تاریخ ماد-دیاکونوف.pdf
۱۸.۳۲ مگابایت
#معرفی کتاب
۱۴:۰۱
۱۴:۱۶
کتیبۀ بیستون (بغستان)
م. آ. داندامایف
مطالعه درباره خط میخی فارسی باستان موجب شد که در مورد مطالعه سایر انواع خط میخی نیز اقداماتی به عمل آید و نکتهای که به این کار کمک کرد این بود که تعدادی از کتیبههای هخامنشی ترجمههای دقیق همان زبان باستانی ایران بود. اکنون میبایستی اهمیت صوتی علایم انواع دوم و سوم خطوط میخی با توجه به طرز نوشتن اسامی خاص و نامهای جغرافیایی، تعیین میشد. در این راه «ن.وسترگارد» و «ا.هینکس» موفقیتهای زیادی کسب کردند، ولی نبودن متون بزرگ مانع ادامهی اقدامات بعدی گردید. ضمنا در سال 1835 یک افسر بیست و پنجساله انگلیسی موسوم به «رائولین سن» (رالین سن) کتیبهی مشهور بیستون را کشف کرد.بزرگترین آثار کتیبههای صخرهای، یعنی کتیبهی بیستون در سی کیلومتری شهر کنونی کرمانشاه در راه کاروان رو قدیمی که تا مرز باکتریا (بلخ) و هند امتداد دارد و غرب را با شرق مرتبط و متصل میسازد، قرار گرفته است. این راه بین بابل و اکباتان واقع شده بود. از جادهی مزبور که مسیر عبور مردم در طی قرون و اعصار متمادی بود، سپاهیان ایران و رزمجویان اسکندر مقدونی و مهاجمین عرب و دهها سپاهیان دیگر کشورها عبور کردهاند و قاعدتا کتیبههای بیستون باید نظر نسلهای زیادی را به خود جلب کرده باشد. این کتیبه در سطح برآمدگی منتهیالیه سلسله جبال زاگرس از سمت چپ جادهی کاروان رو، در روی یک صخرهی عمودی غیر قابل دسترس در ارتفاع 105 متر، کنده شده است. کتیبه و برآمدگی آن در ارتفاع زیادی از جاده قرار گرفته و از دور دیده میشود. این کتیبه مانند کلیهی کتیبههای باشکوه هخامنشیان به زبانهای فارسی باستان عیلامی [ایلامی] و اکدی تنظیم یافته و حاوی بیش از هزار سطر میباشد.ارتفاع کلی کتیبه 7 متر و 80 سانتیمتر و طول آن 22 متر میباشد و در مرکز آن پنج ستون به خط میخی فارسی باستان دیده میشود. هر یک از چهارستون اولیه قدری کمتر از 2 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد . متن فارسی باستان جمعا 515 سطر دارد. بر روی پنج ستون مذکور اهورامزدا بر روی صفحهی برآمدهای قرار گرفته و بر روی همهی این اشکال در حال پرواز است. اهورامزدا با چهرهی انسانی و ریشی مستطیل تجسم یافته و از میان انوار یک قرص خورشید بسیار بزرگ که در حال نورافشانی است، پدیدار گشته است. بر روی سر او یک تاج تابناک با شاخهایی قرار گرفته که نشانه و رمز خدایی بودن اوست. اهورامزدا دست چپش را با حلقهای به سوی داریوش دراز کرده و به این ترتیب مشغول انجام مراسمی مبنی بر تسلیم قدرت و سلطهی پادشاهی به داریوش میباشد. وی با دست راستش که بلند کرده خیر و برکت برای داریوش میخواهد. خود داریوش تاج پادشاهی بر سردارد، سبیلهایش تابیده و ریشش مستطیلی شکل و به شیوه ریش پادشاهان آشور است که ده طره داشته. دست راست داریوش به حالت دعا و راز و نیاز به سوی اهورامزدا دراز است و با دست چپش کمانی را گرفته است. داریوش به اندازه معمولی یعنی به قد 180 سانتیمتر نشان