بسم الله الرحمن الرحیم ۴ صفر ۱۴۴۰
مکتب اسلام بیشتر به جنبه ماورایی نظر دارد، امّا اروپا جنبه صنعتی دارد. علوم انسانی و طبیعی، آنها جنبه صنعتی دارند. امّا علوم ما جنبه ماورایی دارند، هر چیزی که آنها دارند شما هم دارید امّا شما عالم ماورایی دارید که آنها ندارند، شما قدرت چیزهایی که دارید را فراموش میکنید.
از ظواهر بزنید، تلاش کنید پیش خداوند مقام کسب کنید. مقام بسیار زیباست در قرآن آمده است که:(مومن بهشت میخرد) بهشت غرفه غرفه هست، هر کس نمیتواند وارد غرفه حضرت زهرا (س) شود. مومنی که در دنیا اخلاص بیشتری داشته باشد میتواند به غرفه حضرت زهرا (س) برود.
قرآن میفرماید:(بعضی ها بیماری اخلاق دارند).خانم ها، پیش اینها که بیماری اخلاق دارند صدایتان را نازک نکنید.و قرآن میفرماید:(ای پسران و دختران این فرهیختگان علمی علمشان پول خرد است).پول خرد یعنی زود تمام میشود، جیبتان را برای آن طرف پر کنید.
در جامعه ما بعضی خانواده ها قارونی فکر میکنند امّا میخواهند اسلامی زندگی کنند، مگر میشود؟بعضی میخواهند شمال بروند و تفریح کنند، لذت ببرند و اسلامی هم زندگی کنند؟؟ برای زندگی اسلامی باید اسلامی هم فکر کرد، قرآنی فکر کنید تا قرآنی زندگی کنید.
قرآن کریم میفرماید:(شماها چه ایمان بیاورید چه نیاورید برای من فرقی نمیکنید، چون من یکسری افرادی دارم که شیفتگان سخنان من هستند):

جوری شیفته هستند که از شوق اینکه سخنان من را میشنوند صورتشان را به خاک میگذارند و میگویند: سبحان ربی العلی و بحمده.

شیفتگان در سخن خداوند به مقام تنزیل میرسند که در عرفان مقام بالایی دارد.

گریه و خشوع دارند؛ هم در سوره مبارکه اعراف و هم در سوره مبارکه توبه آمده است که:وقتی آیات خداوند خوانده میشود، چشمانشان پر از اشک میشوند.

توقف ندارند و به سمت قله حرکت میکنند؛ کسی که در معنویت قرار میگیرد متوقف نمیشود.
قرآن میفرماید:(گناه میکنند، روزی میدهم روزی میدهم تا یک جایی خفه اش میکنم).قرآن بهترین عرفان است. هیچ کس تا به حال با شخص نامحرمی به عرفان نرسیده است چون نفر سوم شیطان است.قرآن بهترین معرفت است.
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۵:۰۷
مراسم شبهای قدر آیت الله احدی
قرائت جوشن کبیر ساعت ۲۳
قرآن به سر ساعت ۱ بامداد
مکان: خ شهید رجایی شمال تقاطع آزادگان کوچه شهید خلفی مسجدالزهراءhttps://goo.gl/maps/MsxanMNToU52
@ahadi_ir
مکان: خ شهید رجایی شمال تقاطع آزادگان کوچه شهید خلفی مسجدالزهراءhttps://goo.gl/maps/MsxanMNToU52
@ahadi_ir
۰:۰۵
توجه توجهفقط مراسم شب ۲۱ رمضان آیت الله احدی در مسجد الزهرا برگزار نمیشود در امامزاده سیدجعفر پیشوا برگزار میگردد
@ahadi_ir
@ahadi_ir
۱۷:۲۶
بسم الله الرحمن الرحیم شب اول ماه رمضان ٩٨
در مباحث آسیب های اجتماعی نمیشود نام برد قداست جلسه بهم میخورد. بطور کلی ادب قرآن، فقها و ائمه(ع) در اینست که از آسیب های اجتماعی نام نمیبرند. شما در قرآن اسم هیچکدام از خصوصیات زن و مرد نیست، چون ادب قرآن نمیگذارد که هتاکی شود. مثلاً ما در قرآن اصلا زوجه نداریم، هر چه داریم زوج است، و منظور از زوج هر دو است.
لذا همه تلاشم در این شبها اینست که این مباحث را به گونه ای دیگر عرض کنم، مثلاً یکی از چیزهایی که اولین بحث ماست لذت ناپاک است. و همین لذت ناپاک دریایی از آسیب های اجتماعی است. روانشناسی غرب بی ادبی را به بشر آموخت، ولی روانشناسی اسلامی کرامت را به بشر آموخت.روح کرامت را در جوانان افکند.
در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که:بسیاری از لذت های ناپاک و پست، آدمی را از سنت ها و روش ها و سیره های متعالی باز میدارد.
اتفاقاً در مورد این حدیث دو آیه هم داریم که میشود به عنوان مدرک این حدیث آورد:
در سوره مبارکه مومنون آیات ۵ و ٧ آمده است که:
وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ. و آنان که دامن خود را حفظ میکنند.(۵)
فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.پس کسانى که راه دیگرى جز آنچه مقرّر شد طلب کنند، آنان از مرز الهى گذشته اند.(٧)
کسانی که به نفس خود ظلم میکنند یعنی عملاً دارند به خداوند هم ظلم میکنند.
از امام صادق (ع) سوال کردند چرا استمناء حرام است؟فرمودند: گناه بزرگی است خداوند در قرآن نهی کرده است، و کسی که این عمل را انجام میدهد مثل کسی است که با خودش ازدواج میکند. و اگر من بدانم که شخصی چنین کاری را انجام داده است با او سر یک سفره نمینشینم.
در قرآن سوره مبارکه مومنون آیه داریم که:
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.چنین نیست، بلکه ظلمت ظلم و بد کاریهاشان بر دلهای تیره آنها غلبه کرده است (که قرآن را انکار میکنند).
این آیه را مرحوم علامه طباطبایی استنباط کردند و روایت نداریم، فرمودند آنهایی که لذت های ناپاک دارند با اینها رفیق نشوید، اینها دلهایشان زنگ زده است، به خاطر کار حرامی که انجام میدهند.ایشان فرمودند در این آیه سه نکته وجود دارد:

