بله | کانال علم، فناوری و نوآوری در چین
عکس پروفایل علم، فناوری و نوآوری در چینع

علم، فناوری و نوآوری در چین

۱۲,۳۹۰عضو
thumbnail
«رونمایی از فضاپیما و حامل جدید چین در سال آینده میلادی»
انجام اولین پروازهای فضاپیمای سرنشین‌دار مِنگ‌جو-۱ و حامل لانگ مارچ -۱۰آ، شاخص‌ترین رویدادهای سال فضایی ۲۰۲۶ به شمار می‌روند. با احتساب ماموریت‌های سرنشین‌دار شنجو-۲۲، شنجو-۲۳، و ماموریت باری تیین‌جو-۱۰، چین در سال ۲۰۲۶، مجموعا ۴ پرتاب سرنشین‌دار خواهد داشت. فضاپیمای مِنگ‌جو، نسخه کاملا ارتقایافته شِنجو و نسل جدید فضاپیماهای سرنشین‌دار چین است که از محفظه (کپسول) بازگشتی و پودمان خدماتی تشکیل شده و گنجایش ۳ فضانورد را دارد. یکی از شاخصه‌های مهم ماموریت‌های شنجو‌ سال آینده، آزمایش اقامت طولانی‌مدت فضانوردان خواهد بود که احتمالا از یک سال فراتر خواهد رفت. گفتنی‌ست که از سال ۲۰۲۳، طراحی نشان ماموریت‌های سرنشین‌دار هر سال، به مسابقه عمومی گذاشته می‌شود.
undefined شناسه: 20251113-21579کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34300

۱۸:۰۹

thumbnail
«شکست در ماموریت حامل فضایی بخش خصوصی چین»
بیست‌ودومین پرواز سِرِس۱ (Ceres1)، حامل فضایی شرکت خصوصی گَلَکتیک انرژی، با نقص در مرحله آخر این ماهواره‌بر همراه بود و منجر به نابودی ۳ ماهواره‌ی همراه آن شد. این حامل که روز دوشنبه ۱۰ اکتبر از مرکز پرتاب‌های ماهواره‌ای جیوچوئَن، واقع در منطقه مغولستان داخلی به فضا پرتاب شد، دچار نقص در مرحله چهارم و خاموشی زودهنگام این پیشرانه شد و نتوانست به مدار مورد نظر برسد. سرس۱ دارای ۲۰ متر طول و ۱/۴ متر قطر و وزن برخاست ۳۰۰ تُن است که از پیشرانه‌های سوخت جامد استفاده می‌کند. این حامل قادر است ۳۰۰ کیلوگرم بار محموله را در مدار ۵۰۰ کیلومتری خورشید-آهنگ قرار دهد. ۲۰ پرتاب از ۲۲ پرتاب سرس۱ تاکنون با موفقیت همراه بود و طی آن، ۸۵ ماهواره در مدار زمین قرار گرفته است. بررسی‌ها برای یافتن علل احتمالی این شکست آغاز شده‌است. گفتنی‌ست که ماهواره‌بر سرس۱ تاکنون حدود ۵ سال (از ۷ نوامبر ۲۰۲۰) در خدمت صنعت فضایی چین بوده‌است.
undefined شناسه: 20251115-21580کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34315

۱۸:۴۵

thumbnail
«نقشه راه چین در برنامه پنج‌ساله پانزدهم- بخش اول»
کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست عمومی چهارم، توصیه‌های رسمی خود را برای تدوین برنامه پنج‌ساله ‏پانزدهم (۲۰۲۶-۲۰۳۰) منتشر کرد؛ سندی که جهت‌گیری کلان کشور در مسیر نوین‌سازی، خوداتکایی فناورانه و ‏توسعه پایدار را تعیین می‌کند‎.‎‏ به‌گزارش رسانه‌های رسمی، این برنامه دوره‌ای سرنوشت‌ساز در مسیر تحقق هدف ‏نوین‌سازی سوسیالیستی تا سال ۲۰۳۵ تلقی می‌شود. در این چارچوب، سیاست صنعتی در جایگاه مرکزی قرار گرفته ‏و تمرکز اصلی بر نوسازی صنایع سنتی، توسعه تولید پیشرفته، گسترش اقتصاد دیجیتال و گذار سبز است‎.‎‏ بر اساس ‏توصیه‌ها، چین قصد دارد پایه‌های نیروهای مولد باکیفیت نوین (‏NQPFs‏) را با اتکا بر فناوری‌های‎ ‎پیشرو‎ ‎از جمله ‏نیمه‌هادی‌ها، مواد پیشرفته، زیست‌ساخت (‏bio-manufacturing‏)، انرژی‌های هیدروژنی و هم‌جوشی هسته‌ای، ‏هوش‌مصنوعی، و ارتباطات نسل ششم (۶جی) بنا کند. در این مسیر، بنگاه‌ها نقشی محوری خواهند داشت و به ‏مشارکت در طرح‌های مشترک نوآوری و ایجاد مراکز تحقیق‌وتوسعه تشویق می‌شوند‎.‎‏ در حوزه اقتصادی، تقویت ‏مصرف داخلی و ایجاد بازار ملی یکپارچه از اولویت‌هاست؛ سیاست‌ها بر افزایش درآمد خانوار، گسترش خدمات ‏عمومی، حمایت از صنایع کوچک و متوسط، و تسهیل سرمایه‌گذاری خصوصی تأکید دارند. در کنار آن، اصلاح نظام ‏حکمرانی کلان، تقویت ثبات مالی، و گسترش مالی سبز و دیجیتال از ابزارهای کلیدی رشد پایدار معرفی شده‌اند‎.‎‏ ‏همچنین، برنامه پنج‌ساله پانزدهم بر شکل‌دهی یک اقتصاد بازار سوسیالیستی در سطح بالا تمرکز دارد که از طریق اصلاح ‏بنگاه‌های دولتی، حمایت از بخش خصوصی و بهبود تخصیص بازارمحور منابع دنبال خواهد شد. این رویکرد، مبنای گذار چین از اقتصاد ‏مبتنی‌بر سرمایه‌گذاری به الگویی نوآورانه، مصرف‌محور و با ارزش‌افزوده بالا خواهد بود‎.‎
undefined شناسه: 20251118-6704کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34324

