نکته شماره ۱۰۴بازنویسی به اندازه خود نوشتن مهم است. خوبی بازنویسی در آرامش روانی است که دارید. اکنون میدانید که اثرتان را کامل نوشتهاید و فرصت دارید تا با آسودگی خیال اثرتان را بهبود ببخشید. اما باید به یاد داشته باشید که اثرتان را هوشمندانه بازنویسی کنید. فرقی هم ندارد اثرتان یک داستان کوتاه سه هزار کلمهای است یا یک رمان هفتاد هزار کلمهای.اول از همه به مضمون اثرتان فکر کنید. اثر شما میخواهد چه چیزی را به خواننده منتقل کند. اگر لازم شد مضمون تکجملهای اثرتان را روی یک کاغذ بنویسید و جلوی دستتان بگذارید تا بدانید هدف اصلی رمانتان چیست.دوم به فرم اثرتان فکر کنید. برای دراماتیزه کردن این مضمون چه کارهایی باید انجام بدهید و چه داستانی قرار است برای مخاطب تعریف کنید. این را هم میتوانید کنار آن مضمون تکجملهای بگذارید تا حواستان جمع شود.سوم اثرتان را اول به شکل کلی ببینید. فصول رمانتان را مجزا بررسی نکنید. بلکه باید هر فصل را در نسبت با فصول قبلی بسنجید. آنچه را نوشتهاید باید با در نظر گرفتن نوشتههای قبل و بعدش بازنویسی کنید.چهارم نگاه کلّی به رمان نباید باعث شود از جزئیات غافل شوید. در یک رمان خوب، هر چیزی باید سرجای خودش باشد و چیزی کم یا زیاد نباشد. پنجم در بازنویسی هم بیرحمی لازم است هم همدلی. صرف اینکه اثرتان را بیرحمانه قلع و قمع کنید منجر به اتفاق خوبی نمیشود، با خودتان همدل باشید. برای اثری که نوشتهاید ارزش قائل شوید اما فکر نکنید کارتان بیعیب و نقص است.#نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۱۱:۴۴
ما یک سری همزبان داریم که ساکن گرجستان و حاشیه دریای سیاه هستند.فکر کنم محل سکونتشون تو اوستیای جنوبی است.اینها یک افسانهای دارند به اسم افسانه نرت. رزمنامه نرت هم بهش میگن. بخشی حماسی از تاریخ و فرهنگ زبان ایرانی است.هر وقت حوصله کردید جستوجو کنید و بخوانیدش. خصوصا اگر فانتزینویسی را دوست دارید. چیز جالبیه.با این شروع میشه:اگر زندگیمان کوتاه است، پس بگذار بلندآوازه باشیم.اینم لینک ویکیپدیاشhttps://fa.m.wikipedia.org/wiki/حماسه_نرت
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۱۴:۵۱
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ میکنیم.تا ۲۲ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت پنجاه و چهارم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۱۷:۰۹
از سلطان آباد تا آذرباد
ما یک سری همزبان داریم که ساکن گرجستان و حاشیه دریای سیاه هستند. فکر کنم محل سکونتشون تو اوستیای جنوبی است. اینها یک افسانهای دارند به اسم افسانه نرت. رزمنامه نرت هم بهش میگن. بخشی حماسی از تاریخ و فرهنگ زبان ایرانی است. هر وقت حوصله کردید جستوجو کنید و بخوانیدش. خصوصا اگر فانتزینویسی را دوست دارید. چیز جالبیه. با این شروع میشه: اگر زندگیمان کوتاه است، پس بگذار بلندآوازه باشیم. اینم لینک ویکیپدیاش https://fa.m.wikipedia.org/wiki/حماسه_نرت از سلطانآباد تا آذرباد یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۱۸:۴۹
بازارسال شده از مجله کلمه | kalame Magazine
۱۶:۲۶
۱۶:۲۷
۱۶:۲۷
همراهان عزیز کانال از سلطانآباد تا آذرباد به مناسبت ایام فاطمیه از امشب به مدت سه شب متنخوانی متون کهن را نخواهیم داشت.