اشاره به این دارد که اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهد.

این نقش و صورت مانع آن میشود که حق و حقیقت را درک کند.

نفس آدمی از وقتی که متولد میشود اگر همینگونه بماند و آثاری و نقشه ای در نفس آدمی ایجاد نشود قطعاً این نفس باصفا و پاک میماند و در همین دنیا به ملاقات خداوند میرود.
این گناه است که باعث میشود انسان از دیدار خداوند در همین دنیا غافل شود.
اسلام چشم چرانی را نهی کرد. از امام صادق در اینباره سوال کردند، ایشان جواب دادند:به صورت زن نامحرم که نگاه کنید و چشم چرانی میکنید، درخت شهوت در دل شما به وجود میآید و قلب شما مزرعه ی شهوت میشود، و این باعث فتنه میشود.
امام علی (ع) فرمودند:کسانی که به بهشت علاقه دارند، خواهش های نفسانی و شهوات را فراموش میکنند و از آنها چشم میپوشند.
از امام باقر (ع) نقل شده است که شخصی محضر ایشان رسید و گفت من اعمال عبادی مثل نماز و روزه زیاد ندارم ولی حلال میخورم و شهوت ناپاک را به هیچوجه اجازه نمیدهم در زندگی ام وارد شود، امام (ع) فرمود دو کار میکنید که اعظم از هر عبادت است. در کافی نقل شده هست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:اگر کسی به زنی عاشق شد و منتها آن عشق را در دل نگه داشت، کتمان کرد و پاک ماند و از دنیا رفت، خداوند به خاطر اینکه این عشق را پنهان نگه داشت سایر گناهانش را نیز میبخشد.
دوستان عزیز من به این روایات ائمه (ع) عمل کنید. کسی که میخواهد به بهشت برود اجازه نمیدهد که سرگرم این ناپاکی ها شود.
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
در سوره مبارکه مومنون آیات ۵ و ٧ آمده است که:
وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ. و آنان که دامن خود را حفظ میکنند.(۵)
فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.پس کسانى که راه دیگرى جز آنچه مقرّر شد طلب کنند، آنان از مرز الهى گذشته اند.(٧)
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.چنین نیست، بلکه ظلمت ظلم و بد کاریهاشان بر دلهای تیره آنها غلبه کرده است (که قرآن را انکار میکنند).
این آیه را مرحوم علامه طباطبایی استنباط کردند و روایت نداریم، فرمودند آنهایی که لذت های ناپاک دارند با اینها رفیق نشوید، اینها دلهایشان زنگ زده است، به خاطر کار حرامی که انجام میدهند.ایشان فرمودند در این آیه سه نکته وجود دارد:
از امام باقر (ع) نقل شده است که شخصی محضر ایشان رسید و گفت من اعمال عبادی مثل نماز و روزه زیاد ندارم ولی حلال میخورم و شهوت ناپاک را به هیچوجه اجازه نمیدهم در زندگی ام وارد شود، امام (ع) فرمود دو کار میکنید که اعظم از هر عبادت است. در کافی نقل شده هست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:اگر کسی به زنی عاشق شد و منتها آن عشق را در دل نگه داشت، کتمان کرد و پاک ماند و از دنیا رفت، خداوند به خاطر اینکه این عشق را پنهان نگه داشت سایر گناهانش را نیز میبخشد.
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۰
بسم الله الرحمن الرحیمشب دوم ماه رمضان ٩٨
یکی از ضررها وآسیبهای اجتماعی در فرهنگ قرآن و فقاهت مسمومیت روح و جان است.این را ما معتقدیم؛ فقها معتقدند.ما میگوییم اگر شهوت آزاد باشد؛ اگر نگاه به بدن آزاد باشد؛ چشم چرانی مجاز باشد؛ ارتباط محرم و نامحرم مانعی نداشته باشد؛ روح و جان بشر مسموم میشود.
برای رفع مسمومیت، تا الان فکری نشده است؛ این فرهنگ ما نیست این جهان بینی ماست؛ با فرهنگ فرق میکند.یعنی این برخواسته از خداست؛ بیان خداست؛ بیان پیغمبر (ص) است؛ بیان اهل بیت (ع) است.
شما میبینید که دعاهای ماه رمضان اول با یارب شروع میشود:رب شهر رمضان: یعنی همین ماه رمضان مالک دارد.ما میگوییم این جهان صاحب دارد؛ اگر حرف صاحب را گوش ندهیم گرفتار مسایلی میشویم.
از اینجا میتوان فهمید که اعتقاد ما فرق میکند. ما معتقدیم روح و جان مسموم میشود؛ اصلاً بحث ما در عرفان نیست و کاری به این بحث نداریم ما بحثمان روانشناسی و جهان بینی است و سخن ما در این محور است.
لذا من اینجا ۵ مرحله را وارد میشوم:

کسانیکه روح و جانشان مسموم شده همیشه در لبه پرتگاه هستند. نه مقاومت میفهمند نه ایثار و نه شجاعت میفهمند.
در سوره مبارکه توبه آیه ١٠٩ داریم که:أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين.
آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند.

