ع

عبد حق شناس

۱,۸۶۹عضو
بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefined نامه امام علی (ع) به عُثمان بن حُنَیف کارگزارش در بصره .عثمان بن حنیف کارگزار امام علی (ع) در بصره بود و این نامه پس از اطلاع امام علی (ع) از رفتن عثمان به مهمانى‌ای در بصره که او را دعوت کرده بودند، نوشته شد. در این نامه از رفتن عثمان به مهمانی‌ای که تهی‌دستان به آن دعوت نمی‌شوند و مختص ثروتمندان است، انتقاد شده است.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedأَمَّا بَعْدُ، یا ابْنَ حُنَیفٍ فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رَجُلًا مِنْ فِتْیةِ أَهْلِ الْبَصْرَةِ دَعَاكَ إِلَی مَأْدُبَةٍ فَأَسْرَعْتَ إِلَیهَا ... فَوَاللهِ مَا كَنَزْتُ مِنْ دُنْیاكُمْ تِبْراً وَ لاادَّخَرْتُ مِنْ غَنَائِمِهَا وَفْراً ...ٍ بَلَی كَانَتْ فِی أَیدِینَا فَدَكٌ مِنْ كُلِّ مَا أَظَلَّتْهُ السَّمَاءُ فَشَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ آخَرِینَ وَ نِعْمَ الْحَكَمُ اللهُ . وَ مَا أَصْنَعُ بِفَدَكٍ وَ غَیرِ فَدَكٍ وَ النَّفْسُ مَظَانُّهَا فِی غَدٍ جَدَثٌ تَنْقَطِعُ فِی ظُلْمَتِهِ آثَارُهَا وَ تَغِیبُ أَخْبَارُهَا وَ حُفْرَةٌ لَوْ زِیدَ فِی فُسْحَتِهَا ... وَ إِنَّمَا هِی نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَی لِتَأْتِی آمِنَةً یوْمَ الْخَوْفِ الْأَكْبَرِ ...َ أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یقَالَ هَذَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ لاأُشَارِكُهُمْ فِی مَكَارِهِ الدَّهْرِ أَوْ أَكُونَ أُسْوَةً لَهُمْ فِی جُشُوبَةِ الْعَیشِ . فَمَا خُلِقْتُ لِیشْغَلَنِی أَكْلُ الطَّیبَاتِ كَالْبَهِیمَةِ الْمَرْبُوطَةِ، هَمُّهَا عَلَفُهَا أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا تَكْتَرِشُ مِنْ أَعْلَافِهَا وَ تَلْهُو عَمَّا یرَادُ بِهَا . أَوْ أُتْرَكَ سُدًی أَوْ أُهْمَلَ عَابِثاً ...فَاتَّقِ اللهَ یا ابْنَ حُنَیفٍ وَ لْتَكْفُفْ أَقْرَاصُكَ لِیكُونَ مِنَ النَّارِ خَلَاصُكَ.(نامه54 نهج البلاغه)undefined
undefinedترجمه:این را بدانكه هر مأمومی را امامی است كه به او اقتدا می‌كند، و از نور علمش بهره می‌گیرد. آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه كهنه، و از خوراكش به دو قرص نان قناعت نموده است. معلومتان باد كه شما تن دادن به چنین روشی را قدرت ندارید، ولی مرا با ورع و كوشش در عبادت، و پاكدامنی و درستی یاری كنید...به خدا قسم ، من از دنیای شما طلایی نیندوخته ، و از غنائم فراوان آن ذخیره‌ای برنداشته ، و عوض این جامه كهنه‌ام جامه كهنه دیگری آماده نكرده‌ام. آری از آنچه آسمان بر آن سایه انداخته ، فقط فدك در دست ما بود ، كه گروهی از اینكه در دست ما باشد بر آن بخل ورزیدند ، و ما هم به سخاوت از آن دست برداشتیم . و خداوند نیكوترین حاكم است . مرا با فدك و غیر فدك چه كار كه در فردا جای شخص در گور است ، كه آثار آدمی در تاریكی آن از بین می‌رود، و اخبارش پنهان می‌گردد، گودالی كه اگر به گشادگی آن بیفزایند، و دست‌های گور كَن به وسیع كردن آن اقدام نماید، باز هم سنگ و كلوخ زمین آن را به هم فشارد، و خاك روی هم انباشته رخنه‌هایش را ببندد. این است نفس من كه آن را به پرهیزكاری ریاضت می‌دهم تا با امنیت وارد روز خوف اكبر گردد، و در اطراف لغزشگاه ثابت بماند. اگر می‌خواستم هر آینه می‌توانستم به عسل مصفّا، و مغز این گندم، و بافته‌های ابریشم راه برم، اما بعید است كه هوای نفسم بر من غلبه كند، و حرصم مرا به انتخاب غذاهای لذیذ وادار نماید در حالی‌كه شاید در حجاز یا یمامه كسی زندگی كند كه برای او امیدی به یك قرص نان نیست، و سیری شكم را به یاد نداشته باشد . یا آنكه شب را با شكم سیر صبح كنم در حالی كه در اطرافم شكم‌های گرسنه، و جگرهایی سوزان باشد . یا چنان باشم كه گوینده‌ای گفته:«این درد و ننگ تو را بس كه با شكم سیر بخوابی، و در اطراف تو شكم‌هایی باشد كه پوستی را برای خوردن آرزو كنند». آیا به این قناعت كنم كه به من امیرمؤمنان گفته شود، ولی در سختی‌های روزگار با آنان شریك نباشم، یا در تلخی‌های زندگی الگویشان محسوب نشوم . آفریده نشدم تا خوردن غذاهای پاكیزه مرا سر گرم كند به مانند حیوان به آخور بسته كه همه اندیشه‌اش علف خوردن است، یا چهار پای رها شده كه كارش به هم زدن خاكروبه‌هاست، از علف‌های آن شكم را پر می‌كند، و از منظور صاحبش از سیر كردن او بی‌خبر می‌باشد . هیهات از اینكه رهایم ساخته، یا بیكار و بیهوده‌ام گذاشته باشند ، یا كشاننده عنان گمراهی باشم، یا در حیرت و سرگردانی بیراهه روم ... پسر حنیف از خدا پروا كن، و قرص‌های نان خودت تو را بس باشد، تا این روش موجب خلاصی‌ات از آتش جهنم گردد.
undefinedمواعظ آیه الله حق شناسundefined@abd_haghshenas

