بله | کانال هر صبح یک آیه
عکس پروفایل هر صبح یک آیهه

هر صبح یک آیه

۱۲,۸۵۲عضو
هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ»
آنچه را می‌شنوند (به دیگران) القا می‌کنند؛ و بیشترشان دروغگو هستند!
(سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۲۳ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۱۲

تفسیر: شیاطین آنچه را مى شنوند توأم با دروغ هاى بسیار به دوستان خود القاء مى کنند، و اکثرشان دروغگو هستند (یُلْقُونَ السَّمْعَ وَ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُونَ).کوتاه سخن این که القائات شیطانى، نشانه هاى روشنى دارد که با آن نشانه‌ها مى توان آن را بازشناخت. شیطان وجودى است ویرانگر و موذى و مخرب و القائات او در مسیر فساد و تخریب است و مشتریان او دروغگویان گنهکارند، هیچ یک از این امور بر قرآن و آورنده آن تطبیق نمى کند، و کمترین شباهتى با آن ندارد.undefinedundefinedundefinedمردم آن محیط راه و رسم محمّد(صلى الله علیه وآله) را در صدق و امانت و صلاح شناخته بودند، محتواى قرآن نیز چیزى جز دعوت به توحید و حق و عدالت، و اصلاح در تمام زمینه ها نبوده و نیست، بنابراین شما چگونه آن را متهم به القائات شیطان مى کنید.منظور از أَفّاک أَثِیم همان کاهنانى بودند که با شیاطین ارتباط داشتند و شیاطین، گاه از طریق استراق سمع، سخنان حقى از فرشتگان مى شنیدند، و با اباطیل فراوانى مى آمیختند، و به کاهنان منتقل مى ساختند، آنها نیز دروغ هائى بر آن افزوده و به مردم مى گفتند و در کنار یک سخن راست، ده ها دروغ مى بافتند.مخصوصاً، بعد از نزول وحى و محروم گشتن شیاطین از صعود به آسمان ها و استراق سمع، آنچه را به کاهنان القاء مى کردند، مشتى دروغ و اراجیف بود، با این حال، چگونه مى شد محتواى قرآن را با آن مقایسه کرد؟، و پیامبر امین راستگو را با مشتى کاهنان کذّاب افّاک، سنجید؟!undefinedundefinedundefinedبراى جمله یُلْقُونَ السَّمْعَ تفسیرهاى گوناگونى کرده اند:نخست این که ضمیرى که در آن است به شیاطین بازمى گردد، و سمع به معنى مسموعات است، یعنى شیاطین، مسموعات خود را به دوستان خویش القا مى کردند و اکثر آن‌ها کاذبند (و دروغ فراوانى بر آن مى نهند).دیگر این که ضمیر آن، به دروغگویان گنهکارى بازمى گردد که گوش به سخنان شیاطین مى دادند و یا آنچه را از شیاطین شنیده بودند به توده مردم القا مى کردند.ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲۳ سوره‌ مبارکه شعراء)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۱۶

6_144331795255899618.mp3

۱۳:۱۸-۳.۷۶ مگابایت
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه شعراء
آیه: ۲۱۶_۲۲۳

@ayehsobh

۲:۱۸

هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«وَ الشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ»
(پیامبر اسلام شاعر نیست؛) شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‌کنند.
(سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۲۴ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۱۵

تفسیر:آیه مورد بحث، به پاسخ یکى دیگر از تهمت هاى کفار به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) یعنى این که او شاعر است، مى پردازد; زیرا همان گونه که در آیه 5 سوره انبیاء آمده است، گاه مى گفتند: بَلْ هُوَ شاعِرٌ: او شاعر است و حتى گاهى شاعر مجنونش مى خواندند. چنان که در آیه 36 سوره صافات آمده: وَ یَقُولُونَ أَ إِنّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِر مَجْنُون: آن‌ها مى گویند: آیا ما خدایان خود را به خاطر شاعر دیوانه‌اى رها کنیم ؟!undefinedundefinedundefinedقرآن در آیه مورد بحث، با بیانى بسیار منطقى مى گوید: خط مشى پیامبر از خط شعرا جدا است، شعرا در عالم خیال و پندار حرکت مى کنند و او در عالمى مملوّ از واقع بینى براى نظام بخشیدن به جهان انسانى. شعراء غالباً طالب عیش و نوشند، و در بند زلف و خال یار (مخصوصاً شاعرانى که در آن عصر و در محیط حجاز مى زیستند، چنان که از نمونه اشعارشان پیدا است).به همین دلیل شعرا کسانى هستند که گمراهان از آن‌ها پیروى مى کنند (وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲۴ سوره‌ مبارکه شعراء)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۱۹

هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ»
آیا نمی‌بینی آن‌ها در هر وادی‌ای سرگردانند؟
(سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۲۵ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۱۶

