سقراط کبیر هم که باشی، یک آریستوفانس نقاد در اطرافت پیدا میشود که بگوید: «عقل سقراط میداند در آن سوی آسمانها چه خبر است، اما نمیداند چگونه باید خانهی کوچک خودش را تمیز کند و نظم ببخشد.»
سقراطکوبیهای آریستوفانس، ناظر بر این نکته است که «دانشی که به درد زندگی انسانها نخورد ارزشی ندارد!»
سخن او تا حدود زیادی درست است و امروزه نیز #غیرنافع بودنِ اغلب علومی که در مدارس کلاسیک و دانشگاهها آموزش داده میشود، آحاد جامعه را با یک خلاء جدی مواجه ساخته است.
همان خلائی که #آلن_دوباتن نیز ضمن بیان داستان سقراط و آریستوفانس آن را با صدای بلند فریاد میزند: «سیستم آموزش کلاسیک، چیزهایی را یادمان میدهد که غالبا به دردمان نخواهند خورد.»
یک دانشآموز ممتاز، انتگرال دوگانه را حل میکند، اما نمیداند چگونه باید بین احساسات منفی و مثبت خود #تعادل ایجاد کند.
یک دانشجوی اقتصاد، تمام نظریات این حوزه را از مرکانتیلیسم تا نئوکاپیتالیسم ازبر است، اما نمیداند چگونه باید برای خود یک بنگاه کوچک اقتصادی دست و پا کند.
#دانشهای_کاربردی نیز، غالبا متمرکز بر حوزههای تکنولوژیکاند و تمرکز اندکی بر کاربردیسازی دانش در حوزهی علوم انسانی وجود دارد.
از دیگر سو، بارش پراکنده و پرفشار اطلاعات نامتوازن و #دانشهای_فستفودی در فضای عمومی و خصوصا با #مجازی_شدن زندگیها، سبب سردرگمی روزافزون و انباشت تکههای نامنسجمی از دانشهای پراکنده در اذهان مردم گردیده است که غالبا دردی از دردهایشان را دوا نکرده و بر نابسامانی بیشتر زندگیها دامن میزند.
ما در پیچ #اندیشهبان قصد داریم به کاربردیسازی دانشهای موثق و مفید - خصوصا در حوزه #علوم_انسانی - بپردازیم که از هر دو ایراد مذکور مبرا باشد.
در این راستا به ظهور خلاقانه و جسورانهی ایدهها - خصوصا در ذهن #جوانان اندیشمند- وفاداریم.
بر همین مبنا هم بیشتر بر نقد، بازنشر و بررسی اندیشهها و ایدههای خلاقانه و نافعِ کسانی خواهیم پرداخت که جسارت #تولیداندیشهها و ایدههای مفید را دارند.
#مهارت_زندگی #موفقیت #خودیاریگری #فلسفه #روان #تفکر
@andishehban
سقراطکوبیهای آریستوفانس، ناظر بر این نکته است که «دانشی که به درد زندگی انسانها نخورد ارزشی ندارد!»
سخن او تا حدود زیادی درست است و امروزه نیز #غیرنافع بودنِ اغلب علومی که در مدارس کلاسیک و دانشگاهها آموزش داده میشود، آحاد جامعه را با یک خلاء جدی مواجه ساخته است.
همان خلائی که #آلن_دوباتن نیز ضمن بیان داستان سقراط و آریستوفانس آن را با صدای بلند فریاد میزند: «سیستم آموزش کلاسیک، چیزهایی را یادمان میدهد که غالبا به دردمان نخواهند خورد.»
یک دانشآموز ممتاز، انتگرال دوگانه را حل میکند، اما نمیداند چگونه باید بین احساسات منفی و مثبت خود #تعادل ایجاد کند.
یک دانشجوی اقتصاد، تمام نظریات این حوزه را از مرکانتیلیسم تا نئوکاپیتالیسم ازبر است، اما نمیداند چگونه باید برای خود یک بنگاه کوچک اقتصادی دست و پا کند.
#دانشهای_کاربردی نیز، غالبا متمرکز بر حوزههای تکنولوژیکاند و تمرکز اندکی بر کاربردیسازی دانش در حوزهی علوم انسانی وجود دارد.
از دیگر سو، بارش پراکنده و پرفشار اطلاعات نامتوازن و #دانشهای_فستفودی در فضای عمومی و خصوصا با #مجازی_شدن زندگیها، سبب سردرگمی روزافزون و انباشت تکههای نامنسجمی از دانشهای پراکنده در اذهان مردم گردیده است که غالبا دردی از دردهایشان را دوا نکرده و بر نابسامانی بیشتر زندگیها دامن میزند.