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۱۷:۱۵
نکته شماره ۱۰۵نویسنده آنگاه به توانمندی میرسد که با قدرت و تسلط از میان طیف امکانات و ابزاری که دارد، انتخاب کند و بنویسد. اما برخی اوقات او دچار خشکطبعی میشود. یعنی مصالح و ابزار داستانگویی را دارد و این ابزار و مصالح هستند که بر او تسلط دارند. اینجاست که نویسنده از نوشتن باز میماند.برای اینکه از خشکی دربیایید، در وضعیت رمانتان تغییر ایجاد کنید.میتوانید یک شخصیت جدید به داستان اضافه کنید. شخصیتی که دوست یا دشمنی قدیمی است و حالا با خودش یک راز جدید آورده است. نیاز نیست دربارهاش توضیح بدهید، کنش او بیاورید و واکنش دیگران را نشان دهید. میتوانید یک حادثه طبیعی یا انسانی ایجاد کنید. وقوع یک زلزله، سرمای بیسابقه، گرمازدگی، تصادفی ناگهانی، سقوط از بلندی و دهها مورد دیگر میتواند شما را از خشکی طبع نجات دهد.زمان و مکان را هم دستکاری کنید. داستان را به چند ساعت جلوتر یا حتی چند ماه جلوتر ببرید، شخصیت را از خانه به بازار و مسجد و کافه و حسینیه بفرستید. حتیمیتوانید زاویه دید داستانتان را عوض کنید.#نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۹:۱۶
۱۴:۱۸
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت پنجاه و پنجم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۱۷:۰۰
۹:۱۳
۱۳:۳۱
از سلطان آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۵ نویسنده آنگاه به توانمندی میرسد که با قدرت و تسلط از میان طیف امکانات و ابزاری که دارد، انتخاب کند و بنویسد. اما برخی اوقات او دچار خشکطبعی میشود. یعنی مصالح و ابزار داستانگویی را دارد و این ابزار و مصالح هستند که بر او تسلط دارند. اینجاست که نویسنده از نوشتن باز میماند. برای اینکه از خشکی دربیایید، در وضعیت رمانتان تغییر ایجاد کنید. میتوانید یک شخصیت جدید به داستان اضافه کنید. شخصیتی که دوست یا دشمنی قدیمی است و حالا با خودش یک راز جدید آورده است. نیاز نیست دربارهاش توضیح بدهید، کنش او بیاورید و واکنش دیگران را نشان دهید. میتوانید یک حادثه طبیعی یا انسانی ایجاد کنید. وقوع یک زلزله، سرمای بیسابقه، گرمازدگی، تصادفی ناگهانی، سقوط از بلندی و دهها مورد دیگر میتواند شما را از خشکی طبع نجات دهد. زمان و مکان را هم دستکاری کنید. داستان را به چند ساعت جلوتر یا حتی چند ماه جلوتر ببرید، شخصیت را از خانه به بازار و مسجد و کافه و حسینیه بفرستید. حتیمیتوانید زاویه دید داستانتان را عوض کنید. #نکات_نوشتن از سلطانآباد تا آذرباد یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۱۵:۵۹
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت پنجاه و ششم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۱۷:۰۰
نکته شماره ۱۰۷گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن میشوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. میخواهند چیزی را بنویسند که تا قبل از آن نوشته نشده است. میخواهند طرحی نو دراندازند و سقف بشکافند!این دیدگاه غلط اندر غلط است. سالها و قرنها از تاریخچه نوشتن در میان انسانها میگذرد. نویسندگان گوناگوان طی این مدت طلوانی هزاران اثر داستانی و ادبی نوشتهاند و نویسنده امروزی این میراث عظیم را به ارث برده است. درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید اثر داستانی نوشته شده است. اینکه ما ندیدهایم دلیل نمیشود وجود ندارد.این میراث عظیم داستانی، گنج بیپایانی است که میشود از آن استفاده کرد. البته منظورم این نیست که از روی داستانهای دیگران رونویسی کنیم. نه. بلکه بفهمیم خلاقیت داستانی ابعاد گوناگون دارد و موضوع یکی از آنهاست. شخصیت یکی از آنهاست، مضمون و زاویه دید و موقعیت هم همینطور. به جای موضوع، روی کیفیت اثرتان وقت بگذارید. روی شخصیتش وقت بگذارید. در نوشتن به کم قانع نشوید و بدانید یک موضوع به ظاهر تکراری، اگر پرداخت خوبی داشته باشد، حتما برای خواننده جذاب است. به دنیای داستانهای عاشقانه نگاه کنید. صدها و هزاران داستان عاشقانه در بازار کتاب وجود دارد اما عطش مخاطب برای خواندن داستانهای عاشقانه بکر و خلاقانه هنوز فروکش نکرده است. #نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
۷:۲۳
۱۳:۵۱
با عرض پوزش، به علت مشکلات فنی، امشب متنخوانی نخواهیم داشت.انشاءالله جلسه پنجاه و هفتم متنخوانی قابوسنامه فردا شب برگزار میشود.