داده شده است. داریوش با پای راست خود گائوماتا ]گئوماتا[ را زیر لگد انداخته به طوری که یک پا و دو دست گائوماتا ]گئوماتا[ به حالت تضرع بالا آمده است. از سمت چپ، در پشت سر داریوش دو نفر از درباریان نیزهدار و کماندار با تیرکشها ایستادهاند و هر دو ریشهای بلندی دارند. با توجه به نقشهای نقش رستم، نیزهدار مذکور «گبری» و کماندار «آسپاتینا» میباشد. این دو نفر قدشان از داریوش کوتاهتر و در حدود 150 سانتیمتر است، ولی از پادشاهان یاغی که مجسمهی آنها تاسینهی داریوش است (در حدود 120 سانتیمتر)، بلندترند. پشت سر گوئوماتا ]گئوماتا[ بلافاصله هشت نفر از غاصبین تخت و تاج پادشاهی و پیشوای قبیله سکاییان (سکاها) «تیگراخائودا» که نظر به تیزی نوک کلاهش هشت سانتیمتر از داریوش بلندتر است، نقش گردیده است. همهی آنها از پشت، دستشان بسته است. و به علاوه همهی آنها به وسیلهی زنجیری به یکدیگر متصل هستند. قسمتی از مجسمههای کتیبهی بیستون در زمان دو جنگ جهانی موقعی که سربازان از کنار آن عبور کردهاند، ویران گردیده است. مجموعا این نقوش حد متوسط 3 متر ارتفاع و 48/5 متر طول دارد.در سمت راست نقوش مذکور، چهارستون از کتیبه به خط ایلامی است که قسمتهای زیادی از آن ویران شده است. هر یک از آنها به ارتفاع 10/2 متر و طول تقریبا 5/1 متر میباشد. این ستونها جمعا 323 سطر دارد. در سمت چپ خط ایرانی سه ستون دیگر وجود دارد که کتیبهای هم بر روی قطعهی کوچکی قرار گفته که از نوع خط متاخر ایلامی است و حاوی ترجمهی چهارستون اول فارسی باستان میباشد. سطور ایلامی جمعا 650 سطر استکاری از:
️انجمن علمی تاریخ پردیس امیرکبیر البرز
م. آ. داندامایف
مطالعه درباره خط میخی فارسی باستان موجب شد که در مورد مطالعه سایر انواع خط میخی نیز اقداماتی به عمل آید و نکتهای که به این کار کمک کرد این بود که تعدادی از کتیبههای هخامنشی ترجمههای دقیق همان زبان باستانی ایران بود. اکنون میبایستی اهمیت صوتی علایم انواع دوم و سوم خطوط میخی با توجه به طرز نوشتن اسامی خاص و نامهای جغرافیایی، تعیین میشد. در این راه «ن.وسترگارد» و «ا.هینکس» موفقیتهای زیادی کسب کردند، ولی نبودن متون بزرگ مانع ادامهی اقدامات بعدی گردید. ضمنا در سال 1835 یک افسر بیست و پنجساله انگلیسی موسوم به «رائولین سن» (رالین سن) کتیبهی مشهور بیستون را کشف کرد.بزرگترین آثار کتیبههای صخرهای، یعنی کتیبهی بیستون در سی کیلومتری شهر کنونی کرمانشاه در راه کاروان رو قدیمی که تا مرز باکتریا (بلخ) و هند امتداد دارد و غرب را با شرق مرتبط و متصل میسازد، قرار گرفته است. این راه بین بابل و اکباتان واقع شده بود. از جادهی مزبور که مسیر عبور مردم در طی قرون و اعصار متمادی بود، سپاهیان ایران و رزمجویان اسکندر مقدونی و مهاجمین عرب و دهها سپاهیان دیگر کشورها عبور کردهاند و قاعدتا کتیبههای بیستون باید نظر نسلهای زیادی را به خود جلب کرده باشد. این کتیبه در سطح برآمدگی منتهیالیه سلسله جبال زاگرس از سمت چپ جادهی کاروان رو، در روی یک صخرهی عمودی غیر قابل دسترس در ارتفاع 105 متر، کنده شده است. کتیبه و برآمدگی آن در ارتفاع زیادی از جاده قرار گرفته و از دور دیده میشود. این کتیبه مانند کلیهی کتیبههای باشکوه هخامنشیان به زبانهای فارسی باستان عیلامی [ایلامی] و اکدی تنظیم یافته و حاوی بیش از هزار سطر میباشد.