مباحثه این جلسه گروه آقای مهدوی با آقای رفیعی برگزار میگردد 
۵:۵۷
بازارسال شده از کلاس های استاد
بسم الله الرحمن الرحیم #خلاصه_کلاس
دانشگاه امام صادق (ع)
۲۴ آذر ۱۴۰۳
موضوع: منبر خلاصه کتب الهی، بحث زبان۳، جلسه هفتم پیامبر اکرم (ص) فرمودند: زبان سرنوشتسازت است... اکثر گناهان بنیآدم یا در زبان است یا از زبان! خداوند زبان را طوری عذاب میکند که هیچ یک از اعضا را عذاب نمیکند! عذابش سنگین است. اصلاً انسان چیزی جز زبان نیست. شخصیت انسان در گفتمان اوست. قول انسان هویت اوست.هیچ چیز مثل زبان شایسته زندانی کردن نیست.مفتاح کل خیر و شر زبان است. ایمان درست نمیشود مگر اینکه قلب درست شود و قلب درست نمیشود مگر اینکه زبان درست شود.اساتید میفرمودند: قبل از سخن گفتن به خودت بگو که آیا من باید این صحبت را بکنم یا نه؟ البته منظورمان سخن اضافی است و الا جایی که باید سخن گفت اگر سکوت کنید جهالت است.اگر کسی زبانش را کنترل کرد قلبش را هم کنترل میکند و کسی که قلبش را کنترل کرد خطوراتش را کنترل میکند. سلامت و صلاح انسان در زبان است.
@lesansedgh_class
۱۳:۵۳
بازارسال شده از کلاس های استاد
بسم الله الرحمن الرحیم #خلاصه_کلاس
دانشگاه امام صادق (ع)
۲۴ آذر ۱۴۰۳
موضوع: کلاس اخلاق، جلسه هشتم، اسراف
🟠 بدترین تحریف، تحریف در گزارههای دینی است. اسراف یک معنای ساده دارد: ریخت و پاش کردن. تلف کردن. زیاده روی در مصرف و خرج. اما معنای دقیق تری هم دارد.
🟢 إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِاَخ یعنی نهایت قرب، در این آیه اسرافکاران اَخ شیطان گفته شده اند. در روایات داریم که مسرفین اهل هتک حرمت و خونریزی اند!
در اینجا منظور از اسراف، زیاده روی در حق و حد خویشتن است. خروج از حد بندگی است. اینجا اسراف به معنای استکبار و فخر فروشی است. از دست دادن فرصتها و تلف کردن عمر هم نوعی اسراف است، خصوصا دوره جوانی که انسان پرانرژی و پرانگیزه است.
🟤 استکبار و اسراف به هم مربوط اند و باید گفت وای به حال جامعه ای که در آن اسراف رواج پیدا کند و به تبع آن، استکبار در آن رواج پیدا کند.
@lesansedgh_class
🟠 بدترین تحریف، تحریف در گزارههای دینی است. اسراف یک معنای ساده دارد: ریخت و پاش کردن. تلف کردن. زیاده روی در مصرف و خرج. اما معنای دقیق تری هم دارد.
🟢 إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِاَخ یعنی نهایت قرب، در این آیه اسرافکاران اَخ شیطان گفته شده اند. در روایات داریم که مسرفین اهل هتک حرمت و خونریزی اند!
🟤 استکبار و اسراف به هم مربوط اند و باید گفت وای به حال جامعه ای که در آن اسراف رواج پیدا کند و به تبع آن، استکبار در آن رواج پیدا کند.
۱۳:۵۳
بازارسال شده از کلاس های استاد
کلاس اخلاق جلسه هشتم.mp3
۳۷:۲۷-۸.۶۶ مگابایت
۱۳:۵۴
بازارسال شده از کلاس های استاد
کلاس اخلاق جلسه نهم .mp3
۳۹:۵۵-۹.۲۲ مگابایت
۱۳:۵۴
بازارسال شده از کلاس های استاد
بسم الله الرحمن الرحیم #خلاصه_کلاس
دانشگاه امام صادق (ع)
۸ دی ۱۴۰۳
موضوع: کلاس اخلاق، جلسه نهم، تکبر🟢 وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا... تکبر، خود بزرگ بینی معنا میشود. فرد خودش را از عموم مردم بالاتر میبیند. مردم را با گوشه چشم نگاه میکند... در روایت داریم که پیامبر (ص) با هر کس که صحبت میکردند، تمام روی توجهشان به سمت او بوده است. ریشه همه رذیلهها یا به حسد برمیگردد یا تکبر البته برخی قائلند ریشه حسد، تکبر است. از تکبر به عنوان دام بزرگ ابلیس نام برده شده است.
