یک برنامهریزی اصولی و درست میتواند اوضاع را به کلی تغییر دهد. یکی از این برنامهریزیها نظام 5s است که
خانم «لیلا باباخانی» در هنرستان اندیشه شهرستان بیجار در استان کردستان
اجرایی کردند. اگر علاقمند هستید درمورد این اصل بیشتر بدانید میتوانید با مراجعه به نمایشگاه مجازی#الفتا و جستوجوی این مدرسه اطلاعات دقیقتری از این طرح پیدا کنید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۹:۰۱
در
میناب استان هرمزگان
یک معلم با کلی ایده حول محور محیط زیست توانست در پایان سال دانشآموزانی را تربیت کند که دغدغهی حفاظت از محیط زیست را دارند. آقای «محسن قنبری شهواری» در دبستان وحدت زهوکی با اجرا کردن ایدههای جذاب توانست یک کلاس دوستدار محیط زیست را شکل بدهد. با مراجعه به نمایشگاه مجازی#الفتا میتوانید با تعداد بیشتری از این دست ایدهها در زمینه محیطزیست آشنا بشوید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۴:۴۵
گیمیفیکیشن یا بازیوار سازی یکی از روشهای بسیار موثر برای آموزش است مخصوصا اگر مخاطب موردنظر کم سن و سال باشد.
خانم «حوریه عالی داعی» در شهرستان ورامین استان تهران با استفاده از این روش توانستهاند بچهها را مجذوب درس کنند. اگر شما هم علاقهمند هستید از این روش برای تدریس و آموزش به دانشآموزان استفاده کنید میتوانید در نمایشگاه مجازی#الفتا موارد مشابهی را برای یادگیری پیدا کنید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۱۱:۰۰
چقدر درمورد الفتای مقاومت و رویدادی که روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان ماه برگزار شد اطلاعات دارید؟
هدف از انجام این رویداد چه بود؟ چه کسانی در این رویداد شرکت کردند و مهمتر از همه دستاورد این رویداد چه بود؟ پاسخ به همه این سوالات فردا صبح در برنامه صبح بخیر ایران با حضور حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسین پورثانی، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش @alefta
۱۴:۲۷
یکی از مهمترین رسالتهای معلم شناساندن حق و باطل به دانش آموزان است؛ و یکی از قدمهای مهم در این راه هم معرفی منابع مفید است. کتاب یکی از مهمترین این منابع است.
کتاب خار و میخک یکی از بهترین و خالصترین روایتهایی است که در مورد فلسطین نوشته شده است. این کتاب روایت نور از میان ظلمت است؛ روایت گمشدههایی که پشت میلههای زندان پیدا میشوند و مادرانی که با چشمهای گریان به انتظار در آغوش کشیدن فرزندانشان هستند. خار و میخک در 22 سال اسارت شهید یحیی سنوار نوشته شده است. #الفتای_مقاومت
۸:۱۰
۸:۱۰
یکی از بهترین راهها برای اینکه بچهها با محتوای کتاب به خوبی ارتباط برقرار کنند و کتاب در ذهن آنها ماندگار شود؛ این است که آنها با محتوای کتاب درگیر بشوند و فعالیتهایی را حول محور کتاب انجام دهند.
آقای «مسعود نیکونژاد» هم از این تکنیک برای اینکه بچهها کتاب را عمیقتر بخوانند استفاده کردند. این معلم جوان و خلاق در استان فارس، شهرستان لارستان توانستند دانشآموزان خود را بیشتر با کتاب انس بدهند. اگر شما هم به عنوان یک فرهنگی دغدغه کتاب و کتابخوانی دارید میتوانید با مراجعه به نمایشگاه مجازی#الفتا ایدههایی از این دست را ببینید و از آنها الهام بگیرید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۱۶:۲۰
آموزش مهارتهای زندگی یکی از دغدغههای مهم این روزهای دنیا است. آموزش این مهارتها اگر در مدرسه و همراه با درسهای دیگر انجام شود میتواند تأثیر زیادی بر روی دانشآموزان داشته باشد.
به همین دلیل خانم «سمیرا بابایی» در دبستان شهید کرکچی تهران این طرح را اجرایی کردن؛ و باعث شدن دانشآموزان در پایان سال علاوهبر آموزشهای علمی آموزشهای زندگی را هم بیاموزند. اگر شما دغدغه آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان خود دارید میتوانید سری به نمایشگاه مجازی#الفتا بزنید و در آنجا ایدههایی را برای حل این مسئله پیدا کنید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۸:۲۴
آشنا کردن دانشآموزان مقطع دوم متوسطه با بازار کار واقعی یکی از مسئولیتهای مدارس در این مقطع است.
