بله | کانال مدرسه معلمی الف‌ب
عکس پروفایل مدرسه معلمی الف‌بم

مدرسه معلمی الف‌ب

۸۶۳عضو
thumbnail

۸:۲۹

thumbnail

۸:۲۹

thumbnail

۸:۲۹

thumbnail

۸:۲۹

undefined رشدیه، مقاومت در برابر اتمیزه شدن: نگاهی عمیق از منظر مقصود فراستخواه
مقصود فراستخواه در تحلیل اقدامات میرزا حسن رشدیه، بر «جامعیت» و «نگاه ساختاری» او تأکید دارد؛ امری که چکیده آن را می‌توان در عبارت «رشدیه تن به اتمیزه شدن نداد» یافت.
رشدیه، بر خلاف بسیاری از مصلحان، نپذیرفت که به اصلاح یک بخش کوچک و مجزا تقلیل یابد. فراستخواه توضیح می‌دهد که واکنش رشدیه در عرصه تعلیم و تربیت معمولاً متوجه انسجام و پیوند مسائل بوده است.
undefined️ چرا رشدیه اتمیزه نشد؟ این بدان معناست که رشدیه، آموزش و اصلاحات آموزشی را امری منفرد نمی‌دید. او آگاه بود که اگر اصلاحات صرفاً در سطح برنامه درسی باقی بماند و به ساختارهای بزرگتر وصل نشود، ثمری نخواهد داشت.
فراستخواه به صراحت می‌گوید: «رشدیه نه فقط قانع شد به یک بخش کوچک، بلکه لب و چنگه فضا را نیز نشانه گرفته است.».
این دیدگاه نشان می‌دهد که رشدیه:- موضوع آموزش را از اصلاحات بنیادین حکومتی و ساختاری در جامعه جدا نکرد.- تلاش کرد تا کار خود را به شکل همه جانبه سازماندهی کند تا در نتایج تحولات عمیق‌تری رخ دهد.
بنابراین، از نگاه فراستخواه، اهمیت تاریخی رشدیه نه در تأسیس صرف مدارس جدید، بلکه در اصرار بر «کل‌گرایی» و عدم رضایت به نقش حاشیه‌ای و تکه‌تکه شده است. او برای تحول، کلیت نظام سیاسی و اجتماعی ایران را هدف قرار داد.
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۱۱:۵۹

thumbnail
undefined جلسه امروز ظهر ارائه گزارش به موسسه مهرگیتی
حاضرین در جلسهزهرا گیتی‌نژاد (موسس خیریه مهرگیتی)طاهره رستگار ( عضو هئیت‌مدیره مهرگیتی) محمود مهرمحمدی (رئیس هیئت‌مدیره الف‌ب)صادق کشاورزیان (مدیرعامل الف‌ب)جلال کریمیان (عضو هیئت‌مدیره الف‌ب)محمدحسین حیدری (مدیر اجرایی الف‌ب)
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۱۸:۵۱

thumbnail

۱۸:۵۱

thumbnail

۱۸:۵۱

همراه عزیز کانال بله،
برای ما مهم‌ است که همواره با مخاطبین خود فرصتی برای گفت‌وگو و اشتراک ایده‌ها داشته باشیم. متاسفانه در بله امکانی مشابه کامنت در تلگرام وجود ندارد. به همین منظور، از این پس می‌توانید ایده‌ها، نظرات، نقدها و نکات خود را به آیدی ادمین کانال ارسال کنید.
این آیدی در بیو کانال هم آمده‌است.
@alefb_admin @alefb_admin @alefb_admin

۷:۰۲

undefined پرسشی از شما!
بیایید درباره مدرسه، تربیت و معلمی گپ‌وگفتی داشته باشیم. undefinedundefinedنظر خود را بگویید، با هم گفت‌وگو کنیم و به فهمی ژرف‌تر برسیم. undefined
پرسش امروزمان این است:
undefined «چطور می‌توانیم شاگردان را در تصمیمات کلاس شریک کنیم؟»
منتظر شنیدن دیدگاه شما در آیدی زیر هستیم. undefined@alefb_admin
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه

