#گزیده_سخنان
دکتر ابراهيم حمود لقمانمعاون وزارت تربیت یمن
«طرحی برای آینده»سلسله نشستهای نخبگانی ایران و یمن
نشست هشتم:
بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد دانشگاه از ایران تا یمن
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
«طرحی برای آینده»سلسله نشستهای نخبگانی ایران و یمن
۱۳:۲۷
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزیده_سخنان
دکتر ابراهيم حمود لقمان معاون وزارت تربیت یمن «طرحی برای آینده» سلسله نشستهای نخبگانی ایران و یمن
نشست هشتم:
بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد دانشگاه از ایران تا یمن
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی
نظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه
نظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آنها از کارایی افتاده است. همانطور که معاون وزارت تربیت یمن میگوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشتهاند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکردهاند.
بسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامهدار آنها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شدهاند و بسیاری از دانشآموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آنها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعههای بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینههای چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت میکنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است.
نطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساختهای تخریب شده مواجه است.
در مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودکها و مدارس برونسپاری کردهایم. اکثر خانوادهها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است.
اما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانوادهها شرایط برونسپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل میگیرد. مدل تربیتی یمنیها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است.
از طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانهها نزدیک و همواره مملو از جمعیتاند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یکساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیتهای متداولی در مساجد جریان دارد.
پس میتوان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام میگیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد میکنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیتها و حضور در جامعه منع میکنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث میشود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد.
این شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگتر و جدیتر میشوند و همچنین کودکان سهلتر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.
اکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شدهاست که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعیسیاسی بهوجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار میدهد و آنها با سرعت در این طوفان رشد میکنند و قوی میشوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار میگیرند و خانوادههای پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازهنفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه میکنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقتفرسای جنگی این سرزمین میشوند.
هرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آنها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساختهایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۳:۲۹
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی
نظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه
نظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آنها از کارایی افتاده است. همانطور که معاون وزارت تربیت یمن میگوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشتهاند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکردهاند.
بسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامهدار آنها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شدهاند و بسیاری از دانشآموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آنها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعههای بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینههای چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت میکنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است.
نطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساختهای تخریب شده مواجه است.
در مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودکها و مدارس برونسپاری کردهایم. اکثر خانوادهها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است.
اما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانوادهها شرایط برونسپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل میگیرد. مدل تربیتی یمنیها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است.
از طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانهها نزدیک و همواره مملو از جمعیتاند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یکساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیتهای متداولی در مساجد جریان دارد.
پس میتوان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام میگیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد میکنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیتها و حضور در جامعه منع میکنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث میشود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد.
این شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگتر و جدیتر میشوند و همچنین کودکان سهلتر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.
اکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شدهاست که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعیسیاسی بهوجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار میدهد و آنها با سرعت در این طوفان رشد میکنند و قوی میشوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار میگیرند و خانوادههای پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازهنفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه میکنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقتفرسای جنگی این سرزمین میشوند.
هرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آنها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساختهایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
#گزیده_سخنان #نظام_آموزشی
دکتر ایمان افتخاریعضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاضیدان و استاد سابق دانشگاه هاروارد
نسبت به شکلگیری چرخه نخبگانی باید فکر و ایدهپردازی کرد. آن چرخهای که خواهد چرخید و آینده 30 سال آینده یمن را رقم خواهد زد، به درستی شکل گرفتن یک حلقه بسته نخبگانی است.
استعدادها شناسایی شوند، درر حوزههای مختلف به شکوفایی برسند، بازگردند و به شکوفایی استعدادهای جوان دیگر کشور کمک کنند، این چرخه تکرار شود و وضعیت در جایگاهی متعالی قرار بگیرد.
اینکه این استعدادها احساس تعلق کنند و کسانی که 10 سال از آنها بزرگتر هستند را به مانند برادر خود بدانند، این قدمها شاید مهمتر از آموزشی باشد که به آنها داده میشود و یا اینکه چند کتاب بیشتر خوانده باشند.
مهم این است که به وظیفهای که در این چرخه دارند، توجه داده شوند.
نشست هشتم:
بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد آموزش از ایران تا یمن
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۹:۱۶
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش_اختصاصی #نظام_آموزشی #نظام_تربیتی
نظام تربیتی و نظام آموزشی یمن، دو روی متمایز یک سکه
نظام آموزشی یمن در طول بیش از ده سال جنگ وارده بر آنها از کارایی افتاده است. همانطور که معاون وزارت تربیت یمن میگوید به علت عدم توانایی پرداخت حقوق مناسب، معلمین و اساتید غیر یمنی که تا کمی قبل از این در یمن مشغول به کار بودند، همگی به کشورهای خود بازگشتهاند و معلمین جوان و کم تجربه یمنی از سطح مناسبی برای تدریس و تعلیم برخوردار نیستند. این در حالی است که معلمان یمنی ۷ سال است حقوق خود را دریافت نکردهاند.
