عکس پروفایل ایاما

ایام

۳۰۱عضو
thumnail
undefinedاسارت به روایت «زندانی موصل»
undefined️روایت غلامرضا احمدی؛ جانباز و آزاده تبریزی از روزهایی که در اردوگاه اُسرا با اجرای برنامه‌های فرهنگی مثل سرود و تئاتر گذرانده است
undefinedتئاتر را در اردوگاه «موصل ۳» شروع کردیم. هم‌ گروه تئاتر آسایشگاهی و هم گروه تئاتر اردوگاهی داشتیم. بهترین بازیگرها برای برنامه‌های اردوگاهی گلچین می‌شدند. «تقی تمنایی» مسئول گروه تئاتر آسایشگاه، اصفهانی بود. اکیپی داشت که همه‌شان اُعجوبه بودند. خصوصاً تئاترهای طنز را خیلی زیبا اجرا می‌کردند.
undefinedباید حواس‌مان می‌بود که تمرین دور از چشم عراقی‌ها باشد و آن‌ها صدایمان را نشنوند. از موقعیت‌های خاصی برای تمرین استفاده می‌کردیم. مثلاً آمار اُسرا را که می‌گرفتند همه به هواخوری می‌رفتند. در این زمان، آسایشگاه‌ها را نظافت می‌کردند. در همان لحظات نظافت که در آسایشگاه‌ها کُرک پتو به هوا بلند می‌شد و گردوغبار فضا را تار می‌کرد. ما هم پرده‌ای دور خودمان می‌کشیدیم و به اصطلاح استتار می‌کردیم که نگهبان‌ها متوجه نشوند. بعد شروع به تمرین سرود می‌کردیم.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10744
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۰۱

thumnail
undefined خنجر آمریکا بر گرده همراهان!
undefined️گفتاری از دکتر «موسی حقّانی»؛ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران با هدف بازخوانی تاریخی اعتماد سیاستمداران جهان به دولت آمریکا
undefinedروش «محمد مُرسی» و «محمد مُصدق» در اعتماد به آمریکا شبیه هم بود. مصدق به هیچ عنوان متحد با آمریکا نبود، بلکه در معادلات سیاسی اشتباه کرد و به آمریکا اعتماد بیش از حد کرد. در آن برهه آیت‌الله کاشانی در نامه‌ای از مصدق می‌خواهد که با همکاری هم جلوی آمریکا بایستند. دولت مصدق اشکالات فراوانی به این نامه وارد کرد. او به بن بست رسیده بود، اما آدمی هم نبود که مردم را به یک حرکت انقلابی دعوت کند.
undefinedنهضت ملی شدن صنعت نفت نماد استقلال‌طلبی ملت ایران بود. چون بحث نفت صرفاً مادی نبود. ملت می‌خواستند پای انگلیس را از مملکت ببُرند. برای انگلیسی‌ها نفت خیلی اهمیت داشت. انگلیسی‌ها هم تا دیدند منافعشان در خطر است با آمریکا همراه شدند و آمریکا حمایتش از دولت مصدق را برداشت.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10804
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۰۲

thumnail
undefined کودتا؛ دلواپسیِ تاریخیِ مردم ایران
undefined️ گفتاری از دکتر سید یوسف مرادی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر از زوایای مهمِ کمتر پرداخته شدۀ کودتای 28 مرداد و اتفاقات پس از آن:
undefinedایرانی‌ها تا دوسال بعد از انقلاب، یعنی تا ۳۱ شهریور ۵۹، هنوز هم از ایجادِ یک کودتا به‌وسیلۀ آمریکایی‌ها می‌ترسیدند. البته، «ترس»، نه به‌معنای منفیِ آن، بلکه «دلواپسی»، ما‌به‌ازای چنین ترسی است. علت اصلی تسخیر سفارت آمریکا نیز همین دلواپسی بود.
undefinedتاریخِ ما، هیچ‌گاه از زاویۀ مردم، نسبت به نهضتِ ملی‌شدنِ صنعت‌ نفت، نگاه نکرده است. اینکه آیا مردمِ ایران موافق نهضتِ ملی‌شدن صنعت‌ نفت بودند یا «مصدق»، این کار را به‌تنهایی انجام داده است؟ چیزی که تابه‌حال تاریخ ما تعریف می‌کند، نهضت «چند نفرۀ» صنعت نفت است که در آن، روایتی از مردم وجود ندارد. چون تاریخ به‌ آن نمی‌پردازد.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10790
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۴:۰۴

