عکس پروفایل مرز علمم

مرز علم

۲۱۶عضو
thumnail
اثر دوپلر
انتقال دوپلر به تغییر فرکانس یا طول موج یک موج در رابطه با ناظری که نسبت به منبع موج در حال حرکت است اشاره دارد. این پدیده در زمینه های مختلفی از جمله سنجش از دور ماهواره ای، کیهان شناسی و ... تجربه شده است.
چند مثال از انتقال دوپلری:
تغییر دوپلر در سنجش از راه دور نوری و راداری ماهواره ای:
تجزیه و تحلیل طیفی: ماهواره های مجهز به حسگرهای نوری و یا راداری از شیفت دوپلر برای تجزیه و تحلیل ترکیب مواد مختلف در سطح زمین استفاده می کنند. با اندازه گیری تغییر طول موج نور منعکس شده از سطح، دانشمندان می توانند حضور و غلظت برخی از مواد شیمیایی را تعیین کنند.
اندازه گیری سرعت: تغییر دوپلر به اندازه گیری سرعت اجسام از جمله ابرها، جریان های اقیانوسی یا ویژگی های خشکی کمک می کند. این با تجزیه و تحلیل تغییر در فرکانس موج منعکس شده به دست می آید که به دانشمندان اجازه می دهد اطلاعاتی در مورد سرعت و جهت حرکت به دست آورند.
تغییر دوپلر در کیهان شناسی:
انتقال به سرخ در نجوم: شناخته شده ترین کاربرد تغییر دوپلر در کیهان شناسی، اندازه گیری انتقال به سرخ در نور ساطع شده از کهکشان های دور است. با انبساط جهان، کهکشان ها از یکدیگر دور می شوند و باعث می شوند نور آنها به سمت انتهای قرمز طیف منحرف شود. این انتقال به سرخ در طیف نور به ستاره شناسان کمک می کند تا فاصله و سرعت این کهکشان ها را تعیین کنند.
پس زمینه مایکروویو کیهانی (CMB): تغییر دوپلر نقش مهمی در درک تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی ایفا می کند، که درخشش پس از انفجار بزرگ در نظر گرفته می شود. نوسانات کوچک در دما و فرکانس این تابش با استفاده از تغییر دوپلر برای به دست آوردن بینشی در مورد شرایط جهان اولیه تجزیه و تحلیل شده است.https://ble.ir/aero_ai

۱۷:۱۰

thumnail
ناسا ، لبخند خورشید را برای اولین بار ثبت کرد
چیزی که مشاهده می‌کنید، حفره‌های تاجی خورشید هستند (همان لکه‌های سیاه)؛ جایی که شعله‌ها و بادهای خورشیدی با شدت به درون فضا فوران می‌کنند. این عکس هم درست به موقع ثبت شد. در میان فعل و انفعالات دیوانه‌وار خورشید، آن دو حفره تاجی دقیقا شکل دو چشم را به خود گرفتند و سومی هم لبخند بر لب خورشید نشاند.این پدیده روانشناختی، پاریدولیا نام دارد؛ یعنی دیدن علایم و الگوهای رندوم، به صورت اشکال معنادار. نمونه دیگر این پدیده، دیدن ابرها به شکل سر و صورت انسان یا حیوانات است.https://ble.ir/aero_ai

۸:۲۳

thumnail
مقایسه بین مراحل مصرف سوخت موشک های مختلف ما نمی‌توانیم برای پرتاب محموله، موشک ها را با یک طبقه سوخت طراحی کنیم آیا می‌توانید دلیل های آن را مشخص کنید؟https://ble.ir/aero_ai

۸:۲۷

thumnail
عجیب‌ترین تصادف هوایی جهان
برخورد یک فروند P-63 با دم عمودی بمب‌افکن B-17 نیروی هوایی ایالات متحده در جریان نمایشگاه هوایی دالاس امریکاhttps://ble.ir/aero_ai

