۱۵ بهمن ۱۴۰۲
چکیده گزارش «عملکرد بودجه وزارت آموزشوپرورش تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲»
بررسی عملکرد بودجه ازجمله مقدمات بودجهریزی برای سال آتی است. این بررسی نشان میدهد برخی از تبصرههایی که بعضاً به سختی نیز تصویب میشود، فاقد عملکرد هستند و برخی از ردیفهای بودجهای نیز کمترین میزان تخصیص را دارند.
تا پایان آبان ماه از کل اعتبارات هزینهای عمومی وزارت آموزش وپرورش که ۱۹۶هزار میلیارد تومان میباشد، ۶۷/۵درصد یعنی معادل ۱۳۱هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که از این مبلغ۹۰/۱۱درصد صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است.
از اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور (۷/۸ هزارمیلیارد تومان) نیز که عمده و مهمترین بخش اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای وزارت آموزشوپرورش را تشکیل میدهد، تا پایان آبان ماه تنها ۲۵درصد معادل ۱/۹هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
این وضعیت گویای آن است که تقریباً هر آنچه که بودجه به وزارت آموزش وپرورش تخصیص داده شده، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و عملاً به پروژههای تحولی یا ساختوساز مدارس بودجهای که حلال مشکلات باشد، اختصاص نیافته است.
البته باید بدین نکته نیز اشاره داشت که یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب کمبود بودجه می شود، عدم برآورد دقیق همه هزینهها و مصارف ازسوی آموزش وپرورش و نبود آمارها و سنجههای دقیق و شفاف است.
درخصوص تبصرههای بودجهای مرتبط با آموزشوپرورش نیز در برخی موارد به دلیل مشکلات فرایند اجرا یا قدرت پایین آموزشوپرورش در چانهزنی نسبت به سایر حوزهها، تخصیص تام و کاملی دیده نمیشود.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
بررسی عملکرد بودجه ازجمله مقدمات بودجهریزی برای سال آتی است. این بررسی نشان میدهد برخی از تبصرههایی که بعضاً به سختی نیز تصویب میشود، فاقد عملکرد هستند و برخی از ردیفهای بودجهای نیز کمترین میزان تخصیص را دارند.
تا پایان آبان ماه از کل اعتبارات هزینهای عمومی وزارت آموزش وپرورش که ۱۹۶هزار میلیارد تومان میباشد، ۶۷/۵درصد یعنی معادل ۱۳۱هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که از این مبلغ۹۰/۱۱درصد صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است.
از اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور (۷/۸ هزارمیلیارد تومان) نیز که عمده و مهمترین بخش اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای وزارت آموزشوپرورش را تشکیل میدهد، تا پایان آبان ماه تنها ۲۵درصد معادل ۱/۹هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
این وضعیت گویای آن است که تقریباً هر آنچه که بودجه به وزارت آموزش وپرورش تخصیص داده شده، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و عملاً به پروژههای تحولی یا ساختوساز مدارس بودجهای که حلال مشکلات باشد، اختصاص نیافته است.
البته باید بدین نکته نیز اشاره داشت که یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب کمبود بودجه می شود، عدم برآورد دقیق همه هزینهها و مصارف ازسوی آموزش وپرورش و نبود آمارها و سنجههای دقیق و شفاف است.
درخصوص تبصرههای بودجهای مرتبط با آموزشوپرورش نیز در برخی موارد به دلیل مشکلات فرایند اجرا یا قدرت پایین آموزشوپرورش در چانهزنی نسبت به سایر حوزهها، تخصیص تام و کاملی دیده نمیشود.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۷:۴۸
۱۸ بهمن ۱۴۰۲
19608.pdf
۳.۱۶ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | بررسی ابعاد مشارکت در آموزشوپرورش (۱): موازنه تمرکززدایی و مشارکت در نظام آموزش و پرورش
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
#مشارکت_آموزشی #تمرکززدایی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در بله و ایتا @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
#مشارکت_آموزشی #تمرکززدایی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در بله و ایتا @ap_rcmajlis
۶:۵۳
چکیده گزارش «بررسی ابعاد مشارکت در آموزشوپرورش (۱): موازنه تمرکززدایی و مشارکت در نظام آموزش و پرورش»
تمرکزگرایی مانع جدی استفاده از ظرفیت حضور و مشارکت مردم در موقعیت های مختلف مدیریتی، نظارتی و آموزشی است. کاهش تمرکز و مشارکت یکی از محورهای مهم سیاستگذاری آموزشی در ۳۰ سال گذشته ایران بوده و در اسناد بالادستی نظام آموزشی تأکید فراوانی به آن شده است. اما این سیاست با وجود ظرفیت های قانونی ازجمله قانون شوراها، حاصل چندانی در عمل نداشته است.
