بله | کانال ایران و یمن | طرحی برای آینده
عکس پروفایل ایران و یمن | طرحی برای آیندها

ایران و یمن | طرحی برای آینده

۳۳۱عضو
thumbnail
#گزیده_سخنان
undefined دکتر ابراهيم حمود لقمانمعاون وزارت تربیت یمن
«طرحی برای آینده»سلسله نشست‌های نخبگانی ایران و یمن
undefinedنشست هشتم:undefined بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد دانشگاه از ایران تا یمن
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۳:۲۷

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined #گزیده_سخنان undefined دکتر ابراهيم حمود لقمان معاون وزارت تربیت یمن «طرحی برای آینده» سلسله نشست‌های نخبگانی ایران و یمن undefinedنشست هشتم: undefined بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد دانشگاه از ایران تا یمن undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی
undefinedنظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه
undefinedنظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آن‌ها از کارایی افتاده است. همان‌طور که معاون وزارت تربیت یمن می‌گوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشته‌اند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
undefinedبسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامه‌دار آن‌ها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شده‌اند و بسیاری از دانش‌آموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آن‌ها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعه‌های بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینه‌های چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت می‌کنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است.
undefinedنطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساخت‌های تخریب شده مواجه است.
undefinedدر مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودک‌ها و مدارس برون‌سپاری کرده‌ایم. اکثر خانواده‌ها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است.
undefinedاما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانواده‌ها شرایط برون‎سپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل می‌گیرد. مدل تربیتی یمنی‌ها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است.
undefinedاز طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانه‌ها نزدیک و همواره مملو از جمعیت‌اند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یک‌ساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیت‌های متداولی در مساجد جریان دارد.
undefinedپس می‌‌توان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام می‌گیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد می‌کنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیت‌ها و حضور در جامعه منع می‌کنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث می‌شود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد.
undefinedاین شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شوند و همچنین کودکان سهل‌تر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.
undefinedاکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شده‌است که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعی‌سیاسی به‌وجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار می‌دهد و آن‌ها با سرعت در این طوفان رشد می‌کنند و قوی می‌شوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار می‌گیرند و خانواده‌های پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازه‌نفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه می‌کنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقت‌فرسای جنگی این سرزمین می‌شوند.
undefinedهرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آن‌ها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساخت‌هایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده‌ و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند.

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۳:۲۹

ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی undefinedنظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه undefinedنظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آن‌ها از کارایی افتاده است. همان‌طور که معاون وزارت تربیت یمن می‌گوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشته‌اند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. undefinedبسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامه‌دار آن‌ها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شده‌اند و بسیاری از دانش‌آموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آن‌ها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعه‌های بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینه‌های چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت می‌کنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است. undefinedنطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساخت‌های تخریب شده مواجه است. undefinedدر مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودک‌ها و مدارس برون‌سپاری کرده‌ایم. اکثر خانواده‌ها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است. undefinedاما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانواده‌ها شرایط برون‎سپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل می‌گیرد. مدل تربیتی یمنی‌ها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است. undefinedاز طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانه‌ها نزدیک و همواره مملو از جمعیت‌اند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یک‌ساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیت‌های متداولی در مساجد جریان دارد. undefinedپس می‌‌توان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام می‌گیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد می‌کنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیت‌ها و حضور در جامعه منع می‌کنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث می‌شود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد. undefinedاین شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شوند و همچنین کودکان سهل‌تر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد. undefinedاکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شده‌است که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعی‌سیاسی به‌وجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار می‌دهد و آن‌ها با سرعت در این طوفان رشد می‌کنند و قوی می‌شوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار می‌گیرند و خانواده‌های پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازه‌نفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه می‌کنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقت‌فرسای جنگی این سرزمین می‌شوند. undefinedهرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آن‌ها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساخت‌هایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده‌ و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند. undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
thumbnail
#گزیده_سخنان #نظام_آموزشی
undefined دکتر ایمان افتخاریعضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاضیدان و استاد سابق دانشگاه هاروارد
undefined نسبت به شکل‌گیری چرخه نخبگانی باید فکر و ایده‌پردازی کرد. آن چرخه‌ای که خواهد چرخید و آینده 30 سال آینده یمن را رقم خواهد زد، به درستی شکل گرفتن یک حلقه بسته نخبگانی است.
undefined استعدادها شناسایی شوند، درر حوزه‌های مختلف به شکوفایی برسند، بازگردند و به شکوفایی استعدادهای جوان دیگر کشور کمک کنند، این چرخه تکرار شود و وضعیت در جایگاهی متعالی قرار بگیرد.
undefined اینکه این استعدادها احساس تعلق کنند و کسانی که 10 سال از آنها بزرگتر هستند را به مانند برادر خود بدانند، این قدم‌ها شاید مهمتر از آموزشی باشد که به آنها داده می‌شود و یا اینکه چند کتاب بیشتر خوانده باشند.
undefined مهم این است که به وظیفه‌ای که در این چرخه دارند، توجه داده شوند.
undefined نشست هشتم:undefined بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد آموزش از ایران تا یمن
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۹:۱۶

ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی undefinedنظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه undefinedنظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آن‌ها از کارایی افتاده است. همان‌طور که معاون وزارت تربیت یمن می‌گوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشته‌اند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. undefinedبسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامه‌دار آن‌ها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شده‌اند و بسیاری از دانش‌آموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آن‌ها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعه‌های بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینه‌های چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت می‌کنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است. undefinedنطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساخت‌های تخریب شده مواجه است. undefinedدر مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودک‌ها و مدارس برون‌سپاری کرده‌ایم. اکثر خانواده‌ها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است. undefinedاما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانواده‌ها شرایط برون‎سپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل می‌گیرد. مدل تربیتی یمنی‌ها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است. undefinedاز طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانه‌ها نزدیک و همواره مملو از جمعیت‌اند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یک‌ساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیت‌های متداولی در مساجد جریان دارد. undefinedپس می‌‌توان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام می‌گیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد می‌کنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیت‌ها و حضور در جامعه منع می‌کنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث می‌شود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد. undefinedاین شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شوند و همچنین کودکان سهل‌تر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد. undefinedاکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شده‌است که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعی‌سیاسی به‌وجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار می‌دهد و آن‌ها با سرعت در این طوفان رشد می‌کنند و قوی می‌شوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار می‌گیرند و خانواده‌های پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازه‌نفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه می‌کنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقت‌فرسای جنگی این سرزمین می‌شوند. undefinedهرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آن‌ها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساخت‌هایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده‌ و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند. undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
thumbnail
#گزیده_سخنان #نظام_آموزشی
undefined دکتر احسان تکلومشاور سابق رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، کارشناس حوزه فناوری
undefined یکی از تجربیات اشتباهی که ما در کشورمان دچار آن شدیم، ناتوانی در معیشت معلمان بوده که در بلند مدت به جایگاه معلمان آسیب رسانده است. باید برای آن برنامه داشت، چرا که صرف تصویرسازی‌های فرهنگی کافی نیست.
undefined توصیه من این است که حتما بر جایگاه علوم انسانی در تشکیل تمدن یمنی و تشکیل یک دولت اسلامی در محور مقاوت با ایده‌های یمنی باید تاکید ویژه کرد و کار ویژه‌‌ای انجام شود.
undefined در حال حاضر پایگاه تمدن غربی بر پایه علوم انسانی غربی است، ما باید بر این علوم اشراف کامل پیدا کنیم و از دل این علوم، علوم انسانی متناسب با وضعیت خودمان را استخراج کنیم که از دل این‌ها شکل تمدن ما، شکل فرهنگ ما و شکل حکومت‌داری ما مشخص می‌شود.
undefined نشست هشتم:undefined بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد آموزش از ایران تا یمن
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۹:۲۷

thumbnail
undefined«طرحی برای آینده»سلسله نشست‌های نخبگانی ایران و یمن
undefinedundefined نشست چهاردهم«بازخوانی و انتقال تجربه اندیشکده‌ها در ایران و یمن»
باحضور:
undefined اصغر عیوضی، مدیر شبکه کانون‌های تفکر ایران(ایتان)
undefined حبیب‌الله ظفریان،معاونت زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined مهدی ازرقی، مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان
undefined عبدالعزیز ابوطالب، مدیر اجرایی مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک یمن
undefined عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق اليمن
undefined محمد جزیلان، مدیر مرکز دارالخبرة
undefined عبدالملک عیسی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه صنعا، متخصص جامعه شناسی سیاسی
undefined زمان:دوشنبه ۱۹ آبان ساعت ۱۹ به وقت ایران
undefined مکان:تهران، خیابان انقلاب، کوچه سعید، انتهای بن‌بست نائینی، اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر
در صورت تمایل برای شرکت در جلسه به آیدی ادمین اطلاع دهید: @ayandeiyadmin
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۴:۳۶

thumbnail
undefined#تیزر#فارسی #عربی

undefinedundefined نشست چهاردهم «طرحی برای آینده»
«بازخوانی و انتقال تجربه اندیشکده‌ها در ایران و یمن»

undefined با حضور دکتر ظفریان معاون مرکز پژوهش‌های مجلس، آقای عیوضی مسئول اندیشکده ایتان، دکتر محمدی از اندیشکده مرصاد، دکتر حسین نیا مسئول اندیشکده سحاب، آقای ازرقی از اندیشکده ایتان
undefinedاندیشکده‌ها به واسطه ماهیت خود بستر مناسبی برای رفع نارسایی‌های موجود در محور مقاومت هستند. / یورش و تجاوز آمریکایی-اسرائیلی همچنان ادامه دارد و محورهای مقاومت نیازمند تحلیل شرایط هستند. / مدرسه حکمرانی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی، ظرفیت مناسبی در امور آموزشی اندیکشده‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز در امور حاکمیتی دارند. / یمن به واسطه شرایطی که با آن مواجه است، در مراحل اولیه تاسیس زیرساخت‌های پژوهشی است. / هرچند مراکز یمنی دارای شرایطی سخت و پیچیده‌ای دارند و به سختی ادامه می‌دهند، اما تمام تلاش‌ها بر این است تا این حرکت متوقف نشود و ادامه داشته باشد.
undefinedبرای دریافت محتوای کامل نشست به ادمین پیام دهید.
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۲:۴۹

