بله | کانال علم، فناوری و نوآوری در چین
عکس پروفایل علم، فناوری و نوآوری در چینع

علم، فناوری و نوآوری در چین

۱۲,۴۱۸عضو
thumbnail
«انتشار نخستین استاندارد بین‌المللی جهان برای ۵جی‎ ‎صنعتی با رهبری چین»
سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک‎ (IEC) ‎نخستین استاندارد بین‌المللی در حوزه ۵جی‎ ‎صنعتی را که با رهبری چین ‏تدوین شده است، به‌طور رسمی منتشر کرد. بنا به اعلام اداره ملی تنظیم مقررات بازار چین‎ (SAMR) ‎این استاندارد، ‏نقطه‌عطفی در توسعه چارچوب‌های فنی ارتباطات نسل پنجم در محیط‌های صنعتی به‌شمار می‌رود‎.‎‏ استاندارد مذکور ‏به‌صورت مشترک توسط چین و آلمان پیشنهاد شد و با مشارکت کارشناسانی از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن و چندین ‏کشور دیگر تدوین گردید. به‌گفته ‏SAMR، این اقدام خلأ موجود در استانداردهای بین‌المللی مرتبط با ۵جی‎ ‎صنعتی را ‏برطرف کرده و نخستین مرجع فنی جامع در این حوزه را ارائه می‌دهد‎.‎‏ استاندارد جدید بر معماری پایه، سازوکارهای ‏عملیاتی و مدیریت نگهداشت شبکه‌های نسل پنجم‎ ‎در محیط‌های صنعتی تمرکز دارد. همچنین مجموعه‌ای از ‏کاربردهای عملی و نمونه سناریوهای پیاده‌سازی فناوری مذکور‎ ‎در صنایع ارائه می‌کند و مشخصات فنی یکپارچه‌ای را ‏در اختیار کاربران، طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات در سطح جهانی قرار می‌دهد‎.‎‏ طی سال‌های اخیر، صنعت ‏ارتباطات و فناوری اطلاعات چین رشد چشمگیری داشته است و برنامه‌های ۵جی‎ ‎در بخش‌های مختلف صنعت ‏گسترش یافته و تاکنون بیش از ۲۰‏‎ ‎هزار پروژه مرتبط در سراسر کشور راه‌اندازی شده است‎.‎
undefined شناسه: 20251205-5783کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34488

۱۴:۴۸

thumbnail

۸:۵۲

thumbnail
«آزمایش ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر توسط شرکت خصوصی چینی»
اولین پرتاب فضایی با حامل چندبارمصرف چین، توسط شرکت خصوصی و پیشرو لنداسپیس، در روز چهارشنبه سوم دسامبر انجام شد که البته با موفقیت کامل همراه نبود. در حالی‌که پیشرانه مرحله دوم به مدار تعیین شده رسید، پیشرانه مرحله اول با قابلیت بازگشت‌پذیری، موفق به فرود نشد و قبل از رسیدن به زمین، منفجر شد. حامل فضایی ZQ3 از پیشران متان استفاده می‌کند که علاوه‌بر قابلیت استفاده مجدد، سازگاری بیشتری نیز با طبیعت دارد. این حامل ۶۶ متری، ۴/۵ متر قطر و ۵۶۰ تن وزن دارد و قادر است ۷۵۰ تن نیروی رانش برای حمل ماهواره‌های سنگین به مدار ارتفاع-پایین یا خورشیدآهنگ تولید کند. لنداسپیس با توسعه این ماهواره‌بر، به عنوان یکی از مدعیان جدی در رقابت با دیگر خدمات‌دهندگان حوزه پرتاب در مأموریت‌های ایجاد منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای مطرح خواهد بود. گفتنی‌ست که این شرکت، در جولای ۲۰۲۳، اولین پرتاب فضایی چین با پیشران متان را توسط حامل ZQ2 به انجام رساند که تاکنون ۶ پرتاب با نسخه‌های (واریانت) مختلف و بهبودیافته آن انجام شده‌است.
undefined شناسه: 20251206-21588کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34503

