بله | کانال المنتخب
عکس پروفایل المنتخبا

المنتخب

۴۷عضو
«ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان»، فرصتِ‌های ویژه‌ای برای تهذیب و اصلاح نفس هستند.
undefined استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«بعضی از فرصت‌‌ها برای تهذیب و اصلاح نفس، ممتاز هستند. بزرگان در ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان به‌شکل ویژه با خداوند خلوت داشتند. حضرت امام(ره) در ماه رمضان، حتی در دوره رهبری، دیدارهای عمومی خود را تعطیل می‌کردند و ده نوبت قرآن را ختم می‌کردند. پاسداری که ده سال محافظ ایشان بود می‌گوید: حضرت امام(ره) در شبانه‌روز دوازده نوبت تلاوت قرآن داشتند و توصیه می‌کردند: ابتدا نمازتان را اصلاح کنید و بعد با قرآن مأنوس شوید و تلاوت قرآن داشته باشید.»
www.mirbaqeri.ir@almontakhab undefined

۱۵:۱۶

undefined تکالیف و دستورات الهی، نفس انسان را عوض می‌کند
اعمالی که ما انجام می‌دهیم و خداوند دستور داده و تکلیف کرده، تنها عمل خارجی و بشری نیست که برای بدن مفید باشد، این نفس را عوض می‌کند. تکالیف الهیّه، عبادات، عبودیّت، قرآن، که در صدر همۀ اینها آن عبودیّتِ مقام پیغمبر و ائمّه است، نفس را عوض می‌کند؛ نفسِ شقیّ را سعید می‌کند، تربیت می‌کند؛
مثل یک آهن‌پاره‌ای که افتاده در انبار و رطوبت خورده، این آهن را شما برمی‌دارید و می‌بینید پاره‌آهن است، ولی وقتی آوردید اوّل یک سوهان زبر رویش کشیدید، بعد یک سوهان نرم‌تر، بعد سوهان نرم‌تر، بعد سوهان مَصْقَل و بعد هم با آن سمباده‌های نازک روی او کشیدید، این آهن به اندازه‌ای جلا پیدا می‌کند که عین آینه، شما صورت خودتان را در آن می‌بینید؛ این مال چیست؟! شقاوت او تبدیل به سعادت شد، روی این آهن کار شد، درجه درجه این قابلیّت را پیدا کرد.
 خدا به انسان این قابلیّت را داده و نفوس هم دارای این قابلیّت هستند، و دستور انبیاء هم برای حرکت آنها از ظلمات است: ﴿ٱللَهُ وَلِيُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ یخرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـٰغُوتُ يُخرجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَى ٱلظُّلُمَٰتِ أُوْلَـٰٓئِكَ أَصحَٰبُ ٱلنَّارِ هم فِيهَا خَٰلِدُونَ﴾
آیین رستگاری ، علامه طهرانی undefined@almontakhab undefined

۲:۲۸

علّت عدم وصول به کمالات توحیدی عمل نکردن است
آیین رستگاری ، علامه طهرانی undefined@almontakhab undefined

۱۳:۰۵

undefined پرهیز از گناه شرط اول سلوک
undefinedشیخ محمد #بهاری می‌‌فرماید: غرض اصلی از خلقت، حاصل نخواهد شد جز این‌که معرفت و محبت میان عبد و مولا باشد. تحصیل تقوا محتاج به چند چیز است که چاره ندارد از آنها.
undefinedیکی پرهیز از معاصی است. باید معاصی را تفصیلا یاد بگیرد و هر یک را در مقام خود ترک نماید. از جمله معاصی، ترک واجبات است‌؛ پس باید واجبات خود را هم به مقدار توان و ابتلا به آنها یاد گرفته و عمل نماید و این واضح است که با معصیت‌کاری اسباب محبت و معرفت نخواهد شد.
کتاب قله‌نشینان معرفت، ص ۸۳ undefined@almontakhab undefined

۱۵:۳۷

المنتخب
undefined پرهیز از گناه شرط اول سلوک undefinedشیخ محمد #بهاری می‌‌فرماید: غرض اصلی از خلقت، حاصل نخواهد شد جز این‌که معرفت و محبت میان عبد و مولا باشد. تحصیل تقوا محتاج به چند چیز است که چاره ندارد از آنها. undefinedیکی پرهیز از معاصی است. باید معاصی را تفصیلا یاد بگیرد و هر یک را در مقام خود ترک نماید. از جمله معاصی، ترک واجبات است‌؛ پس باید واجبات خود را هم به مقدار توان و ابتلا به آنها یاد گرفته و عمل نماید و این واضح است که با معصیت‌کاری اسباب محبت و معرفت نخواهد شد. کتاب قله‌نشینان معرفت، ص ۸۳ undefined @almontakhab undefined
undefined امید از حق نباید بریدن، امید سر راه ایمنیست، اگر در راه نمیروی، باری سر راه را نگاه دار، مگو که: کژی ها کردم!. تو راستی را پیش گیر، هیچ کژی نماند، راستی همچون عصای موسیست، آن کژی ها همچون سحر هاست، چون راستی بیاید، همه را بخورد، اگر بدی کرده ای با خود کرده ای، جفای تو بِوِی کجا رسد؟!مرغی که بر آن کوه، نشست و برخاستبنگر که در آن کوه چه افزود و چه کاست
فیه ما فیه مولوی undefined@almontakhab undefined

۱۸:۵۳

undefined هر که غمت را خرید، عشرت عالم فروخت با خبران غمت بی خبر از عالمند undefined
@almontakhab undefined

۲۱:۱۳

undefined سئوال کرد که ازنماز نزدیک تر بحقّ راهی هست فرمود هم نماز اما نماز این صورت تنها نیست این قالب نمازست زیرا که این نماز را اولیست و آخریست و هر چیز را که اولی و آخری باشد آن قالب باشد زیرا تکبیر اول نمازست و سلام آخر نمازست و همچنین شهادت آن نیست که بر زبان میگویند تنها زیرا که آن را نیز اولیست و آخری و هر چیز که در حرف و صوت درآید و او را اول و آخر باشد آن صورت و قالب باشد، جان آن بیچون باشد وبینهایت باشد و او را اول و آخر نبود آخر، این نماز را انبیا پیدا کردهاند اکنون این نبی که نماز را پیدا کرده چنین میگوید که لِیْ مَعَ اللهِّ وَقْتٌ لَاَیَسَعُنِیْ فِیْهِ نَبِیٌ مُرْسَلٌ وَلَامَلَکٌ مُقَرَّبُ
پس دانستیم که جان نماز این صورت تنها نیست بلک استغراقیست و بیهوشیست که این همه صورتها برون میماند و آنجا نمیگنجد جبرییل نیز که معنی محض است هم نمی گنجد.
فیه ما فیه مولوی undefined@almontakhab undefined

۱۱:۴۳

undefined مفروش خویش ارزان که تو بس گران بهایی
فیه ما فیه مولوی undefined@almontakhab undefined

۵:۱۱