۸:۲۹
۸:۲۹
۸:۲۹
۸:۲۹
مقصود فراستخواه در تحلیل اقدامات میرزا حسن رشدیه، بر «جامعیت» و «نگاه ساختاری» او تأکید دارد؛ امری که چکیده آن را میتوان در عبارت «رشدیه تن به اتمیزه شدن نداد» یافت.
رشدیه، بر خلاف بسیاری از مصلحان، نپذیرفت که به اصلاح یک بخش کوچک و مجزا تقلیل یابد. فراستخواه توضیح میدهد که واکنش رشدیه در عرصه تعلیم و تربیت معمولاً متوجه انسجام و پیوند مسائل بوده است.
فراستخواه به صراحت میگوید: «رشدیه نه فقط قانع شد به یک بخش کوچک، بلکه لب و چنگه فضا را نیز نشانه گرفته است.».
این دیدگاه نشان میدهد که رشدیه:- موضوع آموزش را از اصلاحات بنیادین حکومتی و ساختاری در جامعه جدا نکرد.- تلاش کرد تا کار خود را به شکل همه جانبه سازماندهی کند تا در نتایج تحولات عمیقتری رخ دهد.
بنابراین، از نگاه فراستخواه، اهمیت تاریخی رشدیه نه در تأسیس صرف مدارس جدید، بلکه در اصرار بر «کلگرایی» و عدم رضایت به نقش حاشیهای و تکهتکه شده است. او برای تحول، کلیت نظام سیاسی و اجتماعی ایران را هدف قرار داد.
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۱۱:۵۹
حاضرین در جلسهزهرا گیتینژاد (موسس خیریه مهرگیتی)طاهره رستگار ( عضو هئیتمدیره مهرگیتی) محمود مهرمحمدی (رئیس هیئتمدیره الفب)صادق کشاورزیان (مدیرعامل الفب)جلال کریمیان (عضو هیئتمدیره الفب)محمدحسین حیدری (مدیر اجرایی الفب)
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۱۸:۵۱
۱۸:۵۱
۱۸:۵۱
همراه عزیز کانال بله،
برای ما مهم است که همواره با مخاطبین خود فرصتی برای گفتوگو و اشتراک ایدهها داشته باشیم. متاسفانه در بله امکانی مشابه کامنت در تلگرام وجود ندارد. به همین منظور، از این پس میتوانید ایدهها، نظرات، نقدها و نکات خود را به آیدی ادمین کانال ارسال کنید.
این آیدی در بیو کانال هم آمدهاست.
@alefb_admin @alefb_admin @alefb_admin
برای ما مهم است که همواره با مخاطبین خود فرصتی برای گفتوگو و اشتراک ایدهها داشته باشیم. متاسفانه در بله امکانی مشابه کامنت در تلگرام وجود ندارد. به همین منظور، از این پس میتوانید ایدهها، نظرات، نقدها و نکات خود را به آیدی ادمین کانال ارسال کنید.
این آیدی در بیو کانال هم آمدهاست.
@alefb_admin @alefb_admin @alefb_admin
۷:۰۲
بیایید درباره مدرسه، تربیت و معلمی گپوگفتی داشته باشیم.
پرسش امروزمان این است:
منتظر شنیدن دیدگاه شما در آیدی زیر هستیم.
مدرسه معلمی الفب
۷:۰۵
معلمی که این هفته با شوق روز اول قلم به دست گرفته، از آموختههایی که نگاهش را به یادگیری و کودک، عمیقتر کردهاست.
او از اهمیت تأمل، دیدن تفاوتهای فردی و خانوادگی دانشآموزان، توجه به دنیای درونی کودک و نقش کلیدی ویژگیهای شخصیتی معلم در تصمیمگیریهای تربیتی مینویسد.از اینکه چگونه صبر در معلمی میتواند معجزه باشد و چرا گاهی تغافل لازم است.برای اولین بار با مفهوم جذاب فرونسیس (خِرد عملی) آشنا شده و سؤالی تازه در ذهنش شکل گرفتهاست.
