#دهه_فجر؛ #عید_ایران
۶:۳۱
۸:۱۱
۸:۲۳
در دنیای واقعی، قوت و ضعف همواره در تعامل هستند و غلبه یکی بر دیگری به انقلاب یا تحول کیفی منجر میشود. روایتهای بینقص و تبلیغاتی از قدرت، سرابی ایجاد میکنند که نه تنها تاثیر مثبت ندارند، بلکه اعتماد عمومی را سلب کرده و مدیران را از ضرورت اصلاحات دور میسازند. این روایتها باعث فاصله بین نخبگان و حاکمیت شده و استفاده از ظرفیت آنان را دشوار میکنند.
روایت صحیح از قدرت باید مبتنی بر واقعیت باشد و ضعفها را پنهان نکند. استفاده از الگوی «چالش + راهحل» و مشارکت نخبگان در روایتسازی رسانهای، اعتماد عمومی را حفظ کرده و مسیر اصلاح را باز میگذارد. کشوری که مشکلاتش را صادقانه شناسایی و برای حل آنها برنامهریزی کند، قویتر خواهد شد. رسانه باید به جای ابزار تبلیغاتی، پلی بین حاکمیت، نخبگان و مردم باشد تا کشور به قدرت واقعی دست یابد.
۱۵:۵۳
#کیوسک؛ واکنش رهبر انقلاب به رفتار منافقانه دولت آمریکا: مذاکره با چنین دولتی غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه است و با آن نباید مذاکره کرد
۵:۵۶
*گروه بینالملل: دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در کنفرانسی با بنیامین نتانیاهو اعلام کرد ایالات متحده قصد دارد کنترل نوار غزه را به دست گرفته و آن را به «ریویرای خاورمیانه» تبدیل کند. طرح ترامپ شامل انتقال دائمی ۱.۸ تا ۲ میلیون فلسطینی به کشورهای همسایه مانند مصر و اردن است. وی ادعا کرد بازسازی غزه تحت مالکیت آمریکا نیازمند تخلیه ساکنان است. این طرح با مخالفت شدید کشورهای منطقه مانند مصر، اردن، ترکیه و عربستان سعودی مواجه شد، که آن را نقض حقوق بینالملل و پاکسازی قومی خواندند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز این طرح را مغایر با راهحل دوکشوری و حقوق بشر دانستند.
نتانیاهو از این طرح به عنوان «ایده تاریخساز» یاد کرد، در حالی که جناح راست افراطی اسرائیل آن را تنها راهحل برای امنیت اسرائیل دانست. فلسطینیها نیز با مقاومت شدید به این طرح واکنش نشان دادند. محمود عباس و حماس این طرح را نقض حقوق فلسطینیها و دستورالعملی برای هرج و مرج خواندند. اجرای این طرح با موانع جدی مانند عدم همکاری کشورهای همسایه، چالشهای حقوقی و تهدید آتشبس مواجه است. تحلیلگران این طرح را غیرواقعبینانه و بیشتر تلاشی برای تغییر چارچوب گفتوگوهای صلح میدانند.
۶:۵۸
نظام جمهوری اسلامی از ابتدای استقرار، مشارکت مردم را مورد توجه قرار داده و رهبران انقلاب بر این باور بودهاند که پیشبرد جمهوری اسلامی و آرمانهای آن بدون این مشارکت ممکن نیست. انقلاب ۵۷ به دلیل ابتنای بر حضور و مشارکت مردم، یک انقلاب اصیل بود. این مشارکت وجه ممیزه جمهوری اسلامی با نظامهای دیگر است. در دوران پهلوی، نظام پارلمانی به تمرکز فزاینده قدرت شخص اول مملکت منتهی شد و عدم توجه به مشارکت مردم، رژیم پهلوی را به یکی از دیکتاتورترین رژیمهای منطقه تبدیل کرد. جمهوری اسلامی برخلاف نظام پهلوی، مشارکت مردم را اساس مشروعیت خود قرار داده است.
