درود شوربرانگیزان و نوربرانگیزان جشن سپیدار و سپیده دم!روزگارتان هلهله ریز پرندگان خوش آواز و خوش خبر خوشبختی؛دوازدهمین روز اسفندتان سرشار از سپاسگزاری خداوند و لبریز از شادمانی و لبخند و انرژی های مثبت...
نمونه سوالاتی برای کار در کلاس ( فارسی هشتم)
۱- بیت زیر چندجمله است؟ زنهارمگو سخن به جز راست. هرچند تو را در آن ضررهاست
۲- چهار فعل امری از درس راه نیکبختی انتخاب کرده و بنویسید.
۳- یک ضمیر پرسشی و یک صفت پرسشی از درس راه نیکبختی بیابید.
۴- در بیت چهارم درس راه نیکبختی، نقش « را» در هر دو مصراع چیست؟
۵- کدام حکایت کتاب ، ویژگی انسان هایی را بیان می کند که با وجود تغییرات بسیار در بالابردن سطح زندگی مادی و اجتماعی خودشان ، گذشته خود را از یاد نمی برند و آن را مانند یک درس ، هرروز مرور می کنند تا در زندگی جدید خود دچار اشتباه نشوند؟
۶- در هر مصراع از بیت دوم درس آزادگی ، یک مفعول بیابید.
۷- یک کنایه ، یک مراعات نظیر و یک تضاد از درس آزادگی بنویسید.
۸- در بیت دهم درس آزادگی ، دو مفعول بیابید.
۹- نقش واژه ی « فلان» در بیت ۱۲ چیست؟
۱۰- درس نوجوان باهوش ، نقش « همه» را در بیت زیر مشخص کنید.به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست
۱۱- آرایه های ادبی در بیت : ای هدهد صبا به سبا می فرستمت. بنگر که از کجا به کجا می فرستمت
۱۲- شعر ای وطن، در بیت سوم ، نقش « ت» در نکته ای گویمت ،چیست؟
۱۳- دو واج آرایی در شعر ای وطن بیابید.
۱۴- دراین بیت دو آرایه بیابید. صبح صادق قدرت کاذب شکست رشته های دام اهریمن گسست
۱۵- تفاوت چهارپاره و قطعه در چیست؟
۱۶- ........در این قالب شعری ، به جای هم قافیه بودن مصراع ها، بیت ها با هم هم قافیه اند.
۱۷- گاهی ادات تشبیه و وجه شبه با هم حذف می شوند و مشبه و مشبه به با کسره به هم پیوند داده می شوند. اصطلاحا به این تشبیه ، ........می گویند .مانند: ...........
۱۸-در گروه های اسمی زیر ، هسته و وابسته ها را مشخص کنید.
پنجاه تخته پتوی ایرانی همین دو انسان وارسته محل پنجمین همایش بزرگداشت اندیشمندان جامعه _ چه دختر نازی
۱۹- سه هسته در عبارت زیر ، مشخص کنید.رستم از هیچ کوششی فرو نمی گذارد تا بلکه کار اسفندیار با مسالمت خاتمه پذیرد.
۲۰- در جای خالی یک گروه اسمی از خودتان بنویسید......وابسته ۱.......وابسته ۲.......هسته......وابسته ۴......وابسته ۴
۲۲- در بیت « هجوم فتنه های آسمانی. مرا آموخت علم زندگانی» چندگروه اسمی وجود دارد؟
۲۳- در ترکیب « دیوار باغ کدخدای شهر بزرگ تهران قدیم» ۵ مضاف الیه وجود دارد و .......صفت بیانی.
۲۴- در گروه های اسمی زیر ، چند صفت بیانی به کاررفته است؟ شنیدن فریاد تشنه_ اشعار پرمغز شهریار نگاه تاسف بارامیر کبیر لیاقت یک بچه تلاش و پشتکار انسان ها مسئول جهل مردم صدای رسای آن ها فرزندان سرزمین من باریکه ای از نور خورشید قلم سحر آمیز نقاش الف) ۵. ب) ۳. پ) ۶. ت) ۴
به ۲۴ سوال داده شده به دقت پاسخ دهید در دفتر فارسی
نمونه سوالاتی برای کار در کلاس ( فارسی هشتم)
۱- بیت زیر چندجمله است؟ زنهارمگو سخن به جز راست. هرچند تو را در آن ضررهاست
۲- چهار فعل امری از درس راه نیکبختی انتخاب کرده و بنویسید.
۳- یک ضمیر پرسشی و یک صفت پرسشی از درس راه نیکبختی بیابید.