و یک ایده مهم:اگر کودکی در محیطی سرشار از خشونت رشد کرده باشد، ما معلمها چه میکنیم؟ آیا میتوانیم زیر فشار سختترین شرایط، یادمان نرود که او هنوز «یک کودک» است؟
اینها بخشهایی از روایت سمیه سلامت، آموزگار الفب در کلاس «روشهای تدریس در کلاس درس» با ارائه دکتر صغری ملکی است.
مدرسه معلمی الفب
۸:۲۳
هماکنون ۷۰٪ دانشآموزان از هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ آیا معلمان آمادهاند؟هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چهره آموزش است. این یک گفتوگوی ضروری است. طبق آمار سال ۲۰۲۵، تنها ۳۱٪ از معلمان در ایالات متحده راهنمایی رسمی برای برخورد اخلاقی و مؤثر با این فناوری دریافت کردهاند.
در این ویدئوی مهم از رسانه Edutopia که توسط الفب ترجمهشده، سه راهکار عملی برای شروع یک گفتوگوی مسئولانه ارائه شدهاست:
۱. دانش دانشآموزان را بسنجید: با سؤالاتی درباره تعریف AI یا نگرانیهای آنها، متوجه شوید که کجا قرار دارند.
۲. به خطرات بپردازید: به دانشآموزان یادآوری کنید که چتباتها همیشه دقیق نیستند و میتوانند اطلاعات نادرست یا سوگیریهای مضر منتشر کنند. هوش مصنوعی ابزاری است که نیازمند تفکر انتقادی و تأیید صحت است.
۳. مرزهای واضح تعیین کنید: در این ویدئو مدل عملی چراغ راهنمایی برای تعیین مرزهای استفاده معرفی شدهاست.
این ویدئو را ببینید و گفتوگوی ضروری هوش مصنوعی را در کلاس خود آغاز کنید!
مدرسه معلمی الفب
۸:۱۷
تصور کنید مدرسهای وجود دارد که در آن کودک ۶ ساله حق دارد تصمیم بگیرد سر کلاس برود یا تمام روز را بازی کند. جایی که رأی یک دانشآموز خردسال با رأی مدیر مدرسه برابر است. به دنیای عجیب و جنجالی «سامرهیل» خوش آمدید.
ماجرا چیست؟الکساندر سادرلند نیل، معلم اسکاتلندی که از سیستم خشک و آمرانه مدارس بیزار بود، تصمیم گرفت همه چیز را وارونه کند. او معتقد بود «تحمیل آمرانه» جنایت است و مدرسهای ساخت که در آن «آزادی کودک» مقدسترین قانون بود و اقتدار سنتی معلم جایی نداشت.
سرنوشت این ایده چه شد؟منتقدانش آن را «دیوانهخانه» یا حتی بدتر نامیدند، اما سامرهیل با وجود تمام جنجالها و دادگاهها زنده ماند و بسیاری از فارغالتحصیلانش گفتند که این آزادی به آنها اعتمادبهنفس و حس عاملیت داد.
نیل معتقد بود: «کودک تا زمانی که شخصاً به این باور نرسد که کاری باید صورت گیرد، نباید به هیچ کاری دست بزند».
مدرسه معلمی الفب
۸:۵۵
آیا تاریخ انقضای مدل فعلی مدارس فرا رسیدهاست؟
در راستای مجموعه پستهای «آشنایی با مدارس جهان» قرار است به مدارس نوآوری بپردازیم که در جهان فعالیت میکنند.
تصور کنید وارد مدرسهای میشوید که در آن نه خبری از زنگ کلاس است، نه کتابهای درسی یکسان و نه حتی دفتر مدیر!
در این ویدئو به داخل «AltSchool» میرویم؛ مدرسهای در قلب سیلیکونولی که توسط یکی از مدیران سابق گوگل تاسیس شده و میخواهد تعریف ما از آموزش را زیر و رو کند. جایی که تکنولوژی و دادهها به کمک معلم میآیند تا برای تکتک دانشآموزان، یک برنامه درسی منحصربهفرد طراحی شود.
آیا این مدل که «کارخانه تولید انبوه دانشآموز» را به چالش میکشد، آیندهی آموزش در قرن ۲۱ خواهد بود؟
در این ویدئو نگاه نزدیکتری داریم به دنیای Alt School، مدرسهای که فناوری را فراتر از ابزار میبیند.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید!
