عکس پروفایل Amm.ir_psychologyA

Amm.ir_psychology

۲۴۷عضو
thumnail
undefined️ خوراکی‌هایی که می‌توانند بر تمرکز کودکان و نوجوانان تأثیر منفی بگذارند، شامل موارد زیر هستند:
1. شکرهای افزوده undefined: مصرف زیاد قند می‌تواند باعث نوسانات سطح انرژی و کاهش تمرکز شود.
2. غذاهای فرآوری شده undefined: حاوی نگهدارنده‌ها و مواد شیمیایی که ممکن است به رفتارهای ناخواسته منجر شوند.
3. نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا undefined: می‌توانند باعث افزایش فعالیت و سپس افت انرژی شوند.
4. غذاهای چرب و سرخ‌کرده undefined: هضم این خوراکی‌هادیرتر انجام می‌شود و می‌تواند باعث خواب آلودگی شود.
5. غذاهای با کربوهیدرات تصفیه شده undefined: مانند نان_سفیدی که به سرعت قند خون را افزایش می‌دهد و سپس افت آن را به همراه دارد.
6. غذاهای شور 🧂: مصرف زیاد نمک می‌تواند موجب افزایش تشنگی و اختلال در تمرکز شود.
7. غذاهای حاوی گلوتن (در برخی کودکان) undefined: ممکن است در برخی از کودکان باعث حساسیت یا مشکلات گوارشی شود.
undefined اجتناب از این خوراکی‌ها و انتخاب مواد مغذی می‌تواند به بهبود تمرکز کمک کند!
#تمرکز undefined
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅

۹:۳۷

#رسانه
نکته سوم: پای پدر را به معرکه باز نکنید.

در تذکرهای تربیتی، دونفره عمل کنید. اگر فرزند شما حدود و ضوابط را رعایت نکرد، نیاز نیست همه را خبردار کنید یا پای پدر را به ماجرا باز کنید.

نگویید: "بگذار بابا بیاید، آشی برایت بپزم که روی آن یک وجب روغن باشد." اگر نفر سومی را وارد چنین رابطه ای کنید. تذکر به سرزنش تبدیل می شود.
در زمان وضع قانون رسانه‌ای، بصورت جمعی و خانوادگی عمل کنید، اما اگر فرزندتان از این قوانین تخطی کرد، درِ گوشی و بین خودتان دو نفر خطای او را گوشزد کنید.

۷:۵۳

thumnail

۱۴:۰۹

#رسانه
نکته چهارم: از کوره در نروید.
یکی از اشکالات بزرگ بسیاری از والدین این است که موقع خشم، هوس یادآوری قوانین و قواعد رسانه ای و تربیتی به سرشان می زند.
در موقع عصبانیت، ادبیات ما کاملا سرزنش محور است.
همان قوانین را اگر موقع آرامش و مهربانی اعلام کنید، ادبیات شما نصیحت می شود.
توصیه و تذکر موقع خشم ممنوع است. در آن وضعیت، ما نه برای تربیت، بلکه برای تخلیه هیجانی خودمان، پرخاش و سرزنش می کنیم.
نقطه سقوط هر طرح تربیت رسانه ای خشم است. از کوره درنروید.

۱۹:۲۵

undefined چرا کودکان به حرف والدین بی اعتنایی می کنند و به اصطلاح "کر" می شوند؟
undefinedعوامل سبب ساز :undefined1. والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر و نهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند.
راهکار:برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟!
undefined2. والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد.‌ (منظور تنبیه نیست، شاید محرومیت و یا...)
undefined3. کودک ‌می داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند.
undefined️به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است!
undefined4.شاید کودک ما به علت عدم توجه و تمرکز در حافظه شنیداری و یا دقت شنیداری نیاز به بررسی و درمان داشته باشد که توسط درمانگر صورت می گیرد.undefined5.اگر این عدم توجه با لجبازی و فقط در برابر مراجع قدرت باشد، بهتر است، از نظر بالینی بررسی های لازم صورت بگیرد.
#فرزند_پروری #خانواده
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅

۴:۰۱

thumnail
.