در گفتوگو با محمدباقر خرمشاد، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اشاره شد که مشارکت مردم در انتخابات و راهپیماییها به مشروعیت نظام گره خورده است. خرمشاد معتقد است که این رویکرد خلاف روند جهانی است، زیرا انتخابات در جهان برای توزیع قدرت و چرخش نخبگان طراحی شده، نه اندازهگیری مشروعیت نظام. او دو دلیل برای این پیوند در ایران ذکر میکند: اول، تاریخ استبداد در ایران و دوم، فشارهای خارجی بر جمهوری اسلامی. خرمشاد تاکید میکند که فقدان احزاب قدرتمند و رقابت سیاسی با نشاط، همراه با مسائل معیشتی و جنگ ادراکی، مشارکت را تحت تأثیر قرار داده است.
محمدرضا قائمینیک، عضو هیات علمی دانشگاه رضوی، نیز معتقد است که آرمانهای انقلاب بدون مشارکت مردم پیش نمیرود. او تاکید میکند که انتخابات در ایران با مشروعیت نظام گره خورده است، زیرا جمهوری اسلامی ادعای ایجاد تمدن نوین اسلامی دارد. قائمینیک به شکاف بین قواعد اقتصادی و اجتماعی موجود با آرمانهای انقلاب اشاره میکند و معتقد است که سرمایه اجتماعی ایجاد شده در وقایعی مانند تشییع حاجقاسم میتواند برای ایجاد تغییرات اساسی مورد استفاده قرار گیرد. او راه حل افزایش مشارکت را بازگشت به ایده اصلی انقلاب و تقید به روحیه انقلابی میداند.
هر دو کارشناس بر این باورند که بهبود مشارکت مردم نیازمند حل مسائل معیشتی، مبارزه با فساد و تقویت احزاب سیاسی است. قائمینیک تاکید میکند که تنها با احیای روحیه انقلابی و بازگشت به آرمانهای اولیه انقلاب میتوان مشارکت مردم را افزایش داد.
۱۱:۰۸
او با همین عبارات ساده از تمایلش برای مذاکره سخن میگفت، اما واقعیت این نبود. امضای یادداشت اجرایی برای تشدید فشار، نشان داد که همان ترامپ قبل است.
آمریکا در اولین اقدام، تحریمهای جدیدی علیه صادرات نفت ایران اعمال کرد. همچنین مذاکراتی را با برخی کشورها برای متوقف کردن تجارت با ایران آغاز کرده است.
۱۴:۲۲
حسین دارابی، کارگردان فیلم، درباره انگیزههای ساخت این اثر توضیح داد که فیلم اقتباس آزادی از رویدادهای مهم معاصر است و شخصیت اصلی، ابراهیم، الهامگرفته از شهید طهرانیمقدم است. بخشهای جنگ موشکی فیلم نزدیک به واقعیت است، اما مسائل خانوادگی برای جذابیت بیشتر اضافه شدهاند. دارابی تاکید کرد که فیلم به روح واقعیت وفادار است، اما عین آن نیست.
فیلم به چالشهای داخلی و خارجی برای پیشبرد پروژه موشکی پرداخته و نشان میدهد که چگونه برخی افراد درون سیستم مانع کارهای بزرگ میشوند. دارابی اشاره کرد که خودشان نیز در ساخت این فیلم با موانع مشابهی مواجه بودند و ۵ سال به دلیل مخالفتهای برخی نهادها، پروژه متوقف شد.
«خدای جنگ» با همکاری سازمان هوافضای سپاه و استفاده از تجهیزات واقعی ساخته شد. دارابی تاکید کرد که این فیلم نه تنها برای حزباللهیها، بلکه برای همه ایرانیان ساخته شده تا از دستاوردهای ملی آگاه شوند. عنوان فیلم از لقبی که روسها به موشک دادهاند، گرفته شده و دلالتهای فراتری نیز دارد. حسین سلیمانی، بازیگر فیلم، درباره نقش خود گفت که این شخصیت برایش جذاب بود، زیرا پیشازاین چنین نقشی را تجربه نکرده بود. او تاکید کرد که فیلمهایی مانند «خدای جنگ» باید ساخته شوند تا نسلهای جدید از تاریخ و تلاشهای گذشته آگاه شوند و تحریفها را بشناسند. فیلم با ترکیبی از واقعیت و درام، روایتی جذاب و تاثیرگذار از تلاشهای بزرگ برای دستیابی به اقتدار ملی ارائه میدهد.