thumnail
undefined پاسخ به یک بهتان آمریکایی / آیا کاشانی علیه مصدق به کودتا متوسل شد؟
undefined️گزارش #ایام در پاسخِ بهتان اسناد آمریکایی به آیت‌الله کاشانی مبنی بر دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد
undefinedحسن ارسنجانی؛ فرستادۀ قوام‌السلطنه بود. او از قولِ قوام به آیت‌الله کاشانی وعده می‌دهد در صورت آرام‌کردنِ اوضاع، شش وزیر را با معرفی شما منصوب خواهیم کرد. آیت‌الله کاشانی با ردّ این وعده‌ها، در ۲۹ تیر، نامه‌ای شدیداللحن به علاء، وزیرِ دربار می‌نویسد. با بی‌توجهی درباره، مرحوم کاشانی فراخوان حضور مردم در روز ۳۰ تیر ۱۳۳۱، را دادند که مردم به خیابان‌ها ریختند. مقاومتِ مردم به عقب‌نشینیِ شاه و نخست‌وزیریِ مجدد مصدق انجامید.
undefinedمرارت‌هایی که آیت‌الله کاشانی در دولت زاهدی متحمل شد، گواهِ دیگری بر مخالفت او با دولت کودتا و عملکردش است. اعلامیۀ شدیداللحنِ آیت‌الله کاشانی علیه قراردادِ «کنسرسیوم»، به بازداشت او در ۷۰ سالگی انجامید. آزادیِ او دیری نپایید و در دی‌ماهِ سال ۱۳۳۴ بارِ دیگر به اتهامِ همکاری در قتلِ رزم‌آرا دستگیر و محاکمه شد.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10834
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۴:۰۵

thumnail
undefined کودتای ۲۸ مرداد از دریچه مستند
undefinedبا فرا رسیدن 28 مرداد؛ سال‌روز کودتای آمریکایی علیه دولت مصدق موسوم به #کودتای_آژاکس، بسته مستندهای عمار درباره این حادثه تاریخی و حواشی آن را ببینید.
undefined«میراث»، «محاکمه»، «آقای نخست‌وزیر» و «روز‌های آزادی» از جمله مستندهایی است که مخاطبان می‌توانند در عماریار مشاهده کنند.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10869
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۸:۱۲

thumnail
undefined چه کسی دست حکومت را در فاجعه سینما رکس رو کرد؟
undefined️ گزارش #ایام مستند به مدخل «اطلس انقلاب اسلامی یزد» درباره واکنش آیت‌الله صدوقی به توطئه سینما رکس آبادان و نامه ایشان به حضرت امام
undefined ایشان در مسجد حظیره درباره سینما رکس موضعی قاطع می‌­گیرد و بیان می‌کند: «اینها یک مشت وحشی هستند، عمل انسان و مسلمان این طور نیست. سینما سوزاندن کار خودشان است».
undefined شهید صدوقی، از طریق تحلیل و بررسی اطلاعات واصله به این نتیجه می‌رسد که این کشتار فجیعانه در راستای بدنام کردن انقلابیون بوده است و قطعا دست ساواک در این پرونده؛ به مانند کشته شدن یک توریست خارجی در شیراز و به قتل رسیدن سه نفر در اصفهان، دخیل است.
متن کامل گزارش و متن خطابه روشنگرانه شهید صدوقی:undefined https://ayyam.ir/10898
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @ayyam_ir