توسعه تفکر انتقادی: آموزش سواد رسانه به کودکان و نوجوانان، توانایی آنها را در تحلیل و انتقاد از محتوای رسانه‌ها تقویت می‌کند، این مهارت به آنها کمک می‌کند تا زمانی که با یک ادعای نادرست یا پیام تقلبی مواجه می‌شوند، به درستی بررسی کنند و ارزیابی خود را بر اساس اطلاعات صحیح بیان کنند.

۱۷:۵۲

undefined️فریب بزرگ آموزش،لقمه آماده
کتابهای کمک آموزشی،جزوه کامل معلم،معلم خصوصی،نرم افزارهای طراحی آزمون،همه وهمه دارای یک وجه مشترکند.همه آنها مطالب زیاد،فرمول ها ،جواب سوالات کتاب،.....را درخودجای داده اند.
پرسش اینست که بچه هاچه زمانی باید
فکر کنند؟

حافظه محوری جای تفکر وکشف کردن مطالب را گرفته است.اجازه دهیم فرزندان ما بیندیشند.

#فریب_آموزش_و_یادگیری
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅

۱۹:۵۶

thumnail
#خلاقیت
خلاقیت هم مانند هوش از کلماتی است که بسیار مورد علاقه ی والدین است و متأسفانه جامعه ی امروز ما درک درستی از آن ندارد. خلاقیت با هوش متفاوت است، حتی مرکزشان در مغز هم متفاوت است.

مرکز هوش نیمکره ی چپ و مرکز خلاقیت نیمکره ی راست است. کشف و پردازش کار هوش هستند و ابداع کار خلاقیت،
خلاقیت یعنی تولید. هوش مهارت پردازش است و خلاقیت قدرت تولید.
ممکن است که ما مهارت پردازش را به دست نیاوریم ولی همه ی ما قدرت تولید را داریم .
undefinedانسان باهوش به دنیا نمی آید ولی خلاق به دنیا می آید و خلاقیت را همه ی انسان ها دارا هستند. هوش و خلاقیت لازم و ملزوم هستند هرکدام بدون دیگری ناقص است.
یکی از مشکلات ما در خانواده ها و جامعه و سیستم آموزشی این است که این دو را از هم جدا می کنیم یعنی معیارهای ما خلاقیت و هوش را از هم جدا می کند.

هوش و خلاقیت با هم چهارنوع ترکیب می سازند: 1- خلاقیت و هوش هر دو پایین هستند 2- خلاقیت بالا، هوش پایین3- هوش بالا، خلاقیت پایین4_هوش و خلاقیت هر دو بالا

بچه های باهوش ولی بدون خلاقیت بچه هایی به شدت وظیفه شناس، درس خوان، مؤدب و همراه هستند و بسیار مورد علاقه ی معلم ها هستند. اما تحمل کوچکترین شکست را ندارند و اگر نمره ی 20 شان 19 شود دق می کنند. این بچه ها را والدین هم خیلی دوست دارند.
در حالی که بهترین ترکیب حالت بچه های باهوش و خلاق است. این بچه ها خیلی راحت نیستند. برای این که بچه های خلاق داشته باشید باید آماده باشید، کودک متعادل و کودک آرزوها، کودک سختی است اگر برای پرورش مراحل بعدی این کودک آماده نباشید اذیت خواهید شد چون اصلاً بچه های راحتی نیستند.
ادامه دارد...