۸:۵۲

thumbnail
«آزمایش پروازی موفق نخستین موتور توربوجت چاپ سه‌بعدی چین undefined»
چین نخستین آزمایش پروازی موتور توربوجت کم‌اجزا (مینیمال) بومی را که با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده ‏است، با موفقیت در منطقه مغولستان داخلی به پایان رساند. به‌گزارش شرکت صنایع موتورهای هوایی چین (‏AECC‏) ‏این آزمایش گامی مهم در توسعه مستقل سامانه‌های پیشرانش پیشرفته به‌شمار می‌رود‎.‎‏ در طول پرواز ۳۰ دقیقه‌ای، ‏هواگردِ مجهز به این موتورِ تک‌منظوره به ارتفاع ۶ هزار متر رسید و سرعت ماخ ۰.۷۵ را ثبت کرد. به‌گفته ‏توسعه‌دهندگان موتور، در تمام حالات عملکردی پایدار داشته و هیچ‌گونه ناهنجاری در پارامترهای کلیدی مشاهده ‏نشده و در ارتفاعات بالاتر و محیط‌های پروازی پیچیده نیز از قابلیت ‏اطمینان کافی برخوردار است. همچنین آزمون، سازگاری مؤثر موتور با سامانه‌های پروازی را تأیید کرد؛ موضوعی که ‏راه را برای استفاده از این موتور در پهپادهای انتحاری و انواع پرنده‌های بدون‌سرنشین هموار می‌سازد‎.‎‏ موفقیت این آزمایش، نقطه‌عطفی در ارتقای توانمندی چین در حوزه تحقیق‌وتوسعه مستقل پیشران‌های ‏پیشرفته و تولید افزایشی (‏Additive Manufacturing‏) محسوب می‌شود. این موتور، چشم‌اندازهای کاربردی مهمی برای تولید ‏پیشران‌های سبک‌وزن، کم‌مصرف و با راندمان بالا در حوزه هوانوردی ارائه می‌دهد.‏‎
undefined شناسه: 20251206-5784کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34508

۲۱:۲۰

thumbnail
«پرتاب چهاردهمین مجموعه ماهواره‌های اینترنت فضاپایه چین»
شنبه ششم دسامبر، چین چهاردهمین گروه از ماهواره‌های اینترنتی مدار پایین خود را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها که در پکن، طراحی و ساخته شده‌اند، توسط موشک حامل لانگ‌مارچ-۸آ از مرکز پرتاب صنعت هوافضای تجاری بین‌المللی خَی‌ننَ، (یک پایگاه فضایی ساحلی در وُن‌چانگ) پرتاب شدند. در سال جاری، حدود ۱۰۰ ماهواره جهت شبکه‌سازی مداری سامانه عظیم اینترنت فضایی چین، به فضا فرستاده شده‌اند؛ منظومه‌ای که اغلب به نسخه چینی استارلینک (ساخت شرکت امریکایی اسپیس‌ایکس) تشبیه می‌شود. منظومه چینی پس از تکمیل، شامل حدود ۱۳هزار ماهواره خواهد بود که در مدار ارتفاع پایین زمین فعالیت می‌کنند تا یک سامانه اینترنتی با پوشش جهانی ایجاد کنند. موشک لانگ‌مارچ-۸آ، دارای ۵۰.۵ متر ارتفاع، ۳۷۱ تُن وزن پرتاب و نیروی رانش برخاست حدود ۴۸۰ تن است. لانگ‌مارچ-۸آ عمدتاً وظیفه استقرار ماهواره‌ها در مدارهای خورشیدآهنگ را بر عهده دارد و قادر است تا ۷ تن بار را به مدارهای خورشیدآهنگ معمولی با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتر منتقل کند. این پرتاب، هشتادمین ماموریت فضایی چین در سال جاری، ششصد و دوازدهمین پرواز ناوگان موشکی خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251207-21589کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34521

۱۸:۵۸

thumbnail
«پرتاب پانزدهمین مجموعه از ماهواره‌های اینترنت فضاپایه‌ چین»
بامداد سه‌شنبه نهم دسامبر، تنها سه‌ روز پس از پرتاب مجموعه قبلی، چین پانزدهمین گروه از ماهواره‌های اینترنت فضاپایه خود را سوار بر ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۶آ، از پایگاه پرتاب تَی‌یوئَن به مدار پرتاب کرد. بدین‌ترتیب، شبکه ماهواره‌ای اینترنتی عظیم دولتی چین اکنون شامل بیش از ۱۱۰ فروند ماهواره است. لانگ‌مارچ-۶آ، با ۵۰ متر طول دارای یک هسته‌ مرکزی با موتورهای پیشرانه مایع و چهار بوستر جانبی پیشرانه جامد است. موشک مذکور، با ۵۳۰ تن وزن پرتاب، وظیفه انتقال ماهواره‌ به انواع مدارها از جمله خورشیدآهنگ، مدار نزدیک به زمین و مدار دایره‌ای میانی را بر عهده دارد. این پرتاب، ششصد و سیزدهمین پرواز ناوگان موشکی خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251210-21591کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34556

۱۸:۴۹

thumbnail
«پرتاب یک ماهواره سنجشی چین از خانواده یائوگَن»
صبح سه‌شنبه نهم دسامبر، چین ماهواره یائوگن-۴۷ را سوار بر ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۴بی از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا پرتاب کرد. از داده‌های این ماهواره سنجش از دور عمدتاً برای نقشه‌برداری زمین، برنامه‌ریزی شهری، طراحی شبکه جاده‌ای، تخمین عملکرد محصولات کشاورزی، مدیریت محیط‌زیست و پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی استفاده خواهد شد. این پرتاب، ششصد و چهاردهمین ماموریت با کمک موشک‌های حامل خانواده لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251210-21590کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34553