۱۸:۱۲

thumnail
undefined سیمرغ انقلاب، برخاسته از آتش کودتا
undefined️گفت‌وگو با «جویی آیِلا»؛ نویسنده و کارگردان مستند «کودتای آمریکایی» که در بخش بین‌الملل سومین دورۀ جشنوارۀ مردمی فیلم عمار به نمایش درآمده است.
undefinedچیزی که مرا تحت‌تاثیر قرار داد، این بود که آمریکایی‌ها ‌چیزی دربارۀ کودتای ۱۹۵۳ نمی‌دانستند، درحالی‌که ایرانیان از آن مطلع هستند. برعکس، آمریکایی‌ها از دستگیری حاضران در سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ اطلاعات زیادی دارند، اما بسیاری از ایرانیان از آن بی‌خبرند. من می‌خواستم تا این دو دستگی را کاهش داده و دو رویداد را به یکدیگر پیوند بدهم؛ چراکه آن‌ها به یکدیگر ربط دارند.
undefinedاکنون مردم آمریکا بیش از گذشته دربارۀ کودتای ۱۹۵۳ اطلاعات دارند. بخشی از آن به اکرانِ «کودتای آمریکایی» برمی‌گردد. اما هنوز بسیاری از مردم هیچ اطلاعی از آن ندارند. اوباما وقتی در قاهره گفت «همۀ» مردم آمریکا این کودتا را می‌شناسند، اغراق کرد.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10917
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۹:۵۳

thumnail
undefined «کودتا» در سینمایِ ایران
undefined️ یادداشت سعید مستغاثی؛ نویسنده و مستندساز درباره نحوه پرداختن رسانه‌ها به ماجرای #کودتای_آژاکس، قبل و بعد از انقلاب
undefinedمقطع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زمان بسیار تعیین کننده‌ای برای شناختِ دوستان و دشمنان تاریخیِ مردم این آب و خاک است. تشریح آن، می‌تواند ملت ایران و تمامی ملل آزادی‌خواه را در مسیر آینده‌شان رهنمون باشد. متأسفانه این‌بار هم فیلمی در تاریخ سینمای ایران دربارۀ این مقطعِ مهم تاریخ کشورمان پیدا نخواهید کرد! دریغ که سینمای ایران به این بزنگاهِ تاریخیِ سرزمینش نیز بی‌اعتنا بوده است!
undefinedابراهیم گلستان با پول و سرمایۀ یکی از صهیونیستی‌ترین کمپانی‌های نفتی؛ «رویال داچ شل»، استودیویِ فیلم‌سازی‌اش را برپا کرد تا هم برای شاه و دربار مستندهایی همچون «جواهرات سلطنتی» بسازد، هم برای کنسرسیوم نفتی، «موج، مرجان و خارا» و «یک‌آتش» را جلوی دوربین ببرد و هم برای جشن ورودِ اولین سفیر انگلیس به ایران، بساط نمایش برپا سازد.
متن کامل:https://ayyam.ir/10902
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۰:۱۱

thumnail
undefined مسجد؛ محل اقامه معنویت و عدالت / مبانی کار تربیتی در مسجد
undefined️انتشار گفت‌وگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام صرافیان؛ امام جماعت و مدیر مسجد صنعتگران به مناسبت روز جهانی مسجد
undefinedبعضی این دغدغه را دارند که مسجد برای مردم و نسل جوان جاذبه داشته باشد. وقتی مسجد را از روحش و از معنا و محتوا تهی کردیم، از هدفش فاصله می‌گیرد. بهترین اهداف مسجد رسیدگی به محرومیت‌ها به معنای واقعی، تلاش برای عدالت اقتصادی و فرهنگ سازی است. مسجد بهترین محل انسان‌سازی است.
undefinedامام جماعت آن کسی است که مسجدداری کند. این کار، تمام‌نشدنی است، چون شبیه مدیریت کشور است. همه جور انسان در آن رفت و آمد دارند. از مسجد تمامی نیازمندی‌های مادی و معنوی انسان‌ها - ارتباط مردم با خدا و ارتباط مردم با همدیگر - را می‌شود مدیریت، تنظیم، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی کرد.
متن کامل:
undefined https://ayyam.ir/10952
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۰۰

