۱۸:۳۸
#اربعین
توصیه میکنم کسانیکه محروم هستند از رفتن به کربلا، از همان راه دور خودشان را به زیارت امام حسین«علیهالسلام» موفق کنند.در این زمینه هشام از امام صادق«علیهالسلام» روایتی را نقل میکند که حضرت میفرمایند: به پشتبام خانهتان بروید و دو رکعت نماز بخوانید و بهسوی قبرهای ما اشاره به سلام کنید که این سلامتان به ما میرسد. در روایت دیگری حضرتصادق«علیهالسلام» در اصول کافی، جلد ۴، صفحۀ ۵۸۹ فرمودند: به پشتبام خانه بروید، یک نگاه به راست و یک نگاه به چپ کنید، سپس قبر سیدالشهدا«علیهالسلام» را قصد کنید و این زیارت مختصر را بخوانید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبدِالله السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ» که ثواب زیارت حج عمره نصیبتان خواهد شد.@abolhasanmahdavi
توصیه میکنم کسانیکه محروم هستند از رفتن به کربلا، از همان راه دور خودشان را به زیارت امام حسین«علیهالسلام» موفق کنند.در این زمینه هشام از امام صادق«علیهالسلام» روایتی را نقل میکند که حضرت میفرمایند: به پشتبام خانهتان بروید و دو رکعت نماز بخوانید و بهسوی قبرهای ما اشاره به سلام کنید که این سلامتان به ما میرسد. در روایت دیگری حضرتصادق«علیهالسلام» در اصول کافی، جلد ۴، صفحۀ ۵۸۹ فرمودند: به پشتبام خانه بروید، یک نگاه به راست و یک نگاه به چپ کنید، سپس قبر سیدالشهدا«علیهالسلام» را قصد کنید و این زیارت مختصر را بخوانید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبدِالله السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ» که ثواب زیارت حج عمره نصیبتان خواهد شد.@abolhasanmahdavi
۴:۰۴
غیرت؛ جلسه42.mp3
۱۵.۳۴ مگابایت
۵:۴۹
عبدصالح؛ ویژگی یاران امام زمان علیهالسلام.mp3
۱۳.۷ مگابایت
۵:۵۳
۱۳:۲۹
#اربعین
در زمانهای قدیم، زیارت مشاهد مشرفه و اماکن متبرکه کار بسیار دشواری بود.گاهی روزها و ماههایی از عمر اشخاص در راه زیارت سپری میشد. سختیهایی که انسان در راه مسافرت زیارتی میبیند، موجب لطف بیشتر اهلبیت«علیهمالسلام» به او میشود.تحمل سختی، خود زحمتی است که شخص در قبال آن، استحقاق اجر پیدا میکند از کسیکه آن سختی را به خاطر اظهار محبت به او تحمل کرده است.@abolhasanmahdavi
در زمانهای قدیم، زیارت مشاهد مشرفه و اماکن متبرکه کار بسیار دشواری بود.گاهی روزها و ماههایی از عمر اشخاص در راه زیارت سپری میشد. سختیهایی که انسان در راه مسافرت زیارتی میبیند، موجب لطف بیشتر اهلبیت«علیهمالسلام» به او میشود.تحمل سختی، خود زحمتی است که شخص در قبال آن، استحقاق اجر پیدا میکند از کسیکه آن سختی را به خاطر اظهار محبت به او تحمل کرده است.@abolhasanmahdavi
۳:۱۸
۳:۲۰
دعای24؛ جلسه3.mp3
۱۰.۵۲ مگابایت
۴:۰۶
خداشناسی.mp3
۱۲.۱۹ مگابایت
۴:۰۹
۴:۱۰
#اربعین
مرحوم حاج علی بغدادی«رحمهالله» در تشرفی از امام زمان«علیهالسلام» سوال کرد: سرورم، مسئلهای دارم.امام«علیهالسلام» فرمودند: بپرس.حاج علی بغدادی سوال میکند:آیا این گفتهی تعزیهخوانانِ امام شهیدان حضرت حسین«علیهالسلام» صحیح است:«سلیمان اعمش نزد شخصی آمد و دربارهی زیارت سیدالشهدا«علیهالسلام» پرسید. گفت: بدعت است. اندکی بعد، در خواب هودجی را میان زمین و آسمان دید. پرسید: در آن کجاوه کیست؟ گفتند: فاطمهی زهرا«علیهاالسلام» و خدیجهی کبری«علیهاالسلام» هستند. گفت: کجا میروند؟ گفتند: امشب که شب جمعه است، به زیارت امام حسین«علیهالسلام» میروند. او دید برگههایی را از هودج میریزد که در آن نوشتهاند:أَمانٌ مِنَ النّارِ لِزُوّارِ الحُسَینِ"علیهالسلام" فِی لَیلَةِ الجُمُعَةِ أَمانٌ مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ؛ این برگهها اماننامه زائران امام حسین"علیهالسلام" از آتش دوزخ. اینها در روز قیامت، اماننامه است از آتش.»امام«علیهالسلام» فرمودند: بله، کاملاً درست است.مرحوم حاج علی بغدادی مجددا سوال میکند: سرورم، درست است که میگویند: هرکس حضرت سیدالشهدا«علیهالسلام» را در شب جمعهای زیارت کند، این زیارت برایش مایهی امان است؟امام«علیهالسلام»فرمودند: به خدا قسم آری.و اشک از چشمان مبارک امام«علیهالسلام» جاری شد و گریستند.@abolhasanmahdavi
مرحوم حاج علی بغدادی«رحمهالله» در تشرفی از امام زمان«علیهالسلام» سوال کرد: سرورم، مسئلهای دارم.امام«علیهالسلام» فرمودند: بپرس.حاج علی بغدادی سوال میکند:آیا این گفتهی تعزیهخوانانِ امام شهیدان حضرت حسین«علیهالسلام» صحیح است:«سلیمان اعمش نزد شخصی آمد و دربارهی زیارت سیدالشهدا«علیهالسلام» پرسید. گفت: بدعت است. اندکی بعد، در خواب هودجی را میان زمین و آسمان دید. پرسید: در آن کجاوه کیست؟ گفتند: فاطمهی زهرا«علیهاالسلام» و خدیجهی کبری«علیهاالسلام» هستند. گفت: کجا میروند؟ گفتند: امشب که شب جمعه است، به زیارت امام حسین«علیهالسلام» میروند. او دید برگههایی را از هودج میریزد که در آن نوشتهاند:أَمانٌ مِنَ النّارِ لِزُوّارِ الحُسَینِ"علیهالسلام" فِی لَیلَةِ الجُمُعَةِ أَمانٌ مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ؛ این برگهها اماننامه زائران امام حسین"علیهالسلام" از آتش دوزخ. اینها در روز قیامت، اماننامه است از آتش.»امام«علیهالسلام» فرمودند: بله، کاملاً درست است.مرحوم حاج علی بغدادی مجددا سوال میکند: سرورم، درست است که میگویند: هرکس حضرت سیدالشهدا«علیهالسلام» را در شب جمعهای زیارت کند، این زیارت برایش مایهی امان است؟امام«علیهالسلام»فرمودند: به خدا قسم آری.و اشک از چشمان مبارک امام«علیهالسلام» جاری شد و گریستند.@abolhasanmahdavi
۶:۲۸
ثواب زیارت امام حسین علیهالسلام.mp3
۲۲.۲۹ مگابایت
۶:۳۲
غیرت؛جلسه 43 .mp3
۸.۵۹ مگابایت
۲۳:۵۸
خداشناسی و شناخت دین .mp3
۱۵.۷۹ مگابایت
۱:۳۵
۱:۳۵
سختترین مصائب
مصیبتهایی که به انسان میرسد، انواع گوناگونی دارد:
گاهی مصیبتها جسمی و دنیوی است که نمونههای بسیار دارد: مرگ نزدیکان، بیماری شخص یا اطرافیان او، مصیبت مالی، مشکلات مربوط به اختلافات خانوادگی از جمله اختلاف دو برادر یا اختلاف بین اقوام یا اختلاف زن و شوهر که اینها نیز مصیبت محسوب میشود.
گاهی مصیبتها روحی و اُخروی است و اصلاً از سنخ مصیبتهای دنیایی نیست؛ مثل اینکه فرزند انسان اهل نماز نباشد یا به گناه و معصیت آلوده باشد.
با این وصف، پرسش مهم این است که در میان انواع مصیبتها، بدترین مصیبتی که ممکن است به انسان برسد، چیست؟
برای پاسخ به این پرسش باید گفت که در کتابهای روایی شیعه، بدترین مصیبتها را اینگونه ذکر کردهاند:۱. مصیبت در دین؛۲. جهل؛۳. بدبختی و حرص به دنیا؛۴. قساوت قلب@abolhasanmahdavi
مصیبتهایی که به انسان میرسد، انواع گوناگونی دارد:
گاهی مصیبتها جسمی و دنیوی است که نمونههای بسیار دارد: مرگ نزدیکان، بیماری شخص یا اطرافیان او، مصیبت مالی، مشکلات مربوط به اختلافات خانوادگی از جمله اختلاف دو برادر یا اختلاف بین اقوام یا اختلاف زن و شوهر که اینها نیز مصیبت محسوب میشود.
