بله | کانال عبدالله محمدی
عکس پروفایل عبدالله محمدیع

عبدالله محمدی

۲۷۴عضو
thumbnail

۱۵:۲۹

بازارسال شده از محمدی

1_810508463.mp3

۵۲:۵۹-۴۸.۵۱ مگابایت
صوت جلسه روش شناسی علامه مصباح یزدی ره در مواجهه با شبهات و انحرافات فکری
undefined عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران
https://ble.ir/abmohammadi

۱۷:۵۶

thumbnail

۱۲:۰۳

thumbnail
fazaye haghighi:undefined|#تیزر گفتگوی امشب
undefinedبا حضور حجت الاسلام عبدالله محمدی#برنامه_ای_ویژه
امشب ۲۹بهمن ماه حوالی ساعت ۲۱ در صفحه ردا در آپارات و اینستاگرام
#منشور_روحانیت
undefinedبا ما همراه باشید...undefinedhttps://instagram.com/revayat.reda?igshid=vr2d6b4d5zh2
undefinedایتاundefinedhttps://eitaa.com/joinchat/3014721590C521de86109

۱۵:۴۵

thumbnail

۱۸:۲۴

بازارسال شده از محمدی
undefined ناگفته های غیبت(1)
undefinedمعمولا فلسفه غیبت عدم آمادگی امت یا حفاظت از جان امام زمان (عج) معرفی میشود. اما این حقایق بخشی از حکمت غیبت امام است. غیبت، علاوه بر این موارد حکمتهای دیگری نیز دارد که کمتر از آن بحث شده است. غیبت، منحصر به حضرت مهدی (عج) نیست، بلکه بسیاری از انبیا و اولیا نیز غیبت داشتند. غیبت نیز همانند دیگر سنتهای الهی راهی برای کمال انسان بوده است و باید آن را در طرح کلی ظهور حداکثری توحید در هستی معنا کرد. پیامبرانی چون شیث، نوح، هود، یوسف، موسی، عیسی هر کدام غیبتهایی داشتند.
undefinedبا وجود تفاوتهای میان انواع غیبت، همه آنها در این امر مشترک بودند که وسیله ای برای کمال معنوی بشریت بودند. البته افرادی که از طریق غیبت رشد کردند و سطح کمال هر کدام متفاوت بود. اکنون به برخی از حکمتهای تربیتی غیبت اشاره میشود:
undefinedیک) گاهی غیبت به دلیل عدم آمادگی امت است. در برخی مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) قوم بنی-اسرائیل آمادگی قیام و همراهی با نبیّ الهی را نداشتند و به همین دلیل از حضور حضرت موسی (ع) محروم شدند. ظلم و جور مردم یکی از عوامل دورشدن ایشان از ولیّ الهی بوده است.
undefinedدو) گاهی خود غیبت عاملی برای کمال امت به شمار میرود. ظاهرگرایی از نخستین شگردهای شیطان بود که در طول تاریخ در اشکال گوناگون جلوه گر شد. در عوض، عبور از ظاهر به باطن و منحصر ندانستن حقایق و عوامل در امور ظاهری از نخستین ضروریات حرکت کمالی در دین است. جریان باطل می¬کوشد حقایق، علل، لذتها و رنج¬ها را منحصر به امور تجربی و مادی نشان دهد. این شیوه از دیرباز در مواردی همچون گوساله سامری تا نگرشهای پوزیتویستی معاصر استمرار داشته است.
undefined به همین مناسبت میتوان حقیقت غیبت را نیز رزمایشی برای دورشدن از اتکاء به حس و تجربه گرایی دانست. مومنین باید تمرین کنند بدون حضور فیزیکی و مشاهده حسّی بتوانند امام خود را شناخته، به او ایمان آورند و تکالیف خود را نسبت به وی انجام دهند. در مقایسه با مشرکان و کفاری که حتی با دیدن معجزات نیز ایمان نیاوردند، مومنانی یافت میشوند که بدون آنکه حتی یکبار امام خویش را دیده باشند، یا از وی کرامتی حسیّ مشاهده کرده باشند، ایمانی راسخ به او دارند. با توجه به همین نکات، ائمه (ع) مشتاق زیارت این عده قلیل خالص بودند. «آه آه شوقا الی رویتهم»(بحار2/46) تمرین دادن شیعیان بر محدودشدن ارتباط فیزیکی با امام خویش از زمان امام جواد (ع) آغاز شده بود. ارتباط فیزیکی و حضوری شیعیان از همان زمان با امام محدودتر و محدودتر شد.
undefined دوران کرونا نیز تمرینی برای عبور از همین ظاهرگرایی شمرده میشود.
undefinedعبدالله محمدی، عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایرانhttps://ble.ir/abmohammadi