thumnail
undefined مسجد در اسلام یعنی تمدن‌سازی / مسجد باید یک قلب تپنده باشد
undefined️ تحلیلی از تجربه تاریخی «مسجد ایده‌آل» در انقلاب اسلامی از زبان استاد حسن رحیم‌پور ازغدی. انتشار به مناسبت ۳۱ مرداد؛ روز جهانی مسجد:
undefinedمسجد مرکز یک تمدن است. کلیسا نیست که فقط بروی عبادت کنی. نباید دربِ مسجد را قفل کنند و موقع نماز باز کنند؛ که نماز را بخوانید و سریع بروید بیرون! مسجد باید یک قلب تپنده باشد.
undefinedمعبد اسلام این‌گونه است: به ازدواج کار دارد، به جنگ کار دارد، به محاصره اقتصادی و رفاه کار دارد، کار یتیم‌خانه را می‌کند، کار خیریه را می‌کند، کار پادگان را می‌کند. یک وقت‌هایی لازم می‌شود صندوق قرض‌الحسنه برپا می‌کند و کار بانک را می‌کند. مسجد در اسلام یعنی تمدن‌سازی، یعنی همه چیز. همه‌ی این‌ها هم در قالب اخلاق و معنویت و تقوا.

متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10964
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۰۲

thumnail
undefined مسجد به افق سینما / از خانه «خیال» تا «خانه خدا»
undefined️ انتشار یادداشت دکتر جمال یزدانی؛ پژوهشگر و نویسنده پیرامون تشابهات مسجد و سینما و لزوم تعامل این دو نهاد، انتشار به مناسبت 31 مرداد #روز_جهانی_مسجد
undefined از جمله نهادهایی که انقلاب آن را همانند مسجد بازتعریف کرد و کارکردهای اجتماعی آن را احیا کرد، سینما بود. عملا سینمای ایران در پرتو انقلاب اسلامی متولد شد. این بازتعریف و تصرف سینما، هم از بعد هنری آن و هم در بعد مکانی آن اتفاق افتاد. بدین نحو که محتوای سینما از قرین بودن با فساد تفکیک شد؛ «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم.» (صحیفه امام، ج. ۶، ص. ۱۵)
undefined کارکردهای مشابه این دو، نشان دهنده یک اصل مهم است: این دو نهاد اجتماعی لازم است برای هم‌افزایی به یکدیگر پیوند بخورند. مسجد می‌تواند با کمک سینما ابزار اثرگذاری اجتماعی‌اش و نزدیک‌تر شدن به زندگی مردم را محقق کند. سینما نیز با حضور در این مکان، می‌تواند به بیشتر و بهتر دیده شدن و دورتر شدن هرچه بیشتر از فساد و انحراف امیدوار شود.
متن کامل:https://ayyam.ir/10947
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۷:۵۸

thumnail
undefined مسجد؛ بهترین ظرفیت برای تربیت کادر انقلاب
undefined️ گفتاری از حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت یزدی؛ استاد برجسته حوزه علمیّه و مدیر مدارس علمیّه حضرت مهدی (عج) پیرامون جایگاه مسجد در تعلیم و تربیت. انتشار به مناسبت #روز_جهانی_مسجد:
undefined نمی‌توان از ساختارهای رسمی کشور انتظار کار تربیتی داشت. همان‌طورکه رهبر انقلاب فرمودند، باید از مجموعه‎های آتش به اختیار حمایت کرد. در این میان مساجد بیشترین و بهترین ظرفیت را دارند؛ زیرا از فضای مسجد گرفته تا نماز و سایر برنامه‌های آن، همه پیام‌های تربیتی و سازنده دارند.
undefined باید ریل‌‌گذاری تربیتی کنیم و بدانیم این کار با شتاب انجام نمی‌شود. بسترهای گوناگونی هم برای این ریل‌گذاری داریم؛ مثلا مدارس را به مساجد وصل کنیم. مساجد ظرفیت عظیمی در جذب و تربیت نیرو برای انقلاب اسلامی دارند. این‌ ما هستیم که باید برای هر رده سنی، بسترهای مناسب تربیتی را در مسجد فراهم بکنیم.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/3688
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۷:۵۹