۱۸:۴۹

thumbnail
«انجام سه پرتاب موفق فضایی طی ۱۹ ساعت undefined»
شامگاه سه‌شنبه نهم دسامبر، چین یک ماهواره آزمایشی اثبات فناوری ارتباطی را از مرکز پرتاب شی‌چانگ در استان سیچوئَن سوار بر موشک لانگ‌مارچ-۳بی به فضا فرستاد. ماهواره شی‌یَن-۲۲ خدماتی از جمله ارتباطات ماهواره‌ای، انتقال داده و پخش رادیو و تلویزیون و همچنین انجام آزمایش‌ها و اعتبارسنجی‌های فنی مربوطه را پشتیبانی خواهد کرد. جالب اینکه بامداد و صبح این روز نیز چین دو پرتاب فضایی با کمک لانگ‌مارچ-۶آ و لانگ‌مارچ-۴بی انجام‌ داده بود. با این ماموریت، ششصد و پانزدهمین ماموریت پروازی چین با کمک موشک‌های خانواده لانگ‌مارچ رقم خورد.
undefined شناسه: 20251210-21592کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34559

۱۸:۵۲

thumbnail
«توسعه کمربند سبز صحرای تِکله‌مَکان؛ الگو نوین چین برای بیابان‌زدایی و توسعه پایدار»
کمربند سبز مهار شن صحرای تِکله‌مَکان در منطقه خودمختار شین‌جیانگ، یک سال پس از بهره‌برداری، توانسته ‏است گام بلندی در مهار گسترش بیابان و حفاظت از زیست‌بوم‌های پیرامونی بردارد. این سامانه سبز که با طول ‏سه‌هزار کیلومتر عنوان طولانی‌ترین مانع زیستی جهان را دارد، به‌صورت یک نوار سبز پیرامون بزرگ‌ترین بیابان چین ‏گسترش یافته و ماه گذشته، از سوی فدراسیون جهانی سازمان‌های مهندسی جزو ۱۰ دستاورد مهندسی برتر جهان ‏‏۲۰۲۵ انتخاب شد‎.‎‏ در طی یک‌سال گذشته، ۲۱ شهرستان و شهر حاشیه بیابان، با اجرای طرح‌های احیای زمین، ۵۹۳ ‏هزار هکتار به کمربند سبز افزوده‌اند و پهنای آن را به ۷۵۰۰ متر رسانده‌اند. توسعه زیرساخت‌هایی مانند تأمین آب، ‏برق و راه‌های دسترسی، بستر لازم را برای پایداری این سامانه فراهم کرده است. هم‌زمان، مشارکت اجتماعی نیز ‏تقویت شده و خانوارهای محلی با ایجاد تعاونی‌های مردمی، کشت گونه‌هایی مانند خرمای شنی را در اراضی احیاشده ‏گسترش داده‌اند‎.‎‏ ترکیب فناوری‌های نوین مانند سامانه‌های خورشیدی، کشاورزی بومی‌شده، مالچ‌پاشی زیستی و ‏شبکه شطرنجی گیاهی، به مهار مؤثر تپه‌های ماسه‌ای کمک کرده و الگوی سنتی پیشروی بیابان، عقب‌نشینی انسان ‏را معکوس کرده است. در شاهراه صحرای تاریم، کمربندی محافظ به طول ۴۳۶ کیلومتر با بیش از ۲۰ میلیون درخت و ‏بوته مقاوم، نقش حیاتی در تثبیت ماسه‌ها ایفا می‌کند. سامانه‌های هوشمند انتقال آب نیز در حال ارتقاست و به‌عنوان ‏‏«راه‌حل تاریم» برای مهار بیابان‌زایی معرفی می‌شود. افزون‌بر آن، فناوری خورشیدی استخراج آب شور برای آبیاری ‏قطره‌ای در شایا، زمین‌های بیابانی را به ناحیه‌ای سبز تبدیل کرده است‎.‎‏ مدیریت علمی بیابان در شین‌جیانگ اکنون ‏به مدل اقتصادی پایدار تبدیل شده است. تولید گل‌محمدی، کشت گیاه دارویی گل جالیزی، گردشگری طبیعی و ‏باغ‌های پسته، ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده‌اند. صنایع مرتبط با شن در سطح منطقه، ۷۲۰ هزار هکتار را تحت کشت ‏و بهره‌برداری قرار داده و سالانه حدود ۴.۱ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کنند. افزایش درآمد ۳۰۰ هزار کشاورز و دامدار ‏در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که اقتصاد سبز و احیای زیست‌بوم می‌تواند یک چرخه توسعه پایدار ایجاد کند‎.‎
undefined شناسه: 20251212-4405کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34574

