۲۰ بهمن ۱۴۰۲
۶:۰۱
۲۱ بهمن ۱۴۰۲
۴:۳۱
1_9562994094.mp3
۵۷۲.۱۳ کیلوبایت
۴:۳۵
اندیشکده راهبردی اربعين؛ طريق الحسين
اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی _ فرهنگی جهان اسلام برگزار می کند: دانشگاه تراز در افق حکمرانی تمدنی اربعین حسینی با ارائه: آقای دکتر مجتبی جوادی پژوهشگر مطالعات مدیریت اسلامی زمان: شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت: ۱۹ پیوند حضور: https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu اندیشکده راهبردی اربعین https://ble.ir/arbaeenisu1441
این نشست، تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد
۱۵:۲۸
۲۴ بهمن ۱۴۰۲
بازارسال شده از اخبار رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳:۲۶
۲۵ بهمن ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم دومین جلسه شورای اندیشکده راهبردی اربعین در سال ۱۴۰۲، سهشنبه، هفدهم بهمنماه با حضور جمعی از استادان و دستاندرکاران مربوطه تشکیل شد.در این جلسه موضوعات مختلفی مورد تبادل نظر واقع شد.
اهم مصوبات این جلسه به شرح زیر است: تصویب کلیات پیشنهاده پروژه مهران با عنوان«مطالعات پیشرفت و تعالی شهرستان مهران به عنوان شهر مطلوب آینده در افق تمدنی اربعین»گفتگو و بحثهایی پیرامون رفع برخی نواقص پیشنهاده و پیشبینی اولیه برخی الزامات اجرایی سازی
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
اهم مصوبات این جلسه به شرح زیر است: تصویب کلیات پیشنهاده پروژه مهران با عنوان«مطالعات پیشرفت و تعالی شهرستان مهران به عنوان شهر مطلوب آینده در افق تمدنی اربعین»گفتگو و بحثهایی پیرامون رفع برخی نواقص پیشنهاده و پیشبینی اولیه برخی الزامات اجرایی سازی
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
۱۰:۴۶
۱۱:۰۸
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
۴:۲۹
۷:۵۹
۳۰ بهمن ۱۴۰۲
نخستین جلسه از مجموعه نشستهای نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی-فرهنگی جهان اسلام، با همکاری «اندیشکده راهبردی اربعین» دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد که به شرح زیر است:
اربعین و ایده دانشگاه اسلامی
پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه
با ارائه دکتر مسعود
بخشی پژوهشگر حوزه تربیت در دانشگاه اسلامی
در این جلسه اهم مطالب ارائه شده توسط استاد گرامی درباره پایان نامه ایشان با موضوع الگوی حکمرانی نظام تربیتی در دانشگاه اسلامی بود که در آن از یک الگوی چهار وجهی صحبت شد که عبارت است از: 1- جنبه آموزشی دانشگاه اسلامی که مسئولیت آن با توجه به رویکرد علمی-آموزشی، تربیت افراد و آموزش آنها است.2- جنبه پژوهشی که مسئولیت آن در تولید علم و از این دست مسائل است.3- شان مسئولیت اجتماعی دانشگاه اسلامی یا به عبارت دیگر نقش کارآفرینی دانشگاه که باید عرصه را برای تاثیر گذاری بیشتر فارغالتحصیلان روشن کند.4- جنبه هدایتی جامعه توسط دانشگاه که در این رویکرد دانشجو به مثابه موذن جامعه شناخته میشود که وظیفه راهبری جامعه را چه در عرصه کشور و چه در عرصه بین المللی بر عهده دارد.حال سوال اصلی این است که دانشگاه اسلامی چگونه باید در راهپیمایی اربعین نقش افرینی کند و راهپیمایی اربعین چه گام هایی رو پیش روی دانشگاه اسلامی گذاشته است؟حماسه اربعین را اگر از این دید نگاه کنیم که این حماسه یک نمایش و اعلام آمادگیای است که برای حکومت امام منتظر عجل الله رخ میدهد، یک همچین اجتماعی دارد یک شمه از حکومت جهانی امام زمان را رقم میزند.حماسه اربعین از این دید یک مدل حکومتی جدید مردم بنیاد است و اگر حکومت ها هم اقدامی انجام دهند در حد کمک کننده و تسهیلگر این اقدام است.از دید دیگری هم این حماسه نگاه و رویکرد جدیدی را برای الگو های تربیتی و حتی روابط اجتماعی دانشگاه اسلامی با مردم ارائه میدهد.حال وظیفه دانشگاه اسلامی در وهله اول این است که این الگوی مودت و رحمتی که در میان شرکت کنندگان این راهپیمایی و همچنین الگوی حکمرانی که در این راهپیمایی مشاهده میشود را استخراج کند و آموزش بدهد و در وهله دوم از طریق فرایند پژوهشی و آموزشی این الگو را در سطح جامعه و همچنین در عرصه بین الملل ارائه بدهد.
