روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی اول از کلاس "تامل و توسعهی حرفهای"
باعرض سلام و خدا قوت
حالم از هفتهای که گذشت خیلی بهتر است زیرا یاد گرفتم چگونه تامل کنم. یاد گرفتم چرا تامل نیاز هست و یاد گرفتم در کلاسم با هر موقعیتی روبهرو شدم انعطاف داشته باشم و آستانهی تحملم را بالا ببرم. یاد گرفتم که تدریسم را توصیف کنم تا به نقاط قوت و ضعفم پی ببرم و نظر دوستانم را هم بدون هیچ قید و بند بپذیرم، بلکه بتوانم بهتر و بهترتر باشم. [...] به خاطر این حس صمیمیتی که در این کلاسها دارم خیلی خوشحالم.
سوال من این است که آیا تجربهی کاری هم در تدریس تاملی تاثیر دارد یا فقط با این سه مرحله ما میتوانیم تامل کنیم[...]؟ وقتی شوق یادگیری در وجود من زیاد میشود که که من بدون دغدغه وارد کلاسم شوم.
تشکر
پداجو: خانم سعیدی
۱۳:۵۱
همکار گرامی،سرکار خانم بهالو،از شنیدن خبر از دست دادن مادرتان بسیار متأثر و اندوهگین شدیم. از پروردگار بزرگ برای آن مرحوم روان شاد و برای شما و خانوادهی محترمتان صبر میطلبیم. 
مدرسه معلمی «الف ب»
۹:۴۷
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "فبک"
حالم خوب است چون دقیقا در کلاسی هستم که باید باشم.
از سه سال پیش که وارد آموزش و پرورش شدم یکی از دغدغههای اصلی من به عنوان مربی بهداشت، علاوه بر توان علمی، توانایی برقراری ارتباط با دانشآموزانم و دوست بودن با آنهاست. من به اندازه معلمهای کلاس در کنار دانشآموزان نیستم ولی در این کلاس آموختم چطور در این تایم کم بازده آموزشی خودم رو ارتقا بدم تصمیم گرفتم مهارتهای خوب گوش دادن و کم و مفید گفتن رو در کلاسهام اجرا کنم و با تمرینات این دوره مهارت ارتباطی خودم رو هم تقویت کنم.
ارتباطم با کلاس خیلی خوبه و از دیدن انرژی و شوق تسهیلگران و بقیه دوستان انرژی و حس خوبی میگیرم.
پداجو: خانم چمنی
۶:۴۵
۹:۲۸
مدرسه معلمی «الف ب»
مدرسه معلمی «الف ب»
افتتاحیه ترم دوم دورههای راهبر پداگوژیک
شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰
با حضور دکتر محمود مهرمحمدی
و اساتید دروس
https://B2n.ir/eftetahie2
شرکت تمامی آموزگاران دوره در این نشست ضروری است.
مدرسه معلمی «الف ب»
۸:۵۱
۱۰:۱۰
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "نمایش خلاق"
حالم خیلی خوب است، چون آموختم برای جواب دادن به سوالات باید ذهن را پرواز، و تفکر را بال و پر داد. و بگذاریم جوابها همچون چشمههای بهاری تراوش کنند. ولی کماکان نمیدانم این ایدهها را چگونه به دانشآموزانم آموزش دهم و برای این تفکرافشانی نیاز به سعی و کوشش دوچندان دارم.
آنچه در این کلاس آموختم تماما در تدریس به من کمک خواهد کرد. [...] تصمیم گرفتهام از امروز برای چیدمان، حضور و غیاب و دیگر تکالیف کلاسی طرح و برنامههای خلاقانه داشته باشم و طرحی نو دراندازم.
ارتباط با تسهیلگر خیلی عالی و با دیگر همکاران نیز خوب بود. و کلاس سرشار از اکسیژن و انرژی بود.
پرسشی که در ذهنم جوانه زده است این است که چرا در دانشگاه و کلاسهای ضمن خدمت تا حالا با همچین کلاسهایی کار نکردهایم و همین باعث شده من برای یادگیری خلاقیت تلاش دوچندان کنم و امید هست به نتیجه دلخواه برسم.