۱۷:۵۱
#کیوسک؛ رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای شورای رهبری حماس با اشاره به پیروزی مقاومت بر رژیمصهیونیستی و آمریکا، مردم غزه را الگو دانستند
۵:۴۳
انقلاب اسلامی نه تنها از نظر سیاسی و اجتماعی، بلکه در سطح بنیادینتری به تعیین معنی زیستجهان ایرانی ادامه میدهد. این انقلاب به عنوان «آغاز» یا نقطه عطف تاریخی شناخته میشود و بر ساحتهای معنایی و تاریخی ما تأثیر میگذارد. آغاز انقلاب نمیتواند به عنوان نقطهای ثابت تعریف شود، بلکه به عنوان بازنمایی از زمان، معنای خاص خود را مییابد. انقلاب اسلامی ایران به دلیل ویژگیهای خود، به عنوان نوعی آغاز در تاریخ ایرانیان در نظر گرفته میشود که گذشته را بازخوانی میکند و افقهای جدیدی میگشاید. این آغاز همچنان در ارتباط با پرسش از هویت تاریخی قرار دارد و ما هنوز در افق آن زندگی میکنیم. انقلاب اسلامی نه تنها به بازتعریف مفاهیم اجتماعی و سیاسی پرداخت، بلکه به بحران هویت و نحوه زیستجهان ایرانیان نیز منجر شد. این انقلاب امکانها و پرسشهای جدیدی درباره تاریخ، زمان و هستی ایجاد کرد. آغاز انقلاب تلاشی برای دستیابی به معنای نهایی است که در آن مفاهیم و ارزشها نهادینه میشوند.
انقلاب اسلامی این امکان را فراهم کرد که ایرانیان خود را از گذشته رها کنند و به مفاهیم جدید دست یابند. با این حال، این آغاز همچنان ادامه دارد، زیرا انقلاب همواره در جریان تغییرات و تحولات است. انقلاب اسلامی با طرح مفاهیمی چون عدالت و دولت اسلامی، گذشته ایران و مفاهیم جهانی را به چالش کشید. این انقلاب به عنوان یک نیروی معنایی نو در تاریخ جهانی معرفی شد و امکاناتی برای آیندهای متفاوت فراهم کرد. انقلاب اسلامی ایران نه تنها یک واقعه تاریخی است، بلکه به عنوان یک حرکت تاریخی که در درون خود بار معنایی و پرسشی اساسی دارد، همواره در دل تاریخ ایران حضور دارد.
ما در هر لحظه از زیستجهان خود با پرسشها و معناهایی مواجه هستیم که انقلاب اسلامی آنها را ایجاد کرده است. انقلاب اسلامی همچنان به عنوان یک عامل تعیندهنده در شکلدهی به معنا و ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران عمل میکند. این انقلاب نه تنها یک آغاز تاریخی بود، بلکه به طور مستمر در حال ایجاد امکاناتی برای تعین دادن به آینده است. انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی معنایی و اجتماعی، همچنان به تاریخ و فرهنگ ایران معنا میدهد و ایرانیان را در پی یافتن پاسخ پرسشهای بنیادینی میبرد که انقلاب به وجود آورده است. به همین دلیل، نمیتوان انقلاب اسلامی را به عنوان یک اتفاق تمامشده تلقی کرد، بلکه این انقلاب همچنان ادامه دارد و در قلب زیستجهان ایرانی قرار دارد.
۷:۳۲
#روزنه؛ «روز شغال» سریالی با الگوی نقد از درون سریال روز شغال، مخاطب را با پیچیدگیهای روایی جذب میکند و به نقش انگلستان و متحدانش در تحولات بینالمللی میپردازد. از نظر سینمایی نقطه قوت آن در ارائه کاراکترهای چندوجهی، فیلمبرداری واقعگرایانه و وجود صحنههای تعقیب و گریز است که فضایی گیرا برای مخاطب ایجاد میکند.