۱۰:۱۶

Amm.ir_psychology
undefined #خلاقیت خلاقیت هم مانند هوش از کلماتی است که بسیار مورد علاقه ی والدین است و متأسفانه جامعه ی امروز ما درک درستی از آن ندارد. خلاقیت با هوش متفاوت است، حتی مرکزشان در مغز هم متفاوت است. مرکز هوش نیمکره ی چپ و مرکز خلاقیت نیمکره ی راست است. کشف و پردازش کار هوش هستند و ابداع کار خلاقیت، خلاقیت یعنی تولید. هوش مهارت پردازش است و خلاقیت قدرت تولید. ممکن است که ما مهارت پردازش را به دست نیاوریم ولی همه ی ما قدرت تولید را داریم . undefinedانسان باهوش به دنیا نمی آید ولی خلاق به دنیا می آید و خلاقیت را همه ی انسان ها دارا هستند. هوش و خلاقیت لازم و ملزوم هستند هرکدام بدون دیگری ناقص است. یکی از مشکلات ما در خانواده ها و جامعه و سیستم آموزشی این است که این دو را از هم جدا می کنیم یعنی معیارهای ما خلاقیت و هوش را از هم جدا می کند. هوش و خلاقیت با هم چهارنوع ترکیب می سازند: 1- خلاقیت و هوش هر دو پایین هستند 2- خلاقیت بالا، هوش پایین 3- هوش بالا، خلاقیت پایین 4_هوش و خلاقیت هر دو بالا بچه های باهوش ولی بدون خلاقیت بچه هایی به شدت وظیفه شناس، درس خوان، مؤدب و همراه هستند و بسیار مورد علاقه ی معلم ها هستند. اما تحمل کوچکترین شکست را ندارند و اگر نمره ی 20 شان 19 شود دق می کنند. این بچه ها را والدین هم خیلی دوست دارند. در حالی که بهترین ترکیب حالت بچه های باهوش و خلاق است. این بچه ها خیلی راحت نیستند. برای این که بچه های خلاق داشته باشید باید آماده باشید، کودک متعادل و کودک آرزوها، کودک سختی است اگر برای پرورش مراحل بعدی این کودک آماده نباشید اذیت خواهید شد چون اصلاً بچه های راحتی نیستند. ادامه دارد...
.#تعریف_خلاقیت
یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند.
حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، با دربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و....
پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد.


هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره.
خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند.
اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالا و اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است.




..

۷:۱۱

#رسانه
بچه ها را کاسب نکنید.
باید دقت کنید در تشویق، فرزندان شرطی نشوند. اگر پاداش می دهید، غیر منتظره باشد. تا حدامکان از شرطی کردن بچه ها بپرهيزيد.
از فرمول تکراری و نادرست " اگر این کار را کردی، من هم این پاداش را می دهم" به شدت دوری کنید. پاداش دائمی بچه ها را کاسب می کند.
undefinedبچه منتظر است در قبال هر رفتار، مدام پاداش بیرونی دریافت کند. البته در برخی لایه ها و خانواده ها و سنین، این روش به صورت محدود جواب می دهد.
undefinedاما اصل باید بر این باشد که بچه کار خوب را برای خوب بودن آن انجام دهد و بداند این کار خوب او بصورت تصادفی هم دیده می شود. مثلا" این کادو را برای دختر نازم خریدم، چون این دو هفته مصرف رسانه ای استانداردی داشته است."
undefinedالبته در تشویق تصادفی، فقط از کادو و هدیه استفاده نکنید. لبخند، تشویق در جمع فامیل یا پیشنهاد اردو و استخر برای بچه ها تشویق های دلچسبی هستند.

۲۰:۱۶

thumnail
undefined️چرا فرزندم یاد نمی‌گیرد؟undefined️چرا انگیزه ندارد؟undefined️چرا عاقلانه رفتار نمی‌کند؟undefined️چرا درست نمی‌فهمد؟undefined️چرا تمرکز ندارد؟undefined️چرا کارها را نیمه‌کاره رها می‌کند؟undefined️چرا تک بعدی‌ست؟
undefinedاین‌ سوالات بخش کوچکی از دغدغه‌های بزرگی‌ست که بسیاری از پدر و مادرها دارند...
undefined جواب کوتاه این است: چون یادگرفتن را درست یاد نگرفته‌است!
undefined احتمالا سوال جدید شما این است: مگر یادگیری هم یادگرفتنی‌ست؟!
undefined در این رشته‌پیام‌ها می‌خواهیم به یادگیری -که پایه همه رفتارهای انسان است- بپردازیم.

undefined پذیرفتن این‌که ما خیلی چیزها را نمی‌دانیم شرط اول نشستن در کلاس "یادگیری" است.

