▬ஜ۩﷽۩ஜ▬
#تمثیلات
مثل_مغازه
دیدید بعضی مغازه ها را پلمپ می کنندیعنی داد و ستد ممنوع
گاهی یک مغازه در بهترین نقطه ی شهر است
و می تواند بیشترین سودآوری را داشته باشد 

اما چون مرتب تخلّف کرده و تذکّر روی تذکّر گرفته و توجهی نکرده
آن را پلمپ می کنند
️
این یعنی داد و ستد در آنجا امکان ندارد
حال چشم ما دکّه و دکان ماست
محلِّ تجارتِ ماست و با آن می توانیم
بهترین و بیشترین تجارت ها را داشته باشیم

خداوند این چشم را داد که با آن داد و ستد کنیم
این چشم را داد که ببینیم و عبرت بگیریم و عبرت ها را به کار ببندیم
همینطور گوش ما دکّه ای است که خداوند داده است تا با آن داد و ستد کنیم
بهترین حرف ها را بشنویم و بهره ببریم
همینطور این دکّه دل را داد تا داد و ستد کنیم و رشد و تعالی یابیم

ولی از بس با این دکّه ها و و دکان ها خلاف و تخلّف می کنیم

قانون الهی دستور پلمپ می دهد
و وقتی پلمپ شد
️:
دیگر چشم هست
ولی نمی بیند
گوش هست
ولی نمی شنود
دل هست
ولی نمی فهمد و دریافت نمی کند
درست مثل چشم و گوش عروسک ها
یعنی عروسک می شویم،
اسباب بازی دیگران می شویم و آنها به هر شکلی که بخواهند ما را در می آورند 
همانطور که کافران این گونه اند

انسان وقتی کفر و کفرورزی پیشه کردطبق قانون الهی به مرحله خَتم می رسد

یعنی پلمپ شدن چشم و گوش و دل:
️
خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهمْ...خداوند دل های ایشان را پلمپ می کند

وَ عَلَی سَمْعِهِمْ...همینطور شنوایی آنها را پلمپ می کند

وَ عَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ...و بر چشمان ایشان پرده ای افکنده می شود یعنی که حقایق عالم را نمی بینند