در پژوهش حاضر، به بررسی پیشینه و دلایل اجرایی نشدن این سیاست پرداخته و با ارائه چارچوبی مفهومی، تلاش شد، ابعاد مختلف تمرکززدایی و نسبت آن با مشارکت مشخص شود. این موانع عبارتند از: ۱. موانع ساختاری، ۲. چالش های سیاستگذاری و برنامه ریزی، ۳. موانع حقوقی و عدم نظارت بر اجرای قانون، ۴. چالش های منابع انسانی و مالی، ۵. موانع فرهنگی و اجتماعی و ۶. چالش های پیامدی.
در نهایت، یافته ها و پیشنهادهایی برای اجرایی سازی متعادل سیاست تمرکززدایی ارائه شد که می توان به این موارد اشاره کرد: ۱. در نظر گرفتن تمرکززدایی به عنوان یک روش (نه هدف)، ۲. ضرورت تفکیک میان خصوصی سازی و تمرکززدایی و مشارکت، ۳. تقلیل ندادن مشارکت به جذب منابع مالی، ۴. لزوم انتخاب راهبردی متوازن برای پیاده سازی ابعاد مختلف تمرکززدایی، ۵. اتخاذ راهبردی واحد برای اجرای سیاست های مدرسه محوری، ۶. فراهم کردن و اصلاح ملزومات حقوقی تمرکززدایی و نظارت بر آنها و ۷. لزوم ارتقای جایگاه ساختاری و اختیارات ادارات کل استانی.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در بله و ایتا @ap_rcmajlis
تمرکزگرایی مانع جدی استفاده از ظرفیت حضور و مشارکت مردم در موقعیت های مختلف مدیریتی، نظارتی و آموزشی است. کاهش تمرکز و مشارکت یکی از محورهای مهم سیاستگذاری آموزشی در ۳۰ سال گذشته ایران بوده و در اسناد بالادستی نظام آموزشی تأکید فراوانی به آن شده است. اما این سیاست با وجود ظرفیت های قانونی ازجمله قانون شوراها، حاصل چندانی در عمل نداشته است.
در پژوهش حاضر، به بررسی پیشینه و دلایل اجرایی نشدن این سیاست پرداخته و با ارائه چارچوبی مفهومی، تلاش شد، ابعاد مختلف تمرکززدایی و نسبت آن با مشارکت مشخص شود. این موانع عبارتند از: ۱. موانع ساختاری، ۲. چالش های سیاستگذاری و برنامه ریزی، ۳. موانع حقوقی و عدم نظارت بر اجرای قانون، ۴. چالش های منابع انسانی و مالی، ۵. موانع فرهنگی و اجتماعی و ۶. چالش های پیامدی.