درخت شما، درخت فاسدی میشود (نسل فاسد). در سوره مبارکه ابراهیم آیه ٢۶ داریم که:وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار. و مَثَل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدیس که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالای زمین افتد و زود خشک شود و هیچ ثبات و بقایی نخواهد یافت.
شهوت، جنون و مسمومیت میآورد که الان متوجه آن نیستید، چون غرق در مسمومیت اید امّا یک مقدار که بگذرد متوجه خواهید شد.
اگر روح و جان مسموم شود دو خطر در پی دارد:

اینست که لبه پرتگاه هستید.

اینست که نسل خبیثی به جا میگذارید.
کسی که روزه نگیرد مقاومت نمیفهمد؛ روزه به انسان درس مقاومت میدهد؛ گرسنگی درس مقاومت میدهد.

کسانیکه روح و جانشان مسموم شده از دیدگاه قرآن علف هرزه هستند.
در سوره مبارکه زخرف آیه ۴١ آمده است که:فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.پس اگر ما تو را به جوار خود بریم بعد از تو سخت از آنها انتقام میکشیم.

خداوند فرموده است که چون شما موسس معصیت هستید و بنیاد معصیت و گناه را بنیاد کردید، از شما انتقام میگیرم.
خداوند فرمودند: فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
علامه حسن زاده آملی در ذیل این آیه یک مثال قشنگی میزنند و میفرماید:کسانیکه بندگی خداوند را میکنند؛ کسانی هستند که موسس زندگی سالم اند.نگاه به تنه درخت کنید؛ این تنه درخت قوز قوز دارد؛ نجار این قوزها وگره ها را برمیدارد و صاف میکند و بعد از اینکه چوب را صاف کرد آن را میبرد.خداوند میفرماید: کسانیکه دنبال زندگی سالم الهی اند؛ من برایشان نجار میشوم و اگر در زندگیشان گره ای برای فرزندشان یا خودشان ایجاد شود برمیدارم و صاف میکنم.
امام صادق (ع) فرمودند:هر عبادتی که بر پایه تقوا نباشد گرد و غبار است.
از اميرالمؤمنين علی (ع) از علم سؤال شد، فرمودند، چهار كلمه است:أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ، وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ فیها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها.خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندید، عبادت کنید. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را دارید، معصیت کنید. برای دنیایت به اندازه ای که در آن عمر دارید، کار کنید و برای آخرتت به اندازهای که در آن باقی میمانید، عمل کنید.
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند.
_پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۱
بسم الله الرحمن الرحیمشب سوم ماه رمضان ٩٨
بنده یکی از نگاه هایم به جامعه خودمان را در بخش آسیبهای اجتماعی عرض کردم، با فرهنگ دانشگاه کاملاً نگاهم متفاوت است.دو نگاه عرض کردم؛ این همه گوش کردند و نظر دادند، امشب نگاه سومم کاملاً با تلویزیون متفاوت است؛ یعنی من اصلاً این حرفهای روانشناسی که در صدا و سیما مطرح میکنند را قبول ندارم.
نگاه سوم من اصرار بر گناه است. آنچه که تهران و ایران را دارد از بین میبرد و جوان را نابود میکند اصرار بر معصیت است، نه اینکه مثلاً پول ندارد؛ شغل ندارد؛ نه اینها نیست.یکبار معصیت کرد دستش را نگرفتید؛ پنج بار معصیت کرد دستش را نگرفتید و دیگر مُصِر بر گناه شد و کسی که مُصِر بر گناه شود دیگر نمیتوان دستش را گرفت.میلیاردها تومان هم پول بدهید و ده تا مداح هم برایش ببرید؛ نمیتوانید خطرناک است.الان اصرار بر گناه خانه ها را گرفته است؛ دانشگاه را گرفته است و ما را گرفته است.
شما ببینید بعضی از مهندسین عالی مقام پولهای کلانی میگیرند امّا نمیتوانند یک شب را بدون گناه بخوابند؛ یک روز بدون معصیت بخوابند.فقر اینجوری درست نمیکند؛ فقر مگر اینجوری درست میکند؛ اشتباه میکنید.
آن چیزی که در روایات ما هست گوش کنید و به این روایات عمل کنید؛ اینقدر حرفهای غربی را اینجا نیاورید اصلاً این حرفها اینجا جایی ندارد؛حرفهای غربی منسوخ است.درتلویزیون نگویید فقر است و فلان... ؛ نه اینجوری نیست.
پیغمبر (ص) فرمودند: وای بر آنان که اصرار بر معصیت دارند.وای یعنی چه: یعنی دیگر نمیشود دستش را گرفت.
میدانند معصیت است؛ امّا اصرار بر انجامش دارند.خب این خیلی بد است؛ اصرار بر گناه است که بشر را نابود کرد. چون کاملاً اصرار بر گناه تعبد را از انسان میگیرد.عبودیت و بندگی را از انسان سلب میکند.ما نگاهمان این است؛ نگاه فقهاء این است.
چند تا از روایات ناب برایتان بخوانم، ببینید چه قدر عجیب است.
امام باقر (ع) فرمودند:الاصرار ان یذنب الذنب فلا یستغفر الله و لا یحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار. اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این اصرار بر گناه است.
الان بخشی از بچه ها مصداق این حدیث هستند؛ خانواده ها آلوده شدند یعنی اصلاً اعتقاد به توبه ندارند و میگویند مگر من چکار کرده ام که بخواهم توبه کنم. میگویم چکار کردید یعنی چه؟ خیانت به زن مردم کردید؛ بعد میگوید او خودش خواست من هم رفتم.
یا در روایات دیگر داریم:قد احرقت الشّهوات عقله و اماتت قلبه و اولهت علیها نفسه: تمایلات نفسانى و شهوات، خرمن عقل وى را آتش زده اند و دلش را كشته اند و او را واله و شیفته نفس خود كرده اند.
کسانیکه که اصرار بر گناه دارند را اگر میخواهید بشناسید چه کسانی هستند؛ آنها کسانی هستند که قهقهه میزنند.دختر مردم را فریب داده است؛ پسر مردم را فریب داده است؛ جمعی را در استخرهای شنا برده است و بعد هم قهقهه میزند.
خداوند فرمودند من هیچ وقت او را نمیبخشم، و این قهقهه او را تبدیل به گریه و اشک میکنم.
اصرار بر گناه دو قسم است:

