۹:۳۷
#رسانه
نکته سوم: پای پدر را به معرکه باز نکنید.
در تذکرهای تربیتی، دونفره عمل کنید. اگر فرزند شما حدود و ضوابط را رعایت نکرد، نیاز نیست همه را خبردار کنید یا پای پدر را به ماجرا باز کنید.
نگویید: "بگذار بابا بیاید، آشی برایت بپزم که روی آن یک وجب روغن باشد." اگر نفر سومی را وارد چنین رابطه ای کنید. تذکر به سرزنش تبدیل می شود.
در زمان وضع قانون رسانهای، بصورت جمعی و خانوادگی عمل کنید، اما اگر فرزندتان از این قوانین تخطی کرد، درِ گوشی و بین خودتان دو نفر خطای او را گوشزد کنید.
نکته سوم: پای پدر را به معرکه باز نکنید.
در تذکرهای تربیتی، دونفره عمل کنید. اگر فرزند شما حدود و ضوابط را رعایت نکرد، نیاز نیست همه را خبردار کنید یا پای پدر را به ماجرا باز کنید.
نگویید: "بگذار بابا بیاید، آشی برایت بپزم که روی آن یک وجب روغن باشد." اگر نفر سومی را وارد چنین رابطه ای کنید. تذکر به سرزنش تبدیل می شود.
در زمان وضع قانون رسانهای، بصورت جمعی و خانوادگی عمل کنید، اما اگر فرزندتان از این قوانین تخطی کرد، درِ گوشی و بین خودتان دو نفر خطای او را گوشزد کنید.
۷:۵۳
۱۴:۰۹
#رسانه
نکته چهارم: از کوره در نروید.
یکی از اشکالات بزرگ بسیاری از والدین این است که موقع خشم، هوس یادآوری قوانین و قواعد رسانه ای و تربیتی به سرشان می زند.
در موقع عصبانیت، ادبیات ما کاملا سرزنش محور است.
همان قوانین را اگر موقع آرامش و مهربانی اعلام کنید، ادبیات شما نصیحت می شود.
توصیه و تذکر موقع خشم ممنوع است. در آن وضعیت، ما نه برای تربیت، بلکه برای تخلیه هیجانی خودمان، پرخاش و سرزنش می کنیم.
نقطه سقوط هر طرح تربیت رسانه ای خشم است. از کوره درنروید.
نکته چهارم: از کوره در نروید.
یکی از اشکالات بزرگ بسیاری از والدین این است که موقع خشم، هوس یادآوری قوانین و قواعد رسانه ای و تربیتی به سرشان می زند.
در موقع عصبانیت، ادبیات ما کاملا سرزنش محور است.
همان قوانین را اگر موقع آرامش و مهربانی اعلام کنید، ادبیات شما نصیحت می شود.
توصیه و تذکر موقع خشم ممنوع است. در آن وضعیت، ما نه برای تربیت، بلکه برای تخلیه هیجانی خودمان، پرخاش و سرزنش می کنیم.
نقطه سقوط هر طرح تربیت رسانه ای خشم است. از کوره درنروید.
۱۹:۲۵
چرا کودکان به حرف والدین بی اعتنایی می کنند و به اصطلاح "کر" می شوند؟
عوامل سبب ساز :1. والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر و نهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند.
راهکار:برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟!
2. والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد. (منظور تنبیه نیست، شاید محرومیت و یا...)
3. کودک می داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند.
️به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است!
4.شاید کودک ما به علت عدم توجه و تمرکز در حافظه شنیداری و یا دقت شنیداری نیاز به بررسی و درمان داشته باشد که توسط درمانگر صورت می گیرد.5.اگر این عدم توجه با لجبازی و فقط در برابر مراجع قدرت باشد، بهتر است، از نظر بالینی بررسی های لازم صورت بگیرد.
#فرزند_پروری #خانواده
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅
عوامل سبب ساز :1. والدینی که زیاد حرف می زنند! والدینی که مرتب به فرزندانشان امر و نهی می کنند، و بکن! نکن! های مکرر دارند.
راهکار:برای کاهش این وضعیت تمرین کنید و حرف های خود را در طول روز بشمارید. چند حرف غیرضروری میان شما با فرزندتان رد و بدل می شود؟!
2. والدینی که حرف می زنند، ولی اگر کودک بی اعتنایی کرد پیامد طبیعی یا منطقی خاصی برای آن وجود ندارد. (منظور تنبیه نیست، شاید محرومیت و یا...)
