thumnail
undefined چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ (۶)
undefined ششم:اگر شما طلبه هستید و امام جماعت هیچ مسجد و مدرسه و اداره‌ای هم نیستید و اگر تنها سالی یک‌بار آن هم در محرم برای تبلیغ به یک روستا می‌روید قطعاً به مرور زمان و در دراز مدت کمی نگران خواهید شد که نقش بایسته و شایسته‌ای در محیط اطرافتان ندارید و وظیفه‌ای که برای آن لباس روحانیت بر تن کرده‌اید را به‌درستی انجام نداده‌اید. کسی که دین خدا را تبلیغ می‌کند گاهی باید دیده شود در هیاهوی تبلیغات ضدفرهنگی موجود و تغییر غلط ذائقه آدم‌ها، چه بسا این روزها خیلی دیده نمی‌شوند و گاه حتی به حاشیه رانده می‌شوند.
پس چاره چیست؟ شاید شما هم شنیده باشید که یک‌بار از کسی که ادعای پیامبری کرد معجزه خواستند و او از درخت خواست جلو بیاید!
وقتی درخت جلو نیامد گفت: من پیامبر متواضعی هستم اگر درخت جلو نمی‌آید خودم به سراغ او خواهم رفت.
#کار_فرهنگی یعنی همین: پیامبر متواضع شدن
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۰:۵۱

undefined فعالیت‌_جمعی (۲)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined اینکه من می‌خواهم طبق فضای بندگی خدا، بنده خدا باشم، وظایفی برابر با آن بار می‌شود ،آنها را باید انجام بدهم. در نتیجه دیگر هیچ توقعی از هیچ کس و هیچ چیز ندارم. من وظیفه‌ام را انجام می دهم « إن أجری إلا علی الله»(۱) و دیگر هیچ. پس این مطلب باید در برنامه‌ریزی‌ها روشن باشد. خب اگر مبنا این است که من دنبال بندگی خودم هستم، پس با این مبنا باید کارها را تنظیم کنم تا فردا پشیمان نشوم. نتیجه‌ای که فردا حاصل می‌شود و خروجی کار را دائما باید تنظیم کنم. هر کدام آن انگیزه‌ها، روشهای فعالیت خاص خودش را دارد. اینها همه کاملا قابل قبول است، همه این مسائل.۱) سوره مبارکه هود ،آیه ۲۹
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۰:۰۸

thumnail
undefined #تربیت، سرلوحه دعوت انبیای الهی
undefined جلسه اول _ بخش ۳
از استادم(رضوان الله تعالی علیه) جملاتی را برایتان نقل می کنم. ایشان در رابطه با تأدیب نفس، در باب نفوس می فرماید: «آنچه که سرلوحه دعوت انبیای عظام است، تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانیه و روش رفتاری دادن به شهوت، غضب و وهم انسان ها است». یعنی انبیاء مرزبندی های الهیه را برای إعمال غضب و شهوت، بیان می کنند و می گویند: «انسان ها باید بر طبق آن مرزبندی ها تربیت شوند».بعد ایشان می فرماید که بعضی ها گمان کردند که دعوت نبی اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دو جنبه دارد؛ دعوت به دنیا و دعوت به آخرت؛ دنیایی و اخروی به طور مطلق. به تعبیر ایشان چه بسا بعضی هم این را کمال نبوّت فرض کردند. می فرماید: «اینها اصلاً از دیانت بی خبر هستند، نمی فهمند دین یعنی چه»!ببینید ایشان چه قدر محکم می فرماید! بعد از این می فرماید: «دعوت به دنیا، از مقصد انبیا به کلی خارج است». جهت هم این است که حسّ شهوت و غضب و به تعبیر ایشان شیطان باطنی و ظاهری برای دعوت به دنیا کفایت می کند. آن کسی که دارد می رود، دیگر «هول دادن» ندارد. دعوت به دنیا، احتیاجی به قرآن و نبی ندارد؛ همان شهوت و غضب کافی است. پس انبیا برای چه آمدند؟ ایشان آمدند که مخلوقات را تربیت کنند.
undefined تربیت و مربیان مربی
#آیت‌الله_مجتبی_تهرانی(ره)#تربیت_مربی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۴:۰۷