۱۷:۰۰
از سلطان آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۷ گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن میشوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. میخواهند چیزی را بنویسند که تا قبل از آن نوشته نشده است. میخواهند طرحی نو دراندازند و سقف بشکافند! این دیدگاه غلط اندر غلط است. سالها و قرنها از تاریخچه نوشتن در میان انسانها میگذرد. نویسندگان گوناگوان طی این مدت طلوانی هزاران اثر داستانی و ادبی نوشتهاند و نویسنده امروزی این میراث عظیم را به ارث برده است. درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید اثر داستانی نوشته شده است. اینکه ما ندیدهایم دلیل نمیشود وجود ندارد. این میراث عظیم داستانی، گنج بیپایانی است که میشود از آن استفاده کرد. البته منظورم این نیست که از روی داستانهای دیگران رونویسی کنیم. نه. بلکه بفهمیم خلاقیت داستانی ابعاد گوناگون دارد و موضوع یکی از آنهاست. شخصیت یکی از آنهاست، مضمون و زاویه دید و موقعیت هم همینطور. به جای موضوع، روی کیفیت اثرتان وقت بگذارید. روی شخصیتش وقت بگذارید. در نوشتن به کم قانع نشوید و بدانید یک موضوع به ظاهر تکراری، اگر پرداخت خوبی داشته باشد، حتما برای خواننده جذاب است. به دنیای داستانهای عاشقانه نگاه کنید. صدها و هزاران داستان عاشقانه در بازار کتاب وجود دارد اما عطش مخاطب برای خواندن داستانهای عاشقانه بکر و خلاقانه هنوز فروکش نکرده است. #نکات_نوشتن از سلطانآباد تا آذرباد یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۱۰۸دسته دیگر نویسندگان تازهکار دنیای نویسندگی، پختهخوارها هستند. آرمان پختهخوارها آسانی است! آنها ذهن جستوجوگری دارند که به دنبال پرمخاطبترین و جذابترین موضوعات روز میگردند. آن را پیدا میکنند، به سادهترین و دمدستیترین شکل ممکن مینویسندش و بعد هم منتشر میکنند. برای آنها کیفیت و ماندگی در انتهای اهمیت قرار دارد. همین باعث میشود در کوتاهمدت دیده شوند و بخت به آنها رو کند. اگر کمالگراها به میراث ادبی گذشتگانشان کاملاً بیگانه هستند پختهخوارها به سراغ جذابترین بخشهای این گنجینه میروند و آن قسمتهایی را راحتتر میشود فروخت، انتخاب میکنند و با کمترین خلاقیت از رویش رونویسی میکنند و به دست مخاطب میرسانند.البته این دو گروه با هم یک وجه اشتراک دارند. هر دو برای مخاطب و کیفیت نوشتن ارزش درستی قائل نیستند. آنها بیشتر از همه به خودشان فکر میکنند و وقتی ازشان میپرسی چرا پیچیده یا دمدستی مینویسی و به مخاطب اهمیت نمیدهی، هر دو یک جواب میدهند: «من مخاطب خاص خودم را دارم!»#نکات_نوشتن
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۸:۳۸
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت پنجاه و هفتم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
لینک حضور در جلسه قرار:https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذربادیادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی@Azarbadir
۱۷:۰۱