۹:۵۰

thumnail
undefined️باورهای غلط در مورد یادگیریundefined
undefinedدغدغه‌های شما در مورد رفتار و یادگیری فرزندتان کاملاً طبیعی است. ما به عنوان والدین همواره در تلاشیم تا به بهترین نحو به فرزندانمان کمک کنیم تا به درستی رشد و یادگیری داشته باشند.
undefined️بخش قابل توجهی از این چالش‌ها ریشه در باورهای غلطی دارد که در مورد یادگیری داریم. در این میان، به جای سرزنش خودمان، معلمان، یا عوامل بیرونی، باید با تمرکز بر درک درست فرآیند یادگیری، به دنبال راه‌حل‌های مناسب باشیم.
باورهای غلط در مورد یادگیریundefined یکی از باورهای غلط این است که والدین می گویند بچه‌های ما خیلی باهوش و با استعداد هستند ، فقط درس نمی‌خوانند.
undefined چند سوال در این باره از والدین محترم مطرح است :
undefined از کجا فهمیدیم که بچه‌های ما بااستعداد هستند ؟
undefinedآیا آزمون هوش واستعدادسنجی از آنها گرفته شده است ؟
undefinedدر میان انواع هوش‌ها (هوش منطقی ، هوش هیجانی ، هوش موسیقیایی و...) در کدام‌یک بهترند ؟
undefinedبچه ها درس نمی‌خوانند یا بدلیل عدم انگیزه، تبلیغات یا عدم تصور آینده بهتر در درس خواندن نمی‌خواهند درس بخوانند؟
undefinedعلت درس نخواندن آنها چیست؟
undefinedآیا تلاش و پشتکار ذاتی است یا باید به آنها آموزش داده میشد؟
undefined و البته چندین پرسش دیگر که یافتن پاسخ این پرسش‌ها اولین پله حرکت رو به جلو برای فرزندان ما است.

۲۰:۵۶

#رسانه
undefined پاسخ به نگرانی والدین: چرا فرزندم درس نمی‌خواند و با گوشی مشغول استundefined
undefined والدین عزیز،می‌دانم که وقتی فرزندتان از درس فاصله می‌گیرد و بیشتر به گوشی یا فعالیت‌های دیگر روی می‌آورد، ممکن است احساس کنید که او با شما لج می‌کند یا از وظایفش فرار می‌کند. اما بیایید این مسئله را از زاویه دیگری ببینیم:
undefined علت‌یابی کنید:فرزند شما ممکن است به یکی از دلایل زیر از درس خواندن فاصله بگیرد:•احساس خستگی یا فشار زیاد.•نداشتن هدف مشخص از درس خواندن.•وجود دروس یا موضوعاتی که برای او دشوار یا کسل‌کننده است.•جاذبه‌های دنیای مجازی که جایگزین فعالیت‌های دیگر شده‌اند.
undefined به جای سرزنش، همراهی کنید:undefined به او نگویید: “چرا درس نمی‌خوانی؟”undefined بگویید: “می‌توانم کمکت کنم برنامه‌ریزی کنیم؟”undefined به جای کنترل مستقیم، فضایی آرام و حمایتگرانه ایجاد کنید تا او احساس فشار یا قضاوت نداشته باشد.
undefined تعامل مثبت با گوشی:•به جای ممنوع کردن کامل گوشی، ساعات مشخصی را برای استفاده تعیین کنید.•می‌توانید استفاده از گوشی را به‌عنوان جایزه زمانی بدهید که تکالیفش را انجام می‌دهد.
undefined هدف‌گذاری کنید:undefined با فرزندتان بنشینید و درباره رؤیاها و اهدافش صحبت کنید. شاید او نیاز داشته باشد بداند که درس خواندن چگونه به آینده او کمک می‌کند.
undefined الگوی آرامش باشید:اگر شما همواره نگران و عصبانی باشید، او ممکن است بیشتر عقب‌نشینی کند. تلاش کنید آرامش و اطمینان را به او منتقل کنید.
undefined به یاد داشته باشید: نوجوانان گاهی در مقابل فشار مستقیم مقاومت می‌کنند، اما وقتی بفهمند که شما در کنارشان هستید، راحت‌تر به مسیر درست برمی‌گردند.