thumnail
undefined در رکاب حسین(ع)؛ از تعزیه‌خوانی تا اجرای تئاتر
undefined️ گزیده‌ای از خاطرات محرمی «محمد کاظم ناصری»، فعال فرهنگی و هنری اهل شیراز:
undefinedناگهان یک پیرزن قدم روی صحنه اجرا گذاشت و قسمتی از خاک اره‌های کف سن را جدا کرده و گوشه چارقدش پیچید و رو به جمعیت با صدای بلند گفت: « اگر امام‌حسین حاجتم را بدهد، سال آینده به همه این جمعیت شربت نذری می‌دهم».
undefinedبرای تعزیه یاران حسین، نیاز به دو سکو داشتیم. هنگام تسویه‌حساب، از فروشنده خواستم که مقداری تخفیف بدهد. پرسید: «این مصالح را برای چه کاری می‌خواهید؟» جواب دادم: « به این بلوک‌ها برای اجرای تعزیه نیاز داریم». فروشنده گفت: «چرا زودتر نگفتی؟» و بدون اینکه سوال بیشتری بپرسد یا تحقیق کند، تعدادی بلوک هم اضافه کرد. به کارگرش هم گفت که بلوک‌ها را با وانت به مقصدمان برساند، بدون این‌که پولی بابت آن‌ها بگیرد.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/11039
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۲۷

thumnail
undefined چوب فروشی که «مرد پولادین» انقلاب شد
undefined️ روایتی از فعالیت‌های مبارزاتی شهید اسدالله لاجوردی:
undefined زدن کابل و شلاق بر پاها، بدن و روی زخم‌ها، سوزاندن و شوک برقی، آویزان کردن، دستبند قپانی و امثال اینها شکنجه‌های عادی محسوب می‌شد، اما شکنجه‌های شدیدتر مانند شکستن کمر، ضربه‌زدن به پرده گوش، کم کردن بینایی چشم و فشار بر رباط‌‌های پا هم نتوانست لاجوردی را به اعتراف وادار کند. مقاومت زیر سخت‌ترین و غیرانسانی‌ترین شکنجه‌های ساواک، لاجوردی را به «مرد پولادین» در زندان‌ها شهره ساخت.
undefined برجسته‌ترین رویداد این دوره از حبس لاجوردی، مواجهه او با افراد وابسته به «سازمان مجاهدین خلق» بود...خیلی زود متوجه انحراف در افکار و اندیشه‌های آنان شد. از آن پس، لاجوردی و دوستانش از هرگونه تماس و ارتباط با منفاقین تبری جسته‌، حاضر به غذا خوردن با آنها نبودند و نانی را که آنها دست زده بودند نمی‌خوردند، حتی با جانماز آنها و یا روی مهر خیس‌شان نماز نمی‌خواندند.
متن کامل:undefined https://ayyam.ir/11067
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۲۸