ارتفاع کلی کتیبه 7 متر و 80 سانتیمتر و طول آن 22 متر میباشد و در مرکز آن پنج ستون به خط میخی فارسی باستان دیده میشود. هر یک از چهارستون اولیه قدری کمتر از 2 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد . متن فارسی باستان جمعا 515 سطر دارد. بر روی پنج ستون مذکور اهورامزدا بر روی صفحهی برآمدهای قرار گرفته و بر روی همهی این اشکال در حال پرواز است. اهورامزدا با چهرهی انسانی و ریشی مستطیل تجسم یافته و از میان انوار یک قرص خورشید بسیار بزرگ که در حال نورافشانی است، پدیدار گشته است. بر روی سر او یک تاج تابناک با شاخهایی قرار گرفته که نشانه و رمز خدایی بودن اوست. اهورامزدا دست چپش را با حلقهای به سوی داریوش دراز کرده و به این ترتیب مشغول انجام مراسمی مبنی بر تسلیم قدرت و سلطهی پادشاهی به داریوش میباشد. وی با دست راستش که بلند کرده خیر و برکت برای داریوش میخواهد. خود داریوش تاج پادشاهی بر سردارد، سبیلهایش تابیده و ریشش مستطیلی شکل و به شیوه ریش پادشاهان آشور است که ده طره داشته. دست راست داریوش به حالت دعا و راز و نیاز به سوی اهورامزدا دراز است و با دست چپش کمانی را گرفته است. داریوش به اندازه معمولی یعنی به قد 180 سانتیمتر نشان داده شده است. داریوش با پای راست خود گائوماتا ]گئوماتا[ را زیر لگد انداخته به طوری که یک پا و دو دست گائوماتا ]گئوماتا[ به حالت تضرع بالا آمده است. از سمت چپ، در پشت سر داریوش دو نفر از درباریان نیزهدار و کماندار با تیرکشها ایستادهاند و هر دو ریشهای بلندی دارند. با توجه به نقشهای نقش رستم، نیزهدار مذکور «گبری» و کماندار «آسپاتینا» میباشد. این دو نفر قدشان از داریوش کوتاهتر و در حدود 150 سانتیمتر است، ولی از پادشاهان یاغی که مجسمهی آنها تاسینهی داریوش است (در حدود 120 سانتیمتر)، بلندترند. پشت سر گوئوماتا ]گئوماتا[ بلافاصله هشت نفر از غاصبین تخت و تاج پادشاهی و پیشوای قبیله سکاییان (سکاها) «تیگراخائودا» که نظر به تیزی نوک کلاهش هشت سانتیمتر از داریوش بلندتر است، نقش گردیده است. همهی آنها از پشت، دستشان بسته است. و به علاوه همهی آنها به وسیلهی زنجیری به یکدیگر متصل هستند. قسمتی از مجسمههای کتیبهی بیستون در زمان دو جنگ جهانی موقعی که سربازان از کنار آن عبور کردهاند، ویران گردیده است. مجموعا این نقوش حد متوسط 3 متر ارتفاع و 48/5 متر طول دارد.در سمت راست نقوش مذکور، چهارستون از کتیبه به خط ایلامی است که قسمتهای زیادی از آن ویران شده است. هر یک از آنها به ارتفاع 10/2 متر و طول تقریبا 5/1 متر میباشد. این ستونها جمعا 323 سطر دارد. در سمت چپ خط ایرانی سه ستون دیگر وجود دارد که کتیبهای هم بر روی قطعهی کوچکی قرار گفته که از نوع خط متاخر ایلامی است و حاوی ترجمهی چهارستون اول فارسی باستان میباشد. سطور ایلامی جمعا 650 سطر استکاری از:
۱۰:۲۴
انجمن علمی تاریخ
انجمن علمی تاریخ پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی و پردیس امیرکبیر با همکاری دانشگاه فرهنگیان البرز برگزار می کند:
همایش استانی تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی
️آخرین مهلت ارسال اثر: ۱۰ آذر
️
صفحه همایش: https://alborz.cfu.ac.ir/hotft-safavi/fa
لینک مستقیم ارسال مقالات: https://survey.porsline.ir/s/QeLL3zF
همراه با تجلیل از پژوهشگران برتر
جهت دریافت اطلاع رسانی های پیش رو به کانال زیر در پیام رسان بله بپیوندید: @anjomantarikh @anjomantarikh_hakimferdosi
سلام دوستانامروز آخرین روز بارگذاری مقالات هستسایت بسته شدهجاماندگان لطفا به پیوی @mhs_blu83ارسال کنید
۷:۴۸
امروز، ۱۰ آذر، در تقویم ایران به نام روز مجلس ثبت شده است؛ روزی که یادآور آغاز قانونگذاری نوین در کشور و نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش است. همچنین این روز، سالروز شهادت آیتالله سید حسن مدرس، نماینده شجاع و اندیشمند مجلس شورای ملی است که در برابر استبداد و نفوذ بیگانگان ایستاد و جان خود را در راه آزادی و استقلال ایران فدا کرد.
۱۱:۴۱
میرزا کوچکخان، رهبر نهضت جنگل، در سالهای پرآشوب پس از مشروطه پرچم مبارزه با استبداد و نفوذ بیگانگان را برافراشت. او با یارانش در گیلان برای استقلال و عدالت اجتماعی جنگید و الگویی از مقاومت مردمی را به نمایش گذاشت.
نهضت جنگل هرچند با فشارهای داخلی و خارجی شکست خورد، اما نام آن بهعنوان نماد آزادیخواهی در تاریخ ایران ماندگار شد. میرزا کوچکخان سرانجام در سرمای کوههای خلخال جان باخت و شهادتش پایانی تلخ بر یک حرکت بزرگ بود.
امروز، ۱۱ آذر، فرصتی است برای گرامیداشت یاد مردی که جان خود را فدای آرمان آزادی کرد و به نماد مقاومت در تاریخ معاصر ایران بدل شد.
۱۲:۲۱
نخستین آگهی تجاری در تاریخ مطبوعات ایران، در شماره ششم از سال اول روزنامه وقایع اتفاقیه در نیمه اسفند سال۱۲۲۹هجری شمسی منتشر و به این ترتیب، تبلیغات بازرگانی در مطبوعات ایران، ۱۴سال پس از انتشار نخستین روزنامه کشور یعنی کاغذ اخبار و پانزده سال بعد از رواج کاربرد آگهی در مطبوعات غربی آغاز شد.
انتشار مستمر این روزنامه، توجه عمومی را به موضوع تبلیغات بازرگانی جلب کرد. نکته جالب درباره اولین آگهیهای مطبوعاتی این است که مستشاران و تجار خارجی، اولین آگهیدهندگان به مطبوعات بودند و آنان تبلیغات کالای خارجی را به وقایع اتفاقیه سپردند؛ اتفاقی که در بدو امر، نقض غرض پیدایش این روزنامه بود. اما امیرکبیر آگهیهای تجاری این کالاهای خارجی را چاپ کرد و البته از این کار، هدف مشخصی داشت. نخستین آگهی تجاری این روزنامه را فردی به نام موسیو روجیاری که یک تاجر خارجی بود، در بیست سطر و با بهای چهار قران سفارش داد. موسیو روجیاری نام، تاجر فرنگی چندبار مال التجاره به دارالخلافه {آورده} که به فروش برساند.
