عکس پروفایل از سلطان آباد تا آذربادا

از سلطان آباد تا آذرباد

۲۳۰عضو
نکته شماره ۱۰۴بازنویسی به اندازه خود نوشتن مهم است. خوبی بازنویسی در آرامش روانی است که دارید. اکنون می‌دانید که اثرتان را کامل نوشته‌اید و فرصت دارید تا با آسودگی خیال اثرتان را بهبود ببخشید. اما باید به یاد داشته باشید که اثرتان را هوشمندانه بازنویسی کنید. فرقی هم ندارد اثرتان یک داستان کوتاه سه هزار کلمه‌ای است یا یک رمان هفتاد هزار کلمه‌ای.اول از همه به مضمون اثرتان فکر کنید. اثر شما می‌خواهد چه چیزی را به خواننده منتقل کند. اگر لازم شد مضمون تک‌جمله‌ای اثرتان را روی یک کاغذ بنویسید و جلوی دستتان بگذارید تا بدانید هدف اصلی رمانتان چیست.دوم به فرم اثرتان فکر کنید. برای دراماتیزه کردن این مضمون چه کارهایی باید انجام بدهید و چه داستانی قرار است برای مخاطب تعریف کنید. این را هم می‌توانید کنار آن مضمون تک‌جمله‌ای بگذارید تا حواستان جمع شود.سوم اثرتان را اول به شکل کلی ببینید. فصول رمانتان را مجزا بررسی نکنید. بلکه باید هر فصل را در نسبت با فصول قبلی بسنجید. آنچه را نوشته‌اید باید با در نظر گرفتن نوشته‌های قبل و بعدش بازنویسی کنید.چهارم نگاه کلّی به رمان نباید باعث شود از جزئیات غافل شوید. در یک رمان خوب، هر چیزی باید سرجای خودش باشد و چیزی کم یا زیاد نباشد. پنجم در بازنویسی هم بی‌رحمی لازم است هم هم‌دلی. صرف اینکه اثرتان را بی‌رحمانه قلع و قمع کنید منجر به اتفاق خوبی نمی‌شود، با خودتان همدل باشید. برای اثری که نوشته‌اید ارزش قائل شوید اما فکر نکنید کارتان بی‌عیب و نقص است.#نکات_نوشتن

از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۱۱:۴۴

ما یک سری هم‌زبان داریم که ساکن گرجستان و حاشیه دریای سیاه هستند.فکر کنم محل سکونتشون تو اوستیای جنوبی است.اینها یک افسانه‌ای دارند به اسم افسانه نرت. رزمنامه نرت هم بهش میگن. بخشی حماسی از تاریخ و فرهنگ زبان ایرانی است.هر وقت حوصله کردید جست‌وجو کنید و بخوانیدش. خصوصا اگر فانتزی‌نویسی را دوست دارید. چیز جالبیه‌.با این شروع میشه:اگر زندگیمان کوتاه است، پس بگذار بلندآوازه باشیم.اینم لینک ویکی‌پدیاشhttps://fa.m.wikipedia.org/wiki/حماسه_نرت
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۱۴:۵۱

هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ می‌کنیم.تا ۲۲ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و چهارم قابوس‌نامه آغاز می‌شود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۱۷:۰۹

از سلطان آباد تا آذرباد
ما یک سری هم‌زبان داریم که ساکن گرجستان و حاشیه دریای سیاه هستند. فکر کنم محل سکونتشون تو اوستیای جنوبی است. اینها یک افسانه‌ای دارند به اسم افسانه نرت. رزمنامه نرت هم بهش میگن. بخشی حماسی از تاریخ و فرهنگ زبان ایرانی است. هر وقت حوصله کردید جست‌وجو کنید و بخوانیدش. خصوصا اگر فانتزی‌نویسی را دوست دارید. چیز جالبیه‌. با این شروع میشه: اگر زندگیمان کوتاه است، پس بگذار بلندآوازه باشیم. اینم لینک ویکی‌پدیاش https://fa.m.wikipedia.org/wiki/حماسه_نرت از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
thumnail
این هم پیام ناشر حماسه نارت‌نامه.کتاب به فارسی ترجمه شده است. اگر خواستید بیشتر بدانید و بخوانید، میتوانید کتاب را تهیه کنید و بخرید.
از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۱۸:۴۹

بازارسال شده از مجله کلمه | kalame Magazine
thumnail
undefined" اولین شماره از مجله کلمه منتشر شد"
undefined اولین شماره از مجله کلمه، با سردبیری هادی لطفی، تهیه شده در باشگاه روایت کلمه با محوریت کلمه " پرچم ایران " ‌منتشر شد.
undefinedدر اولین شماره دوماهنامه ادبی کلمه، تیم تحریریه به سراغ روایت‌ها و قصه‌هایی از جنس پرچم ایران رفته است.
برای خرید به ادمین کلمه مراجعه بفرماییدundefined

undefined @kalaamemag

۱۶:۲۶

thumnail
من هم در بخش مای مجله کلمه یک روایت دارم. امیدوارم بخوانید و لذت ببرید.