بسیاری از مدارس یمن به علت جنگ ادامهدار آنها با عربستان و رژیم صهیونیستی تخریب شدهاند و بسیاری از دانشآموزان یمنی جایی برای آموزش دیدن ندارند. از بزرگترین معضلات موجود، عدم توانایی آنها در چاپ کتب درسی دانش آموزان است. در این شرایط برخی مجموعههای بین اللملی به نیابت از دشمنان یمن اعلام کردند با این شرط که در محتوای کتب درسی ورود داشته باشند، تمام هزینههای چاپ کتاب دانش آموزان یمنی را پرداخت میکنند؛ با این وجود انصارالله این امر را نپذیرفته است.
نطام آموزشی یمن هم اکنون با دانش آموز بدون کتاب، معلم حقوق نگرفته و مدارس و زیرساختهای تخریب شده مواجه است.
در مقابل، نظام تربیتی یمن را باید از نظام آموزشی جدا نمود، سیستم تربیتی کاملا متفاوت است، ما معمولا در کشور خودمان تربیت و آموزش را به صورت یکپارچه به سیستم مهدکودکها و مدارس برونسپاری کردهایم. اکثر خانوادهها بیش از آنکه بخواهند شخصا در این امور انرژی بگذارند، انتظاراتشان از نهادهای بیرونی است.
اما به این دلیل که این ظرفیت در يمن وجود ندارد و از نظر مالی هم، خانوادهها شرایط برونسپاری را ندارند، امر تربیت در درون خانواده و فضای اجتماعی پیرامون خانواده، مانند قبائل و امثالهم شکل میگیرد. مدل تربیتی یمنیها مومنانه و قرآن محور است. کودک از دوران بچگی تا دوران نوجوانی و جوانی با قرآن مانوس است و ارتباط دارد و حفظ قرآن و تلاوت آن از امور رایج در تربیت فرزندان است.
از طرفی تربیت فرزندان مسجد محور است، تعدد مساجد زیاد است و کودکان به مساجد رفت و آمد زیادی دارند. برخلاف ایران که مسجدهای بزرگ و خلوتی وجود دارد، مساجد در یمن کوچکند. تعدادشان بالاست، به خانهها نزدیک و همواره مملو از جمعیتاند. مسجدها به صورت کلی بسیار در جامعه یمن نقش پررنگی دارند، به شکلی که یکساعت قبل از هر اذان تا یکساعت بعد از آن، فعالیتهای متداولی در مساجد جریان دارد.
پس میتوان در نظر گرفت که تربیت فرزندان در جامعه یمن، تربیتی مومانه است و در انس با قرآن و مساجد انجام میگیرد. به صورت کلی، والدین در یمن نسبت به کسب تجربه و مطلوبیات فرزندان خود بسیار پذیرا و باز برخورد میکنند و کمتر فرزندان خود را از فعالیتها و حضور در جامعه منع میکنند. این موضوع هرچند خطراتی را به همراه دارد اما باعث میشود تا کودک به وسیله کسب تجربیات بسیار متنوع، با سرعت بسیار بیشتری رشد کند و شخصیتش شکل بگیرد.
این شکل از تربیت از اقتضائات فضای جنگی است، در این شرایط که انسجام اجتماعی بیشتر است، محورهای تربیتی پررنگتر و جدیتر میشوند و همچنین کودکان سهلتر پذیرای این نوع از تربیت خواهند بود. این نظام تربیتی با اثرپذیری از جنگ، سبک و سیاق متفاوتی از کشور ما و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد.
اکوسیستم تربیتی یمن متاثر از تقابل با نظام استکبار و با عنوان جهاد، موجب شدهاست که پیوند محکمی مابین مبانی قرآنی و دینی با اقتضائات اجتماعیسیاسی بهوجود بیاید. این شرایط کودکان را در کوران و طوفان قرار میدهد و آنها با سرعت در این طوفان رشد میکنند و قوی میشوند. کودکان با رشد سریع خود به سرعت در اجتماع مورد پذیرش قرار میگیرند و خانوادههای پرجمعیت یمنی فرزندانشان را به عنوان نیرو و قوای تازهنفس، از همان دوران نوجوانی وارد جامعه میکنند و نوجوانان یمنی آماده مبارزه و جهاد در شرایط سخت و طاقتفرسای جنگی این سرزمین میشوند.
هرچند نظام تربیتی یمن پویا و توانمند و از نقاط قوت جامعه آنها است. اما نظام آموزشی با از بین رفتن زیرساختهایش در این 10 سال جنگ، به مشکلی جدی تبدیل شده و دولت و حکومت مترصد این است که با یاری و همکاری دوستان، با تلاش دشمنان برای تضعیف جامعه یمنی با تخریب نظام آموزشی آن، مقابله کنند.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
#گزیده_سخنان #نظام_آموزشی
دکتر احسان تکلومشاور سابق رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک، کارشناس حوزه فناوری
یکی از تجربیات اشتباهی که ما در کشورمان دچار آن شدیم، ناتوانی در معیشت معلمان بوده که در بلند مدت به جایگاه معلمان آسیب رسانده است. باید برای آن برنامه داشت، چرا که صرف تصویرسازیهای فرهنگی کافی نیست.