تفسیر:پس از آن، این جمله را اضافه مى کند: آیا ندیدى که آن‌ها در هر وادى‌ای سرگردانند؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ واد یَهِیمُونَ).آن‌ها غرق پندارها و تشبیهات شاعرانه خویشند، حتى هنگامى که قافیه ها آن‌ها را به این سمت و آن سمت بکشاند، در هر وادى سرگردان مى شوند.آن‌ها غالباً در بند منطق و استدلال نیستند، و اشعارشان از هیجاناتشان تراوش مى کند، و این هیجانات و جهش‌هاى خیالى هر زمان، آنان را به وادى دیگرى سوق مى دهد.هنگامى که از کسى راضى و خشنود شوند او را با مدائح خود به اوج آسمان‌ها مى برند، ـ هر چند مستحق قعر زمین باشد ـ و از او فرشته زیبائى مى سازند ـ هر چند شیطان لعینى باشد! ـو هنگامى که از کسى برنجند چنان به هجو او مى پردازند که گوئى مى خواهند به اسفل السافلینش بکشانند، هر چند موجودى آسمانى و پاک باشد.undefinedundefinedundefinedآیا محتواى حساب شده قرآن با زمینه‌هاى فکرى شاعران، مخصوصاً با شاعران آن محیط که کارى جز وصف شراب و جمال معشوق و خط یار و مدح قبیله‌هاى مورد نظر و ذم و هجو دشمنان نداشتند؛ هیچ شباهتى دارد؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲۵ سوره‌ مبارکه شعراء)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۲۰

هر صبح یک آیه
undefined undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با سلام و با تشکر از کمک‌های مردمی شما خوبان در مراحل قبلی به مناسبت #شهادت_حضرت_زهرا_س و به یاد پدران و مادران آسمانی، از ۱۰ هزار تومان تا هر مقداری که در توان دارید؛ تا یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴، به شماره کارت زیر، جهت تهیه بسته‌ی معیشتی برای کمک به نیازمندان، واریز فرمائید. با تشکر از دستان پر مِهر شماundefined undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۴۵۲۸۸۲۰۶۲ (امیری) undefined @shahed1396 undefined ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ @ayehsobh
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedبا سلام و تشکر از همه‌ی نیکوکاران محترم برای تهیه‌ بسته معیشتی به مناسبت #شهادت_حضرت_زهرا_س ،با همت و کمک شما خوبان، ۱۳ بسته‌ شامل سویا، رب‌گوجه، چای، قند، روغن، آبلیمو، تخم‌مرغ، رشته‌ی سوپ و پنیر بین تعدادی از خانواده‌ها، توزیع گردید.
undefined لازم به ذکر است این کمک‌ها، کاملاً مردمی و از مبلغ ۱۰ هزار تومان بوده‌است.undefinedundefined
از همگی قبول باشه ان‌شاءالله. التماس دعاundefined
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
@ayehsobh

۲۰:۲۰

هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ»
و سخنانی می‌گویند که (به آن‌ها) عمل نمی‌کنند؟!
(سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۲۶ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۱۳

تفسیر:به علاوه شاعران، معمولاً مردان بزمند نه جنگاوران رزم، اهل سخنند نه عمل، لذا در آیه بعد اضافه مى کند: آیا نمى بینى که آن‌ها سخنانى مى گویند که عمل نمى کنند (وَ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ ما لا یَفْعَلُونَ).اما پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) سر تا پا عمل است، و حتى دشمنان او وى را به عزم راسخ، استقامت شگفت انگیز و اهمیت دادن به جنبه هاى عملى مسائل مى ستایند، شاعر کجا و پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) کجا؟!undefinedundefinedundefinedاز جمع بندى بیانات فوق چنین استفاده مى شود که قرآن سه نشانه براى این گروه از شعراء بیان کرده است:نخست این که پیروان آن‌ها گروه گمراهانند، و با الگوهاى پندارى و خیالى از واقعیت‌ها مى گریزند.دیگر آن که آن‌ها مردمى بى هدفند و خط فکرى آن‌ها به زودى دگرگون مى شود، و تحت تأثیر هیجان‌ها به آسانى تغییر مى پذیرند.سوم این که آن‌ها سخنانى مى گویند که به آن عمل نمى کنند، حتى در آنجا که واقعیتى را بیان مى دارند خود مرد عمل نیستند.اما هیچ یک از این اوصاف سه گانه، بر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) تطبیق نمى کند. او درست نقطه مقابل این حرف‌ها است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲۶ سوره‌ مبارکه شعراء)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۱۶

هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ»
مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند و خدا را بسیار یاد می کنند، و به هنگامی که مورد ستم واقع می‌شوند؛ به دفاع از خویشتن (و مؤمنان) برمی‌خیزند (و از شعر در این راه کمک می‌گیرند) آن‌ها که ستم کردند به زودی می‌دانند که بازگشتشان به کجاست!
(سوره مبارکه شعراء، آیه ۲۲۷ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۲۱