۴- در بیت چهارم درس راه نیکبختی، نقش « را» در هر دو مصراع چیست؟
۵- کدام حکایت کتاب ، ویژگی انسان هایی را بیان می کند که با وجود تغییرات بسیار در بالابردن سطح زندگی مادی و اجتماعی خودشان ، گذشته خود را از یاد نمی برند و آن را مانند یک درس ، هرروز مرور می کنند تا در زندگی جدید خود دچار اشتباه نشوند؟
۶- در هر مصراع از بیت دوم درس آزادگی ، یک مفعول بیابید.
۷- یک کنایه ، یک مراعات نظیر و یک تضاد از درس آزادگی بنویسید.
۸- در بیت دهم درس آزادگی ، دو مفعول بیابید.
۹- نقش واژه ی « فلان» در بیت ۱۲ چیست؟
۱۰- درس نوجوان باهوش ، نقش « همه» را در بیت زیر مشخص کنید.به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست
۱۱- آرایه های ادبی در بیت : ای هدهد صبا به سبا می فرستمت. بنگر که از کجا به کجا می فرستمت
۱۲- شعر ای وطن، در بیت سوم ، نقش « ت» در نکته ای گویمت ،چیست؟
۱۳- دو واج آرایی در شعر ای وطن بیابید.
۱۴- دراین بیت دو آرایه بیابید. صبح صادق قدرت کاذب شکست رشته های دام اهریمن گسست
۱۵- تفاوت چهارپاره و قطعه در چیست؟
۱۶- ........در این قالب شعری ، به جای هم قافیه بودن مصراع ها، بیت ها با هم هم قافیه اند.
۱۷- گاهی ادات تشبیه و وجه شبه با هم حذف می شوند و مشبه و مشبه به با کسره به هم پیوند داده می شوند. اصطلاحا به این تشبیه ، ........می گویند .مانند: ...........
۱۸-در گروه های اسمی زیر ، هسته و وابسته ها را مشخص کنید.
پنجاه تخته پتوی ایرانی همین دو انسان وارسته محل پنجمین همایش بزرگداشت اندیشمندان جامعه _ چه دختر نازی
۱۹- سه هسته در عبارت زیر ، مشخص کنید.رستم از هیچ کوششی فرو نمی گذارد تا بلکه کار اسفندیار با مسالمت خاتمه پذیرد.
۲۰- در جای خالی یک گروه اسمی از خودتان بنویسید......وابسته ۱.......وابسته ۲.......هسته......وابسته ۴......وابسته ۴
۲۲- در بیت « هجوم فتنه های آسمانی. مرا آموخت علم زندگانی» چندگروه اسمی وجود دارد؟
۲۳- در ترکیب « دیوار باغ کدخدای شهر بزرگ تهران قدیم» ۵ مضاف الیه وجود دارد و .......صفت بیانی.
۲۴- در گروه های اسمی زیر ، چند صفت بیانی به کاررفته است؟ شنیدن فریاد تشنه_ اشعار پرمغز شهریار نگاه تاسف بارامیر کبیر لیاقت یک بچه تلاش و پشتکار انسان ها مسئول جهل مردم صدای رسای آن ها فرزندان سرزمین من باریکه ای از نور خورشید قلم سحر آمیز نقاش الف) ۵. ب) ۳. پ) ۶. ت) ۴
به ۲۴ سوال داده شده به دقت پاسخ دهید در دفتر فارسی
۱۸:۱۴
عزیزانم این تکالیف هفته پیش شما بوده است
۱۸:۱۶
گروه اسمی ، هسته ،وابسته های پیشین و پسینمخصوص (هشتم و نهم)

@farsi_negaresh
سلام،برای شناخت هسته در گروه اسمی، ابتدا لازم است، خودِ گروههای اسمی را در جمله تشخیص دهیم. در هر جمله با توجّه به نقشهای نهاد، مفعول، متمّم و مسند میتوانیم گروههای اسمی را مشخّص کنیم؛ برای نمونه در جملهی زیر، هریک از نقشهای نهاد، مفعول و متمّم، یک گروه اسمی است:
آن دو خبرنگار روزنامه، ماجرای حادثهی دیروز را از مردم این محل پرسیدند.
گروههای اسمی این جمله، عبارتند از:
نهاد: آن دو خبرنگار روزنامهمفعول: ماجرای حادثهی دیروزمتمّم : مردم این محل
بنابراین در جملهی بالا، سه گروه اسمی وجود دارد.
اکنون به جملهی زیر توجّه کنید:
خبرنگارها، ماجرا را از مردم پرسیدند.