۷:۰۵

thumbnail
undefined روایت یک معلم از دل کلاس درس
معلمی که این هفته با شوق روز اول قلم به دست گرفته، از آموخته‌هایی که نگاهش را به یادگیری و کودک، عمیق‌تر کرده‌است.
او از اهمیت تأمل، دیدن تفاوت‌های فردی و خانوادگی دانش‌آموزان، توجه به دنیای درونی کودک و نقش کلیدی ویژگی‌های شخصیتی معلم در تصمیم‌گیری‌های تربیتی می‌نویسد.از اینکه چگونه صبر در معلمی می‌تواند معجزه باشد و چرا گاهی تغافل لازم است.برای اولین بار با مفهوم جذاب فرونسیس (خِرد عملی) آشنا شده و سؤالی تازه در ذهنش شکل گرفته‌است.
و یک ایده مهم:اگر کودکی در محیطی سرشار از خشونت رشد کرده باشد، ما معلم‌ها چه می‌کنیم؟ آیا می‌توانیم زیر فشار سخت‌ترین شرایط، یادمان نرود که او هنوز «یک کودک» است؟
این‌ها بخش‌هایی از روایت سمیه سلامت، آموزگار الف‌ب در کلاس «روش‌های تدریس در کلاس درس» با ارائه دکتر صغری ملکی است.
undefined روایت کامل را در صفحه اینستاگرام الف‌ب به لینک زیر بخوانید:undefined https://www.instagram.com/p/DRtruDJjFFp/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۸:۲۳

thumbnail
undefined استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در آموزش!
هم‌اکنون ۷۰٪ دانش‌آموزان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ آیا معلمان آماده‌اند؟هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چهره آموزش است. این یک گفت‌وگوی ضروری است. طبق آمار سال ۲۰۲۵، تنها ۳۱٪ از معلمان در ایالات متحده راهنمایی رسمی برای برخورد اخلاقی و مؤثر با این فناوری دریافت کرده‌اند.
در این ویدئوی مهم از رسانه Edutopia که توسط الف‌ب ترجمه‌شده، سه راهکار عملی برای شروع یک گفت‌وگوی مسئولانه ارائه شده‌است:
۱. دانش دانش‌آموزان را بسنجید: با سؤالاتی درباره تعریف AI یا نگرانی‌های آن‌ها، متوجه شوید که کجا قرار دارند.
۲. به خطرات بپردازید: به دانش‌آموزان یادآوری کنید که چت‌بات‌ها همیشه دقیق نیستند و می‌توانند اطلاعات نادرست یا سوگیری‌های مضر منتشر کنند. هوش مصنوعی ابزاری است که نیازمند تفکر انتقادی و تأیید صحت است.
۳. مرزهای واضح تعیین کنید: در این ویدئو مدل عملی چراغ راهنمایی برای تعیین مرزهای استفاده معرفی شده‌است.
این ویدئو را ببینید و گفت‌وگوی ضروری هوش مصنوعی را در کلاس خود آغاز کنید!
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۸:۱۷

