استعارههای گرافیکی برای حاج قاسمخلاقیتهای گرافیکی برای رهایی از سانسور اینستاگرام بخش اول آثار چشمانش یادآور آیه «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود. چشمانی که لرزه به تن دشمن میانداخت. چشمانی که همیشه رو به آسمان بود و برای کودکان یتیم و مردم مظلوم پر از مهربانی و عطوفت بود. به همین خاطر است که دشمن، نمیخواهد و اجازه نمیدهد تصویر و حتی عکسی از او منتشر شود. مگر میشود آن چشمهای گریان از خشوع را دید و عاشقش نشد. در این سالهایی که از شها//دت علم/دار جبهه مقاو/مت میگذرد هنرمندان بسیاری به ویژه در حوزه گرافیک آثاری را برای او طراحی و ابداع کردهاند؛ اما مدتهاست که عکس و نام آن سردار/ عزیز، به همت آزادی بیان غربی، در پیامرسانهایی مثل اینستاگرام و... محدود شده است. به طوری که هرکس تصویری از او منتشر کند، با سرکوب قاطع و حذف صفحه اش مواجه خواهد شد. در هر صورت مردم بیخیال محبوبشان نشدند. به قول محمدمهدی سیار: «خوب است که نامش ممنوع است و همه مجبورند دنبال استعارهای بگردند. همه مجبورند شاعر شوند». همین محدودیتها و ممنوعیتها دلیلی شد که هنرمندان گرافیست از زاویه نگاه دیگری به این شخصیت بپردازند. عمده تصاویری که به شکل پوستر، تصویرسازی و تایپوگرافی در این نوع آثار کار شده، از زاویههاییست که در عین نشان ندادن صورت سردار، در ذهن شخصیت ایشان را تداعی میکند. از شکل خنده، گریه و اخمش گرفته تا وصیتنامه و حضور او در مشکلات کنار مردم. مثلا در پوستری که توسط «سیدعلی بلادیفرد» طراحی شده، دستان سردار با آن حالت خاصش در قنوت نماز را میبینیم. با اینکه طراح تصویری از حاج/ قاسم را به ما نشان نداده؛ اما با همین شکل دست و خاطرهای که از او داریم میتوانیم صورت مهربان او را نیز تصور کنیم. در پوستر دیگری که توسط «میلاد پسندیده» طراحی شده دست و انگشتر را میبینیم که یادآور تصویری از صحنه شهادت اوست.حتی صحبتهایی که حاج قاسم در زمان حیاتش داشته و میان مردم رواج پیدا کرده هم بهانهای شده است تا طراحان آنها را دستمایه ابداع آثار قرار دهند. مثل جمله «ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم» که بارها به شکل کتیبه، تایپوگرافی و پوستر توسط هنرمندان طراحی شده است. بیشتر در تصویرسازیهایی که برای کودکان کار شده شاهد آثاری هستیم که با الهام از صحنه واقعی نبوده؛ ولی از روحیهای که طراح از حاج قاسم داشته به سمت خیالپردازی رفته است. تصویرسازیهایی از زاویه دور یا در حال بغل کردن بچهها که مخاطب را یاد محبت پدرانه او به فرزندان شهدا میاندازد. قدیمیها درست گفتهاند: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». با اینکه این ممنوعیت باعث خلق ایدههای جدید در آثار طراحان برای حاج قاسم شده است؛ اما اکثر آثار تولید شده بیشتر در فضای پرتره بوده، زیرا پرداختن به خود تصویر حاج قاسم و حالت چهره او برای مخاطب عزیزتر و حس را بهتر منتقل میکند. در این فرسته تعدادی از این پوسترهایی که به صورت غیرمستقیم به شخصیت سردار پرداخته است را مرور کردهایم. رسانه بافتار@baftar_resane
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
۲۰:۱۱
استعارههای گرافیکی برای حاج قاسمخلاقیتهای گرافیکی برای رهایی از سانسور اینستاگرام بخش دوم آثار چشمانش یادآور آیه «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود. چشمانی که لرزه به تن دشمن میانداخت. چشمانی که همیشه رو به آسمان بود و برای کودکان یتیم و مردم مظلوم پر از مهربانی و عطوفت بود. به همین خاطر است که دشمن، نمیخواهد و اجازه نمیدهد تصویر و حتی عکسی از او منتشر شود. مگر میشود آن چشمهای گریان از خشوع را دید و عاشقش نشد. در این سالهایی که از شها//دت علم/دار جبهه مقاو/مت میگذرد هنرمندان بسیاری به ویژه در حوزه گرافیک آثاری را برای او طراحی و ابداع کردهاند؛ اما مدتهاست که عکس و نام آن سردار/ عزیز، به همت آزادی بیان غربی، در پیامرسانهایی مثل اینستاگرام و... محدود شده است. به طوری که هرکس تصویری از او منتشر کند، با سرکوب قاطع و حذف صفحه اش مواجه خواهد شد. در هر صورت مردم بیخیال محبوبشان نشدند. به قول محمدمهدی سیار: «خوب است که نامش ممنوع است و همه مجبورند دنبال استعارهای بگردند. همه مجبورند شاعر شوند». همین محدودیتها و ممنوعیتها دلیلی شد که هنرمندان گرافیست از زاویه نگاه دیگری به این شخصیت بپردازند. عمده تصاویری که به شکل پوستر، تصویرسازی و تایپوگرافی در این نوع آثار کار شده، از زاویههاییست که در عین نشان ندادن صورت سردار، در ذهن شخصیت ایشان را تداعی میکند. از شکل خنده، گریه و اخمش گرفته تا وصیتنامه و حضور او در مشکلات کنار مردم. مثلا در پوستری که توسط «سیدعلی بلادیفرد» طراحی شده، دستان سردار با آن حالت خاصش در قنوت نماز را میبینیم. با اینکه طراح تصویری از حاج/ قاسم را به ما نشان نداده؛ اما با همین شکل دست و خاطرهای که از او داریم میتوانیم صورت مهربان او را نیز تصور کنیم. در پوستر دیگری که توسط «میلاد پسندیده» طراحی شده دست و انگشتر را میبینیم که یادآور تصویری از صحنه شهادت اوست.حتی صحبتهایی که حاج قاسم در زمان حیاتش داشته و میان مردم رواج پیدا کرده هم بهانهای شده است تا طراحان آنها را دستمایه ابداع آثار قرار دهند. مثل جمله «ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم» که بارها به شکل کتیبه، تایپوگرافی و پوستر توسط هنرمندان طراحی شده است. بیشتر در تصویرسازیهایی که برای کودکان کار شده شاهد آثاری هستیم که با الهام از صحنه واقعی نبوده؛ ولی از روحیهای که طراح از حاج قاسم داشته به سمت خیالپردازی رفته است. تصویرسازیهایی از زاویه دور یا در حال بغل کردن بچهها که مخاطب را یاد محبت پدرانه او به فرزندان شهدا میاندازد. قدیمیها درست گفتهاند: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». با اینکه این ممنوعیت باعث خلق ایدههای جدید در آثار طراحان برای حاج قاسم شده است؛ اما اکثر آثار تولید شده بیشتر در فضای پرتره بوده، زیرا پرداختن به خود تصویر حاج قاسم و حالت چهره او برای مخاطب عزیزتر و حس را بهتر منتقل میکند. در این فرسته تعدادی از این پوسترهایی که به صورت غیرمستقیم به شخصیت سردار پرداخته است را مرور کردهایم. رسانه بافتار@baftar_resane