گاهی مصیبتها روحی و اُخروی است و اصلاً از سنخ مصیبتهای دنیایی نیست؛ مثل اینکه فرزند انسان اهل نماز نباشد یا به گناه و معصیت آلوده باشد.
با این وصف، پرسش مهم این است که در میان انواع مصیبتها، بدترین مصیبتی که ممکن است به انسان برسد، چیست؟
برای پاسخ به این پرسش باید گفت که در کتابهای روایی شیعه، بدترین مصیبتها را اینگونه ذکر کردهاند:۱. مصیبت در دین؛۲. جهل؛۳. بدبختی و حرص به دنیا؛۴. قساوت قلب@abolhasanmahdavi
۲:۰۹
۱. مصیبت در دین
بر اساس روایات، مصیبت در دین مصیبت بسیار بزرگی است که گاهی انسان به آن دچار میشود. شخصی از حضرت امیرالمومنین«علیهالسلام» پرسید که سختترین مصیبتها کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «المُصِیبَةُ بِالدّینِ»؛ بدترین مصیبت، مصیبت در دین است.
البته مصیبت در دین نمونههای فراوان دارد؛ مثلاً کسیکه پیشتر به خداوند معتقد بوده است، ولی اندکاندک اعتقادش سست شده و سپس منکر خدا میشود، به مصیبت در دین دچار است.
گاهی فرد بهطور کامل از دینداری برنمیگردد؛ ولی در بندگی خدا به مرور زمان سست میشود.
برخی افراد نماز میخوانند و از نمازشان خیلی لذت میبرند و در عبادت نشاط دارند؛ اما مدتی که می گذرد، دیگر به عبادت شوق ندارند و از عبادتشان لذت نمیبرند و در مقایسه با قبل، وضع بدی پیدا میکنند.
گاهی میبینیم فردی که در گذشته، اهل دعا و مناجات با خدا بود و توسل و اشک چشم داشت و به زیارت مشاهد مشرّفه نیز میرفت و در جلسات مذهبی و دینی شرکت میکرد، حال به مرور زمان از اینها فاصله گرفته است. اینها نیز بلای در دین است.
گاهی نیز انسان در اثر ارتباط با فردی بیدین، از نظر فکری منحرف میشود و اعتقادات باطلی پیدا میکند.@abolhasanmahdavi
بر اساس روایات، مصیبت در دین مصیبت بسیار بزرگی است که گاهی انسان به آن دچار میشود. شخصی از حضرت امیرالمومنین«علیهالسلام» پرسید که سختترین مصیبتها کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «المُصِیبَةُ بِالدّینِ»؛ بدترین مصیبت، مصیبت در دین است.
البته مصیبت در دین نمونههای فراوان دارد؛ مثلاً کسیکه پیشتر به خداوند معتقد بوده است، ولی اندکاندک اعتقادش سست شده و سپس منکر خدا میشود، به مصیبت در دین دچار است.
گاهی فرد بهطور کامل از دینداری برنمیگردد؛ ولی در بندگی خدا به مرور زمان سست میشود.
برخی افراد نماز میخوانند و از نمازشان خیلی لذت میبرند و در عبادت نشاط دارند؛ اما مدتی که می گذرد، دیگر به عبادت شوق ندارند و از عبادتشان لذت نمیبرند و در مقایسه با قبل، وضع بدی پیدا میکنند.
گاهی میبینیم فردی که در گذشته، اهل دعا و مناجات با خدا بود و توسل و اشک چشم داشت و به زیارت مشاهد مشرّفه نیز میرفت و در جلسات مذهبی و دینی شرکت میکرد، حال به مرور زمان از اینها فاصله گرفته است. اینها نیز بلای در دین است.
گاهی نیز انسان در اثر ارتباط با فردی بیدین، از نظر فکری منحرف میشود و اعتقادات باطلی پیدا میکند.@abolhasanmahdavi
۲:۱۰
ویژگیهای مصیبت در دین
توجه به سه نکته دربارهٔ مصیبتهای دینی اهمیت ویژه دارد:
اول اینکه بدانیم مصیبت در دین از محسوسات دنیوی نیست که بتوان با حواس ظاهری آن را حس کرد؛ بلکه مُدرِکَش عقل است. در مقابل، مُدرِک مصیبتهای دنیوی که با حواس ظاهری درک میشود، نفس انسان است.