در این جمله هم سه گروه اسمی وجود دارد:
نهاد: خبرنگارهامفعول: ماجرامتمم: مردم
بنا بر آنچه گفته شد، نتیجه میگیریم:
۱- برای تعیین گروههای اسمی در جمله، باید کلمه یا گروه کلماتی را که در نقشهای نهادی، مفعولی، متمّمی و مسندی به کار رفتهاند، مشخّص کنیم.
۲- هر گروه اسمی ممکن است از یک یا چند واژه تشکیل شده باشد.
۳- اگر گروه اسمی، تنها یک واژه باشد، همان واژه، هسته است.
۴- اگر گروه اسمی بیشتر از یک واژه باشد، از یک هسته و یک یا چند وابسته تشکیل شدهاست و باید به روشهای زیر، هسته را تشخیص دهیم:
۱- وابستههای پیشین و پسین را بشناسیم.
۲- معمولاً اوّلین واژهای که در گروه اسمی، نقشنمای اضافه (---ِ) میگیرد، هستهی گروه اسمی است.نمونه:آن دو خبرنگارِ پُرکارِ روزنامه
آن: صفت اشارهدو: صفت شمارشیخبرنگار: هستهپُرکار: صفت بیانیروزنامه: مضافٌالیه
به دقت مطالعه شود
سلام،برای شناخت هسته در گروه اسمی، ابتدا لازم است، خودِ گروههای اسمی را در جمله تشخیص دهیم. در هر جمله با توجّه به نقشهای نهاد، مفعول، متمّم و مسند میتوانیم گروههای اسمی را مشخّص کنیم؛ برای نمونه در جملهی زیر، هریک از نقشهای نهاد، مفعول و متمّم، یک گروه اسمی است:
آن دو خبرنگار روزنامه، ماجرای حادثهی دیروز را از مردم این محل پرسیدند.
گروههای اسمی این جمله، عبارتند از:
نهاد: آن دو خبرنگار روزنامهمفعول: ماجرای حادثهی دیروزمتمّم : مردم این محل
بنابراین در جملهی بالا، سه گروه اسمی وجود دارد.
اکنون به جملهی زیر توجّه کنید:
خبرنگارها، ماجرا را از مردم پرسیدند.
در این جمله هم سه گروه اسمی وجود دارد:
نهاد: خبرنگارهامفعول: ماجرامتمم: مردم
بنا بر آنچه گفته شد، نتیجه میگیریم:
۱- برای تعیین گروههای اسمی در جمله، باید کلمه یا گروه کلماتی را که در نقشهای نهادی، مفعولی، متمّمی و مسندی به کار رفتهاند، مشخّص کنیم.
۲- هر گروه اسمی ممکن است از یک یا چند واژه تشکیل شده باشد.
۳- اگر گروه اسمی، تنها یک واژه باشد، همان واژه، هسته است.
۱- وابستههای پیشین و پسین را بشناسیم.
۲- معمولاً اوّلین واژهای که در گروه اسمی، نقشنمای اضافه (---ِ) میگیرد، هستهی گروه اسمی است.نمونه:آن دو خبرنگارِ پُرکارِ روزنامه
آن: صفت اشارهدو: صفت شمارشیخبرنگار: هستهپُرکار: صفت بیانیروزنامه: مضافٌالیه
به دقت مطالعه شود
۱۸:۱۷
تدریس درس ۱۴ ( یاد حسین)
۱۸:۳۷
4_5974080890605667666.mp3
۱۸:۵۷-۱۱.۴۸ مگابایت
۱۸:۴۰
تدریس درس ۱۴ یاد حسین ؛ توسط همکار خوبمون خانم بابایی


۱۸:۴۱
بعد از مطالعه و بررسی درس جدول فرستاده شده را کامل کنید
۱۸:۴۲
تدریس حکایت و صد تست
۱۶:۳۳
۱۸:۱۸
سلام دخترای گلم تدریس حکایت رو گوش کنید و جواب صد تست رو تا هفته آینده سه شنبه در کانال مدبر بذارید
۲:۱۵
عزیزانم تکالیف مربوط به فارسی را در پوشه ای جدا بگذارید ؛ در اولین فرصتی که به شما اعلام خواهد شد از شما تحویل می گیریم موفق باشید
۱۶:۱۹
تدریس درس سیزدهم ادبیات انقلاب تقدیم دانش آموزان نازنینم




۶:۱۳
سلام خاتم جلالی عزیز لطفا فایلی رو که فرستادین تگ کنید
۸:۵۵
۱۵:۲۹
۱۵:۲۹
ممنون عزیز
۱۶:۳۲