۱۶:۲۷

thumnail

۱۶:۲۷

همراهان عزیز کانال از سلطان‌آباد تا آذرباد به مناسبت ایام فاطمیه از امشب به مدت سه شب متن‌خوانی متون کهن را نخواهیم داشت.
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۱۷:۱۵

نکته شماره ۱۰۵نویسنده آنگاه به توانمندی می‌رسد که با قدرت و تسلط از میان طیف امکانات و ابزاری که دارد، انتخاب کند و بنویسد. اما برخی اوقات او دچار خشک‌طبعی می‌شود. یعنی مصالح و ابزار داستان‌گویی را دارد و این ابزار و مصالح هستند که بر او تسلط دارند. اینجاست که نویسنده از نوشتن باز می‌ماند.برای اینکه از خشکی دربیایید، در وضعیت رمانتان تغییر ایجاد کنید.می‌توانید یک شخصیت جدید به داستان اضافه کنید. شخصیتی که دوست یا دشمنی قدیمی است و حالا با خودش یک راز جدید آورده است. نیاز نیست درباره‌اش توضیح بدهید، کنش او بیاورید و واکنش دیگران را نشان دهید. می‌توانید یک حادثه طبیعی یا انسانی ایجاد کنید. وقوع یک زلزله، سرمای بی‌سابقه، گرمازدگی، تصادفی ناگهانی، سقوط از بلندی و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند شما را از خشکی طبع نجات دهد.زمان و مکان را هم دستکاری کنید. داستان را به چند ساعت جلوتر یا حتی چند ماه جلوتر ببرید، شخصیت را از خانه به بازار و مسجد و کافه و حسینیه بفرستید. حتی‌می‌توانید زاویه دید داستانتان را عوض کنید.#نکات_نوشتن
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۹:۱۶

thumnail
قسمت پنجاه و چهارم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.#سیکاپادکستلینک فید آراس‌اسhttps://shenoto.net/feed/Seikaلینک کانال سیکا در شنوتوhttps://shenoto.com/channel/podcast/Seikaاز سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@azarbadir

۱۴:۱۸

هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و پنجم قابوس‌نامه آغاز می‌شود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۱۷:۰۰

thumnail
اول اینکه باید بدونید نویسنده همیشه همزمان باید روی سه‌تا طرح کار کند. یکی را بنویسد، در یکی مشغول طراحی داستان باشد و سومی هم را در دست پژوهش داشته باشد. اینطوری اگر داستان اول به هر دلیلی معلق شد، نویسنده کاسه چه‌کنم چه‌کنم دستش نگیرد.خب حالا بین این همه ایده و موضوع کدام را بنویسم؟ این یک سؤال با یک معادله چندمجهولی است.undefinedاول علاقه است. اول فهرستی از علایقتان را تهیه کنید و آنها را به ترتیب اولویت از بیشترین به کمترین مرتب کنید. نوشتن از چیزی که دوست ندارید شما را خسته می‌کند و بعد از مدتی از نوشتن زده می‌شوید.undefinedبعد نیاز جامعه است. باید تصویر روشنی از نیاز جامعه هم داشته باشید. علایق شما چقدر از نیازهای جامعه را پوشش می‌دهد؟ هرقدر دایره علایقان و نیاز جامعه هم‌پوشانی بیشتری داشته باشد، شما موفق‌تر خواهید بود.undefinedسومی ذائقه مخاطب است. بین ذائقه مخاطب و نیاز جامعه فرق است. ممکن است این دو با هم تضاد داشته باشند اما نباید به کلی آن را کنار بگذارید. ذائقه مخاطب چیز بدی نیست اما توجه به آن باعث دیده شدن بیشتر کارتان می‌شود.undefinedناشر هم چهارمین متغیری است که باید به آن توجه کنید. ناشر لزوما شخص یا نهاد نیست. بلکه یک بستر هم می‌تواند باشد. اینکه ناشر شما چه قواعد و سیاست‌هایی در پذیرش اثر دارد روی انتخاب موضوعتان اثر می‌گذارد.undefinedundefinedundefinedالبته صادقانه عرض کنم؛ اغلب نویسندگان ما فقط به یکی از این عوامل توجه می‌کنند. یعنی یا صرفاً در دنیای انتزاعی فقط به علایق خودشان می‌اندیشند یا از خودشان سلب هویت می‌کنند و فقط به جامعه فکر می‌کنند یا به‌خاطر مخاطب هر کاری را انجام می‌دهند یا عروسک خیمه‌شب‌بازی ناشر می‌شوند. برای همین اکثریت عمر نویسندگی‌شان کوتاه است.undefinedدرباره نسبت به کار علمی و کار داستانی هم باید بگویم: اگر بخواهید در درازمدت در هر دو زمینه دانش و داستان حرفه‌ای شوید، به هیچ‌کدام نمی‌رسید. حرفه‌ای شدن یعنی توجه تامّ یه یک چیز خاص. می‌توانید یک استاد حوزه یا دانشگاه خوب و یک نویسنده متوسط باشید یا برعکس، یک استاد حوزه یا دانشگاه متوسط و یک نویسنده خوب. هر دوی اینها باهم جمع نمی‌شود.از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۹:۱۳