۱۹:۲۶

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefined حب علی (ع) undefined
undefinedوَ قَالَ رسول الله (ص)ُ: حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لاَ تُضِرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ وَ بُغْضُ عَلِيٍّ سَيِّئَةٌ لاَ تَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَةٌ . (عوالي اللئالي , جلد۴ , صفحه۸۶)undefined
undefinedترجمه:رسول خدا (ص) فرمود: محبت علی (ع) حسنه‌ای است که با داشتن آن، هیچ سیئه ای زیانی نمی‌رساند و دشمنی علی (ع) سیئه‌ای است که با وجود آن هیچ حسنه ای سودی ندارد.
undefinedمواعظ آیه الله حق شناسundefined @abd_haghshenas

۱۹:۲۶

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefined افضل اعمال در رمضان undefined
undefinedُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ اَلْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ زَيْنِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ سَيِّدِ اَلشُّهَدَاءِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ سَيِّدِ اَلْوَصِيِّينَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اَللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ اَلْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اَللَّهِ أَفْضَلُ اَلشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ اَلْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اَللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ اَلسَّاعَاتِ ...ِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ اَلْجِنَانِ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لاَ يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ وَ أَبْوَابَ اَلنِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لاَ يُفَتِّحَهَا عَلَيْكُمْ وَ اَلشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لاَ يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ .قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فَقُمْتُ فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ فَقَالَ يَا أَبَا اَلْحَسَن ِ أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ اَلْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ...( الأمالی للصدوق ج1 ص۹۳)undefined
undefinedترجمه:على بن ابى طالب گويد رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» يك روز اين خطبه را براى ما خواند و فرمود: ای مردم ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش بشما رو كرده است . ماهى كه نزد خدا بهترين ماه است . و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات ... ای مردم درهاى بهشت در اين ماه گشوده می شود. از خدا بخواهيد كه آنها را بروى شما نبندد . درهاى دوزخ در اين ماه بسته است . از پروردگار خود بخواهيد كه بروى شما آنها را نگشايد .شياطين در این ماه دربندند .از پروردگار خود بخواهيد كه ديگر آنها را بر شما مسلط‍‌ نكند .امير المؤمنين فرمود : من برخاستم و عرضكردم يا رسول اللّٰه كدام عمل در اين ماه بهتر است فرمود اى أبو الحسن بهترين عمل در اين ماه پرهیز از محرمات خداى عز و جل است ...
undefinedمواعظ آیه الله حق شناسundefined @abd_haghshenas