#کزارش_نشست
undefined اندیشکده‌ در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/1
undefinedچهاردهمین نشست مشترک نخبگان ایران و یمن پیرامون انتقال تجربه اندیشکده‌‌ برگزار گردید و در این جلسه مسئولین اندیشکده‌ای ایرانی و یمنی، تجربیات و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند و آینده دلخواه خود در ارتباط با فضای اندیشکده‌ای دو کشور را ترسیم کردند.
از ایران دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، آقای عیوضی مدیر اندیشکده ایتان، آقای ازرقی مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان، دکتر حسین‌نیا مدیر اندیشکده سحاب و دکتر محمدی مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد حضور داشتند و از طرف یمن هم تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه اندیشکده‌ای و پژوهشی به صورت برخط شرکت کردند.
undefinedدر این نشست مطرح شد که اندیشکده‌ها برای پاسخگویی به چه نیازی به وجود آمده‌اند و یک اندیشکده ایده‌آل چه اصول و اهدافی را دنبال می‌کند. در فضای کلان تصمیم‌گیری، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، افراد تصمیم‌گیر نیازمند افراد و نهادهایی هستند که با مطالعات و بررسی‌های آماری و پژوهش‌هایی پیرامون موضوعات چند وجهی آن تصمیم، پیشنهاداتی را تولید و ارائه کنند. نهادهای علمی و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در وضع فعلی به صورت کلی امکان چنین عملکردی را ندارند و آن‌ها صرفا می‌توانند در علم نظری پژوهش کنند و برای پاسخگویی به این نیاز باید که نهاد مجزا وجود داشته باشد.
undefinedعیوضی، مدیر شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) از تجربه ایران در مواجهه با این نیاز می‌گوید: «ما در جمهوری اسلامی پس از مواجهه‌ای طولانی مدت با مسائل به این نتیجه رسیدیم که برای پر کردن این خلا، نیازمند نهادی هستیم به اسم اندیشکده. این نهاد علاوه بر تصمیم‌سازی، پیگیر و مصر به دنبال اقناع تصمیم‌گیران خواهد بود تا پیشنهادات اندیشکده‌ها را بپذیرند و اعمال کنند. ما در حال حاضر به دنبال تثبیت و گسترش این نهاد‌ها هستیم و به هر اندازه که این نهادها توسعه پیدا کنند، می‌توانیم به حل مسائل حوزه تصمیم‌گیری نزدیک شویم.»م
با این وجود، نوع برخورد یمنی‌ها با این نوع مسائل در شرایط جنگی و درگیری‌های نظامی امنیتی ادامه‌دارشان، تفاوت‌های مشخصی با ایران دارد. جزیلان، مدیر مرکز دارالخبره یمن اشاره داشت که زیرساخت‌های یمن در امر پژوهش و جمع‌آوری و تولید داده به‌خاطر چندین سال تجاوز از سوی عربستان و اسرائیل، تخریب شده‌اند.
undefinedحصر و تحریم ادامه‌دار که شرایط سخت اقتصادی را برای دولت صنعا رقم زده است موجب شده تا نهادهای تصمیم‌گیر که نقش اصلی را در حمایت و پشتیبانی مالی و ساختاری از سیستم اندیشکده‌ای دارد، نتواند نقش خود را ایفا کند و همین امر اندیشکده‌ها و محققان یمنی را در شرایط سختی قرار داده‌است. جزیلان با برشمردن چالش‌هایی که در فضای اندیشکده‌ای در یمن وجود دارد به مشکلات مالی نیز اشاره داشت و گفت:« تامین مالی مراکز مطالعاتی از مشکلات جدی‌ای است که برای ما وجود دارد و نبود بودجه باعث شده‌است که فعالیت‌های ما متوقف شود. طرف‌هایی که در یمن به دنبال خروجی‌های مطالعاتی و پژوهشی و اندیشکده‌ای هستند نیز بودجه‌ای برای اختصاص به این امر در اختیار ندارند.»
undefinedتفاوت‌های روشن دیگری هم میان فضای اندیشکده‌ای ایران و یمن وجود دارد که فراتر از مشکلات دسترسی و وجود داشتن داده و فشارهای اقتصادی است. در ایران با توجه به تجربه چندین و چند ساله در امر مواجهه با مسائل این چنینی، خط و فنون شیوه فعالیت‌های اندیشکده‌‌ها تا حدودی به پختگی و ثبات رسیده‌است اما با توجه به تجربه کوتاه مدت‌تر و محصور بودن نخبگان و مجاهدان یمنی در این دوره 10 ساله پس از انقلابشان، دانش و تخصص مورد نیاز برای اینچنین فعالیت‌ها هنوز به پختگی و ثبات لازم نرسیده‌است.
undefinedبه همین خاطر دانش و تخصص، از دیگر محورهای پرتکراری بود که از سمت نخبگان یمنی در نشست مطرح می‌شد و همکاری و همیاری برای آموزش کادر پژوهشی از خواسته‌های آن‌ها بود که در همان ابتدای جلسه عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق الیمن بر روی آن تاکید کرد و گفت:« ما در این همکاری همچنین نیازمند انتقال دانش و تجربه و آموزش هستیم تا بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و مطالعات و خروجی‌هایی داشته باشیم که صرفا به تحریک هیجانات ختم نشود و بتواند واقعیت‌ها را نشان دهد و با جزئیات و تفاسیر خود به نتایج واقعی برای حل مسئله منجر شود. خواهان تبادل تجربه در انتشار مجلات علمی و کارشناسی هم هستیم تا بتوانیم در این موضوعات پیشرفت کنیم».

