۱۸:۱۸
#نماد#خرده_مقیاس #غربالگری
طبقه بندی نقص توجه و فزون کنشی
اختلال نقص توجه بدون بیش فعالی
پر تحرکی/ تکانشگری (رفتارهای ناگهانی)
ترکیبی یا اختلال نقص تشخیصی (توجه همراه با بیش فعالی)
۱۶:۱۸
#نماد#خرده_مقیاس #مصاحبه_تشخیصی
نقص در تنظیم توجه شامل:کمتوجهی (بیدقتی)،توجه شدید (افراطی) و طولانی (بهخصوص در مورد موضوعاتی که شخص به آنها علاقه زیاد دارد یا برایش جذاب است یا اموری که دارای پاداش فوری هستند / در برابر پاداش تأخیری)بیشفعالیتی (یا فزونکنشی)رفتارهایی که انگیزه آنی دارند و بدون فکر قبلی انجام داده میشوند. (رفتارهای تکانشی)،مشکلات خواب (بی خوابی یا سخت از خواب بیدار شدن)رفتار فرد معمولاً همراه با پرتحرکی، بیتوجهی و رفتارهای ناگهانی (رفتارهای تکانشی) است. این رفتارها از قبیل انجام کارها بهطور نیمه کاره، عدم تلاش ذهنی برای انجام تکالیف، فعالیت و تحرک بدنی بسیار بالا حتی زمانی که مشغول بازی نیستند، گم کردن پی در پی وسایل شخصی، نداشتن تمرکز و دقت بالا در انجام کارها میباشد. در دوران مدرسه ممکن است بروز اختلالات یادگیری خصوصاً اختلال در خواندن و نوشتن را داشته باشد.معمولاً این افراد با افزایش سن و بین سنین دوازده تا بیست سالگی اکثریت موارد مبتلا به این اختلال بهبود مییابند. در پانزده تا بیست درصد موارد علائم تا بزرگسالی باقی میماند. افراد مبتلا به این اختلال در بزرگسالی علائم مربوط به پرتحرکی را نشان نداده و علائمی بیقراری روانی-حرکتی، رفتار تکانهای و اختلال توجه و تمرکز نشان میدهند. این افراد همچنین در برنامهریزی نیز مشکل دارند. عمده مشکل آنها شامل اولویت بندی، حل کردن مسائل،مدیریتزمان و پایان دادن کارهایی است که شروع کردهاند.افراد دارای این اختلال، پنج برابر وزن بالا دارند.
ادامه دارد....
نقص در تنظیم توجه شامل:کمتوجهی (بیدقتی)،توجه شدید (افراطی) و طولانی (بهخصوص در مورد موضوعاتی که شخص به آنها علاقه زیاد دارد یا برایش جذاب است یا اموری که دارای پاداش فوری هستند / در برابر پاداش تأخیری)بیشفعالیتی (یا فزونکنشی)رفتارهایی که انگیزه آنی دارند و بدون فکر قبلی انجام داده میشوند. (رفتارهای تکانشی)،مشکلات خواب (بی خوابی یا سخت از خواب بیدار شدن)رفتار فرد معمولاً همراه با پرتحرکی، بیتوجهی و رفتارهای ناگهانی (رفتارهای تکانشی) است. این رفتارها از قبیل انجام کارها بهطور نیمه کاره، عدم تلاش ذهنی برای انجام تکالیف، فعالیت و تحرک بدنی بسیار بالا حتی زمانی که مشغول بازی نیستند، گم کردن پی در پی وسایل شخصی، نداشتن تمرکز و دقت بالا در انجام کارها میباشد. در دوران مدرسه ممکن است بروز اختلالات یادگیری خصوصاً اختلال در خواندن و نوشتن را داشته باشد.معمولاً این افراد با افزایش سن و بین سنین دوازده تا بیست سالگی اکثریت موارد مبتلا به این اختلال بهبود مییابند. در پانزده تا بیست درصد موارد علائم تا بزرگسالی باقی میماند. افراد مبتلا به این اختلال در بزرگسالی علائم مربوط به پرتحرکی را نشان نداده و علائمی بیقراری روانی-حرکتی، رفتار تکانهای و اختلال توجه و تمرکز نشان میدهند. این افراد همچنین در برنامهریزی نیز مشکل دارند. عمده مشکل آنها شامل اولویت بندی، حل کردن مسائل،مدیریتزمان و پایان دادن کارهایی است که شروع کردهاند.افراد دارای این اختلال، پنج برابر وزن بالا دارند.