مدرسه معلمی الفب
برای زیستن قصههای تازه@alefb_ir
در راستای مجموعه پستهای «آشنایی با مدارس جهان» قرار است به مدارس نوآوری بپردازیم که در جهان فعالیت میکنند.
در این ویدئو به داخل «AltSchool» میرویم؛ مدرسهای در قلب سیلیکونولی که توسط یکی از مدیران سابق گوگل تاسیس شده و میخواهد تعریف ما از آموزش را زیر و رو کند. جایی که تکنولوژی و دادهها به کمک معلم میآیند تا برای تکتک دانشآموزان، یک برنامه درسی منحصربهفرد طراحی شود.
آیا این مدل که «کارخانه تولید انبوه دانشآموز» را به چالش میکشد، آیندهی آموزش در قرن ۲۱ خواهد بود؟
مدرسه معلمی الفب
۸:۰۹
ما همیشه باور داریم که «معلمی» شغل نیست، یک سفر مداوم برای کشف کردن و کشف شدن است. این بار، مدرسه معلمی الفب و موسسه قصه توپ رنگ، همسفر شدند تا مسیری ۱۰ هفتهای را برای مربیان دغدغهمند بسازند.
ماجرای ما فقط نشستن پای کلاس درس نبود؛ ماجرا تلفیقی بود از تکنولوژی و تعامل. از ویدیوهای عمیق جمال میرجعفری تا تسهیلگری گرم مقداد شیری در بستری آنلاین.
نتیجه این تلاشهای مشترک ثبت رضایت ۸۸.۷ درصدی بود که برای ما فقط یک عدد نیست؛ نشانی از کیفیت، خلاقیت و انگیزه است. ۱۳ مربی که نه فقط دوره را تمام کردند، بلکه ۱۱ نفرشان چنان مشتاق یادگیری بودند که برای قدمهای بعدی هم اعلام آمادگی کردند.
این کارنامه، فقط گزارش یک دوره نیست؛ روایت امید به آیندهی آموزش است.
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۱۰:۲۷
🧩 وقتی همه تکهای از یک پازل هستیم...
تا به حال فکر کردهاید که چرا خیلی از دانشآموزان در مدرسه احساس تنهایی یا «اضافی بودن» میکنند؟ آمارها نشان میدهند که حس تعلق در مدارس سراسر دنیا رو به کاهش است؛ اما راه حل چیست؟
در این ویدئو با تکنیک جیگسا (Jigsaw) آشنا میشویم؛ روشی درخشان که کلاس درس را از یک میدان رقابت، به یک پازل همکاری تبدیل میکند. جایی که موفقیت هر کس، وابسته به موفقیت دیگری است.
این تکنیک که ابتدا برای کاهش تعصبات نژادی در مدارس آمریکا طراحی شده بود، به ما یاد میدهد که چطور به هر دانشآموز نقش یک «متخصص» را بدهیم تا هیچکس در حاشیه نماند.
نسخه کامل با ترجمه و زیرنویس اختصاصی در کانال «الفب» تماشا کنید.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید!
مدرسه معلمی الفب
برای زیستن قصههای تازه
@alefb_ir
تا به حال فکر کردهاید که چرا خیلی از دانشآموزان در مدرسه احساس تنهایی یا «اضافی بودن» میکنند؟ آمارها نشان میدهند که حس تعلق در مدارس سراسر دنیا رو به کاهش است؛ اما راه حل چیست؟
در این ویدئو با تکنیک جیگسا (Jigsaw) آشنا میشویم؛ روشی درخشان که کلاس درس را از یک میدان رقابت، به یک پازل همکاری تبدیل میکند. جایی که موفقیت هر کس، وابسته به موفقیت دیگری است.
این تکنیک که ابتدا برای کاهش تعصبات نژادی در مدارس آمریکا طراحی شده بود، به ما یاد میدهد که چطور به هر دانشآموز نقش یک «متخصص» را بدهیم تا هیچکس در حاشیه نماند.