۱۶:۴۱

#رسانه
کنترل را درونی کنید
خود ارزیابی و خود تنظیمی را بر جریمه و تنبیه بیرونی ترجیح دهید.
از کنترل‌های درونی به جای بیرونی بهره بگیرید. تشویق و تنبیه‌های بیرونی چندان پایدار و موثر نیستند. اگر هم در ابتدا موثر باشند بعد از سن بلوغ چندان کارگر نمی‌افتند.
در نتیجه‌ی تشویق و تنبیه بیرونی، بچه‌ها به خاطر نفس خود عمل از آن استقبال یا حذر نمی‌کند بلکه به دلیل نظارت سختگیرانه و جریمه و تشویق والدین کاری را انجام می‌دهند.
حال وقتی این ابزار کنترل حذف شود دوباره همان آش و همان کاسه خواهد بود. اما اگر خود تنظیمی به وجود بیاید اصول درون کودک نهادینه می‌شود.

۱۰:۲۲

thumnail

۱۹:۴۲

#رسانه
موش و گربه بازی ممنوع
بعد از کلاس رسانه در راهرو مهسا جلو آمد و گفت:"آقا من چه کار کنم خیلی از مادرم متنفرم" ، اخم کردم و گفتم:"درباره مادرت اینطوری صحبت نکن" ، گفت:" آخر به من حق بدهید هر موقع سراغ گوشی و تبلت می‌روم یک دفعه مثل جن بالای سرم سبز می‌شود، تازه وقتی اتاق، پای سیستم نشسته‌ام، پنجره آینه‌ای کمدم را با زاویه‌ای باز می‌گذارد که از داخل آشپزخانه روی مانیتور دید داشته باشد،از این رفتارهای او بدم می آید. یک ذره به من اعتماد ندارد. البته من هم بلدم چه کار کنم."
فرزند باید عنصر اصلی حاضر در چرخه نظارت و مراقبت باشد. این رویکرد برخلاف رویه جاسوسی کردن از کودک و به خصوص نوجوان است. آموزش، اقناع، همدلی و همراهی در این نظارت اصل مهمی است. قانون تربیتی را با جدیت و محبت اعمال کنید و البته کمی هم اغماض داشته باشید.
اگر نوجوان حس کند شما با او موش و گربه بازی می کنید، این شما هستید که بازنده بازی می شوید. وارد این بازی خطرناک نشوید. با فرزند خود صادق باشید. به شخصیت، هوش، فهم و درک او احترام بگذارید و در شیوه‌های کنترلی این اصل را در نظر بگیرید.

۸:۴۸

thumnail
#کمال‌گرایی

کمال گرایی باعث به وجود آمدن مشکلات روانی بسیاری می‌شود زیرا در حد کمال نبودن زندگیتان را به انبوهی از موانع مشکل ساز، تهدید کننده و غیرقابل عبور تبدیل می‌کند.شکافی که بین خواسته‌ها و واقعیت زندگی وجود دارد، باعث می شود که کمال گرایان در جا بزنند و همین، توانایی آنها را برای پیشرفت فلج کرده و نمی‌گذارد از زندگی لذت ببرد.
فقط "معمولگرایان"اند که می توانند ناکامی ها را، که خصوصیت بارز دنیای ماست تحمل کنند.
خوشبختانه کمالگرایی یک خصوصیت دائمی نیست ما این توانایی را داریم که خودمان را تغییر دهیم اما فقط در صورتی که راهکارهای صحیحی به کار گیریم.
به منظور یافتن راهکارهایی صحیح برای مشکل کمال گرایی لازم است ریشه مشکل را بیابیم.