🟡 کبر رداء مخصوص خداست و خداوند فرموده که هر کس ردای من را بپوشد به خاک ذلت میکشانمش. هیچکس بالا نرفت مگر به تواضع و خضوع! کسی که تکبر دارد رخت عبودیت را از تن در آورده است.
🟠 تکبر وسیله ماندن در جهل و تواضع سبب کسب علم است. هیچ چیز در متکبر رشد نمیکند... تکبر فقط برای قشر ثروتمند و قدرتمند نیست! فقیر مسکین هم ممکن است با لباس پارهاش به آن مبتلا شود. هیچ مرزی ندارد. اساتید میفرمودند: انسان یا عبد است یا متکبر. ریشهاش حقارت نفس است. خدا نکند کسی اتصال به خدا را از دست بدهد. این رذیله را میتوان به دعا و مراقبت خصوصا در دوره جوانی برطرف ساخت.
@lesansedgh_class
🟡 کبر رداء مخصوص خداست و خداوند فرموده که هر کس ردای من را بپوشد به خاک ذلت میکشانمش. هیچکس بالا نرفت مگر به تواضع و خضوع! کسی که تکبر دارد رخت عبودیت را از تن در آورده است.
🟠 تکبر وسیله ماندن در جهل و تواضع سبب کسب علم است. هیچ چیز در متکبر رشد نمیکند... تکبر فقط برای قشر ثروتمند و قدرتمند نیست! فقیر مسکین هم ممکن است با لباس پارهاش به آن مبتلا شود. هیچ مرزی ندارد. اساتید میفرمودند: انسان یا عبد است یا متکبر. ریشهاش حقارت نفس است. خدا نکند کسی اتصال به خدا را از دست بدهد. این رذیله را میتوان به دعا و مراقبت خصوصا در دوره جوانی برطرف ساخت.
۱۳:۵۴
بازارسال شده از کلاس های استاد
بسم الله الرحمن الرحیم #خلاصه_کلاس
دانشگاه امام صادق (ع)
۸ دی ۱۴۰۳
موضوع: منبر خلاصه کتب الهی، بحث زبان۴، جلسه هشتم 🟢 حفظ لسان حفظ همه چیز است. هر کس زبانش را حفظ کند به قرآن عمل کرده است یعنی رسیدن به همه کمالات قرآن. همه گناهها معادل زبانی دارند. انسان تا به چیزی فکر نکند و بعد از آن شعور و شعار نشود به عمل نمیرسد. برخی قائلند همه سلوک حفظ زبان است و اصل حفظ زبان، پرهیز از دروغ است. در روایتی از پيامبر (ص) داریم: اگر یک بد عمل را بخواهیم ترک کنیم، آن عمل چیست؟ ترک دروغ است.
🟡 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا حرف درست بزنید و درست حرف بزنید.تا انسان دروغ نگوید فجور در او راه پیدا نمیکند. کنترل زبان نقطه کانونی تحول انسان است. محال است انسان فاسد شود مگر اینکه اول زبان او فاسد شده باشد.
🟣 ایمان و نفاق افراد از لحن شان معلوم است. اهمیت زبان تا اینجا پیش میرود که به ما توانایی شناسایی افراد را میدهد. یک صدق داریم و یک کلمه حق. کلام صدق واقعیت است اما در حق اینگونه است که واقعیت، مطابق با اوست. هستی بر اساس حق است. قرآن کلام حق بیان میکند.
@lesansedgh_class
🟡 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا حرف درست بزنید و درست حرف بزنید.تا انسان دروغ نگوید فجور در او راه پیدا نمیکند. کنترل زبان نقطه کانونی تحول انسان است. محال است انسان فاسد شود مگر اینکه اول زبان او فاسد شده باشد.
🟣 ایمان و نفاق افراد از لحن شان معلوم است. اهمیت زبان تا اینجا پیش میرود که به ما توانایی شناسایی افراد را میدهد. یک صدق داریم و یک کلمه حق. کلام صدق واقعیت است اما در حق اینگونه است که واقعیت، مطابق با اوست. هستی بر اساس حق است. قرآن کلام حق بیان میکند.
۸:۳۵
قابل توجه دانشجويان محترم
امتحان درس اخلاق کوتاه و ساده است. به اين ترتيب که فقط هفت سؤال از هفت مبحث مقرري (يأس و اميد + حسد + ريا + دروغ + اسراف + عجب و تکبر + تواضع) مطرح شده، يعني از هر مبحث، يک سؤال با پاسخ کوتاه دو سه سطري.
مدت زمان امتحان، 60 دقيقه است.