در نهایت، یافته ها و پیشنهادهایی برای اجرایی سازی متعادل سیاست تمرکززدایی ارائه شد که می توان به این موارد اشاره کرد: ۱. در نظر گرفتن تمرکززدایی به عنوان یک روش (نه هدف)، ۲. ضرورت تفکیک میان خصوصی سازی و تمرکززدایی و مشارکت، ۳. تقلیل ندادن مشارکت به جذب منابع مالی، ۴. لزوم انتخاب راهبردی متوازن برای پیاده سازی ابعاد مختلف تمرکززدایی، ۵. اتخاذ راهبردی واحد برای اجرای سیاست های مدرسه محوری، ۶. فراهم کردن و اصلاح ملزومات حقوقی تمرکززدایی و نظارت بر آنها و ۷. لزوم ارتقای جایگاه ساختاری و اختیارات ادارات کل استانی.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در بله و ایتا @ap_rcmajlis
۶:۵۵
۱۹:۵۷
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
۸:۱۴
۲۳ اسفند ۱۴۰۲
19673.pdf
۲.۷۶ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | بررسی ابعاد مشارکت در آموزش و پرورش (۳): تجربه انجمن اولیا و مربیان
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
#مشارکت_آموزشی #انجمن_اولیا_و_مربیان #مردمیسازی_آموزش_و_پرورش
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
#مشارکت_آموزشی #انجمن_اولیا_و_مربیان #مردمیسازی_آموزش_و_پرورش
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۷:۱۰
چکیده گزارش «بررسی ابعاد مشارکت در آموزشوپرورش (۳): تجربه انجمن اولیا و مربیان
انجمن اولیاومربیان مدارس که از دهه ۱۳۲۰ در ایران فعالیت داشتهاند، سازوکار مشارکتی است که تا پیش از انقلاب اسلامی بهصورت انجمنی غیردولتی و مردم نهاد بوده و در ۳درصد مدارس کشور فعالیت داشته است. اما با وقوع انقلاب اسلامی و تأکید نظام اسلامی بر استقرار الگوهای مشارکتی عمومی و مردمی، این انجمن با تبدیل شدن به عنصر مهمی در نظام رسمی آموزشی کشور که از پشتیبانیهای کامل دولتی و مردمی برخوردار بوده است، بستر گسترده و متنوعی را برای نقشآفرینی والدین در تصمیمگیری، نظارت و اجرای امور مدرسهای فراهم آورده است.
همچنین انجمن اولیاومربیان به مهمترین سازوکار عمومی در جهت ارائه مشاوره و آموزشهای لازم تربیتی برای خانوادهها و والدین تبدیل شده که خدمات گستردهای را در این زمینه برای تمامی اقشار مردمی فراهم کرده است.
با وجود کارآمدیهایی که انجمن اولیاومربیان در دوره پس از انقلاب داشته است، طی یک دهه اخیر این انجمن روندی نزولی را در سطح ستادی طی نموده که به نظر میرسد ظرفیتهای پشتیبانی مالی، کارشناسی و محتوایی آن را با افول مواجه کرده است که با ادامه همین روند انجمن یکی از دو کارکرد اصلی خود یعنی ارائه خدمات توانمندسازی خانوادهها را بیشتر از پیش از دست خواهد داد.
همچنین، کارکرد دیگر انجمن یعنی مشارکت والدین در امور اجرایی و تصمیمگیری و نظارت بر کار مدرسه نیز با خطر تضعیف پشتیبانیهای ستادی مواجه است.
این پژوهش به منظور شفافسازی وضع موجود انجمن اولیاومربیان از طریق مرور پیشینه آن و روندهای ستادی و مدرسهای که تاکنون طی شده و از طریق مصاحبه با جمعی از والدین و مدیران مدارس و کارشناسان ستادی به انجام رسیده است.
در پایان پژوهش براساس یافتهها، پیشنهادهایی در جهت اصلاح فرایند سیاستگذاری در این زمینه نیز مطرح شده است که مهمترین آن عبارتند از:
اصلاح جایگاه اداری و ساختاری دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان و تبدیل آن به نهاد عمومی غیردولتی با افزودن نام «سازمان انجمن اولیا و مربیان» به قانون «فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی» با مصوبه مجلس شورای اسلامی،
اصلاح مجدد اساسنامه انجمن اولیاومربیان با توجه به جایگاه این نهاد به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، الگوی اداره هیئت امنایی و تشکیل هیئت امنا به نحوی که نصف به اضافه یک اعضا را اولیای دانشآموزان تشکیل دهند،
عضویت نمایندگانی از انجمن اولیاومربیان در شوراهای اصلی سیاستگذاری آموزشوپرورش همچون شورای عالی آموزشوپرورش.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
انجمن اولیاومربیان مدارس که از دهه ۱۳۲۰ در ایران فعالیت داشتهاند، سازوکار مشارکتی است که تا پیش از انقلاب اسلامی بهصورت انجمنی غیردولتی و مردم نهاد بوده و در ۳درصد مدارس کشور فعالیت داشته است. اما با وقوع انقلاب اسلامی و تأکید نظام اسلامی بر استقرار الگوهای مشارکتی عمومی و مردمی، این انجمن با تبدیل شدن به عنصر مهمی در نظام رسمی آموزشی کشور که از پشتیبانیهای کامل دولتی و مردمی برخوردار بوده است، بستر گسترده و متنوعی را برای نقشآفرینی والدین در تصمیمگیری، نظارت و اجرای امور مدرسهای فراهم آورده است.