۲۰:۲۴

thumbnail
«پرتاب شانزدهمین گروه از ماهواره‌های اینترنتی چین»
چین روز جمعه ۱۲ دسامبر، چین شانزدهمین مجموعه از ماهواره‌های اینترنت فضاپایه خود را سوار بر ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۱۲ از استان جزیره‌ای جنوبی خَی‌نَن پرتاب کرد به فضا فرستاد. در این ماموریت که از محل پرتاب فضاپیماهای تجاری خَی‌نَن انجام‌ شد، شانزدهمین گروه از ماهواره‌های اینترنتی مدار پایین چین به مدار تزریق شدند. گفتنی‌ست چند روز پیش نیز چهاردهمین و پانزدهمین گروه از این ماهواره‌ها پرتاب شده‌ بودند. با این ماموریت، تعداد پرتاب‌های فضایی چین با کمک ماهواره‌برهای خانواده لانگ‌مارچ به ۶۱۶ مورد رسید.
undefined شناسه: 20251212-21593کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34577

۲۰:۴۰

thumbnail
«پرتاب ماهواره اماراتی توسط پرتابگر تجاری چین»
چهارشنبه دهم دسامبر، ماهواره‌بر چینی لی‌جییِن-۱، معروف به کینِتیکا-۱، متعلق به شرکت تجاری کَس‌اسپیس (CAS Space)، منطقه نوآوری فضایی دونگ‌فِنگ، در نزدیکی مرکز فضایی جیوچوئن را همراه با ۹ ماهواره، از جمله یک ماهواره سنجشی اماراتی به مقصد مدار زمین ترک کرد. ماموریت این ماهواره اماراتی، موسوم به ۸۱۳، مشاهده و بررسی خاک، اقلیم و محیط‌زیست است که در حوزه‌هایی همچون برنامه‌ریزی شهری، پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی، آب‌شناسی (هیدرولوژی) و هواشناسی کاربرد دارد. علاوه بر امارات، کشورهای مصر و نپال هم ماهواره کوچک بومی خود با کاربردهای مختلف سنجشی و علمی را سوار بر این حامل چینی روانه فضا کردند. اولین ماهواره چینی سنجش‌ازدور با کاربرد در مشاهده شرایط تجهیزات و خطوط انتقال شبکه برق نیز از محموله‌های دیگر این پرتاب بود که توان تفکیکی بهتر از ۰/۵ متر دارد و قادر است در هر گذر، نواری به عرض ۲۰۰ کیلومتر را پویش کند. دو ماهواره دیگر در این پرتاب، دارای ماموریت سنجشی در حوزه پایش منابع آب، برنامه‌ریزی شهری و تحول دیجیتال هستند که متمرکز بر منطقه‌ای از شهر خِفِی، مرکز استان آن‌خویی خواهند بود. گفتنی‌ست که حامل لی‌جییِن، برای اولین بار از یک سامانه اویونیکی پیشرفته مبتنی‌بر کلان‌داده ابری استفاده کرده که در شرایط انحراف بزرگ از مسیر نیز می‌تواند ماهواره‌ها را با ایمنی کامل در مدار تعیین‌شده قرار دهد.
undefined شناسه: 20251213-21595کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34602

۱۷:۳۰

thumbnail
«پرتاب موفق اولین کپسول آزمایشی خصوصی چین»
شنبه ۱۳ دسامبر، چین اولین کپسول آزمایشی تجاری فضایی خود را از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوئَن به فضا پرتاب کرد و بدین ترتیب نقطه عطفی در بخش رو به رشد صنعت فضای تجاری این کشور رقم خورد. این کپسول که DEAR-5 نام دارد، به همراه یک ماهواره دیگر، سوار بر ماهواره‌بر تجاری کواَیجو-۱، به فضا پرتاب شد و هر دو محموله با موفقیت به مدارهای تعیین شده خود منتقل شدند. کپسول DEAR-5 حامل ۳۴ محموله آزمایشی از موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف است و قرار است طی سال آینده برای تحقیقات و تایید فناوری‌های مداری در زمینه‌هایی از جمله علوم ریزگرانش، علوم زیستی فضایی، مواد فضایی، پزشکی هوافضا و فناوری‌های جدید فضایی مورد استفاده قرار گیرد. این فضاپیما با ظرفیت بار بیش از ۳۰۰ کیلو و حجم بار قابل استفاده ۱,۸ مترمکعب شامل یک پودمان خدمات و یک پودمان محموله است. فضاپیمای مذکور همچنین به سامانه مدیریت بار هوشمند مجهز است که قادر به مدیریت بیش از ۱۰۰ محموله در مدار است و از ادغام سریع و آزمایش مشترک آزمایش‌های متنوع و پیچیده پشتیبانی می‌کند. سامانه یادشده؛ منبع تغذیه، ارتباطات، کنترل حرارتی و نظارت بر محیط‌زیست را متناسب با نیازهای مختلف محموله فراهم می‌کند و امکان کنترل محموله در زمان واقعی، نظارت بر وضعیت محموله، جمع‌آوری داده‌ها، ذخیره‌سازی و ارسال به مقصد را فراهم می‌کند. پرتاب موفق DEAR-5 زمینه مهمی برای توسعه زیرساخت‌های فضایی تجاری آینده چین از جمله استقرار یک ایستگاه فضایی تجاری در مقیاس کامل، را ایجاد می‌کند.
undefined شناسه: 20251213-21594کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34595