4_5837073632886522210.mp3

۰۳:۵۵-۱.۸۱ مگابایت
undefined انقلابیِ به تمام معنا
undefined️ روایت رهبر انقلاب اسلامی از شهید اندرزگو:
undefinedمبارزی که در طول زندگانی پرماجرای خود نمودار یک انسان انقلابی به تمام معنا بود. انسان مسلمان راستینی که با عشق به شهادت، عشق به قرآن، عشق به اسلام، سال‌ها زندگی غرورانگیز و پرافتخاری را دور از چشم‌های بیگانه، دور از گوش‌های نامحرم در سخت‌ترین شرایط گذرانید.
undefined در آخرین ماه‌هایی که مردم ایران برافروخته و گداخته در تعقیب راه پرشکوه خود، راه پیروزی جنبش اسلامی بر دستگاه‌های ظلم و استثمار جهانی می‌کوبید و پیش می‌رفت، شهید عزیز ما، سیدِ بزرگوار عالی مقام ما باز هم در هاله‌ای از خموشی، از گمنامی، از ناشناسی مانند شهیدان تشیع در روزگار اختناق عباسی و اموی به دست گرگان خونخواره‌ی دستگاه جبار طاغوتی شهید شد.‌undefined بازنشر به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت شهید اندرزگو
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۵:۲۸

thumnail
undefined حماسه‌خوان شور و شعور
undefined️ بخشی از خاطرات «اسماعیل ساجدی»؛ مداح تبریزی از روزهای پرالتهاب این شهر در گرماگرم مبارزات مردمی:
undefinedبعد از اولین مداحی‌ام در مسجد مقبره، چند نفر از دوستان هیئتی گفتند: «چند روزی جلوی چشم مأموران رژیم آفتابی نشو»! گفتم «برای چه؟» گفتند: «خودت متوجه نیستی چه حرفی زده‌ای و چه چیزی خوانده‌ای!» گفتم: «من هیچ حرف سیاسی‌ای نزدم و هر سخنی گفته‌ام به خاطر سیدالشهدا بوده است». دیدم عجب ظرفیتی در مداحی امام حسین(ع) وجود دارد. حتی حرف‌های معمولی‌اش هم می‌تواند اثرگذار باشد. تصمیم گرفتم همان سبک حماسی را ادامه دهم.
undefinedورودی «راسته کوچه» فردی به نام «سید حسن» را شهید کرده بودند؛ هنوز خون شهید روی زمین بود. وقتی آن صحنه را دیدم، شروع به حماسی‌خوانی کردم:
اِی گُرگ برو، گَلّه دِگر میش ندارد / هر خانه دِگر پسری بیش ندارد
چنگیز نکرد آنچه تو با خلق نمودی / تاریخ چنین سابقه از پیش ندارد
undefined متن کامل:undefined https://ayyam.ir/11068
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۴:۵۵

قسمت 1 - قیام عاشورا، انقلاب در جامعه آن روزها بود.mp3

۰۸:۱۶-۷.۶۵ مگابایت
undefined امام حسین (ع) قیام کرد یا از ترس جان از مکه گریخت؟
undefined️ بخش اولِ سخنرانی حجت‌الاسلام خامنه‌ای در سال 1352 در مسجد کرامت با محوریت بررسی و تحلیل فلسفه قیام عاشورا، منتشر شده در کتاب «دو امام مجاهد»:
undefinedبرخلاف تصوری که می‌گویند حسین بن علی علیه السلام اصلاً قیامی نکرده، حرکتی نکرده، نهضتی از آن حضرت سر نزده، بلکه گرگان درنده می‌خواستند خونش را بریزند، او هم منزل به منزل از جلوی این گرگان گریخت! ما معتقدیم قضیه این‌جور نیست، قضیه فرار از ترسِ جان نیست.
undefinedما در زمینه این عمل تاریخی امام حسین باید به این فکر باشیم که فلسفه این عمل و علت این عمل چه بود. هر مسلمانی باید به این فکر باشد. حرکت امام حسین و خارج شدنش از مدینه به مکه، از مکه به سوی عراق، در حقیقت یک قیام بود. یعنی یک حرکت بر ضد تشکیلات قائم و رایج و دائر زمان. حسین بن علی (ع) حرکتی کرد برعلیه وضعی که در زمان خودش وجود داشت.
undefined️ متن کامل:undefined https://ayyam.ir/10993
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۴:۵۶

