نشانهها و استعارهها برای سیدحسنخلاقیتهای گرافیکی در عرض ارادت به نصرالله برای رهایی از سانسور اینستاگرام
بخش دوم گزیده آثار
«خوب است که نامش ممنوع است و همه مجبورند دنبال استعارهای بگردند. همه مجبورند شاعر شوند». این شعر را محمدمهدی سیّار، اولینبار برای سردار، سروده است. اما بهجز حاجقاسم، این شعر اگر مصداق دیگری داشته باشد، بیشک سیدحسن نصراللّه خواهد بود. مگرنهاینکه سید، جانِ حاج قاسم بود و رفیق روزهای مجاهدتش. حالا نیز پس از شهادتشان، اسم بردن از نام و یادشان در صفحات مجازی مانند اینستاگرام با تحریمها و گاهی با بستهشدن صفحه، روبرو میشود. ازاینرو هنرمندان حوزه تجسمی بهویژه گرافیستها برای سخن گفتن و یاد کردن از سیدحسن بهسراغ تکنیکهایی رفتهاند که این تحریمها را دور بزنند و کمتر به کارهای گرافیکی بپردازند که چهره سید در آنها مشخص باشد. این محدودیت، امکاناتی را پیش روی هنرمندان باز میکند و بخشهای دیگری از شخصیت سیدحسن، برایشان برجسته میشود. سخنرانیها و رجزهای او در برابر دشمن، قرآن خواندنش، لبخندش، ایستادنش، حرکات حماسی دستانش، انگشترش و حتی نامش، حالا منبع الهام و نمادی شده بودند تا هنرمندان، همگی از سید بسرایند و اثر خلق کنند بیآنکه لزوماً چهرهای از سید بهصورت واضح درمیان باشد. نمادهایی که مختص خود سیدند و یادی از او را در دل مخاطب زنده میکنند. از میان همه این نمادها، نمادی که بیشتر به چشم میخورد، همان نحوه گرفتن انگشت اشاره و رجزی است که برای صهیونیستها میخواند، با آن انگشتر عقیقی که در انگشت کوچکش همیشه داشت. رجزهایی همچون « قطعاً سنتصر/ لن تسقط لنا رایة/ و بیننا و بینکم المیدان و الایام و الیالی و ... » نیز، دستمایه خلق آثار متعددی شده است.آثار خلقشده برای سیدحسن غالبا توسط هنرمندان ایرانی و لبنانی و عراقی طراحی شده که در آنها، تکنیکهای تصویرسازی، تایپوگرافی، فتومونتاژ و ... به کارگرفته شده است. با وجود همه طرحها، کمتر به سراغ سخنرانیها و اتمسفر فکری او رفته شده و آثار، اغلب در حد ظاهر باقی مانده است. پیشتر نیز در فرستهای به خلاقیتهای گرافیکی برای حاج قاسم توسط هنرمندان تجسمی رفته بودیم. اکنون بهمناسبت نزدیک بودن تشییع سیدحسن نصرا...، آثار طراحی شده برای سید را باهم مرور میکنیم که بدون اینکه چهره ایشان کاملا مشخص باشد، یادی از ایشان در پوستر زنده است و میتواند در فضاهای مجازی که تصویر ایشان ممنوع است، منتشر شود.