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
اربعین و ایده دانشگاه اسلامی
پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه
با ارائه دکتر مسعود
بخشی پژوهشگر حوزه تربیت در دانشگاه اسلامی
در این جلسه اهم مطالب ارائه شده توسط استاد گرامی درباره پایان نامه ایشان با موضوع الگوی حکمرانی نظام تربیتی در دانشگاه اسلامی بود که در آن از یک الگوی چهار وجهی صحبت شد که عبارت است از: 1- جنبه آموزشی دانشگاه اسلامی که مسئولیت آن با توجه به رویکرد علمی-آموزشی، تربیت افراد و آموزش آنها است.2- جنبه پژوهشی که مسئولیت آن در تولید علم و از این دست مسائل است.3- شان مسئولیت اجتماعی دانشگاه اسلامی یا به عبارت دیگر نقش کارآفرینی دانشگاه که باید عرصه را برای تاثیر گذاری بیشتر فارغالتحصیلان روشن کند.4- جنبه هدایتی جامعه توسط دانشگاه که در این رویکرد دانشجو به مثابه موذن جامعه شناخته میشود که وظیفه راهبری جامعه را چه در عرصه کشور و چه در عرصه بین المللی بر عهده دارد.حال سوال اصلی این است که دانشگاه اسلامی چگونه باید در راهپیمایی اربعین نقش افرینی کند و راهپیمایی اربعین چه گام هایی رو پیش روی دانشگاه اسلامی گذاشته است؟حماسه اربعین را اگر از این دید نگاه کنیم که این حماسه یک نمایش و اعلام آمادگیای است که برای حکومت امام منتظر عجل الله رخ میدهد، یک همچین اجتماعی دارد یک شمه از حکومت جهانی امام زمان را رقم میزند.حماسه اربعین از این دید یک مدل حکومتی جدید مردم بنیاد است و اگر حکومت ها هم اقدامی انجام دهند در حد کمک کننده و تسهیلگر این اقدام است.از دید دیگری هم این حماسه نگاه و رویکرد جدیدی را برای الگو های تربیتی و حتی روابط اجتماعی دانشگاه اسلامی با مردم ارائه میدهد.حال وظیفه دانشگاه اسلامی در وهله اول این است که این الگوی مودت و رحمتی که در میان شرکت کنندگان این راهپیمایی و همچنین الگوی حکمرانی که در این راهپیمایی مشاهده میشود را استخراج کند و آموزش بدهد و در وهله دوم از طریق فرایند پژوهشی و آموزشی این الگو را در سطح جامعه و همچنین در عرصه بین الملل ارائه بدهد.
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
۹:۳۸
دومین جلسه از مجموعه نشستهای نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی-فرهنگی جهان اسلام، با همکاری «اندیشکده راهبردی اربعین» دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد که به شرح زیر است:
دانشگاه تراز در افق حکمرانی تمدنی اربعین حسینی
شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲
با ارائه دکتر مجتبی
جوادی پژوهشگر حوزه حکمرانی پژوهش
اهم مطالب ارائه شده توسط پژوهشگر گرامی به شرح زیر است:پژوهش اجتماعی که در ایران داریم دارای آسیب هایی است. این آسیبها عبارت است از یافتن شیوههای تطبیق و تطابق با شیوههای موجود در دنیا.این در حالی است که باید بتوان مسئله را از واقعیت به درستی استخراج کرد. این نکته پیش از ان است که به حکمرانی پژوهش وارد شویم. هفتاد درصد پژوهشها در حوزه علوم انسانی داخلی نیست. همچنین یک درصد پژوهشها در این حوزه مسئله محور است.برای اینکه بتوانیم درباره اربعین به گونه ای فکر و پژوهش کنیم که دچار تجربه های ناموفق نشویم باید به گونه زیر عمل کرد:ابتدا باید از واقعیت نظریه را استخراج کرد و از نظریه به الگو و مدل رسید و با توجه به این دو پاسخ را ارائه داد؛ این در حالی است که خود پاسخ بر واقعیت موثر واقع میشود.