ما در پیچ #اندیشهبان قصد داریم به کاربردیسازی دانشهای موثق و مفید - خصوصا در حوزه #علوم_انسانی - بپردازیم که از هر دو ایراد مذکور مبرا باشد.
در این راستا به ظهور خلاقانه و جسورانهی ایدهها - خصوصا در ذهن #جوانان اندیشمند- وفاداریم.
بر همین مبنا هم بیشتر بر نقد، بازنشر و بررسی اندیشهها و ایدههای خلاقانه و نافعِ کسانی خواهیم پرداخت که جسارت #تولیداندیشهها و ایدههای مفید را دارند.
#مهارت_زندگی #موفقیت #خودیاریگری #فلسفه #روان #تفکر
@andishehban
۱۷:۴۱
دانیل کانمن بر این باور است مغز ما به صورت شبهغریزی، طوری تصمیم میگیرد که بیشترین لذت یا کمترین درد را در کوتاهترین فاصلهی ممکن حاصل نماید.
بنابراین بسیاری از تصمیمات انسانها ریشه در یکی از این فرمانهای مغزی دارد: کاری را انجام بده که در این لحظه برایت بیشترین لذت را دارد. کاری را انجام بده که در این لحظه، ناراحتی تو را به حداقل برساند.
بر این اساس، #مغزانسان در حالت متعارف، تصمیم به انجام کارها را نه مبتنی بر ضرورت بلندمدت و دوراندیشی های راهبردی، که بر مبنای " #بیشترین_لذت" و " #کمترین_ملال" در آن لحظه اتخاذ میکند.
زیگموند فروید ، سالها پیش از کانمن ، دلیل #تنبلی و اهمالکاری انسانها را به همین مکانیزم مغزی نسبت داده بود.
او میگفت: مغز انسان به صورت بیدرنگ، کارهای ضروری و پراهمیت را صرفا به این خاطر که لذتی آنی در آن لحظه ندارد، به تعویق میاندازد و به اموراتی میپردازد که در کمترین زمان، بیشترین سرخوشی یا بیشترین دفعِ ملال را نصیب انسان کند.
آدمی با اتکا بر اصل لذت، نسبت به فعالیتهای دوربُرد، کمرغبت شده و در انجام فعالیتهای دوراندیشانهتر دچار تنبلی خواهد گشت.
معناگرایان معتقدند بهترین راه غلبه برتنبلی، تغییر مسیر از لذتگرایی به سمت انگیزههای #ارزشگرایانه و #آرمانخواهانه است.
الهام قاسمیان @khanehdaran_ketabkhan
#خانه_داران_کتابخوان#روانکاوی #اصالت_لذت#ناخوداگاه #خوداگاه
@andishehban
بنابراین بسیاری از تصمیمات انسانها ریشه در یکی از این فرمانهای مغزی دارد: کاری را انجام بده که در این لحظه برایت بیشترین لذت را دارد. کاری را انجام بده که در این لحظه، ناراحتی تو را به حداقل برساند.
بر این اساس، #مغزانسان در حالت متعارف، تصمیم به انجام کارها را نه مبتنی بر ضرورت بلندمدت و دوراندیشی های راهبردی، که بر مبنای " #بیشترین_لذت" و " #کمترین_ملال" در آن لحظه اتخاذ میکند.
زیگموند فروید ، سالها پیش از کانمن ، دلیل #تنبلی و اهمالکاری انسانها را به همین مکانیزم مغزی نسبت داده بود.
او میگفت: مغز انسان به صورت بیدرنگ، کارهای ضروری و پراهمیت را صرفا به این خاطر که لذتی آنی در آن لحظه ندارد، به تعویق میاندازد و به اموراتی میپردازد که در کمترین زمان، بیشترین سرخوشی یا بیشترین دفعِ ملال را نصیب انسان کند.
آدمی با اتکا بر اصل لذت، نسبت به فعالیتهای دوربُرد، کمرغبت شده و در انجام فعالیتهای دوراندیشانهتر دچار تنبلی خواهد گشت.
معناگرایان معتقدند بهترین راه غلبه برتنبلی، تغییر مسیر از لذتگرایی به سمت انگیزههای #ارزشگرایانه و #آرمانخواهانه است.
الهام قاسمیان @khanehdaran_ketabkhan
#خانه_داران_کتابخوان#روانکاوی #اصالت_لذت#ناخوداگاه #خوداگاه
@andishehban
۹:۴۱
مراقب تراکنشهای خود باشیم...
آنچه با شنیدن واژه تراکنش به ذهن ما متبادر میشود، دستگاههای پز و کارتخوانهای بانکی هستند.اما این واژه در عرصه #ارتباط بین افراد، مفهوم عمیقی دارد که فهم آن میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات در روابط انسانی باشد.
