۱۸ مهر
گیف
۰۰:۱۵
۹:۲۴
۲۰ مهر
۱۹:۵۸
۲۱ مهر
۹:۲۱
۹:۲۴
۲۲ مهر
۱۵:۵۸
۱۶:۰۱
۲۵ مهر
گیف
۰۰:۱۸
۲:۵۴
۲۷ مهر
۱۴:۳۳
این چیزی است که اگر شما چشم باز کنید در دیگرانی که گاهی نزدیک هستند و گاهی دور ولی سرگذشتشان به ما میرسد خواهیم دید. کسانی که رنجهای سخت و طاقتفرسا کشیدند ولی حاضر نبودند لحظهای از آن رنج فاصله بگیرند نه به دلیل اعتقاد و نه به دلیل تفکرات و نظریات بلکه به دلیل آن آثار عظيمى که در این همراهی دیدند.
"تحبرون" را درک کردند؛ آثار عظیم، معارفی است که بیحساب بر آنها باریده تا جایی که خودشان تعجب میکنند اینهمه معارف از کجاست.يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ و أَكْوابٍ (زخرف:۷۱)آن ظرفهای طلایی و جامهای زرینی که پر از شراب طهور است که بخشی از آن در همین جهان قابل تجربه و وصول است و همه چیزش برای آن جهان نیست بلکه نهایتش در آن جهان است. در همین عالم بخشی از آن را به انسان عطا میکنند و انسان میرسد. وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ (زخرف: ۷۱)آن دسته از انسانهایی که میفهمند، آن اشتهای اَنفسی، چیزی که انسان خوشش میآید و لذت چشم و گوش و اشتها برای آن مرحله است و در این مرحله باید اندکی تحمل کند. وقتی که این را تحمل کرد، آنوقت به آنجا میرسد.فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ.کسی که تحمل ندارد، هرگز به آن نمیرسد.اما کسی که تحمل کرد وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ (زخرف:۷۱)
️ وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (زخرف:۷۲)این جنتی است که از عمل و نتیجه و تسلیم خود انسان، به وراثت به او میرسد. از تسلیم به آن چیزی که کائنات برای او ترسیم کردند، برای رسیدن انسان به انتخاب بنیادینش. هیچ چیزی اجبار نیست. همه چیز به انتخاب خود انسان است. اگرچه انسان وقتی که زحمات آن رنجها را میبیند داد و فریادش به آسمان میرود اما باز هم از آن انتخاب بنیادینش باز نمیگردد.
#سوره_زخرف#رنج#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
"تحبرون" را درک کردند؛ آثار عظیم، معارفی است که بیحساب بر آنها باریده تا جایی که خودشان تعجب میکنند اینهمه معارف از کجاست.يُطافُ عَلَيْهِمْ بِصِحافٍ مِنْ ذَهَبٍ و أَكْوابٍ (زخرف:۷۱)آن ظرفهای طلایی و جامهای زرینی که پر از شراب طهور است که بخشی از آن در همین جهان قابل تجربه و وصول است و همه چیزش برای آن جهان نیست بلکه نهایتش در آن جهان است. در همین عالم بخشی از آن را به انسان عطا میکنند و انسان میرسد. وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ (زخرف: ۷۱)آن دسته از انسانهایی که میفهمند، آن اشتهای اَنفسی، چیزی که انسان خوشش میآید و لذت چشم و گوش و اشتها برای آن مرحله است و در این مرحله باید اندکی تحمل کند. وقتی که این را تحمل کرد، آنوقت به آنجا میرسد.فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ.کسی که تحمل ندارد، هرگز به آن نمیرسد.اما کسی که تحمل کرد وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُونَ (زخرف:۷۱)
️ وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (زخرف:۷۲)این جنتی است که از عمل و نتیجه و تسلیم خود انسان، به وراثت به او میرسد. از تسلیم به آن چیزی که کائنات برای او ترسیم کردند، برای رسیدن انسان به انتخاب بنیادینش. هیچ چیزی اجبار نیست. همه چیز به انتخاب خود انسان است. اگرچه انسان وقتی که زحمات آن رنجها را میبیند داد و فریادش به آسمان میرود اما باز هم از آن انتخاب بنیادینش باز نمیگردد.