3. کودک می داند که والدینش تکرار خواهند کرد، پس لازم نیست او به حرف آنها گوش کند.
️به یاد داشته باشید: اگر حرف اول مفید نبود، حرف دوم مضر است!
4.شاید کودک ما به علت عدم توجه و تمرکز در حافظه شنیداری و یا دقت شنیداری نیاز به بررسی و درمان داشته باشد که توسط درمانگر صورت می گیرد.5.اگر این عدم توجه با لجبازی و فقط در برابر مراجع قدرت باشد، بهتر است، از نظر بالینی بررسی های لازم صورت بگیرد.
#فرزند_پروری #خانواده
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅
۴:۰۱
۱۷:۵۲
️فریب بزرگ آموزش،لقمه آماده
کتابهای کمک آموزشی،جزوه کامل معلم،معلم خصوصی،نرم افزارهای طراحی آزمون،همه وهمه دارای یک وجه مشترکند.همه آنها مطالب زیاد،فرمول ها ،جواب سوالات کتاب،.....را درخودجای داده اند.
پرسش اینست که بچه هاچه زمانی باید
فکر کنند؟
حافظه محوری جای تفکر وکشف کردن مطالب را گرفته است.اجازه دهیم فرزندان ما بیندیشند.
#فریب_آموزش_و_یادگیری
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅
کتابهای کمک آموزشی،جزوه کامل معلم،معلم خصوصی،نرم افزارهای طراحی آزمون،همه وهمه دارای یک وجه مشترکند.همه آنها مطالب زیاد،فرمول ها ،جواب سوالات کتاب،.....را درخودجای داده اند.
پرسش اینست که بچه هاچه زمانی باید
فکر کنند؟
حافظه محوری جای تفکر وکشف کردن مطالب را گرفته است.اجازه دهیم فرزندان ما بیندیشند.
#فریب_آموزش_و_یادگیری
┅═✧❁❁•••••❁❁✧═┅
۱۹:۵۶
۱۰:۱۶
Amm.ir_psychology
#خلاقیت خلاقیت هم مانند هوش از کلماتی است که بسیار مورد علاقه ی والدین است و متأسفانه جامعه ی امروز ما درک درستی از آن ندارد. خلاقیت با هوش متفاوت است، حتی مرکزشان در مغز هم متفاوت است. مرکز هوش نیمکره ی چپ و مرکز خلاقیت نیمکره ی راست است. کشف و پردازش کار هوش هستند و ابداع کار خلاقیت، خلاقیت یعنی تولید. هوش مهارت پردازش است و خلاقیت قدرت تولید. ممکن است که ما مهارت پردازش را به دست نیاوریم ولی همه ی ما قدرت تولید را داریم . انسان باهوش به دنیا نمی آید ولی خلاق به دنیا می آید و خلاقیت را همه ی انسان ها دارا هستند. هوش و خلاقیت لازم و ملزوم هستند هرکدام بدون دیگری ناقص است. یکی از مشکلات ما در خانواده ها و جامعه و سیستم آموزشی این است که این دو را از هم جدا می کنیم یعنی معیارهای ما خلاقیت و هوش را از هم جدا می کند. هوش و خلاقیت با هم چهارنوع ترکیب می سازند: 1- خلاقیت و هوش هر دو پایین هستند 2- خلاقیت بالا، هوش پایین 3- هوش بالا، خلاقیت پایین 4_هوش و خلاقیت هر دو بالا بچه های باهوش ولی بدون خلاقیت بچه هایی به شدت وظیفه شناس، درس خوان، مؤدب و همراه هستند و بسیار مورد علاقه ی معلم ها هستند. اما تحمل کوچکترین شکست را ندارند و اگر نمره ی 20 شان 19 شود دق می کنند. این بچه ها را والدین هم خیلی دوست دارند. در حالی که بهترین ترکیب حالت بچه های باهوش و خلاق است. این بچه ها خیلی راحت نیستند. برای این که بچه های خلاق داشته باشید باید آماده باشید، کودک متعادل و کودک آرزوها، کودک سختی است اگر برای پرورش مراحل بعدی این کودک آماده نباشید اذیت خواهید شد چون اصلاً بچه های راحتی نیستند. ادامه دارد...
.#تعریف_خلاقیت
یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند.
حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، با دربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و....
پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد.
هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره.
خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند.
اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالا و اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است.
..
یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند.
حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، با دربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و....
پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد.
هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره.
خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند.
اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالا و اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است.
..
۷:۱۱
#رسانه
بچه ها را کاسب نکنید.
باید دقت کنید در تشویق، فرزندان شرطی نشوند. اگر پاداش می دهید، غیر منتظره باشد. تا حدامکان از شرطی کردن بچه ها بپرهيزيد.
از فرمول تکراری و نادرست " اگر این کار را کردی، من هم این پاداش را می دهم" به شدت دوری کنید. پاداش دائمی بچه ها را کاسب می کند.
بچه منتظر است در قبال هر رفتار، مدام پاداش بیرونی دریافت کند. البته در برخی لایه ها و خانواده ها و سنین، این روش به صورت محدود جواب می دهد.
اما اصل باید بر این باشد که بچه کار خوب را برای خوب بودن آن انجام دهد و بداند این کار خوب او بصورت تصادفی هم دیده می شود. مثلا" این کادو را برای دختر نازم خریدم، چون این دو هفته مصرف رسانه ای استانداردی داشته است."
البته در تشویق تصادفی، فقط از کادو و هدیه استفاده نکنید. لبخند، تشویق در جمع فامیل یا پیشنهاد اردو و استخر برای بچه ها تشویق های دلچسبی هستند.
بچه ها را کاسب نکنید.
باید دقت کنید در تشویق، فرزندان شرطی نشوند. اگر پاداش می دهید، غیر منتظره باشد. تا حدامکان از شرطی کردن بچه ها بپرهيزيد.
از فرمول تکراری و نادرست " اگر این کار را کردی، من هم این پاداش را می دهم" به شدت دوری کنید. پاداش دائمی بچه ها را کاسب می کند.
بچه منتظر است در قبال هر رفتار، مدام پاداش بیرونی دریافت کند. البته در برخی لایه ها و خانواده ها و سنین، این روش به صورت محدود جواب می دهد.
اما اصل باید بر این باشد که بچه کار خوب را برای خوب بودن آن انجام دهد و بداند این کار خوب او بصورت تصادفی هم دیده می شود. مثلا" این کادو را برای دختر نازم خریدم، چون این دو هفته مصرف رسانه ای استانداردی داشته است."
البته در تشویق تصادفی، فقط از کادو و هدیه استفاده نکنید. لبخند، تشویق در جمع فامیل یا پیشنهاد اردو و استخر برای بچه ها تشویق های دلچسبی هستند.
۲۰:۱۶
۹:۵۰
۲۰:۵۶
#رسانه
پاسخ به نگرانی والدین: چرا فرزندم درس نمیخواند و با گوشی مشغول است
والدین عزیز،میدانم که وقتی فرزندتان از درس فاصله میگیرد و بیشتر به گوشی یا فعالیتهای دیگر روی میآورد، ممکن است احساس کنید که او با شما لج میکند یا از وظایفش فرار میکند. اما بیایید این مسئله را از زاویه دیگری ببینیم:
علتیابی کنید:فرزند شما ممکن است به یکی از دلایل زیر از درس خواندن فاصله بگیرد:•احساس خستگی یا فشار زیاد.•نداشتن هدف مشخص از درس خواندن.•وجود دروس یا موضوعاتی که برای او دشوار یا کسلکننده است.•جاذبههای دنیای مجازی که جایگزین فعالیتهای دیگر شدهاند.
به جای سرزنش، همراهی کنید: به او نگویید: “چرا درس نمیخوانی؟” بگویید: “میتوانم کمکت کنم برنامهریزی کنیم؟” به جای کنترل مستقیم، فضایی آرام و حمایتگرانه ایجاد کنید تا او احساس فشار یا قضاوت نداشته باشد.
تعامل مثبت با گوشی:•به جای ممنوع کردن کامل گوشی، ساعات مشخصی را برای استفاده تعیین کنید.•میتوانید استفاده از گوشی را بهعنوان جایزه زمانی بدهید که تکالیفش را انجام میدهد.
هدفگذاری کنید: با فرزندتان بنشینید و درباره رؤیاها و اهدافش صحبت کنید. شاید او نیاز داشته باشد بداند که درس خواندن چگونه به آینده او کمک میکند.