۸:۱۶

thumbnail
«نقشه راه چین در برنامه پنج‌ساله پانزدهم- بخش دوم»
توصیه‌های تازه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای تدوین برنامه پنج‌ساله پانزدهم، مسیر تازه‌ای از گشایش ‏سطح‌بالا، همگرایی اقتصادی بین‌المللی و تنظیم‌گری هوشمند را ترسیم می‌کند که بیانگر تمایل چین به استفاده از ‏همکاری‌های جهانی برای تقویت اصلاحات داخلی و تثبیت نقش کشور در نظام اقتصادی بین‌المللی است‎.‎‏ در محور ‏سیاست خارجی اقتصادی، سند بر همسوسازی تدریجی با استانداردهای پیشرفته جهانی و گسترش دامنه ‏همکاری‌های فرامرزی تمرکز دارد. توسعه مناطق آزاد تجاری، تکمیل زیرساخت‌های بندر آزاد خَی‌نَن و تسریع ‏مذاکرات توافقات منطقه‌ای و دوجانبه به‌عنوان ابزارهای کلیدی تقویت تعاملات بین‌المللی مطرح شده‌اند‎. هم‌زمان، توصیه‌ها بر بین‌المللی‌سازی یوان، نقش‌آفرینی فعال در اصلاح حکمرانی اقتصادی جهانی، و توسعه ‏تجارت‌های نوظهور از جمله تجارت دیجیتال، تجارت سبز و تجارت خدمات تأکید می‌کنند‎.‎‏ در حوزه سرمایه‌گذاری ‏خارجی، تسهیل محیط کسب‌وکار، ارتقای شفافیت و تقویت پیش‌بینی‌پذیری بازار دنبال می‌شود. تسهیل جریان امن ‏داده‌های فرامرزی، حمایت از سرمایه‌گذاری مجدد شرکت‌های خارجی، و ارتقای مدیریت سرمایه‌گذاری‌های ‏برون‌مرزی با هدف توسعه منسجم زنجیره‌های تأمین جهانی از دیگر بخش‌های محوری این بسته سیاستی است‎.‎‏ این ‏جهت‌گیری‌ها اثرات چندوجهی بر کسب‌وکارهای خارجی دارد. برنامه پنج‌ساله پانزدهم فرصت‌های مهمی در ‏صنایع راهبردی مانند تولید پیشرفته، انرژی‌های پاک، فناوری دیجیتال، هوش‌مصنوعی، حمل‌ونقل هوشمند و ‏خدمات نوین پدید می‌آورد و امکان مشارکت در پروژه‌های بزرگ صنعتی و زیرساختی را تقویت می‌کند. بااین‌حال، ‏تقویت توان فناورانه شرکت‌های داخلی، رقابت را فشرده‌تر کرده و ضرورت سازگاری شرکت‌های خارجی با ‏استانداردهای بومی و چرخه نوآوری چین را افزایش می‌دهد‎.‎‏ افزون‌براین، با تشدید تمرکز چین بر خوداتکایی فناورانه ‏‏(به‌عنوان زیربنای امنیت توسعه) شرکت‌های خارجی باید راهبردهای خود را با محیطی بومی‌شده‌تر و نظارتی ‏نظام‌مندتر تطبیق دهند. در حوزه تقاضا، افزایش مصرف داخلی در بخش‌هایی مانند خدمات، سلامت، آموزش، ‏گردشگری و کالاهای باکیفیت، فرصت‌های قابل‌توجهی برای شرکت‌های معتبر جهانی ایجاد می‌کند.‏
undefined شناسه: 20251118-6705کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34327