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه اول ـ بخش۳
undefined پدیدۀ #نفاق، بعد از زمان رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) هم باقی ماند
undefinedپیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) وقتی عَلَم به دست می‌گیرند و رسالتشان را ابلاغ می‌کنند، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در مقابلش، نیروهایی مقاومت می‌کنند. تمام قدرت‌طلب‌ها و تمام ضعفای ملحق‌شده به آن قدرت‌طلب‌ها، جلوی پیامبر می‌ایستند.
undefinedپیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) در چند سال مشرکین و کافران را تضعیف کرده و از این مرحله عبور کردند، تا شرایط به پدیده‌ای به نام #نفاق رسید. براساس حدیث شریفی از پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) که فرمودند: " إنّي لا أتَخَوَّفُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا، أمّا المُؤمنُ فيَحجُرُهُ إيمانُهُ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ كُفرُهُ، و لكن أتَخَوَّفُ علَيكُم مُنافِقا عالِمَ اللِّسانِ ؛ يَقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَعمَلُ ما تُنكِرونَ (كنز العمّال، حدیث ۲۹۰۴۶)؛ من براى امّت خود از مؤمن و مشرك نمى ترسم؛ زيرا مؤمن را ايمانش مانع (از لطمه زدن به جامعه اسلامى) مى‌شود و مشرك را نيز همان كفرش سركوب مى‌كند. اما ترس من براى شما از #منافق زبان‌بازى است كه حرف‌هايى مى‌زند كه شما بدان اعتقاد داريد و كارهايى مى‌كند كه شما به آنها اعتقاد نداريد. " پیامبر می‌فرمایند از منافق برای امتم می‌ترسم. پدیدۀ نفاق در زمان رسول خدا باقی ماند. بعد از ایشان هم پدیدۀ نفاق بلاهای زیادی بر سر اولیاء خدا و فرزندان حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) آورد.
undefinedدر زمان #ظهور امام زمان(عجل ‌الله تعالی و فرجه والشریف)، عالم پُر از نور، آبادانی و عدل و داد می‌شود. ایشان همۀ خوبی‌ها را در عالم می‌پراکند، زیرا دوران نفاق به پایان می‌رسد و تذلّ بها النّفاق و أهله(فرازی از دعای افتتاح) محقق می‌شود.
undefinedحضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) با آن عظمت و نفوذِ خودشان شرک را در هم کوبیدند و امت اسلامی را ساخته و پرداخته کردند. ولی همۀ ما می‌دانیم نفاق باقی ماند و بعد از ایشان، چه ضربه‌هایی زد. #نفاق سر از بدن اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) جدا می‌کند و خانواده‌اش را به اسارت می‌برد. این نفاق پدیده‌ای است که باید آن را دقیق شناخت.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۵:۲۲

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۶)
undefined هفتم:کار فرهنگی برای افراد پایگاه اجتماعی و منزلت فرهنگی خاصی به همراه دارد که همگی در این راه و برای نصرت و یاری دین خدا به شدت به آن نیازمندیم.
undefined هشتم:این وعدۀ الهی است که فرمود: وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ؛آیه ۴۰ سوره حجیعنی هر کس خدا را یاری کند خدا هم او را یاری خواهد کرد.
فکر می‌کنید این که از صبح تا شب دنبال زندگی می‌دویم و خلاصه شده‌ایم در دو دو تا چهارتای عقل معاش و روزگار حساب و کتاب و سود و زیان، کدام بخش از اوقات روز یا عمرمان را می‌توانیم مخلصانه و بدون چشم‌داشت در شمار کار برای خدا تلقی کنیم تا خدا نیز در عوض یاریمان کند.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۰:۱۳

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefined فعالیت‌_جمعی (۳)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined یکی از چیزهایی که بچه خیلی زود به آن #جذب می‌شود، اتفاقا همان عواطف است. همان ایجاد شخصیت به او است، #محبت به او است، گرم گرفتن با او است، روابط صمیمی با او است. آن وقت جایزه مثلا یک خودکار سه هزار تومانی، برای بچه چه ارزشی دارد؟ اما آن جنبه عاطفی که شخصیت پیدا می‌کند و پیش دوستانش احساس می‌کند که مثلا یک جایگاهی پیدا کرده است و از دیگران بالاتر شده، این جنبه روانی او را جذب می‌کند. خب همه اینها هست. همه اینها امروز در سیستم #روانشناسی غرب هست و تقریبا برای روش‌های گوناگون جذب افراد، چه کودک، چه جوان، چه فعالیت‌های اقتصادی، چه فعالیت‌های سیاسی، چه انواع فعالیت‌ها در برنامه‌های تبلیغاتی چیزی باقی نگذاشته است. روش‌ها پر شده است. شما چه کار کنید؟ این ارتباطات را قوی کنید و جذب کنید و آنها را نگه دار ید و به مرور به اهداف خودمان بکشید.
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۶:۵۹