وَ لَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌیعنی عذاب عظیم و بزرگ می خواهی ببینی، عذاب اینهاست
و نفهمیدن، ندیدن، نشنیدن کم عذابی نیست
آدم چشم داشته باشد ولی نبیند، چه فایده
چشم را فایده آن است که دلبر بیندور نبیند، چه بوَد فایده بینایی را 
#تمثیلات
مثل_مغازه
دیدید بعضی مغازه ها را پلمپ می کنندیعنی داد و ستد ممنوع
گاهی یک مغازه در بهترین نقطه ی شهر است
اما چون مرتب تخلّف کرده و تذکّر روی تذکّر گرفته و توجهی نکرده
آن را پلمپ می کنند
این یعنی داد و ستد در آنجا امکان ندارد
حال چشم ما دکّه و دکان ماست
محلِّ تجارتِ ماست و با آن می توانیم
بهترین و بیشترین تجارت ها را داشته باشیم
خداوند این چشم را داد که با آن داد و ستد کنیم
این چشم را داد که ببینیم و عبرت بگیریم و عبرت ها را به کار ببندیم
همینطور گوش ما دکّه ای است که خداوند داده است تا با آن داد و ستد کنیم
بهترین حرف ها را بشنویم و بهره ببریم
همینطور این دکّه دل را داد تا داد و ستد کنیم و رشد و تعالی یابیم
ولی از بس با این دکّه ها و و دکان ها خلاف و تخلّف می کنیم
قانون الهی دستور پلمپ می دهد
و وقتی پلمپ شد
دیگر چشم هست
درست مثل چشم و گوش عروسک ها
یعنی عروسک می شویم،
همانطور که کافران این گونه اند
انسان وقتی کفر و کفرورزی پیشه کردطبق قانون الهی به مرحله خَتم می رسد
یعنی پلمپ شدن چشم و گوش و دل:
خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهمْ...خداوند دل های ایشان را پلمپ می کند
وَ عَلَی سَمْعِهِمْ...همینطور شنوایی آنها را پلمپ می کند
وَ عَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ...و بر چشمان ایشان پرده ای افکنده می شود یعنی که حقایق عالم را نمی بینند
وَ لَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌیعنی عذاب عظیم و بزرگ می خواهی ببینی، عذاب اینهاست
و نفهمیدن، ندیدن، نشنیدن کم عذابی نیست
آدم چشم داشته باشد ولی نبیند، چه فایده
۲۲:۳۵
«...قَالَ عَلِيٌّ (ع): إِنَّ أَسْرَقَ النَّاسِ مَنْ سَرَقَ صَلَاتَهُ.» (المحاسن، ج1، ص82)«اَسْرَقَ النّاس» چه کسی است؟
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره): دزدترین مردم «اَسْرَقَ النّاس» چه کسی است؟ دزدترین مردم آن کسی است که از نمازش میدزدد.وقتی میخواهد به سجده برود، «سینِ» «سُبْحانَ رَبِّیَ الْأَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» را قبل از رفتن به سجده، «حانَ رَبِّیَ الْأَعْلی» را در سجده، «وَ بِحَمْدِهِ» را هنگام بلند شدن از سجده میگوید. این نماز باطل است؛ زیرا به صورت عمدی طمأنینه در آن رعایت نشده است. ولی اگر عمدی نباشد، و اشتباهاً ذکر را زودتر گفته باشد، نمازش باطل نیست، میتواند ذکر را دوباره تکرار کند؛ زیرا طمأنینه رکن است.کسی که از نمازش میدزدد و نمازش بدون طمأنینه است، نه رکوعِ صحیح دارد، نه سجدۀ صحیح، نه بعد از نماز دعا دارد، نه تعقیب دارد، در واقع نمازش را مُچاله کرده و به گوشهای پرتاب کرده است، مَثَل او مَثَل کسی است که لباس کهنهاش را در آورده و آن را مُچاله کرده و به گوشهای پرت کرده است. بعضیها هستند که تا نمازشان تمام میشود و سلام میدهند، سریع بلند میشوند و میروند، دستشان را بلند نمیکنند که از خداوند حاجتی بگیرند. شما همگیتان بعد از نماز یک دعا محل دارید که مستجاب میشود پس دستهایتان را بلند کنید و حاجت بگیرید.
۱۴:۱۲
قال الإمام الکاظم عليه السلام: وَاللّه ِ ما اُعْطِىَ مُوْمِنُ قَطَّ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ، اِلاّ بِحُسْنِ ظَ ـنِّهِ بِاللّه ِعَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلْقِهِ وَالْكَفِّ عَنِ اغْتياب الْمُؤمِنينَ؛به خدا قسم خير دنيا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن واميدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غيبت مؤمنان.بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29.
۳:۳۱
البته همانطوريکه خداوند نيز در قرآن کريم فرموده است اين تسلط و اغواگري حاصل کوتاهي عبد و همراهي او با شيطان است وگرنه خداوند براي شيطان قدرت تسلط بر بندگانش را قرار نداده است.
۱۲:۱۹
۱۲:۵۳
امام باقر عليه السلام:مَثَلُ الْحَريصِ عَلَى الدُّنْيا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: كُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلى نَفْسِها لَـفّـا كانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا؛
حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى تند، خارج شدن از پيله بر او سختتر مى شود، تا آنكه از غصه مى ميرد.
حريص به دنيا، همانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود مى تند، خارج شدن از پيله بر او سختتر مى شود، تا آنكه از غصه مى ميرد.
۱۳:۰۸
۱۳:۱۵
عَن ابنِ عَبّاسٍ قالَ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ فی خُطبَتِهِ: انَّ المُؤمِنَ بَینَ مَخافَتَینِ: یَومٌ قَد مَضی لا یَدری مَا اللّهُ قاضٍ فِیهِ وَیَومٌ قَد بَقِیَ لا یَدری مَا اللّهُ صانِعٌ بِهِ فَلیَأخُذِ العَبدُ لِنَفسِهِ مِن نَفسِهِ وَمِن دُنیاهُ لِآخِرَتِهِ وَمِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ وَ مِن صِحَّتِهِ لِسُقمِهِ وَ مِن حَیاتِه لِوَفاتِهِ. فَوَ الَّذی نَفسی بِیَدِهِ ما بَعدَ المَوتِ مِن مُستَعتَبٍ وَلا بَعدَ الدُّنیا مِن دارٍ، الّا الجَنَّةَ اوِالنّارَ.از ابن عبّاس نقل است که شنیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبهاش فرمود: مؤمن (همیشه) بین دو ترس است: نمیداند که خداوند در مورد روزی که بر او گذشته است چه قضاوتی میکند و نمیداند که خداوند با او در روزی که باقی مانده است چه میکند. ازاینرو باید هر بندهای از وجود خود (برای سعادت و کمال) و از دنیا برای آخرت و از جوانی برای پیری و از سلامتی برای بیماری و از زندگی برای مرگ خود بهرهبرداری کند، قسم به کسی که جانم در دست اوست بعد از مرگ هیچ عذر و بهانهای پذیرفته نمیشود و بعد از دنیا خانهای جز بهشت یا جهنّم نیست.
۱۰:۱۶
بصیرت سواد نیست , بینش است