ادامه دارد....
۱۶:۱۸
#مصاحبه_تشخیصی #خرده_مقیاس
ملاکهای تشخیص نقص توجه و فزون کنشی.........
تشخیص این اختلال توسط متخصص و به کمک مصاحبه گذاشته میشود. استفاده از برخی آزمونها هم میتواند در مواردی کمک کننده باشد. آزمون تخصصی توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA-2 یک تست نوروسایکولوژی جهت ارزیابی توجه در دو حیطه توجه دیداری و توجه شنیداری میباشد. اجرای آزمون پزشکی به منظور رد کردن دیگر دلایل احتمالی این علایم. جمعآوری اطلاعاتی از قبیل مسائل پزشکی جاری، تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی و فرمهای ثبت شده در مدرسه.
اجرای مصاحبهها یا پرسشنامهها برای اعضای خانواده، معلمان کودک شما یا دیگر افرادی که کودک شما را به خوبی میشناسند، از قبیل پرستار یا مربی کودک. از جمله مشکلاتی که منجر به بیقراری در کودکان بیش فعالی میگردد، اختلال در پردازش حسی است. برخی آزمونهای کمک تشخیصی اختلال نقص توجه- بیش فعالی:
نقشه مغزی QEEG
آزمون ارزیابی توجه و تمرکز کوتاه مدت COG
بسته ارزیابی اختلال بیش فعالی- نقص توجه CANTAB
آزمون ارزیابی توجه
ملاکهای تشخیص نقص توجه و فزون کنشی.........
تشخیص این اختلال توسط متخصص و به کمک مصاحبه گذاشته میشود. استفاده از برخی آزمونها هم میتواند در مواردی کمک کننده باشد. آزمون تخصصی توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA-2 یک تست نوروسایکولوژی جهت ارزیابی توجه در دو حیطه توجه دیداری و توجه شنیداری میباشد. اجرای آزمون پزشکی به منظور رد کردن دیگر دلایل احتمالی این علایم. جمعآوری اطلاعاتی از قبیل مسائل پزشکی جاری، تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی و فرمهای ثبت شده در مدرسه.
اجرای مصاحبهها یا پرسشنامهها برای اعضای خانواده، معلمان کودک شما یا دیگر افرادی که کودک شما را به خوبی میشناسند، از قبیل پرستار یا مربی کودک. از جمله مشکلاتی که منجر به بیقراری در کودکان بیش فعالی میگردد، اختلال در پردازش حسی است. برخی آزمونهای کمک تشخیصی اختلال نقص توجه- بیش فعالی:
نقشه مغزی QEEG
آزمون ارزیابی توجه و تمرکز کوتاه مدت COG
بسته ارزیابی اختلال بیش فعالی- نقص توجه CANTAB
آزمون ارزیابی توجه
۱۶:۱۹
نقص توجهدر بزرگسالان
۱۶:۱۹
نقص توجهدر بزرگسالان
عدم تمرکز
۱۶:۲۰
نقص توجهدر بزرگسالان
مشکل در سازماندهی تکالیف و وظایف
۱۶:۲۰
نقص توجهدر بزرگسالان
نگرانی های مربوط به مدیریت زمان
فراموشی
۱۶:۲۰
نقص توجهدر بزرگسالان
تکانشگری یا شتاب زدگی
تصویر منفی از خود
۱۶:۲۱
نقص توجهدر بزرگسالان
تحریک پذیری بالا
۱۶:۲۱
نقص توجهدر بزرگسالان
بی قراری و اضطراب
۱۶:۲۱
نقص توجهدر بزرگسالان
خستگی
۱۶:۲۲
مهارت زندگی: هفته سوم بهمن ماه 1403
۷:۱۷
انيميشن فوق العاده تأمل برانگيز و زیبا: «دستت رو از جيبت دربيار»حتما ببینید
۷:۱۹
مهارت زندگی: هفته دوم اسفند ماه 1403
۱۷:۵۸
کودک درون آسیب دیده:کودک درون آسیب دیده، به تجربههای صدمهآور یا تکراری اشاره دارد که یک فرد در دوران کودکی خود تجربه کرده است. این تجربیات و آسیبهای حلنشده ممکن است در بزرگترها به بروز افکار، احساسات یا رفتارهای ناخواسته منجر شوند. کودک درون آسیب دیده ممکن است با مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، افکار منفی درباره خود، نگرانیهایی در حوزه ارتباطات اجتماعی، عدم اعتماد به نفس، ارتباطات نامناسب با دیگران و رفتارهای اعتیادآور مواجه شود.کودک درون آسیب دیده نیاز به مراقبت، رفع نیازهای عاطفی و تحول در روابط خود دارد تا بتواند زندگی بهتری بسازد و آسیبهای گذشته را بهبود بخشد.اگه توام کودک درونت خوشحال نیست، شاید در کودکی اسیب دیدهپس تا دیر نشده به خودت بیا
۱۷:۵۹
#تربیت_فرزند
کودکان را شیطان خطاب نکنیم!