۸:۲۸

thumnail
افزایش سرعت با کاهش ضریب درگ
https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۲

thumnail
اندازه زمین در مقایسه با TON 618 سنگین ترین سیاهچاله کلان جرمی است که تا به امروز شناخته شده است. جرم آن 66 میلیارد جرم خورشیدی تخمین زده شده است !https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۳

thumnail
سازمان تحقیقات فضایی هند یکی از طولانی ترین ماموریت های خود را آغاز کرد و به طور موفقیت آمیز ۹ ماهواره از جمله ماهواره رصد زمین EOS-۰۶ را در مدار زمین قرار داد.  به نقل از روزنامه هندو، این عملیات با کمک ابزار پرتاب PSLV-C۵۴ انجام شده است.
این پرتاب به طور دقیق در ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه صبح دیروز به وقت هندوستان از مقر فضایی ساتیش داوان انجام شد. ۸ نانو ماهواره و ماهواره EOS-۶ سومین نسل از مجموعه ماهواره‌های Oceansat در این مأموریت به فضا پرتاب شدند.
EOS-۶ برای رصد داده‌های رنگ اقیانوس، دمای سطح آب و وکتور باد به فضا ارسال شده است. این داده‌ها در حوزه آب وهواشناسی و اقیانوس شناسی به کار می‌رود.https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۴

thumnail
نقل از اینترستینگ انجینرینگ، اخبار زیادی درباره شگفتی های فناوری چاپ سه بعدی، کارآمدی، صرفه جویی در هزینه ها و قدرت آن منتشر شده، اما بیشتر اوقات در خانه ها و هواپیماها به کار می رود.
در همین راستا نشریه گلوبال تایمز در گزارشی خبر داده چین از این فناوری برای ساخت هواپیماهای جنگی استفاده می کند.
لی شیائودان یکی از اعضای جوانان کماندوی لو یانگ در موسسه تحقیقات صنایع دستی شرکت هواپیماسازی شن یانگ در این باره به CCTV چین می گوید: ما فناوری های چاپ سه بعدی در هواپیما را در مقیاس وسیع در سطح مهندسی به کار گرفته ایم و در این زمینه در جهان پیشرو هستیم.
یکی از دلایل این امر تقاضای روزافزون برای هواپیماها است که سبب شده تولید آنها به شیوه سنتی در سال ۲۰۱۳ میلادی به سقف بی سابقه ای برسد.
فناوری های چاپ سه بعدی تازه و پیشرفته اکنون تولید هواپیماهای جدید با قدرت ساختاری بالا، مدت زمان سرویس طولانی، هزینه اندک تولید و فرایند سریع تولید را ممکن می کنند.
روش های سنتی تولید موانع بسیاری دارند از جمله استفاده از پرچ یا جوش دادن برای اتصال قطعات به یکدیگر. اما با کمک فناوری سه بعدی یک قطعه یکپارچه ساخته می شود و ساختار حاصل از قدرت بیشتر و عمر طولانی تری بهره می برد.
علاوه بر آن در فرایند پرینت سه بعدی هیچ ماده ای به هدر نمی رود و قطعات سبک تر تولید می شوند. به این ترتیب هواپیما می تواند مسافت طولانی تری را طی کند و عملکرد بهتری نیز داشته باشد. علاوه برآن فرایند سه بعدی بسیار سریع است و در نتیجه پشتیبانی لجستیکی ساده تر و ارزانتر خواهد بود.https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۴

thumnail
undefined شبیه‌سازی جریان شبکه بولتزمن
روش‌های Lattice Boltzmann، نوعی از روش‌های CFD براساس نظریه انرژی جنبشی گازها است که توسط برادر بولتزمن ایجاد شد. به جای حل معادلات ناویر-استوکس، LBM چگالی سیال را با ذرات خیالی مدل می کند که فرآیندهای انتشار و برخورد متوالی را روی یک شبکه مجازی انجام می‌دهند.
تکنیک LBM مزایای متعددی نسبت به سایر روش‌های مرسوم CFD، به خصوص در برخورد با مرزهای پیچیده و محیط متخلخل در ابعاد میکروسکوپیک دارد. شبیه‌سازی جریان چندفازی همیشه یک چالش برای CFD هست که در روش شبکه بولتزمن براحتی قابل تحلیل است. بنابراین می‌توان از طریق کارایی این روش ضمن کاهش هزینه محاسباتی، صحت و دقت برخی از مسائل پیچیده را بهبود بخشید. به عنوان مثال، می‌توان از آن در مسائل Aeroacoustic یا برای جریان‌های پیچیده همراه با انتقال حرارت و واکنش‌های شیمیایی استفاده کرد.
در ویدئو بالا چند شبیه‌سازی حول مربع، دایره و ایرفویل را با متد شبکه بولتزمن را ملاحظه می‌کنید.https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۵