۱۱:۴۹

بازارسال شده از محمدی
undefined ناگفته های غیبت (2)
undefinedهمانطور که گفته شد بیشتر انبیا غیبت داشته و فلسفه غیبت منحصر به عدم آمادگی امتها نیست، بلکه آثار تربیتی دیگری نیز دارد که به برخی اشاره شد. دیگر فواید غیبت عبارتند از:
undefinedسه) در میان کمال و رشد عمومی مومنان در دوران غیبت، گاه غیبت اسباب رشد مضاعف شماری از یاران خاص اولیای الهی میشود. همانگونه که قبلا گفته شد شرط موفقیت هر نبیّ یا ولیّ الهی همراهی یاران مقاوم و با انگیزه است. وظیفه یاران اصلی اولیای الهی آن است که بتوانند دیگر افراد را با خود همراه سازند. چنین کمالی در دوران غیبت بیشتر و روشن تر آشکار میشود. غیبت سبب رشد یاران خاص اولیای الهی خواهد شد. این افراد در دوران غیبت، راهبری امت اسلامی را مشق میکنند.
undefinedچهار) گاهی غیبت، کمالی برای خود نبیّ یا امام شمرده میشود. غیبتهای محقق در طول تاریخ هر کدام مصداق یک یا چند نمونه از حکمتهای یادشده بود. برای نمونه قوم حضرت موسی (ع) بعد از نجات از غرق، دوباره پرستش خدایی محسوس را طلب کردند و نشان دادند هنوز آمادگی کافی را کسب نکرده اند. وَ جاوَزْنا بِبَني‏ إِسْرائيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى‏ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ‏ عَلى‏ أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُون(اعراف:138)‏

undefined غیبت قوم بنی اسرائیل از سویی به دلیل عدم آمادگی ایشان بود و از سویی موقعیتی برای عبادت حضرت موسی(ع) و استکمال شخصی وی بود. در همان زمان برخی یاران و نزدیکان حضرت موسی(ع) نیز نیابت محدود از ایشان را تمرین کردند.
غیبت حضرت مهدی (عج) را نیز نباید منحصر به حکمت نخست کرد. اینچنین نیست که فقط به دلیل عدم آمادگی شیعیان، غیبت به طول انجامیده باشد. حتی اگر شیعیان آمادگی تشکیل حکومت را داشته باشند، نیز غیبت ناگزیر است. زیرا غیبت راهی برای کمال امت بوده است.بلکه غیبت حضرت مهدی(عج) می¬تواند مجموعه ای از کمالات یادشده را دربرداشته باشد.

undefinedدر روایات آمده است که غیبت یکی از امتحانات الهی است و از آنجا که امتحانات امم پیشین در امت اسلام نیز تکرار میشود، تحقق غیبت اجتناب ناپذیر است. غیبت نیز سبب دیگر ابزارهای هدایت، مرز میان مومنین و غیرمومنین را آشکارتر میسازد. همانگونه که قرآن با آنکه برای مومنین شفاء و رحمت است برای ظالمین خسارت است.
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا(اسرا:82)

undefinedبه همین ترتیب غیبت هم بخشی از سنت خالص سازی است که سبب میشود انسانهای سعید در سعادت خود خالصتر شده و افراد شقی نیز شقاوت خود را بیشتر آشکار کنند.
undefined عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
https://ble.ir/abmohammadi