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۹:۳۰

ایران و یمن | طرحی برای آینده
#کزارش_نشست undefined اندیشکده‌ در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/1 undefinedچهاردهمین نشست مشترک نخبگان ایران و یمن پیرامون انتقال تجربه اندیشکده‌‌ برگزار گردید و در این جلسه مسئولین اندیشکده‌ای ایرانی و یمنی، تجربیات و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند و آینده دلخواه خود در ارتباط با فضای اندیشکده‌ای دو کشور را ترسیم کردند. از ایران دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، آقای عیوضی مدیر اندیشکده ایتان، آقای ازرقی مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان، دکتر حسین‌نیا مدیر اندیشکده سحاب و دکتر محمدی مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد حضور داشتند و از طرف یمن هم تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه اندیشکده‌ای و پژوهشی به صورت برخط شرکت کردند. undefinedدر این نشست مطرح شد که اندیشکده‌ها برای پاسخگویی به چه نیازی به وجود آمده‌اند و یک اندیشکده ایده‌آل چه اصول و اهدافی را دنبال می‌کند. در فضای کلان تصمیم‌گیری، با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، افراد تصمیم‌گیر نیازمند افراد و نهادهایی هستند که با مطالعات و بررسی‌های آماری و پژوهش‌هایی پیرامون موضوعات چند وجهی آن تصمیم، پیشنهاداتی را تولید و ارائه کنند. نهادهای علمی و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در وضع فعلی به صورت کلی امکان چنین عملکردی را ندارند و آن‌ها صرفا می‌توانند در علم نظری پژوهش کنند و برای پاسخگویی به این نیاز باید که نهاد مجزا وجود داشته باشد. undefinedعیوضی، مدیر شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) از تجربه ایران در مواجهه با این نیاز می‌گوید: «ما در جمهوری اسلامی پس از مواجهه‌ای طولانی مدت با مسائل به این نتیجه رسیدیم که برای پر کردن این خلا، نیازمند نهادی هستیم به اسم اندیشکده. این نهاد علاوه بر تصمیم‌سازی، پیگیر و مصر به دنبال اقناع تصمیم‌گیران خواهد بود تا پیشنهادات اندیشکده‌ها را بپذیرند و اعمال کنند. ما در حال حاضر به دنبال تثبیت و گسترش این نهاد‌ها هستیم و به هر اندازه که این نهادها توسعه پیدا کنند، می‌توانیم به حل مسائل حوزه تصمیم‌گیری نزدیک شویم.»م با این وجود، نوع برخورد یمنی‌ها با این نوع مسائل در شرایط جنگی و درگیری‌های نظامی امنیتی ادامه‌دارشان، تفاوت‌های مشخصی با ایران دارد. جزیلان، مدیر مرکز دارالخبره یمن اشاره داشت که زیرساخت‌های یمن در امر پژوهش و جمع‌آوری و تولید داده به‌خاطر چندین سال تجاوز از سوی عربستان و اسرائیل، تخریب شده‌اند. undefinedحصر و تحریم ادامه‌دار که شرایط سخت اقتصادی را برای دولت صنعا رقم زده است موجب شده تا نهادهای تصمیم‌گیر که نقش اصلی را در حمایت و پشتیبانی مالی و ساختاری از سیستم اندیشکده‌ای دارد، نتواند نقش خود را ایفا کند و همین امر اندیشکده‌ها و محققان یمنی را در شرایط سختی قرار داده‌است. جزیلان با برشمردن چالش‌هایی که در فضای اندیشکده‌ای در یمن وجود دارد به مشکلات مالی نیز اشاره داشت و گفت:« تامین مالی مراکز مطالعاتی از مشکلات جدی‌ای است که برای ما وجود دارد و نبود بودجه باعث شده‌است که فعالیت‌های ما متوقف شود. طرف‌هایی که در یمن به دنبال خروجی‌های مطالعاتی و پژوهشی و اندیشکده‌ای هستند نیز بودجه‌ای برای اختصاص به این امر در اختیار ندارند.» undefinedتفاوت‌های روشن دیگری هم میان فضای اندیشکده‌ای ایران و یمن وجود دارد که فراتر از مشکلات دسترسی و وجود داشتن داده و فشارهای اقتصادی است. در ایران با توجه به تجربه چندین و چند ساله در امر مواجهه با مسائل این چنینی، خط و فنون شیوه فعالیت‌های اندیشکده‌‌ها تا حدودی به پختگی و ثبات رسیده‌است اما با توجه به تجربه کوتاه مدت‌تر و محصور بودن نخبگان و مجاهدان یمنی در این دوره 10 ساله پس از انقلابشان، دانش و تخصص مورد نیاز برای اینچنین فعالیت‌ها هنوز به پختگی و ثبات لازم نرسیده‌است. undefinedبه همین خاطر دانش و تخصص، از دیگر محورهای پرتکراری بود که از سمت نخبگان یمنی در نشست مطرح می‌شد و همکاری و همیاری برای آموزش کادر پژوهشی از خواسته‌های آن‌ها بود که در همان ابتدای جلسه عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق الیمن بر روی آن تاکید کرد و گفت:« ما در این همکاری همچنین نیازمند انتقال دانش و تجربه و آموزش هستیم تا بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و مطالعات و خروجی‌هایی داشته باشیم که صرفا به تحریک هیجانات ختم نشود و بتواند واقعیت‌ها را نشان دهد و با جزئیات و تفاسیر خود به نتایج واقعی برای حل مسئله منجر شود. خواهان تبادل تجربه در انتشار مجلات علمی و کارشناسی هم هستیم تا بتوانیم در این موضوعات پیشرفت کنیم». undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
#کزارش_نشست
undefined اندیشکده‌ در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/2
undefinedدر ادامه دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در مواجهه با این خلا موجود در فضای اندیشکده‌ای یمن، پیشنهاد داد که یمنی‌ها از محتواهای موجود در مدرسه حکمرانی مرکز پژوهش‌ها بهره‌مند شوند. مدرسه حکمرانی که توسط مرکز پژوهش‌ها تاسیس شده و عملا محتوای آموزشی مناسبی را برای آموزش کادر پژوهشگر اندیکشده‌ای در امور حکمرانی و تصمیم‌سازی ارائه می‌دهد. همچنین دکتر ظفریان در راستای همکاری‌های مشترک مابین اندیشکده‌های ایران و یمن، یادآور شد که در مرکز پژوهش‌ها مرکزی وجود دارد با عنوان مرکز نوآوری قوه مقننه که بحث ارتباط با اندیشکده‌ها را در مرکز پژوهش‌ها دنبال می‌کند. با وجود یک مسیر ارتباطی پایدار، این ظرفیت وجود دارد که از این مرکز استفاده شود.
undefinedبا وجود تمام این معضلات و سنگ‌های بزرگی که در مسیر هدف والای مجاهدان یمنی وجود دارد اما با صبر و ایستادگی مثال زدنی، آن‌ها همچنان نیاز به وجود اینچنین نهادی را درک می‌کنند و تلاش‌های فراوانی برای حفظ نهادهای موجود دارند تا چرخه تصمیم‌سازی برای حل مسائل و مشکلات داخلی کشور یمنی منقطع نشود.این پافشاری بر حفظ و نگاهداری فضای اندیشکده‌ای یمن از نوع نگاه‌ آن‌ها به هدف و رسالت این مراکز می‌آید. از جایی که آن‌ها معتقد هستند که با توجه به اینکه روز به روز فشار و تجاوز آمریکایی-اسرائیلی در حال گسترش یافتن است، پس مراکز تحقیقاتی و فکری این وظیفه را دارند تا خستگی ناپذیر برای مسائل و سختی‌هایی که محور مقاومت با آن روبرو می‌شود راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنند تا مسیر را برای مجاهدان هموار کنند.
undefinedعبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق اليمن در راستای همین عقیده بیان می‌کند:« با توجه به اینکه آمریکا و اسرائیل همچنان یورش‌ها و تجاوزات خود در منطقه را ادامه می‌دهند، جنبش‌هایی که می‌خواهند دربرابر آن‌ها ایستادگی کنند نیازمند تحلیل شرایط هستند. این مواجهه به تدریج صورت‌های جدیدی، از جمله جنگ سایبری و هدف قراردادن فضای اجتماعی داخلی و جوامع مختلف منطقه پیدا کرده است. این به این معنی است که مراکز فکری و مطالعاتی باید احساس مسئولیت کنند تا بتوانند نیاز لازم و کمک لازم را به تصمیم گیرندگان جبهه مقاومت برسانند.»
undefinedنوع نگاه یمنی‌ها به امور مطالعاتی نیز در نوع خود قابل توجه است، ولایت پذیری بی چون و چرای آن‌ها از رهبری‌شان یعنی سید عبدالملک بدرالدین بر کسی پوشیده نیست و توانمندی رهبری و مدیریت او در امور سیاسی نیز بر اهل فن اثبات شده‌است، در همین راستا محققان و پژوهشگران یمنی معتقدند که در مطالعات و تصمیم‌سازی‌ها در صورت دنبال نمودن راهنمایی‌ها و خط فکر و عقاید رهبر شهید و رهبر کنونی‌شان می‌توانند به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.
undefinedعدم وابستگی بیش از اندازه به فکر و عقاید خارجی از دیگر محورهایی بود که کارشناسان و مدیران یمنی بر آن تاکید داشتند. آ‌ن‌ها خود را ملزم به خواستگاه فکری خود، خط وحی و کلام الله می‌دانند و در عین حال نیاز به بهره‌گیری از ابزار و لوازم مفید خارجی را رد نمی‌کنند.عبدالملک عیسی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه صنعا تاکید داشت:« با توجه به اینکه در انقلاب ما ریشه افکار از رهبر شهید سید حسین عبدالملک است و او زمام‌دار اندیشه‌های روح‌الله خمینی و بعد از آن امام خامنه‌ای است، ما معتقدیم که وحی و کتاب‌الله باید منشا اساسی هرگونه توصیه سیاستی که از مراکز پژوهشی خارج می‌شود باشد هرچند مراکز پژوهشی ما حتما باید که از ساز و کارها و ابزارها و روش‌هایی که غربی‌ها به کار می‌گیرند، استفاده کنند.»
undefinedاین خواستگاه مشترک، همان چیزی است که یمنی‌ها به واسطه آن علاقه‌مند به همکاری‌های گسترده با ما هستند و بسیار مشتاقند که در عرصه‌ها و موضوعات مختلف با مشارکت ایرانی‌ها مطالعات و پژوهش‌های رو به جلویی، نه فقط در امور سیاسی و امنیتی بلکه در کلیه امور برای حل مشکلات دولت‌ها و گروه‌های جبهه مقاومت داشته باشند. از برگزاری کنفرانس‌های مشترک گرفته تا تولید مجلات و ویژه‌نامه‌های به خصوص و مطالعات و آموزش‌های دوجانبه، محورهایی که بعضی مدیران و کارشناسان ایرانی‌هم برای همکاری در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و آماده‌اند تا در حوزه‌های اقتصادی، حاکمیتی، فنی مهندسی و ... در همکاری با یمنی‌ها قدم بردارند.

