عکس پروفایل گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلسگ

گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس

۲۶۹عضو
عکس پروفایل گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلسگ
۲۶۹ عضو

گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس

این کانال به جهت اشتراک‌گذاری گزارش‌های گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده است.

۱۵ بهمن ۱۴۰۲

undefined چکیده گزارش «عملکرد بودجه وزارت آموزش‌وپرورش تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲»
undefined بررسی عملکرد بودجه ازجمله مقدمات بودجه‌ریزی برای سال آتی است. این بررسی نشان می‌دهد برخی از تبصره‌هایی که بعضاً به سختی نیز تصویب می‌شود، فاقد عملکرد هستند و برخی از ردیف‌های بودجه‌ای نیز کمترین میزان تخصیص را دارند.
undefined تا پایان آبان ماه از کل اعتبارات هزینه‌ای عمومی وزارت آموزش وپرورش که ۱۹۶هزار میلیارد تومان می‌باشد، ۶۷/۵درصد یعنی معادل ۱۳۱هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که از این مبلغ۹۰/۱۱درصد صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است.
undefined از اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور (۷/۸ هزارمیلیارد تومان) نیز که عمده و مهم‌ترین بخش اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش را تشکیل می‌دهد، تا پایان آبان ماه تنها ۲۵درصد معادل ۱/۹هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
undefined این وضعیت گویای آن است که تقریباً هر آنچه که بودجه به وزارت آموزش وپرورش تخصیص داده شده، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و عملاً به پروژه‌های تحولی یا ساخت‌وساز مدارس بودجه‌ای که حلال مشکلات باشد، اختصاص نیافته است.
undefined البته باید بدین نکته نیز اشاره داشت که یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب کمبود بودجه می شود، عدم برآورد دقیق همه هزینه‌ها و مصارف ازسوی آموزش وپرورش و نبود آمارها و سنجه‌های دقیق و شفاف است.
undefined درخصوص تبصره‌های بودجه‌ای مرتبط با آموزش‌وپرورش نیز در برخی موارد به دلیل مشکلات فرایند اجرا یا قدرت پایین آموزش‌وپرورش در چانه‌زنی نسبت به سایر حوزه‌ها، تخصیص تام و کاملی دیده نمی‌شود.
ــــــــــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۷:۴۸

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

19608.pdf

۳.۱۶ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | بررسی ابعاد مشارکت در آموزش‌وپرورش (۱): موازنه تمرکززدایی و مشارکت در نظام آموزش و پرورش
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
undefined #مشارکت_آموزشی #تمرکززدایی
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در بله و ایتاundefined @ap_rcmajlis

۶:۵۳

undefined چکیده گزارش «بررسی ابعاد مشارکت در آموزش‌وپرورش (۱): موازنه تمرکززدایی و مشارکت در نظام آموزش و پرورش»
undefined تمرکزگرایی مانع جدی استفاده از ظرفیت حضور و مشارکت مردم در موقعیت های مختلف مدیریتی، نظارتی و آموزشی است. کاهش تمرکز و مشارکت یکی از محورهای مهم سیاستگذاری آموزشی در ۳۰ سال گذشته ایران بوده و در اسناد بالادستی نظام آموزشی تأکید فراوانی به آن شده است. اما این سیاست با وجود ظرفیت های قانونی ازجمله قانون شوراها، حاصل چندانی در عمل نداشته است.
undefined در پژوهش حاضر، به بررسی پیشینه و دلایل اجرایی نشدن این سیاست پرداخته و با ارائه چارچوبی مفهومی، تلاش شد، ابعاد مختلف تمرکززدایی و نسبت آن با مشارکت مشخص شود. این موانع عبارتند از: ۱. موانع ساختاری، ۲. چالش های سیاستگذاری و برنامه ریزی، ۳. موانع حقوقی و عدم نظارت بر اجرای قانون، ۴. چالش های منابع انسانی و مالی، ۵. موانع فرهنگی و اجتماعی و ۶. چالش های پیامدی.
undefined در نهایت، یافته ها و پیشنهادهایی برای اجرایی سازی متعادل سیاست تمرکززدایی ارائه شد که می توان به این موارد اشاره کرد: ۱. در نظر گرفتن تمرکززدایی به عنوان یک روش (نه هدف)، ۲. ضرورت تفکیک میان خصوصی سازی و تمرکززدایی و مشارکت، ۳. تقلیل ندادن مشارکت به جذب منابع مالی، ۴. لزوم انتخاب راهبردی متوازن برای پیاده سازی ابعاد مختلف تمرکززدایی، ۵. اتخاذ راهبردی واحد برای اجرای سیاست های مدرسه محوری، ۶. فراهم کردن و اصلاح ملزومات حقوقی تمرکززدایی و نظارت بر آنها و ۷. لزوم ارتقای جایگاه ساختاری و اختیارات ادارات کل استانی.
ــــــــــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در بله و ایتاundefined @ap_rcmajlis