الگوی آرامش باشید:اگر شما همواره نگران و عصبانی باشید، او ممکن است بیشتر عقبنشینی کند. تلاش کنید آرامش و اطمینان را به او منتقل کنید.
به یاد داشته باشید: نوجوانان گاهی در مقابل فشار مستقیم مقاومت میکنند، اما وقتی بفهمند که شما در کنارشان هستید، راحتتر به مسیر درست برمیگردند.
پاسخ به نگرانی والدین: چرا فرزندم درس نمیخواند و با گوشی مشغول است
والدین عزیز،میدانم که وقتی فرزندتان از درس فاصله میگیرد و بیشتر به گوشی یا فعالیتهای دیگر روی میآورد، ممکن است احساس کنید که او با شما لج میکند یا از وظایفش فرار میکند. اما بیایید این مسئله را از زاویه دیگری ببینیم:
علتیابی کنید:فرزند شما ممکن است به یکی از دلایل زیر از درس خواندن فاصله بگیرد:•احساس خستگی یا فشار زیاد.•نداشتن هدف مشخص از درس خواندن.•وجود دروس یا موضوعاتی که برای او دشوار یا کسلکننده است.•جاذبههای دنیای مجازی که جایگزین فعالیتهای دیگر شدهاند.
به جای سرزنش، همراهی کنید: به او نگویید: “چرا درس نمیخوانی؟” بگویید: “میتوانم کمکت کنم برنامهریزی کنیم؟” به جای کنترل مستقیم، فضایی آرام و حمایتگرانه ایجاد کنید تا او احساس فشار یا قضاوت نداشته باشد.
تعامل مثبت با گوشی:•به جای ممنوع کردن کامل گوشی، ساعات مشخصی را برای استفاده تعیین کنید.•میتوانید استفاده از گوشی را بهعنوان جایزه زمانی بدهید که تکالیفش را انجام میدهد.
هدفگذاری کنید: با فرزندتان بنشینید و درباره رؤیاها و اهدافش صحبت کنید. شاید او نیاز داشته باشد بداند که درس خواندن چگونه به آینده او کمک میکند.
الگوی آرامش باشید:اگر شما همواره نگران و عصبانی باشید، او ممکن است بیشتر عقبنشینی کند. تلاش کنید آرامش و اطمینان را به او منتقل کنید.
به یاد داشته باشید: نوجوانان گاهی در مقابل فشار مستقیم مقاومت میکنند، اما وقتی بفهمند که شما در کنارشان هستید، راحتتر به مسیر درست برمیگردند.
۱۶:۴۱
#رسانه
کنترل را درونی کنید
خود ارزیابی و خود تنظیمی را بر جریمه و تنبیه بیرونی ترجیح دهید.
از کنترلهای درونی به جای بیرونی بهره بگیرید. تشویق و تنبیههای بیرونی چندان پایدار و موثر نیستند. اگر هم در ابتدا موثر باشند بعد از سن بلوغ چندان کارگر نمیافتند.
در نتیجهی تشویق و تنبیه بیرونی، بچهها به خاطر نفس خود عمل از آن استقبال یا حذر نمیکند بلکه به دلیل نظارت سختگیرانه و جریمه و تشویق والدین کاری را انجام میدهند.
حال وقتی این ابزار کنترل حذف شود دوباره همان آش و همان کاسه خواهد بود. اما اگر خود تنظیمی به وجود بیاید اصول درون کودک نهادینه میشود.
کنترل را درونی کنید
خود ارزیابی و خود تنظیمی را بر جریمه و تنبیه بیرونی ترجیح دهید.
از کنترلهای درونی به جای بیرونی بهره بگیرید. تشویق و تنبیههای بیرونی چندان پایدار و موثر نیستند. اگر هم در ابتدا موثر باشند بعد از سن بلوغ چندان کارگر نمیافتند.
در نتیجهی تشویق و تنبیه بیرونی، بچهها به خاطر نفس خود عمل از آن استقبال یا حذر نمیکند بلکه به دلیل نظارت سختگیرانه و جریمه و تشویق والدین کاری را انجام میدهند.
حال وقتی این ابزار کنترل حذف شود دوباره همان آش و همان کاسه خواهد بود. اما اگر خود تنظیمی به وجود بیاید اصول درون کودک نهادینه میشود.