۸:۱۷

thumbnail
«پرتاب موفق سه ماهواره اثبات‌ فناوری چین»
چهارشنبه ۱۹ نوامبر، چین سه ماهواره از خانواده شی‌جییِن-۳۰ را سوار بر ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲سی از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا پرتاب کرد. ماهواره‌های شی‌جییِن-۳۰آ، ۳۰بی و ۳۰سی پس از پرتاب در مدارهای از پیش تعیین‌شده قرار گرفتند. از این ماهواره‌ها عمدتا برای اکتشاف محیط فضا و تایید فناوری‌های مرتبط استفاده خواهند شد. این ششصد و هشتمین ماموریت پروازی با کمک مجموعه ماهواره‌برهای خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251119-21581کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34340

۲۱:۰۲

thumbnail
«راه‌اندازی دومین خط سرهم‌بندی ایرباس در چین»
شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس، دومین خط سرهم‌بندی (مونتاژ) نهایی خود برای هواپیماهای خانواده A320 را در تییِن‌جین راه‌اندازی کرد. مقدمات سرهم کردن اولین هواپیما در حال انجام است و بهره‌برداری کامل از این تاسیسات برای اوایل سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود تاسیسات مذکور به ایرباس کمک کند تا ظرفیت تولید هواپیماهای خانواده ایرباس-۳۲۰ را در تییِن‌جین دو برابر کند و هواپیماها را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و بین‌المللی تحویل دهد. به‌ اذعان مقامات ایرباس، خط دوم، ضمن تقویت حضور شرکت در بازار چین، انعطاف‌پذیری و ظرفیت لازم برای تحقق برنامه سرهم کردن ماهانه ۷۵ فروند هواپیمای خانواده ایرباس-۳۲۰ در سال ۲۰۲۷ را فراهم می‌کند. جالب آنکه، به‌منظور پشتیبانی از نقشه‌راه شرکت در زمینه کاهش اثرات زیست‌محیطی؛ این مرکز از برق حاصل از منابع تجدیدپذیر، آب بازیافتی و انرژی زمین گرمایی استفاده می‌کند. در طول ۴۰ سال گذشته حضور ایرباس در چین، موجب ایجاد مشارکت‌های قابل اعتماد با جامعه هوانوردی غیرنظامی چین شده و ایرباس به سرمایه‌گذاری در چین ادامه خواهد داد. گفتنی‌ست اولین خط سرهم‌بندی نهایی A320 که در سال ۲۰۰۸ در تییِن‌جین افتتاح شد، نخستین خط تولید هواپیماهای تجاری ایرباس در خارج از اروپا بود. از آن زمان تاکنون بیش از ۷۸۰ هواپیما از این نوع سرهم و تحویل شده است که این مرکز را به نمادی از همکاری موفق چین و اروپا تبدیل کرده است. خط جدید، شبکه تولید جهانی ایرباس را تکمیل کرده و اکنون، شرکت، ۱۰ خط سرهم‌بندی نهایی هواپیماهای خانواده ایرباس-۳۲۰ دارد که چهار خط آن در هامبورگ آلمان، دو خط در تولوز فرانسه، دو خط در آلاباما ایالات متحده و دو خط در تییِن‌جین قرار دارند.
undefined شناسه: 20251121-21582کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34358

۱۲:۳۰

thumbnail
«پیشرفت همکاری‌های صنعتی بریکس با محوریت مرکز نوآوری شیامِن»
با اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، مرکز نوآوری مشارکت‌های بریکس در انقلاب صنعتی نوین واقع در ‏شیامِن که در سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است؛ طی پنج سال گذشته به پیشرفت‌های چشمگیری در هماهنگی سیاستی، ‏آموزش نیروی انسانی و توسعه پروژه‌های مشترک دست یافته و به نخستین پروژه همکاری عملی در چارچوب ‏مشارکت بریکس در زمینه انقلاب صنعتی نوین تبدیل شده است‎.‎‏ طبق ارزیابی رسمی، این مرکز با پایبندی به روح بریکس، ‏یعنی گشودگی، فراگیری و همکاری برد–برد، مجموعه‌ای از دستاوردهای شاخص از جمله برگزاری مستمر مجمع ‏سالانه، ایجاد مرکز نمایشگاهی گمرکات بریکس، تأسیس مرکز پژوهش اقتصاد دیجیتال، و پیشبرد توسعه فناوری‌های ‏مشترک را رقم زده است‎.‎‏ تشدید رقابت جهانی در حوزه علم‌وفناوری و تغییرات ژرف در ساختار صنعتی، ضرورت ‏همکاری نزدیک‌تر میان اعضای بریکس و سایر کشورهای درحال‌توسعه را برجسته کرده است. در همین راستا، چین ‏تأکید دارد که این کشورها باید از مزیت‌های خود در حوزه بازار، منابع و ظرفیت صنعتی بهره بگیرند و هماهنگی ‏سیاستی، همکاری فناورانه و توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری مشترک را تقویت کنند‎.‎‏ این توصیه‌ها بر همگامی با ‏تحولات فناورانه، ارتقای هماهنگی تنظیم‌گری، و توسعه زیرساخت‌های یکپارچه دیجیتال نیز تأکید دارند. چین ‏همچنین بر این باور است که اعضای بریکس باید برای بهبود کارایی مصرف انرژی و منابع، پیشبرد توسعه صنعتی سبز ‏و پایدار، و حفظ امنیت و ثبات زنجیره‌های جهانی تأمین اقدام مشترک انجام دهند‎.‎
undefined شناسه: 20251122-6706کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34365