اصرار حکمیاصرار حکمی عزم بر گناه است.
بچه ها ما خیلی درگیر هستیم، یک دختر خانم که میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک صحنه مستهجن میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک نشستهای منزلی پیش میآید از شهوت جنسی افراد تحریک میشویم، یا از زن افراد تحریک میشویم و عزم ایجاد میشود.کاری انجام نمیدهیم، امّا این عزم های پی در پی و مرتب اصرار بر گناه را در پی دارد؛ لذا دعایش بالا نمیرود؛ چشم باطن پیدا نمیکند؛ چشم برزخی پیدا نمیکند برای همین است چون عزم های پی در پی دارد.

اصرار فعلیهمان انجام دائمی یک گناه است.
این را الحمدالله ما نداریم.ممکن است یک خطایی کنیم ولی اصرار نداریم و دوباره انجامش نمیدهیم.
امام صادق (ع) فرمودند:دوستان ما، اهل بیت (ع) حتی نیت گناه از ذهنشان هم عبور نمیکند.یعنی هیچ وقت تصمیم بر گناه و عزم بر گناه نمیگیرند.
بعضی از دوستان ما گناه عملی انجام نمیدهند، امّا نیت عملی گرفتارشان کرده و تصویر گناه در ذهنشان است.و همینطور که در آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء آمده است که:رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِی نُفُوسِکُمْ ۚ إِنْ تَکُونُوا صَالِحِینَ فَإِنَّهُ کَانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُورًا. خدایتان به آنچه در دلهای شماست داناتر است، اگر همانا در دل اندیشه صلاح دارید خدا هر که را با نیت پاک به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید.
خداوند به پیغمبر (ص) فرمودند:آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء را به جوانان یاد بدهید تا هر زمان خواستند گناه کنند این آیه یادشان بیفتد.خداوند از درون تو، به تو عالم تر و آگاه تر است، اگر گناه نکنید خداوند آغوشش باز است تو را میگیرد و بالا میبرد.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
امام باقر (ع) فرمودند:الاصرار ان یذنب الذنب فلا یستغفر الله و لا یحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار. اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این اصرار بر گناه است.
بچه ها ما خیلی درگیر هستیم، یک دختر خانم که میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک صحنه مستهجن میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک نشستهای منزلی پیش میآید از شهوت جنسی افراد تحریک میشویم، یا از زن افراد تحریک میشویم و عزم ایجاد میشود.کاری انجام نمیدهیم، امّا این عزم های پی در پی و مرتب اصرار بر گناه را در پی دارد؛ لذا دعایش بالا نمیرود؛ چشم باطن پیدا نمیکند؛ چشم برزخی پیدا نمیکند برای همین است چون عزم های پی در پی دارد.
این را الحمدالله ما نداریم.ممکن است یک خطایی کنیم ولی اصرار نداریم و دوباره انجامش نمیدهیم.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۱
بسم الله الرحمن الرحیم شب چهارم رمضان ٩٨
یکی از مباحثی که برای فقهای گرانقدر ما خیلی توجه دارد سیر انسان کامل است. بلاخره انسان کامل سیرش تا چه اندازه است، باور کنید طبق نظرات فقها سیر انسان کامل نامتناهی است و محدود نیست، اگر این سیر را محدود کنید خودتان ضرر کرده اید، چون به نتیجه نمیرسید.
تفاوت انسان کامل با فرشتگان در اینست که:

فرشتگان مظهر صفات تنزیهی خداوند هستند. امّا انسان کامل هم مظهر صفات تنزیهی و هم مظهر صفات تشبیهی خداوند هستند.
مثلاً فرشتگان گفته اند
(وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ). امّا ائمه (ع) میگویند
(فسبحت الملائكة بتسبیحنا).
اول ما گفتیم سبحان الله بعد فرشتگان از ما یاد گرفتند، پس معلوم میشود قبل از همه ی فرشتگان انسان کامل خداوند را تنزیه کرد.
آیا فرشتگان میتوانند مظهر یا رازق شوند؟ میفرماید نه، امّا انسان کامل میتواند مظهر یا مدبر شود ولی فرشته نمیتواند.بله انسان کامل میتواند تمامی اسماء الحسنی را طی کند، این مقام انسان کامل است. و لذا انسان کامل میتواند شفا دهد. فرشتگان کراماتشان محدود است، ماها اگر از بچگی پاک بمانیم میتوانیم به مظهر شفا برسیم.