thumnail
undefined تاثیر توربولانس(Turbulence) بر قسمت بال هواپیمای بوئینگ 747 سری هشتصد شرکت هواپیمایی لوفتهانزای آلمانپی نوشت: توربولانس یا تلاطم جریان هوا یا به اصطلاح عامیانه، چاله های هوایی، به دلایل مختلفی میتواند رخ دهد اما مهمترین دلیل آن، وجود تفاوت دما بین دو لایه هوای سرد و گرم میباشد. زمانی که هواپیما در مسیر خود، بین این دو لایه حرکت می کند، این اختلافات دمایی، باعث ایجاد تکانهایی برای بدنه هواپیما می شوند. گاهی این تکانها، شدید میباشد که باعث ترس و اضطراب مسافران آن پرواز شده و در مواردی حتی منجر به آسیب آنها نیز گردیده است. توربولانس جز جدایی ناپذیر یک پرواز میباشد و ممکن است در طول پرواز با آن مواجه شویم. سازه هواپیماها و به خصوص هواپیماهای جدید به گونه ای طراحی شده است که بیشترین مقاومت را در مقابل این پدیده داشته باشند. مسافرانی ‌که در یک هواپیمای بزرگ قرار دارند، تکانهای ناشی از توربولانس کمتری را نسبت به مسافرین یک هواپیمای کوچک احساس میکنند.https://ble.ir/aero_ai

۸:۳۶

thumnail
لحظه سقوط كردن ماهواره بر Antareshttps://ble.ir/aero_ai

۸:۳۸

thumnail
ازمايش جالبه رفت برگشت يك ماهواره برhttps://ble.ir/aero_ai

۸:۴۴

thumnail
undefined شبیه‌سازی جریان شبکه بولتزمن
روش‌های Lattice Boltzmann، نوعی از روش‌های CFD براساس نظریه انرژی جنبشی گازها است که توسط برادر بولتزمن ایجاد شد. به جای حل معادلات ناویر-استوکس، LBM چگالی سیال را با ذرات خیالی مدل می کند که فرآیندهای انتشار و برخورد متوالی را روی یک شبکه مجازی انجام می‌دهند.
تکنیک LBM مزایای متعددی نسبت به سایر روش‌های مرسوم CFD، به خصوص در برخورد با مرزهای پیچیده و محیط متخلخل در ابعاد میکروسکوپیک دارد. شبیه‌سازی جریان چندفازی همیشه یک چالش برای CFD هست که در روش شبکه بولتزمن براحتی قابل تحلیل است. بنابراین می‌توان از طریق کارایی این روش ضمن کاهش هزینه محاسباتی، صحت و دقت برخی از مسائل پیچیده را بهبود بخشید. به عنوان مثال، می‌توان از آن در مسائل Aeroacoustic یا برای جریان‌های پیچیده همراه با انتقال حرارت و واکنش‌های شیمیایی استفاده کرد.
در ویدئو بالا چند شبیه‌سازی حول مربع، دایره و ایرفویل را با متد شبکه بولتزمن را ملاحظه می‌کنید.https://ble.ir/aero_ai

۸:۴۵

thumnail
طرز کار موتور جت هواپیما https://ble.ir/aero_ai

۸:۴۷

thumnail
undefined شبیه‌سازی جریان حول ايرفويل NACA0012 و رفتار آئروديناميكى هنگام گذر از فراصوت به زيرصوت در نرم‌افزار OpenFOAMhttps://ble.ir/aero_ai

۹:۰۶