توصیه من این است که حتما بر جایگاه علوم انسانی در تشکیل تمدن یمنی و تشکیل یک دولت اسلامی در محور مقاوت با ایدههای یمنی باید تاکید ویژه کرد و کار ویژهای انجام شود.
در حال حاضر پایگاه تمدن غربی بر پایه علوم انسانی غربی است، ما باید بر این علوم اشراف کامل پیدا کنیم و از دل این علوم، علوم انسانی متناسب با وضعیت خودمان را استخراج کنیم که از دل اینها شکل تمدن ما، شکل فرهنگ ما و شکل حکومتداری ما مشخص میشود.
نشست هشتم:
بازخوانی نقش حقیقی و عملکرد آموزش از ایران تا یمن
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۹:۲۷
باحضور:
در صورت تمایل برای شرکت در جلسه به آیدی ادمین اطلاع دهید: @ayandeiyadmin
۱۴:۳۶
«بازخوانی و انتقال تجربه اندیشکدهها در ایران و یمن»
۱۲:۴۹
#کزارش_نشست
اندیشکده در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/1
چهاردهمین نشست مشترک نخبگان ایران و یمن پیرامون انتقال تجربه اندیشکده برگزار گردید و در این جلسه مسئولین اندیشکدهای ایرانی و یمنی، تجربیات و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند و آینده دلخواه خود در ارتباط با فضای اندیشکدهای دو کشور را ترسیم کردند.
از ایران دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس، آقای عیوضی مدیر اندیشکده ایتان، آقای ازرقی مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان، دکتر حسیننیا مدیر اندیشکده سحاب و دکتر محمدی مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد حضور داشتند و از طرف یمن هم تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه اندیشکدهای و پژوهشی به صورت برخط شرکت کردند.
در این نشست مطرح شد که اندیشکدهها برای پاسخگویی به چه نیازی به وجود آمدهاند و یک اندیشکده ایدهآل چه اصول و اهدافی را دنبال میکند. در فضای کلان تصمیمگیری، با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد، افراد تصمیمگیر نیازمند افراد و نهادهایی هستند که با مطالعات و بررسیهای آماری و پژوهشهایی پیرامون موضوعات چند وجهی آن تصمیم، پیشنهاداتی را تولید و ارائه کنند. نهادهای علمی و پژوهشگاهها و دانشگاهها در وضع فعلی به صورت کلی امکان چنین عملکردی را ندارند و آنها صرفا میتوانند در علم نظری پژوهش کنند و برای پاسخگویی به این نیاز باید که نهاد مجزا وجود داشته باشد.
عیوضی، مدیر شبکه کانونهای تفکر ایران (ایتان) از تجربه ایران در مواجهه با این نیاز میگوید: «ما در جمهوری اسلامی پس از مواجههای طولانی مدت با مسائل به این نتیجه رسیدیم که برای پر کردن این خلا، نیازمند نهادی هستیم به اسم اندیشکده. این نهاد علاوه بر تصمیمسازی، پیگیر و مصر به دنبال اقناع تصمیمگیران خواهد بود تا پیشنهادات اندیشکدهها را بپذیرند و اعمال کنند. ما در حال حاضر به دنبال تثبیت و گسترش این نهادها هستیم و به هر اندازه که این نهادها توسعه پیدا کنند، میتوانیم به حل مسائل حوزه تصمیمگیری نزدیک شویم.»م
با این وجود، نوع برخورد یمنیها با این نوع مسائل در شرایط جنگی و درگیریهای نظامی امنیتی ادامهدارشان، تفاوتهای مشخصی با ایران دارد. جزیلان، مدیر مرکز دارالخبره یمن اشاره داشت که زیرساختهای یمن در امر پژوهش و جمعآوری و تولید داده بهخاطر چندین سال تجاوز از سوی عربستان و اسرائیل، تخریب شدهاند.
حصر و تحریم ادامهدار که شرایط سخت اقتصادی را برای دولت صنعا رقم زده است موجب شده تا نهادهای تصمیمگیر که نقش اصلی را در حمایت و پشتیبانی مالی و ساختاری از سیستم اندیشکدهای دارد، نتواند نقش خود را ایفا کند و همین امر اندیشکدهها و محققان یمنی را در شرایط سختی قرار دادهاست. جزیلان با برشمردن چالشهایی که در فضای اندیشکدهای در یمن وجود دارد به مشکلات مالی نیز اشاره داشت و گفت:« تامین مالی مراکز مطالعاتی از مشکلات جدیای است که برای ما وجود دارد و نبود بودجه باعث شدهاست که فعالیتهای ما متوقف شود. طرفهایی که در یمن به دنبال خروجیهای مطالعاتی و پژوهشی و اندیشکدهای هستند نیز بودجهای برای اختصاص به این امر در اختیار ندارند.»