همچنین انجمن اولیاومربیان به مهمترین سازوکار عمومی در جهت ارائه مشاوره و آموزشهای لازم تربیتی برای خانوادهها و والدین تبدیل شده که خدمات گستردهای را در این زمینه برای تمامی اقشار مردمی فراهم کرده است.
با وجود کارآمدیهایی که انجمن اولیاومربیان در دوره پس از انقلاب داشته است، طی یک دهه اخیر این انجمن روندی نزولی را در سطح ستادی طی نموده که به نظر میرسد ظرفیتهای پشتیبانی مالی، کارشناسی و محتوایی آن را با افول مواجه کرده است که با ادامه همین روند انجمن یکی از دو کارکرد اصلی خود یعنی ارائه خدمات توانمندسازی خانوادهها را بیشتر از پیش از دست خواهد داد.
همچنین، کارکرد دیگر انجمن یعنی مشارکت والدین در امور اجرایی و تصمیمگیری و نظارت بر کار مدرسه نیز با خطر تضعیف پشتیبانیهای ستادی مواجه است.
این پژوهش به منظور شفافسازی وضع موجود انجمن اولیاومربیان از طریق مرور پیشینه آن و روندهای ستادی و مدرسهای که تاکنون طی شده و از طریق مصاحبه با جمعی از والدین و مدیران مدارس و کارشناسان ستادی به انجام رسیده است.
در پایان پژوهش براساس یافتهها، پیشنهادهایی در جهت اصلاح فرایند سیاستگذاری در این زمینه نیز مطرح شده است که مهمترین آن عبارتند از:
اصلاح جایگاه اداری و ساختاری دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان و تبدیل آن به نهاد عمومی غیردولتی با افزودن نام «سازمان انجمن اولیا و مربیان» به قانون «فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی» با مصوبه مجلس شورای اسلامی،
اصلاح مجدد اساسنامه انجمن اولیاومربیان با توجه به جایگاه این نهاد به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، الگوی اداره هیئت امنایی و تشکیل هیئت امنا به نحوی که نصف به اضافه یک اعضا را اولیای دانشآموزان تشکیل دهند،
عضویت نمایندگانی از انجمن اولیاومربیان در شوراهای اصلی سیاستگذاری آموزشوپرورش همچون شورای عالی آموزشوپرورش.
ــــــــــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۷:۱۱
۸ اردیبهشت
19754.pdf
۱.۹۶ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | بررسی اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
#بودجه_آموزش_پرورش #تأمین_مالی_آموزش_پرورش #اقتصاد_آموزش
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
#بودجه_آموزش_پرورش #تأمین_مالی_آموزش_پرورش #اقتصاد_آموزش
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۱۵:۴۶
۱۳ خرداد
2544.pdf
۳۲۹.۱۴ کیلوبایت
#سند_سیاستی | مصوبه هیئت وزیران: آییننامه تقویت و توسعه مهارتآموزی دانشآموزان
تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۲/۵
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۲/۵
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۱۲:۰۴
۳۰ تیر
21708.pdf
۳.۱۵ مگابایت
#سند_سیاستی | مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان»
تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۳/۸
یکی از وظایف این شورا «تعیین سیاستها، خطمشیها و اولیتها و تدوین راهکارهای مناسب در حوزههای آموزش و تربیت» است.