۱۷:۴۵

thumbnail
«عملیاتی‌شدن نخستین یدک‌کش هیدروژنی–برقی چین»
چین با آغاز بهره‌برداری رسمی از نخستین یدک‌کش هیدروژنی–برقی کشور در بندر چینگ‌دائو، گامی مهم در گذار به ‏سامانه‌های پیشران پاک در بخش حمل‌ونقل دریایی برداشته است. این شناور که از ژوئن سال جاری وارد ناوگان شده، ‏بر مبنای یک سامانه پیشرانش ترکیبی طراحی شده است که باتری‌های لیتیومی با خنک کننده مایع را با سلول‌های ‏سوختی هیدروژنی ادغام می‌کند. یدک‌کش قادر است بیش از ۱۲ ساعت با سرعتی در حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت ‏فعالیت کند و نسبت به نمونه‌های دیزلی متعارف، سطح آلودگی صوتی و ارتعاش به‌مراتب کمتری تولید می‌کند‎.‎‏ ‏بهره‌برداری از این شناور، سالانه از انتشار حدود ۱۵۰۰ تُن دی‌اکسیدکربن جلوگیری خواهد کرد. طراحی کابین به ‏صورت دوبخشی و همراه با دو ایستگاه کنترل بوده که میدان دید عملیاتی را بهبود بخشیده و مانورپذیری شناور را ‏ارتقا داده است. افزون‌بر این، یدک‌کش به مجموعه‌ای از فناوری‌های بومی مجهز است؛ از جمله سامانه ناوبری ‏ماهواره‌ای بَیدو و سامانه هوشمند شارژ ساحلی که به افزایش کارایی و پایداری عملیاتی کمک می‌کنند‎.‎‏ شایان ذکر ‏است، بندر چینگ‌دائو به‌عنوان یکی از قطب‌های راهبردی آماد (لجستیک) دریایی چین، در سال جاری بیش از ۷۰۰ ‏میلیون تُن جابه‌جایی کالا را ثبت کرده است. استقرار این یدک‌کش هیدروژنی–برقی بخشی از راهبرد کلان کاهش ‏انتشار کربن در زیرساخت‌های بندری و نوسازی ناوگان خدماتی محسوب می‌شود و بیانگر تلاش چین برای توسعه ‏فناوری‌های کم‌کربن و افزایش سهم انرژی‌های پاک در صنایع دریایی است‎.‎
undefined شناسه: 20251215-21596کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34617

۱۷:۵۶

thumbnail
«به‌کارگیری اینترنت ماهواره‌ای چینی در ناوگان هوایی ایرباس»
در چارچوب راهبرد ارتقای اتصال دیجیتال در صنعت هوانوردی، ایرباس استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای ‏منظومه ماهواره‌ای اسپیس‌سِیل (‏Spacesail Constellation‏) را در دستور کار قرار داده است. این همکاری با امضای ‏توافق‌نامه‌ای میان ایرباس و شرکت فناوری شانگهای اسپیس‌سِیل در جریان کنفرانس زیست‌بوم صنعت اینترنت ‏ماهواره‌ای رسمیت یافت‎.‎‏ بر اساس این توافق، منظومه مذکور با بهره‌گیری از ماهواره‌های مدار پایین زمین، ‏خدمات پهن‌باند با سرعت بالا و تأخیر کم را از طریق سامانه‌های ارتباطی نصب‌شده بر روی هواپیماها فراهم ‏می‌کند. این فناوری امکان اتصال پایدار و باکیفیت اینترنت را در طول پرواز فراهم ساخته و به‌طور مستقیم موجب ‏ارتقای تجربه ارتباطی و دیجیتالی مسافران می‌شود‎.‎‏ همکاری دو طرف صرفاً به تأمین اتصال اینترنت محدود ‏نمی‌شود، بلکه توسعه ارائه خدمات هوشمند و شخصی‌سازی‌شده برای شرکت‌های هواپیمایی نیز بخشی از این ‏برنامه مشترک است. این خدمات می‌توانند در حوزه‌هایی مانند مدیریت داده‌های پروازی، خدمات سرگرمی و ‏اطلاعات درون‌پروازی، و بهینه‌سازی تعامل با مسافران کاربرد داشته باشند‎.‎‏ شایان‌ذکر است منظومه اسپیس‌سِیل ‏یک شبکه ماهواره‌ای مدار ارتفاع پایین زمین (لِئو) با معماری چندلایه و چندمداره است که پوشش کامل باندهای فرکانسی ‏اصلی را ارائه می‌دهد. اجرای تجاری این شبکه از آگوست ۲۰۲۴ آغاز شده و به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم چین ‏در توسعه زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود‎.‎
undefined شناسه: 20251216-5785کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34631