فرشتگان به علم لدّنی نمیرسند ولی انسان کامل به علم لدّنی میرسد، برای فرشتگان در مقابل خداوند بینشان حجاب است، ولی برای انسان کامل حتی یک ذره هم حجاب نیست. انسان کامل تمام حجاب های نورانی را میتواند پاره کند.

فرشتگان با واسطه تعلیم میگیرند ولی انسان کامل بدون واسطه تعلیم میگیرد.
پیامبر(ص) فرمودند:فردای قیامت خداوند بندگانی را می آورد که از طرف راست، چپ و مستقیم، نور از وجود و چهره هایشان میدرخشد، اینها به منزله ی انبیاء هستند امّا پیغمبر نیستند، اینها به منزله ی شهداء هستند ولی شهداء نیستند. در این مجلس همه نشسته بودند عمر، ابابکر و....، ابابکر گفت یا رسول الله من هستم، پیغمبر (ص) فرمودند خیر، نفر دوم پرسید منم، دوباره ایشان جواب دادند خیر، و بعد از آن پیغمبر (ص) دست بر سر امام علی (ع) گذاشتند و فرمودند: علی (ع) و شیعیان او هستند که این مقام را دارند، و بعد پیامبر اکرم (ص) دست به دعا برمیدارند که خدایا من را با علی (ع) و شیعیان یکی کنید.
برای اینست که میگویم پاک بمانید تا به این مقام برسید.
یاران امام زمان (عج) نیز در روایت داریم که در شب تاریک مانند نور میدرخشند، و نیاز به چراغ ندارند.
از حضرت فاطمه (س) نقل شده که ایشان در حال گریه بودند که فضه از ایشان میپرسند چرا گریه میکنید جواب میدهند: عجب همسری دارم، با زمین صحبت میکند و زمین نیز با او، بعد میپرسند زمین به ایشان چه میگوید، فرمودند: زمین به ایشان میگوید علی جان هر کسی تو و فاطمه را دوست داشته باشد اجازه نمیدهم در زمین به او خوش نگذرد، و گفت هر کسی بغض فاطمه را داشته باشد در قبر چنان به او فشار میآورم که فریادش بلند شود. و همچنین گفت چگونه شیعیان تو را شکنجه کنم در حالی که یک گوشه ی قبر فاطمه (س) نشسته است و یک گوشه ی قبر شما( علی (ع)) نشسته اید. پس معلوم است که ما را دفن که کنند هر دو بزرگوار میآیند.
عزیزان من سعی کنید پاک بمانید و پاک هم زندگی کنید. تا ان شاالله برسید به آن مقامی که شیعه ی علی (ع) باید برسد.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
مثلاً فرشتگان گفته اند
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۱
بسم الله الرحمن الرحیم شب پنجم ماه رمضان ٩٨
در مورد آسیب های اجتماعی پیامبر اکرم (ص) به کشتی مثال زدند، فرمودند: کشتی را در نظر بگیرید و سرنشینان کشتی به نوعی در به سلامت رسیدن به مقصد سهیم هستند، حالا یکی از این سرنشینان بگوید من فقط در محدوده ی خودم میخواهم با میخ سوراخی در کشتی ایجاد کنم، خب درست است محدوده ی شما هست ولی آب وارد کشتی میشود و همه غرق میشویم. و لذا دلیل امر به معروف و نهی از منکر همین است، به خاطر اینست که فضای جامعه آلوده نشود. و دیگر خیلی از افراد جامعه نمیتوانند از این جامعه لذت ببرند.
ما معتقدیم سومین اصلی که باید در آسیب های اجتماعی با آن مبارزه کرد، بخش تحریم حلال و تحلیل حرام است. و ما متأسفانه در این جامعه درگیر هستیم، یعنی یک چیزهایی در جامعه حلال است که حرامش کنیم و یک چیزهایی حرام است که حلالش کنیم. یکی از بزرگترین آسیب اجتماعی همین است و اتفاقاً سیر تاریخی این آسیب به یهود برمیگردد.
در قرآن کریم هم آیه ٩٣ سوره مبارکه آل عمران اشاره به همین موضوع دارد که:
کُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.
همه خوراکی ها بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعنی حضرت یعقوب] پیش از آنکه تورات نازل شود [به علتی] بر خود حرام کرد؛ [بنابراین آنچه از خوراکی ها در تورات حرام شده به کیفر گناهان بنی اسرائیل است نه آنکه از آیین ابراهیم به جا مانده باشد] بگو: اگر راستگویید [و حقیقت غیر از این است] تورات را [که از نظرها پنهان کرده اید] بیاورید و آن را بخوانید، [و اگر از آوردن تورات و خواندنش خودداری ورزید، اعتراف کنید که به تورات دروغ می بندید.]
دین محصول و فکر بشر نیست، دین وحی از طرف خداوند است.
لذا آنچه که جامعه را نابود کرد، تحلیل حرام و تحریم حلال است. اگر همین روند را پیش رو داشته باشید تا چند سال دیگر در تهران دینی باقی نمیماند.
امام علی (ع) نقل میکردند که زمانی پیغمبر (ص) چنان مضطرب و نگران بودند که این نگرانی روی من هم اثر گذاشت، و پیامبر (ص) فرمودند: در آخر الزمان امت من با اموالشان امتحان میشوند، و نسبت به دینشان مطالبی را میگویند که حتّی در دین وجود ندارد، حرام خدا را با یکسری ایرادات دروغ عوض میکنند، شراب میخوردند و میگویند که حلال است، و مسولین آنها رشوه میگیرند و بعد میگویند این رشوه نبود بلکه هدیه است، اگر حکومتی به این سمت بیاید قطعاً نابود میشود.
امام علی (ع) در خطبه زوّراء آمده است که: زوّراء چیست؟ زوّراء ممکن است ایران باشد، یا کربلا و یا هر جای دیگر باشد، و ایشان فرمودند: فرمودند منطقه ای است که در آنجا بناهای محکم میسازند و بعد ثروتمندان با نگاه به این برج های سر به فلک کشیده کیف میکنند، وحشت بر آن روز باد که حملاتی شروع میشوند و یک قوم کوچک حمله میکنند و اینها را از بین میبرند.البته متن کامل خطبه زیاد است و از آوردن متن کامل خطبه معذوریم، و فقط خلاصه ای از آن آوردیم.