#سوره_زخرف#رنج#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
۱۴:۳۴
۳۰ مهر
۱۵:۳۴
۸ آبان
گیف
۰۰:۱۷
۴:۲۱
۱۱ آبان
گیف
۰۰:۱۵
۱۱:۲۷
۱۵ آبان
۳:۲۲
️ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ (۷) نیازی به این آیات نیست و همه چیز روشن است و پیامبر و رسولان درونی و بیرونی برای این میآیند که این هدایت را به انسان دوباره یادآوری کنند و برای هر انسانی و هر گروهی هدایت کنندهای است و بدون هدایت کننده امکان ندارد. اللَّـهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى وَ ما تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ (۸) خداوند همه چیز را میداند، اختیار جهان بینهایت است اما كُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ (۸)این مسیر باید از راه خودش برود تا انسان به کمال برسد. انسان خودش پذیرفته به این جهان برگردد تا به این مراحل برسد. اینهمه داد و بیداد و فغان از انتخابی که خودش کرده؟! انسان به عالمی آمده که با مقدار است با تقدیر و حساب و کتاب است و از راهش باید رفت.
️ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ (۹)این خداوند نیست که چیزی را از ما دریغ میکند او عالمِ غیب و شهادة و بزرگ و بلندمرتبه است.
️ لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)او ما را به مسیری دعوت میکند که حق مطلق است. همهی این نگاههای باطل ما در آن جواب داده میشود و راه صحیح است، راهی است که خیر دنیا و آخرت و همهی آرزوها و رویاها و درخواستهای انسان به حق و حقیقت در آن جواب داده میشود. خداوند این دعوت را دارد، دعوتی حق و کامل و تمام عیار است و ذرهای باطل و شائبه در آن نیست. اما وقتی انسان توجهاش را از این دعوت برمیگرداندالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ (۱۴)هیچ چیزی برای آنها در این بازگشتشان نیست. إِلاَّ كَباسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْماءِ لِيَبْلُغَ فاهُ (۱۴)همچون انسانی که از دریای خروشان، از اقیانوس آب زلال، از اینهمه اموری که در دسترس انسان است، به کف آبی اکتفا میکند و سعی میکند با این کف آب ذرهای آب بنوشد و این آب را به دهانش برساند.وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ (۱۴)اما همان یک ذره هم به او نمیرسد.
️ وَ ما دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلالٍ (۱۴)انسانی که از اینهمه حق و حقیقتی که در مقابلش هست روی برمیگرداند و به امور باطل و ناامیدیها و توهمات توجه میکند، به تخیلات و به چیزهایی که ثمره و فایدهای ندارد، به اموری که هزاران بار آنها را تجربه کرده، به بازگشت به اموری که میداند ثمره و فایدهای ندارد اما در جواب وجدان خودش مدام انتظار نشانهی جدیدی دارد، نشانه پس از نشانه! اما کسی که اینگونه رفتار میکند هیچ نتیجهای نمیگیرد ولی هر موقع که بازگردد، همین لحظه، بلافاصله نتیجه برای او واضح و آشکار میشود.
️ لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)این حق و حقیقت، کُنه حقیقتی است که پیش انسان حاضر و ظاهر و آشکار و آماده است. هر لحظه که برگردد جواب میگیرد و نیاز به هیچ چیز دیگری نیست.
#سوره_رعد#عجله#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
️ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ (۹)این خداوند نیست که چیزی را از ما دریغ میکند او عالمِ غیب و شهادة و بزرگ و بلندمرتبه است.
️ لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)او ما را به مسیری دعوت میکند که حق مطلق است. همهی این نگاههای باطل ما در آن جواب داده میشود و راه صحیح است، راهی است که خیر دنیا و آخرت و همهی آرزوها و رویاها و درخواستهای انسان به حق و حقیقت در آن جواب داده میشود. خداوند این دعوت را دارد، دعوتی حق و کامل و تمام عیار است و ذرهای باطل و شائبه در آن نیست. اما وقتی انسان توجهاش را از این دعوت برمیگرداندالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ (۱۴)هیچ چیزی برای آنها در این بازگشتشان نیست. إِلاَّ كَباسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْماءِ لِيَبْلُغَ فاهُ (۱۴)همچون انسانی که از دریای خروشان، از اقیانوس آب زلال، از اینهمه اموری که در دسترس انسان است، به کف آبی اکتفا میکند و سعی میکند با این کف آب ذرهای آب بنوشد و این آب را به دهانش برساند.وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ (۱۴)اما همان یک ذره هم به او نمیرسد.