️انجمن علمی تاریخ پردیس امیرکبیر
انتشار مستمر این روزنامه، توجه عمومی را به موضوع تبلیغات بازرگانی جلب کرد. نکته جالب درباره اولین آگهیهای مطبوعاتی این است که مستشاران و تجار خارجی، اولین آگهیدهندگان به مطبوعات بودند و آنان تبلیغات کالای خارجی را به وقایع اتفاقیه سپردند؛ اتفاقی که در بدو امر، نقض غرض پیدایش این روزنامه بود. اما امیرکبیر آگهیهای تجاری این کالاهای خارجی را چاپ کرد و البته از این کار، هدف مشخصی داشت. نخستین آگهی تجاری این روزنامه را فردی به نام موسیو روجیاری که یک تاجر خارجی بود، در بیست سطر و با بهای چهار قران سفارش داد. موسیو روجیاری نام، تاجر فرنگی چندبار مال التجاره به دارالخلافه {آورده} که به فروش برساند.
۹:۴۳
انجمن علمی تاریخ
️
انجمن تاریخ پردیس امیرکبیر با کانون کتاب و کتابخوانی برگزار میکند: بازدید یک روزه از کتابخانه و موزه اسناد مجلس
️تاریخ ۱۶آذر ماه
حرکت : از پردیس امیرکبیر
هزینه : ۱۵۰ هزار تومان درصورت قطعی بودن ثبت نام لطفا لینک زیر را تکمیل فرمایید https://digiform.ir/wab6f2639
️ظرفیت محدود
کانون کتاب و کتابخوانی:
️@kanone_ketabkhani
انجمن علمی تاریخ:
️@anjomantarikh
۱۶:۱۱
انجمن علمی تاریخ
انجمن علمی تاریخ پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی و پردیس امیرکبیر با همکاری دانشگاه فرهنگیان البرز برگزار می کند:
همایش استانی تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی
تقویم همایش
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ آبان
آخرین مهلت ارسال فایل نهایی مقالات: ۵ آذر
زمان برگزاری همایش: ۱۸ آذر
همراه با تجلیل از پژوهشگران برتر
جهت دریافت اطلاع رسانی های پیش رو به کانال زیر در پیام رسان بله بپیوندید: @anjomantarikh_hakimferdosi دانشجویان پردیس امیر کبیر در کانال زیر در پیام رسان بله بپیوندید: @anjomantarikh
۱۸:۲۹
ایران عصر صفوی، راجر سیوری.pdf
۶.۵۱ مگابایت
۱۳:۴۸
مردان و زنان در چین باستان
در زمان کنفوسیوس پدران از قدرتی تقریبا مطلق برخوردار بودند و می توانستند همسران و کودکان خود را به عنوان برده بفروشند. پدران حق کشتن فرزندان خود را داشتند. پدر هر خانواده به تنهایی غذا می خورد و به ندرت زن و فرزندان را به سفره خود می خواند. پس از مرگ او، ازدواج مجدد همسرش پسندیده نمی نمود. در قدیم رسم چنین بود که شوهرمردگان برای اثبات وفاداری خود نسبت به شوهران مرده، دست به خودکشی زنند. شوهر به فرمانبرداری و پرکاری و بسیارزایی زن، و نه زیبایی و فرهیختگی او، ارج می نهاد.