۱۸:۳۸

thumbnail
«پرتاب موفق یک ماهواره مخابراتی آزمایشی جدید چین»
جمعه ۲۱ نوامبر، چین یک ماهواره آزمایشی اثبات فناوری ارتباطی جدید را از مرکز پرتاب ماهواره شی‌چانگ در استان سیچوئَن، سوار بر موشک حامل لانگ‌مارچ-۳بی به فضا پرتاب کرد. ماهواره شی‌یَن-۲۱ ضمن انجام آزمایش‌ها و تایید فنی اجزای مرتبط؛ عمدتاً برای ارتباطات ماهواره‌ای، رادیو و تلویزیون، انتقال داده و سایر خدمات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ششصد و نهمین ماموریت پروازی با کمک موشک‌های خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251125-21583کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34400

۲۰:۲۱

thumbnail
«پرتاب موفق فضاپیمای بدون‌سرنشین شِنجو-۲۲ undefined»
آژانس فضایی سرنشین‌دار چین (CMSA)، روز سه‌شنبه ۲۵ نوامبر، از پرتاب موفق فضاپیمای شِنجو-۲۲، به مقصد ایستگاه فضایی بومی تییِن‌گونگ خبر داد. این فضاپیمای باری که حامل مواد غذایی، دارو، قطعات یدکی و دیگر ملزومات زیستی فضانوردان است، سوار بر یک فروند ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲اف، از مرکز فضایی جیوچوئن پرتاب و حدود ۱۰ دقیقه بعد در مدار موردنظر تزریق شد. یکی از ماموریت‌های شاخص این فضاپیما، که اولین پرتاب اضطراری تاریخ برنامه فضایی سرنشین‌دار چین نیز به‌شمار می‌رود، حمل تجهیزات لازم برای ترمیم پنجره کپسول بازگشتی شنجو-۲۰ ذکر شده است که به نظر می‌رسد در اثر برخورد یک تکه کوچک زباله فضایی آسیب دیده باشد. به همین دلیل، بازگشت این کپسول هم با تاخیر مواجه شد. با این حال، خدمه آن، در تاریخ ۱۴ نوامبر، با فضاپیمای شنجو-۲۱ به زمین بازگشتند. گفتنی‌ست که چین از رویکردِ یک پرتاب-یک پشتیبان (آمادگی همزمان دو فضاپیما، شامل اصلی و پشتیبان، برای استفاده در شرایط فوریتی) در ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار خود استفاده می‌کند. با این پرتاب، ششصد و دهمین پرواز خانواده لانگ‌مارچ به ثبت رسید.
undefined شناسه: 20251125-21584کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34403

۲۰:۲۲

thumbnail
«برنامه‌ریزی برای ایجاد خط پروازی هواپیما‌های بدون‌سرنشین بین‌شهری undefined»
در پی انجام پرواز آزمایشی حمل بار توسط هواپیمای بدون سرنشین برقی عمودپرواز در نواحی کوهستانی استان گوئی‌جو، قرار است یک مسیر پروازی آمادی دائمی برای پرنده‌های ارتفاع-پایین ایجاد شود. به گزارش مقامات محلی، در تاریخ ۲۰ نوامبر، یک فروند هواپیمای ۲تنی، مقادیری دارو و محصولات کشاورزی را در مسیر ۱۱۸ کیلومتری شهر گوئی‌یانگ (مرکز استان) به یکی از فرودگاه‌های محلی، ظرف ۴۰ دقیقه طی کرد. این در حالی است که این مسیر، از طریق راه‌های زمینی، حداقل ۲ ساعت زمان می‌برد. طی این پرواز، پایداری و بازدهی هواپیما در مسیرهای پیچیده و کوهستانی نیز به آزمایش گذاشته شد. متعاقب این پرواز، خبرها از برنامه‌ریزی برای ایجاد خط پروازی معمول و گسترش آن برای مقاصد جابجایی گردشگر و تردد مسافر حکایت دارد. هواپیمای V2000CG توسط شرکت اتوفلایت (AutoFlight)، مستقر در شانگهای تولید شده و قادر است ۴۰۰ کیلوگرم بار را با سرعت بیشینه ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، تا برد ۲۰۰ کیلومتر حمل کند. این هواپیما، پیشتر تمام گواهینامه‌های نوع (تایپ)، تولید، و صلاحیت پروازی را اخذ کرده است. گفتنی‌ست که اقتصاد ارتفاع-پایین چین، در مراحل رشد سریع قرار دارد، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار آن، از ۱/۵ تریلیون یوان (۲۲۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۵، به ۳/۵ تریلیون یوان (۵۰۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۳۵ برسد. ارزش این بازار، از سال ۲۰۲۳ تاکنون، ۳ برابر رشد داشته است.
undefined شناسه: 20251129-21585کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34426