تفاوتهای روشن دیگری هم میان فضای اندیشکدهای ایران و یمن وجود دارد که فراتر از مشکلات دسترسی و وجود داشتن داده و فشارهای اقتصادی است. در ایران با توجه به تجربه چندین و چند ساله در امر مواجهه با مسائل این چنینی، خط و فنون شیوه فعالیتهای اندیشکدهها تا حدودی به پختگی و ثبات رسیدهاست اما با توجه به تجربه کوتاه مدتتر و محصور بودن نخبگان و مجاهدان یمنی در این دوره 10 ساله پس از انقلابشان، دانش و تخصص مورد نیاز برای اینچنین فعالیتها هنوز به پختگی و ثبات لازم نرسیدهاست.
به همین خاطر دانش و تخصص، از دیگر محورهای پرتکراری بود که از سمت نخبگان یمنی در نشست مطرح میشد و همکاری و همیاری برای آموزش کادر پژوهشی از خواستههای آنها بود که در همان ابتدای جلسه عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق الیمن بر روی آن تاکید کرد و گفت:« ما در این همکاری همچنین نیازمند انتقال دانش و تجربه و آموزش هستیم تا بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و مطالعات و خروجیهایی داشته باشیم که صرفا به تحریک هیجانات ختم نشود و بتواند واقعیتها را نشان دهد و با جزئیات و تفاسیر خود به نتایج واقعی برای حل مسئله منجر شود. خواهان تبادل تجربه در انتشار مجلات علمی و کارشناسی هم هستیم تا بتوانیم در این موضوعات پیشرفت کنیم».
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
از ایران دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس، آقای عیوضی مدیر اندیشکده ایتان، آقای ازرقی مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان، دکتر حسیننیا مدیر اندیشکده سحاب و دکتر محمدی مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد حضور داشتند و از طرف یمن هم تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه اندیشکدهای و پژوهشی به صورت برخط شرکت کردند.
با این وجود، نوع برخورد یمنیها با این نوع مسائل در شرایط جنگی و درگیریهای نظامی امنیتی ادامهدارشان، تفاوتهای مشخصی با ایران دارد. جزیلان، مدیر مرکز دارالخبره یمن اشاره داشت که زیرساختهای یمن در امر پژوهش و جمعآوری و تولید داده بهخاطر چندین سال تجاوز از سوی عربستان و اسرائیل، تخریب شدهاند.
۱۹:۳۰
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#کزارش_نشست
اندیشکده در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/1
چهاردهمین نشست مشترک نخبگان ایران و یمن پیرامون انتقال تجربه اندیشکده برگزار گردید و در این جلسه مسئولین اندیشکدهای ایرانی و یمنی، تجربیات و نقطه نظرات خود را به اشتراک گذاشتند و آینده دلخواه خود در ارتباط با فضای اندیشکدهای دو کشور را ترسیم کردند. از ایران دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس، آقای عیوضی مدیر اندیشکده ایتان، آقای ازرقی مدیر تجارت خارجی اندیشکده ایتان، دکتر حسیننیا مدیر اندیشکده سحاب و دکتر محمدی مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد حضور داشتند و از طرف یمن هم تعدادی از مدیران و کارشناسان حوزه اندیشکدهای و پژوهشی به صورت برخط شرکت کردند.
در این نشست مطرح شد که اندیشکدهها برای پاسخگویی به چه نیازی به وجود آمدهاند و یک اندیشکده ایدهآل چه اصول و اهدافی را دنبال میکند. در فضای کلان تصمیمگیری، با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد، افراد تصمیمگیر نیازمند افراد و نهادهایی هستند که با مطالعات و بررسیهای آماری و پژوهشهایی پیرامون موضوعات چند وجهی آن تصمیم، پیشنهاداتی را تولید و ارائه کنند. نهادهای علمی و پژوهشگاهها و دانشگاهها در وضع فعلی به صورت کلی امکان چنین عملکردی را ندارند و آنها صرفا میتوانند در علم نظری پژوهش کنند و برای پاسخگویی به این نیاز باید که نهاد مجزا وجود داشته باشد.
عیوضی، مدیر شبکه کانونهای تفکر ایران (ایتان) از تجربه ایران در مواجهه با این نیاز میگوید: «ما در جمهوری اسلامی پس از مواجههای طولانی مدت با مسائل به این نتیجه رسیدیم که برای پر کردن این خلا، نیازمند نهادی هستیم به اسم اندیشکده. این نهاد علاوه بر تصمیمسازی، پیگیر و مصر به دنبال اقناع تصمیمگیران خواهد بود تا پیشنهادات اندیشکدهها را بپذیرند و اعمال کنند. ما در حال حاضر به دنبال تثبیت و گسترش این نهادها هستیم و به هر اندازه که این نهادها توسعه پیدا کنند، میتوانیم به حل مسائل حوزه تصمیمگیری نزدیک شویم.»م با این وجود، نوع برخورد یمنیها با این نوع مسائل در شرایط جنگی و درگیریهای نظامی امنیتی ادامهدارشان، تفاوتهای مشخصی با ایران دارد. جزیلان، مدیر مرکز دارالخبره یمن اشاره داشت که زیرساختهای یمن در امر پژوهش و جمعآوری و تولید داده بهخاطر چندین سال تجاوز از سوی عربستان و اسرائیل، تخریب شدهاند.