۱۵:۵۹

thumbnail

۱۲:۳۱

thumbnail

۱۹:۳۹

بازارسال شده از محمدی
thumbnail

۱۹:۴۵

بازارسال شده از موکب سلیمانی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
thumbnail
فضیلت روز قدر

۰:۴۷

thumbnail
undefinedمرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری انجمن معرفت شناسی، در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌کند:
undefined#مدرسه_بهاری_شبهه‌پژوهی_معرفت‌شناسی
undefinedبه صورت مجازی undefined ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰undefinedهمراه با صدور گواهی پایان دورهundefinedویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح ۴ / اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری

undefined️ با حضور اساتید برجسته حوزه:
○ حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده؛ undefinedجایگاه معرفت سناسی در منظومه دانش‌های دینی
○ حجت الاسلام والمسملین مجتبی مصباح؛ undefinedامکان شناخت
○ حجت الاسلام والمسملین شریفی؛ undefinedجایگاه معرفت شناسی در پاسخ به شبهات دینی
○ دکتر عبدی؛ undefinedپاسخ به شبهات جدید ناواقع گرایان
○ حجت الاسلام والمسملین مجتبی مصباح؛ undefinedمبناگروی و ارجاع گزاره‌های بدیهی به علم حضوری
○ حجت الاسلام مهدی عبداللهی؛ undefinedانسجام گروی و پراگماتیسم
○ دکتر عارفی؛undefinedتقریرهای نوین از نسبی‌گرایی و شکاکیت
○ حجت الاسلام محمد کاشی‌زاده؛undefinedدبیر علمی

undefined مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
undefinedundefinedundefinedثبت نام از طریق سایت نجاح و (پیام‌رسان ایتا):
undefined @Admin_spasokh
پخش آنلاین:http://www.pasokh.tv