۱۹:۲۶

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
thumbnail
undefined فضیلت رفت و آمد به مسجد
#کلیپ#عبد_حق_شناس
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)
undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۵:۴۷

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefinedثواب رفتن به مسجد و شركت در نماز جماعتundefined
undefinedِ قال اَلصَّادِقِ (ع)عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثِ اَلْمَنَاهِي قَالَ(ع): قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : وَ مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ يَطْلُبُ فِيهِ اَلْجَمَاعَةَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ مِنَ اَلدَّرَجَاتِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ مَاتَ وَ هُوَ عَلَى ذَلِكَ وَكَّلَ اَللَّهُ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يَعُودُونَهُ فِي قَبْرِهِ وَ يُبَشِّرُونَهُ وَ يُؤْنِسُونَهُ فِي وَحْدَتِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتَّى يُبْعَثَ. ( تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد 8 , صفحه 287)undefined
undefinedپيامبر اسلام صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند: آگاه باشيد، هر كس به طرف مسجد براي اقامه نماز جماعت حركت كند، براي هر قدمي هفتاد هزار حسنه و ثواب براي او نوشته مي شود، و هفتاد هزار گناه او پاك مي شود و به همين اندازه درجاتش بالا مي رود، و اگر در همين حال بميرد خداوند هفتاد هزار فرشته بر او بگمارد، كه او را در قبرش زيارت كنند و او را بشارت (به بهشت)دهند.و در تنهايي مونس او باشند و برايش استغفار كنند تا برانگيخته شود.
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)
undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۵:۴۷

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefinedثواب جماعت به امامت شخص عالم undefined
undefinedقال الصادق(ع): الصلاة خلف العالم بالف رکعة.( جامع احاديث الشّيعه: ج6 ص 456، حديث 19. )undefinedundefinedامام صادق(ع) فرمودند: نماز پشت سرعالم خواندن هزار رکعت ثواب دارد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedقال النبيُ (ع):من صلي خلف امام عالم فکانما صلي خلفي و خلف ابراهيم خليل الرحمن.( مستدرک الوسائل:ج 6 ص 473 )undefinedundefinedپيامبر(ص) فرمودند: کسي که به امام جماعت عالم اقتداء کند گويا به من و به ابراهيم خليل الرحمن(ع) اقتداء نموده است.
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)
undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۵:۴۷

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
thumbnail
undefined آداب دعا کردن2
#کلیپ#عبد_حق_شناس
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۴:۵۲