دوم اینکه چون درک بلاهای روحی بر عهدهٔ حواس ظاهری نیست، صعود و سقوط در مسائل معنوی نیز غیرحسی است و معمولاً انسان تا زمان طولانی، متوجه تقرّبش به خداوند یا دوریاش از خداوند سبحان نمیشود.
سوم اینکه اغلب، سقوط یا صعود معنوی به صورت تدریجی واقع میشود؛ یعنی تقرب انسان به خدا یا دوری او از خدا معمولاً آهستهآهسته صورت میگیرد و به همین سبب خودِ شخص از صعود یا سقوط خود غافل میماند.
برای نمونه، اگر کسی دچار شبههٔ فکری شود، عقل اوست که این مصیبت و خسارت دینی را درک میکند و چون این مصیبت حسی نیست، ممکن است انسان تا مدتی بلای روحی خود را تشخیص ندهد. درست به همین دلیل است که شبهات فکری در همان ابتدای ورود، شخص را از دین جدا نمیکند؛ بلکه پس از گذشت مدتی که شخص پاسخی برایش نمییابد؛ کم کم بین او و باورهای دینیاش فاصله میافتد و در مقام عمل نیز او را به سستی میاندازد.
این نکته در موضوع تقرّب به خداوند نیز صدق میکند؛ به همین دلیل، کسانیکه اهل تلاش و حرکت معنویاند، گمان میکنند کار معنوی آنها هیچ نتیجهای نداشته است و اصلاً پیشرفت نکردهاند؛ در حالی که بر اساس وعدهٔ خداوند، ذرهای تلاش انسان بینتیجه نمیماند: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ»؛ پس هرکه هم وزنِ ذرهای کار خیر انجام دهد، جزای آن را میبیند.
خداوند در آیهٔ دیگری میفرماید: «أَنَّ اللهَ لَیسَ بِظَلّامٍ لِلعَبیدِ»؛ خداوند هرگز به بندگان ستمکار نیست. پس اگر کسی سرِسوزنی تلاش کرده باشد، به طور حتم چندین برابر آن به خداوند تقرب پیدا میکند.
پاداش دوچندان در مقابل اعمال اندک بندگان نیز از دیگر وعدههای الهی است: «مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها»؛ هر کس کار نیکی به جا آورد، او را ده برابرِ آن پاداش است.
به هر حال، بلاهای مادی و دنیوی چون محسوساند، بهراحتی درک میشوند و انسان به سرعت متوجه آن میشود؛ برخلاف بلاهای روحی و اُخروی که درک آن آسان نیست و نیاز به زمان دارد.@abolhasanmahdavi
توجه به سه نکته دربارهٔ مصیبتهای دینی اهمیت ویژه دارد:
اول اینکه بدانیم مصیبت در دین از محسوسات دنیوی نیست که بتوان با حواس ظاهری آن را حس کرد؛ بلکه مُدرِکَش عقل است. در مقابل، مُدرِک مصیبتهای دنیوی که با حواس ظاهری درک میشود، نفس انسان است.
دوم اینکه چون درک بلاهای روحی بر عهدهٔ حواس ظاهری نیست، صعود و سقوط در مسائل معنوی نیز غیرحسی است و معمولاً انسان تا زمان طولانی، متوجه تقرّبش به خداوند یا دوریاش از خداوند سبحان نمیشود.
سوم اینکه اغلب، سقوط یا صعود معنوی به صورت تدریجی واقع میشود؛ یعنی تقرب انسان به خدا یا دوری او از خدا معمولاً آهستهآهسته صورت میگیرد و به همین سبب خودِ شخص از صعود یا سقوط خود غافل میماند.
برای نمونه، اگر کسی دچار شبههٔ فکری شود، عقل اوست که این مصیبت و خسارت دینی را درک میکند و چون این مصیبت حسی نیست، ممکن است انسان تا مدتی بلای روحی خود را تشخیص ندهد. درست به همین دلیل است که شبهات فکری در همان ابتدای ورود، شخص را از دین جدا نمیکند؛ بلکه پس از گذشت مدتی که شخص پاسخی برایش نمییابد؛ کم کم بین او و باورهای دینیاش فاصله میافتد و در مقام عمل نیز او را به سستی میاندازد.