حصر و تحریم ادامهدار که شرایط سخت اقتصادی را برای دولت صنعا رقم زده است موجب شده تا نهادهای تصمیمگیر که نقش اصلی را در حمایت و پشتیبانی مالی و ساختاری از سیستم اندیشکدهای دارد، نتواند نقش خود را ایفا کند و همین امر اندیشکدهها و محققان یمنی را در شرایط سختی قرار دادهاست. جزیلان با برشمردن چالشهایی که در فضای اندیشکدهای در یمن وجود دارد به مشکلات مالی نیز اشاره داشت و گفت:« تامین مالی مراکز مطالعاتی از مشکلات جدیای است که برای ما وجود دارد و نبود بودجه باعث شدهاست که فعالیتهای ما متوقف شود. طرفهایی که در یمن به دنبال خروجیهای مطالعاتی و پژوهشی و اندیشکدهای هستند نیز بودجهای برای اختصاص به این امر در اختیار ندارند.»
تفاوتهای روشن دیگری هم میان فضای اندیشکدهای ایران و یمن وجود دارد که فراتر از مشکلات دسترسی و وجود داشتن داده و فشارهای اقتصادی است. در ایران با توجه به تجربه چندین و چند ساله در امر مواجهه با مسائل این چنینی، خط و فنون شیوه فعالیتهای اندیشکدهها تا حدودی به پختگی و ثبات رسیدهاست اما با توجه به تجربه کوتاه مدتتر و محصور بودن نخبگان و مجاهدان یمنی در این دوره 10 ساله پس از انقلابشان، دانش و تخصص مورد نیاز برای اینچنین فعالیتها هنوز به پختگی و ثبات لازم نرسیدهاست.
به همین خاطر دانش و تخصص، از دیگر محورهای پرتکراری بود که از سمت نخبگان یمنی در نشست مطرح میشد و همکاری و همیاری برای آموزش کادر پژوهشی از خواستههای آنها بود که در همان ابتدای جلسه عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق الیمن بر روی آن تاکید کرد و گفت:« ما در این همکاری همچنین نیازمند انتقال دانش و تجربه و آموزش هستیم تا بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و مطالعات و خروجیهایی داشته باشیم که صرفا به تحریک هیجانات ختم نشود و بتواند واقعیتها را نشان دهد و با جزئیات و تفاسیر خود به نتایج واقعی برای حل مسئله منجر شود. خواهان تبادل تجربه در انتشار مجلات علمی و کارشناسی هم هستیم تا بتوانیم در این موضوعات پیشرفت کنیم».
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
#کزارش_نشست
اندیشکده در یمن؛ ابتدای راه و تشنه تاثیرگذاری/2
در ادامه دکتر ظفریان، معاونت زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در مواجهه با این خلا موجود در فضای اندیشکدهای یمن، پیشنهاد داد که یمنیها از محتواهای موجود در مدرسه حکمرانی مرکز پژوهشها بهرهمند شوند. مدرسه حکمرانی که توسط مرکز پژوهشها تاسیس شده و عملا محتوای آموزشی مناسبی را برای آموزش کادر پژوهشگر اندیکشدهای در امور حکمرانی و تصمیمسازی ارائه میدهد. همچنین دکتر ظفریان در راستای همکاریهای مشترک مابین اندیشکدههای ایران و یمن، یادآور شد که در مرکز پژوهشها مرکزی وجود دارد با عنوان مرکز نوآوری قوه مقننه که بحث ارتباط با اندیشکدهها را در مرکز پژوهشها دنبال میکند. با وجود یک مسیر ارتباطی پایدار، این ظرفیت وجود دارد که از این مرکز استفاده شود.
با وجود تمام این معضلات و سنگهای بزرگی که در مسیر هدف والای مجاهدان یمنی وجود دارد اما با صبر و ایستادگی مثال زدنی، آنها همچنان نیاز به وجود اینچنین نهادی را درک میکنند و تلاشهای فراوانی برای حفظ نهادهای موجود دارند تا چرخه تصمیمسازی برای حل مسائل و مشکلات داخلی کشور یمنی منقطع نشود.این پافشاری بر حفظ و نگاهداری فضای اندیشکدهای یمن از نوع نگاه آنها به هدف و رسالت این مراکز میآید. از جایی که آنها معتقد هستند که با توجه به اینکه روز به روز فشار و تجاوز آمریکایی-اسرائیلی در حال گسترش یافتن است، پس مراکز تحقیقاتی و فکری این وظیفه را دارند تا خستگی ناپذیر برای مسائل و سختیهایی که محور مقاومت با آن روبرو میشود راهحلهای مناسبی پیدا کنند تا مسیر را برای مجاهدان هموار کنند.