منبع: تاریخ تمدن، ویل دورانت، ترجمه احمد آرام و ع.پاشایی و امیر حسین آریان پور، جلد یکم، ص۸۶۷
️انجمن علمی تاریخ پردیس امیرکبیر البرز
در زمان کنفوسیوس پدران از قدرتی تقریبا مطلق برخوردار بودند و می توانستند همسران و کودکان خود را به عنوان برده بفروشند. پدران حق کشتن فرزندان خود را داشتند. پدر هر خانواده به تنهایی غذا می خورد و به ندرت زن و فرزندان را به سفره خود می خواند. پس از مرگ او، ازدواج مجدد همسرش پسندیده نمی نمود. در قدیم رسم چنین بود که شوهرمردگان برای اثبات وفاداری خود نسبت به شوهران مرده، دست به خودکشی زنند. شوهر به فرمانبرداری و پرکاری و بسیارزایی زن، و نه زیبایی و فرهیختگی او، ارج می نهاد.
منبع: تاریخ تمدن، ویل دورانت، ترجمه احمد آرام و ع.پاشایی و امیر حسین آریان پور، جلد یکم، ص۸۶۷
۱۳:۱۲
@anjomantarikh
anjomantarikh_hakimferdosi
۴:۱۸
۷:۰۶
دانشجویان گرامی فردا برای تحویل گرفتن گواهی کارگاه (بررسی جوانب وقایع تاریخی ۱۳ آبان )به امور فرهنگی مراجعه کنید . سپاس
۱۳:۲۹
─┅═
۱۴:۲۵
انجمن علمی تاریخ
انجمن علمی تاریخ پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی و پردیس امیرکبیر با همکاری دانشگاه فرهنگیان البرز برگزار می کند:
همایش استانی تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی
تقویم همایش
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ آبان
آخرین مهلت ارسال فایل نهایی مقالات: ۵ آذر
زمان برگزاری همایش: ۱۸ آذر
همراه با تجلیل از پژوهشگران برتر
جهت دریافت اطلاع رسانی های پیش رو به کانال زیر در پیام رسان بله بپیوندید: @anjomantarikh_hakimferdosi دانشجویان پردیس امیر کبیر در کانال زیر در پیام رسان بله بپیوندید: @anjomantarikh
گزارش همایش تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی
سهشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۴، سالن همایش پردیس حکیم فردوسی البرز میزبان رویدادی علمی و فرهنگی بود که با حضور پژوهشگران، اساتید و علاقهمندان به تاریخ ایران برگزار شد. این همایش با عنوان «تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی» به همت انجمن تاریخ پردیس امیر کبیر و حکیم ابوالقاسم فردوسی البرز برگزار گردید و به بررسی ابعاد مختلف زندگی، هنر، آموزش و آیینهای اجتماعی در دوره صفویه پرداخت.
در جریان این رویداد، از پژوهشگرانی که مقالاتشان برتر شناخته شد تجلیل به عمل آمد. همچنین آقایان دکتر قبادیان دکتر فرید و دکتر فتحی با سخنرانیهای خود به غنای علمی همایش افزودند. مقالات ارائهشده نیز همگی به موضوعات گوناگون مرتبط با عصر صفویه اختصاص داشتند.
زمان برگزاری: ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰
مکان: سالن همایش پردیس حکیم فردوسی، استان البرز
این همایش فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر میان پژوهشگران و علاقهمندان به تاریخ ایران بود و جلوهای از غنای فرهنگی و تمدنی دوره صفویه را به نمایش گذاشت.
کاری از انجمن تاریخ پردیس امیر کبیر
سهشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۴، سالن همایش پردیس حکیم فردوسی البرز میزبان رویدادی علمی و فرهنگی بود که با حضور پژوهشگران، اساتید و علاقهمندان به تاریخ ایران برگزار شد. این همایش با عنوان «تاریخ فرهنگ و تمدن صفوی» به همت انجمن تاریخ پردیس امیر کبیر و حکیم ابوالقاسم فردوسی البرز برگزار گردید و به بررسی ابعاد مختلف زندگی، هنر، آموزش و آیینهای اجتماعی در دوره صفویه پرداخت.