thumnail
undefined کلام امیرالمؤمنین در مورد #تربیت_نفس
undefined جلسه اول _ بخش۴
این مطالبی که ایشان گفتند، متّخذ از معارف ما است، حالا من روایتی را از علی(علیه السلام) مطرح می کنم؛ دارد که حضرت فرمود: «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ»، نفس از نظر درونی، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و بی تربیتی استوار است. «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب #تربیت کند. «وَ النَّفْسُ تَجْرِي بِطَبْعِهَا فِي مَيْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت، غضب و وهم می خواهند به طور گسترده عمل کنند، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند، «وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ»، درحالی که بنده مأمور است، نفسش را از خواسته های زشتی که دارد، باز دارد. «فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِيكٌ فِي فَسَادِهَا»، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند، در فساد آنها شریک است. «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِي هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَكَ نَفْسَهُ فِي قَتْلِ نَفْسِهِ» و هر کس که به نفس، در خواسته هایش کمک کند و هر چه که شهوت، غضب و وهم او می خواهد، به آنها بدهد، در خودکشی اش شرکت کرده است، یعنی خود کشی کرده است.استاد ما می فرماید: «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس، یعنی بی بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است». تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است: «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند. این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند».لذا علی(علیه السلام) در روایتی می فرماید: «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب» آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که می خواهد از خوبی رو برگرداند، مهارش را در دستت بگیر! این عمل از بهترین تربیت ها است، حالا من بعداً اینها را توضیح می دهم. من خواستم محل و مصبّ بحثم را در آینده روشن کنم که بحثم راجع به مربّیان است.
undefined تربیت و مربیان مربی
#آیت‌الله_مجتبی_تهرانی(ره)#تربیت_مربی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۶:۰۳

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه اول ـ بخش۴
undefined انواع #نفاق در زمان رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله)
نفاق در مقابل رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) چند مرحله داشت.
undefined مرحلۀ اول #نفاق تخریب‌گر، کسانی بودند که مخالف شکل‌گیری امت اسلام بودند، امثال عبدالله بن اُبی که مسجد ضرار را ساختند. آنها اصلاً نمی‌خواستند امت اسلامی شکل بگیرد و تظاهر به اسلام می‌کردند. این نفاق، یک مرحله از نفاق بود.
undefined مرحلۀ دوم نفاق، #نفاق تسلیم‌شونده است، نفاقی که زورش نرسید و تسلیم شد، مثل ابوسفیان که تسلیم شد و دیگر نمی‌توانست تخریب کند.
undefined مرحلۀ سوم نفاق تصاحب‌کننده است، نفاقی که نه تخریب کرد و نه تسلیم شد، بلکه نقشه کشید که جانشینی بعد از پیامبر را تصاحب کند. این نفاق، ضربه زد.
ما امروز باید دربارۀ این سه نوع نفاق صحبت کنیم، چون بناست امتی باشیم که موجبات ذلت نفاق را در زمان ظهور فراهم کنیم.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۷:۵۳