عبدالله صبری، مدیر مرکز آفاق اليمن در راستای همین عقیده بیان میکند:« با توجه به اینکه آمریکا و اسرائیل همچنان یورشها و تجاوزات خود در منطقه را ادامه میدهند، جنبشهایی که میخواهند دربرابر آنها ایستادگی کنند نیازمند تحلیل شرایط هستند. این مواجهه به تدریج صورتهای جدیدی، از جمله جنگ سایبری و هدف قراردادن فضای اجتماعی داخلی و جوامع مختلف منطقه پیدا کرده است. این به این معنی است که مراکز فکری و مطالعاتی باید احساس مسئولیت کنند تا بتوانند نیاز لازم و کمک لازم را به تصمیم گیرندگان جبهه مقاومت برسانند.»
نوع نگاه یمنیها به امور مطالعاتی نیز در نوع خود قابل توجه است، ولایت پذیری بی چون و چرای آنها از رهبریشان یعنی سید عبدالملک بدرالدین بر کسی پوشیده نیست و توانمندی رهبری و مدیریت او در امور سیاسی نیز بر اهل فن اثبات شدهاست، در همین راستا محققان و پژوهشگران یمنی معتقدند که در مطالعات و تصمیمسازیها در صورت دنبال نمودن راهنماییها و خط فکر و عقاید رهبر شهید و رهبر کنونیشان میتوانند به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.
عدم وابستگی بیش از اندازه به فکر و عقاید خارجی از دیگر محورهایی بود که کارشناسان و مدیران یمنی بر آن تاکید داشتند. آنها خود را ملزم به خواستگاه فکری خود، خط وحی و کلام الله میدانند و در عین حال نیاز به بهرهگیری از ابزار و لوازم مفید خارجی را رد نمیکنند.عبدالملک عیسی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه صنعا تاکید داشت:« با توجه به اینکه در انقلاب ما ریشه افکار از رهبر شهید سید حسین عبدالملک است و او زمامدار اندیشههای روحالله خمینی و بعد از آن امام خامنهای است، ما معتقدیم که وحی و کتابالله باید منشا اساسی هرگونه توصیه سیاستی که از مراکز پژوهشی خارج میشود باشد هرچند مراکز پژوهشی ما حتما باید که از ساز و کارها و ابزارها و روشهایی که غربیها به کار میگیرند، استفاده کنند.»
این خواستگاه مشترک، همان چیزی است که یمنیها به واسطه آن علاقهمند به همکاریهای گسترده با ما هستند و بسیار مشتاقند که در عرصهها و موضوعات مختلف با مشارکت ایرانیها مطالعات و پژوهشهای رو به جلویی، نه فقط در امور سیاسی و امنیتی بلکه در کلیه امور برای حل مشکلات دولتها و گروههای جبهه مقاومت داشته باشند. از برگزاری کنفرانسهای مشترک گرفته تا تولید مجلات و ویژهنامههای به خصوص و مطالعات و آموزشهای دوجانبه، محورهایی که بعضی مدیران و کارشناسان ایرانیهم برای همکاری در آن اعلام آمادگی کردهاند و آمادهاند تا در حوزههای اقتصادی، حاکمیتی، فنی مهندسی و ... در همکاری با یمنیها قدم بردارند.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۹:۳۰
#گزارش_اختصاصی
ساختار قبیلهای؛ سنتی و معیوب یا ستون فقرات جامعه یمن
یمن، سرزمین جنوبی شبهجزیرۀ عربستان و با بیشترین مرز دریایی ممکن. سرزمینی که در جهان عرب به عنوان عروس عرب شناخته میشود. سرزمینی که هم از نظر ژئوپلیتیک و هم از منظر اجتماعی_فرهنگی ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر کشورهای منطقه متمایز میکند. این تمایز بیش از هر چیز در «ساخت اجتماعی» این سرزمین ریشه دارد؛ و ستون اصلی این "ساخت"، قبیله است. در حالی که بسیاری از کشورهای عربی در قرن بیستم مسیر دولتسازی متمرکز و مدرن را طی کردند، سرزمین یمن همچنان ساختار قبیلهای خود را حفظ کرد. این امر موجب شد که سیاست در یمن همواره ترکیبی از دولت رسمی و قدرتهای اجتماعی غیررسمی، بهویژه قبایل، باشد.