thumnail
قسمت پنجاه و پنجم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.#سیکاپادکستلینک فید آراس‌اسhttps://shenoto.net/feed/Seikaلینک کانال سیکا در شنوتوhttps://shenoto.com/channel/podcast/Seikaاز سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@azarbadir

۱۳:۳۱

از سلطان آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۵ نویسنده آنگاه به توانمندی می‌رسد که با قدرت و تسلط از میان طیف امکانات و ابزاری که دارد، انتخاب کند و بنویسد. اما برخی اوقات او دچار خشک‌طبعی می‌شود. یعنی مصالح و ابزار داستان‌گویی را دارد و این ابزار و مصالح هستند که بر او تسلط دارند. اینجاست که نویسنده از نوشتن باز می‌ماند. برای اینکه از خشکی دربیایید، در وضعیت رمانتان تغییر ایجاد کنید. می‌توانید یک شخصیت جدید به داستان اضافه کنید. شخصیتی که دوست یا دشمنی قدیمی است و حالا با خودش یک راز جدید آورده است. نیاز نیست درباره‌اش توضیح بدهید، کنش او بیاورید و واکنش دیگران را نشان دهید. می‌توانید یک حادثه طبیعی یا انسانی ایجاد کنید. وقوع یک زلزله، سرمای بی‌سابقه، گرمازدگی، تصادفی ناگهانی، سقوط از بلندی و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند شما را از خشکی طبع نجات دهد. زمان و مکان را هم دستکاری کنید. داستان را به چند ساعت جلوتر یا حتی چند ماه جلوتر ببرید، شخصیت را از خانه به بازار و مسجد و کافه و حسینیه بفرستید. حتی‌می‌توانید زاویه دید داستانتان را عوض کنید. #نکات_نوشتن از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
thumnail
نکته شماره ۱۰۶استفاده از روشی که در نکته ۱۰۵ گفتم، مربوط به خشکی طبع است. قاعده‌ای همیشگی نیست. البته برای ورز دادن قلم خوب است یا اگر از الگوی طرح رمان استفاده نمی‌کنید می‌تواند کارکرد داشته باشد. اما اگر طرح رمانتان برای شما آشکار است، بر داستانتان مسلط هستید و می‌دانید چه می‌خواهید بگویید، نیازی نیست از این روش استفاده کنید.نوشتن موارد این چنینی را که برای جلوگیری از خشکی طبع است، بیهوده‌نویسی ندانید. نویسنده باید همیشه بنویسد. حتی اگر در لحظه بابتش دلیلی نداشته باشد. بله، ظاهرش این است که ساختار داستانتان به هم می‌ریزد اما این استدلال منطقی نیست. اگر قرار بود همه رمان‌ها را همیشه بر اساس نظم و منطق بنویسند، هر سال چهارتا رمان درمی‌آمد که همه‌شان مثل دفترچه راه‌اندازی لوازم خانگی می‌شد!#نکات_نوشتنش
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۱۵:۵۹

هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و ششم قابوس‌نامه آغاز می‌شود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۱۷:۰۰

نکته شماره ۱۰۷گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن می‌شوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. می‌خواهند چیزی را بنویسند که تا قبل از آن نوشته نشده است. می‌خواهند طرحی نو دراندازند و سقف بشکافند!این دیدگاه غلط اندر غلط است. سال‌ها و قرن‌ها از تاریخچه نوشتن در میان انسان‌ها می‌گذرد. نویسندگان گوناگوان طی این مدت طلوانی هزاران اثر داستانی و ادبی نوشته‌اند و نویسنده امروزی این میراث عظیم را به ارث برده است. درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید اثر داستانی نوشته شده است. اینکه ما ندیده‌ایم دلیل نمی‌‎شود وجود ندارد.این میراث عظیم داستانی، گنج بی‌پایانی است که می‌شود از آن استفاده کرد. البته منظورم این نیست که از روی داستان‌های دیگران رونویسی کنیم. نه. بلکه بفهمیم خلاقیت داستانی ابعاد گوناگون دارد و موضوع یکی از آن‌هاست. شخصیت یکی از آن‌هاست، مضمون و زاویه دید و موقعیت هم همینطور. به جای موضوع، روی کیفیت اثرتان وقت بگذارید. روی شخصیتش وقت بگذارید. در نوشتن به کم قانع نشوید و بدانید یک موضوع به ظاهر تکراری، اگر پرداخت خوبی داشته باشد، حتما برای خواننده جذاب است. به دنیای داستان‌های عاشقانه نگاه کنید. صدها و هزاران داستان عاشقانه در بازار کتاب وجود دارد اما عطش مخاطب برای خواندن داستان‌های عاشقانه بکر و خلاقانه هنوز فروکش نکرده است. #نکات_نوشتن