undefinedundefined مدرسه‌ای که در آن «درس خواندن» جرم نیست، اما اجباری هم نیست!
تصور کنید مدرسه‌ای وجود دارد که در آن کودک ۶ ساله حق دارد تصمیم بگیرد سر کلاس برود یا تمام روز را بازی کند. جایی که رأی یک دانش‌آموز خردسال با رأی مدیر مدرسه برابر است. به دنیای عجیب و جنجالی «سامرهیل» خوش آمدید.
ماجرا چیست؟الکساندر سادرلند نیل، معلم اسکاتلندی که از سیستم خشک و آمرانه مدارس بیزار بود، تصمیم گرفت همه چیز را وارونه کند. او معتقد بود «تحمیل آمرانه» جنایت است و مدرسه‌ای ساخت که در آن «آزادی کودک» مقدس‌ترین قانون بود و اقتدار سنتی معلم جایی نداشت.
undefined در دنیای الکساندر ساندرلند نیل چه می‌گذرد؟
undefined یادگیری فقط با عشق: نیل می‌گفت کودک را نباید مجبور به یادگیری کرد. یادگیری تنها زمانی ارزشمند است که داوطلبانه باشد. کتاب درسی در برابر «زندگی کردن» اهمیت ثانویه دارد.
undefined شاد بودن مهم‌تر از دانشمند بودن: شعار نیل این بود: «اگر عواطف را آزاد بگذارید، عقل خودش رشد می‌کند.» او باور داشت یک رفتگر شاد، بسیار بهتر از یک دانشمند عقده‌ای و روان‌رنجور است.
undefined کودکان ذاتاً خوب‌اند: برخلاف نگاه سنتی، نیل معتقد بود بچه ذاتاً عاقل و واقع‌بین است. اگر او را با درس‌های اخلاقی و مذهبی بمباران نکنیم، خودش راه درست را پیدا می‌کند. او می‌گفت آموزش اخلاقی فقط ریاکاری تولید می‌کند.
undefined دموکراسی واقعی: در سامرهیل قوانین مدرسه در جلسات هفتگی تعیین می‌شود؛ جایی که قدرت مدیر با قدرت کوچک‌ترین شاگرد برابر است و همه چیز با رأی اکثریت اداره می‌شود.
سرنوشت این ایده چه شد؟منتقدانش آن را «دیوانه‌خانه» یا حتی بدتر نامیدند، اما سامرهیل با وجود تمام جنجال‌ها و دادگاه‌ها زنده ماند و بسیاری از فارغ‌التحصیلانش گفتند که این آزادی به آن‌ها اعتمادبه‌نفس و حس عاملیت داد.
نیل معتقد بود: «کودک تا زمانی که شخصاً به این باور نرسد که کاری باید صورت گیرد، نباید به هیچ کاری دست بزند».
undefined به نظر شما این شیوه تربیت شجاعانه است یا خطرناک؟ اگر کودکان را کاملاً آزاد بگذاریم، مسیرشان را پیدا می‌کنند یا گم می‌شوند؟
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۸:۵۵

thumbnail
آیا تاریخ انقضای مدل فعلی مدارس فرا رسیده‌است؟
در راستای مجموعه پست‌های «آشنایی با مدارس جهان» قرار است به مدارس نوآوری بپردازیم که در جهان فعالیت می‌کنند. undefinedundefined تصور کنید وارد مدرسه‌ای می‌شوید که در آن نه خبری از زنگ کلاس است، نه کتاب‌های درسی یکسان و نه حتی دفتر مدیر!
در این ویدئو به داخل «AltSchool» می‌رویم؛ مدرسه‌ای در قلب سیلیکون‌ولی که توسط یکی از مدیران سابق گوگل تاسیس شده و می‌خواهد تعریف ما از آموزش را زیر و رو کند. جایی که تکنولوژی و داده‌ها به کمک معلم می‌آیند تا برای تک‌تک دانش‌آموزان، یک برنامه درسی منحصر‌به‌فرد طراحی شود.
آیا این مدل که «کارخانه تولید انبوه دانش‌آموز» را به چالش می‌کشد، آینده‌ی آموزش در قرن ۲۱ خواهد بود؟
undefined در این ویدئو نگاه نزدیک‌تری داریم به دنیای Alt School، مدرسه‌ای که فناوری را فراتر از ابزار می‌بیند.
undefined این پست را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید!
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۸:۰۹