همه ما دیده و یا شنیده‌ایم که کسی می‌گوید من کمالگرا هستم. آیا متوجه شده‌اید مردم با وجود آنکه کمالگرایی را یک عیب می‌دانند باز هم مخفیانه به آن افتخار می‌کنند معمولاً لبخندی زده و در حین ادای کلمات می‌خندند.
بسیار دیده شده که کمالگرایی به عنوان یک عیب مثبت تلقی شده و به عنوان پاسخی مورد علاقه به پرسش نفرت انگیز "بزرگترین نقطه ضعف شما چیست" مورد استفاده قرار می گیرد.
کمال گرایان تمایل دارند که در حد کمال کارها را انجام داده در حد کمال به نظر رسیده و یا در حد کمال بودن را احساس کنند، به نظر می‌رسد چیزی دارند که به آن می‌بالند اما وقتی معنای دقیق آن را می‌کاویم، چیز دیگری دستگیرمان می‌شود.
وقتی پسوند "گرایی" را به آخر "کمال" و "معمول" اضافه می‌کنیم بار معنایی ریشه کلمه برعکس می‌شود کمالگرایی متفاوت از کلمه کمال بوده و غیر منطقی فلج کننده محدود کننده حتی کشنده است به عنوان مثال مواردی همچون بی اشتهایی، افسردگی و خودکشی را به همراه می آورد.

۲۰:۱۳

#کمال‌گرایی
دانش كمال‌گرايی

قبل از آنكه براى ارتباط با "كمال‌گريزى" و "معمول‌گرايى"، راهى بيابيم، لازم است كلاف "كمال‌گرايى"، را باز كرده و قسمتهاى مختلف آن را بررسى كنيم. اينكه بدانيم اتومبيل چیست صرفا به معناى دانستن يا ندانستن چگونگى ساخت آن نيست، درمورد كمال‌گرايى نيز همينطور است. اينكه بدانيم كمال‌گرايى چيست صرفا به معناى دانستن یا ندانستن چكونگى كنترل كردن آن نيست. به همين دليل است که باید آن را با جزئيات دقيق بررسى كنيم.
مقیاس کمال‌گرایی چند بعدی فراست FMPS
۱.نگرانی از اشتباه (CM)۲.استانداردهای شخصی (PS)۳.انتظارات والدین (PE)۴.انتقاد والدین (PC)۵.تردید در مورد کارها (DA)۶.سازماندهی (OR)

۱۱:۰۱

Amm.ir_psychology
#رسانه موش و گربه بازی ممنوع بعد از کلاس رسانه در راهرو مهسا جلو آمد و گفت:"آقا من چه کار کنم خیلی از مادرم متنفرم" ، اخم کردم و گفتم:"درباره مادرت اینطوری صحبت نکن" ، گفت:" آخر به من حق بدهید هر موقع سراغ گوشی و تبلت می‌روم یک دفعه مثل جن بالای سرم سبز می‌شود، تازه وقتی اتاق، پای سیستم نشسته‌ام، پنجره آینه‌ای کمدم را با زاویه‌ای باز می‌گذارد که از داخل آشپزخانه روی مانیتور دید داشته باشد،از این رفتارهای او بدم می آید. یک ذره به من اعتماد ندارد. البته من هم بلدم چه کار کنم." فرزند باید عنصر اصلی حاضر در چرخه نظارت و مراقبت باشد. این رویکرد برخلاف رویه جاسوسی کردن از کودک و به خصوص نوجوان است. آموزش، اقناع، همدلی و همراهی در این نظارت اصل مهمی است. قانون تربیتی را با جدیت و محبت اعمال کنید و البته کمی هم اغماض داشته باشید. اگر نوجوان حس کند شما با او موش و گربه بازی می کنید، این شما هستید که بازنده بازی می شوید. وارد این بازی خطرناک نشوید. با فرزند خود صادق باشید. به شخصیت، هوش، فهم و درک او احترام بگذارید و در شیوه‌های کنترلی این اصل را در نظر بگیرید.
#رسانه