دکتر مهدی محسنیان راد در کتابی با عنوان #ارتباط_شناسی در این مورد مینویسند:
ارتباط یا از جنس #جریان است، یا از جنس #فراگرد و یا از جنس #تراکنش؛
جریان، ارتباطی است یک سویه و معمولا بدون بازخورد. در این مدل ارتباطی نمیتوان انتظار داشت که پیام به طور کامل از سوی ارتباطگیر دریافت شده باشد. میتوان گفت مانند گذاشتن پیام داخل بطری و انداختن آن در دریاست.
فراگرد، مدلی است که در آن افراد حاضر در رابطه کنش متقابل یا تعامل دارند و مرتب اطلاعات و عکسالعملها را مانند توپ در زمین والیبال به همدیگر پاس میدهند.
و در نهایت تراکنش که کاملترین مدل ارتباطی است. در این مدل، علاوه بر رد و بدل شدن اطلاعات بین افراد، مفاهیم اصیل و عمیقی نیز تبادل میشود که بیانگر حقیقت ارتباط است. مفاهیمی چون #عشق و دوستی یا #نفرت و انزجار. به عبارت دیگر نکته مهم هر ارتباطی چیزی است که ورای کلمات در نگاهها، زبان بدن، حالات، لحن و ... تراکنش میشود و تاثیر یا بقای یک ارتباط در گرو چیزی است که تراکنش شده است."میرود از سینهها در سینهها از ره پنهان صلاح و کینهها"
اندیشمندان ارتباطات معتقدند وجهِ نمایانِ واژههای مبادله شده، با آگاهیِ انسانها سخن میگوید؛ ولی وجه عاطفیِ ناپیدا، به صورتی مستقیم با ناخوداگاه درگیر شده و تاثیر پایدارتری دارد. علم ارتباطات به مامیگوید بیشتر از پیامهای ظاهری الفاظ، بر پیامهایی متمرکز شویم که با ناخوداگاهِ طرف مقابل سخن میگوید. یعنی مراقب تراکنشهای خود باشیم!
الهام_قاسمیان@khanehdaran_ketabkhan
#اندیشهبان #خودآگاهی #ارتباطات #روابط#خود_مراقبتی
@andishehban
آنچه با شنیدن واژه تراکنش به ذهن ما متبادر میشود، دستگاههای پز و کارتخوانهای بانکی هستند.اما این واژه در عرصه #ارتباط بین افراد، مفهوم عمیقی دارد که فهم آن میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات در روابط انسانی باشد.
دکتر مهدی محسنیان راد در کتابی با عنوان #ارتباط_شناسی در این مورد مینویسند:
ارتباط یا از جنس #جریان است، یا از جنس #فراگرد و یا از جنس #تراکنش؛
جریان، ارتباطی است یک سویه و معمولا بدون بازخورد. در این مدل ارتباطی نمیتوان انتظار داشت که پیام به طور کامل از سوی ارتباطگیر دریافت شده باشد. میتوان گفت مانند گذاشتن پیام داخل بطری و انداختن آن در دریاست.
فراگرد، مدلی است که در آن افراد حاضر در رابطه کنش متقابل یا تعامل دارند و مرتب اطلاعات و عکسالعملها را مانند توپ در زمین والیبال به همدیگر پاس میدهند.
و در نهایت تراکنش که کاملترین مدل ارتباطی است. در این مدل، علاوه بر رد و بدل شدن اطلاعات بین افراد، مفاهیم اصیل و عمیقی نیز تبادل میشود که بیانگر حقیقت ارتباط است. مفاهیمی چون #عشق و دوستی یا #نفرت و انزجار. به عبارت دیگر نکته مهم هر ارتباطی چیزی است که ورای کلمات در نگاهها، زبان بدن، حالات، لحن و ... تراکنش میشود و تاثیر یا بقای یک ارتباط در گرو چیزی است که تراکنش شده است."میرود از سینهها در سینهها از ره پنهان صلاح و کینهها"
اندیشمندان ارتباطات معتقدند وجهِ نمایانِ واژههای مبادله شده، با آگاهیِ انسانها سخن میگوید؛ ولی وجه عاطفیِ ناپیدا، به صورتی مستقیم با ناخوداگاه درگیر شده و تاثیر پایدارتری دارد. علم ارتباطات به مامیگوید بیشتر از پیامهای ظاهری الفاظ، بر پیامهایی متمرکز شویم که با ناخوداگاهِ طرف مقابل سخن میگوید. یعنی مراقب تراکنشهای خود باشیم!