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۹:۳۰

thumbnail
#گزارش_اختصاصی
undefined ساختار قبیله‌ای؛ سنتی و معیوب یا ستون فقرات جامعه یمن
undefinedیمن، سرزمین جنوبی شبه‌جزیرۀ عربستان و با بیشترین مرز دریایی ممکن. سرزمینی که در جهان عرب به عنوان عروس عرب شناخته می‌شود. سرزمینی که هم از نظر ژئوپلیتیک و هم از منظر اجتماعی_فرهنگی ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر کشورهای منطقه متمایز می‌کند. این تمایز بیش از هر چیز در «ساخت اجتماعی» این سرزمین ریشه دارد؛ و ستون اصلی این "ساخت"، قبیله است. در حالی که بسیاری از کشورهای عربی در قرن بیستم مسیر دولت‌سازی متمرکز و مدرن را طی کردند، سرزمین یمن همچنان ساختار قبیله‌ای خود را حفظ کرد. این امر موجب شد که سیاست در یمن همواره ترکیبی از دولت رسمی و قدرت‌های اجتماعی غیررسمی، به‌ویژه قبایل، باشد.
undefinedفهم تحولات معاصر یمن، از مقاومت در برابر استعمار گرفته تا جنگ‌های داخلی و نیز ایستادگی در برابر تجاوز خارجی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها، نیازمند درک این نظم اجتماعی-سیاسی است. قبیله نه تنها یک واحد اجتماعی، بلکه یک نیروی سیاسی و فرهنگی است که در طول تاریخ، بارها مسیر تحولات این کشور را تعیین کرده است. این واقعیت باعث می‌شود که یمن به الگویی متفاوت از روابط دولت و جامعه در خاورمیانه بدل شود؛ الگویی که در آن، دولت مرکزی همواره برای بقا و اداره کشور نیازمند معامله، موازنه و گاه تبعیت از شبکه‌های قبیله‌ای بوده است.
undefinedچگونه است که این ساخت اجتماعی ویژه، شاکله سیاست یمنی را ساخته و همچنان بر آینده آن سنگینی می‌کند؟ این پرسش محوری مطرح می‌شود که آیا قبیله در یمن عامل انسداد و مانع دولت‌سازی است یا ضامن انسجام و مقاومت ملی؟ پاسخ به این پرسش مستلزم واکاوی ریشه‌های تاریخی و تمدنی نظم اجتماعی یمن، کارکردهای چندلایه قبیله، رابطه آن با دولت و نقش تعیین‌کننده‌اش در تحولات معاصر است.
undefined ادامه مطلب...
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۲۰:۱۷

thumbnail
undefined#مصاحبه_اختصاصیundefined#کلیپ
undefined قسمت اولundefined آیا انصارالله یمن پراکسی ایران در منطقه است؟
undefined چرا اقدامات یمن در راستای اهداف ایران است؟ آیا یمنی‌ها بی چون و چرا پیرو اوامر ایران هستند؟
undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۶:۲۰

thumbnail
undefinedگزارش_اختصاصی
undefined مستقل یا نیروی نیابتی؟
undefinedاز زمان شروع تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی به سرزمین‌های یمن، تمام رسانه‌های تحت هدایت جریان غرب و جریان‌های آمریکایی در تلاشند تا انصارالله یمن را نه به عنوان یک دولت مشروع و مقبول مردمی بلکه به عنوان گروهی کوچک تحت حمایت و فرمان جمهوری‌اسلامی ایران معرفی کنند. در همین راستا چه ریاست جمهوری آمریکا و چه تمام مقاماتی که به دنبال دشمنی با نیروهای مردمی یمن هستند، همواره آنان را «حوثی» خطاب می‌کنند. این استراتژی رسانه‌‌ای مشخصی است که در برابر بسیاری از دولت‌ها و حکومت‌ها اجرا می‌شود تا آن‌ها را نامقبول معرفی کنند و اقدامات خود را مشروعیت ببخشند، چیزی به مانند «رژیم» خطاب کردن حکومت جمهوری اسلامی ایران در نطق رهبران غرب. اما حقیقت ماجرا چیزی فراتر از یک رفت و برگشت سیاسی و چند موشک و چند پهباد است، برای درک حقیقتی که در برابر تمام روایات جهت‌دهی شده غرب قرار دارد، کافیست نگاهی به قاب‌هایی از گردهم‌آیی یمنی‌ها در انتهای هرهفته بی‌اندازیم.
undefined ادامه مطلب...
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۵:۴۷