بصیرتیعنی اینکه بدانی ممکن است همسرِ پیامبر،در, برابرِ راهِ پیامبر ایستاده باشد
بصیرتیعنی اینکه نگاهت به “شخصیت ها نباشد ،بلکه همواره به “شاخص"ها چشم بدوزى
بصیرتیعنی اینکه بدانی حتی مسجد می تواند “مسجد ضِرار"باشد و پیامبر صلی الله علیه وآلهآن را ” خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید
بصیرتیعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق منحرف نکند
بصیرتیعنی اینکه بدانیجانباز صفین می تواند قاتلحسین علیه السلام در کربلا باشد
بصیرتیعنی اینکه بدانیدر جنگ با فتنه نمی توانی آغازگر باشی ،اما تا ضربه نهایی نباید از پا بنشینی
بصیرتیعنی اینکه نگذاری فتنه گرانشیرت را ” بدوشند یا بر پشتت سوار شوند
بصیرتیعنی اینکه” مالک اشتر"ها را بهتندروی و “ابوموسی اشعری” ها را “به اعتدال ، نشناسى
بصیرت ;یعنی اینکه بدانی “معاویه"هابه سست عنصرهای سپاهِ علی علیه السلام “دل بسته اند
بصیرتیعنی اینکه بدانیتاریخ ، تکرار می شودنه با جزئیاتش ؛ بلکه با خطوطکلی اش
مسجد ضرارها
قرآن بر نیزه کردن ها
حکمیت ها
خشک مغزی ها
سابقه فروشی ها و …
انتخاب با خودمان است که
اهل بینش باشیمیا اهل سواداهل خواندن باشیمیا اهل فهمیدنجزئیات تاریخ را ” بخوانیمیا خطوط کلّی آنرا ” بدانیم ..








انتخاب با خودمان است که
اهل بینش باشیمیا اهل سواداهل خواندن باشیمیا اهل فهمیدنجزئیات تاریخ را ” بخوانیمیا خطوط کلّی آنرا ” بدانیم ..
۱۹:۵۱
میدونید هشت سال یعنی چی؟! یعنی از بدو تولد تا ۸ سالگی و... یعنی از ۱۲ سالگی تا ۲٠ سالگی و...یعنی از ۲۲ سالگی تا ۳٠ سالگی و... یعنی از ۳۲ سالگی تا چهل سالگی و...
و انسان فقط یکبار به دنیا می آید!
درست انتخاب کنیم تا مدیون کودکان، نوجوانان، جوانان و... نشویم.
و انسان فقط یکبار به دنیا می آید!
درست انتخاب کنیم تا مدیون کودکان، نوجوانان، جوانان و... نشویم.
۱۹:۵۹
۴:۱۲
بازارسال شده از
۱۷:۲۷
بازارسال شده از
برگزاری مسابقه پیامکی
باهمکاری:
#نمازدرنهج_البلاغه
5 روز دیگر برگزار خواهد شد.
شماره سامانه پیامکی
1000032521874
به تعداد زیادی از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایز نقدی تقدیم میگردد.
@bonyadmahdaviiat99
https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924
۱۷:۳۴
ارسال پاسخ نامه تا مورخه ۱۴۰۰/۰۸/۰۶می باشد
۵:۵۲