۱۴:۲۹

thumbnail
«انجام نخستین آزمایش‎ ‎کنترل بی‌سیم قطارهای باری فوق‌سنگین در جهان undefined»
چین برای نخستین‌بار در جهان، یک گروه قطار باری فوق‌سنگین به وزن مجموع ۳۵ هزار تُن را تنها با استفاده از ‏سیگنال‌های بی‌سیم، کنترل و هدایت کرد. این آزمایش در مسیر راه‌آهن بائوشِن در منطقه خودمختار مغولستان ‏داخلی انجام شد‎.‎‏ این مسیر یک خط‌آهن تخصصی حمل‌ونقل سنگین است که شهر بائوتو در مغولستان داخلی را به ‏شِن‌مو در استان شَن‌شی متصل می‌کند و ماموریت اصلی آن انتقال گسترده زغال‌سنگ از معادن غنی منطقه شِن‌مو و ‏حوضه بزرگ اُردوس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز انرژی چین است‎.‎‏ این آزمایش نخستین‌بار در جهان است که ‏هفت قطار باری هرکدام به وزن ۵ هزار تُن، بدون استفاده از وصله‌های مکانیکی رایج (کوپلر) و تنها با یک سامانه بومی هوشمند ‏کنترلِ بی‌سیم، به‌صورت همزمان و هماهنگ حرکت می‌کردند. چالش اصلی این بود که هر هفت قطار بتوانند در یک مسیر واحد به‌صورت هماهنگ شتاب بگیرند ‏و ترمز کنند، بدون اینکه برخورد یا فاصله ناخواسته میان آن‌ها ایجاد شود.‎‏ فناوری کنترل مورداستفاده، توسط زیرمجموعه ‏شرکت دولتی سرمایه‌گذاری انرژی چین و با همکاری چند مرکز پژوهشی توسعه یافته است. موفقیت این آزمایش به ‏چین امکان می‌دهد ظرفیت خطوط موجود حمل‌ونقل ریلی باری را بدون نیاز به ساخت زیرساخت جدید، به‌طور ‏چشمگیری افزایش دهد. ظرفیت حمل‌بار در چنین خطوطی می‌تواند بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد که راهکاری بسیار ‏مقرون‌به‌صرفه برای بهبود کارایی حمل‌ونقل به‌ویژه در جابه‌جایی کالاهای حجیم محسوب می‌شود‎.‎
undefined شناسه: 20251216-21597کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34634

۱۴:۳۵

thumbnail
«پرتاب یک ماهواره سنجشی از خانواده زی‌یوئَن در چین»
سه‌شنبه ۱۶ دسامبر، چین ماهواره سنجشی زی‌یوئَن-۳-۰۴ را سوار بر ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۴بی، از پایگاه پرتاب تَی‌یوئَن به فضا پرتاب کرد. ماهواره مذکور مجهز به چند دوربین‌ و یک ارتفاع‌سنج‌ لیزری است که قابلیت‌های چین را در جمع‌آوری اطلاعات جغرافیایی فضاپایه افزایش داده و خدمات نقشه‌برداری، پایش منابع زمینی، حفاظت از محیط‌زیست، نظارت بر بلایا و پایش کشور را بهبود می‌بخشد. با پردازش تصاویر سه‌بعدی و چند طیفی بدست‌آمده، متخصصان همچنین می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی اشیای مختلف را تعیین کنند و شرایط خاصی مانند عملکرد زمین‌های کشاورزی، مقدار پوشش گیاهی و میزان آلودگی آب را تجزیه و تحلیل کنند. گفتنی‌ست ارتفاع‌سنج لیزری این ماهواره قادر به اندازه‌گیری با دقت زیر متر از فاصله تقریبی ۵۰۶ کیلومتر است و به عنوان مرجعی برای تصحیح ارتفاع در نقشه‌برداری استریوسکوپی عمل می‌کند. با این پرتاب، ماهواره زی‌یوئَن-۳-۰۴ جایگزین ماهواره بازنشسته زی‌یوئَن-۳-۰۱ خواهد شد و پس از شبکه شدن با ماهواره‌های زی‌یوئَن-۳-۰۲ و ۰۳، یک منظومه ماهواره‌ای نقشه‌برداری استریو با وضوح بالا تشکیل خواهد داد. منظومه جدید می‌تواند ظرفیت جمع‌آوری داده‌های اولیه نقشه‌برداری منابع زمینی و نقشه‌برداری را ۱.۵ برابر افزایش دهد. تا دسامبر ۲۰۲۵، ماهواره‌های خانواده زی‌یوئَن-۳، در مجموع ۴.۰۳ میلیون مجموعه داده تصویری معتبر با پوشش جهانی مؤثر ۱۳۷ میلیون کیلومتر مربع به دست آورده‌اند. این ششصد و هفدهمین ماموریت پروازی از خانواده موشک‌های لانگ‌مارچ بود.
undefined شناسه: 20251216-21598کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34638