از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir

۷:۲۳

thumnail
قسمت پنجاه و ششم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.#سیکاپادکستلینک فید آراس‌اسhttps://shenoto.net/feed/Seikaلینک کانال سیکا در شنوتوhttps://shenoto.com/channel/podcast/Seikaاز سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@azarbadir

۱۳:۵۱

با عرض پوزش، به علت مشکلات فنی، امشب متن‌خوانی نخواهیم داشت.ان‌شاءالله جلسه پنجاه و هفتم متن‌خوانی قابوس‌نامه فردا شب برگزار می‌شود.

۱۷:۰۰

از سلطان آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۷ گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن می‌شوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. می‌خواهند چیزی را بنویسند که تا قبل از آن نوشته نشده است. می‌خواهند طرحی نو دراندازند و سقف بشکافند! این دیدگاه غلط اندر غلط است. سال‌ها و قرن‌ها از تاریخچه نوشتن در میان انسان‌ها می‌گذرد. نویسندگان گوناگوان طی این مدت طلوانی هزاران اثر داستانی و ادبی نوشته‌اند و نویسنده امروزی این میراث عظیم را به ارث برده است. درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید اثر داستانی نوشته شده است. اینکه ما ندیده‌ایم دلیل نمی‌‎شود وجود ندارد. این میراث عظیم داستانی، گنج بی‌پایانی است که می‌شود از آن استفاده کرد. البته منظورم این نیست که از روی داستان‌های دیگران رونویسی کنیم. نه. بلکه بفهمیم خلاقیت داستانی ابعاد گوناگون دارد و موضوع یکی از آن‌هاست. شخصیت یکی از آن‌هاست، مضمون و زاویه دید و موقعیت هم همینطور. به جای موضوع، روی کیفیت اثرتان وقت بگذارید. روی شخصیتش وقت بگذارید. در نوشتن به کم قانع نشوید و بدانید یک موضوع به ظاهر تکراری، اگر پرداخت خوبی داشته باشد، حتما برای خواننده جذاب است. به دنیای داستان‌های عاشقانه نگاه کنید. صدها و هزاران داستان عاشقانه در بازار کتاب وجود دارد اما عطش مخاطب برای خواندن داستان‌های عاشقانه بکر و خلاقانه هنوز فروکش نکرده است. #نکات_نوشتن از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۱۰۸دسته دیگر نویسندگان تازه‌کار دنیای نویسندگی، پخته‌خوارها هستند. آرمان پخته‌خوارها آسانی است! آنها ذهن جست‌وجوگری دارند که به دنبال پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین موضوعات روز می‌گردند. آن را پیدا می‌کنند، به ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین شکل ممکن می‌نویسندش و بعد هم منتشر می‌کنند. برای آنها کیفیت و ماندگی در انتهای اهمیت قرار دارد. همین باعث می‌شود در کوتاه‌مدت دیده شوند و بخت به آنها رو کند. اگر کمال‌گراها به میراث ادبی گذشتگانشان کاملاً بیگانه هستند پخته‌خوارها به سراغ جذاب‌ترین بخش‌های این گنجینه می‌روند و آن قسمت‌هایی را راحت‌تر می‌شود فروخت، انتخاب می‌کنند و با کمترین خلاقیت از رویش رونویسی می‌کنند و به دست مخاطب می‌رسانند.البته این دو گروه با هم یک وجه اشتراک دارند. هر دو برای مخاطب و کیفیت نوشتن ارزش درستی قائل نیستند. آنها بیشتر از همه به خودشان فکر می‌کنند و وقتی ازشان می‌پرسی چرا پیچیده یا دم‌دستی می‌نویسی و به مخاطب اهمیت نمی‌دهی، هر دو یک جواب می‌دهند: «من مخاطب خاص خودم را دارم!»#نکات_نوشتن
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۸:۳۸

هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و هفتم قابوس‌نامه آغاز می‌شود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطان‌آباد تا آذربادیادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir

۱۷:۰۱