دوستان عزیز من مراقب باشید غفلت ها شما را نگیرد. مراقب باشید گرفتار زوّراء نشوید. سعی کنید هر شب ماه رمضان دعای افتتاح را بخوانید.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
کُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.
همه خوراکی ها بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعنی حضرت یعقوب] پیش از آنکه تورات نازل شود [به علتی] بر خود حرام کرد؛ [بنابراین آنچه از خوراکی ها در تورات حرام شده به کیفر گناهان بنی اسرائیل است نه آنکه از آیین ابراهیم به جا مانده باشد] بگو: اگر راستگویید [و حقیقت غیر از این است] تورات را [که از نظرها پنهان کرده اید] بیاورید و آن را بخوانید، [و اگر از آوردن تورات و خواندنش خودداری ورزید، اعتراف کنید که به تورات دروغ می بندید.]
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۲
بسم الله الرحمن الرحیمشب ششم ماه رمضان ۹۸
یکی از آسیبهای اجتماعی که قرآن روی آن تاکید دارد و اهل بیت (ع) هم دقیقاً روی آن نظاره کردند بحث مکفریت است.کراراً اهل بیت (ع) فرمودند: ما مکفریم؛ حتّی مومنین مکفرند.مکفر از تکفیر به معنای پوشش داده شده است. یعنی ما اگر در عالم جهان کارهای خیری بکنیم؛خدمات ارزنده ای به مردم داشته باشیم، ایثارگری ها؛ فداکاریها همهی اینها جلوی چشم کفار؛ اراذل و اوباش اصلاً نمیاد، امّا اگر یکی از کفار کاری انجام بدهد؛ آنچنان بزرگ نمایی میکنند که انگار چه کار باارزشی انجام داده است.
این مطلب مربوط به صدر اسلام بود ولی الان ظهورش کاملاً احساس میشود. لذا شما جوانهای مومن؛ انسانهای فعال هر اندازه برای کفار؛ اراذل و اوباش؛ سلطنت طلبها خدمت رسانی کنید اصلاً به چشم نمیآید؛ میگویند اصلاً شما کاری نکردید.
در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۵ آمده است که:وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوْهُ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِين.و هر كار نيكى انجام دهند هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] تقواپيشگان داناست.
مکفر به کسی میگویند که کارهای خوبش نادیده گرفته شود. انبیاء (ع) و امامان ما مکفرند، چون از اینها حق شناسی نشد.اتفاقاً همهی آنها مورد ناسپاسی قرار گرفتند. حتّی در روایات داریم که مومنین مکفرند؛ یعنی قدرشناسی نمیشود.متأسفانه از تلاشهای مومن؛ از فعالیتهای مومن ناسپاسی میشود.
امام صادق (ع) فرمودند:ان المومن مکفر وذلک أن معروفه یصعد الی الله تعالی فلا ینتشر فی الناس، والکافر مشهور وذلک أن معروفه للناس ینتشر فی الناس و لا یصعد الی السماء.همانا مومن ناسپاسی میشود، زیرا خوبی او به درگاه خدای متعال و در میان مردم شایع نمی شود، امّا خوبیهای کافر شایع میشود چون برای مردم است و به درگاه الهی بالا نمیرود.از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود؛ برعکس کافر یک کاری کند همه میفهمند؛ دلیلش اینست که کافر به خاطر کفرش نسبت به بالا حجاب دارد، امّا نسبت به مردم که حجاب ندارد؛ هر کاری که میکند مورد توجه واقع میشود.خانواده ها و جوانها متوجه نیستند که مومنین به درد شما میخورند؛ رقاص ها به درد شما نمیخورند ولی کار مومن و فداکاریهایش دیده نمیشود.
علتش این است که پیامبر (ص) میفرمایند: مومن دنبال قصد قربت است؛ مومن دنبال این است که عملش پیش خداوند مقرب شود و لذا حق دارد حرفهای مومن؛ کارهای مومن؛ عمل مومن دیده نشود.
پیامبر (ص) فرمودند: یدالله عزوجل فوق رئوس المکفرین ترفرف بالرحمه.دست خدای متعال بالای سر کسانی است که از آنها ناسپاسی میشود و رحمت خود را بر سر آنها میگستراند.دست خدا روی سر شماست و شما را در آغوش رحمت خود میگیرد، امّا آنها را عذاب میکند هم در دنیا و هم در آخرت؛ لذا اگر خدماتی کردید و به چشم نیامد، و برعکس دشنامتان میدهند خدا شما را قطعاً در رحمت خویش پوشش میدهد و آنها را در عذاب خود وارد میکند.
لذا دلگرم شدیم دلگرم از این جهت که ما بدنبال تعریف خداییم نه به دنبال تعریف مردم، ما بدنبال گستردگی رحمت الهی هستیم نه رحمتی که از جانب این و آن میآید.خب این بحث ها لازم است؛ اساتید دانشگاه ها از ما یاد بگیرید و بروند سر کلاس بگویند و تفکر جوان را عوض کنند. خودتان هم که تحصیل نمی کنید بعد تفکر جوان در هاله ای از ابهام میماند.
ادامه دارد........
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
ادامه دارد........
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۲
بسم الله الرحمن الرحیم شب ششم ماه رمضان ۹۸
ادامه صوتی...
وقتی هلاکوخان به بغداد حمله کرد تنها سه شهر را نتوانست قتل عام کند:

کربلا

نجف

کاظمین
آن هم به درایت سه عالم بزرگوار که دیشب گفتم و اسمشان را بردم.
تفاوت بین سرعت و عجله در چیست؟ سرعت وصف حرکت است، امّا عجله وصف متحرک است. این را به ما یاد دادند؛ هم در فلسفه؛ هم در عرفان و هم در تفسیر خیلی هم بدرد ما خورد و فکر میکنم که به درد جامعه علمی امروز هم بخورد.
مثلاً اتومبیل سرعت میگیرد؛ سرعت اتومبیل روی حرکتش است یعنی حرکتش را بالا که میبرید دنده چهار؛ دنده سه و دنده دو میگذارید و همینطور حرکت پایین میآید. لذا میگویند سرعت وصف حرکت است.ولی یک شخصی زود عصبانی میشود یا یک خانواده ای زود بهم میپرند یا در یک سانحه زود خشمگین میشوند، اینها را میگویند عجله میکنند.این جامعه عجول است؛ این خانواده عجول است؛ شتاب زده است؛ زود تصمیم میگیرد؛ خود این خانواده شتاب زده است؛ اخلاق شتاب زدگی دارد؛ لذا میگویند که وصف متحرک است.
در قرآن دو نوع حرکت داریم:

حرکت ستودنی است.
در آیه ۱۳۳ سوره مبارکه آل عمران آمده است که:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ.
و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد.

حرکت زشت است.
یک جا هم سرعت به سمت تجاوز حقوق مردم است؛ گناه است؛ اینجا مذمت است.
در آیه ۶۲ سوره مبارکه مائده آمده است که:
وَ تَرى كَثيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.
بسيارى از آنان را مىبينى كه در گناه و تعدّى، و خوردن مال حرام، شتاب مىكنند. چه بد و ناپسند است كارى كه انجام مىدادند.
قرآن در بحث سرعت به مغفرت کثیراً نمیآورد امّا در بحث سرعت به گناه و سرعت به معصیت کثیراً میآورد.بسیاری از مردم به سمت گناه؛ به سمت معصیت بسیار شتاب میگیرند، امّا در خواندن نماز شب؛سرعت در مغفرت؛ سرعت در احیای شب و سرعت به پاکی بسیار کم و ناچیز است.
لذا در دعای کمیل داریم:
أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْك وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك.بعضیها در این جامعه خیلی کم هستند؛ نسبت به خدا نزدیک شدند و بعضیها اخص شدند.چون در متن صراط نیستند به سمت عدوان سرعت میگیرند، امّا اگر در متن صراط باشند به سمت مغفرت سرعت میگیرند.
سرعت به سمت مغفرت برای اینست که در متن صراط است و متن صراط هم آسان نیست؛برای هر کسی نیست که در متن صراط واقع شود.
علامه حسن زاده آملی میفرمایند:اینها نسبت به رذائل بینا؛ شنوا و زیرک هستند، ولی نسبت به حقیقت و معنویت کور و ناشنوا هستند.
لذا در قرآن کریم سورهی مبارکه توبه آیه ۴۵ میفرماید:
إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ.
تنها کسانى از تو اجازه میگیرند (به جبهه نروند) که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل هایشان مرددّ گشته است، پس آنان در شک و تردیدشان سرگردانند.
حرکت یعنی علم؛ مطالعه؛ زحمت کشیدن؛ درایت؛ هنر؛ پویایی و بالندگی.
یونانی ها میگویند اگر خداوند دو چیز به ما بدهد ما یک جهان خلق میکنیم:

حرکت

عناصر حرکت
ولی هم حرکت و هم عناصر حرکت دست خداست.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
ادامه صوتی...
آن هم به درایت سه عالم بزرگوار که دیشب گفتم و اسمشان را بردم.
در آیه ۱۳۳ سوره مبارکه آل عمران آمده است که:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ.
و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد.
یک جا هم سرعت به سمت تجاوز حقوق مردم است؛ گناه است؛ اینجا مذمت است.
در آیه ۶۲ سوره مبارکه مائده آمده است که:
وَ تَرى كَثيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.
بسيارى از آنان را مىبينى كه در گناه و تعدّى، و خوردن مال حرام، شتاب مىكنند. چه بد و ناپسند است كارى كه انجام مىدادند.
أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْك وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك.بعضیها در این جامعه خیلی کم هستند؛ نسبت به خدا نزدیک شدند و بعضیها اخص شدند.چون در متن صراط نیستند به سمت عدوان سرعت میگیرند، امّا اگر در متن صراط باشند به سمت مغفرت سرعت میگیرند.
إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ.
تنها کسانى از تو اجازه میگیرند (به جبهه نروند) که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل هایشان مرددّ گشته است، پس آنان در شک و تردیدشان سرگردانند.
ولی هم حرکت و هم عناصر حرکت دست خداست.
__پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۷:۳۲
1_64601591.mp3
۸.۳۸ مگابایت
۱۷:۳۴
مراسم شبهای قدر آیت الله احدی
قرائت جوشن کبیر ساعت ۲۳
قرآن به سر ساعت ۱ بامداد
مکان: خ شهید رجایی شمال تقاطع آزادگان کوچه شهید خلفی مسجدالزهراءhttps://goo.gl/maps/MsxanMNToU52
@ahadi_ir
مکان: خ شهید رجایی شمال تقاطع آزادگان کوچه شهید خلفی مسجدالزهراءhttps://goo.gl/maps/MsxanMNToU52
@ahadi_ir
۱۷:۳۵
توجه توجهفقط مراسم شب ۲۱ رمضان آیت الله احدی در مسجد الزهرا برگزار نمیشود در امامزاده سیدجعفر پیشوا برگزار میگردد
@ahadi_ir
@ahadi_ir
۱۷:۳۶
۱۷:۳۷
مراسم تشییع پیکر مرحوم مرتضی احدی نژاد فرزند آیت الله احدی در تاریخ ۱۶/۷/۹۸ روز سه شنبه ساعت ۱۴:۳۰ از مقابل منزل استاد به ادرس قم میدان معلم کوچه ۱ فرعی اول دست چپ کوچه اول دست راست برگزار می شودضمنا مراسم ختمی در همان تاریخ بعد از نماز مغرب در میدان معلم مسجد مدرسه فقهی ائمه اطهار برقرار می باشد
۲۰:۰۳
۱۵:۵۶
بسم الله الرحمن الرحیم
ثواب سی روز روزه ی ماه رجب:
كسى كه سى روز از ماه مبارک رجب را روزه بگيرد، منادى از آسمان ندا میدهد: اى بنده خدا! گذشته هايت آمرزيده شد، در باقيمانده عمر خود عملت را از نو شروع كن. و خداوند در تمام بهشت ها، در هر بهشتى چهل هزار شهر از طلا به او خواهد داد كه در هر شهرى چهل هزار قصر، در هر قصر چهل هزار هزار خانه، در هر خانه اى چهل هزار هزار سفره، در هر سفره چهل هزار هزار كاسه، در هر كاسه اى چهل هزار هزار نوع خوردنى و نوشيدنى وجود دارد، كه هر كدام از اين خوردنی ها و نوشیدنی ها رنگ جداگانه اى دارند. در هر خانه اى چهل هزار هزار تخت از طلا وجود دارد كه اندازه هر كدام از اين تختها دو هزار ذراع در دو هزار ذراع است، و بر هر كدام از اين تختها دخترى از حور العين است كه هر كدام از آنها سيصد هزار زلف جلو پيشانى از نور دارند كه هر كدام از اين زلفها را يك هزار هزار دختر خدمتكار خردسال حمل نموده و با مشك و عنبر خوشبو مینمايند تا روزه دار رجب پيش او بيايد. تمام اينها براى كسى است كه تمام ماه رجب را روزه بگيرد.
عرض كردند: اى پيامبر (ص) ! كسى كه به علت ضعف یا مرض يا زنى كه پاك نباشد و نتواند روزه بگيرد، چه كارى انجام دهد تا به آنچه فرمودى برسد؟ آن حضرت (ص) فرمودند: براى هر روز قرص نانى صدقه بدهد. قسم به كسى كه جانم به دست اوست، همانا اگر هر روز اينطور صدقه بدهد، به آنچه گفتم و بيش از آن میرسد. و بدون ترديد اگر تمام مخلوقات آسمانها و زمين همگى جمع شوند تا مقدار ثواب اين عمل را معين كنند، به يك دهم فضائل و درجاتى كه در بهشت ها به آن دست ميابد، نمیرسند.
عرض كردند: اى رسول خدا! كسى كه نتواند اين صدقه را بدهد چه كارى انجام بدهد تا به آنچه فرمودید برسد؟ آن حضرت (ص) فرمودند: با اين تسبيح در هر روز صد بار خدا را تسبيح كند تا سى روز تمام شود:

(( سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ)).
( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: ۵٨)
__دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت زیرhttps://tqk.ir
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
@Ahadi_ir
( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: ۵٨)
__دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت زیرhttps://tqk.ir
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۱۶:۵۹
۱۶:۵۹
۱۶:۵۹
آیت الله احدی
WWW.aparat.com/pelak323/live
_دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت زیرhttps://tqk.ir
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
۲۰:۰۸