۶:۵۵

thumnail
undefined فراخوان همکاری پژوهشی در حوزه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی
undefined گروه آموزش‌وپرورش و فنی‌وحرفه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف ارتقاء پژوهش‌های سیاستی در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی از نخبگان، فارغ‌التحصیلان و پژوهشگران رشته‌های ذیل دعوت به همکاری می‌نماید:
undefined فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‌های:
- مدیریت دولتی/ مدیریت آموزشی/ برنامه‌ریزی درسی/ مدیریت آموزش عالی/ تکنولوژی آموزشی/ برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی/ سیاست‌گذاری علم و فناوری/ اقتصاد آموزش/ مدیریت تکنولوژی
- فنی‌ومهندسی دارای سوابق آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی
undefined هنرآموزان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر
undefined علاقه‌مندان می‌توانند رزومه خود را شامل مشخصات کامل فردی، اطلاعات محل سکونت، آدرس صفحات عمومی در شبکه‌های اجتماعی، شماره تماس و سوابق تحصیلی، پژوهشی و شغلی به آدرس «edugroup@majles.ir» ایمیل نمایند.
undefined در صورت داشتن سابقه پژوهشی مرتبط، مقتضی است نمونه‌ای از پژوهش‌های انجام شده به پیوست رزومه ارسال شود.
undefined برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره ۰۲۱۷۵۱۸۳۳۶۳ تماس حاصل فرمایید. __undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۹:۵۷

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
undefined نامه مرکز پژوهش‌های مجلس به وزیر محترم آموزش و پرورش با موضوع عدم رتبه‌بندی نومعلمان و تخطی از قانون نظام رتبه‌بندی معلمان
undefined در این نامه تأکید شده است که بر اساس ماده ۴ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌بندی بایستی برای کلیه معلمان انجام شود اما به دلیل نقض قانون در شیوه‌نامه رتبه‌بندی، اکنون نومعلمان (ورودی آزمون‌های استخدامی و دانشگاه‌های تربیت معلم) فاقد رتبه می‌شوند و برای مثال حقوق نومعلمان ورودی آزمون استخدامی پس از کسر کسورات قانونی تنها حدود ۷ میلیون تومان می‌باشد!
undefined همچنین تذکر داده شده است، از آنجا که عدم رتبه‌بندی، کاهش جدی حقوق نومعلمان را به دنبال دارد، در افت انگیزه آنان تأثیر داشته و این دقیقاً مغایر فرمایش رهبر معظم انقلاب برای برنامه‌ریزی جهت جذب نخبگان به آموزش و پرورش است.
undefined در بخش دیگری از این نامه اشاره شده است که لحاظ نشدن فوق‌العاده موضوع تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای نومعلمان نیز تخطی از تبصره ۲ ماده ۶ قانون رتبه‌بندی معلمان است که در آن به صراحت ذکر شده همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برابر سایر کارکنان دولت بایستی به مشمولان قانون رتبه‌بندی نیز اختصاص داده شود.ــــــــــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در بله و ایتاundefined @ap_rcmajlis

۸:۱۴

۲۳ اسفند ۱۴۰۲

19673.pdf

۲.۷۶ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | بررسی ابعاد مشارکت در آموزش و پرورش (۳): تجربه انجمن اولیا و مربیان
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
undefined #مشارکت_آموزشی #انجمن_اولیا_و_مربیان #مردمی‌سازی_آموزش_و_پرورش
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۷:۱۰

