انجمن تاریخ حکیم فردوسی البرز
بازدید از کاخ سلیمانیه کرج
هزینه: رایگان (رفت آمد با اتوبوس دانشگاه)
زمان: چهارشنبه، 21 آبان، 8 تا 12
لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/r6GWYDw3
حضور به موقع برای حرکت، مزید امتنان است. @anjomantarikh_hakimferdosi
۹:۴۰
انجمن تاریخ حکیم فردوسی البرز
بازدید از کاخ سلیمانیه کرج
هزینه: رایگان (رفت آمد با اتوبوس دانشگاه)
زمان: چهارشنبه، 21 آبان، 8 تا 12
لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/r6GWYDw3
حضور به موقع برای حرکت، مزید امتنان است. @anjomantarikh_hakimferdosi
۷:۴۸
۹:۳۱
در این بخش مروری خواهیم داشت بر اولین سلسله های مستقل و نیمه مستقلی که بعد از حمله اعراب مسلمان بر ایران، روی کار آمدند، سلسله هایی که هر کدام سعی در زنده نگه داشتن بخشی از هویت تمدن ایران داشتند:
طاهریان: اولین سنگ بنای یک دولت تمام عیار در ایران بعد دوره ساسانی، حکومت طاهریان بود که به دست طاهر بن حسین ملقب به «ذوالیمینین» در سال ۲۰۶ هـ.ق بنا نهاده شد.این سلسله در ظاهر تحت لوای خلافت عباسی بود اما با اقدامات سلاطین این سلسله،آنها توانستند آغازگر تحولات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی مناطق شرقی خلافت شوند. روابط گرم با خلافت عباسی گرچه نشانگر استقلال کامل این سلسله نبود اما تدبیر و درایت آنها فضای مناسب برای روی کار آمدن حکومت های محلی دیگر در خراسان و استقلال آنان را فراهم کرد.¹
علویان طبرستان: اولین حکومت شیعی (زیدی) که در منطقه طبرستان (مازندران امروزی) توسط حسن بن زید با نام «داعی کبیر» در سال ۲۵۰هـ.ق، بدور از تایید خلفای عباسی تاسیس شد. علویان در تاریخ از اهمیت ویژه ای برخوردارند. از آن رو که توانستند نخستین جنبش اجتماعی مردم بومی را با رهبری ایدئولوژیک خود در جهت تغییر وضع موجود هدایت کنند. مردمان آن منطقه از شیعیان زیدی بودند که به آنجا مهاجرت کرده تا از آزار و اذیت عباسیان در امان باشند.²
سامانیان: این سلسله از سال ۲۰۴ تا ۳۹۵ه.ق بر منطقه خراسان بزرگ حکم راندند. میتوان گفت که این سلسله سردمدار زنده کردن روح فرهنگ و تمدن ایران باستان بعد از اسلام بود. آنها نسب خود را به ساسانیان میرساندند و خود را وارث آنها میدانستند. گرچه آنها زیر پرچم خلافت عباسی حکومت میکردند. در دیباچه کتاب تاریخ سامانیان نوشته جواد هروی آمده:رمز جاودانگی روزگار سامانیان و ستایش جهانیان از این عصر ، در دستاورد های عظیم و خیره کننده آن در عرصه های گوناگون علمی و هواخواهی از فکر و اندیشه است. سامانیان آفرینشگران عصری شدند که نخبگانش را به عنوان اخلاف صالح عهد طلایی یونان باستان باید شمرد. زیرا که معلم ثانی (ابو نصر فارابی) ، بطلمیوس ثانی (ابو نصر عراق)، جالینوس ثانی(ابوعلی سینا)،بقراط ثانی (ابوطیب نیشابوری) و .... همگی محصول رستاخیز این روزگارند.³