undefined فعالیت‌_جمعی (۴)
undefined ورود به #کار_جمعی با رویکرد توحیدی
undefined خب با توجه به این مسائل هر مبنایی روش‌های خاص خودش را دارد. ما که مبنای‌مان بر این است که باید بنده خدا باشیم و به حساب وظیفۀ بندگی این کار را انجام دهیم، اولا قدرت ارادۀ این هدف، کمتر از آن اهداف نیست. استقامت در این انگیزه، کمتر از آن یکی‌ها که انتخاب می‌کنم نیست. نشاطش کمتر از آن یکی‌ها نیست؛ بلکه چند فواید فوق اینها دارد که منحصر این است و آن یکی اینها را ندارد؛ آن این است که در آن یکی‌ها شخص هر چه هم موفق باشد، او در کار موفق است، اما خودش برای خودش موفق نیست. خودش خودش را فرسوده کرده است. اجرش در آن دلخوشی‌هایی است که در موفقیت کار به دست می‌آورد. این خیلی مقدس است؛ خیلی. وجه تقدسش این است که از خود کار، این بچه‌ها که رشد می‌کنند، لذت می‌برد؛ به جامعه خدمت می‌کند، لذت می‌برد. اصلا خودش در ُبعد عبودیت رشد می‌کند. این منحصر در این بخش است. در بخش عبودیت، در مسیر عبودیت به‌ عنوان یک وظیفه عبودیتی که انجام می‌دهد، رشد می‌کند. هیچ ربطی و کاری هم به این ندارد که مثلا احساس کند امروز پانصد نفر از بچه‌ها این قدر با علاقه و شوق و فلان ریخته‌اند، پدرشان روزنامه می‌گیرند، رسانه‌ها چه می‌کنند، اصلا عین خیالش نیست؛ چرا؟ چون به این‌ها اصلا مربوط نیست. اصلا احساس «تازه شکستم» می‌کند، می‌گوید کاری نکردم؛ دقیقه این کار را می‌کنند، من بعد از س دشمن در عرض دو دقیقه، یک میلیون نفر را از جای دیگر با ماهواره ز یر و رو می‌کند، پانصد نفر در برابر یک میلیون نفر عددی نیست. آنها در دوه ماه گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار می کند.
undefined اصول و روشهای تبلیغ تربیت محور
#استاد_حسین_علیپور
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۹:۰۲

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۷)
undefined نهم:در برخی روایات آمده وقتی عابد به عرصه محشر می‌آید و قرار است راهی بهشت شود ندا می‌آید: "اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ" یعنی: به‌سوی بهشت برو! پس او به ازای عبادتش به بهشت وارد می‌شود بدون هیچ تشریفاتی.(علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱)
اما در مقابل وقتی قرار است یک #مربی تربیتی وارد بهشت شود ندا می‌آید: "قِفْ تَشفَعْ لِلناسِ بِحُسنِ تَأدِيبِكَ لَهُم"(علل الشرائع : ۳۹۴/۱۱)
یعنی بایست؛ بدون تشریفات و مراسم خاص حیف است تو وارد بهشت شوی، اول کسانی را که #تربیت کرده‌ای بفرست داخل بهشت، یعنی اول بچه‌های مسجد را شفاعت کن بعد از آن نوبت خودت می‌شود که با شکوه وارد شوی.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۳۰

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه دوم ـ بخش ۱
undefined امام زمان را باید با شهود قلبی و ایمان باطن پذیرفت
undefinedدر حال حاضر زندگی ما یک زندگی عادی براساس علم، تجربه، استدلال و عقلانیت می‌باشد ولی وقتی #ظهور حضرت ولی عصر(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) اتفاق می‌افتد، ما باید به شهود قلبی برسیم و ایمان قلبی پیدا‌ کنیم. یعنی وقتی حضرت را می‌بینیم، باور‌کنیم ایشان همان کسی هستند که باید می‌آمدند و ما منتظرش بوده‌ایم. امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) را که دیدیم، باید بشناسیم و قلب ما باید گواهی دهد، مثل سلمان و ابوذر، که وقتی حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) را دیدند بدون بحث و جدل، ایمان آوردند و اگر ما هم در آن زمان باشیم، باید بفهمیم ایشان امام زمان هستند.
undefinedباید ایمان قلبی خود را قبل از ظهور طوری تقویت کنیم که بتوانیم امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) را تصدیق کنیم.
undefinedدر روایتی امام صادق(علیه‌السلام) در مورد آیه شریفه یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ (انعام، ۱۵۸) فرموده‌اند: الْآیَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ الْآیَةُ الْمُنْتَظَرَةُ هُوَ الْقَائِمُ ع، فَیَوْمَئِذٍ لَا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ، مِنْ قَبْلِ قِیَامِهِ بِالسَّیْفِ، وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ ع(کمال‌الدین شیخ صدوق، ج۱، ص ۱۸)‏. ایمان‌تان را قبل از ظهور افزایش دهید. چون امتحان‌های هنگام ظهور، امتحان‌هایی است که هرکس دوام نمی‌آورد و ایمانی که بعد از ظهور ایجاد شود، فایده‌ای نخواهد داشت.
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۳۳