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۱۱:۳۰
ما همیشه باور داریم که «معلمی» فقط یک نقش نیست؛ سفری است برای ساختن، یادگرفتن و همراه شدن با روشنایی. اینبار، مدرسه معلمی الفب و بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر، کنار هم قرار گرفتند تا قدمی نو برای توانمندسازی معلمان بردارند.
در این دیدار، که نخستین گام همکاری ما با بنیاد سپهر بود، ۱۰۰ نفر از آموزگاران پرتلاش شهرستان قائن در خراسان جنوبی همراه ما شدند؛ معلمانی که هر کدام با دغدغهای روشن در مسیر حرفهای خود قدم برمیدارند. این جلسه که در چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ برگزار شد، فرصتی بود برای معرفی دورههای مدرسه معلمی الفب و گفتوگویی صمیمی درباره شیوههای نوین یادگیری و نقش معلم در دنیای امروز.
ماجرای این دیدار فقط ارائهٔ دوره نبود؛ گفتوگویی بود میان تجربه و اشتیاق، میان رویاهای معلمان و امکانات یادگیری. ما آمده بودیم تا از کیفیت و عمق دورهها بگوییم، اما آنچه بیش از همه برایمان ارزشمند شد، انرژی، پرسشها و انگیزهی معلمانی بود که آیندهٔ یادگیری را میسازند.
مدرسه معلمی الفب
۷:۲۶
هنر گسیختگی و زندهماندن در طوفان کلاس
ما همیشه از معلمها انتظار داریم قهرمان باشند؛ کسانی که با چوب جادویی وارد کلاس میشوند و سرنوشت همه را تغییر میدهند. اما فیلم سینمایی «گسیختگی» محصول سال ۲۰۱۱ حقیقت تلخ و در عین حال زیبای دیگری را به تصویر میکشد: گاهی بزرگترین رسالت یک معلم، نه نجات دادن، بلکه فقط «شنیدن» است.
هنری بارتز (آدرین برودی) در این فیلم یک منجی کلیشهای نیست؛ او یک معلم جایگزین است که سعی دارد وابسته نشود، اما در نهایت تبدیل به تنها پناهگاه امن برای دانشآموزانی میشود که هیچکس آنها را نمیبیند. در مدرسهای که پر از «بحران معنا» و خشم فروخورده است، هنری نمیخواهد دانشآموزانش را تغییر دهد، بلکه میخواهد به آنها یاد دهد که چطور در برابر هجوم افکار بیرونی و «یکسانسازی» (Assimilation) مقاومت کنند و فردیت خودشان را حفظ کنند.
هنری به ما یادآوری میکند که برای تاثیرگذار بودن لازم نیست سوپرمن باشیم؛ کافیست در میان هیاهوی کلمات توخالی، گوشی برای شنیدن دردهای ناگفتنی باشیم. او به جای نصیحتهای شعاری، حقیقت را فریاد میزند و اجازه میدهد دانشآموز حس کند که بالاخره یک نفر استعداد و رنج او را دیده است.
شاید پیام اصلی فیلم در همین جمله خلاصه شود: «گوش بده، بفهم و دست بقیه رو بگیر. نجات دادن یه نفر هم نجات دادن یه نفره؛ تغییر دادن پایانِ یه قصه!».
بیایید به جای قهرمانسازی، تمرین کنیم که برای دانشآموزانمان «هنری بارتز» باشیم: یک شنوندهی امن، نه یک منجیِ دستنیافتنی.
مدرسه معلمی الفب
برای زیستن قصههای تازه
@alefb_ir
ما همیشه از معلمها انتظار داریم قهرمان باشند؛ کسانی که با چوب جادویی وارد کلاس میشوند و سرنوشت همه را تغییر میدهند. اما فیلم سینمایی «گسیختگی» محصول سال ۲۰۱۱ حقیقت تلخ و در عین حال زیبای دیگری را به تصویر میکشد: گاهی بزرگترین رسالت یک معلم، نه نجات دادن، بلکه فقط «شنیدن» است.