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined undefined#مصاحبه_اختصاصی undefined#کلیپ undefined قسمت اول undefined آیا انصارالله یمن پراکسی ایران در منطقه است؟ undefined چرا اقدامات یمن در راستای اهداف ایران است؟ آیا یمنی‌ها بی چون و چرا پیرو اوامر ایران هستند؟ undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined @ayande_iy
thumbnail
undefined#مصاحبه_اختصاصیundefined#کلیپ
undefined قسمت دومundefined عربستان در یمن به دنبال چه چیزی است؟
undefined پشت پرده هزینه و جنگ بلند مدت عربستان علیه دولت صنعا چیست؟
undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۹:۳۶

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined undefined#مصاحبه_اختصاصی undefined#کلیپ undefined قسمت دوم undefined عربستان در یمن به دنبال چه چیزی است؟ undefined پشت پرده هزینه و جنگ بلند مدت عربستان علیه دولت صنعا چیست؟ undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined @ayande_iy
thumbnail
undefined#یادداشت_ضمیمه
undefined *چرایی ماجراجویی عربستان در یمن*/1
undefinedچند قرنیست که سرزمین یمن رنگ یکپارچگی و آرامش را به خود ندیده‌است، برخی این را از اختلافات و مشاجرات داخلی یمن می‌دانند و می‌گویند که اختلافات هویتی و مذهبی همواره دامنگیر همبستگی ملت یمن شده‌است. اما این نوع دیدگاه گویی که یک بازیگر همواره حاضر در صحنه را به کل از یاد برده‌است. روایتی‌است که می‌گوید اولین پادشاه سعودی در عربستان به فرزندان خود چنین وصیت می‌کند که عزت شما در ذلت سرزمین یمن و ذلت شما در عزت این سرزمین است. اینچنین می‌شود که عربستان سعودی تبدیل می‌شود به بازیگری غیرقابل انکار در تمام تحولات صده‌های اخیر این سرزمین و به هر وسیله و ابزاری سعی می‌کند تا عزت خود را به ذلت مردم این سرزمین گره بزند.

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۲:۲۷

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined undefined#یادداشت_ضمیمه undefined *چرایی ماجراجویی عربستان در یمن*/1 undefinedچند قرنیست که سرزمین یمن رنگ یکپارچگی و آرامش را به خود ندیده‌است، برخی این را از اختلافات و مشاجرات داخلی یمن می‌دانند و می‌گویند که اختلافات هویتی و مذهبی همواره دامنگیر همبستگی ملت یمن شده‌است. اما این نوع دیدگاه گویی که یک بازیگر همواره حاضر در صحنه را به کل از یاد برده‌است. روایتی‌است که می‌گوید اولین پادشاه سعودی در عربستان به فرزندان خود چنین وصیت می‌کند که عزت شما در ذلت سرزمین یمن و ذلت شما در عزت این سرزمین است. اینچنین می‌شود که عربستان سعودی تبدیل می‌شود به بازیگری غیرقابل انکار در تمام تحولات صده‌های اخیر این سرزمین و به هر وسیله و ابزاری سعی می‌کند تا عزت خود را به ذلت مردم این سرزمین گره بزند. undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined @ayande_iy
undefined#یادداشت_ضمیمه
undefined چرایی ماجراجویی عربستان در یمن*/2

*undefinedیمن قدرتمند، چیزی که عربستان از ابتدا نمی‌خواست

undefinedپس از ظهور دولت سعودی اول در نجد و گسترش وهابیت، نگاه رهبران این دولت متوجه جنوب و سرزمین‌های یمن شد. در اوایل قرن نوزدهم، قبایل متحد با آل سعود تلاش کردند تا نفوذ خود را به مناطق عسیر و نجران که بخشی از قلمرو تاریخی یمن بودند، گسترش دهند. این مناطق به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع فسیلی و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی غنی، از اهمیت بالایی برخوردار بودند. تلاش‌های وهابیان برای نفوذ در این مناطق در نهایت با مقاومت یمنی‌ها و همچنین ورود نیروهای محمدعلی پاشا از مصر (که در پی سرکوب وهابیان بود) ناکام ماند، اما همین مرحله آغازگر روندی بود که طی آن عربستان مدعی مالکیت سرزمین‌های جنوبی شد.
undefinedپس از سقوط امپراتوری عثمانی و استقلال یمن شمالی به رهبری امام یحیی حمیدالدین، اختلافات مرزی یمن با دولت تازه‌تأسیس سعودی به جنگ انجامید. در سال ۱۹۳۴، نیروهای سعودی با استفاده از ضعف نظامی یمن توانستند بخش‌هایی از عسیر، نجران و جیزان را اشغال کنند. نتیجه این جنگ، امضای معاهده طائف بود که طی آن یمن ناچار شد کنترل این مناطق را به عربستان واگذار کند. این معاهده اگرچه قرار بود بیست ساله باشد، اما در عمل مبنای ادعاهای ارضی و توسعه‌طلبی‌های بعدی عربستان شد. بسیاری از یمنی‌ها این معاهده را ناعادلانه و محصول توازن قوا به سود سعودی‌ها می‌دانستند. خاطره تلخ جدایی این مناطق، تا دهه‌ها بعد بخشی از هویت سیاسی یمن باقی ماند و در ذهنیت جمعی یمنی‌ها، عربستان به‌عنوان «غاصب سرزمین‌های یمن» شناخته شد.
undefinedاز دهه ۱۹۶۰ به بعد، با وقوع انقلاب جمهوری‌خواهانه در یمن شمالی (۱۹۶۲) و پایان سلطنت امامان زیدی، عربستان بیش از پیش تلاش کرد نفوذ خود را بر یمن گسترش دهد. ریاض در جنگ داخلی یمن شمالی (۱۹۶۲–۱۹۷۰) به حمایت از سلطنت‌طلبان پرداخت و در برابر جمهوری‌خواهان و متحدان مصری آنان ایستاد. سیاست عربستان در این دوران آشکار بود: جلوگیری از ظهور یک دولت مرکزی قدرتمند در صنعا که می‌توانست یمنی متحد و مستقل را شکل دهد. حتی پس از مصالحه و پایان جنگ داخلی، سعودی‌ها با استفاده از کمک‌های مالی و نفوذ در قبایل یمنی، سیاستی تحت عنوان «یمن ضعیف» را دنبال کردند.
undefined موقعیت ژئوپلیتیکی یمن و اهمیت باب‌المندب
undefinedیکی از مهم‌ترین دلایل چشم‌داشت عربستان به یمن، موقعیت ژئوپلیتیکی این کشور است. یمن بر تنگه باب‌المندب مسلط است؛ گذرگاهی راهبردی که دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌کند. بیش از ۴ میلیون بشکه نفت در روز از این مسیر به اروپا و آمریکا منتقل می‌شود. کنترل یا حتی بی‌ثباتی در یمن می‌تواند به‌طور مستقیم بر امنیت انرژی و تجارت جهانی اثرگذار باشد. علاوه بر این، یمن با داشتن جزایر مهمی چون سقطری و میّون در دهانه باب‌المندب، همواره در مرکز توجه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داشته است. برای عربستان، تسلط یا نفوذ در یمن به معنای تضمین امنیت خطوط کشتیرانی و جلوگیری از نفوذ رقبای منطقه‌ای همچون ایران در این آبراه حساس است.
undefined یمن در نقش بازوی توانمند مقاومت
undefinedپس از انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ و به‌ویژه در دهه‌های اخیر، چه درست باشد چه غلط، عربستان همواره در نگاه خود یمن را صحنه‌ای از رقابت با ایران دانسته است. ریاض بیم داشت که یک یمن مستقل و جمهوری‌خواه، به متحدی بالقوه برای تهران بدل شود. این نگرانی به‌ویژه پس از گسترش تاثیر انصارالله در دهه ۲۰۰۰ و انقلاب یمن در ۲۰۱۴ شدت گرفت. از نگاه سعودی‌ها، پیوند احتمالی یمن با محور مقاومت (ایران، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق) نه تنها امنیت عربستان را تهدید می‌کند، بلکه توازن قدرت در شبه‌جزیره عربی را به ضرر ریاض تغییر می‌دهد. به همین دلیل، جنگ یمن در ۲۰۱۵ برای سعودی‌ها جنگی «پیشگیرانه» تلقی شد تا مانع تثبیت یک دولت واحد و مستقل همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی در جنوب شبه‌جزیره شوند.
undefinedدر نهایت باید دانست که ترکیبی از عوامل تاریخی و ژئوپلیتیکی، اهداف اصلی عربستان در یمن را شکل داده است. عربستان همواره می‌کوشد از شکل‌گیری یک دولت ملی قدرتمند در صنعا جلوگیری کند و یمن را به‌عنوان نوعی «کمربند امنیتی» برای جنوب خود حفظ نماید. در همین چارچوب، تلاش برای تسلط بر منابع و بنادر یمن و استفاده از آنها به‌عنوان عمق استراتژیک نیز بخش جدایی‌ناپذیر از راهبرد ریاض قلمداد می‌شود. علاوه بر این، یکی از دغدغه‌های دائمی عربستان، قطع هرگونه نفوذ رقبای خود در برابر اجرای طرح اسلام آمریکایی در منطقه، اعم از ایران، روسیه یا حتی چین، در مرز جنوبی خود می‌باشد.