۶:۴۲

بازارسال شده از محمدی
undefined*مشروعیت و مقبولیت*
undefinedدر هیاهوی مباحثات پیرامون فراز آخر سخنان مقام معظم رهبری، بخشهای مهمی از سخنان ایشان مورد غفلت قرار گرفت که اهمیت گفتمانی آن بسیار فراتر است. مقام معظم رهبری امروز (14 خرداد 1400) مهمترین ابتکار این انسان بزرگ را «جمهوری اسلامی» معرفی کردند. حقیقتی که هنوز برخی خواص عمق آن را درنیافتند. «جمهوری اسلامی» ترکیبی از دو واژگان نیست، بلکه یک حقیقت است. در شرایطی که تفکر مادیگرا چندین قرن، پیشرفت را ملازم دین گریزی و یا حداقل بی اعتنایی به دین معرفی میکرد. امام به صراحت این اصل را ترویج کرد که اسلام برای سعادت دنیوی نیز برنامه دارد و جز از این طریق آرامشی حاصل نخواهد شد. همچنین سالها تنها راه مقابله با دیکتاتوری، دموکراسی غربی معرفی میشد که محتوای آن بر اساس اومانیسم بنانهاده شده بود. امام با طرح «جمهوری اسلامی» الگویی را معرفی کرد که مردمی بودن و الهی بودن را در کنار هم معنا کرد.
undefinedدر این الگو مشروعیت حکومت هر حاکمی منحصراً وابسته به نصب الهی است و رأی هیچکس جز خداوند تأثیری درمشروعیت حاکمیت ندارد. اما این امر به آن معنا نیست که حکومت به همراهی مردم بی توجه باشد. همراهی مردم شرط تکوینی تحقق حکومت است. تا امتی حاکم و قوانین آن را نپذیرند، عملاً حاکمیتی تحقق نخواهد یافت. بسیاری از انبیای الهی با آنکه از سوی خداوند حق تشکیل حکومت داشتند به دلیل عدم همراهی امت، موفق به چنین کاری نشدند. امیرمومنان (ع) در مدت بیست و پنج سال دوران خلفا با آنکه امام منصوب و مشروع بود، به دلیل عدم همراهی مردم امکان تشکیل حکومت نیافت. لکن این امر به آن معنا نبود که مشروعیت امامت او وابسته به رای مردم است. از سوی دیگر همراهی و دغدغه¬مندی نسبت به مسائل سیاسی مسئولیت مهم مردم معرفی شده است. این نقش مقبولیت مردم نامیده میشود.
undefinedدر دوران غیبت نیز تنها فقیهان با نصب عام از سوی خداوند منصوب هستند و حق حاکمیت دارند. لکن تا زمانی که مردم زمینه های تشکیل حکومت را فراهم نکنند، چنین حکومتی استوار نخواهد شد. امام خمینی(ره) مرز میان مشروعیت الهی و لزوم همراهی مردم برای تحقق عینی حکومت را به ظرافت تبیین کردند. تنها امری که سبب مشروعیت حکومت میشود نصب الهی است، و مشروع ترین حکومتها نیز بدون همراهی مردم امکان تحقق خارجی نخواهند یافت.ایشان قبل و بعد از انقلاب بارها بر ضرورت نصب الهی تأکید کردند.
undefined*«رسول اللَّه (ص) اميرالمؤمنين (ع) را به خلافت منصوب كرده‏ است؛ و همين مطلب را نسبت به ولايت فقيه مى‏گوييم... فقها از طرف رسول اللَّه (ص) به خلافت و حكومت منصوبند»(ولايت فقيه، متن، ص: 105-104) قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولايت رسول اللَّه هست.(صحیفه، ج10، ص308)

undefinedامام خمینی(ره) در سالهای نخست انقلاب در تنفیذ روسای جمهور نیز این اصل را تصریح میکردند. برای مثال در جریان تنفیذ حکم شهید رجایی فرمودند:
*« ... با اكثريت قاطع افزون از دوره سابق، جناب آقاى محمد على رجايى- ايّده اللَّه تعالى- را به رياست جمهورى كشور اسلامى ايران برگزيده و اين مسئوليت بزرگ و بار سنگين را بر عهده او گذاشته است. و چون مشروعيت آن بايد با نصب فقيه ولى امر باشد، اين جانب رأى ملت شريف را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب نمودم» (صحیفه امام، 15، 67)

در نتیجه: undefined1- نظریه مشروعیت الهی، برخاسته از نگاه اصیل شیعی، مفاد اصلی غدیر و امامت و نص فرمایش امام (ره) است و نباید آن را منحصر به قرائتی خاص از حکومت اسلامی دانست. دیدگاه ایشان قبل و بعد از انقلاب تغییر نکرد.
undefined2- امروز مقام معظم رهبری تفسیر خود را از مشروعیت و نقش مردم بیان کردند که هیچ تفاوتی با نظر امام خمینی(ره) نداشت و میتوان آن را از محکمات دیدگاه ایشان شمرد.
undefined*عبدالله محمدیعضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

۱۱:۱۸

thumbnail

۱۷:۰۴

undefined نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ» undefined جلسه اول
undefinedحجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران undefinedبرگزار کننده: گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت undefined به دلیل کیفیت پایین صدا، با هندزفری یا هدفون استماع نمایید.

۱۰:۱۹

undefined نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ» undefined جلسه دوم
undefinedحجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران undefinedبرگزار کننده: گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت

۱۰:۲۰

1_1066271946.mp3

۰۱:۲۸:۱۴-۲۰.۲ مگابایت

۱۰:۲۶

1_1084472781.mp3

۰۱:۲۸:۵۷-۲۰.۳۶ مگابایت

۱۰:۲۷