undefined چکیده گزارش «بررسی ابعاد مشارکت در آموزش‌وپرورش (۳): تجربه انجمن اولیا و مربیان
undefined انجمن اولیاومربیان مدارس که از دهه ۱۳۲۰ در ایران فعالیت داشته‌اند، سازوکار مشارکتی است که تا پیش از انقلاب اسلامی به‌صورت انجمنی غیردولتی و مردم نهاد بوده و در ۳درصد مدارس کشور فعالیت داشته است. اما با وقوع انقلاب اسلامی و تأکید نظام اسلامی بر استقرار الگوهای مشارکتی عمومی و مردمی، این انجمن با تبدیل شدن به عنصر مهمی در نظام رسمی آموزشی کشور که از پشتیبانی‌های کامل دولتی و مردمی برخوردار بوده است، بستر گسترده و متنوعی را برای نقش‌آفرینی والدین در تصمیم‌گیری، نظارت و اجرای امور مدرسه‌ای فراهم آورده است.
undefined همچنین انجمن اولیا‌ومربیان به مهم‌ترین سازوکار عمومی در جهت ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم تربیتی برای خانواده‌ها و والدین تبدیل شده که خدمات گسترده‌ای را در این زمینه برای تمامی اقشار مردمی فراهم کرده است.
undefined با وجود کارآمدی‌هایی که انجمن اولیا‌ومربیان در دوره پس از انقلاب داشته است، طی یک دهه اخیر این انجمن روندی نزولی را در سطح ستادی طی نموده که به نظر می‌رسد ظرفیت‌های پشتیبانی مالی، کارشناسی و محتوایی آن را با افول مواجه کرده است که با ادامه همین روند انجمن یکی از دو کارکرد اصلی خود یعنی ارائه خدمات توانمندسازی خانواده‌ها را بیشتر از پیش از دست خواهد داد.
undefined همچنین، کارکرد دیگر انجمن یعنی مشارکت والدین در امور اجرایی و تصمیم‌گیری و نظارت بر کار مدرسه نیز با خطر تضعیف پشتیبانی‌های ستادی مواجه است.
undefined این پژوهش به منظور شفاف‌سازی وضع موجود انجمن اولیا‌ومربیان از طریق مرور پیشینه آن و روندهای ستادی و مدرسه‌ای که تاکنون طی شده و از طریق مصاحبه با جمعی از والدین و مدیران مدارس و کارشناسان ستادی به انجام رسیده است.
undefined در پایان پژوهش براساس یافته‌ها، پیشنهادهایی در جهت اصلاح فرایند سیاستگذاری در این زمینه نیز مطرح شده است که مهم‌ترین آن عبارتند از:
undefined اصلاح جایگاه اداری و ساختاری دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان و تبدیل آن به نهاد عمومی غیردولتی با افزودن نام «سازمان انجمن اولیا و مربیان» به قانون «فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی» با مصوبه مجلس شورای اسلامی،
undefined اصلاح مجدد اساسنامه انجمن اولیاومربیان با توجه به جایگاه این نهاد به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، الگوی اداره هیئت امنایی و تشکیل هیئت امنا به نحوی که نصف به اضافه یک اعضا را اولیای دانش‌آموزان تشکیل دهند،
undefined عضویت نمایندگانی از انجمن اولیاومربیان در شوراهای اصلی سیاست‌گذاری آموزش‌و‌پرورش همچون شورای عالی آموزش‌وپرورش.
ــــــــــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۷:۱۱

۸ اردیبهشت

19754.pdf

۱.۹۶ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | بررسی اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
undefined #بودجه_آموزش_پرورش #تأمین_مالی_آموزش_پرورش #اقتصاد_آموزش
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۵:۴۶

۱۳ خرداد

2544.pdf

۳۲۹.۱۴ کیلوبایت

undefined #سند_سیاستی | مصوبه هیئت وزیران: آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان
undefined تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۲/۵
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۲:۰۴

۳۰ تیر

21708.pdf

۳.۱۵ مگابایت

undefined #سند_سیاستی | مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان»
undefined تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۳/۸
undefined یکی از وظایف این شورا «تعیین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و اولیت‌ها و تدوین راهکارهای مناسب در حوزه‌های آموزش و تربیت» است.
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۸:۲۶

۲۷ شهریور

20038.pdf

۲.۷۲ مگابایت

#گزارش_کارشناسی | تقویت نظام آموزش و پرورش(۳): بررسی چالش‌های تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی، حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و راهکارهای سیاستی آن
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۶
undefined #نیروی_انسانی #کیفیت_آموزشی
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۱:۵۳