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۳/۸
یکی از وظایف این شورا «تعیین سیاستها، خطمشیها و اولیتها و تدوین راهکارهای مناسب در حوزههای آموزش و تربیت» است.
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۸:۲۶
۲۷ شهریور
20038.pdf
۲.۷۲ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | تقویت نظام آموزش و پرورش(۳): بررسی چالشهای تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی، حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و راهکارهای سیاستی آن
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶
#نیروی_انسانی #کیفیت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶
#نیروی_انسانی #کیفیت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۱۱:۵۳
چکیده گزارش «تقویت نظام آموزش و پرورش(۳): بررسی چالش های تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی، حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و راهکارهای سیاستی آن»
وضعیت استخدامی معلمان خرید خدمات، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی ازمسائل دامنه دار آموزش وپرورش است که طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۱۴ قانون برای ساماندهی آن به تصویب رسانده اما همچنان از چالش های هر روزه آموزش وپرورش می باشد.
مطالبات استخدامی درحالی است که با وجود مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت و تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودداری از طرح های جذب برف انباری در آموزش وپرورش و لزوم انحصار جذب معلم در چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و آزمون های استخدامی، عملاً امکان تبدیل وضعیت خارج از این مسیر ممکن نیست.
در این شرایط قانون گذار دو ظرفیت را تدبیر کرده است تا به مطالبات پاسخ دهد:۱) اعطای ضریب ۱/۱تا ۱/۵ به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در آزمون های استخدامی۲) اجازه به آموزش وپرورش برای استفاده از این افراد در قالب حق التدریس.
فلذا با توجه به ممنوعیت هرگونه استخدام خارج از چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و غیرممکن بودن تصویب طرح های تبدیل وضعیت، پیشنهاد می شود مطالبات با استفاده از ظرفیت های قانونی به شرح ذیل پاسخ داده شود:
مطالبات استخدامی: با توجه به امتیاز ویژه اعطا شده به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در بند «د» ماده (۸۹) قانون برنامه هفتم ازطریق آزمون های استخدامی دنبال شود؛
مطالبات حقوق و بیمه معلمان فعلی خریدخدمات: از آنجا که به دلیل کمبود معلم امکان قطع همکاری با ۲۶۳۳۱ نفر نیروی فعلی خریدخدمات وجود ندارد، پیشنهاد می شود به جهت نظم در پرداخت حقوق و بیمه، قرارداد آن ها با حذف شرکت های واسط براساس تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به قرارداد یک ساله کار معین تبدیل شود.
رفع نیازهای پیش بینی نشده: با توجه به مجوز بند «خ» تبصره «۱۵» قانون بودجه ۱۴۰۳ ازطریق حق التدریس مشمولان جبران شود.
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
وضعیت استخدامی معلمان خرید خدمات، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی ازمسائل دامنه دار آموزش وپرورش است که طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۱۴ قانون برای ساماندهی آن به تصویب رسانده اما همچنان از چالش های هر روزه آموزش وپرورش می باشد.
مطالبات استخدامی درحالی است که با وجود مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت و تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودداری از طرح های جذب برف انباری در آموزش وپرورش و لزوم انحصار جذب معلم در چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و آزمون های استخدامی، عملاً امکان تبدیل وضعیت خارج از این مسیر ممکن نیست.
در این شرایط قانون گذار دو ظرفیت را تدبیر کرده است تا به مطالبات پاسخ دهد:۱) اعطای ضریب ۱/۱تا ۱/۵ به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در آزمون های استخدامی۲) اجازه به آموزش وپرورش برای استفاده از این افراد در قالب حق التدریس.