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
دانشگاه تراز در افق حکمرانی تمدنی اربعین حسینی
شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲
با ارائه دکتر مجتبی
جوادی پژوهشگر حوزه حکمرانی پژوهش
اهم مطالب ارائه شده توسط پژوهشگر گرامی به شرح زیر است:پژوهش اجتماعی که در ایران داریم دارای آسیب هایی است. این آسیبها عبارت است از یافتن شیوههای تطبیق و تطابق با شیوههای موجود در دنیا.این در حالی است که باید بتوان مسئله را از واقعیت به درستی استخراج کرد. این نکته پیش از ان است که به حکمرانی پژوهش وارد شویم. هفتاد درصد پژوهشها در حوزه علوم انسانی داخلی نیست. همچنین یک درصد پژوهشها در این حوزه مسئله محور است.برای اینکه بتوانیم درباره اربعین به گونه ای فکر و پژوهش کنیم که دچار تجربه های ناموفق نشویم باید به گونه زیر عمل کرد:ابتدا باید از واقعیت نظریه را استخراج کرد و از نظریه به الگو و مدل رسید و با توجه به این دو پاسخ را ارائه داد؛ این در حالی است که خود پاسخ بر واقعیت موثر واقع میشود.
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
۹:۳۸
۱ اسفند ۱۴۰۲
بازارسال شده از انجمن علمی مطالعات جهان اسلام
۶:۰۵
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
بازارسال شده از دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور
۴:۳۶
۲۸ اسفند ۱۴۰۲
۸:۰۸
۲ فروردین
اندیشکده راهبردی اربعين؛ طريق الحسين
به همت کمیتهی فرهنگی ستاد مرکزی اربعین و با همکاری اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق علیهالسلام جلسهی پیشنشست همایش بینالمللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان اربعین نقطه تعالی انصاراللهی مقاومت برگزار میگردد سخنران: دکتر محمدهادی همایون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی زمان: دوشنبه، ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۲۰:۳٠ پخش از تلویزیون اینترنتی عبرات به نشانی: abarat.tv ارتباط با اندیشکده ️@ma_hakemi اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین https://ble.ir/arbaeenisu1441
بسم الله الرحمن الرحیمجلسهی پیشنشست همایش بینالمللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان اربعین نقطه تعالی انصاراللهی مقاومت، با سخنرانی دکتر محمدهادی همایون برگزار شد. مشروح سخنان دکتر همایون به شرح زیر است:
ابتدا باید دانست که قیامت چگونه واقع میشود. آیا همینطور است که همه چیز ناگهان تخریب میشود؟ زمان قیامت، برای کفار بسیار مهم است و هیچکس هم آن را نمیداند. مومنین همیشه کفار را از قیامت میترساندند. شیعیان، به علاوه معتقدند که قیامت در حالی رقم میخورد که ظهور هم اتفاق اقتاده است. روایت داریم که 40 روز مانده به قیامت، حجت برداشته میشود (یا امام به شهادت میرسند) و کفار بیش از 40 روز مهلت داده نمیشوند. سوال است که در زمان ظهور، کفار کجایند؟ رجعت چه میشود؟ مگر ائمه علیهمالسلام نمیآیند؟ آیا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هم رجعت دارند و پیش از قیامت به شهادت میرسند؟ چرا باید 40 روز پس از رفع امام طول بکشد؟ 40 چیست؟ چهل روز یا چهل دوره یا چهل سال؟ 40 عدد کمالی است، چه چیزی در این 40 روز به کمال میرسد؟ظاهرا آن چه در این 40 سال به کمال میرسد، تصویر و اعتقاد به امام است. «رفع حجت» نه به معنای شهادت امام است، بلکه به معنای بالارفتن است؛ بالا رفتن امام در اذهان مومنین. مومنین نیز به دنبال امام، به سمت بالا حرکت میکنند و کفار جا میمانند. خورشید بینور میشود تا آنان که ماندهاند، بدانند این نور امام بود که روشنایی میبخشید، نه خورشید. این کوه نیست که بتوان به آن تکیه کرد، بلکه کوه، گرد و غبار میشود تا کفار بدانند که نمیشود به آن تکیه کرد، و البته نخواهند دانست. این 40 روز یک دوران غیبت است و امام، از آن مقداری که در توان فهم انسان است، فراتر رفته و عمیقتر به نظر میآید. 40 مرحله کمالی طی میشود تا مومنان بالا روند. حرکت ما با ظهورها و غیبتها همراه است. بخشی از حقیقت امام را میفهمیم و بخش دیگر را پس از رشد در غیبت امام، خواهیم فهمید. آن چه امروزه در جهان اتفاق میافتد، تحت مدیریت امام است، اما ما متوجه نمیشویم. اگر امام در همه عرصهها حضور داشته باشد و همهی عرصهها، امام را نشان دهند، میشود تمدن.