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۲:۳۱

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined undefined#مصاحبه_اختصاصی undefined#کلیپ undefined قسمت دوم undefined عربستان در یمن به دنبال چه چیزی است؟ undefined پشت پرده هزینه و جنگ بلند مدت عربستان علیه دولت صنعا چیست؟ undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined @ayande_iy
thumbnail
undefined#مصاحبه_اختصاصیundefined#کلیپ
undefined قسمت سومundefinedامارات در یمن به دنبال چه چیزی است؟
undefined در سرزمین‌های جنوبی یمن چه منفعتی برای امارات وجود دارد؟
undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۷:۵۸

thumbnail
#گزارش
undefined زنان یمن و ماموریت‌های بزرگundefinedبررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۳:۲۸

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined #گزارش undefined زنان یمن و ماموریت‌های بزرگ undefinedبررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
#گزارش
undefined زنان یمن و ماموریت‌های بزرگ
undefinedدر شمال یمن، تصویری که گاه در رسانه‌های جهانی ترسیم می‌شود، ناتوان از درک عمق نقش و عظمت زن یمنی است. زنی که بر خلاف تبلیغات معاند، نه تنها منفعل و بی‌سواد نیست، بلکه از «قوی‌ترین زنان جهان» به شمار می‌رود. این قدرت، ریشه در ایمانی عمیق و الگوبرداری از اسوه‌های تاریخی دارد و تجلی این ارتباط را به وضوح می‌توان در مناسبت‌هایی همچون میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مشاهده کرد. این مناسبت در یمن، فراتر از یک آیین مذهبی، به صحنه‌ای برای نمایش هویت، مقاومت و نقش‌آفرینی اجتماعی زنان بدل شده است. کمیته زنان وابسته به انصارالله، مراسمی با عنوان «عزت ما در پیروی از حضرت زهرا(س) است» برگزار می‌کند و در جشن‌های ولادت، بر این موضوع تأکید می‌شود که زنان یمنی با اقتدا به ایشان، در جهاد، صبر و مبارزه در برابر دشمنان استقامت می‌ورزند. در این مراسم که با برگزاری نمایشگاه‌های عکس و تولیدات و صنایع دستی همراه است، زنان بر عمق ارتباط خود با مکتب اهل بیت(ع) و الگوبرداری عملی از سیره حضرت زهرا(س) در مواجهه با ظلم تأکید می‌کنند. این تنها یک نمونه از بستر فرهنگی-مذهبی است که به زن یمنی معنایی فراتر از نقش سنتی می‌بخشد و او را به کنشگری آگاه در عرصه اجتماع و سیاست تبدیل می‌کند.
undefinedدر میدان عمل اجتماعی، زنان یمنی ستون فقرات مقاومت در برابر سخت‌ترین محاصره‌ها و جنگ‌ها بوده‌اند. آنان در شرایطی که زیرساخت‌های کشور ویران شده، با ابتکار و تلاش بی‌وقفه، بخشی از بار مسئولیت معیشت خانواده و جامعه را بر دوش کشیده‌اند. در نبود نانوایی، هزاران زن در خانه‌های خود نان می‌پزند تا نه تنها خانواده، بلکه رزمندگان در خط مقدم را نیز سیر کنند. در عرصه اقتصاد مقاومتی، با تولید محصولات محلی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک، به مقابله با پیامدهای ویرانگر محاصره اقتصادی برخاسته‌اند. نقش آنان در تشکیلات «زینبیات» نیز قابل توجه است؛ تشکلی که با الهام از قیام حضرت زینب(س)، فعالیت‌هایی گسترده از خدمات اجتماعی و فرهنگی تا مشارکت در آموزش و حتی حفظ امنیت محله‌ها را سازماندهی می‌کند. این تشکیلات نشان می‌دهد که زنان یمنی خود را محدود به دفاع غیرمسلحانه نکرده و در صورت نیاز، برای حفاظت از خانه و جامعه در غیاب مردان، آموزش‌های لازم را می‌بینند.
undefinedعرصه سیاسی و رسانه‌ای، صحنه دیگری از درخشش زنان شمال یمن است. حضور گسترده و تعیین‌کننده آنان در تظاهرات میلیونی حمایت از فلسطین و نیز راهپیمایی‌های اعتراضی داخلی، هر ناظر بی‌طرفی را به حیرت می‌آورد. آنان تنها شرکت‌کننده نیستند؛ بلکه نقش محرک و سازمان‌دهنده را نیز ایفا می‌کنند. در جبهه رسانه، زنان به در عناوین کاری مختلف، نقشی حیاتی در بیان روایت مقاومت و افشای تبلیغات دشمن بر عهده دارند. ام الصادق الشریف**، نویسنده و فعال یمنی، تأکید می‌کند که زن یمنی با قلم خود در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی ظاهر شده تا حقایقی را که رهبران مقاومت بر آن تأکید دارند، به گوش جهانیان برساند. این حضور رسانه‌ای، پاسخی عملی به جنگ نرم گسترده‌ای است که سعی در تحریف چهره زن یمنی دارد. دشمنان با ابزار رسانه سعی می‌کنند زن خانه‌دار و متعهد به ارزش‌ها را «غیرفعال» نشان دهند، حال آن که زنان یمنی ثابت کرده‌اند که تربیت نسل مقاوم و آگاه، خود بزرگ‌ترین و مؤثرترین نقش سیاسی است.