فلذا با توجه به ممنوعیت هرگونه استخدام خارج از چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و غیرممکن بودن تصویب طرح های تبدیل وضعیت، پیشنهاد می شود مطالبات با استفاده از ظرفیت های قانونی به شرح ذیل پاسخ داده شود:
مطالبات استخدامی: با توجه به امتیاز ویژه اعطا شده به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در بند «د» ماده (۸۹) قانون برنامه هفتم ازطریق آزمون های استخدامی دنبال شود؛
مطالبات حقوق و بیمه معلمان فعلی خریدخدمات: از آنجا که به دلیل کمبود معلم امکان قطع همکاری با ۲۶۳۳۱ نفر نیروی فعلی خریدخدمات وجود ندارد، پیشنهاد می شود به جهت نظم در پرداخت حقوق و بیمه، قرارداد آن ها با حذف شرکت های واسط براساس تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به قرارداد یک ساله کار معین تبدیل شود.
رفع نیازهای پیش بینی نشده: با توجه به مجوز بند «خ» تبصره «۱۵» قانون بودجه ۱۴۰۳ ازطریق حق التدریس مشمولان جبران شود.
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۱۱:۵۴
۲۸ شهریور
۲۱:۱۳
۲۹ شهریور
20037.pdf
۳.۰۹ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | بررسی وضعیت عدالت آموزش عالی در ایران فصل اول: دادهها و شواهد آماری
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۶
#عدالت_آموزشی #کنکور
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۶
#عدالت_آموزشی #کنکور
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۷:۰۷
۱۵ مهر
20085.pdf
۲.۶ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | تقویت نظام آموزش و پرورش (۲): ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس»
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۴
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی #رتبهبندی_مدارس
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۴
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی #رتبهبندی_مدارس
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۵:۳۸
چکیده گزارش «تقویت نظام آموزش و پرورش (۲): ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس»
برقراری عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به مدارس نیازمند پیشنیازهایی است که اصلیترین آنها را می توان ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس بهمنظور اطلاع آماری دقیق از وضعیت و سپس رتبهبندی مدارس براساس شاخصههای عدالت و کیفیت آموزشی دانست.
این پایگاه جامع باید همچون نظام دهکبندی خانوارها در حوزه اقتصادی، منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامعی شود که با اتصال به دیگر پایگاهها و سامانههای اطلاعاتی مرتبط با وجوه مختلف مدرسه، اطلاعات جامعی را از وضعیت مدارس کشور فراهم سازد.
این امر باعث ایجاد پایهای اطلاعاتی، تحلیلی و محاسباتی خواهد شد که تمام سیاستگذاریها و برنامهریزیهای آموزشوپرورش در راستای گسترش عدالت، مبتنی بر آن قرار خواهد گرفت.
محوریترین کارکرد این پایگاه، یعنی رتبهبندی مدارس، بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد بالادستی آموزشوپرورش مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، راهکار ۱۹-۳ سند تحول بنیادین به صراحت بر «ایجاد نظام رتبهبندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش» تکلیف کرده است.
در اسناد مذکور، اهداف متعددی برای این مهم بیان شده که ازجمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: «شفافسازی عملکرد»، «ارتقای کیفیت» و «تقویت انگیزههای رقابت منطقی و علمی بین مدارس» است.
در مجموع میتوان بیان داشت که تحقق نظام رتبهبندی دارای مزایای زیادی ازجمله موارد ذیل میباشد: «تحقق عدالت آموزشی»، «ایجاد زمینه ارتقای مدارس به سطح مدرسه مطلوب سند تحول بنیادین»، «بسترسازی برای تحقق سیاست مدرسهمحوری»، «ایجاد امکان سنجش مدیریت مدارس و کارکنان»، «ایجاد زمینه رقابت منطقی و علمی بین مدارس»، «ساماندهی کمکهای خیریه»، «شفافسازی عملکرد» و «ایجاد امکان مشارکت و مطالبهگری والدین».
همچنین شایان توجه است که ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس دارای لوازمی همچون «تعیین مؤلفههای رتبهبندی»، «در نظر گرفتن وجوه مختلف کارکردی مدرسه» و «سنجش سامانهای و برخط» میباشد.