ابتدا باید دانست که قیامت چگونه واقع میشود. آیا همینطور است که همه چیز ناگهان تخریب میشود؟ زمان قیامت، برای کفار بسیار مهم است و هیچکس هم آن را نمیداند. مومنین همیشه کفار را از قیامت میترساندند. شیعیان، به علاوه معتقدند که قیامت در حالی رقم میخورد که ظهور هم اتفاق اقتاده است. روایت داریم که 40 روز مانده به قیامت، حجت برداشته میشود (یا امام به شهادت میرسند) و کفار بیش از 40 روز مهلت داده نمیشوند. سوال است که در زمان ظهور، کفار کجایند؟ رجعت چه میشود؟ مگر ائمه علیهمالسلام نمیآیند؟ آیا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هم رجعت دارند و پیش از قیامت به شهادت میرسند؟ چرا باید 40 روز پس از رفع امام طول بکشد؟ 40 چیست؟ چهل روز یا چهل دوره یا چهل سال؟ 40 عدد کمالی است، چه چیزی در این 40 روز به کمال میرسد؟ظاهرا آن چه در این 40 سال به کمال میرسد، تصویر و اعتقاد به امام است. «رفع حجت» نه به معنای شهادت امام است، بلکه به معنای بالارفتن است؛ بالا رفتن امام در اذهان مومنین. مومنین نیز به دنبال امام، به سمت بالا حرکت میکنند و کفار جا میمانند. خورشید بینور میشود تا آنان که ماندهاند، بدانند این نور امام بود که روشنایی میبخشید، نه خورشید. این کوه نیست که بتوان به آن تکیه کرد، بلکه کوه، گرد و غبار میشود تا کفار بدانند که نمیشود به آن تکیه کرد، و البته نخواهند دانست. این 40 روز یک دوران غیبت است و امام، از آن مقداری که در توان فهم انسان است، فراتر رفته و عمیقتر به نظر میآید. 40 مرحله کمالی طی میشود تا مومنان بالا روند. حرکت ما با ظهورها و غیبتها همراه است. بخشی از حقیقت امام را میفهمیم و بخش دیگر را پس از رشد در غیبت امام، خواهیم فهمید. آن چه امروزه در جهان اتفاق میافتد، تحت مدیریت امام است، اما ما متوجه نمیشویم. اگر امام در همه عرصهها حضور داشته باشد و همهی عرصهها، امام را نشان دهند، میشود تمدن.
۱۸:۴۳
اندیشکده راهبردی اربعين؛ طريق الحسين
بسم الله الرحمن الرحیم جلسهی پیشنشست همایش بینالمللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان اربعین نقطه تعالی انصاراللهی مقاومت، با سخنرانی دکتر محمدهادی همایون برگزار شد. مشروح سخنان دکتر همایون به شرح زیر است: ابتدا باید دانست که قیامت چگونه واقع میشود. آیا همینطور است که همه چیز ناگهان تخریب میشود؟ زمان قیامت، برای کفار بسیار مهم است و هیچکس هم آن را نمیداند. مومنین همیشه کفار را از قیامت میترساندند. شیعیان، به علاوه معتقدند که قیامت در حالی رقم میخورد که ظهور هم اتفاق اقتاده است. روایت داریم که 40 روز مانده به قیامت، حجت برداشته میشود (یا امام به شهادت میرسند) و کفار بیش از 40 روز مهلت داده نمیشوند. سوال است که در زمان ظهور، کفار کجایند؟ رجعت چه میشود؟ مگر ائمه علیهمالسلام نمیآیند؟ آیا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هم رجعت دارند و پیش از قیامت به شهادت میرسند؟ چرا باید 40 روز پس از رفع امام طول بکشد؟ 40 چیست؟ چهل روز یا چهل دوره یا چهل سال؟ 40 عدد کمالی است، چه چیزی در این 40 روز به کمال میرسد؟ ظاهرا آن چه در این 40 سال به کمال میرسد، تصویر و اعتقاد به امام است. «رفع حجت» نه به معنای شهادت امام است، بلکه به معنای بالارفتن است؛ بالا رفتن امام در اذهان مومنین. مومنین نیز به دنبال امام، به سمت بالا حرکت میکنند و کفار جا میمانند. خورشید بینور میشود تا آنان که ماندهاند، بدانند این نور امام بود که روشنایی میبخشید، نه خورشید. این کوه نیست که بتوان به آن تکیه کرد، بلکه کوه، گرد و غبار میشود تا کفار بدانند که نمیشود به آن تکیه کرد، و البته نخواهند دانست. این 40 روز یک دوران غیبت است و امام، از آن مقداری که در توان فهم انسان است، فراتر رفته و عمیقتر به نظر میآید. 40 مرحله کمالی طی میشود تا مومنان بالا روند. حرکت ما با ظهورها و غیبتها همراه است. بخشی از حقیقت امام را میفهمیم و بخش دیگر را پس از رشد در غیبت امام، خواهیم فهمید. آن چه امروزه در جهان اتفاق میافتد، تحت مدیریت امام است، اما ما متوجه نمیشویم. اگر امام در همه عرصهها حضور داشته باشد و همهی عرصهها، امام را نشان دهند، میشود تمدن.