توی باغ باشید
در برابر بچه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشید. بچه‌ها در بهره‌گیری از رسانه‌ها چندین گام از ما جلوتر هستند حواستان باشد خلع سلاح نشوید باید از انفعال و تماشاگری صرف در برخورد با رسانه‌ها خارج شوید و کمی اطلاعات کسب کنید.
جلسه سواد رسانه ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه بود یکی از استادان دکترای میکروبیولوژی وسط جلسه گفت: "رشته تخصصی بنده به این مباحث چه ارتباطی دارد اگر بحث خانواده است که با بچه‌ها بالاخره کج دار و مریز کنار می‌آییم."مفصل با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم. روز دوم همایش اول وقت باز دستش را بالا گرفت.فکر کردم دوباره می‌خواهد بحث کند، متوجه شد و گفت:"آقا من وقت کلاس را نمی گیرم، فقط یک نکته کوتاه عرض کنم، پسر من بهزاد ۱۶ سال دارد و ۲۴ ساعت سرش داخل گوشی و تبلت است، وقتی با او حرف می‌زنم اصلاً به من نگاه نمی‌کند که مبادا لحظه‌ای نگاهش از صفحه موبایل جدا شود فقط سرش را بالا و پایین می‌کند و می‌گوید اوهوم.
دیشب مقداری درباره مباحث کلاس با او گفتگو کردم، با تعجب سرشو بالا آورد و گفت: "بابا ایول به روز شدی، توی باغ اومدی، تازه فهمیدی کجا چه خبر است! اینجا بود که متوجه شدم گویا بنده از مرحله پرت بودم...

۷:۵۲

Amm.ir_psychology
.#تعریف_خلاقیت یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند. حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، با دربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و.... پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد. هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره. خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند. اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالا و اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است. ..
#خلاقیت
undefined ذهن خلاق چیست؟
ذهن خلاق به توانایی تولید ایده‌های نو و حل مسائل به شیوه‌های جدید اطلاق می‌شود. این نوع تفکر فراتر از قواعد معمولی است و به ما کمک می‌کند تا از چارچوب‌های سنتی فراتر برویم و به نوآوری‌های شگفت‌انگیزی دست یابیم.
undefined چرا ذهن خلاق مهم است؟
در دنیای پُرشتاب امروز، خلاقیت نه تنها در هنر و ادبیات، بلکه در علوم، فناوری، کسب‌وکار و حتی زندگی روزمره نیز حیاتی است. یک ذهن خلاق می‌تواند راه‌حل‌های جدیدی برای چالش‌های موجود ارائه دهد و به پیشرفت‌های بزرگ منجر شود.
undefined چگونه خلاقیت خود را پرورش دهیم؟
undefined1. تنوع تجربه: سعی کنید خود را در معرض تجربیات جدید قرار دهید. سفر، مطالعه کتاب‌های مختلف و ملاقات با افراد جدید می‌تواند افق‌های فکری شما را گسترش دهد.
undefined2. تفکر آزاد: اجازه دهید ایده‌های عجیب و غریب به ذهنتان بیفتند. گاهی اوقات بهترین ایده‌ها از غیرمنتظره‌ترین جاها می‌آیند!
undefined3. نوشتن و ترسیم: روزانه ایده‌ها و افکار خود را بنویسید یا ترسیم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را ساماندهی کنید و آن‌ها را بهتر درک کنید.
undefined4. آرامش: ذهن خلاق نیازمند آرامش است. تمرین‌های تنفسی و آرام بخشی می‌تواند به شما کمک کند تا ذهنتان را شفاف‌تر کنید.

۶:۰۷