undefined چکیده گزارش «تقویت نظام آموزش و پرورش(۳): بررسی چالش های تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی، حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و راهکارهای سیاستی آن»
undefinedوضعیت استخدامی معلمان خرید خدمات، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی ازمسائل دامنه دار آموزش وپرورش است که طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۱۴ قانون برای ساماندهی آن به تصویب رسانده اما همچنان از چالش های هر روزه آموزش وپرورش می باشد.
undefinedمطالبات استخدامی درحالی است که با وجود مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت و تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودداری از طرح های جذب برف انباری در آموزش وپرورش و لزوم انحصار جذب معلم در چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و آزمون های استخدامی، عملاً امکان تبدیل وضعیت خارج از این مسیر ممکن نیست.
undefinedدر این شرایط قانون گذار دو ظرفیت را تدبیر کرده است تا به مطالبات پاسخ دهد:۱) اعطای ضریب ۱/۱تا ۱/۵ به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در آزمون های استخدامی۲) اجازه به آموزش وپرورش برای استفاده از این افراد در قالب حق التدریس.
undefined فلذا با توجه به ممنوعیت هرگونه استخدام خارج از چارچوب دانشگاه های تربیت معلم و غیرممکن بودن تصویب طرح های تبدیل وضعیت، پیشنهاد می شود مطالبات با استفاده از ظرفیت های قانونی به شرح ذیل پاسخ داده شود:
undefined مطالبات استخدامی: با توجه به امتیاز ویژه اعطا شده به افراد دارای سابقه همکاری با آموزش وپرورش در بند «د» ماده (۸۹) قانون برنامه هفتم ازطریق آزمون های استخدامی دنبال شود؛
undefined مطالبات حقوق و بیمه معلمان فعلی خریدخدمات: از آنجا که به دلیل کمبود معلم امکان قطع همکاری با ۲۶۳۳۱ نفر نیروی فعلی خریدخدمات وجود ندارد، پیشنهاد می شود به جهت نظم در پرداخت حقوق و بیمه، قرارداد آن ها با حذف شرکت های واسط براساس تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به قرارداد یک ساله کار معین تبدیل شود.
undefined رفع نیازهای پیش بینی نشده: با توجه به مجوز بند «خ» تبصره «۱۵» قانون بودجه ۱۴۰۳ ازطریق حق التدریس مشمولان جبران شود.
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۱:۵۴

۲۸ شهریور

thumnail
undefined دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: برای اصلاح مصوبه کنکور بنا شد از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده شود
undefined حجت‌الاسلام خسروپناه بیان داشت: قرار شد از ظرفیت کمیسیون آموزش مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی سنجش در‌ کنار ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی [برای بررسی و اصلاح مصوبه کنکور] استفاده شود.
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۲۱:۱۳

۲۹ شهریور

20037.pdf

۳.۰۹ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | بررسی وضعیت عدالت آموزش عالی در ایران فصل اول: داده‌ها و شواهد آماری
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۶
undefined #عدالت_آموزشی #کنکور
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۷:۰۷

۱۵ مهر

20085.pdf

۲.۶ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | تقویت نظام آموزش و پرورش (۲): ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس»
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱۴
undefined #تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی #رتبه‌بندی_مدارس
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۵:۳۸

undefined چکیده گزارش «تقویت نظام آموزش و پرورش (۲): ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس»
undefinedبرقراری عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به مدارس نیازمند پیش‌نیازهایی است که اصلی‌ترین آن‌ها را می توان ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس به‌منظور اطلاع آماری دقیق از وضعیت و سپس رتبه‌بندی مدارس براساس شاخصه‌های عدالت و کیفیت آموزشی دانست.
undefined این پایگاه جامع باید همچون نظام دهک‌بندی خانوارها در حوزه اقتصادی، منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامعی شود که با اتصال به دیگر پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط با وجوه مختلف مدرسه، اطلاعات جامعی را از وضعیت مدارس کشور فراهم سازد.
undefinedاین امر باعث ایجاد پایه‌ای اطلاعاتی، تحلیلی و محاسباتی خواهد شد که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش‌وپرورش در راستای گسترش عدالت، مبتنی بر آن قرار خواهد گرفت.
undefined محوری‌ترین کارکرد این پایگاه، یعنی رتبه‌بندی مدارس، بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ به عنوان مثال، راهکار ۱۹-۳ سند تحول بنیادین به صراحت بر «ایجاد نظام رتبه‌بندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش» تکلیف کرده است.
undefinedدر اسناد مذکور، اهداف متعددی برای این مهم بیان شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «شفاف‌سازی عملکرد»، «ارتقای کیفیت» و «تقویت انگیزه‌های رقابت منطقی و علمی بین مدارس» است.
undefined در مجموع می‌توان بیان داشت که تحقق نظام رتبه‌بندی دارای مزایای زیادی ازجمله موارد ذیل می‌باشد: «تحقق عدالت آموزشی»، «ایجاد زمینه ارتقای مدارس به سطح مدرسه مطلوب سند تحول بنیادین»، «بسترسازی برای تحقق سیاست مدرسه‌محوری»، «ایجاد امکان سنجش مدیریت مدارس و کارکنان»، «ایجاد زمینه رقابت منطقی و علمی بین مدارس»، «ساماندهی کمک‌های خیریه»، «شفاف‌سازی عملکرد» و «ایجاد امکان مشارکت و مطالبه‌گری والدین».
undefinedهمچنین شایان توجه است که ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس دارای لوازمی همچون «تعیین مؤلفه‌های رتبه‌بندی»، «در نظر گرفتن وجوه مختلف کارکردی مدرسه» و «سنجش سامانه‌ای و برخط» می‌باشد.
undefined در گزارش حاضر، ضمن بررسی ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع مدارس و رتبه‌بندی مدارس به اتکاء آن، به الزامات و همچنین ابهامات و انتقاداتی که در خصوص این پایگاه و رتبه‌بندی مدارس مطرح است، پرداخته خواهد شد.ـــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۵:۳۸