۱۶:۴۷

thumbnail
«ثبت نِصاب گینس برای پیمایش ۱۰۶ کیلومتر بدون خاموشی ربات چینی undefined»
یک ربات انسان‌نمای ساخت چین با پیمایش ۱۰۶‏‎ ‎کیلومتر بدون هیچ‌گونه خاموشی میان دو شهر در شرق کشور، ‏نِصاب تازه‌ای در گینس به ثبت رساند. این ربات که ‏A2‎‏ نام دارد و توسط شرکتAgibot ‎‏ توسعه یافته است، شامگاه دهم ‏نوامبر حرکت خود را از سوجو آغاز کرد و در نخستین ساعات ۱۳ نوامبر به شانگهای رسید.‎‏ ربات مذکور با اتکا به سامانه تعویض سریع باتری قادر بود در تمام مدت مسیر ‏فعال بماند و هیچ توقف عملکردی نداشته باشد. به گفته‌ی شرکت سازنده، پیمایش مسیری که برای بسیاری از ‏انسان‌ها دشوار است، نشان می‌دهد که توان سخت‌افزاری ربات، الگوریتم‌های توازن شِبه‌مُخچه‌ای و قابلیت‌های ‏استقامت آن، به سطح بلوغ صنعتی رسیده و زمینه‌ساز کاربرد تجاری در مقیاس وسیع خواهد بود‎.‎‏ این ربات با ‏بهره‌گیری از دو پودمان راهبری ماهواره‌ای، حسگرهای لیدار و عمق‌سنج مادون‌قرمز توانست در شرایط پیچیده‌ای ‏همچون چراغ‌های راهنمایی، گذرگاه‌های باریک و پیاده‌روهای پرتردد در شب و روز، ادراک محیطی پایدار و حرکت ‏دقیق خود را حفظ کند؛ همچنین، مسیرهای متنوعی از جمله آسفالت، سنگ‌فرش، پل‌ها، مسیرهای ویژه نابینایان و ‏رمپ‌ها را طی کرده و تمامی مقررات حرکتی را رعایت کند.‎‏ در گفت‌وگو با خبرنگاران ‏شین‌خُوا، ربات این سفر را تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در زندگی ماشینی خود توصیف کرد. شایان ذکر است، در راستای پیشرفت‌های رباتیک چین، آوریل امسال ربات ساخت مرکز نوآوری ربات انسان‌نمای ‏پکن، توانست یک نیم‌ماراتن ۲۱ کیلومتری را در ۲‏‎ ‎ساعت و ۴۰ دقیقه به پایان برساند‎.‎
undefined شناسه: 20251129-5779کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34430

۱۶:۴۸

thumbnail
«حرکت شتابان چین برای توسعه سرمایه انسانی در هوش‌مصنوعی و مدارهای مجتمع»
چین با هدف تقویت بنیان‌های علمی و آموزشی خود و دستیابی به جایگاه یک کشور پیشرفته در آموزش، برنامه‌ای ‏جامع برای پرورش استعدادهای نخبه در حوزه‌های هوش‌مصنوعی و مدارهای مجتمع در سطح ملی آغاز کرده است. به ‏گفته وزارت آموزش، این سیاست بخشی از تلاش گسترده کشور برای ایجاد نظامی یکپارچه در تربیت نیروی انسانی ‏است که نیازهای تحول صنعتی و اولویت‌های راهبردی ملی را به‌طور هم‌زمان پوشش می‌دهد‎.‎‏ در این چارچوب، چین ‏در حال طراحی سازوکارهای تازه برای هم‌راستاسازی مسیرهای آموزشی با نیازهای صنعتی است. این رویکرد شامل ‏اصلاح ساختار رشته‌های دانشگاهی، تقویت پیوند میان آموزش نظری و مهارتی و نیز گسترش همکاری صنعت و آموزش ‏می‌شود. همچنین با هدف اجرای برنامه‌های خوشه‌ای برای تربیت نیروی ماهر و بازآرایی آموزش حرفه‌ای، پشتیبانی از ‏توسعه منطقه‌ای و رشد صنعتی دنبال می‌شود‎.‎‏ این سیاست‌ها در ادامه توصیه‌های نشست عمومی چهارم کمیته ‏مرکزی حزب کمونیست چین است که چارچوب برنامه پنج‌ساله پانزدهم (۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰) را تعیین کرد و بر گسترش ‏آموزش عالیِ باکیفیت، ارتقای ظرفیت علمی-فناورانه، و توسعه هماهنگ آموزش، علم و منابع انسانی تأکید دارد‎.‎‏ ‏طی پنج سال آینده چین قصد دارد مراکز ملی میان‌رشته‌ای ایجاد کند، تربیت پژوهشگران جوان را تقویت نماید و از ‏طریق مراکز انتقال فناوری و مؤسسات مطالعات پیشرفته، سهم بیشتری از دستاوردهای پژوهشی را به نیروهای مولد ‏جدید تبدیل کند. هم‌زمان، اصلاح نظام‌های سنجش و پذیرش آموزشی، گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی و ‏مشارکت فعال در حکمرانی جهانی آموزش دنبال خواهد شد‎.‎‏ در حوزه عدالت آموزشی نیز در واکنش به تغییرات جمعیتی برنامه‌هایی برای تنظیم پویا ‏و متناسب منابع، پیش‌بینی شده است. طی برنامه پنج‌ساله چهاردهم، چین موفق شد ‏‏۵۵ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی تربیت کند، بیش از ۷۰ درصد کارگران ماهر جدید را از مسیر آموزش حرفه‌ای ‏تأمین کند و بیش از یک‌پنجم برنامه‌های دانشگاهی را بازنگری کند. افزون‌بر این، ۱۲ میلیون کودک از آموزش ‏پیش‌دبستانی رایگان بهره‌مند شدند و تعادل آموزشی در ۲۸۹۵ شهرستان به سطح پایدار رسید‎.‎‏ در سطح ‏بین‌المللی نیز چین نقش رو‌به‌رشدی دارد؛ تأسیس مؤسسه بین‌المللی آموزش STEM یونسکو در شانگهای و ‏فراهم‌شدن دسترسی بستر آموزش دیجیتال‎ ‎موسوم به آموزش هوشمند چین (smart education of china)؛‎ ‎برای کاربران در ۲۲۰ کشور و منطقه ‏نشان می‌دهد که چین در حال تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران اصلی آموزش جهانی است‎.‎
undefined شناسه: 20251130-5780کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34437