@akhlaq_isu
۱۸:۰۴
بازارسال شده از کلاس های استاد
اخلاق جلسه دهم.mp3
۵۲:۲۷-۱۲.۰۹ مگابایت
۱۸:۴۰
سلام و عرض ادب 
جهت گفتگو و طرح سوالات و انتقادات نسبت به درس اخلاق و شیوه برگزاری کلاس ؛ انشاءالله گفتگو و جلسه ای صمیمانه با حضور جناب آقای دکتر خندان خواهیم داشت تا دانشجویان عزیز بتوانند مسائل خود را بطور مستقیم مطرح نمایند
زمان جلسه : سه شنبه ، ۲ بهمن ، ساعت ۲۰:۳۰
مکان : بلوک ۴ ، اتاق مصباح
به امید دیدار تمام دانشجویان

جهت گفتگو و طرح سوالات و انتقادات نسبت به درس اخلاق و شیوه برگزاری کلاس ؛ انشاءالله گفتگو و جلسه ای صمیمانه با حضور جناب آقای دکتر خندان خواهیم داشت تا دانشجویان عزیز بتوانند مسائل خود را بطور مستقیم مطرح نمایند
به امید دیدار تمام دانشجویان
۱۶:۵۰
درس اخلاق ۴۰۳
سلام و عرض ادب
جهت گفتگو و طرح سوالات و انتقادات نسبت به درس اخلاق و شیوه برگزاری کلاس ؛ انشاءالله گفتگو و جلسه ای صمیمانه با حضور جناب آقای دکتر خندان خواهیم داشت تا دانشجویان عزیز بتوانند مسائل خود را بطور مستقیم مطرح نمایند
زمان جلسه : سه شنبه ، ۲ بهمن ، ساعت ۲۰:۳۰
مکان : بلوک ۴ ، اتاق مصباح به امید دیدار تمام دانشجویان 

جلسه راس ساعت ۲۰.۳۰ در اتاق مصباح
به امید دیدار
۹:۵۴
سلام عليکم مخاطبان اصلي دروس دانشگاه دو دسته هستند:اول: دانش آموزاني که برای نمره درس میخوانند و ترجیح میدهند دروس کمتری داشته باشند.دوم: دانشجویاني که میخواهند دانشهاي بيشتر و بهتری فراگیرند تا منشأ اثر باشند و مشکلی را حل کنند.
خطاب به دانشجویان مخاطب درس اخلاق نکاتي به عرض ميرسد: ١ـ اخلاق از مهمترین آموزههای اسلامی است.٢ـ تمام رشتههای دانشگاهی دو واحد درس اخلاق دارند.٣ـ محتوا و روش تدریس اخلاق در دانشگاهها وحتی حوزههای علمیه نامطلوب است.٤ـ بر اساس مطالبهي رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستي، دانشگاه امام صادق عليه السلام مسئوليت دارد براي نيل به مرجعيت علمي در عرصههاي مختلف تلاش کند.٥- دستاورد گروه معارف اسلامی دانشگاه و تلاش جمعی از استادان و دانشجویان در دهه هشتاد الگوی چند بخشی زیر در آموزش اخلاق است که نسبت به محتوا و روش تدريس اخلاق در مراکز آموزشي ديگر، برتريهايي دارد و البته باید به اصلاح و تقویت آن پرداخت:الف) محتوای مورد نیاز دانشجویان در قالب کتاب پله پله تا ملاقات خداب) مطالعه تدریجیج) مباحثه و مرور آموخته هاد) موعظه مرتبط با مطالعه هفتگی از زبان علما هـ) تحقیق درسی مطابق با علایق دانشجویان در نیمسال دوم
موضوع جلسه امشب: - نقد و بررسي گزارههاي ١ تا ٥- اصلاح و تکميل بخشهاي الف تا هـ
خطاب به دانشجویان مخاطب درس اخلاق نکاتي به عرض ميرسد: ١ـ اخلاق از مهمترین آموزههای اسلامی است.٢ـ تمام رشتههای دانشگاهی دو واحد درس اخلاق دارند.٣ـ محتوا و روش تدریس اخلاق در دانشگاهها وحتی حوزههای علمیه نامطلوب است.٤ـ بر اساس مطالبهي رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستي، دانشگاه امام صادق عليه السلام مسئوليت دارد براي نيل به مرجعيت علمي در عرصههاي مختلف تلاش کند.٥- دستاورد گروه معارف اسلامی دانشگاه و تلاش جمعی از استادان و دانشجویان در دهه هشتاد الگوی چند بخشی زیر در آموزش اخلاق است که نسبت به محتوا و روش تدريس اخلاق در مراکز آموزشي ديگر، برتريهايي دارد و البته باید به اصلاح و تقویت آن پرداخت:الف) محتوای مورد نیاز دانشجویان در قالب کتاب پله پله تا ملاقات خداب) مطالعه تدریجیج) مباحثه و مرور آموخته هاد) موعظه مرتبط با مطالعه هفتگی از زبان علما هـ) تحقیق درسی مطابق با علایق دانشجویان در نیمسال دوم
موضوع جلسه امشب: - نقد و بررسي گزارههاي ١ تا ٥- اصلاح و تکميل بخشهاي الف تا هـ
۱۵:۲۵
بهعنوان مثال:نقد يکي از دانشجويان در نظرسنجي:شما کجا در تاريخ تشيع ديدهايد که کلاس اخلاق را امتحان بگيرند؟ يا به زور تعداي از دانشجويان را پاي کلاس اخلاق بنشانند؟ علماي اخلاق نجف چنين کردهاند يا شيوخ قم؟ متد جديد بيرون ميدهيد براي اخلاق؟
پاسخ اين نقد در گزارههاي 1-5 وجود دارد، اما ان شاء الله در جلسه، چنين نقدهايي هم بررسي خواهد شد.