undefined*#اخلاق_تدریس (18)
undefined به کارگیری جملات کلیدی و پرهیز ازاطاله کلام(۲)
در مبحث قبلی در مورد ضرورت مختصر‌گویی و نغز‌گویی سخن به میان آمد. فهمیدیم که #مربی و استاد باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالب افراد به کار می‌گیرند پرهیز کند.جملات کلیدی بر حسب موضوع تعیین می‌شوند. مثلا جمله‌ای را که برای نمایاندن قبح تهمت به کار می‌گیریم شاید کارآیی لازم برای معرفی رذیله‌ای دیگر را نداشته باشد. قرآن کریم و فرمایش‌ها ائمه بزرگوار سراسر مملو از چنین جملاتی است که طالبان با اندکی مطالعه می‌توانند با این جملات آشنا شده و آن‌هارا به کار گیرند.برای مثال به این جمله توجه کنید:undefined «آنان که خدا را دارند،چه ندارند؟و آنان که خدا را ندارند،چه دارند؟»این جمله قریب به فرمایش امام حسین علیه السلام در دعای شریف عرفه است آنجا که می فرمایند:«الهی،ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک و مَالَّذی فَقَدَ مَن وَجَدَکَ»1(بار الها،آن که تو را گم کرده چه یافته است و آنکه تو را یافت چه از دست داده است.)
undefined و یا این لطیفه از استاد اخلاق و عرفان، حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی استاد حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در مورد شیطان:«شیطان سگ درگاه خداست. سگ صاحب‌خانه با آشنای صاحب‌خانه کاری ندارد، او فقط غریبه را گاز می گیرد.»
حضرت علی(علیه‌السلام) در جمله‌ای علاوه بر آنکه از این قبیل جملات بهره جسته است اهمیت این جملات را گوشزد می‌کنند و می‌فرمایند:undefined «رُبَّ کلامٍ انفَذُ مِن سِهامٍ»(چه بسیار سخنانی که از نیزه نافذتر است.)غرر الحکم ص 209
بی‌شک منظور حضرت جملاتی است که مختصر گویا و حکیمانه باشد در همین باب پیشنهاد می‌شود که برای تاثیر‌گذاری بیشتر و پایدار ماندن آثار این گونه جملات استاد محترم آن‌ها را حتی‌الامکان با خطی زیبا بر روی تخته بنویسد و سپس در مورد آن بحث کند.
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
#اخلاق_تدریس
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۵:۴۷

thumnail
undefined چرا باید #کار_فرهنگی کنیم؟ (۸)
undefined دهم:حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) غریب است و غریب یعنی امام قدر نشناخته؛ از یاد رفته، فرو نهاده شده، دور از دیار و سرزمین خویش و از همه مهم‌تر امام بدون اعوان و انصار.به هر حال چنین به نظر می‌رسد که ما بیشتر #کار_فرهنگی می‌کنیم برای یارگیری و یاوری آن حضرت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و برای آن که زمینه #ظهور را فراهم کنیم، یک نخود در این آش بیاندازیم و یا حداقل یک سنگ‌ریزه از مقابل پای مبارک آن حضرت (روحی و ارواح العالمین له الفداء) برداریم.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۴:۰۵

undefined #اخلاق_تدریس (19)
undefined پرداختن به ریشه‌ها و ضرورت گزیده‌گویی
undefined حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند که:«العُمرُ اقصَرُ مِن ان تَعلَّمَ کلَّ ما یُحسِنُ بِکَ علمُه فَتَعَلَّمِ الاهَمَّ فالاهَمَّ»(عمر کوتاه تر از آن است که هر چه را که دانستنش به تو سود می‌رساند فراگیری، پس ابتدا به فراگیری مهم‌ترین‌ها و سپس آموختن دیگر امور مهم بپرداز.)شرح نهج البلاغه،ج 20 ص262
undefinedاین سخن حضرت علی علیه‌السلام مبین یک رسالت مهم و یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف معلم و متعلم است و چنان که از آن بر می‌آید وظیفه یک معلم پرداختن به مهم‌ترین امور مورد نیاز متعلمین می‌باشد.undefinedاستفاده بهینه از وقت اندک اقتضا دارد که استاد آگاه در یک دوره کوتاه #تدریس به سراغ ریشه‌ها رفته به اصلاح امور به طور عمیق بپردازد.لازمه چنین امری نیز شناخت معضلات و گلوگاه‌ها است، اشتباه نشود. منظور نگارنده این نیست که همه استادان محترم باید به تدریس در اخلاق یا معارف بپردازند بلکه غرض آن است که هر کس در هر رشته‌‌ای که مشغول است باید مباحث ریشه‌ای‌تر و مهم‌تر را مطرح کند و به اصطلاح شاه کلید‌ها را بیابد.
ادامه دارد...
undefined گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۷:۰۲