در جریان این رویداد، از پژوهشگرانی که مقالاتشان برتر شناخته شد تجلیل به عمل آمد. همچنین آقایان دکتر قبادیان دکتر فرید و دکتر فتحی با سخنرانیهای خود به غنای علمی همایش افزودند. مقالات ارائهشده نیز همگی به موضوعات گوناگون مرتبط با عصر صفویه اختصاص داشتند.
این همایش فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر میان پژوهشگران و علاقهمندان به تاریخ ایران بود و جلوهای از غنای فرهنگی و تمدنی دوره صفویه را به نمایش گذاشت.
۲۰:۰۲
🟢نقش مسلمانان اندلس در تحول کشاورزی و ورود محصولات تازه به اروپا
️اسپانیای مسلمان منجر به رشد عمده اقتصادی و صادرات به خاورمیانه و آسیا شد. آنان میوههایی با خاستگاه آسیایی، مانند مرکبات، موز و انبه را به کشورهای دیگر و سپس به اسپانیا آوردند. همچنین آنان به کشت و گسترش هندوانه پرداختند و سه نوع سبزی را به مناطقی فراتر از خاستگاهشان معرفی کردند: اسفناج، بادمجان و کنگر فرنگی. مسلمانان در گسترش کشت دیگر محصولات غذایی مانند گندم سخت، سورگوم و برنج نقش داشتند و در بسیاری از موارد، به توسعه انواع جدید و افزایش تولید آنها کمک کردند. شواهد زبانی نشان میدهد که احتمال زیادی وجود دارد که مسلمانان پاستا را به ایتالیا آورده باشند. آنان موجب گسترش مصرف برنج شدند و آن را به یک غذای اصلی تبدیل کردند و همچنین نارگیل و خرما را به سمت غرب آوردند. قویترین مدرک زبانی درباره انتقال یک محصول کشاورزی توسط مسلمانان به غرب، واژه «شکر» است که از کلمه عربی «سکَّر» گرفته شده است.صنعت پنبه نیز در جهان اسلام توسعه یافت. کلمه «پنبه» از زبان عربی آمده است و پنبه در زمان مسلمانان به یک پارچه محبوب و مهم تبدیل شد و کشت گستردهای در بیشتر کشورهای مسلمان و اروپا داشت. توزیع آن به یک تجارت عمده با مرکزی در بغداد تبدیل شد.
Source: Studies in Islamic Civilization: The Muslim Contribution to the RenaissanceBook by Ahmed Essa and Othman Ali page 16کاری از:
️انجمن علمی تاریخ پردیس امیرکبیر البرز
۷:۵۲
بازارسال شده از Mah
انجمن علمی تاریخ با همکاری واحد پژوهشی برگزار می کند:
موضوع:واکاوی نقش مدارس فرانسوی و آلیانس در دگرگونی آموزش و هویت در ایران عصر قاجار
روز پنج شنبه ۲۰ آذر ساعت ۲۰
در بستر اسکای روم
دارای گواهی حضور
برای اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید:@mah_81_saa
موضوع:واکاوی نقش مدارس فرانسوی و آلیانس در دگرگونی آموزش و هویت در ایران عصر قاجار
روز پنج شنبه ۲۰ آذر ساعت ۲۰
در بستر اسکای روم
دارای گواهی حضور
برای اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید:@mah_81_saa
۱۵:۳۹
بازارسال شده از محدثه امین آبادی
سلام به دوستان قرآنیِ پردیس امیرکبیر
آموزش روشهای اصولی و شناختهشدهی تثبیت
برنامهریزی شخصیسازیشده برای هر قرآن آموز
تمرینات تقویت تمرکز و حافظه
محیط دوستانه، منظم و کاملاً هدفمند هزینه:۵۰ هزار تومان
۲۰:۲۸