پداجو: آقای میر
۱۵:۳۸
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "فبک"
آموخته:
از این جلسه یاد گرفتم که باید به نظرات دیگران تا جای ممکن و به بهترین شکل ممکن احترام بگذارم و از همهی دانشآموزان مخصوصا کسانی که کمتر در بحث شرکت کرده بودند در نظرسنجیها استفاده کنم و پرسش و پاسخها را در خیلی از موارد به عهدهی دانشآموزان بگذارم (مشارکتی و تعاملی با دوستانشان)
احساس :
حس رضایتمندی و خشنودی از اینکه توانستم نکات علمی و اخلاقی و کاربردی بیشتری در مورد تعامل و ارتباط با دانشآموزان بیاموزم و حس اعتمادبهنفس را مخصوصا در کودکان کمحرف و خجالتی پرورش دهم و تقویت کنم.
پداجو: خانم خزائی
۶:۵۶
مدرسه معلمی "الف ب"
فیلم ضبطشده کارگاه معلم آینده: ارتقای تدریس با هوش مصنوعی
https://B2n.ir/m81434
۷:۳۰
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "تأمل و توسعهی حرفهای"
به نام اولین آموزگار هستی
[...] و حالا برای شروع روایتنویسی این هفته، با همان شوق روز اول مینویسم الحمداللهههههههههههههه حالم خیلی خوب است چون با این کلاس وقتم پربرکت میگذرد.
حواسمان باشد که ما ممکن است یادمان برود اما بچه ها هرگز.
درس تامل به دنبال یافتن لنزهای مختلف برای یادگیری است.
در تعاملاتم حواسم به تفاوت دیدگاه و ظرفیتهای اجتماعی خانوادههای دانشآموزانم باشد.
معلم و مدرسه کارخانه انسانسازی است پس معلم باید تواناییهای مختلف بچهها را در نظر بگیرد و به دنبال کشف کردن دنیای کیفی و درونی بچهها باشد.
برای گرفتن تصمیمات در حیطه معلمی، توجه به ویژگی های شخصیتی، تفاوت های فردی و مولفه های مختلف بسیار مهم است.
آموختم صبر در معلمی معجزه میکند، گاهی تغافل لازمه کار است. نباید کمالگرا بود چون گاهی مجبوریم بین بین بد و بدتر انتخاب کنیم و از این رو ویژگیهای شخصیتی معلم بسیار مهم است.
مبحث فرونسیس یا خرد عملی را برای اولین بار بود شنیدم خیلی جالب بود.
در مورد فرونسیس بیشتر اطلاعات کسب کنم.
اگر من با دانشآموزانی سر و کار داشتم که به خاطر شرایط متفاوت خانوادگی خشونت برایشان امری طبیعی شده چه میکردم؟ آیا میتوانستم در بدترین شرایط و یا شرایط سخت تکراری، یادم نرود که اینها بچههایی هستند که هیچ گناهی ندارند و شرایط باعث بروز چنین رفتارهایی در آنها شده است؟
و باز هم عشق و علاقه و جدیت تسهیلگر عزیزم خانم شهبازی در تمام لحظات کلاس موج میزد.
پداجو: خانم سلامت
۱۰:۴۵
۱۵:۲۶
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "نمایش خلاق"
حالم خیلی خوب است چون در کنار گروهی از همکاران و استادان عزیز قرار دارم که همه آنها در علم خود سرآمد هستند و این امر باعث پیشرفت در تدریس و تغییر در نوع نگرش و ارائه هرچه بهتر کار آموزگاری است. این گفتگوها باعث میشود با دنیای جدیدی از رابطهی بین معلم و دانشآموز آشنا شوم و ارتباط موثرتر با دانشآموزان را بیاموزم.
در واقع پرسش و پاسخ در این کلاسها تغییرات زیادی در روش تدریس و برخورد من ایجاد کرده و انگیزهی من برای ادامهی این همکاری بیشتر و بیشتر میشود و مطمئنم تجربهای که هر جلسه بدست میآورم موجب شادتر و لذتبخشتر شدن محیط کلاس، هم برای من و هم برای دانشآموزانم میشود.