thumnail
undefined تربیت تأیید یا تغییربه عقیده #شهید_مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، تربیت تأیید(شکوفایی استعداد ) است و نه تغییر زیرا تغییر دادن کار صنعت است.
undefined پدر و مادر‌ها و #مربیان_تربیتی در امر تربیت سه دسته می‌شوند؛undefined برخی طبق سلایق خودشان به دنبال ایجاد تغییر در #متربی و فزرند خودشان هستند تغییر مداخله بیرونی بدون انطباق با فطرت درونی متربی است که این نوع کار تربیتی استبداد می‌باشد ما حق نداریم با سلیقه‌های شخصی مطابق نقشه ذهنی خودمان، در کودک و نوجوان تغییر ایجاد کنیم تا آن چیزی شود که مورد علاقه ماست.undefined دسته دوم در مقابل کودک و نوجوان کاملا تسلیم می‌شوند که این هم درست نمی‌باشد چون باعث انفعال شده و کودک و نوجوان ممکن است مسیر رشد استعداد خود را پیدا نکند. undefined دسته سوم کسانی هستند که راه تایید را در پیش می‌گیرند اینها به جای تغییر دادن کودک و نوجوان به دنیال این هستند که ابتدا استعدادهای کودک و نوجوان را شناخته و بررسی می‌کنند که برای شکوفایی این استعداد‌ها چه راه‌هایی وجود دارد و متربی و فزرند خویش را به سمت شکوفایی این استعدادها راهنمایی می‌کنند که این نه استبداد است و نه انفعال بلکه اقتدار در امر #تربیت می‌باشد.  undefined نتیجه گیری : #مربی_تربیتی باید متوجه باشد که هر انسان یک نوع استعدادهایی دارد که باید این استعداد‌ها شکوفا شده و وقتی این استعدادها شکوفا شد امر تربیت محقق گردیده است بنابراین مربی تربیتی نباید به دنبال ایجاد تغییر در متربی خودش باشد .
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۷:۵۷