آل بویه: آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساکن منطقه دیلمان ایران بودند که جد آنها ابوشجاعِ بویه و نسب آنها احتمالا به بهرامگور ساسانی میرسد. ابوشجاع سه پسر به نامهای علی، حسن و احمد داشت که همراه پدر در دورۀ تسلط حاکمان آل زیار بر طبرستان به خدمت آنها درآمدند و در دورۀ ضعف خلافت عباسی ادعای استقلال کرده و بغداد را تصرف کردند. آنان با نگهداشتن ظاهری از خلافت عباسی از سال 322 تا 447 به حکومت بر قلمرو خلافت در سه منطقه فارس، ری و عراق دست یافتند.دورۀ آل بویه دورۀ درخشش علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام است. این خاندان شیعی ایرانی نقش مهمی در حفظ و گسترش میراث حدیثی، فقهی و کلامی شیعه در ایران و عراق ایفا کردند و به تحکیم پایهها و مبانی تشیع امامیه و ترویج آن پرداختند. دانشمندان، متکلمین، محدثین، فقیهان، و مفسرین بزرگی چون شیخ طوسی، شیخ مفید، سیدرضی، شیخ صدوق و.... تربیت یافتند .در زمان آل بویه قبور ائمه شیعه مورد توجه قرار گرفت.از اقدام مهم دیگر آنها می توان به برگزاری جشن عید غدیر که همراه با برگزاری نماز عید و آذینبندی شهر بود،اشاره کرد. علاوه بر این، سوگواری عاشورا و محرم را در قالب مقتل خوانی و مرثیهخوانی و تشکیل دستههای عزاداری با پوشش سیاه را پایهگذاری کردند.⁴
صفاریان: حکومتی که در منطقه سیستان در سال ۲۴۷ ه.ق توسط رویگر زاده ای به نام یعقوب لیث صفاری، پایه گذاری شد و تا سال ۳۹۴ ه.ق ادامه داشت. این دودمان از مخالفان سرسخت خلافت عباسی بود.برآمدن صفاریان در سیستان و قرار گرفتن در مقابل خلافت عباسیان به دورۀ استیلای دویست سالۀ اعراب بر زندگی سیاسی واجتماعی این سرزمین پایان داد. سلسلۀ صفاریان در مدت کمی بخش وسیعی از قلمرو خلافت عباسی را تسخیر کرد و تا دروازۀ پایتخت به مصاف خلیفه رفت، اما در نبرد «دیرالعاقول» ناکام ماند.حکومت صفاریان به گفتۀ مؤسس آن ،یعقوب، حکومتی کاملاً نظامی و بر پایۀ شمشیر استوار بود. لشکر او متشکل از عیاران و خوارج بود. شهر زرنج مرکز حکومت آنان بود.صفاریان به روابط بازرگانی باهنر و نیز عمارت شهرها توجه داشتند و مساجد، بناها و رباطها و راههای زیادی ساختند. مسجد جامع عتیق شیراز از یادگارهای عمرو لیث است.صفاریان به ویژه یعقوب به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی توجه زیادی کردند «این دوره سرآغازی برای رشد زبان فارسی بود».⁴
مآخذ:1ـ کتاب تاریخ حکومت طاهریان ،دکتر امیر اکبری،بنیاد پژوهش های اسلامی و انتشارات سمت، ۱۳۸۷2ـ کتاب ظهور و سقوط علویان طبرستان، مصطفی مجد،انتشارات رسانش،۱۳۸۶3ـ کتاب تاریخ سامانیان،جواد هروی،انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۲@anjomantarikh_hakimferdosi
۸:۱۵
@anjomantarikh_hakimferdosi
۱۴:۱۱
9038323839784197890_1161355975269220.pdf
۹۵۶.۸۳ کیلوبایت
انجمن علمی تاریخ پردیس حکیم فردوسی البرز@anjomantarikh_hakimferdosi
۶:۰۵
فایل خام فرمت مقالات.docx
۸۴.۷۴ کیلوبایت
۱۵:۳۳
@anjomantarikh_hakimferdosi
۱۶:۱۹
۱۱:۱۰
https://www.skyroom.online/ch/alborzcfu/farhangi
@anjomantarikh_hakimferdosi
۶:۳۰
۸:۵۰
انجمن تاریخ حکیم فردوسی البرز
نشستی به مناسبت سالروز مجلس: مجلس از دیروز تا امروز
واکاوی خاطرات دوره های اولیه مجلس توسط اعضای انجمن علمی تاریخ و با حضور اساتید برجسته تاریخ
دوشنبه،۱۰ آذر
️به سبب تعطیلی دانشگاه،این نشست بصورت مجازی و در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد.
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹
لینک ورود به نشست: https://www.skyroom.online/ch/alborzcfu/farhangi @anjomantarikh_hakimferdosi
@anjomantarikh_hakimferdosi
۱۹:۴۳
@anjomantarikh_hakimferdosi
۱۴:۱۷
۱۴:۱۷
۱۴:۱۷
۱۴:۱۷
۱۴:۱۷
@anjomantarikh_hakimferdosi
۲۰:۱۰
@anjomantarikh_hakimferdosi
۲۱:۱۶