۱۴:۳۷

thumbnail
«پرواز آزمایشی موفق پهپاد بزرگ‌ چین»
نخستین پرواز آزمایشی پهپاد بزرگ بومی چین موسوم به جیوتییِن‎، در شهر پوچِنگ در استان شَن‌شی با ‏موفقیت انجام شد؛ رویدادی که توان مهندسی چین را در حوزه سامانه‌های هوایی بدون سرنشین در مقیاس بزرگ ‏نشان می‌دهد‎.‎‏ به‌گزارش مجموعه صنایع هوانوردی چین (AVIC)، این پهپاد چندمنظوره، ۱۶.۳۵ متر درازا و ۲۵ متر ‏دهانه بال دارد و بیشینه وزن برخاست آن به ۱۶ تُن می‌رسد. جیوتییِن قادر است تا شش تُن محموله را حمل کند و ‏برای ۱۲‏‎ ‎ساعت پرواز مداوم در بازه‌های ماموریتی طولانی طراحی شده است. برد پروازی این سامانه نیز حدود ۷۰۰۰‏‎ ‎کیلومتر اعلام شده است‎.‎‏ اوج طراحی پروازی این پهپاد در سقف عملیاتی بالا، گستره سرعتی وسیع و توان فرود و ‏برخاست کوتاه (STOL) نمایان می‌شود؛ ویژگی‌هایی که آن را برای ماموریت‌های پیچیده و نیازمند انعطاف عملیاتی ‏بالا مناسب ساخته است‎.‎‏ سامانه محموله‌بر پودمانی جیوتییِن امکان اجرای طیفی از ماموریت‌های غیرنظامی را فراهم ‏می‌کند. این ماموریت‌ها شامل انتقال دقیق محموله‌های سنگین به مناطق دورافتاده، برقراری ارتباطات اضطراری، ‏پشتیبانی در عملیات امداد و نجات، نقشه‌برداری جغرافیایی و پایش منابع طبیعی است‎.‎
undefined شناسه: 20251217-21599کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34649

۱۴:۴۴

thumbnail
«برنامه چین برای استقرار یک مرکز داده در فضا»
کمیسیون علمی-تحقیقاتی پکن، با همکاری مؤسسات پژوهشی و شرکت‌های فناور این کلان‌شهر قصد دارند تا یک مرکز داده فضایی را در مدار خورشید-آهنگ ۸۰۰-۷۰۰ کیلومتری زمین مستقر کنند. این مرکز داده، یک سامانه متمرکز بسیار بزرگ با ظرفیت توان گیگاوات را شکل خواهد داد که از بخش‌های محاسباتی، رله انتقال اطلاعات و سامانه زمینی تشکیل شده است. هر زیرمرکز نیز قابلیت میزبانی از خوشه‌های سروِری با ظرفیت کلی میلیون‌ها کارت را دارند. این مرکز قرار است تا سال ۲۰۳۵ و طی ۳ مرحله (فاز)، برای پشتیبانی از محاسبات فضاپایه تاسیس شود. موضوعات اجرایی و همچنین کاربردی این مرکز داده فضایی توسط یک کنسرسیوم نوآوری پیگیری خواهد شد که با مشارکت ۲۴ سازمان صنعتی در حال شکل‌گیری است. وظیفه این کنسرسیوم، بکارگیری و تجمیع فناوری‌های پیشرفته مانند هوش‌مصنوعی، ارتباطات سیار، مواد جدید و انرژی‌های نو در فعالیت‌های مرکز داده‌، و همچنین توسعه الگوهای کسب‌وکار نوین در کاربردهای اطلاعات فضایی تعریف شده است. این مرکز داده، در حقیقت نماد پیوند بخش تجاری فضایی و فناوری هوش‌مصنوعی تلقی می‌شود. گفتنی‌ست که توسعه نسل اول ماهواره آزمایشی این مرکز داده انجام شده و برای پرتاب در اواخر ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. نیاز به توان مصرفی بالا برای محاسبات هوش مصنوعی و چالش‌های کمبود انرژی در جهان، سکوهای فضایی را به یک امکان نوین برای استفاده از انرژی نامتناهی خورشیدی و امکان خنک‌کاری تابشی غیرفعال تبدیل کرده است.
undefined شناسه: 20251218-5786کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34664