thumbnail
undefined یک همکاری شیرین و اثربخش
ما همیشه باور داریم که «معلمی» شغل نیست، یک سفر مداوم برای کشف کردن و کشف شدن است. این بار، مدرسه معلمی الف‌ب و موسسه قصه توپ رنگ، هم‌سفر شدند تا مسیری ۱۰ هفته‌ای را برای مربیان دغدغه‌مند بسازند.
ماجرای ما فقط نشستن پای کلاس درس نبود؛ ماجرا تلفیقی بود از تکنولوژی و تعامل. از ویدیوهای عمیق جمال میرجعفری تا تسهیلگری گرم مقداد شیری در بستری آنلاین.
نتیجه این تلاش‌های مشترک ثبت رضایت ۸۸.۷ درصدی بود که برای ما فقط یک عدد نیست؛ نشانی از کیفیت، خلاقیت و انگیزه است. ۱۳ مربی که نه فقط دوره را تمام کردند، بلکه ۱۱ نفرشان چنان مشتاق یادگیری بودند که برای قدم‌های بعدی هم اعلام آمادگی کردند.
این کارنامه، فقط گزارش یک دوره نیست؛ روایت امید به آینده‌ی آموزش است.
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۱۰:۲۷

thumbnail
🧩 وقتی همه تکه‌ای از یک پازل هستیم...
تا به حال فکر کرده‌اید که چرا خیلی از دانش‌آموزان در مدرسه احساس تنهایی یا «اضافی بودن» می‌کنند؟ آمارها نشان می‌دهند که حس تعلق در مدارس سراسر دنیا رو به کاهش است؛ اما راه حل چیست؟
در این ویدئو با تکنیک جیگسا (Jigsaw) آشنا می‌شویم؛ روشی درخشان که کلاس درس را از یک میدان رقابت، به یک پازل همکاری تبدیل می‌کند. جایی که موفقیت هر کس، وابسته به موفقیت دیگری است.
این تکنیک که ابتدا برای کاهش تعصبات نژادی در مدارس آمریکا طراحی شده بود، به ما یاد می‌دهد که چطور به هر دانش‌آموز نقش یک «متخصص» را بدهیم تا هیچ‌کس در حاشیه نماند.
undefined نسخه کامل با ترجمه و زیرنویس اختصاصی در کانال «الف‌ب» تماشا کنید.
undefined این پست را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید!
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۱۱:۳۰

thumbnail
undefined یک آغاز امیدوارکننده برای مسیری مشترک
ما همیشه باور داریم که «معلمی» فقط یک نقش نیست؛ سفری است برای ساختن، یادگرفتن و همراه شدن با روشنایی. این‌بار، مدرسه معلمی الف‌ب و بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر، کنار هم قرار گرفتند تا قدمی نو برای توانمندسازی معلمان بردارند.
در این دیدار، که نخستین گام همکاری ما با بنیاد سپهر بود، ۱۰۰ نفر از آموزگاران پرتلاش شهرستان قائن در خراسان جنوبی همراه ما شدند؛ معلمانی که هر کدام با دغدغه‌ای روشن در مسیر حرفه‌ای خود قدم برمی‌دارند. این جلسه که در چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار شد، فرصتی بود برای معرفی دوره‌های مدرسه معلمی الف‌ب و گفت‌وگویی صمیمی درباره شیوه‌های نوین یادگیری و نقش معلم در دنیای امروز.
ماجرای این دیدار فقط ارائهٔ دوره نبود؛ گفت‌وگویی بود میان تجربه و اشتیاق، میان رویاهای معلمان و امکانات یادگیری. ما آمده بودیم تا از کیفیت و عمق دوره‌ها بگوییم، اما آنچه بیش از همه برایمان ارزشمند شد، انرژی، پرسش‌ها و انگیزه‌ی معلمانی بود که آیندهٔ یادگیری را می‌سازند.

⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۷:۲۶

هنر گسیختگی و زنده‌ماندن در طوفان کلاس
ما همیشه از معلم‌ها انتظار داریم قهرمان باشند؛ کسانی که با چوب جادویی وارد کلاس می‌شوند و سرنوشت همه را تغییر می‌دهند. اما فیلم سینمایی «گسیختگی» محصول سال ۲۰۱۱ حقیقت تلخ و در عین حال زیبای دیگری را به تصویر می‌کشد: گاهی بزرگترین رسالت یک معلم، نه نجات دادن، بلکه فقط «شنیدن» است.
هنری بارتز (آدرین برودی) در این فیلم یک منجی کلیشه‌ای نیست؛ او یک معلم جایگزین است که سعی دارد وابسته نشود، اما در نهایت تبدیل به تنها پناهگاه امن برای دانش‌آموزانی می‌شود که هیچکس آن‌ها را نمی‌بیند. در مدرسه‌ای که پر از «بحران معنا» و خشم فروخورده است، هنری نمی‌خواهد دانش‌آموزانش را تغییر دهد، بلکه می‌خواهد به آن‌ها یاد دهد که چطور در برابر هجوم افکار بیرونی و «یکسان‌سازی» (Assimilation) مقاومت کنند و فردیت خودشان را حفظ کنند.
هنری به ما یادآوری می‌کند که برای تاثیرگذار بودن لازم نیست سوپرمن باشیم؛ کافیست در میان هیاهوی کلمات توخالی، گوشی برای شنیدن دردهای ناگفتنی باشیم. او به جای نصیحت‌های شعاری، حقیقت را فریاد می‌زند و اجازه می‌دهد دانش‌آموز حس کند که بالاخره یک نفر استعداد و رنج او را دیده است.
شاید پیام اصلی فیلم در همین جمله خلاصه شود: «گوش بده، بفهم و دست بقیه رو بگیر. نجات دادن یه نفر هم نجات دادن یه نفره؛ تغییر دادن پایانِ یه قصه!».
بیایید به جای قهرمان‌سازی، تمرین کنیم که برای دانش‌آموزان‌مان «هنری بارتز» باشیم: یک شنونده‌ی امن، نه یک منجیِ دست‌نیافتنی.
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۷:۳۳

همراه عزیز الف‌ب؛
ما در راستای برنامه‌ریزی و طراحی یک فعالیت اثربخش فرهنگی و تربیتی، علاقمندیم با فعالیت‌های اجتماعی و خارج از کلاس درس شما که به بهبود فضای مدرسه یا جامعه‌تان منجر شده‌است آشنا شویم.
اگر تا به حال فعالیتی را انجام داده‌اید که مصداق «کنشگری» بوده‌است لطفا از طریق فرم زیر با ما به اشتراک بگذارید.
https://survey.porsline.ir/s/vs6CsMWR
⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه
@alefb_ir

۸:۴۹

thumbnail
undefined بزرگترین خطای ما، نشنیدن است!
گاهی بزرگ‌ترین خطای ما در تربیت، نشنیدن است. نه از سر بی‌توجهی، بلکه از سر «دانستن بیش از حد».
نل نادینگز در این ویدئو یک تمایز ساده اما تکان‌دهنده را یادآوری می‌کند.تفاوت میان «نیازهایی که ما برای کودک تعریف می‌کنیم» و «نیازهایی که خودِ کودک بیان می‌کند».او می‌گوید اغلب ما به نیازهای استنباط‌شده پاسخ می‌دهیم. نیازهایی که از دل باورها، ترس‌ها و نسخه‌های ازپیش‌نوشته‌شده‌مان بیرون آمده‌اند.اما اخلاقِ مراقبت از جایی شروع می‌شود که گوش می‌دهیم. واقعاً گوش می‌دهیم. حتی وقتی آنچه می‌شنویم ترسناک است، بزرگ است، یا برآورده‌کردنش ممکن نیست.
نادینگز، فیلسوف اخلاق و از بنیان‌گذاران نظریه «اخلاق مراقبت (غم‌خواری)»،تربیت را نه انتقال دانش، بلکه رابطه می‌داند.رابطه‌ای که هسته‌اش توجه است. شنیدنِ دیگری به‌مثابه یک انسان، نه یک پروژه تربیتی.
این ویدئو یادآور یک پرسش بنیادین است.آیا ما در حال پاسخ دادن به کودک هستیم، یا به تصویری که از «کودکِ درست» در ذهن خود ساخته‌ایم؟

⁩مدرسه معلمی الف‌بundefined برای زیستن قصه‌های تازه@alefb_ir

۱۰:۳۴