خانم «عالمه جعفری تیرتاشی» این آمادگی برای حضور در بازار کار را به شکلی جدید و متفاوت به دانشآموزان هنرستان مائده در بندر گز استان گلستان آموزش داده است. آموزشی که کار تیمی، پژوهش و تحقیق را هم برای مخاطبان خود دارد. برای استفاده از تجربیات #الفتاییها جایی که به دنبال تحول هستند، میتوانید به نمایشگاه مجازی سر بزنید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۹:۱۵
از قرار هفتم تا بیقراریهای الفتای مقاومت
روایتی از نقشآفرینی حلقه مدرسه در طراحی و اجرای رویداد «الفتای مقاومت»" /> به قلم دکتر ابراهیم راستیان | پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در حوزه تعلیم و تربیت، کنشگران فعال زیاد حضور دارند و امسال برای نمایشگاه قرار هفتم حدود چهل مهمان دعوت کرده بودیم. یکی از مهمانهای ما دکتر علی پارسانیا، دبیر «جشنواره بینالمللی الفتای تحول» بود. ایشان را سالهاست که میشناسم، از افراد خوشفکر و فعال و جهادی در این حوزه به حساب میآید. دو سال است که الفتای تحول برگزار میشود و ایشان مسیر جدیدی برای جریانسازی تحول در پیش گرفته است؛ مسیری که بیش از تمرکز روی بخشنامه و ابلاغیه، رنگوبوی فرهنگسازی تحول در جامعه معلمان دارد. با حضور ایشان در قرار هفتم و بیان مأموریت و تجربیات حلقه مدرسه، تصمیم بر این شد که در حوزه الفتای تحول با ایشان همکاری داشته باشیم. حلقه مدرسه به صورت خاص الگوی برگزاری رویدادهای حل مسئله برای رسیدن به تحول در مدارس و با محوریت مقاومت را پیشنهاد داد و با استقبال ایشان مواجه شد. طراحی رویدادی برای جبهه مقاومت با محوریت مدارس میتواند در تاریخ ماندگار شود به شرطی که بتوانیم درست پیش برویم. متن حاضر، روایتی است از نقش حلقه مدرسه در طراحی و اجرای رویداد ملی الفتای مقاومت. مطالعه متن کامل یادداشت #پسا_قرار#الفتای_مقاومت#حلقه_مدرسه @alefta
۱۴:۲۵
کانونها یکی از مهمترین مکانها برای تحول در آموزش و تربیت دانشآموزان هستند.
کانون تربیتی فرهنگی فارابی در مشهد
با اجرا کردن برنامههای جدید و هیجان انگیز باعث جذب دانشآموزان مختلفی در سراسر
استان خراسان رضوی
شدهاند. یکی از جذابترین برنامههای این کانون برگزاری مسابقه پادکست در سال گذشته بود که با انجام این کار توانستند علاوه بر جذب مخاطبان فراوان، استعدادهای زیادی را هم در این زمینه کشف کنند. با جست و جوی عبارت دُرّ نجف در نمایشگاه مجازی#الفتا میتوانید با فعالیتهای خلاقانه این کانون بیشتر آشنا بشوید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۱۲:۴۱
الفتای مقاومت؛ آغاز یک پایان؟!
شهرام رامشت پرده اولپنجشنبه شب، خسته و بیحال از روز سختی که گذشته بود و کسالتی که رمقم را گرفته بود، دراز کشیده بودم که تلفنم زنگ خورد. ابوالفضل رحیمیان بود. قبلاً صحبت کرده بودیم که اگر میتوانم روزهای پنجشنبه و جمعه در کنار #الفتای_مقاومت باشم و گفته بودم که پنجشنبه را از حدود یکماه قبل پیشفروش کردم! زنگ زده بود که جمعه خودم را برسانم. قبول کردم؛ به این امید که فردا حالم خوب باشد... پرده دومبا هر سختی که بود، جمعه خودم را ساعت 8 به محل برگزاری #الفتای_مقاومت رساندم. بعد از خوش و بشی با آقای پارسانیا و رحیمیان، قدری درباره فرآیند امروز پرسیدم و برخی جزئیات کار را باهم مرور کردیم. صبحانه که تمام شد، آقای راستیان را دیدم که از دیروز حسابی برای رهیاری گروهها زحمت کشیده بودند. گپ و گفتی کوتاه داشتیم تا بیشتر در جریان فرآیندها قرار بگیرم. متوجه شدم که از 16 استان کشور در