پداجو: خانم تونی
۱۵:۱۲
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "آموزش و سنجش کیفی"
دیشب، در حالی که با انگیزه و شور خاصی به کلاس آنلاین «ارزشیابی کیفی و توصیفی» پیوستم، یکی از جذابترین کلاس های من بود. استاد [...] به ویژگیهای یک راهبر واقعی اشاره کرد؛ کسی که نه تنها به رشد و تعالی خود میاندیشد، بلکه به پیشرفت و بالندگی اطرافیانش نیز توجه دارد. این نکته برای من بسیار الهامبخش بود و عمق معنای راهبر را برایم روشنتر ساخت.
استاد با بسط مفهوم «سنجش» و «ارزشیابی»، تأکید کرد که ارزشیابی فقط به معنای ارزشیابی پایانی نیست، بلکه سنجش و ارزشیابی در طول ترم نیز بسیار مهم است.[...]
در ادامه، استاد موضوعی جالب و چالشبرانگیز را مطرح کرد و از تمامی حاضران خواست تا نظرات خود را بیان کنند. موضوع این بود که «آیا جذاب بودن فعالیتها عامل اصلی یادگیری آنها است؟» من با این موضوع کاملاً همسو نبودم و نظرات خود را با دیگران به اشتراک گذاشتم. این بخش از کلاس بسیار تعاملی و پرشور بود و هر کسی با شور و اشتیاق دیدگاههایش را بیان کرد.
پس از آن، آقای جواد با داستانی از صبر و شکیبایی ما را مجذوب خود کرد. این داستان به من یاد داد که صبر و پایداری میتواند کلید موفقیت و پیشرفت باشد و چگونه این فضیلت میتواند مسیر زندگیمان را روشنتر کند.
در پایان کلاس، استاد ده سوال مطرح کرد و از ما خواست تا نظرات خود را درباره اینکه آیا این سوالات اساسی هستند یا خیر، بیان کنیم. این بخش از کلاس [...] به ما کمک کرد تا درک عمیقتری از تشخیص سوالات اساسی پیدا کنیم.
به طور کلی، این کلاس یکی از بهترین و مفیدترین جلساتی بود که تا به حال تجربه کردهام و از همه لحظات آن لذت بردم و احساس خوشایندی دارم.
پداجو: خانم رود
۱۲:۰۴
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "تأمل و توسعهی حرفهای"
[...] خوشحالم که حداقل تأمل کردن را یاد گرفتم و میدانم که میتوانم برای این وضعیتم یک راهحلی پیدا کنم. هر چه زودتر باید بنشینم و تاملم را مکتوب کنم و برای آن چاره اندیشی کنم. [...]
یکی از تجربیاتی که در این هفته برایم پیش آمد و با تامل توانستم حل کنم این بود که دوتا از نوجوانهای مدرسه باهم دعوایشان شده بود و با تأمل و نوشتن مراحل آن توانستند باهم به یک نتیجهی خوب برسند.
مثلا ابتدا از آنها خواستم اتفاق افتاده را با نوشتن توصیف کنند، سپس خواستم که شرایطی که پیش آمده بود را تجزیه و تحلیل کنند و در آخر هم انتظاراتشان را از هم نوشتند و مرحله یادگیری را نوشتند.
تجربهی خوبی بود. چون قبلا خودم هم از این طریق توانستم مشکل پیش آمده بین خودم و دیگری را حل کنم.
پداجو: خانم انصاری
۸:۵۹
ضمن تبریک حلول ماه رمضانبه پاس احترام به روزهداران گرامی، از امروز تا تعطیلات عید (بهمدت دو هفته) کلاسهای آنلاین طبق هماهنگیهای انجام شده در کلاس، پس از زمان افطار برگزار خواهد شد.