فهم تحولات معاصر یمن، از مقاومت در برابر استعمار گرفته تا جنگهای داخلی و نیز ایستادگی در برابر تجاوز خارجی سعودیها و صهیونیستها، نیازمند درک این نظم اجتماعی-سیاسی است. قبیله نه تنها یک واحد اجتماعی، بلکه یک نیروی سیاسی و فرهنگی است که در طول تاریخ، بارها مسیر تحولات این کشور را تعیین کرده است. این واقعیت باعث میشود که یمن به الگویی متفاوت از روابط دولت و جامعه در خاورمیانه بدل شود؛ الگویی که در آن، دولت مرکزی همواره برای بقا و اداره کشور نیازمند معامله، موازنه و گاه تبعیت از شبکههای قبیلهای بوده است.
چگونه است که این ساخت اجتماعی ویژه، شاکله سیاست یمنی را ساخته و همچنان بر آینده آن سنگینی میکند؟ این پرسش محوری مطرح میشود که آیا قبیله در یمن عامل انسداد و مانع دولتسازی است یا ضامن انسجام و مقاومت ملی؟ پاسخ به این پرسش مستلزم واکاوی ریشههای تاریخی و تمدنی نظم اجتماعی یمن، کارکردهای چندلایه قبیله، رابطه آن با دولت و نقش تعیینکنندهاش در تحولات معاصر است.
ادامه مطلب...
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۲۰:۱۷
۱۶:۲۰
۱۵:۴۷
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#مصاحبه_اختصاصی
#کلیپ
قسمت اول
آیا انصارالله یمن پراکسی ایران در منطقه است؟
چرا اقدامات یمن در راستای اهداف ایران است؟ آیا یمنیها بی چون و چرا پیرو اوامر ایران هستند؟
*دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۹:۳۶
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#مصاحبه_اختصاصی
#کلیپ
قسمت دوم
عربستان در یمن به دنبال چه چیزی است؟
پشت پرده هزینه و جنگ بلند مدت عربستان علیه دولت صنعا چیست؟
*دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۲:۲۷
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#یادداشت_ضمیمه
*چرایی ماجراجویی عربستان در یمن*/1
چند قرنیست که سرزمین یمن رنگ یکپارچگی و آرامش را به خود ندیدهاست، برخی این را از اختلافات و مشاجرات داخلی یمن میدانند و میگویند که اختلافات هویتی و مذهبی همواره دامنگیر همبستگی ملت یمن شدهاست. اما این نوع دیدگاه گویی که یک بازیگر همواره حاضر در صحنه را به کل از یاد بردهاست. روایتیاست که میگوید اولین پادشاه سعودی در عربستان به فرزندان خود چنین وصیت میکند که عزت شما در ذلت سرزمین یمن و ذلت شما در عزت این سرزمین است. اینچنین میشود که عربستان سعودی تبدیل میشود به بازیگری غیرقابل انکار در تمام تحولات صدههای اخیر این سرزمین و به هر وسیله و ابزاری سعی میکند تا عزت خود را به ذلت مردم این سرزمین گره بزند.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
*
۱۲:۳۱
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#مصاحبه_اختصاصی
#کلیپ
قسمت دوم
عربستان در یمن به دنبال چه چیزی است؟
پشت پرده هزینه و جنگ بلند مدت عربستان علیه دولت صنعا چیست؟
*دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۷:۵۸
#گزارش
زنان یمن و ماموریتهای بزرگ
بررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنههای مختلف سیاسی و اجتماعی
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۳:۲۸
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش
زنان یمن و ماموریتهای بزرگ
بررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنههای مختلف سیاسی و اجتماعی
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
#گزارش
زنان یمن و ماموریتهای بزرگ
در شمال یمن، تصویری که گاه در رسانههای جهانی ترسیم میشود، ناتوان از درک عمق نقش و عظمت زن یمنی است. زنی که بر خلاف تبلیغات معاند، نه تنها منفعل و بیسواد نیست، بلکه از «قویترین زنان جهان» به شمار میرود. این قدرت، ریشه در ایمانی عمیق و الگوبرداری از اسوههای تاریخی دارد و تجلی این ارتباط را به وضوح میتوان در مناسبتهایی همچون میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مشاهده کرد. این مناسبت در یمن، فراتر از یک آیین مذهبی، به صحنهای برای نمایش هویت، مقاومت و نقشآفرینی اجتماعی زنان بدل شده است. کمیته زنان وابسته به انصارالله، مراسمی با عنوان «عزت ما در پیروی از حضرت زهرا(س) است» برگزار میکند و در جشنهای ولادت، بر این موضوع تأکید میشود که زنان یمنی با اقتدا به ایشان، در جهاد، صبر و مبارزه در برابر دشمنان استقامت میورزند. در این مراسم که با برگزاری نمایشگاههای عکس و تولیدات و صنایع دستی همراه است، زنان بر عمق ارتباط خود با مکتب اهل بیت(ع) و الگوبرداری عملی از سیره حضرت زهرا(س) در مواجهه با ظلم تأکید میکنند. این تنها یک نمونه از بستر فرهنگی-مذهبی است که به زن یمنی معنایی فراتر از نقش سنتی میبخشد و او را به کنشگری آگاه در عرصه اجتماع و سیاست تبدیل میکند.