رسانه بافتار
@baftar_resane
بخش دوم گزیده آثار
«خوب است که نامش ممنوع است و همه مجبورند دنبال استعارهای بگردند. همه مجبورند شاعر شوند». این شعر را محمدمهدی سیّار، اولینبار برای سردار، سروده است. اما بهجز حاجقاسم، این شعر اگر مصداق دیگری داشته باشد، بیشک سیدحسن نصراللّه خواهد بود. مگرنهاینکه سید، جانِ حاج قاسم بود و رفیق روزهای مجاهدتش. حالا نیز پس از شهادتشان، اسم بردن از نام و یادشان در صفحات مجازی مانند اینستاگرام با تحریمها و گاهی با بستهشدن صفحه، روبرو میشود. ازاینرو هنرمندان حوزه تجسمی بهویژه گرافیستها برای سخن گفتن و یاد کردن از سیدحسن بهسراغ تکنیکهایی رفتهاند که این تحریمها را دور بزنند و کمتر به کارهای گرافیکی بپردازند که چهره سید در آنها مشخص باشد. این محدودیت، امکاناتی را پیش روی هنرمندان باز میکند و بخشهای دیگری از شخصیت سیدحسن، برایشان برجسته میشود. سخنرانیها و رجزهای او در برابر دشمن، قرآن خواندنش، لبخندش، ایستادنش، حرکات حماسی دستانش، انگشترش و حتی نامش، حالا منبع الهام و نمادی شده بودند تا هنرمندان، همگی از سید بسرایند و اثر خلق کنند بیآنکه لزوماً چهرهای از سید بهصورت واضح درمیان باشد. نمادهایی که مختص خود سیدند و یادی از او را در دل مخاطب زنده میکنند. از میان همه این نمادها، نمادی که بیشتر به چشم میخورد، همان نحوه گرفتن انگشت اشاره و رجزی است که برای صهیونیستها میخواند، با آن انگشتر عقیقی که در انگشت کوچکش همیشه داشت. رجزهایی همچون « قطعاً سنتصر/ لن تسقط لنا رایة/ و بیننا و بینکم المیدان و الایام و الیالی و ... » نیز، دستمایه خلق آثار متعددی شده است.آثار خلقشده برای سیدحسن غالبا توسط هنرمندان ایرانی و لبنانی و عراقی طراحی شده که در آنها، تکنیکهای تصویرسازی، تایپوگرافی، فتومونتاژ و ... به کارگرفته شده است. با وجود همه طرحها، کمتر به سراغ سخنرانیها و اتمسفر فکری او رفته شده و آثار، اغلب در حد ظاهر باقی مانده است. پیشتر نیز در فرستهای به خلاقیتهای گرافیکی برای حاج قاسم توسط هنرمندان تجسمی رفته بودیم. اکنون بهمناسبت نزدیک بودن تشییع سیدحسن نصرا...، آثار طراحی شده برای سید را باهم مرور میکنیم که بدون اینکه چهره ایشان کاملا مشخص باشد، یادی از ایشان در پوستر زنده است و میتواند در فضاهای مجازی که تصویر ایشان ممنوع است، منتشر شود.
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
۱۱:۴۰
سنگ بنای تازهٔ هنر مقاومت در لبنان
مرور هویت بصری مراسم تشییع و مزار سیدحسن نصرالله با طراحی استاد مسعود نجابتی
از زمان آتشبس و بازگشت خانوادههای لبنانی به سمت خانهِشان، زمزمههایی از نحوه و زمان تشییع سیدحسن و شیخ صفیالدین نیز به گوش میرسید. بالاخره زمان تدفین مشخص شد و خبری هم درگوشی رسید که طراحی مزار این دو شهید، به هنرمند صاحبنام و افتخار ایرانیها، استاد مسعود نجابتی سپرده شده است. حالا، نجابتی روزهای مدیدی است که در لبنان است و به همراه تیمی از هنرمندان ایرانی همچون علی حیاتی، امیرحسین انصاری، بچههای «هیئت هنر» و «نهضت مردمی پوستر انقلاب»، مشغول طراحی هویت بصری مراسم و رویدادهای تشییع و یادمان و سنگ مزار بودند. نجابتی برای اولینبار نیست که به لبنان سفر میکند و به خلق اثر میپردازد. پیشتر در مرز اسرائیل و لبنان، آیه «نصر من الله و فتح قریب» را به همراه هنرمندان دیگر کشورها بر روی دیوار حائل، خطاطی و تصویرسازی کرده بود. (داستان خلق این اثر در فرستههای پیشین «بافتار» منتشر شده است). در همین سفرها بود که هنرمندان تجسمی لبنان در مجموعهای به نام «خلیة خط» دور هم متشکل شدند و چندین کارگاه و رویداد نیز برای آنها برگزار شد. همه این فعالیتها، نشان از تلاش مجاهدانه هنرمندان انقلابی ایران است که بعد از تشکیل جبههای از گرافیستهای انقلابی در ایران، پا فراتر نهادند و در مسیر جبهه امتی قدم گذاشتهاند. همان کاری که برادران مجاهدمان در میدان نظامی در یمن، عراق، لبنان و ایران در مقابل استکبار کردهاند. برگردیم به داستان هویت بصری مراسم تشییع و طراحی مزار سیدحسن. شعار انتخابشده برای این تشییع، «إنّا علی العهد» بود که توسط استاد نجابتی طراحی شد و بهصورتهای مختلفِ پرچم، سربند، سنجاق سینه، پوستر و شابلون روی دیوار و ماشین، در جایجای بیروت قابل مشاهده بود؛ اما مهمترین بخش این طراحیها، یادمان و مزار سیدحسن و شیخ صفیالدین بود. طراحیای که هم باید تناسبش با فضای معنوی مزار شهدا لحاظ میشد و هم تناسبش با ذائقه مدرن مردم لبنان. که در نهایت شد: یک یادمان مینیمال مکعبیشکل مسقف مزیّن به «شهادت ثلاثه» و با خط کوفی بنایی که رنگوبوی شیعی را حاضر میکند. حالا نوبت به خود سنگ مزار میرسد. سنگ مزار سیدحسن از سه بخش تشکیل شده و با سه نوع خط نوشته شده است؛ خط رقاع که آیه 23 سوره «احزاب» در تاج آن نوشته شده. در بدنه اصلی، خط ثلث را میبینیم که نام شهید بههمراه القابی حک شده و در پایین مزار نیز با خط نسخ عربی، زمان ولادت و شهادت و تدفین خطاطی شده است.