۶:۱۰
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "فلسفه برای کودکان"
از شرکت در این جلسه خیلی خوشحالم و حال خیلی خوبی دارم چون هر بار چیزهای زیادی به معلوماتم اضافه میشود و کلاس درسم بسیار پرنشاط و سر حالتر شده و اینها به خاطر اجراهای فبکی بوده که تاکنون در کلاسم اجرا کردهام و نه تنها حال خودم، بلکه حال و هوای
دانشآموزانم هم عالی شده و کلاسداریام قویتر و غنیتر شده است. آقا مجتبی، منکلاسهای ضمن خدمت زیادی شرکت کردهام و با جرئت میگویم تمام مطالب برای من تکراری و آشنا بوده و اکثر موارد از شرکت در کلاس پشیمان بودم و فکر میکردم واقعا وقت خودم را تلف کردهام.
اما این اولین باری است که از شرکت در این کلاسها احساس رضایت دارم [...]
بعد از این اجرای فبکی که توسط دو نفر از دوستان در جلسهی آنلاین انجام شد، من تصمیم گرفتم که دانشآموزانم در کلاس، هم کارهای خود و هم کارهای دوستانشان را مورد نقد و بررسی قرار بدهند، مثلا روخوانی از کتاب، انشا نوشتن و نقاشی کشیدن و ...... با این کار روحیه نقاد شدن هم در آنها تقویت خواهد شد. به نظر من بچهها باید از همین کودکی این مهارت را در خود تقویت کنند و بدانند هیچ انسانی کامل نیست. ما میتوانیم با این تمرین ظرفیت آنها را بالا ببریم.
آموزگار: خانم فرجی
۶:۳۰
روایت آموزگاران شرکتکننده در دورهی دوم از کلاس "آموزش و سنجش کیفی"
حالم خوب است چرا که باز هم فرصتی پیش آمده که یادگیری خود را تکمیل کرده و آنچه نیاموختهام را بیاموزم
امروز آموختم ارزشیابی با چیزی که در کلاسهای خود به کار میبرم متفاوت است. آموختم ارزشیابی صرفا برگه کاغذی با چند سوال نیست و چیزی فراتر از آن است. آموختم هر لحظه که در کلاس هستم میتوانم از دانشآموزانم ارزیابی به عمل آورم هر لحظهای که دانشآموزانم با یکدیگر صحبت میکنند، از من سوال میکنند و حتی با کنجکاوی به اطراف خود نگاه میکنند میتوان ارزیابی کرد که دانشآموز مشتاق به درس است یا خیر.
از این به بعد باید در کلاسهایم توجه بیشتری به دانشآموزانم داشته باشم
توجه کنم که آیا دانشآموزانم میتوانند آنچه به آنها تدریس کردهام را توضیح دهند؟
اگر تصویری به آنها بدهم میتوانند تصویر را تفسیر کرده و قصهاش را برای من بیان کنند؟
در روز نیاز، میتوانند در زندگی خود آنچه آموختهاند را بهکار گیرند؟
میتوانند گیاهی بکارند، و یا از مادر بیمارشان مراقبت کنند؟ [...]
امروز آموختم که این اگرها بسیار مهمتر از ارزیابیهای قلم کاغذی هستند.
آموختم که باید توجه کنم که آیا دانشآموزم حین تدریس به شناختی از خود دست یافته یا خیر؟
آیا توانایی درک آنچه میبیند را دارد؟
آیا توانستم او را با محیط اطرافش همدلتر کنم؟
آنچه امروز آموختم را ارزشمند میدانم، و دوست دارم آنها را زودتر در تدریسم به کار بگیرم.
دوست دارم زودتر به کلاس بروم و به رفتار و گفتار آنها بیشتر از قبل توجه کنم و معلمی متفاوتتر از گذشته باشم.
و در نهایت اینکه باز هم مشتاقانه تدریسها را دنبال خواهم کرد تا دنیایی زیباتر از امروز برای کودکانم بسازم.
آموزگار: خانم کردی کوشه
۱۱:۴۲
به رسم هدیه کتابهایی برای حدود ۲۰۰ آموزگار شرکت کننده در دوره مدرسه معلمی الف ب ارسال گردید و تا پیش از عید نوروز ۱۴۰۴ به دست آنها خواهد رسید.
@Alefb_school
@Alefb_school
۱۳:۲۵