۱۷:۱۳

thumbnail
«عرضه فناوری متن‌باز هواوی برای بهبود بهره‌وری محاسبات هوش‌مصنوعی»
شرکت هواوی اعلام کرد فناوری ‏Flex:ai‏ که با همکاری دانشگاه‌های چین توسعه یافته، اکنون به‌صورت متن‌باز در ‏دسترس جامعه جهانی قرار گرفته است. این فناوری با هدف رفع یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت هوش‌مصنوعی ‏یعنی بهره‌وری پایین منابع محاسباتی طراحی شده است. با رشد سریع الگوهای بزرگ و کاربردهای هوش‌مصنوعی، ‏تقاضا برای توان پردازشی به‌شدت افزایش یافته، اما نرخ بهره‌برداری از سخت‌افزار در مراکز داده همچنان پایین است و ‏این مسئله به‌عنوان یک گلوگاه جدی شناخته می‌شود‎.‎‏ ‏Flex:ai‏ با ارائه یک چارچوب نوآورانه، یک تراشه ‏هوش‌مصنوعی واحد را به چند واحد پردازشی مجازی تقسیم می‌کند؛ تقسیم‌بندی‌ای بسیار دقیق که می‌تواند تا ‏مقیاس ۱۰ درصد از ظرفیت تراشه انجام شود. این معماری امکان اجرای هم‌زمان چند وظیفه مستقل را فراهم می‌کند، ‏بدون آنکه منابع با یکدیگر تداخل داشته باشند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این فناوری می‌تواند میانگین ‏نرخ بهره‌برداری محاسباتی را حدود ۳۰ درصد افزایش دهد‎.‎‏ این دستاورد به‌طور ویژه برای مراکز داده، سرویس‌های ‏ابری و سامانه‌های هوش‌مصنوعی که به استنتاج یا آموزش سبک نیاز دارند، اهمیت دارد. هواوی اعلام کرده است که ‏متن‌باز شدن فناوری مذکور، دسترسی به مجموعه‌ای کامل از فناوری‌های پایه را برای پژوهشگران و شرکت‌ها فراهم ‏می‌کند و می‌تواند به ارتقای استانداردهای جهانی در مدیریت منابع محاسباتی کمک کند‎.‎
undefined شناسه: 20251201-5781کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34452

۱۸:۰۳

thumbnail
«پرتاب موفق یک ماهواره آزمایشی چین»
یکشنبه ۳۰ نوامبر، چین یک ماهواره آزمایشی جدید موسوم به شی‌جییِن-۲۸ را سوار بر موشک حامل اصلاح‌شده لانگ‌مارچ-۷، از پایگاه پرتاب وِن‌چانگ در استان جزیره‌ای جنوبی خَی‌نَن به فضا پرتاب کرد. ماهواره مذکور با موفقیت وارد مدار از پیش تعیین‌شده خود شد. این ششصد و یازدهمین ماموریت پروازی با کمک موشک‌های حامل خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251201-21586کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34455