undefinedشاید یکی از عمیق‌ترین و تاثیرگذارترین وجوه نقش‌آفرینی زنان یمنی، در **پشتیبانی بی‌چشم‌داشت از جبهه مقاومت
متجلی شود. این پشتیبانی تنها معنوی نیست، بلکه مادی و تمام‌عیار است. زنان یمنی با اهدای طلای خود، پس‌اندازهای زندگی و هر آنچه در توان دارند**، به تقویت بنیه دفاعی کمک می‌کنند. آنان کاروان‌های تدارکاتی متشکل از غذا، پوشاک و کمک‌های مالی سازماندهی کرده و به خط مقدم می‌فرستند. اما فراتر از اموال، بزرگ‌ترین و سخت‌ترین هدیه‌ای که تقدیم می‌کنند، **فرزندانشان است. فرهنگ والای «ایثار» در میان زنان یمنی به گونه‌ای است که مادران، اعزام فرزندان خود به جبهه را «افتخار» می‌دانند و در استقبال از پیکر شهدا، با چهره‌هایی از سربلندی و حمد خداوند، در برابر مستکبران می‌ایستند. این منزلت چنان رفیع است که گزارش شده مادرانی که فرزندانشان سالم از جبهه بازمی‌گردند، گاه در برابر مادران شهدا احساس «کوتاهی» می‌کنند. این روحیه، برگرفته از همان الگوهای قدسی است که در آغاز به آن اشاره شد؛ زن یمنی وقتی در حمایت از برادران مجاهد خود می‌ایستد، از نقش حضرت خدیجه(س) در پشتیبانی مالی از پیامبر(ص)، از صبر و استقامت حضرت زینب(س) در کربلا الهام می‌گیرد.

undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۳:۲۹

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined #گزارش undefined زنان یمن و ماموریت‌های بزرگ undefinedبررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined@ayande_iy
undefinedدر نهایت می‌توان گفت زنان شمال یمن، با تکیه بر ایمان ریشه‌دار و الهام از اسوه‌های دینی، نقشی چندبعدی، فعال و تعیین‌کننده در سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه خود ایفا می‌کنند. آنان خود را در قالب‌های تک‌بعدی محدود نکرده‌اند. آنان همزمان مادران تربیت‌گر نسل مقاوم، فعالین کارآفرین در بحران اقتصادی، معلمان آگاه‌بخش در شرایط سخت، خبرنگاران شجاع در جبهه رسانه و پشتیبانان بی‌ادعا در خط مقدم جهاد هستند. اگرچه جنگ و محاصره، رنج و سختی‌های بی‌شماری را بر آنان تحمیل کرده، اما این زنان، با صبری حماسی، این مصائب را به فرصتی برای نمایش عظمت روح و اراده خود تبدیل کرده‌اند. تجربه یمن به دنیا نشان می‌دهد که وقتی زنان، نقش خود را بر اساس باورهای اصیل و هویت مستحکم خویش تعریف کنند، می‌توانند نه تنها حافظ جامعه در سخت‌ترین بحران‌ها باشند، بلکه پیشران تحول و نماد زنده مقاومت و عزت برای امتی بزرگ شوند. آینده یمن، بی‌تردید با تداوم این نقش‌آفرینی حیاتی گره خورده است.
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined@ayande_iy

۱۳:۲۹

ایران و یمن | طرحی برای آینده
undefined undefined#مصاحبه_اختصاصی undefined#کلیپ undefined قسمت سوم undefinedامارات در یمن به دنبال چه چیزی است؟ undefined در سرزمین‌های جنوبی یمن چه منفعتی برای امارات وجود دارد؟ undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefined undefined @ayande_iy
thumbnail
undefined#مصاحبه_اختصاصیundefined#کلیپ
undefined قسمت چهارمundefinedاهمیت ژئوپلیتیکی یمن در چیست ؟
undefined چه چیزی یمن را برای دیگر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای تبدیل به یک نقطه استراتژیک می‌کند؟
undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۳:۱۷

thumbnail
undefined#مصاحبه_اختصاصیundefined#کلیپundefined قسمت پنجمundefined آیا دولت صنعا مشروعیت جهانی دارد؟
undefinedانصارالله یمن در فضای بین‌المللی مورد پذیرش است؟/نقش فضای دیپلماسی ایران در پذیرش دولت صنعا چیست؟
undefined *دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
undefinedایران و یمن، طرحی برای آیندهundefinedundefined @ayande_iy

۱۱:۳۲