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefined فاغتنم الفرصة بين العدمين undefined
undefinedسعدیا! دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز راundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedقال علی(ع):إِنَّ عُمْرَكَ وَقْتُكَ اَلَّذِي أَنْتَ فِيهِ مَا فَاتَ مَضَى وَ مَا سَيَأْتِيكَ فَأَيْنَ قُمْ فَاغْتَنِمِ اَلْفُرْصَةَ بَيْنَ اَلْعَدَمَيْن . (غرر الحکم و درر الکلم , ج1 ص 222)undefinedundefinedترجمه :بدرستی که عمر تو لحظه ایست که تو در آن هستی .و آن زمان را که از دست داده ای ،گذشته(یعنی معدوم شده) .و آن زمان را که در آینده خواهد آمد ،کجاست؟(یعنی هنوز نیامده و معدومست).پس این زمانی را که بین دو زمان معدوم قرار گرفته(یعنی زمان حال)را قدر بدان و مغتنم بشمار .undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedِ قال اَلْكَاظِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ُ: يَا هِشَامُ اِصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ اِصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اَللَّهِ فَإِنَّمَا اَلدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لاَ حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ اَلسَّاعَةِ اَلَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اِغْتَبَطْتَ.( مستدرک الوسائل ج11 ص262)undefined
undefinedترجمه:ای هشام بر طاعت خدا پایدار باش و در مقابل گناهان مقاومت کن . زیرا دنیا همان ساعت (و لحظه‌ای) است که در آن هستی، آن مقدار که گذشت (زمان گذشته) نه شادی دارد و نه غم. آن مقدار که هنوز نیامده (زمان آینده)، از آن بی‌خبر هستی، پس به همان لحظه و ساعتی که در آن قرار داری صبر کن (تلاش بنما) آن چنان که گویی مورد غبطه دیگران قرار گرفته‌ای.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedقال الصادق(ع): إِنَّ اَلنَّهَارَ إِذَا جَاءَ قَالَ يَا اِبْنَ آدَمَ اِعْمَلْ فِي يَوْمِكَ هَذَا خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ بِهِ عِنْدَ رَبِّكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَإِنِّي لَمْ آتِكَ فِيمَا مَضَى وَ لاَ آتِيكَ فِيمَا بَقِيَ وَ إِذَا جَاءَ اَللَّيْلُ قَالَ مِثْلَ ذَلِك.َ (الکافي جلد 2 ص455)undefined
undefined امام صادق عليه السّلام فرمود:چون روز آيد گويد:اى آدمى‌زاده!در اين روز، كار خوبى كن تا من در روز رستاخيز نزد پروردگارت برايت گواهى دهم،زيرا من در گذشته پيش تو نيامدم و پس از اين هم نزدت نيايم،و چون شب آيد،همين سخن را گويد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedقال الصّادقُ عليه السلام : مَنِ انتَظَرَ بمُعاجَلَةِ الفُرصَةِ مُؤاجَلةَ الاستِقصاءِ سَلَبَتهُ الأيّامُ فُرصَتَهُ ؛ لأنّ مِن شَأنِ الأيّامِ السَّلبَ ، و سَبيلُ الزَّمَنِ الفَوتُ .(بحار الأنوارج71ص278)undefined
undefinedامام صادق عليه السلام : به هر كس فرصتى دست دهد و او به انتظار دست دادن فرصت كامل آن را تأخير اندازد، روزگار همان فرصت را نيز از او بربايد؛ زيرا كار ايّام، ربودن است و شيوه زمان، از دست رفتن.
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)
undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۴:۵۲

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
thumbnail
undefined قلب المومن عرش الرحمن
#کلیپ#عبد_حق_شناس
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۴:۵۵

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

بازارسال شده از عبد حق شناس
undefined قلب مومن عرش خداوند رحمن است undefined
undefined رُوِيَ: أَنَّ قَلْبَ اَلْمُؤْمِنِ عَرْشُ اَلرَّحْمَن . ( بحار ج 55 ص39)undefined
undefinedترجمه:روايت شده است : قلب مؤمن عرش خداوند رحمان است،
undefinedتوضیح:در مورد معنای این حدیث شریف گفته شده است که در میان اسماء الله اسم شریف الرحمن این خصوصیت را دارد که جامع تمامی اسماء و صفات الهی است . یعنی همه اسماء و صفات الهی در اسم شریف الرحمن مندرج است. و اینکه در حدیث شریف آمده قلب مومن عرش الرحمن است؛ یعنی قلب انسان مومن مانند اسم شریف الرحمن جامع تمامی اسماء و صفات الهی است؛ یعنی انسان کامل با مجاهدت و مبارزه با نفس اسماء و صفات الهی چون رحمت،شفقت،رافت،کرامت،عدالت،حکمت،علم،جود،صدق،حلم و...را در قلب خود حاضر کرده و همه این صفات در افعال و اطوار او متجلی گشته است . از این رو میگویند قلب مومن عرش الرحمن است. یعنی در میان تمامی موجودات این قلب انسان مومن است که میتواند مظهر تمامی اسماء الله قرار گیرد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedوَ قَالَ اَلصَّادِقُ (ع): اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْكِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَيْرَ اَللَّهِ . (بحار الانوار جلد 67 ص 25)undefined
undefinedترجمه: قلب حرم خداست و در حرم خدا غیر خدا را راه ندهید .
undefinedمواعظ حضرت آیت الله حق شناس (ره)
undefined ble.im/abd_haghshenasundefined t.me/abd_haghshenas

۱۴:۵۵

بازارسال شده از عبد حق شناس

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.