۱۰:۲۲
۱۹:۴۲
#رسانه
موش و گربه بازی ممنوع
بعد از کلاس رسانه در راهرو مهسا جلو آمد و گفت:"آقا من چه کار کنم خیلی از مادرم متنفرم" ، اخم کردم و گفتم:"درباره مادرت اینطوری صحبت نکن" ، گفت:" آخر به من حق بدهید هر موقع سراغ گوشی و تبلت میروم یک دفعه مثل جن بالای سرم سبز میشود، تازه وقتی اتاق، پای سیستم نشستهام، پنجره آینهای کمدم را با زاویهای باز میگذارد که از داخل آشپزخانه روی مانیتور دید داشته باشد،از این رفتارهای او بدم می آید. یک ذره به من اعتماد ندارد. البته من هم بلدم چه کار کنم."
فرزند باید عنصر اصلی حاضر در چرخه نظارت و مراقبت باشد. این رویکرد برخلاف رویه جاسوسی کردن از کودک و به خصوص نوجوان است. آموزش، اقناع، همدلی و همراهی در این نظارت اصل مهمی است. قانون تربیتی را با جدیت و محبت اعمال کنید و البته کمی هم اغماض داشته باشید.
اگر نوجوان حس کند شما با او موش و گربه بازی می کنید، این شما هستید که بازنده بازی می شوید. وارد این بازی خطرناک نشوید. با فرزند خود صادق باشید. به شخصیت، هوش، فهم و درک او احترام بگذارید و در شیوههای کنترلی این اصل را در نظر بگیرید.
موش و گربه بازی ممنوع
بعد از کلاس رسانه در راهرو مهسا جلو آمد و گفت:"آقا من چه کار کنم خیلی از مادرم متنفرم" ، اخم کردم و گفتم:"درباره مادرت اینطوری صحبت نکن" ، گفت:" آخر به من حق بدهید هر موقع سراغ گوشی و تبلت میروم یک دفعه مثل جن بالای سرم سبز میشود، تازه وقتی اتاق، پای سیستم نشستهام، پنجره آینهای کمدم را با زاویهای باز میگذارد که از داخل آشپزخانه روی مانیتور دید داشته باشد،از این رفتارهای او بدم می آید. یک ذره به من اعتماد ندارد. البته من هم بلدم چه کار کنم."
فرزند باید عنصر اصلی حاضر در چرخه نظارت و مراقبت باشد. این رویکرد برخلاف رویه جاسوسی کردن از کودک و به خصوص نوجوان است. آموزش، اقناع، همدلی و همراهی در این نظارت اصل مهمی است. قانون تربیتی را با جدیت و محبت اعمال کنید و البته کمی هم اغماض داشته باشید.
اگر نوجوان حس کند شما با او موش و گربه بازی می کنید، این شما هستید که بازنده بازی می شوید. وارد این بازی خطرناک نشوید. با فرزند خود صادق باشید. به شخصیت، هوش، فهم و درک او احترام بگذارید و در شیوههای کنترلی این اصل را در نظر بگیرید.
۸:۴۸
۲۰:۱۳
#کمالگرایی
دانش كمالگرايی
قبل از آنكه براى ارتباط با "كمالگريزى" و "معمولگرايى"، راهى بيابيم، لازم است كلاف "كمالگرايى"، را باز كرده و قسمتهاى مختلف آن را بررسى كنيم. اينكه بدانيم اتومبيل چیست صرفا به معناى دانستن يا ندانستن چگونگى ساخت آن نيست، درمورد كمالگرايى نيز همينطور است. اينكه بدانيم كمالگرايى چيست صرفا به معناى دانستن یا ندانستن چكونگى كنترل كردن آن نيست. به همين دليل است که باید آن را با جزئيات دقيق بررسى كنيم.
مقیاس کمالگرایی چند بعدی فراست FMPS
۱.نگرانی از اشتباه (CM)۲.استانداردهای شخصی (PS)۳.انتظارات والدین (PE)۴.انتقاد والدین (PC)۵.تردید در مورد کارها (DA)۶.سازماندهی (OR)
دانش كمالگرايی
قبل از آنكه براى ارتباط با "كمالگريزى" و "معمولگرايى"، راهى بيابيم، لازم است كلاف "كمالگرايى"، را باز كرده و قسمتهاى مختلف آن را بررسى كنيم. اينكه بدانيم اتومبيل چیست صرفا به معناى دانستن يا ندانستن چگونگى ساخت آن نيست، درمورد كمالگرايى نيز همينطور است. اينكه بدانيم كمالگرايى چيست صرفا به معناى دانستن یا ندانستن چكونگى كنترل كردن آن نيست. به همين دليل است که باید آن را با جزئيات دقيق بررسى كنيم.
