#پیشنهاد_کار_فرهنگی#مواسات
۸:۰۲
#غیبت
۱۷:۳۱
#غیبت
۱۰:۴۱
RHM.mp3
۰۷:۱۸-۵.۸۹ مگابایت
#مرگ#دعا#ماه_رمضان
۹:۲۶
#عکس_نوشته#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
۱۱:۲۵
AMNH.mp3
۰۴:۰۰-۵.۵ مگابایت
#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
۸:۱۱
#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
۱۱:۲۸
#غضب
۵:۲۹
GZB.mp3
۰۱:۳۳-۲.۱۶ مگابایت
#غضب_برای_خدا
۱۱:۵۳
#عکس_نوشته#غضب
۱۱:۰۷
#تربیت_جمعی
۶:۵۹
هسته اخلاق؛ مفاتیح الجهاد
#تحلیل_اخلاق
بومیسازی ابزارهای تربیتی دینی در تشکل فرهنگی
ما در منظومه دینی خود با ابزارهایی تربیتی مواجه هستیم که در صورت به کارگیری آنها، راه ساخت انسان مطلوب و تراز اسلام و انقلاب را خواهیم پیمود؛ اما مشکل اینجاست که چون ادبیات تربیتی ما در طول هزار و چهارصد سال به شکل فردی بیان شده است، نمیتوانیم آنها را در یک مجموعه فرهنگی با مخاطبان زیاد پیاده کنیم؛ چراکه تربیت جمعی ساز و کار خاص خود را دارد و در روش با تربیت فردی متفاوت است.
اینکه چرا چنین شده است، خود منبری مفصل میخواهد. اجمالاً باید عرض شود که جریانهای اخلاقی بعد از جدایی امت از دامان اهل بیت (ع) حالت انزوا به خود گرفتند و بسیاری از آثاری که در این حوزه تولید شد، خارج از مبنای اجتماعی اسلام بود. تا جایی که صدای بزرگی همچون مرحوم فیض کاشانی در آمد و به نوشتن رساله «الفت نامه» اقدام کرد و گفت: بیایید تا سنت «اخوت» را احیا کنیم. (این رساله اخیرا توسط آقای حمیدرضا میررکنی تصحیح و چاپ شده است. بد نیست تصدیگران امور تربیتی یک سری به آن بزنند)
خلاصه یکی از مسائلی که در بخش تهذیب و تزکیه در ساحت جمعی با آن مواجه هستیم، ناتوانی از بومیسازی عوامل تربیتی دینی در جماعتها است.
تهِ تربیت جمعی ما این است که مخاطبان خود را در جلسهای دعوت کنیم و برای آنها عمو روحانی بیاوریم و به شادی و شنگولی و پذیرایی بپردازیم و آخر سر یک عدد تقدیرنامه به نفرات برگزیده اعطا کنیم! نمیگوییم این نوع برنامهها نباید باشد؛ اما در این سطح محدود شویم، بیشتر از اثر تربیتی گذاشتن، ضربه تربیتی خواهیم زد. تا کی این نوع مراسمات منتهای آمال و رغائب ما باشد؟!
شما بفرمایید: آیا جذب حداکثری اگر به معنای جلوگیری از ریزشها و بسترسازی برای رویشها باشد، با تربیتهای فردی محقق میشود؟ فتأمّل! در نظر داریم شمّهای از روشهایی که از جهتی هم ظرفیت عمل جمعی دارند و هم با کمی خلاقیت میتوان آنها را با ساختار تشکل تطبیق داد، عرض شود. ما با رجوع به روایات بعضی از این روشها را کشف میکنیم.
در همین حد که افق این نگاه را متوجه شوید، توجهتان را جلب میکنیم به کلامی از استاد گرانقدر اخلاقمان: «ذکر دستهجمعی موجب میشود که برکات و آثار ذکر بر دستهجمع نازل بشود. ذکر الله آثاری دارد که در قرآن به این آثار اشاره شده است: «اَلا بِذِکرِ اللَهِ تَطمَئِنُّ القُلوب» ... بنده یک وقتی در ذیل آیهی شریفهی «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» عرض کردم که حتّی اعتصام بحبلالله هم جمیعاً باید باشد. این اجتماع در اسلام یک چیز عجیبی است. وقتی دستهجمعی ذکر گفتیم، آثار و برکات ذکر بر دستهجمع نازل میشود، بر جمع نازل میشود. در قرآن دارد: «فَاِنَّ الذِّکرىٰ تَنفَعُ المُؤمِنین» این نفع، مال همه میشود.» (۵ مرداد ١۴٠١) #تربیت_جمعی
|هَسْتهٔ أخلاقِ مَفاتیحُ الجهاد| تَبادُلِ ایدههایِ تَرْبیتِ وِلاییِ أخلاقْ
ZKR-JMI.mp3
۰۲:۰۴-۲.۸۶ مگابایت
#ذکر_جمعی#تربیت_جمعی
۷:۵۱
#عکس_نوشته#نظم
۱۵:۲۹
#قناعت
۳:۴۰
GHNT.mp3
۰۱:۰۲-۱.۴۳ مگابایت
#قناعت
۷:۰۰
NASERI-THZD.mp3
۰۱:۰۶:۴۵-۱۹.۱ مگابایت
۱۲:۲۶
#ریا
۱۵:۰۸
EKHLS-EMAM.mp3
۰۱:۳۰-۲.۰۷ مگابایت
#اخلاص
۱۴:۲۵
ASHK-EMAM2.mp3
۰۱:۴۲-۲.۳۵ مگابایت
#تضرع
۱۴:۵۳