تفسیر:ولى از آنجا که در میان شاعران، افراد پاک و هدف‌دارى پیدا مى شوند که اهل عمل و حقیقتند، و دعوت کننده به راستى و پاکى (هر چند از این قماش شاعران در آن محیط کمتر یافت مى شد) قرآن، براى این که حق این هنرمندان با ایمان و تلاشگران صادق، ضایع نگردد، با یک استثناء صف آن‌ها را از دیگران جدا کرده، مى گوید: مگر کسانى که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند (إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ).شاعرانى که هدف آن‌ها تنها شعر نیست، بلکه در شعر، هدف‌هاى الهى انسانى مى جویند.شاعرانى که غرق در اشعار نمى شوند و غافل از خدا، بلکه خدا را بسیار یاد مى کنند و اشعارشان مردم را به یاد خدا وا مى دارد (وَ ذَکَرُوا اللّهَ کَثِیراً). و به هنگامى که مورد ستم قرار مى گیرند، از این ذوق خویش، براى دفاع از خویشتن و مؤمنان به پا مى خیزند (وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا).و اگر به هجو و ذم گروهى با اشعارشان مى پردازند، به خاطر آن است که از حق در برابر حمله و هجوم شعرى آنان، دفاع مى کنند.undefinedundefinedundefinedو به این ترتیب، چهار صفت براى این شاعران با هدف بیان کرده: ایمان، عمل صالح، بسیار به یاد خدا بودن و در برابر ستم‌ها به پاخاستن و از نیروى شعر براى دفع آن کمک گرفتن.undefinedundefinedundefinedو از آنجا که بیشتر آیات این سوره، دلدارى به پیامبر (صلى الله علیه وآله) و مؤمنان اندک آن روز در برابر انبوه دشمنان استو نیز از آنجا که بسیارى از آیات این سوره در مقام دفاع از پیامبر (صلى الله علیه وآله) در برابر تهمت‌هاى ناروا نازل شده، سوره را با یک جمله پر معنى تهدید آمیز به این دشمنان لجوج پایان داده، مى گوید: به زودى آن‌ها که ستم کردند خواهند دانست که بازگشتشان به کجا است و سرنوشتشان چگونه است! (وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَب یَنْقَلِبُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲۷ سوره‌ مبارکه شعراء)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۲۵

6_144331795268850041.mp3

۰۹:۵۴-۲.۸۱ مگابایت
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه شعراء
آیه: ۲۲۴_۲۲۷

@ayehsobh

۲:۲۸

صَدَقَ اللهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیم

۲:۳۰

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
سوره‌ی مبارکه نملundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲:۱۶

#فضیلت_سوره_نمل
نمل و نام دیگرش «طس» (۱) بیست و هفتمین سوره قرآن است که مکی و ۹۳ آیه دارد.
از رسول اکرم نقل شده است: هر کس سوره نمل را قرائت نماید، خداوند ده برابر تعداد کسانی که حضرت سلیمان علیه السلام را تصدیق کرده اند و نیز تعداد کسانی که پیامبران الهی هود، شعیب، صالح و ابراهیم را تایید و یا تصدیق کرده اند حسنه به او داده می شود، او در حالی از قبرش خارج می شود که ذکر لا اله الا الله به لب دارد.(۲)
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedامام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر کسی سوره های طواسین(سوره هایی با با طسم و طس آغاز شده) را در شب جمعه قرائت کند از جمله اولیای الهی است که در جوار الهی خواهد بود و در دنیا هیچ ناراحتی به او نخواهد رسید و خداوند در آخرت چندان از نعمت های بهشتی به اوعطا می کند که راضی شود. (۳)
(۱)درمان با قرآن، ص ۶۸
(۲) مجمع البیان،ج ۷، ص ۳۶۱
(۳) ثواب الاعمال، ص ۱۰۹
@ayehsobh

۲:۲۲

هر صبح یک آیه:
undefinedاَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمundefined
undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
«طس تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَ كِتَابٍ مُّبِينٍ»
طس - این آیات قرآن و کتابی مبین و آشکار است.
(سوره مبارکه نمل، آیه ۱ )
#هر_صبح_یک_آیه @ayehsobh

۲:۲۵

تفسیر:باز در آغاز این سوره، به حروف مقطعه قرآن برخورد مى کنیم (طس).و با توجه به این که بلافاصله بعد از آن از عظمت قرآن سخن مى گوید، به نظر مى رسد که یکى از اسرار آن این باشد که این کتاب بزرگ و آیات مبین از حروف ساده الفبا تشکیل یافته، و زیبنده ستایش آن آفریدگارى است که چنین اثر بدیعى را از چنان مواد ساده اى به وجود آورده است.undefinedundefinedundefinedو مى افزاید: این آیات قرآن و کتاب مبین است (تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتاب مُبِین).اشاره به دور (با لفظ تلک ) براى بیان عظمت این آیات آسمانى است و تعبیر به مبین تأکیدى است بر این که قرآن، هم آشکار است و هم آشکار کننده حقایق.undefinedundefinedundefinedگرچه بعضى از مفسران احتمال داده اند تعبیر به قرآن و کتاب مبین اشاره به دو معنى جداگانه باشد، و دومى لوح محفوظ را بیان مى کند؛ ولى ظاهر آیه نشان مى دهد هر دو بیان یک واقعیت است، یکى در لباس الفاظ و تلاوت، و دیگرى در لباس نوشتن و کتابت.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱ سوره‌ مبارکه نمل)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh

۲:۲۹