️ وَ ما دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلالٍ (۱۴)انسانی که از اینهمه حق و حقیقتی که در مقابلش هست روی برمیگرداند و به امور باطل و ناامیدیها و توهمات توجه میکند، به تخیلات و به چیزهایی که ثمره و فایدهای ندارد، به اموری که هزاران بار آنها را تجربه کرده، به بازگشت به اموری که میداند ثمره و فایدهای ندارد اما در جواب وجدان خودش مدام انتظار نشانهی جدیدی دارد، نشانه پس از نشانه! اما کسی که اینگونه رفتار میکند هیچ نتیجهای نمیگیرد ولی هر موقع که بازگردد، همین لحظه، بلافاصله نتیجه برای او واضح و آشکار میشود.
️ لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ (۱۴)این حق و حقیقت، کُنه حقیقتی است که پیش انسان حاضر و ظاهر و آشکار و آماده است. هر لحظه که برگردد جواب میگیرد و نیاز به هیچ چیز دیگری نیست.
#سوره_رعد#عجله#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
۳:۲۵
۱۶ آبان
۱۴:۴۰
۱۷ آبان
۸:۳۵
️ اطْمَأَنُّوا بِها (یونس:۷) اطمینانی که انسان به دور روزمره پیدا میکند باعث میشود که انسان بخواهد هر چه عدم اطمینان است از طریق فرو رفتن بیشتر در دنیا برطرف کند و به اطمینان برسد. مسیری که هرگز به نتیجه نمیرسد و هر چه میدَوَد این عدم اطمینان بیشتر میشود اما در عین حال او مطمئن است راه همین است، راه به سوی این جهان و به سوی فرو رفتن و نزول کردن و غافل شدن بیشتر از خود و ندیدن بینهایتهایی که در وجود خودش هست!
️ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَنشانههای فراوانی که جهان پیش پای انسان میگذارد و لقاء خداوند و رسیدن به آن بینهایتها را به او نشان میدهد پیوسته انسان از آنها غفلت میکند؛ نه اینکه آنها را نمیبیند و جاهل است، نه! آنها را میبیند ولی غفلت میکند و فراموش میکند. این مسیر زندگی همهی ماست و هیچکدام از امثال ما از این امر (از این چهار خصلت) خالی نیستیم. اما همهی ما معکوس این فکر میکنیم. پیوسته دنبال نشانهی جدید و راه جدید و هدایتی هستیم که بدانیم باید چه کاری انجام دهیم، مدام سوال میکنیم اما این سوال در حالی است که جوابها اطراف ما با تمام قوا همچون شعلههای آتش فروزان هستند اما ما غفلت از آن داریم. و برعکس پیوسته به این چیزی که هست، به نگاه نکردن به این نشانهها رضایت پیدا کردهایم و اطمینان به آن داریم و در نتیجه این مسیر به سوی بینهایت را نمیبینیم.
️ أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (یونس:۸)آتش و سختیهایی که در زندگی برای ما هست، آتش حرکت کردن نیست بلکه آتش حرکت نکردن است. روح و وجود و همه هستی ما میخواهد حرکت کند اما ما به امور ساده و بدیهی و ابتدایی در این جهان گرفتار شدهایم و به آن رضایت دادهایم و در این آتش میسوزیم. اما کافی است که انسان یک لحظه این جهان و همهی اینها را ببیند. به محض توجه، آن هم توجهی که با روحش انجام میدهد و بعد به این توجه نظر میکند، به علم خودش چیزی که دارد را میبیند و این میشود "ایمان". ایمان غیر این نیست.
️ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (یونس:۹)اگر انسان ایمان بیاورد و به این ایمانِ به بینهایتهای در زندگیاش که نشانههای آن همه جا وجود دارد، اندکی ملتزم باشد [التزام عملی به این ایمان] نتیجهاش عمل الصالحات میشود. آنوقت، يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْاین هدایتهایی که از سمت بینهایت میآید همچون جریان رودی که خس و خاشاک را پیش میبرد به سوی دریای بیکران هستی پیش میبرد. تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ*.
️ *دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّـهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ (یونس:۱۰)پیوسته این نیایش و توجه به بینهایت و دیدن این جهان بینهایت در اینکه از عیب و نقص منزه است و تحیت سلامی که با هر موجودی و با هر انسانی و هر حقیقتی، با تمام هستی در راه سلامت است و سلام میکند و سلام میشنود.
️ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (یونس:۱۰)و آخرین حرف و آخرین کلام و انتهای این زندگی در هر لحظه این است که همه چیز در حال ستایش است و در حال حمد است و همه چیز در جای خودش است. حتی اگر در نهایت سختی و مصیبت باشد. بدترین مصیبت که مصیبت عاشوراست و کسی که بیش از همه این مصیبت بر او نازل شده، زینب کبری سلام الله علیهاست که او در اوج سختیها بعد از همه شهادتها و در حالی که در اسارت است در آن لحظه میفرماید:
ما رأيت الا جمیلا؛ این معنای " آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ" است.
#سوره_یونس#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
️ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَنشانههای فراوانی که جهان پیش پای انسان میگذارد و لقاء خداوند و رسیدن به آن بینهایتها را به او نشان میدهد پیوسته انسان از آنها غفلت میکند؛ نه اینکه آنها را نمیبیند و جاهل است، نه! آنها را میبیند ولی غفلت میکند و فراموش میکند. این مسیر زندگی همهی ماست و هیچکدام از امثال ما از این امر (از این چهار خصلت) خالی نیستیم. اما همهی ما معکوس این فکر میکنیم. پیوسته دنبال نشانهی جدید و راه جدید و هدایتی هستیم که بدانیم باید چه کاری انجام دهیم، مدام سوال میکنیم اما این سوال در حالی است که جوابها اطراف ما با تمام قوا همچون شعلههای آتش فروزان هستند اما ما غفلت از آن داریم. و برعکس پیوسته به این چیزی که هست، به نگاه نکردن به این نشانهها رضایت پیدا کردهایم و اطمینان به آن داریم و در نتیجه این مسیر به سوی بینهایت را نمیبینیم.
️ أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (یونس:۸)آتش و سختیهایی که در زندگی برای ما هست، آتش حرکت کردن نیست بلکه آتش حرکت نکردن است. روح و وجود و همه هستی ما میخواهد حرکت کند اما ما به امور ساده و بدیهی و ابتدایی در این جهان گرفتار شدهایم و به آن رضایت دادهایم و در این آتش میسوزیم. اما کافی است که انسان یک لحظه این جهان و همهی اینها را ببیند. به محض توجه، آن هم توجهی که با روحش انجام میدهد و بعد به این توجه نظر میکند، به علم خودش چیزی که دارد را میبیند و این میشود "ایمان". ایمان غیر این نیست.
️ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (یونس:۹)اگر انسان ایمان بیاورد و به این ایمانِ به بینهایتهای در زندگیاش که نشانههای آن همه جا وجود دارد، اندکی ملتزم باشد [التزام عملی به این ایمان] نتیجهاش عمل الصالحات میشود. آنوقت، يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْاین هدایتهایی که از سمت بینهایت میآید همچون جریان رودی که خس و خاشاک را پیش میبرد به سوی دریای بیکران هستی پیش میبرد. تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ*.
️ *دَعْواهُمْ فِيها سُبْحانَكَ اللَّـهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ (یونس:۱۰)پیوسته این نیایش و توجه به بینهایت و دیدن این جهان بینهایت در اینکه از عیب و نقص منزه است و تحیت سلامی که با هر موجودی و با هر انسانی و هر حقیقتی، با تمام هستی در راه سلامت است و سلام میکند و سلام میشنود.
️ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (یونس:۱۰)و آخرین حرف و آخرین کلام و انتهای این زندگی در هر لحظه این است که همه چیز در حال ستایش است و در حال حمد است و همه چیز در جای خودش است. حتی اگر در نهایت سختی و مصیبت باشد. بدترین مصیبت که مصیبت عاشوراست و کسی که بیش از همه این مصیبت بر او نازل شده، زینب کبری سلام الله علیهاست که او در اوج سختیها بعد از همه شهادتها و در حالی که در اسارت است در آن لحظه میفرماید:
ما رأيت الا جمیلا؛ این معنای " آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ" است.
#سوره_یونس#محمد_حسین_قدوسی #در_مكتب_علامه_طباطبايى
۸:۳۸
۱۹ آبان
گیف
۰۰:۱۷
۱۳:۲۱
۲۱ آبان
گیف
۰۰:۰۸
۱۶:۲۸
۲۳ آبان
۲۲:۴۰