در میدان عمل اجتماعی، زنان یمنی ستون فقرات مقاومت در برابر سختترین محاصرهها و جنگها بودهاند. آنان در شرایطی که زیرساختهای کشور ویران شده، با ابتکار و تلاش بیوقفه، بخشی از بار مسئولیت معیشت خانواده و جامعه را بر دوش کشیدهاند. در نبود نانوایی، هزاران زن در خانههای خود نان میپزند تا نه تنها خانواده، بلکه رزمندگان در خط مقدم را نیز سیر کنند. در عرصه اقتصاد مقاومتی، با تولید محصولات محلی و راهاندازی کسبوکارهای کوچک، به مقابله با پیامدهای ویرانگر محاصره اقتصادی برخاستهاند. نقش آنان در تشکیلات «زینبیات» نیز قابل توجه است؛ تشکلی که با الهام از قیام حضرت زینب(س)، فعالیتهایی گسترده از خدمات اجتماعی و فرهنگی تا مشارکت در آموزش و حتی حفظ امنیت محلهها را سازماندهی میکند. این تشکیلات نشان میدهد که زنان یمنی خود را محدود به دفاع غیرمسلحانه نکرده و در صورت نیاز، برای حفاظت از خانه و جامعه در غیاب مردان، آموزشهای لازم را میبینند.
عرصه سیاسی و رسانهای، صحنه دیگری از درخشش زنان شمال یمن است. حضور گسترده و تعیینکننده آنان در تظاهرات میلیونی حمایت از فلسطین و نیز راهپیماییهای اعتراضی داخلی، هر ناظر بیطرفی را به حیرت میآورد. آنان تنها شرکتکننده نیستند؛ بلکه نقش محرک و سازماندهنده را نیز ایفا میکنند. در جبهه رسانه، زنان به در عناوین کاری مختلف، نقشی حیاتی در بیان روایت مقاومت و افشای تبلیغات دشمن بر عهده دارند. ام الصادق الشریف**، نویسنده و فعال یمنی، تأکید میکند که زن یمنی با قلم خود در روزنامهها و شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی ظاهر شده تا حقایقی را که رهبران مقاومت بر آن تأکید دارند، به گوش جهانیان برساند. این حضور رسانهای، پاسخی عملی به جنگ نرم گستردهای است که سعی در تحریف چهره زن یمنی دارد. دشمنان با ابزار رسانه سعی میکنند زن خانهدار و متعهد به ارزشها را «غیرفعال» نشان دهند، حال آن که زنان یمنی ثابت کردهاند که تربیت نسل مقاوم و آگاه، خود بزرگترین و مؤثرترین نقش سیاسی است.
شاید یکی از عمیقترین و تاثیرگذارترین وجوه نقشآفرینی زنان یمنی، در **پشتیبانی بیچشمداشت از جبهه مقاومت متجلی شود. این پشتیبانی تنها معنوی نیست، بلکه مادی و تمامعیار است. زنان یمنی با اهدای طلای خود، پساندازهای زندگی و هر آنچه در توان دارند**، به تقویت بنیه دفاعی کمک میکنند. آنان کاروانهای تدارکاتی متشکل از غذا، پوشاک و کمکهای مالی سازماندهی کرده و به خط مقدم میفرستند. اما فراتر از اموال، بزرگترین و سختترین هدیهای که تقدیم میکنند، **فرزندانشان است. فرهنگ والای «ایثار» در میان زنان یمنی به گونهای است که مادران، اعزام فرزندان خود به جبهه را «افتخار» میدانند و در استقبال از پیکر شهدا، با چهرههایی از سربلندی و حمد خداوند، در برابر مستکبران میایستند. این منزلت چنان رفیع است که گزارش شده مادرانی که فرزندانشان سالم از جبهه بازمیگردند، گاه در برابر مادران شهدا احساس «کوتاهی» میکنند. این روحیه، برگرفته از همان الگوهای قدسی است که در آغاز به آن اشاره شد؛ زن یمنی وقتی در حمایت از برادران مجاهد خود میایستد، از نقش حضرت خدیجه(س) در پشتیبانی مالی از پیامبر(ص)، از صبر و استقامت حضرت زینب(س) در کربلا الهام میگیرد.
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۳:۲۹
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#گزارش
زنان یمن و ماموریتهای بزرگ
بررسی نقش و حضور زنان یمنی در صحنههای مختلف سیاسی و اجتماعی
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۳:۲۹
ایران و یمن | طرحی برای آینده
#مصاحبه_اختصاصی
#کلیپ
قسمت سوم
امارات در یمن به دنبال چه چیزی است؟
در سرزمینهای جنوبی یمن چه منفعتی برای امارات وجود دارد؟
*دکتر ایمان محمدی*، کارشناس ارشد حوزه یمن و مسئول میز یمن در اندیشکده مرصاد
ایران و یمن، طرحی برای آینده
@ayande_iy
۱۳:۱۷
۱۱:۳۲