پاسخ اين نقد در گزارههاي 1-5 وجود دارد، اما ان شاء الله در جلسه، چنين نقدهايي هم بررسي خواهد شد.
۱۶:۲۱
امير المؤمنين علي عليه السلام، في وصيته لابنه و هو يعظه: يا بُنَيَّ اَحيِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَة (نهج البلاغه، نامهي 31)امير المؤمنين علي عليه السلام در مقام اندرز به فرزند خود فرمود: دلت را با اندرز زنده بدار.
۱۵:۳۶
امام خميني:در زمينه تهذيب و تزکيه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظيم کنيد. جلسه وعظ، پند و نصيحت تشکيل دهيد. خودرو نميتوان مهذب شد. اگر حوزهها از داشتن مربي اخلاق و جلسات پند و اندرز خالي باشد، محکوم به فنا خواهد بود! چطور علم فقه و اصول به مدرس نياز دارد، درس و بحث ميخواهد، براي هر علم و صنعتي در دنيا استاد و مدرس لازم است، ليکن علوم معنوي و اخلاقي به تعليم و تعلم نيازي ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل ميگردد؟! (جهاد اکبر، ص 42)
۱۵:۳۶
استاد شهید مرتضی مطهری:ما كتابهايي داريم كه در گذشته وظيفهي خود را انجام داده اند و صدها و هزارها نفر را هدايت كرده اند، ولي همان كتابها در زمان ما كسي را هدايت نمي كند، سهل است، اسباب گمراهي و شك و حيرت مردم مي باشد، از كتب ضلال بايد شمرده شود، خريد و فروش، طبع و نشر آنها خالي از اشكال نيست! عجب! كتابي كه هزارها بلكه دهها هزار را در گذشته هدايت كرده است، حالا از كتب ضلال است؟ بلي. جز كتاب آسماني و گفتار واقعي معصومين عليهم السلام، هر كتاب ديگر را كه در نظر بگيريم يك رسالتي دارد براي يك مدت موقت و محدود، آن مدت كه گذشت، آن رسالت تمام مي شود. مكرر بايد گفته شود تا ما باور كنيم كه وسايل هدايت هر زماني مخصوص خود آن زمان است... مهم اين است كه اين فكر در ما قوت بگيرد كه مسأله رهبري و هدايت، از لحاظ تاكتيك و كيفيت عمل در زمانهاي متفاوت و در مورد اشخاص متفاوت فرق مي كند. و ما بايد اين خيال را از كلّه خود بيرون كنيم كه نسل جديد را با همان متد و روش قديم رهبري كنيم.(ده گفتار، ص203 و 204 و 214)
۵:۱۶
بسماللهالرحمنالرحیم
نتایج نظرسنجی درس اخلاق عملی ۱
لازم به ذکر است از مجموع دانشجویان این درس ۶۵ نفر در این نظرسنجی شرکت داشته اند






@akhlaq_isu
۸:۰۸
سلام و عرض ادب خدمت دانشجویان محترم
با توجه به وضعیت پیش آمده ، مباحثه این هفته درس اخلاق بصورت مجازی و از ساعت 11برگزار میگردد.
لینک شرکت در جلسه مباحثه و باقی توضیحات تا دقایقی دیگر به اطلاع شما عزیزان رسانده میشود






@akhlaq_isu
با توجه به وضعیت پیش آمده ، مباحثه این هفته درس اخلاق بصورت مجازی و از ساعت 11برگزار میگردد.
لینک شرکت در جلسه مباحثه و باقی توضیحات تا دقایقی دیگر به اطلاع شما عزیزان رسانده میشود
۶:۱۵
حضور و غیاب جلسه اول در همین مباحثه انجام میپذیرد
۷:۳۳