هنری بارتز (آدرین برودی) در این فیلم یک منجی کلیشهای نیست؛ او یک معلم جایگزین است که سعی دارد وابسته نشود، اما در نهایت تبدیل به تنها پناهگاه امن برای دانشآموزانی میشود که هیچکس آنها را نمیبیند. در مدرسهای که پر از «بحران معنا» و خشم فروخورده است، هنری نمیخواهد دانشآموزانش را تغییر دهد، بلکه میخواهد به آنها یاد دهد که چطور در برابر هجوم افکار بیرونی و «یکسانسازی» (Assimilation) مقاومت کنند و فردیت خودشان را حفظ کنند.
هنری به ما یادآوری میکند که برای تاثیرگذار بودن لازم نیست سوپرمن باشیم؛ کافیست در میان هیاهوی کلمات توخالی، گوشی برای شنیدن دردهای ناگفتنی باشیم. او به جای نصیحتهای شعاری، حقیقت را فریاد میزند و اجازه میدهد دانشآموز حس کند که بالاخره یک نفر استعداد و رنج او را دیده است.
شاید پیام اصلی فیلم در همین جمله خلاصه شود: «گوش بده، بفهم و دست بقیه رو بگیر. نجات دادن یه نفر هم نجات دادن یه نفره؛ تغییر دادن پایانِ یه قصه!».
بیایید به جای قهرمانسازی، تمرین کنیم که برای دانشآموزانمان «هنری بارتز» باشیم: یک شنوندهی امن، نه یک منجیِ دستنیافتنی.
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۷:۳۳
همراه عزیز الفب؛
ما در راستای برنامهریزی و طراحی یک فعالیت اثربخش فرهنگی و تربیتی، علاقمندیم با فعالیتهای اجتماعی و خارج از کلاس درس شما که به بهبود فضای مدرسه یا جامعهتان منجر شدهاست آشنا شویم.
اگر تا به حال فعالیتی را انجام دادهاید که مصداق «کنشگری» بودهاست لطفا از طریق فرم زیر با ما به اشتراک بگذارید.
https://survey.porsline.ir/s/vs6CsMWR
مدرسه معلمی الفب
برای زیستن قصههای تازه
@alefb_ir
ما در راستای برنامهریزی و طراحی یک فعالیت اثربخش فرهنگی و تربیتی، علاقمندیم با فعالیتهای اجتماعی و خارج از کلاس درس شما که به بهبود فضای مدرسه یا جامعهتان منجر شدهاست آشنا شویم.
اگر تا به حال فعالیتی را انجام دادهاید که مصداق «کنشگری» بودهاست لطفا از طریق فرم زیر با ما به اشتراک بگذارید.
https://survey.porsline.ir/s/vs6CsMWR
مدرسه معلمی الفب
@alefb_ir
۸:۴۹
گاهی بزرگترین خطای ما در تربیت، نشنیدن است. نه از سر بیتوجهی، بلکه از سر «دانستن بیش از حد».
نل نادینگز در این ویدئو یک تمایز ساده اما تکاندهنده را یادآوری میکند.تفاوت میان «نیازهایی که ما برای کودک تعریف میکنیم» و «نیازهایی که خودِ کودک بیان میکند».او میگوید اغلب ما به نیازهای استنباطشده پاسخ میدهیم. نیازهایی که از دل باورها، ترسها و نسخههای ازپیشنوشتهشدهمان بیرون آمدهاند.اما اخلاقِ مراقبت از جایی شروع میشود که گوش میدهیم. واقعاً گوش میدهیم. حتی وقتی آنچه میشنویم ترسناک است، بزرگ است، یا برآوردهکردنش ممکن نیست.
نادینگز، فیلسوف اخلاق و از بنیانگذاران نظریه «اخلاق مراقبت (غمخواری)»،تربیت را نه انتقال دانش، بلکه رابطه میداند.رابطهای که هستهاش توجه است. شنیدنِ دیگری بهمثابه یک انسان، نه یک پروژه تربیتی.
این ویدئو یادآور یک پرسش بنیادین است.آیا ما در حال پاسخ دادن به کودک هستیم، یا به تصویری که از «کودکِ درست» در ذهن خود ساختهایم؟
مدرسه معلمی الفب
۱۰:۳۴