thumnail
undefined شکنجه‌تان کردند حاج‌آقا؟!
undefined خاطره «حسن نخعی»؛ زندانی سیاسی دوره ستمشاهی از روضه‌خوانی در زندان وکیل‌آباد:
undefinedبعضی مغازه‌دارهای اطراف منزل‌مان، عکس شاه را در مغازه گذاشته بودند. از دیدن آن عصبانی می‌شدم. با صاحبان مغازه رفیق بودم، برایشان از جنایات شاه می‌گفتم. بعد عکس شاه را پاره می‌کردم و به جایش عکس امام خمینی را در مغازه می‌گذاشتم. اکثر ارتشی‌های بازنشسته مشهد در محله ما ساکن بودند. برای نظامی‌های محل سوال شده بود چه کسی این کار را می کند؟ صاحب مغازه‌ها هم من را معرفی کرده بودند.
undefinedشب‌های دهه اول محرم را بند ۴ زندان وکیل آباد بودم. با زندانی‌های دیگر تصمیم گرفتیم در یکی از اتاق‌های بزرگ بند۴ مجلسی راه بیندازیم. شب‌ها روی صندلی می‌نشستم، منبر می‌رفتم و روضه‌ای برای زندانیان می‌خواندم. چند شب از ماه محرم گذشت، یک شب آمدند دستگیرم کردند و سلول انفرادی بردند. جرمم برپایی مجلس روضه در زندان بود.
undefinedمتن کامل:undefined https://ayyam.ir/11121
undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۷:۴۲

قسمت 1 - قیام عاشورا، انقلاب در جامعه آن روزها بود.mp3

۰۸:۱۶-۷.۶۵ مگابایت
undefined غفلت عموم از فلسفه قیام حسینی
undefined️ بخش دومِ سخنرانی حجت‌الاسلام خامنه‌ای در سال 1352 در مسجد کرامت با محوریت بررسی و تحلیل فلسفه قیام عاشورا، منتشر شده در کتاب «دو امام مجاهد»:
undefinedمن و شما اگر امروز نمی‌دانیم حسین‌بن‌علی (ع) چرا حرکت کرده، آن دیگر گناه کسی نیست؛ این بر اثر نگفتنِ خود این خاندان عزیز و عظیم‌الشّأن نیست. این بر اثر این است که خود ما انصافاً بد عمل کردیم. اگر سؤال می‌کردید، اگر دنبال جوابش راه می‌افتادید، اگر از این آدم بینا و از آن دانا و از آن آدم چیزفهم و از آن بصیر و از آن تاریخ‌دان، می‌پرسیدیم، یا خودمان به تاریخ مراجعه می‌کردیم و تأمل و فکر می‌کردیم، حالا این برای جامعه شیعه حل شده بود.
undefinedمی‌گویند «آقا! حرفش را نزن. او امام بود؛ (برای) خودش است!» آخر قربانِ این عقل مفقودت! «امام بود» یعنی چه؟ «امام بود» یعنی هر کار کرد برای خودش کرد؟ معنای «امام بود» همین است که چون او امام بود و این کار را انجام داده، هرکه مأموم اوست باید از او درس بگیرد.
undefined متن کامل:https://ayyam.ir/11209

undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۷:۴۴

1005199105_-211470(1).mp3

۰۵:۴۸-۱۳.۳۳ مگابایت
undefined واحد/ «نهضت سرخ حسینی در جهان احیا شد»
undefinedمراسم شب یازدهم #محرم الحرام۱۴۴۲
undefinedمداح: برادر محمدصالحی‌پور
undefinedشاعر: حجت‌الاسلام سید محمد مالداریکشنبه ۹ شهریور ۹۹‌undefined ایام | اندیشه، هنر، رسانهundefined @Ayyam_ir

۱۴:۳۵