این نکته در موضوع تقرّب به خداوند نیز صدق میکند؛ به همین دلیل، کسانیکه اهل تلاش و حرکت معنویاند، گمان میکنند کار معنوی آنها هیچ نتیجهای نداشته است و اصلاً پیشرفت نکردهاند؛ در حالی که بر اساس وعدهٔ خداوند، ذرهای تلاش انسان بینتیجه نمیماند: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ»؛ پس هرکه هم وزنِ ذرهای کار خیر انجام دهد، جزای آن را میبیند.
خداوند در آیهٔ دیگری میفرماید: «أَنَّ اللهَ لَیسَ بِظَلّامٍ لِلعَبیدِ»؛ خداوند هرگز به بندگان ستمکار نیست. پس اگر کسی سرِسوزنی تلاش کرده باشد، به طور حتم چندین برابر آن به خداوند تقرب پیدا میکند.
پاداش دوچندان در مقابل اعمال اندک بندگان نیز از دیگر وعدههای الهی است: «مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمثالِها»؛ هر کس کار نیکی به جا آورد، او را ده برابرِ آن پاداش است.
به هر حال، بلاهای مادی و دنیوی چون محسوساند، بهراحتی درک میشوند و انسان به سرعت متوجه آن میشود؛ برخلاف بلاهای روحی و اُخروی که درک آن آسان نیست و نیاز به زمان دارد.@abolhasanmahdavi
۲:۱۰
۲:۱۰
سیدابوالحسن مهدوی
تصویر
پیام تسلیت آیتالله مهدوی در پی ارتحال عالم ربانی مرحوم آیتالله حاج شیخ ابراهیم امینی نجفآبادی«قدسسره»:
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدّها شیء
در آغازین روز ماه مبارک رمضان خبر ارتحال عالم ربانی و مجاهد پارسا مرحوم آیتالله حاج شیخ ابراهیم امینی نجفآبادی«قدسسره»، نمایندهٔ مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.
خدمات ارزشمند ایشان از همراهی با امام خمینی«قدسسره» در اعتلای جمهوری اسلامی تا امامت جمعه در استان قم و عضویت در مجلس خبرگان رهبری و جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، و یاور همیشگی رهبری معظم«دامظلهالعالی» بودن، فراموش نشدنی است. از ویژگیهای ایشان، تألیفات متعدد در نشر معارف اهلبیت«علیهمالسلام» و موضوعات مورد نیاز جامعه آن هم به قلمی روان بود.
اینجانب رحلت این عالم گرامی را به محضر حضرت بقیةاللهالاعظم«ارواحنافداه»، مقام معظم رهبری«دامظلهالعالی»، مراجع عظام تقلید«دامتبرکاتهم»، ارادتمندان و شاگردان و به خصوص بیت مکرم ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خدای متعال برای آن مرحوم رضوان الهی و حشر با اهلبیت«علیهمالسلام» و برای بازماندگان صبر جزیل خواهانم.
سیدابوالحسن مهدویعضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان۷اردیبهشت۱۳۹۹۲رمضان المبارک۱۴۴۱@abolhasanmahdavi
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدّها شیء
در آغازین روز ماه مبارک رمضان خبر ارتحال عالم ربانی و مجاهد پارسا مرحوم آیتالله حاج شیخ ابراهیم امینی نجفآبادی«قدسسره»، نمایندهٔ مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.
خدمات ارزشمند ایشان از همراهی با امام خمینی«قدسسره» در اعتلای جمهوری اسلامی تا امامت جمعه در استان قم و عضویت در مجلس خبرگان رهبری و جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، و یاور همیشگی رهبری معظم«دامظلهالعالی» بودن، فراموش نشدنی است. از ویژگیهای ایشان، تألیفات متعدد در نشر معارف اهلبیت«علیهمالسلام» و موضوعات مورد نیاز جامعه آن هم به قلمی روان بود.
اینجانب رحلت این عالم گرامی را به محضر حضرت بقیةاللهالاعظم«ارواحنافداه»، مقام معظم رهبری«دامظلهالعالی»، مراجع عظام تقلید«دامتبرکاتهم»، ارادتمندان و شاگردان و به خصوص بیت مکرم ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خدای متعال برای آن مرحوم رضوان الهی و حشر با اهلبیت«علیهمالسلام» و برای بازماندگان صبر جزیل خواهانم.
سیدابوالحسن مهدویعضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان۷اردیبهشت۱۳۹۹۲رمضان المبارک۱۴۴۱@abolhasanmahdavi
۲:۱۱