۱۴:۵۵

thumbnail
«ابداع روشی ایمن برای حمل‌ونقل هوایی باتری‌های لیتیومی با فناوری فعال بومی چین»
چین با اجرای موفق یک پرواز باری آزمایشی، برای نخستین‌بار از یک سامانه ایمنی فعال بومی در حمل‌ونقل ‏هوایی باتری‌های لیتیومی توان‌بالا استفاده کرد؛ رویدادی مهم که گامی تعیین‌کننده در رفع یکی از ‏پر‌مخاطره‌ترین چالش‌های جهانی در زنجیره آماد (لجستیک) انرژی‌های نو به‌شمار می‌رود. در این پرواز، محموله ‏باتری‌ها بدون بروز هیچ‌گونه ناهنجاری ایمنی از مبدا خُواخو در استان ‏خوبِی به شِنجِن جابه‌جا شد و کارایی ‏حمل‌ونقل هوایی در مقایسه با مسیر زمینی تا حدود ۸۰‏‎ ‎درصد افزایش یافت، به‌طوری که انتقال محموله تنها در دو ‏ساعت انجام شد‎.‎‏ سامانه ایمنی به‌کاررفته حاصل یک پروژه ملی تحقیقاتی و توسعه‌ای در چارچوب برنامه ‏پنج‌ساله چهاردهم چین است که با هدایت دانشگاه جیائوتونگ چونگ‌چینگ و مشارکت شرکت باتری‌سازی‎ ‎CATL ‎و آکادمی علوم و فناوری هوانوردی غیرنظامی چین‎ (CAST) ‎توسعه یافته است. این فناوری با تکیه بر ‏الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، ۱۲‏‎ ‎شاخص کلیدی ایمنی از جمله دما و گازهای ناشی از واکنش‌های شیمیایی را ‏به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌کند، هشدارهای خطر را در مقیاس میلی‌ثانیه صادر می‌کند و در صورت لزوم، به‌طور ‏خودکار سامانه‌های مهار اضطراری را فعال می‌سازد؛ رویکردی که ایمنی فعال را جایگزین روش‌های سنتی و ‏منفعل کرده است‎.‎‏ اهمیت این دستاورد در مقیاس کلان، به جایگاه چین در صنعت باتری بازمی‌گردد. چین ‏بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های توان‌بالا در جهان است و ارزش صنعت باتری لیتیومی این کشور در سال ۲۰۲۴ ‏از حدود ۱۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. در همین سال، حجم حمل‌ونقل هوایی باتری‌های لیتیومی به ۶۴۵‏‎ ‎هزار ‏تُن رسید، اما خطر ذاتی آتش‌سوزی و انفجار همواره به‌عنوان یک محدودیت اساسی در برابر توسعه این بخش ‏مطرح بوده است‎.‎‏ موفقیت این پرواز آزمایشی نشان می‌دهد چین با اتکا بر نوآوری فناورانه توانسته است یک ‏گلوگاه ایمنی جهانی را برطرف کند؛ دستاوردی که زمینه استانداردسازی، گسترش ملی و ارتقای بین‌المللی ‏حمل‌ونقل هوایی باتری‌های لیتیومی را فراهم می‌سازد و می‌تواند نقشی مؤثر در تسریع گذار جهانی به انرژی‌های ‏پاک ایفا کند‎.‎
undefined شناسه: 20251218-21600کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34667

۱۴:۵۶

thumbnail
«ورود بخش خصوصی چین به حوزه تولید موشک‌های جنگی»
هر چند عجیب به نظر می‌رسد، اما ورود بخش خصوصی چین به حوزه ساخت موشک‌های جنگی، موضوعی قابل انتظار بود. اکنون این شرکت لینگ‌کونگ تییِن‌شینگ تکنولوژی است که به سلطه مجموعه‌های دولتی در ساخت موشک‌های پرسرعت خاتمه داده و محصولی ابرصوت (هایپرسونیک) به نام YKJ-1000 ساخته است که با بیشینه سرعت ۷ ماخ (۸۵۷۵ کیلومتربرساعت)، تا برد ۱۳۰۰ کیلومتر پرواز می‌کند. در حالیکه نوع پایه‌ی این موشک به مرحله تولید انبوه رسیده است، نوع هوشمند آن، که مجهز به قابلیت تصمیم‌گیری هوشمند و پرواز گروهی پرتعداد (سوارم) است، کماکان در حال توسعه می‌باشد. این موشک از دو بخش شامل بخش بوستر و بخش سُرشی (گِلاید) تشکیل شده است.
undefined شناسه: 20251219-21601کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/34674

۱۶:۰۷