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
 undefined تربیت با سرعت مجاز
undefinedیکی از اصول مهم #تربیت، اصل تدریجی بودن و استمرار است. و منظور از تدریجی بودن این است که #رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها نیازمند زمان مناسب و فرصت دادن به #متربی می‌باشد. بنابراین در امر تربیت با سرعت مجاز حرکت کنیم.و دلیل این مطلب این است که:undefined امر تربیت امری است که مرحله به مرحله محقق می‌شود. تا متربی در مرحله‌ای به ثبات نرسیده باشد، نمی‌تواند وارد مرحله بعد شود. به این معنا که اگر او را به اجبار وارد مرحله بعدی رشد کنیم امکان دارد متربی دچار مشکل شود.undefinedundefined
به طور مثال آموزش مفاهیم دینی نسبت به #متربی دبستانی و متوسطه باید متفاوت از یکدیگر باشد چون هر کدام از آن‌ها در مرحله‌ای از فرایند #تربیت می‌باشند در متون دینی ما هم اشاراتی در باب مرحله به مرحله بودن تربیت شده است به طور مثال وَ قُرآنا فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُکْث وَ نَزَّلناهَّ تَنزیلاً»؛ و قرآنى که آیاتش را از هم جدا کردیم، تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى؛ و آن را به تدریج نازل کردیم.مفسّران در بیان علل نزول تدریجى و مرحله‌ای  آیات قرآن مطالب فراوانى نوشته‏‌اند که بررسى همه آن‏ها از حوصله این مقاله بیرون است و در این‏جا تنها به دیدگاه علامه طباطبائى اشاره مى‏کنیم. به عقیده ایشان، نزول آیات قرآن به تدریج و مرحله‌ای  به خاطر #بلوغ و #رشد استعداد مردم در تلقّى معارف اعتقادى و احکام فرعى و عملى آن است خلاصه آن‏که، قرآن با در نظر داشتن سطح درک و فهم مردم، به مرور احکام اسلام را بیان فرموده، به گونه‏‌اى که فهم و پذیرش آن براى آنان ممکن باشد. بنابراین، آموزش مفاهیم دینى به کودکان باید تدریجى باشد و آنان را به تدریج و آرام آرام با مفاهیم دینى آشنا نمود. در تعالیم اسلامى توصیه‏‌هایى در این زمینه وجود دارد که ما تنها به ذکر یک روایت اکتفا نموده و نتیجه‌گیرى مى‌کنیم.undefined امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام در حدیث مفصلى آموزش مفاهیم دینى کودکان را در سنین مختلف بیان فرموده‌اند: «در سه سالگى کلمه توحید "لااله الاالله" را به کودک بیاموزید، سپس او را رها کنید تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد، آن‏گاه "محمد رسول الله" را به او یاد بدهید، سپس تا چهارسالگى او را رها سازید و در چهار سالگى صلوات بر محمد را به او بیاموزید...
undefined دلیل دوم این است که اگر این اصل رعایت نشود، باعث می‌شود کارهایی بیش از حد توان متربی بر او تحمیل کنیم، که این امر موجب فشار مضاعف بر متربی شده و او را خسته می‌کند. در نتیجه ممکن است با #مربی خود همراهی نکند. 
undefined نتیجه گیری:مربی باید توجه داشته باشد که تربیت امر تدریجی است و هرچه این اصل را به شکل بهتری رعایت کند امر تربیت با کیفیت بهتری محقق می شود. به طور مثال مربی روشمند و مرحله به مرحله به امر تربیت بپردازد.
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۲۱:۳۷

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
undefined سلسله درس‌های مهدویت با موضوع «تربیت نسل مهدوی»
undefined جلسه دوم ـ بخش ۲
undefined امتحان آخرالزمان؛ امتحان بر سر #نفاق
undefinedنکتۀ بعدی این است که در زمان #ظهور نه تنها ابلیس بالاترین دشمنی‌ها را می‌کند، بلکه ایادی ابلیس هم بالاترین زورشان را می‌زنند برای اینکه اسلام و امت اسلامی و ایمان مؤمنان و خودِ مؤمنان را نابودکنند و نفاق، بالاترین فتنه‌های خودش را رو خواهد کرد. اصلاً فلسفۀ فتنه‌های آخرالزمان، برای از بین بردن نفاق است. نفاق هم نهایت تلاشش را می‌کند و با چهره‌های مختلفی جلو می‌آید که بعضی‌ها هم مدعی #محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستند ولی فتنه می‌کنند. البته به ما امیدی هم دادند، علامتی که بتوانیم منافق را بشناسیم و آن علامت این است که منافق، با دشمنان، دوستی کرده و با دوستان، دشمنی می‌کند. ما در معرض چنین امتحان‌هایی خواهیم بود و باید ارتباط قلبی‌مان را با امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه والشریف) محکم کنیم. ما هنوز در معرض جدی چنین امتحاناتی قرار نگرفته‌ایم!
undefinedما عقلاً برایمان ثابت شده که خدا باید پیغمبری بفرستد، ولی وقتی پیامبری آمد، تمام وجود ما به چالش کشیده می‌شود. هرکس ذره‌ای شیشه‌خرده داشته باشد، نمی‌تواند بپذیرد که علی بن ابیطالب(علیه‌السلام) وصیّ بلافصل پیغمبر است. بسیاری از مردم آن زمان هم نتوانستند ایمان بیاورند در حالیکه پای رکاب پیغمبر(صلی‌الله علیه و آله) جهاد کرده بودند و ایشان را قبول داشتند ولی نتوانستند امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را قبول کنند!
#استاد_علیرضا_پناهیان#تربیت_نسل_مهدوی
◦◦◉✿ #آموزش_صفر_تا_صد_تشکیلات ✿◉◦◦┘◄undefined سایت | بله
undefined @TashkilatSchool | #مدرسه_تشکیلات

۱۰:۳۵