این رویداد حاضرند. اینجا گروهبندی شدند و روی یک ایده یا تجربهای که در حوزه #مقاومت داشتند کار کردند تا پخته و اجرایی شود. برخی افراد گروهها از قبل همدیگر را در الفتا میشناختند، برخی از یک استان بودند، برخی هم از استانهای غیرهمجوار و نامتجانس! آقای راستیان قبل از خداحافظی این را هم گفتند که گروهها برای ایده خودشان یک بوم پُر کردند و وجوه مختلف ایده بررسی شده. پرده سومخانم قربانی، آقای راحمی، آقای ولی و من قرار بود در 5 دقیقه کارهایی که توسط هر گروه انجام شده را بشنویم و اگر نکتهای برای ارتقاء و اجراییشدن آن به نظرمان میآید بگوییم تا کار پختهتر شود. گروهها پشت سر هم میآمدند و برخی واقعاً ایدههای خوبی داشتند، برخی حتی تجربه هم کرده بودند! شنیدن آنها لذت بخش بود؛ دیدن کنش و دغدغهمندی آنها لذتبخشتر.فارغ از تلاشهایی که همه برای #مقاومت و #فلسطین داشتند، انگار حواسم پرت چیز دیگری شده بود! دور هم نشستن معلمان با پیشزمینههای مختلف در کنار هم و گفتوگو حول یک موضوع و ایده خیلی برایم جذاب بود. برای من شنیدن این عبارات لذتبخشتر بود که برخی میگفتند: «این مطلب را اینجا از افراد یاد گرفتیم.» در همین جمع چند نفرهای که باهم داشتند؛ در همین 24 ساعتی که روی این موضوع متمرکز شدند و سعی کردند باهم به مسأله مقاومت فکر کنند و... بجز این، وقتی افراد در حال ارائه بودند، میدیدم که گروهها انتهای تالار جلسه با دغدغه باهم صحبت میکنند و سعی میکنند کار را کاملتر کنند و... دیدن تعامل افرادی که بعضاً تا پیش از این همدیگر را ندیده بودند و حالا در کنار هم روی یک موضوع متمرکز شده تا ایدهها را با تجربههای متفاوتی که دارند، پخته کنند، حالم را حسابی جا آورده بود!رویداد جمع و جور #الفتای_مقاومت ، نوعی رویداد حل مسأله بود که افراد مختلف در سراسر کشور را با دغدغه کنش مدرسهای در حوزه #مقاومت دور هم جمع کرده بود. فارغ از اینکه ایدهها و تجربههایی که در این رویداد دیدیم و شنیدیم، چقدر اجرایی و اثرگذارند، اصل کنار هم جمعشدن معلمان و مربیان پرورشی حول یک موضوع و کنش جمعی آنها موضوعیت داشت.یک اتفاق خوب دیگر آن بود که معاون محترم پرورشی، آقای پورثانی هم از این رویداد استقبال کرده بودند و افرادی به آن اضافه کردند تا آنها هم در این فرآیندها شریک باشند. شریک در چه؟ شریک در هماندیشی، کنشجمعی، شبکهسازی، اندیشهورزی و... بدون اینکه برد و باخت و برنده و بازندهای در کار باشد.میدانم که موضوع #مقاومت کشش ویژهای دارد. اما آیا نمیشود در همه موضوعاتی که برایمان کنش واقعی مدارس مهم است، چون کنیم؟ چه خیری در ابلاغ بخشنامههای خشک و بیروح و گزارشسازیهای پس از آن دیدهایم که از آن دل نمیکنیم؟ چه #تحولی از این بهتر که بجای ابلاغ واو به واو رفتار مدارس، بستری فراهم کنیم تا فرهنگیان دغدغهمند در هر حوزه کنار هم جمع شوند و با همافزایی از پایین به بالا، چارچوبها را بچینند و نقش خودشان را در این فرایندهای بیابند و کمک کنند سایر همکاران هم در آن زمینه رشد کند؟ کدام یک برای آموزش و پرورش ما بهتر است؛ داشتن شبکهای از دغدغهمندان و کنشگران پای کار بهتر است یا جماعتی گزارشساز و جشنوارهباز؟ #الفتا دانسته یا ندانسته، در حال بسترسازی برای شکل جدیدی از کنشگری بازیگران مختلف حوزه تعلیم و تربیت است که در آن بر خلاف جریان حاکم، عاملیت کنشگران و همافزایی آنها در راستای حل مسائل به رسمیت شناخته میشود. حضور معاون پرورشی در این رویداد را به فال نیک میگیرم. شاید آغازی باشد بر پایان بخشنامههای تمامیتخواه، و شروعی برای تشکیل شبکهای از کنشگران دغدغهمند دولتی و غیردولتی در موضوعات و مسائل مختلف آموزش و پرورش. إنشاءالله. #الفتا#مقاومت#فلسطین#تحول🧭 @education_policy
