قدرتِ #شهود فیزیکدانان نسبت به دانشِ آنهاست.
یوجین ویگنرتقارنها و قوانین بقا
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
یوجین ویگنرتقارنها و قوانین بقا
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۴:۵۱
۶ دی ۱۳۹۹
۱۳:۴۸
۱۷ بهمن ۱۳۹۹
۱۳:۳۴
۳ اسفند ۱۳۹۹
۱۶:۲۹
۱۹ آذر ۱۴۰۰
با استفاده از #تقارن، منظور ما این است که نظرگاههای متفاوتی [از سیستم] وجود دارد که سیستم از منظر آنها یکسان بهنظر میرسد. در این مورد [شاید] کمی اغراقآمیز باشد که بگوییم فیزیک یعنی مطالعهی تقارن.
اولین بروز از قدرتِ این ایده را میتوان به #نیوتن نسبت داد، کسی که ممکن است چنین سوالی را از خودش پرسیده باشد: چه میشد اگر مادهای که اینجا در دستان من است تحت سیطرهی همان قوانینی باشد که در آسمان است؟ به عبارت بهتر، چه میشد اگر فضا و زمان همگن و همسانگرد باشند؟
فیلیپ اندرسون بیشترْ متفاوت است؛ تقارن شکسته و ماهیتِ ساختار سلسلهمراتبی علم
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
اولین بروز از قدرتِ این ایده را میتوان به #نیوتن نسبت داد، کسی که ممکن است چنین سوالی را از خودش پرسیده باشد: چه میشد اگر مادهای که اینجا در دستان من است تحت سیطرهی همان قوانینی باشد که در آسمان است؟ به عبارت بهتر، چه میشد اگر فضا و زمان همگن و همسانگرد باشند؟
فیلیپ اندرسون بیشترْ متفاوت است؛ تقارن شکسته و ماهیتِ ساختار سلسلهمراتبی علم
حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۰:۳۸
۷ بهمن ۱۴۰۰
خطیبِ رومی اغلب با مردِ عامی دیدار میکرد تا در فرصت مناسبی از ایدههای او بیاموزد – ایدههایی که خطیب آنها را خوشآیند مییافت. و هنگامی که خطیب ترازوهای اوزان را در مقام ترازو و میزان عدالت و نیز بهعنوان ابزار ضروری حاکمیت میستود، مرد عامی پاسخ داد: "اگرچه در این دنیا هیچ چیز نمیتواند به دقیقبودن نائل آید، اما با این حال، از تجربه میدانیم که احکام ترازوی اوزان کاملا دقیق است و اینکه، بنابراین عموما پذیرفته شده است. اما از آنجایی که در مورد اشیائی که منشا متفاوت دارند، وزنهای برابرْ غیرممکن است در اشیایِ که به یک اندازه درآمدهاند حضور داشته باشند، پس لطفا به من بگویید، به هر ترتیب آیا کسی تاکنون نتایج آزمایشهای مختلف مربوط به اوزان را یادداشت کرده است یا نه."
خطیب: من نه خواندهام و نه در مورد چنین چیزی شنیدهام.
عامی: ای کاش اینک کسی این نوشته را تقدیم ما کند. من آن را مافوق هر اثر مکتوب دیگری ارج مینهم.
خطیب: اگر فکری به انجام چنین کاری دارید، فکر میکنم که چنین اثری را هیچ کس دیگری بهتر شما نمیتواند تولید کند.
عامی: هر فردِ مایلی میتواند چنین کند، چراکه انجامِ آن ساده است. لکن من وقتِ در دسترسی ندارم.
خطیب: فایده و نحوی انجام آن را بیان کنید. بررسی میکنم که آیا شخص دیگری میتواند آن را انجام دهد یا نه.
مرد عامی: به نظرم میرسد با ارجاع به تفاوتهایِ وزنهاْ میتوانیم بهدرستیِ بیشتر به جنبههای پنهانِ چیزها پیببریم و بتوانیم بسیاری از چیزها را با استفاده از گمانهای پذیرفتنیتری دریابیم.
خطیب: نکتهی شما زیرکانه و دقیق است. زیرا پیامبری فرمود که وزنها و ترازوی اوزانْ حکم خداوند هستد، خدایی که همه چیز را به عدد، وزن و اندازه آفرید و سرچشمههای آب را بهتعادل رساند و بنیانِ زمین را سنجید، آنسان که در #حکمت_سلیمان نوشته.