۱۸:۰۴

thumbnail
«آغاز آزمایشی خدمات تجاری اینترنت اشیای ماهواره‌ای چین»
چین مرحله آزمایشی تجاری‌سازی خدمات اینترنت اشیای‎ (IoT) ‎ماهواره‌ای را آغاز کرده است؛ اقدامی که با هدف ‏تنوع‌بخشی به عرضه در بازار ارتباطات ماهواره‌ای و پشتیبانی از توسعه ایمن و منظم صنایع نوظهوری همچون ‏هوافضای تجاری و اقتصاد ارتفاع‌پایین انجام می‌شود‎.‎‏ این آزمایش که در جریان «کنفرانس ۲۰۲۵ اینترنت ۵جی پلاس اینترنت صنعتی ‎چین» در ووهان استان خوبِی اعلام شد، به‌مدت دو سال ادامه خواهد داشت و به شرکت‌های واجد شرایط ‏امکان می‌دهد مطابق مقررات، خدمات اینترنت اشیای ماهواره‌ای را ارائه و ارزیابی کنند‎.‎‏ هدف از اجرای این طرح، ‏تقویت رقابت‌پذیری بازار، افزایش ظرفیت خدمات صنعتی، تدوین سازوکارهای تنظیم‌گری امنیتی، و ایجاد الگوهای ‏قابل‌تکثیر و مقیاس‌پذیر برای توسعه آینده این بخش عنوان شده است‎.‎‏ اینترنت اشیای ماهواره‌ای با استفاده از ‏فناوری ارتباطات ماهواره‌ای، امکان اتصال حجم عظیمی از تجهیزات مستقر در خشکی، دریا و هوا را فراهم می‌کند و ‏خدمات جمع‌آوری و انتقال داده ارائه می‌دهد. کاربردهای آن طیف گسترده‌ای را از جمله صیادی دریایی، حمل‌ونقل و ‏آماد، انرژی و مدیریت منابع آبی، ارتباطات اضطراری، اقتصاد ارتفاع‌پایین و سامانه‌های اینترنت صنعتی دربر ‏می‌گیرد. طبق گزارش‌ها، توسعه ارتباطات ماهواره‌ای در چین طی سال جاری شتاب گرفته و پیشرفت‌هایی مهم در ‏ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای، نوآوری‌های فناورانه و توسعه صنعتی حاصل شده است‎.‎‏ گفتنی‌ست در آگوست ۲۰۲۵، وزارت ‏صنعت و فناوری اطلاعات چین دستورالعملی برای بهینه‌سازی دسترسی به بازار و تسهیل توسعه صنعت ارتباطات ‏ماهواره‌ای منتشر کرد؛ سندی که چارچوبی جامع برای گشودن مسیر ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای و شکل‌دهی به ‏صنعتی منسجم و رقابت‌پذیر ارائه می‌دهد‎.‎
undefined شناسه: 20251202-5782کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34467

۱۴:۳۹

thumbnail
«همکاری شرکت هواپیمایی چینی با ایرباس در زمینه تعمیر و نگهداری»
شرکت هواپیمایی چاینا ساوثِرن و ایرباس هلیکوپترز در نوامبر سال جاری، قراردادی برای احداث یک مرکز بین‌المللی تعمیر و نگهداری در شهر جوخَی از استان گوانگ‌دونگ، امضا کردند. این مرکز با هدف افزایش شبکه خدمات جهانی ایرباس؛ کاهش قابل‌توجه زمان مورد نیاز برای پاسخگویی و پشتیبانی از مشتری؛ بهبود کیفیت خدمات برای محصولات بالگردی ایرباس در بازار چین؛ ارائه راه‌حل‌های تعمیر و نگهداری (به‌شکل کارآمدتر، در دسترس‌تر و حرفه‌ای‌تر) به کاربران جهانی بالگرد؛ افزایش رضایت مشتری و توسعه شهرت نشان تجاری (برند) مذکور، در نظر گرفته شده است. به اذعان طرف چینی، این قرارداد برای افزایش سرمایه‌گذاری در منابع، تسریع نوآوری‌های عرصه فناوری، ارتقای صنعتی و توسعه یک زیست‌بوم یکپارچه در زمینه گسترش ایمنی و خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از دیگر اهداف قرارداد مذکور، می‌توان به پشتیبانی از نیازهای امنیت انرژی ملی چین، ارائه خدمات اضطراری هوانوردی، آموزش تعمیر و نگهداری و پاسخ به نیازهای بخش مصرف‌کنندگان هوانوردی کشور اشاره کرد. دو شرکت پیش از این نیز در زمینه خرید ناوگان بالگردهای H175 و H160 ویژه عملیات نفتی فراساحلی و همچنین ایجاد مراکز تعمیر و نگهداری، تامین قطعات یدکی، عملیات هوایی و حوزه آموزش با یکدیگر همکاری داشته‌اند. گفتنی‌ست شرکت چایناساوثِرن بر تسریع توسعه صنایع هوانوردی عمومی و اقتصاد ارتفاع پایین متمرکز شده است و به اجرای راهبرد ملی انرژی و گسترش اقتصاد دریایی نیز کمک می‌کند.
undefined شناسه: 20251203-21587کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34476