حضرت نوح (ع) هنگامی که حیوانات را سوار کشتی میکرد، همه سوار شدند ولی الاغ سوار نشد. نوح (ع) او را برای سوار شدن هل داد، ولی او سوار نشد. نوح (ع) خشمگین شد و گفت: «ای شیطان سوار شو!»با این سخن، شیطان هم دُم الاغ را گرفت و همراه الاغ وارد کشتی شد.
هنگامی که کشتی بر فراز آب قرار گرفت و حرکت کرد، نوح (ع) ناگاه دید شیطان در صدر کشتی نشسته است! با خشم به او گفت: «چه کسی به تو اجازه داده سوار کشتی شوی؟»شیطان گفت: «خودت اجازه دادی، مگر نگفتی؛ شیطان سوار شو!»
کلمه شیطان بار منفی دارد، درحالیکه اغلب میبینیم که کودکان معصوم را «شیطان» خطاب میکنند!
به جای اینکه بگوییم «پسرت خیلی شیطونه» بگیم «پسرت خیلی شلوغه»
وقتی کودکی کار قشنگی میکند، بجای «ای شیطون» بگیم «فرشته عزیزم»
«پسر گلم» 
تذکر: یادمان باشد که تفکر اشتباهی بین مردم رایج هست که فرشتهها از جنس زن هستند! در حالیکه خلاف قرآن هست بنابراین پسرها را هم میتوان فرشته خطاب کرد.
خداوند در سوره زخرف آیه 19 فرموده: «و (مشرکان) فرشتگان را که بندگان خدايند، زن پنداشتند ...
حضرت نوح (ع) هنگامی که حیوانات را سوار کشتی میکرد، همه سوار شدند ولی الاغ سوار نشد. نوح (ع) او را برای سوار شدن هل داد، ولی او سوار نشد. نوح (ع) خشمگین شد و گفت: «ای شیطان سوار شو!»با این سخن، شیطان هم دُم الاغ را گرفت و همراه الاغ وارد کشتی شد.
هنگامی که کشتی بر فراز آب قرار گرفت و حرکت کرد، نوح (ع) ناگاه دید شیطان در صدر کشتی نشسته است! با خشم به او گفت: «چه کسی به تو اجازه داده سوار کشتی شوی؟»شیطان گفت: «خودت اجازه دادی، مگر نگفتی؛ شیطان سوار شو!»
۱۴:۴۹
🟣 تربیت فرزند کار چالشانگیزیه اما دونستن تکنیکهای متقاعدسازی میتونه به والدین کمک کنه که این امر مهم رو آسونتر و بهتر انجام بدن
یه مادر میتونه از راهکارهای زیر استفاده کنه تا روند تربیت فرزند بهتر پیش بره:
تشویق نقاط مثبت: تشویق کردن بخاطر انجام یه کار خوب، فرزند رو ترغیب میکنه که اون کار رو تکرار کنه و تبدیل به عادت بشه براش
ایجاد رابطهی دوستانه و امن: با ایجاد رابطهی دوستانه با فرزند میتونیم این اطمینان رو بهش بدیم که میتونه هر چیزی رو به ما بگه. این هم برای ما خوبه هم برای فرزندمون
حق انتخاب: میتونیم با تعیین حد و مرز برای فرزند بهش حق انتخاب بدیم تا هم احساس رهایی پیدا کنه هم حد و حدود خودش رو بدونه
۱۸:۰۵
مهارت زندگی: هفته چهارم اسفند ماه 1403
۱۹:۴۲
بازارسال شده از کانال آموزشی دبستان مهدی حاج مجیدی سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲
۱۹:۴۲