الهام_قاسمیان@khanehdaran_ketabkhan
#اندیشهبان #خودآگاهی #ارتباطات #روابط#خود_مراقبتی
@andishehban
۱۸:۴۵
#خودشناسی و مفهوم متناظر آن، #خودآگاهی، پيشينهای طولانی در تاريخ #معرفت بشری دارد، و اندیشمندان زیادی دربارهی آن، سخن گفتهاند.
هگل میگوید: «هستیِ خاصِ انسان، حاصل خودآگاهی است»
آدمی برای داشتن یک زندگی مرغوب و رو به رشد، به معرفتها و مهارتهایی نیاز دارد که توانایی رفتارهای سازنده و سازگارانه با خود، محیط و دیگران را در او برانگیزد.
یکی از مهمترین این نیازها و مهارتها که سایر امور بدون آن بیمعنا به نظر میسد، مفهوم خودآگاهی است.
این آگاهی همان توانایی توجه به خود و #شناخت_ویژگیها ی مختلف شخصی است که از خصوصیات، نیازها، اهداف، تواناییها، ارزشها، استعدادها گرفته تا احساسات ، نقاط ضعف و قوت، فرهنگ، علائق، آرزوها و مذهب را در بر میگیرد.
این شناخت به فرد کمک میکند تا خود را به صورت یک #مشاهدهگرِ_عادل، مورد بررسی قرار داده و نیازها و اطلاعات شخصیاش را پردازش کند، و به این ترتیب، زندگی را از "آن چه که هست" به "آنچه که باید باشد" هدایت نماید.
داشتن دید روشن و واضح از "هست"ها و "باید"ها باعث میشود بتوانیم اصیلترین خواستها و نیازهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم.چرا که آدمی هنگامی به #مقصد خواهد رسید که #شروع_به_حرکت کند و وقتی سریعتر به مقصد میرسد که مسیر صحیحتری را انتخاب نماید. خودآگاهی شبیه #نقشه_راهی است که به ما کمک میکند سریعتر به مقصد برسیم.
این موضوع حتی پیش شرط ضروری انواع روابط انسان، از #روابط_اجتماعی موثر و همدلانه تا رابطه خاص انسان با جوهر هستی نیز قلمداد میشود. به طوری که در گزارههای دینی به عنوان مسیری برای #خداآگاهی و شناخت پروردگار ترسیم شده است، و صدرالمتالهین آن را از جمله #علوم_حضوری به حساب میآورد.
فریبا_لطفی
مرضیه_صلواتی
#خودآگاهی #روابط #روابط_اجتماعی #اندیشه_بان #خودشناسی
@andishehban
هگل میگوید: «هستیِ خاصِ انسان، حاصل خودآگاهی است»
آدمی برای داشتن یک زندگی مرغوب و رو به رشد، به معرفتها و مهارتهایی نیاز دارد که توانایی رفتارهای سازنده و سازگارانه با خود، محیط و دیگران را در او برانگیزد.
یکی از مهمترین این نیازها و مهارتها که سایر امور بدون آن بیمعنا به نظر میسد، مفهوم خودآگاهی است.
این آگاهی همان توانایی توجه به خود و #شناخت_ویژگیها ی مختلف شخصی است که از خصوصیات، نیازها، اهداف، تواناییها، ارزشها، استعدادها گرفته تا احساسات ، نقاط ضعف و قوت، فرهنگ، علائق، آرزوها و مذهب را در بر میگیرد.
این شناخت به فرد کمک میکند تا خود را به صورت یک #مشاهدهگرِ_عادل، مورد بررسی قرار داده و نیازها و اطلاعات شخصیاش را پردازش کند، و به این ترتیب، زندگی را از "آن چه که هست" به "آنچه که باید باشد" هدایت نماید.
داشتن دید روشن و واضح از "هست"ها و "باید"ها باعث میشود بتوانیم اصیلترین خواستها و نیازهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم.چرا که آدمی هنگامی به #مقصد خواهد رسید که #شروع_به_حرکت کند و وقتی سریعتر به مقصد میرسد که مسیر صحیحتری را انتخاب نماید. خودآگاهی شبیه #نقشه_راهی است که به ما کمک میکند سریعتر به مقصد برسیم.
این موضوع حتی پیش شرط ضروری انواع روابط انسان، از #روابط_اجتماعی موثر و همدلانه تا رابطه خاص انسان با جوهر هستی نیز قلمداد میشود. به طوری که در گزارههای دینی به عنوان مسیری برای #خداآگاهی و شناخت پروردگار ترسیم شده است، و صدرالمتالهین آن را از جمله #علوم_حضوری به حساب میآورد.
فریبا_لطفی
مرضیه_صلواتی
#خودآگاهی #روابط #روابط_اجتماعی #اندیشه_بان #خودشناسی
@andishehban
۱۲:۱۰