در گزارش حاضر، ضمن بررسی ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس و رتبهبندی مدارس به اتکاء آن، به الزامات و همچنین ابهامات و انتقاداتی که در خصوص این پایگاه و رتبهبندی مدارس مطرح است، پرداخته خواهد شد.ـــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
برقراری عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به مدارس نیازمند پیشنیازهایی است که اصلیترین آنها را می توان ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس بهمنظور اطلاع آماری دقیق از وضعیت و سپس رتبهبندی مدارس براساس شاخصههای عدالت و کیفیت آموزشی دانست.
این پایگاه جامع باید همچون نظام دهکبندی خانوارها در حوزه اقتصادی، منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامعی شود که با اتصال به دیگر پایگاهها و سامانههای اطلاعاتی مرتبط با وجوه مختلف مدرسه، اطلاعات جامعی را از وضعیت مدارس کشور فراهم سازد.
این امر باعث ایجاد پایهای اطلاعاتی، تحلیلی و محاسباتی خواهد شد که تمام سیاستگذاریها و برنامهریزیهای آموزشوپرورش در راستای گسترش عدالت، مبتنی بر آن قرار خواهد گرفت.
محوریترین کارکرد این پایگاه، یعنی رتبهبندی مدارس، بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد بالادستی آموزشوپرورش مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، راهکار ۱۹-۳ سند تحول بنیادین به صراحت بر «ایجاد نظام رتبهبندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش» تکلیف کرده است.
در اسناد مذکور، اهداف متعددی برای این مهم بیان شده که ازجمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: «شفافسازی عملکرد»، «ارتقای کیفیت» و «تقویت انگیزههای رقابت منطقی و علمی بین مدارس» است.
در مجموع میتوان بیان داشت که تحقق نظام رتبهبندی دارای مزایای زیادی ازجمله موارد ذیل میباشد: «تحقق عدالت آموزشی»، «ایجاد زمینه ارتقای مدارس به سطح مدرسه مطلوب سند تحول بنیادین»، «بسترسازی برای تحقق سیاست مدرسهمحوری»، «ایجاد امکان سنجش مدیریت مدارس و کارکنان»، «ایجاد زمینه رقابت منطقی و علمی بین مدارس»، «ساماندهی کمکهای خیریه»، «شفافسازی عملکرد» و «ایجاد امکان مشارکت و مطالبهگری والدین».
همچنین شایان توجه است که ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس دارای لوازمی همچون «تعیین مؤلفههای رتبهبندی»، «در نظر گرفتن وجوه مختلف کارکردی مدرسه» و «سنجش سامانهای و برخط» میباشد.
در گزارش حاضر، ضمن بررسی ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس و رتبهبندی مدارس به اتکاء آن، به الزامات و همچنین ابهامات و انتقاداتی که در خصوص این پایگاه و رتبهبندی مدارس مطرح است، پرداخته خواهد شد.ـــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۵:۳۸
۲۸ مهر
92.pdf
۲۳۰.۹۵ کیلوبایت
#طرح | تقویت نظام آموزش و پرورش
شماره ثبت: ۹۲
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
شماره ثبت: ۹۲
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۱۴:۳۸
۵ آبان
20141.pdf
۳.۰۸ مگابایت
#گزارش_کارشناسی | بررسی راهکارهای تقویت نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۸/۱
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۸/۱
#تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۹:۱۹
چکیده گزارش «بررسی راهکارهای تقویت نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی»
نظام آموزشوپرورش با توجه به چالشهایی که عمدتاً ریشه در تمرکز شدید اختیارات مالی و اداری در ستاد وزارتخانه دارد، با مشکلات و مسائل روزمرهای مواجه است که در تمامی ادوار این وزارتخانه نیز ثابت بودهاند و همه وزرای آموزشوپرورش را وادار کرده که بخش عمدهای از وقت خود را به حلوفصل پایانناپذیر آنها تخصیص دهند.
ازسوی دیگر کمبودهای مالی باعث میشود که عمده بودجه آموزشوپرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود و تقریباً منابعی برای انجام امور کیفیتبخشی باقی نماند.