ائمه نور واحد هستند. در حکومت پس از ظهور، ما آن قدر رشد میکنیم که حقیقت امام واحد را بفهمیم. امیرالمومنین علیهالسلام را در همه رجعتها داریم. غیبت امام زمان علیهالسلام برای آن است که به فهم «امام واحد» نایل آییم. و این چرخه غیبت و ظهور آنقدر ادامه مییابد تا به قیامت برسد. اگر غدیر محقق میشد، ظهور عظیمی از حقیقت امام اتفاق میافتاد. اما بعد که ظهور برای امیرالمومنین در آن حکومت 4-5 ساله انجام شد، به عنوان یک خلیفه (از پس خلفای پیشین) او را شناختند. با صلح امام حسن علیهالسلام، ایشان به غیبت رفتند. ائمه بعد به عنوان اولاد پیامبر و عالِم و انسانهای مقدس شناخته میشدند تا آن که امام رضا علیهالسلام، امامت را ظهور بخشیدند و حدیث سلسله الذهب بیانگر این است. ظهور امامت در دوران امام رضا علیهالسلام چنان بود که شیعیان امامت امامهای هشت ساله و پنج ساله را به راحتی و بدون انحراف پذیرفتند. سپس زیارت جامعه کبیره نشر مییابد که جایگاه بالای امام را نشان میدهد. این تصویر زیارت جامعه باید در تمدن ایجاد شود. اما بزرگترین ظهور از حقیقت امام (که در یک جمع محدود انجام شده باشد) متعلق به 72 یار امام حسین علیهالسلام در شب عاشورا است. بدین دلیل، عاشورا و ظهور درهمتنیده و بههمپیوسته اند.ما در حال طی کردن اربعینی هستیم که ما را به ظهور میرساند. چرخهی غیبت-ظهور با اربعینها حرکت میکند. در انقلاب اسلامی هم پس از 40 سال، جریان مقاومت در حال گسترش است، خاصه در سطح جهان، با موضوع غزه گسترش مییابد و جهانی میشود. رشد این گونه است که در عاشورا یک گروه 72 نفره بودند و جلو آمد تا در انقلاب اسلامی به اینجا رسید، و حالا غزه در حال تبدیل آن به یک امر جهانی است. فلسطین برای جهان مرکزیت دارد (چرا که ارتباط میان تمدنهای باستانی بشری است و هماکنون نیز چنین جایگاهی را داراست). فلسطین یک پیامبری دارد که برای آخرالزمان است و قدرت افاضهی حیات دارد، و او حضرت مسیح (ع) است. حیات به واسطهی حضرت مسیح به آخرالزمان منتقل میشود. اتفاقاتی که هماکنون در جهان شاهد آن هستیم و بیداری مردم جهان (که البته ناشی از حوادث غزه است)، نتیجهی تلاش حضرت مسیح است. ایشان در زمان ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه، کارهای متعدد و امورات مهمی را عهدهدار میشوند. الان که در آستانهی ظهور هستیم، ایفای نقش ایشان هم شروع شده است. حضرت مسیح در حال تشکیلاتسازی برای ظهور هستند.ایشان در پایان، آیاتی از سورهی صف را تلاوت کردند که با استناد به آیات 9 به بعد این سوره مبارکه، برخی از مفاهیمی که ایشان توضیح داده بودند نیز مطرح شد.
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
ارتباط با اندیشکده
️@ma_hakemi
اندیشکده راهبردی اربعین؛ طریق الحسین
https://ble.ir/arbaeenisu1441
۱۸:۴۳
۲۴ فروردین
۱۸:۱۷
۲۶ فروردین
۶:۳۱
۲۸ فروردین
بازارسال شده از Jabbar Shojaei
۲:۱۳
۱۹ اردیبهشت
بازارسال شده از خبرگزاری فارس
۵:۰۷