مقیاس کمالگرایی چند بعدی فراست FMPS
۱.نگرانی از اشتباه (CM)۲.استانداردهای شخصی (PS)۳.انتظارات والدین (PE)۴.انتقاد والدین (PC)۵.تردید در مورد کارها (DA)۶.سازماندهی (OR)
۱۱:۰۱
Amm.ir_psychology
#رسانه موش و گربه بازی ممنوع بعد از کلاس رسانه در راهرو مهسا جلو آمد و گفت:"آقا من چه کار کنم خیلی از مادرم متنفرم" ، اخم کردم و گفتم:"درباره مادرت اینطوری صحبت نکن" ، گفت:" آخر به من حق بدهید هر موقع سراغ گوشی و تبلت میروم یک دفعه مثل جن بالای سرم سبز میشود، تازه وقتی اتاق، پای سیستم نشستهام، پنجره آینهای کمدم را با زاویهای باز میگذارد که از داخل آشپزخانه روی مانیتور دید داشته باشد،از این رفتارهای او بدم می آید. یک ذره به من اعتماد ندارد. البته من هم بلدم چه کار کنم." فرزند باید عنصر اصلی حاضر در چرخه نظارت و مراقبت باشد. این رویکرد برخلاف رویه جاسوسی کردن از کودک و به خصوص نوجوان است. آموزش، اقناع، همدلی و همراهی در این نظارت اصل مهمی است. قانون تربیتی را با جدیت و محبت اعمال کنید و البته کمی هم اغماض داشته باشید. اگر نوجوان حس کند شما با او موش و گربه بازی می کنید، این شما هستید که بازنده بازی می شوید. وارد این بازی خطرناک نشوید. با فرزند خود صادق باشید. به شخصیت، هوش، فهم و درک او احترام بگذارید و در شیوههای کنترلی این اصل را در نظر بگیرید.
#رسانه
توی باغ باشید
در برابر بچهها حرفی برای گفتن داشته باشید. بچهها در بهرهگیری از رسانهها چندین گام از ما جلوتر هستند حواستان باشد خلع سلاح نشوید باید از انفعال و تماشاگری صرف در برخورد با رسانهها خارج شوید و کمی اطلاعات کسب کنید.
جلسه سواد رسانه ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه بود یکی از استادان دکترای میکروبیولوژی وسط جلسه گفت: "رشته تخصصی بنده به این مباحث چه ارتباطی دارد اگر بحث خانواده است که با بچهها بالاخره کج دار و مریز کنار میآییم."مفصل با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم. روز دوم همایش اول وقت باز دستش را بالا گرفت.فکر کردم دوباره میخواهد بحث کند، متوجه شد و گفت:"آقا من وقت کلاس را نمی گیرم، فقط یک نکته کوتاه عرض کنم، پسر من بهزاد ۱۶ سال دارد و ۲۴ ساعت سرش داخل گوشی و تبلت است، وقتی با او حرف میزنم اصلاً به من نگاه نمیکند که مبادا لحظهای نگاهش از صفحه موبایل جدا شود فقط سرش را بالا و پایین میکند و میگوید اوهوم.
دیشب مقداری درباره مباحث کلاس با او گفتگو کردم، با تعجب سرشو بالا آورد و گفت: "بابا ایول به روز شدی، توی باغ اومدی، تازه فهمیدی کجا چه خبر است! اینجا بود که متوجه شدم گویا بنده از مرحله پرت بودم...
توی باغ باشید
در برابر بچهها حرفی برای گفتن داشته باشید. بچهها در بهرهگیری از رسانهها چندین گام از ما جلوتر هستند حواستان باشد خلع سلاح نشوید باید از انفعال و تماشاگری صرف در برخورد با رسانهها خارج شوید و کمی اطلاعات کسب کنید.