رسانه بافتار
@baftar_resane
مرور هویت بصری مراسم تشییع و مزار سیدحسن نصرالله با طراحی استاد مسعود نجابتی
از زمان آتشبس و بازگشت خانوادههای لبنانی به سمت خانهِشان، زمزمههایی از نحوه و زمان تشییع سیدحسن و شیخ صفیالدین نیز به گوش میرسید. بالاخره زمان تدفین مشخص شد و خبری هم درگوشی رسید که طراحی مزار این دو شهید، به هنرمند صاحبنام و افتخار ایرانیها، استاد مسعود نجابتی سپرده شده است. حالا، نجابتی روزهای مدیدی است که در لبنان است و به همراه تیمی از هنرمندان ایرانی همچون علی حیاتی، امیرحسین انصاری، بچههای «هیئت هنر» و «نهضت مردمی پوستر انقلاب»، مشغول طراحی هویت بصری مراسم و رویدادهای تشییع و یادمان و سنگ مزار بودند. نجابتی برای اولینبار نیست که به لبنان سفر میکند و به خلق اثر میپردازد. پیشتر در مرز اسرائیل و لبنان، آیه «نصر من الله و فتح قریب» را به همراه هنرمندان دیگر کشورها بر روی دیوار حائل، خطاطی و تصویرسازی کرده بود. (داستان خلق این اثر در فرستههای پیشین «بافتار» منتشر شده است). در همین سفرها بود که هنرمندان تجسمی لبنان در مجموعهای به نام «خلیة خط» دور هم متشکل شدند و چندین کارگاه و رویداد نیز برای آنها برگزار شد. همه این فعالیتها، نشان از تلاش مجاهدانه هنرمندان انقلابی ایران است که بعد از تشکیل جبههای از گرافیستهای انقلابی در ایران، پا فراتر نهادند و در مسیر جبهه امتی قدم گذاشتهاند. همان کاری که برادران مجاهدمان در میدان نظامی در یمن، عراق، لبنان و ایران در مقابل استکبار کردهاند. برگردیم به داستان هویت بصری مراسم تشییع و طراحی مزار سیدحسن. شعار انتخابشده برای این تشییع، «إنّا علی العهد» بود که توسط استاد نجابتی طراحی شد و بهصورتهای مختلفِ پرچم، سربند، سنجاق سینه، پوستر و شابلون روی دیوار و ماشین، در جایجای بیروت قابل مشاهده بود؛ اما مهمترین بخش این طراحیها، یادمان و مزار سیدحسن و شیخ صفیالدین بود. طراحیای که هم باید تناسبش با فضای معنوی مزار شهدا لحاظ میشد و هم تناسبش با ذائقه مدرن مردم لبنان. که در نهایت شد: یک یادمان مینیمال مکعبیشکل مسقف مزیّن به «شهادت ثلاثه» و با خط کوفی بنایی که رنگوبوی شیعی را حاضر میکند. حالا نوبت به خود سنگ مزار میرسد. سنگ مزار سیدحسن از سه بخش تشکیل شده و با سه نوع خط نوشته شده است؛ خط رقاع که آیه 23 سوره «احزاب» در تاج آن نوشته شده. در بدنه اصلی، خط ثلث را میبینیم که نام شهید بههمراه القابی حک شده و در پایین مزار نیز با خط نسخ عربی، زمان ولادت و شهادت و تدفین خطاطی شده است.
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱
۱۶:۱۱