۱۸:۲۰

thumbnail
«انتشار نخستین استاندارد بین‌المللی جهان برای ۵جی‎ ‎صنعتی با رهبری چین»
سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک‎ (IEC) ‎نخستین استاندارد بین‌المللی در حوزه ۵جی‎ ‎صنعتی را که با رهبری چین ‏تدوین شده است، به‌طور رسمی منتشر کرد. بنا به اعلام اداره ملی تنظیم مقررات بازار چین‎ (SAMR) ‎این استاندارد، ‏نقطه‌عطفی در توسعه چارچوب‌های فنی ارتباطات نسل پنجم در محیط‌های صنعتی به‌شمار می‌رود‎.‎‏ استاندارد مذکور ‏به‌صورت مشترک توسط چین و آلمان پیشنهاد شد و با مشارکت کارشناسانی از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن و چندین ‏کشور دیگر تدوین گردید. به‌گفته ‏SAMR، این اقدام خلأ موجود در استانداردهای بین‌المللی مرتبط با ۵جی‎ ‎صنعتی را ‏برطرف کرده و نخستین مرجع فنی جامع در این حوزه را ارائه می‌دهد‎.‎‏ استاندارد جدید بر معماری پایه، سازوکارهای ‏عملیاتی و مدیریت نگهداشت شبکه‌های نسل پنجم‎ ‎در محیط‌های صنعتی تمرکز دارد. همچنین مجموعه‌ای از ‏کاربردهای عملی و نمونه سناریوهای پیاده‌سازی فناوری مذکور‎ ‎در صنایع ارائه می‌کند و مشخصات فنی یکپارچه‌ای را ‏در اختیار کاربران، طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات در سطح جهانی قرار می‌دهد‎.‎‏ طی سال‌های اخیر، صنعت ‏ارتباطات و فناوری اطلاعات چین رشد چشمگیری داشته است و برنامه‌های ۵جی‎ ‎در بخش‌های مختلف صنعت ‏گسترش یافته و تاکنون بیش از ۲۰‏‎ ‎هزار پروژه مرتبط در سراسر کشور راه‌اندازی شده است‎.‎
undefined شناسه: 20251205-5783کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34488

۱۴:۴۸

thumbnail

۸:۵۲

thumbnail
«آزمایش ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر توسط شرکت خصوصی چینی»
اولین پرتاب فضایی با حامل چندبارمصرف چین، توسط شرکت خصوصی و پیشرو لنداسپیس، در روز چهارشنبه سوم دسامبر انجام شد که البته با موفقیت کامل همراه نبود. در حالی‌که پیشرانه مرحله دوم به مدار تعیین شده رسید، پیشرانه مرحله اول با قابلیت بازگشت‌پذیری، موفق به فرود نشد و قبل از رسیدن به زمین، منفجر شد. حامل فضایی ZQ3 از پیشران متان استفاده می‌کند که علاوه‌بر قابلیت استفاده مجدد، سازگاری بیشتری نیز با طبیعت دارد. این حامل ۶۶ متری، ۴/۵ متر قطر و ۵۶۰ تن وزن دارد و قادر است ۷۵۰ تن نیروی رانش برای حمل ماهواره‌های سنگین به مدار ارتفاع-پایین یا خورشیدآهنگ تولید کند. لنداسپیس با توسعه این ماهواره‌بر، به عنوان یکی از مدعیان جدی در رقابت با دیگر خدمات‌دهندگان حوزه پرتاب در مأموریت‌های ایجاد منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای مطرح خواهد بود. گفتنی‌ست که این شرکت، در جولای ۲۰۲۳، اولین پرتاب فضایی چین با پیشران متان را توسط حامل ZQ2 به انجام رساند که تاکنون ۶ پرتاب با نسخه‌های (واریانت) مختلف و بهبودیافته آن انجام شده‌است.
undefined شناسه: 20251206-21588کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34503

۸:۵۲

thumbnail
«آزمایش پروازی موفق نخستین موتور توربوجت چاپ سه‌بعدی چین undefined»
چین نخستین آزمایش پروازی موتور توربوجت کم‌اجزا (مینیمال) بومی را که با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده ‏است، با موفقیت در منطقه مغولستان داخلی به پایان رساند. به‌گزارش شرکت صنایع موتورهای هوایی چین (‏AECC‏) ‏این آزمایش گامی مهم در توسعه مستقل سامانه‌های پیشرانش پیشرفته به‌شمار می‌رود‎.‎‏ در طول پرواز ۳۰ دقیقه‌ای، ‏هواگردِ مجهز به این موتورِ تک‌منظوره به ارتفاع ۶ هزار متر رسید و سرعت ماخ ۰.۷۵ را ثبت کرد. به‌گفته ‏توسعه‌دهندگان موتور، در تمام حالات عملکردی پایدار داشته و هیچ‌گونه ناهنجاری در پارامترهای کلیدی مشاهده ‏نشده و در ارتفاعات بالاتر و محیط‌های پروازی پیچیده نیز از قابلیت ‏اطمینان کافی برخوردار است. همچنین آزمون، سازگاری مؤثر موتور با سامانه‌های پروازی را تأیید کرد؛ موضوعی که ‏راه را برای استفاده از این موتور در پهپادهای انتحاری و انواع پرنده‌های بدون‌سرنشین هموار می‌سازد‎.‎‏ موفقیت این آزمایش، نقطه‌عطفی در ارتقای توانمندی چین در حوزه تحقیق‌وتوسعه مستقل پیشران‌های ‏پیشرفته و تولید افزایشی (‏Additive Manufacturing‏) محسوب می‌شود. این موتور، چشم‌اندازهای کاربردی مهمی برای تولید ‏پیشران‌های سبک‌وزن، کم‌مصرف و با راندمان بالا در حوزه هوانوردی ارائه می‌دهد.‏‎
undefined شناسه: 20251206-5784کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34508

۲۱:۲۰