همچنین در قیاس با نظامهای پیشرفته آموزشوپرورش دنیا، خلأهایی همچون اجباری نبودن پیشدبستانی در ایران، نبود پایگاه جامع اطلاعاتی برای آگاهی از وضعیت مدارس، حافظهمحور بودن محتوای آموزشی و عدم ماندگاری معلمان ابتدایی در این مقطع موجبات افت کیفیت آموزشی را فراهم آورده است.
بر این اساس در گزارش پیش رو ضمن گذری مختصر بر برخی از اصلیترین چالشهای نظام آموزشوپرورش، راهکارهایی سیاستی با هدف تقویت مدارس دولتی و با رویکرد مدرسه محوری ارائه شده است.
این پیشنهادها، آموزشوپرورش را به ایجاد تغییراتی ساختاری و محتوایی سوق میدهد تا زیرساختی فراهم آید که موجب تسریع در تحول نظام آموزشی و اجرای سند تحول بنیادین شود.
محور اصلی این پیشنهادها، تمرکززدایی از ستاد آموزشوپرورش با ارتقای ادارات کل استانی به سازمانهای آموزشوپرورش استانی و سپس اعطای اختیارات مالی و اداری از ستاد به سازمان بوده است.
همچنین پیشنهادی برای اجباری شدن آموزشهای پیشدبستانی با امکانات فعلی ارائه شده است. موارد مهم دیگری همچون ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مدارس و رتبهبندی مدارس به تبع آن، اصلاح تقویم آموزشی و اعطای اختیارات به استانها، تعیین مشوقهایی برای نگهداشت معلمان در مقطع ابتدایی و تغییراتی در ساماندهی نیروی انسانی از دیگر پیشنهادهای ذکر شده است.ـــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
نظام آموزشوپرورش با توجه به چالشهایی که عمدتاً ریشه در تمرکز شدید اختیارات مالی و اداری در ستاد وزارتخانه دارد، با مشکلات و مسائل روزمرهای مواجه است که در تمامی ادوار این وزارتخانه نیز ثابت بودهاند و همه وزرای آموزشوپرورش را وادار کرده که بخش عمدهای از وقت خود را به حلوفصل پایانناپذیر آنها تخصیص دهند.
ازسوی دیگر کمبودهای مالی باعث میشود که عمده بودجه آموزشوپرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود و تقریباً منابعی برای انجام امور کیفیتبخشی باقی نماند.
همچنین در قیاس با نظامهای پیشرفته آموزشوپرورش دنیا، خلأهایی همچون اجباری نبودن پیشدبستانی در ایران، نبود پایگاه جامع اطلاعاتی برای آگاهی از وضعیت مدارس، حافظهمحور بودن محتوای آموزشی و عدم ماندگاری معلمان ابتدایی در این مقطع موجبات افت کیفیت آموزشی را فراهم آورده است.
بر این اساس در گزارش پیش رو ضمن گذری مختصر بر برخی از اصلیترین چالشهای نظام آموزشوپرورش، راهکارهایی سیاستی با هدف تقویت مدارس دولتی و با رویکرد مدرسه محوری ارائه شده است.
این پیشنهادها، آموزشوپرورش را به ایجاد تغییراتی ساختاری و محتوایی سوق میدهد تا زیرساختی فراهم آید که موجب تسریع در تحول نظام آموزشی و اجرای سند تحول بنیادین شود.
محور اصلی این پیشنهادها، تمرکززدایی از ستاد آموزشوپرورش با ارتقای ادارات کل استانی به سازمانهای آموزشوپرورش استانی و سپس اعطای اختیارات مالی و اداری از ستاد به سازمان بوده است.
همچنین پیشنهادی برای اجباری شدن آموزشهای پیشدبستانی با امکانات فعلی ارائه شده است. موارد مهم دیگری همچون ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مدارس و رتبهبندی مدارس به تبع آن، اصلاح تقویم آموزشی و اعطای اختیارات به استانها، تعیین مشوقهایی برای نگهداشت معلمان در مقطع ابتدایی و تغییراتی در ساماندهی نیروی انسانی از دیگر پیشنهادهای ذکر شده است.ـــــــــــــــــــــ کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس» در ایتا و بله @ap_rcmajlis
۹:۲۰
۶ آبان
۹:۱۲