۱۵:۵۸
خانم «مریم احمدی»
جزو معلمان صبور هستند. معلم صبوری که دانشآموزان خاصی را برای زندگی معمولی آماده میکنند. در مدرسه شهید محمدرضا محمدی بچهها بدون توجه به نظر و فکر دیگران خودشان را برای زندگی معمولی و عادی با تکیه بر توانایی خودشان آماده میکنند. امسال اختتامیه جشنواره #الفتا میزبان تعدادی از مدارس استثنایی بود که شما با مراجعه به نمایشگاه مجازی الفتا میتوانید با ایدههای این مدارس در آموزش های مختلف به دانشآموزان آشنا بشوید. @aleftawww.aleftaevent.ir
۷:۵۳
#فراخوان_شعار
سلام به همه همون طور که خبر دارید رویداد الفتای مقاومت با #همت شما 🫵 شروع شدهرویدادی که قراره بخشی از همدلیها و کنشگریهای مدرسهای ما مدیران و معلمان باشه برای جبهه مقاومتتوی همین قدمهای اول، نیاز داریم به یه #شعار خوب. یه شعار که حس الفتاییها رو نسبت به «الفتای مقاومت» نشون بده. شما چه شعاری پیشنهاد میدید؟از طریق پیوند زیر، پیشنهادتون رو برامون ارسال کنید.https://alefta.ir/department-of-resistance/
۱۴:۴۸
خیلیا از ما میپرسن قراره توی پویش #الفتای_مقاومت چه اتفاقی بیفته و چهطور میتونن نقششون رو به عنوان یه
معلم، مدیر یا فعال تربیتی نسبت به جبهه مقاومت
ایفا کنن.اگر شما هم در مورد الفتای مقاومت سوال دارید ، این ویدیو برای شماست. تیزر پویش الفتای_مقاومت رو #تماشا کنید.
۹:۳۴
تمدید مهلت ثبت تجربیات در رویداد الفتای مقاومت
نظر به استقبال معلمان گرامی برای شرکت در رویداد، مهلت ثبت تجربیات تا ۲۵ آذرماه تمدید گردید. تمامی معلمان، مدیران، هنرآموزان و عوامل آموزشی و تربیتی مدارس سراسر کشور میتوانند تجربیات خود را پیرامون ظلمستیزی در وبگاه رویداد به ثبت برسانند. www.alefta.ir #الف_تای_مقاومت#ظلم_ستیزی#فلسطین@alefta
۱۶:۵۰
الفتا مقاومت از قاب تلویزیون
هفته اول از ۱۷ آذرماه الی ۲۱ آذرماههر روز صبح یک مدرسه از یک استانبصورت زنده و بخشهای ضبطیهمزمان از شبکه سه سیما و شبکههای استانیساعت: ۷.۴۵ الی ۸.۱۵بامشارکت:معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشسازمان بسیج فرهنگیاندبیرخانه رویداد بین المللی الفتاقرارگاه اجرائی سازی سندتحول بنیادین #صداوسیما#الفتا_مقاومت@alefta
۱۸:۵۷
*الفتا مقاومت از قاب تلویزیون*
هفته دوم از ۲۴ آذرماه الی ۲۸ آذرماه هر روز صبح یک مدرسه از یک استانبصورت زنده و بخشهای ضبطیهمزمان از شبکه سه سیما و شبکههای استانیساعت: ۷.۴۵ الی ۸.۱۵ بامشارکت:معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشسازمان بسیج فرهنگیاندبیرخانه رویداد بین المللی الفتاقرارگاه اجرائی سازی سندتحول بنیادین #صداوسیما#الفتا_مقاومت@alefta
۱۴:۱۲
الفتای مقاومت از قاب تلویزیون
هفته دوم از ۱ دیماه الی ۵ دیماه هر روز صبح یک مدرسه از یک استانبصورت زنده و بخشهای ضبطیهمزمان از شبکه سه سیما و شبکههای استانیساعت: ۷.۴۵ الی ۸.۱۵ بامشارکت:معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشسازمان بسیج فرهنگیاندبیرخانه رویداد بین المللی الفتاقرارگاه اجرائی سازی سندتحول بنیادین #صداوسیما#الفتا_مقاومت@alefta
۱۵:۲۶
الفتا مقاومت از قاب تلویزیون
روایت معلمان از فعالیت مدارس از شهر بوشهر، به روایت مدیر مدرسه ناخدا عباس برنامه دو نیمه سیب سیمای بوشهر تاربخ: شنبه ۱ دیساعت: ۱۰.۳۰@alefta #صداوسیما#الفتا_مقاومت