۲۸ مهر

92.pdf

۲۳۰.۹۵ کیلوبایت

undefined #طرح | تقویت نظام آموزش و پرورش
undefined شماره ثبت: ۹۲
undefined #تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۱۴:۳۸

۵ آبان

20141.pdf

۳.۰۸ مگابایت

undefined #گزارش_کارشناسی | بررسی راهکارهای تقویت نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی
undefined تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۸/۱
undefined #تقویت_مدارس_دولتی #کیفیت_آموزشی #عدالت_آموزشی
undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۹:۱۹

undefined چکیده گزارش «بررسی راهکارهای تقویت نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی»
undefinedنظام آموزش‌وپرورش با توجه به چالش‌هایی که عمدتاً ریشه در تمرکز شدید اختیارات مالی و اداری در ستاد وزارتخانه دارد، با مشکلات و مسائل روزمره‌ای مواجه است که در تمامی ادوار این وزارتخانه نیز ثابت بوده‌اند و همه وزرای آموزش‌وپرورش را وادار کرده که بخش عمده‌ای از وقت خود را به حل‌وفصل پایان‌ناپذیر آن‌ها تخصیص دهند.
undefinedازسوی دیگر کمبودهای مالی باعث می‌شود که عمده بودجه آموزش‌وپرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود و تقریباً منابعی برای انجام امور کیفیت‌بخشی باقی نماند.
undefinedهمچنین در قیاس با نظام‌های پیشرفته آموزش‌وپرورش دنیا، خلأهایی همچون اجباری نبودن پیش‌دبستانی در ایران، نبود پایگاه جامع اطلاعاتی برای آگاهی از وضعیت مدارس، حافظه‌محور بودن محتوای آموزشی و عدم ماندگاری معلمان ابتدایی در این مقطع موجبات افت کیفیت آموزشی را فراهم آورده است.
undefinedبر این اساس در گزارش پیش رو ضمن گذری مختصر بر برخی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام آموزش‌وپرورش، راهکارهایی سیاستی با هدف تقویت مدارس دولتی و با رویکرد مدرسه محوری ارائه شده است.
undefinedاین پیشنهادها، آموزش‌وپرورش را به ایجاد تغییراتی ساختاری و محتوایی سوق می‌دهد تا زیرساختی فراهم آید که موجب تسریع در تحول نظام آموزشی و اجرای سند تحول بنیادین شود.
undefinedمحور اصلی این پیشنهادها، تمرکززدایی از ستاد آموزش‌وپرورش با ارتقای ادارات کل استانی به سازمان‌های آموزش‌وپرورش استانی و سپس اعطای اختیارات مالی و اداری از ستاد به سازمان بوده است.
undefinedهمچنین پیشنهادی برای اجباری شدن آموزش‌های پیش‌دبستانی با امکانات فعلی ارائه شده است. موارد مهم دیگری همچون ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مدارس و رتبه‌بندی مدارس به تبع آن، اصلاح تقویم آموزشی و اعطای اختیارات به استان‌ها، تعیین مشوق‌هایی برای نگهداشت معلمان در مقطع ابتدایی و تغییراتی در سامان‌دهی نیروی انسانی از دیگر پیشنهادهای ذکر شده است.ـــــــــــــــــــــundefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۹:۲۰

۶ آبان

thumnail
undefinedوزیر آموزش و پرورش: طرح «تقویت و توسعه آموزش و پرورش» باید تسریع یابد
undefined medu.gov.ir/fa/node/230214__undefined کانال «گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس» در ایتا و بلهundefined @ap_rcmajlis

۹:۱۲