۱۰:۳۰
دوران مورد علاقه ترامپ، ۲ ویژگی اصلی داشت؛ تعرفههای تجاری سنگین برای حفاظت از شرکتها و گسترش قلمروی آمریکا
او میخواهد تغییری بزرگ در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کند. ترامپ بهدنبال سیاستهای تهاجمی مداخلهجویانه در بیرون از آمریکا است.
۱۳:۳۱
*گروه اقتصادی: *دونالد ترامپ در دوره دوم ریاستجمهوری خود ابراز امیدواری به توافق با ایران کرد اما در ۴ فوریه ۲۰۲۵، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را تداوم بخشید و اعلام کرد آماده گفتوگو با رئیسجمهور ایران است. وزارت خزانهداری آمریکا شبکه نفتی ایران را هدف قرار داده و تحریمهایی علیه یک شبکه بینالمللی که نفت ایران را به چین ارسال میکرد، اعمال کرد. این تحریمها شامل نهادها و افراد در چین، هند، امارات و چندین کشتی میشود.
تولید و صادرات نفت ایران بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ نوسانات زیادی داشت. پس از خروج ترامپ از برجام در ۲۰۱۸، تولید نفت ایران از ۳.۸ میلیون بشکه در روز به حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یافت. با انتخاب جو بایدن و جنگ روسیه و اوکراین در ۲۰۲۲، تولید نفت ایران به ۳.۵ میلیون بشکه در روز و صادرات به ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافت. ایران با استراتژیهای هوشمندانه، تحریمها را مدیریت کرده و صادرات نفت را ادامه داده است.
تحلیلگران مؤسسههایی مانند «S&P Global» و «Vanda Insights» پیشبینی میکنند تحریمها تنها حدود ۳۰ درصد صادرات نفت ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد و تأثیرات بلندمدت قابلتوجهی نخواهند داشت. ایران با تقاضای پایدار جهانی برای نفت، بویژه از سوی چین و هند، توانایی مدیریت بحرانها و یافتن مسیرهای جدید صادراتی دارد.
سید محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک، اظهار کرد تحریمها موضوع جدیدی نیست و ایران توانسته در اوج تحریمها نفت را به فروش برساند. بهبود روابط بینالمللی و دیپلماسی نفتی هوشمندانه میتواند تابآوری صنعت نفت ایران را افزایش دهد. با استفاده از سیستمهای مالی جایگزین و گسترش همکاریها با کشورهای آسیایی، ایران میتواند نفت خود را به بازارهای جدید عرضه کند و از فشارهای خارجی بکاهد.
۱۵:۴۰
فیلم «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی، یکی از معدود آثار سینمایی است که به این موضوع پرداخته است. امینی در گفتوگویی درباره انگیزهاش برای ساخت این فیلم توضیح میدهد که دوست داشت فیلمی درباره جامعه امروز ایران بسازد، جامعهای که نوجوانان و زنان در آن پررنگتر از همیشه حضور دارند. او همچنین به جهانی بودن موج کیپاپ اشاره میکند و اینکه این موضوع در ایران و جهان فراگیر شده است.
امینی معتقد است نوجوانان به دلیل خلأهای فرهنگی و اجتماعی به این موج گرایش پیدا میکنند و این موضوع نیاز به بررسی و گفتوگو دارد. فیلم «چشم بادومی» با نگاهی روانشناختی و اجتماعی به این پدیده میپردازد و سعی دارد گفتوگویی بین نسلها ایجاد کند. با این حال، برخی نقدها به فیلم وارد است، از جمله اینکه فیلم بیش از حد از منظر نسل قدیم به موضوع نگاه میکند و نوجوانان را بهعنوان سوژههای وابسته تصویر میکند.
این فیلم تلاش میکند کیپاپ را بهعنوان یک اختلال فرهنگی نشان دهد، در حالی که میتوان آن را بهعنوان یک پدیده اجتماعی ناشی از تغییرات ارزشی و هویتی در نسل جدید بررسی کرد.
۱۶:۵۴
۸:۴۷
۸:۵۹
۹:۰۳