جلسه سواد رسانه ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه بود یکی از استادان دکترای میکروبیولوژی وسط جلسه گفت: "رشته تخصصی بنده به این مباحث چه ارتباطی دارد اگر بحث خانواده است که با بچهها بالاخره کج دار و مریز کنار میآییم."مفصل با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم. روز دوم همایش اول وقت باز دستش را بالا گرفت.فکر کردم دوباره میخواهد بحث کند، متوجه شد و گفت:"آقا من وقت کلاس را نمی گیرم، فقط یک نکته کوتاه عرض کنم، پسر من بهزاد ۱۶ سال دارد و ۲۴ ساعت سرش داخل گوشی و تبلت است، وقتی با او حرف میزنم اصلاً به من نگاه نمیکند که مبادا لحظهای نگاهش از صفحه موبایل جدا شود فقط سرش را بالا و پایین میکند و میگوید اوهوم.
دیشب مقداری درباره مباحث کلاس با او گفتگو کردم، با تعجب سرشو بالا آورد و گفت: "بابا ایول به روز شدی، توی باغ اومدی، تازه فهمیدی کجا چه خبر است! اینجا بود که متوجه شدم گویا بنده از مرحله پرت بودم...
۷:۵۲
Amm.ir_psychology
.#تعریف_خلاقیت یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند. حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، با دربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و.... پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد. هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره. خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند. اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالا و اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است. ..
#خلاقیت
ذهن خلاق چیست؟
ذهن خلاق به توانایی تولید ایدههای نو و حل مسائل به شیوههای جدید اطلاق میشود. این نوع تفکر فراتر از قواعد معمولی است و به ما کمک میکند تا از چارچوبهای سنتی فراتر برویم و به نوآوریهای شگفتانگیزی دست یابیم.
چرا ذهن خلاق مهم است؟
در دنیای پُرشتاب امروز، خلاقیت نه تنها در هنر و ادبیات، بلکه در علوم، فناوری، کسبوکار و حتی زندگی روزمره نیز حیاتی است. یک ذهن خلاق میتواند راهحلهای جدیدی برای چالشهای موجود ارائه دهد و به پیشرفتهای بزرگ منجر شود.
چگونه خلاقیت خود را پرورش دهیم؟
1. تنوع تجربه: سعی کنید خود را در معرض تجربیات جدید قرار دهید. سفر، مطالعه کتابهای مختلف و ملاقات با افراد جدید میتواند افقهای فکری شما را گسترش دهد.
2. تفکر آزاد: اجازه دهید ایدههای عجیب و غریب به ذهنتان بیفتند. گاهی اوقات بهترین ایدهها از غیرمنتظرهترین جاها میآیند!
3. نوشتن و ترسیم: روزانه ایدهها و افکار خود را بنویسید یا ترسیم کنید. این کار به شما کمک میکند تا ایدههای خود را ساماندهی کنید و آنها را بهتر درک کنید.
4. آرامش: ذهن خلاق نیازمند آرامش است. تمرینهای تنفسی و آرام بخشی میتواند به شما کمک کند تا ذهنتان را شفافتر کنید.
ذهن خلاق چیست؟
ذهن خلاق به توانایی تولید ایدههای نو و حل مسائل به شیوههای جدید اطلاق میشود. این نوع تفکر فراتر از قواعد معمولی است و به ما کمک میکند تا از چارچوبهای سنتی فراتر برویم و به نوآوریهای شگفتانگیزی دست یابیم.
چرا ذهن خلاق مهم است؟
در دنیای پُرشتاب امروز، خلاقیت نه تنها در هنر و ادبیات، بلکه در علوم، فناوری، کسبوکار و حتی زندگی روزمره نیز حیاتی است. یک ذهن خلاق میتواند راهحلهای جدیدی برای چالشهای موجود ارائه دهد و به پیشرفتهای بزرگ منجر شود.
چگونه خلاقیت خود را پرورش دهیم؟
1. تنوع تجربه: سعی کنید خود را در معرض تجربیات جدید قرار دهید. سفر، مطالعه کتابهای مختلف و ملاقات با افراد جدید میتواند افقهای فکری شما را گسترش دهد.
2. تفکر آزاد: اجازه دهید ایدههای عجیب و غریب به ذهنتان بیفتند. گاهی اوقات بهترین ایدهها از غیرمنتظرهترین جاها میآیند!
3. نوشتن و ترسیم: روزانه ایدهها و افکار خود را بنویسید یا ترسیم کنید. این کار به شما کمک میکند تا ایدههای خود را ساماندهی کنید و آنها را بهتر درک کنید.
4. آرامش: ذهن خلاق نیازمند آرامش است. تمرینهای تنفسی و آرام بخشی میتواند به شما کمک کند تا ذهنتان را شفافتر کنید.
۶:۰۷