مرد عامی: پس اگر مقداری آب از یک منبعْ هم وزنِ همان مقدار آب از منبعِ دیگری نباشد، آنگاه حکم دربارهی تفاوتِ ماهیت بین یک منبع و منبع دیگرْ بهتر است با استفاده از ترازوی اوزان بدست آید تا اینکه از هر ابزارِ دیگری استفاه شود.
خطیب: درست گفتی. ویتروویوس، که در مورد معماری مینویسد، ما را هوشیار میکند که مکانِ سکونت را محلی انتخاب کنیم که آبهای روشن و آبیِ آسمانیتر داشته باشد و از برگزیدن محلی که آبهای خاکیرنگ و سنگین اجتناب کنیم.
مرد عامی: بنابراین، درست همانطور که بهنظر میرسد آبهای یک چشمهی یکسانْ جرم و ماهیت یکسانی داشته باشد، به همین ترتیب نیز آبهای چشمههای گوناگونْ بهنظر میرسد وزنهای متفاوت داشته باشند.
خطیب: شما میگویی "به نظر میرسد" – انگار، در حقیقت، چیز دیگری بوده.
نیکولاس کوزانوسدر بابِ آزمایشهای آماری
(https://jasper-hopkins.info/DeStaticis2-2000.pdf) حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
خطیب: من نه خواندهام و نه در مورد چنین چیزی شنیدهام.
عامی: ای کاش اینک کسی این نوشته را تقدیم ما کند. من آن را مافوق هر اثر مکتوب دیگری ارج مینهم.
خطیب: اگر فکری به انجام چنین کاری دارید، فکر میکنم که چنین اثری را هیچ کس دیگری بهتر شما نمیتواند تولید کند.
عامی: هر فردِ مایلی میتواند چنین کند، چراکه انجامِ آن ساده است. لکن من وقتِ در دسترسی ندارم.
خطیب: فایده و نحوی انجام آن را بیان کنید. بررسی میکنم که آیا شخص دیگری میتواند آن را انجام دهد یا نه.
مرد عامی: به نظرم میرسد با ارجاع به تفاوتهایِ وزنهاْ میتوانیم بهدرستیِ بیشتر به جنبههای پنهانِ چیزها پیببریم و بتوانیم بسیاری از چیزها را با استفاده از گمانهای پذیرفتنیتری دریابیم.
خطیب: نکتهی شما زیرکانه و دقیق است. زیرا پیامبری فرمود که وزنها و ترازوی اوزانْ حکم خداوند هستد، خدایی که همه چیز را به عدد، وزن و اندازه آفرید و سرچشمههای آب را بهتعادل رساند و بنیانِ زمین را سنجید، آنسان که در #حکمت_سلیمان نوشته.
مرد عامی: پس اگر مقداری آب از یک منبعْ هم وزنِ همان مقدار آب از منبعِ دیگری نباشد، آنگاه حکم دربارهی تفاوتِ ماهیت بین یک منبع و منبع دیگرْ بهتر است با استفاده از ترازوی اوزان بدست آید تا اینکه از هر ابزارِ دیگری استفاه شود.
خطیب: درست گفتی. ویتروویوس، که در مورد معماری مینویسد، ما را هوشیار میکند که مکانِ سکونت را محلی انتخاب کنیم که آبهای روشن و آبیِ آسمانیتر داشته باشد و از برگزیدن محلی که آبهای خاکیرنگ و سنگین اجتناب کنیم.
مرد عامی: بنابراین، درست همانطور که بهنظر میرسد آبهای یک چشمهی یکسانْ جرم و ماهیت یکسانی داشته باشد، به همین ترتیب نیز آبهای چشمههای گوناگونْ بهنظر میرسد وزنهای متفاوت داشته باشند.
خطیب: شما میگویی "به نظر میرسد" – انگار، در حقیقت، چیز دیگری بوده.
نیکولاس کوزانوسدر بابِ آزمایشهای آماری
(https://jasper-hopkins.info/DeStaticis2-2000.pdf) حلقهی مطالعاتی تمنا @TamanaCircle
۱۲:۵۲
۳۰ آذر ۱۴۰۲
بازارسال شده از شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
۶:۲۸